Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 10495
Ble plutselig voldsomt inspirert av folk som bruker værballonger til å sende ting til verdensrommet og tilbake igjen, og har lyst til å gjøre noe lignende selv. Men jeg innser at dette er et ganske voldsomt prosjekt, så jeg trenger litt hjelp for å komme i gang.

Hvor kan jeg kjøpe nødvendig utstyr, slik som høykvalitets-værballonger, helium, GPS-sporingsutstyr, etc? Har allerede et GoPro-kamera og en arduino som jeg kan koble til sensorer til som jeg er villig til å bruke (ofre?). Vil helst ikke bruke mer enn noen få tusen kroner..
Hvor bør jeg sende ballongen av gårde når jeg er ferdig? Bor i nærheten av Bergen, og vil ikke akkurat risikere at ballongen lander 200km ut i nordsjøen, heller ikke langt opp på galdhøpiggen, men jeg vil heller helst ikke reise til utlandet eller noe bare for dette.
Trenger jeg tillatelse fra flyvesenet eller lignende for å sende opp en slik ballong? Hvordan går jeg frem for å få skaffet dette?
Sist endret av Grix; 30. januar 2012 kl. 14:53.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Å sende en ballong til kanten av verdensrommet tror jeg er et litt vel ambisiøst prosjekt, i og med at kanten av verdensrommet er ufattelig langt unna, hvis det i det hele tatt fungerer slik at det har en kant.

Kanskje du skulle prøve å sende en ballong ut av atmosfæren først?
Du bør nok ta en prat med Luftfartstilsynet før du slipper den løs. Mener det var en artikkel om noen som gjorde det i Norge for ikke så lenge siden, og kunne vente seg konsekvenser fra Luftfartstilsynet pga. det. Husker desverre ikke hvor.
Er lenge siden dette ble gjort i Norge, så dere er nok sent ute allerede

Når det gjelder tillatelse, ja. Dere benytter dere av luftrommet og kan både forstyrre og skade flytrafikk. Dere må derfor få tillatelse til å bruke et gitt luftrom i et gitt tidsrom. Sannsynligheten for at dere får tillatelsen er liten...
Sitat av Xeon Vis innlegg
Du bør nok ta en prat med Luftfartstilsynet før du slipper den løs. Mener det var en artikkel om noen som gjorde det i Norge for ikke så lenge siden, og kunne vente seg konsekvenser fra Luftfartstilsynet pga. det. Husker desverre ikke hvor.
Vis hele sitatet...
Hiver meg på denne. Tror ikke gutta på Flesland blir så fornøyd når de får opp et objekt på radaren sin som de ikke vet hva er...
Japanerne sendte bomber til USA med ballonger, så muligheten for at ballongen drar langt avgårde er nok absolutt tilstede, og tviler på at du kan styre dette på noen måte, men du får ha lykke til og post gjerne utfallet her.
For all del, IKKE ha navn eller noen kjennemerker eller noe som kan spores til deg på ballongen eller utstyret!!! Om noe galt skjer i luftrommet, som kan gjøre myndigheter sure, så vil du ikke at de skal vite at det var deg. Å få en tillatelse er nok lite sannsynlig, så du får håpe at alt går bra, så ingen bryr seg...
Hvordan har du tenkt å ta opp bildene? Lagring o.l.?
Tviler også på at man får tillatelse til det, da banen til ballongen vil bli totalt uforutsigbar.
I verste fall kan den havne utenfor norsk grense og gjøre skade, og der har vel ikke LT myndighet(?).
Ja, jeg har skjegg
Clayton's Avatar
Sitat av Armagedd0n Vis innlegg
For all del, IKKE ha navn eller noen kjennemerker eller noe som kan spores til deg på ballongen eller utstyret!!! Om noe galt skjer i luftrommet, som kan gjøre myndigheter sure, så vil du ikke at de skal vite at det var deg. Å få en tillatelse er nok lite sannsynlig, så du får håpe at alt går bra, så ingen bryr seg...
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen som eier rommet?
Norsk Luftfartstilsyn har myndighet over luftrommet over Norge, som man må igjennom for å komme opp i atmosfæren.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Å sende en ballong til kanten av verdensrommet tror jeg er et litt vel ambisiøst prosjekt, i og med at kanten av verdensrommet er ufattelig langt unna, hvis det i det hele tatt fungerer slik at det har en kant.
Vis hele sitatet...

Det er absolutt veldig gjennomførbart, det er ikke dyrt engang.
Ufattelig langt unna har jo ingenting å si. Ballongen fortsetter så lenge den har oppdrift(Eller sprekker, som er måten man får payloaden ned igjen), og med helium er dette veldig langt . Definisjonen av "verdensrommet" er hva som er avgjørende her, man sender lett en ballong til stratosfæren.

[quote=AXiMe;2440469
Kanskje du skulle prøve å sende en ballong ut av atmosfæren først? [/QUOTE]
Vel, er du ute av atmosfæren er du i verdensrommet.... Forøverig fungerer ikke dette.
Sitat av nomore Vis innlegg
Norsk Luftfartstilsyn har myndighet over luftrommet over Norge, som man må igjennom for å komme opp i atmosfæren.
Vis hele sitatet...
Sitat av Clayton Vis innlegg
Det er vel ingen som eier rommet?
Vis hele sitatet...
Nei, men det er mange som eier veien opp til rommet, i dette tilfellet er det norsk luftrom (om ballongen ikke blåser over til Russland), og der har norske myndigheter kontrollen. I teorien kan de sende opp en F-16 for å skyte ned ballongen. Tviler dog på at det skjer...
Sist endret av Armagedd0n; 30. januar 2012 kl. 16:18. Grunn: Presisere
Du må beise sjarken!
du trenger en vantekk godt isolert og støtsikker boks siden det er kaldt der og går du gjennom skyer blir ting vått.
Du trenger også en måte og få dette ned på uten og la det falle fritt 10000meter
Sitat av Grix Vis innlegg
Ble plutselig voldsomt inspirert av folk som bruker værballonger til å sende ting til verdensrommet og tilbake igjen, og har lyst til å gjøre noe lignende selv. Men jeg innser at dette er et ganske voldsomt prosjekt, så jeg trenger litt hjelp for å komme i gang.

Hvor kan jeg kjøpe nødvendig utstyr, slik som høykvalitets-værballonger, helium, GPS-sporingsutstyr, etc? Har allerede et GoPro-kamera og en arduino som jeg kan koble til sensorer til som jeg er villig til å bruke (ofre?). Vil helst ikke bruke mer enn noen få tusen kroner..
Hvor bør jeg sende ballongen av gårde når jeg er ferdig? Bor i nærheten av Bergen, og vil ikke akkurat risikere at ballongen lander 200km ut i nordsjøen, heller ikke langt opp på galdhøpiggen, men jeg vil heller helst ikke reise til utlandet eller noe bare for dette.
Trenger jeg tillatelse fra flyvesenet eller lignende for å sende opp en slik ballong? Hvordan går jeg frem for å få skaffet dette?
Vis hele sitatet...
Ballong: Her Du trenger minst en 350grams
Helium: Dette får du på nærmeste gass-stasjon. Yara og Aga har utsalg spredt over hele landet. Tror vi fant ut at du fikk 10k liter for rundt 2,5k,-
GPS: Her kan jeg ikke helpe deg. Vi skal kjøre en andorid-basert telefon som vi programmerer til å sende GPS-posisjon og bilder til en dedikert server. Her trengs det visse modifikasjoner på hardware, men det er fullt mulig ifølge andre grupper som har gjort lignende.
Du trenger også en fallskjerm til å bremse payloaden; så slipper noen å dø av å få den hodet fra 50k meters høyde. Her finnes det firmer som selger ferdige, men de er som regel ganske dyre. Så vi skal lage en selv.
En annen ting du trenger er isolasjon. Batteriene til enhetene dine takler ikke kulden som finnes i de høyder, så du må holde dem varme. Isopor og HandWarmers(som det heter på internasjonalen) er vårt valg; etter det vi har funnet ut funker dette bra nok til et slikt prosjekt.


Akkurat lovligheten rundt dette har vi gitt litt F i for nå. Vi skal få på plass hardware og teste software før launch. Om vi ikke får lov gjør vi det alikevel...(buhu, se om jeg bryr meg om noen forteller hvor farlig dette kan være)
Si meg, kan godt hende jeg har missforstått, men åssen skal du få overvåket en ballong utenfor jordkloden (og utallige kilometer) med en gps osv til ikke så mange tusen?
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Si meg, kan godt hende jeg har missforstått, men åssen skal du få overvåket en ballong utenfor jordkloden (og utallige kilometer) med en gps osv til ikke så mange tusen?
Vis hele sitatet...
Hmm.. GPS er satelittbasert... Satelitter finnes et par hundretusen meter over ballongen igjen... gawd, dette hadde jeg ikke tenkt på.. Shit, hva skal jeg gjøre?
Joda såklart, men når han sier kanten av verdensrommet ser jeg for meg at han skal fortsette lenger forbi satelittene, og hva er lengden de kan sende utover i verdensrommet?
Sist endret av Bruskork1; 30. januar 2012 kl. 16:46.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Joda såklart, men når han sier kanten av verdensrommet ser jeg for meg at han skal fortsette lenger forbi satelittene, og hva er lengden de kan sende utover i verdensrommet?
Vis hele sitatet...
Du kommer MAKS til 50k meter over jorden med værballong. Da har du fortsatt rundt 500k meter å gå på til satelitt-høyde
Sist endret av moret; 30. januar 2012 kl. 16:55.
Hvor stor er sjangsen på at ballongen din akkurat treffer flyet og flyet styrter ?
Sitat av Srbija Vis innlegg
Hvor stor er sjangsen på at ballongen din akkurat treffer flyet og flyet styrter ?
Vis hele sitatet...
Svært liten. Mesteparten av tiden er den langt ovenfor fly-høyde, En ballong bruker fort 5 timer på turen opp, og da er den i luftfartshøyde kun en veldig kort periode.
Nå er det ikkje nødvendig å sende opp en hel android device får å bilder å posisjon ned. Ved å kjøpe en GPS brikke som sender RAW data ut, Amtel AVR, og en kamera module som outputer JPEG, så kan man sette sammen en enkelt krets som bruker mye mindre batteri enn en adroid device bruker, og som kan sende bilder og GPS posisjon tilbake til jorden på f.eks 27 MHz som er fri frekvens, og siden frekvensen er så lav så bruker ikkje den så mye strøm på å sende signalet. Som Android devicer som bruker 800/900/1800/1900 MHz.

I tillegg så trur ikkje jeg man har mobil dekning 50K KM oppi luften, og man kan bli sporet på SIM korte hvis dem får taki ballongen.
NaN
Grix's Avatar
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Svært liten. Mesteparten av tiden er den langt ovenfor fly-høyde, En ballong bruker fort 5 timer på turen opp, og da er den i luftfartshøyde kun en veldig kort periode.
Vis hele sitatet...
Høres ut som dere har planlagt dette godt! Hvordan takler dere selve launchen? Som sagt passer det dårlig at ballongen daler ned på en oljeplattform eller i danmark. Oslo passer vel mye greiere enn Bergen.. Hvor langt kan en slik ballong teoretisk sett fly? Er det vits i å se på værmeldingen (vind) eller vil vinden høyere oppe uansett være forskjellig fra vinden på bakken?
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Nå er det ikkje nødvendig å sende opp en hel android device får å bilder å posisjon ned. Ved å kjøpe en GPS brikke som sender RAW data ut, Amtel AVR, og en kamera module som outputer JPEG, så kan man sette sammen en enkelt krets som bruker mye mindre batteri enn en adroid device bruker, og som kan sende bilder og GPS posisjon tilbake til jorden på f.eks 27 MHz som er fri frekvens, og siden frekvensen er så lav så bruker ikkje den så mye strøm på å sende signalet. Som Android devicer som bruker 800/900/1800/1900 MHz.

I tillegg så trur ikkje jeg man har mobil dekning 50K KM oppi luften, og man kan bli sporet på SIM korte hvis dem får taki ballongen.
Vis hele sitatet...
Kan være, men nå har vi nå engang fått sponset en telefon til prosjektet så da sender vi den opp. Det er dog ikke umulig at vi sender opp noe lignende du nevnte i payloaden også. Har sett lignende systemer som du beskriver her og det er noe vi vurderer sterkt.
Akkurat dekning er vi veldig klar over. Det er en grunn til at jeg også nevnte at telefonen blir noe moddet.
Simkort-sporing hadde jeg jammen ikke tenkt på, der sier du noe.

Sitat av Grix Vis innlegg
Høres ut som dere har planlagt dette godt! Hvordan takler dere selve launchen? Som sagt passer det dårlig at ballongen daler ned på en oljeplattform eller i danmark. Oslo passer vel mye greiere enn Bergen.. Hvor langt kan en slik ballong teoretisk sett fly? Er det vits i å se på værmeldingen (vind) eller vil vinden høyere oppe uansett være forskjellig fra vinden på bakken?
Vis hele sitatet...
Joda, det er under planlegging. Men det er fortsatt mye som skal på plass før vi er klare til takeoff.

Akkurat launchen gjør vi så enkelt som mulig: en kasse pils, noen bærbare PC'er og selve ballongen -> ut på bygda til et jorde jeg vet om så tar vi det bare derfra. For vår del er ikke dette noe vi legger så ekstremt mye penger i så om vi mister skiten i havet driter vi litt i det
Vi velger bare en dag det blåser lite og så satser vi på det beste.
Et prosjekt jeg har sett på i statene gjorde omtrent dette. Da fant de igjen payloaden 57 miles unna launch-site. Noe som er overkommelig.

Alle mulige distanser en slik ballong kan forflytte seg er vannskelig å si. Jeg vet det er noen studenter i statene som har et program liggende som henter inn værmeldinger for området man ønsker å sette fri ballongen og så regnes det ut sånn cirka hvor payloaden vil lande. Men, finner den ikke igjen og har ikke sett noe videre på det heller.
Sitat av moret Vis innlegg
Svært liten. Mesteparten av tiden er den langt ovenfor fly-høyde, En ballong bruker fort 5 timer på turen opp, og da er den i luftfartshøyde kun en veldig kort periode.
Vis hele sitatet...
Du er klar over at "luftfartshøyde" i praksis er mellom 1000 og 40000 fot, sant?
For å hindre sporing kan dere kanskje bruke etter forhåndsbetalt simkort registrert anonymt i utlandet? Bli sikkert litt dyrt, men om dere kan programmere kan dere kanskje få den til å først sende koordinater på sms når den har landet eller noe sånt.
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Sitat av moret Vis innlegg
Det er absolutt veldig gjennomførbart, det er ikke dyrt engang.
Ufattelig langt unna har jo ingenting å si. Ballongen fortsetter så lenge den har oppdrift(Eller sprekker, som er måten man får payloaden ned igjen), og med helium er dette veldig langt . Definisjonen av "verdensrommet" er hva som er avgjørende her, man sender lett en ballong til stratosfæren.


Vel, er du ute av atmosfæren er du i verdensrommet.... Forøverig fungerer ikke dette.
Vis hele sitatet...
Innlegget mitt var ment humoristisk, der jeg tolket kanten av verdensrommet som universets ende.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du er klar over at "luftfartshøyde" i praksis er mellom 1000 og 40000 fot, sant?
Vis hele sitatet...
Trodde stort sett marsjhøyde lå på rundt 10000meters høyde jeg, men da har jeg kanskje ikke undersøkt nok.
Hvorfor bryke dyrt helium til å sende opp ballongen når dere kan kjøpe noen bokser med plumbo og lage Hydrogen gratis?

Kjøp en billig android telefon med gps&kamera

Last ned/skriv en app som tar bilder hvert 10. sekund og sender disse + possisjon på epost.

Pakk inn telefonen i isopor og sleng med noen håndvarmere.

Vann&plumbo i en solid dunk, koble på 10 meter hageslange (den bør være litt lang slik at hydrogengassen ikke blir for varm når den kommer inn i ballongen) og fyll ballongen med denne.

Send greiene opp og håp dere ikke treffer et fly (mikroskopisk risko)



Budsjett:

Værballong 200 kroner,-
5x plumbo 250,-
Billig android telefon 999,-
2x håndvarmere 20,-

For 1500,- kroner og noen timers arbeid kan dere nå toppen av atmosfæren
Sitat av moret Vis innlegg
Trodde stort sett marsjhøyde lå på rundt 10000meters høyde jeg, men da har jeg kanskje ikke undersøkt nok.
Vis hele sitatet...
Vanlig marsjhøyde på jetfly er rundt 10000 meter ja, men propellfly ligger på mellom 3000-8000 meter og under der igjen er det småfly.

Når det er sagt er selvsagt sjansen mikroskopisk for at ballongen blir sugd inn i en flymotor, men hvis så skulle skje er det faktisk stor sjanse for en skikkelig katastrofe. Hvis dere ikke kommer til å kontakte Luftfartstilsynet før dere slipper den er det noen ting dere kan gjøre for å minimere muligheten for at det skulle skje noe. Vindstille er selvsagt best. Ikke slipp den nærmere en flyplass enn 50 km og ikke i innflygningstraseene til en flyplass.
NaN
Grix's Avatar
Trådstarter
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Hvorfor bryke dyrt helium til å sende opp ballongen når dere kan kjøpe noen bokser med plumbo og lage Hydrogen gratis?

Kjøp en billig android telefon med gps&kamera

Last ned/skriv en app som tar bilder hvert 10. sekund og sender disse + possisjon på epost.

Pakk inn telefonen i isopor og sleng med noen håndvarmere.

Vann&plumbo i en solid dunk, koble på 10 meter hageslange (den bør være litt lang slik at hydrogengassen ikke blir for varm når den kommer inn i ballongen) og fyll ballongen med denne.

Send greiene opp og håp dere ikke treffer et fly (mikroskopisk risko)



Budsjett:

Værballong 200 kroner,-
5x plumbo 250,-
Billig android telefon 999,-
2x håndvarmere 20,-

For 1500,- kroner og noen timers arbeid kan dere nå toppen av atmosfæren
Vis hele sitatet...
Hydrogen er vel ekstremt farlig pga eksplosjonsfare. Dessuten tror jeg ikke det lager nok trykk per løft til at det er sikkert ballongen sprekker når den når maks høyde, men godt mulig jeg tar feil..
Her http://www.youtube.com/watch?v=nojl3aiYBOw&hd=1 er det noen som har gjort det samme og filmet hele turen til ballongen sprekker Husker jeg så hele for et halvt år siden.
Sitat av stoofn93 Vis innlegg
Her http://www.youtube.com/watch?v=nojl3aiYBOw&hd=1 er det noen som har gjort det samme og filmet hele turen til ballongen sprekker Husker jeg så hele for et halvt år siden.
Vis hele sitatet...
Det er maaaange som har gjort dette. Flere skoler har faktisk dette som prosjekt for sine studenter. Men, i Norge er det ikke gjort veldig mange ganger enda.
Du kan alltids høyre med ARR om dei vil sende opp ein ballong for deg. Du må mest sannsynlig ut med mykje pengar uansett.

http://www.rocketrange.no/?page_id=17
Sitat av Grix Vis innlegg
Hydrogen er vel ekstremt farlig pga eksplosjonsfare. Dessuten tror jeg ikke det lager nok trykk per løft til at det er sikkert ballongen sprekker når den når maks høyde, men godt mulig jeg tar feil..
Vis hele sitatet...
Hydrogen brenner/eksploderer ikke med mindre du blander det med oksygen og tilfører det en antenningskilde. Sannsynligheten for at dette skal gå i lufta er med andre ord ganske lav.

For å være på den sikre siden så går det sikkert an å rigge opp fyllinga av ballongen på en måte som gjør at du ikke trenger å være i nærheten når den blir fylt.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du er klar over at "luftfartshøyde" i praksis er mellom 1000 og 40000 fot, sant?
Vis hele sitatet...
luftfartshøyde er opp til flight level 460=46000 fot/ft
747 flyr over 40000 ft tror jeg
Sist endret av Pyromannn; 1. februar 2012 kl. 09:24.
Du må beise sjarken!
et annet tips er å sende opp ballongen på natten, veldig få fly etter kl 2 og på natten er vinden stillere
Sende opp ballongen i soloppgang har vært veldig fint! Gjør det og det blir kp fra meg!
Du må beise sjarken!
kom til nordnorge i sommer å gjør det så får du med midtnattsol
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Japanerne sendte bomber til USA med ballonger, så muligheten for at ballongen drar langt avgårde er nok absolutt tilstede, og tviler på at du kan styre dette på noen måte, men du får ha lykke til og post gjerne utfallet her.
Vis hele sitatet...
Japanerne brukte JETSTRØMMER, og dette var kalkulert.

ingen jetstrømmer over østlandet.
http://www.merrittcartographic.co.uk/images/jet_stream.jpg
Hvis du ikke vil miste kamera og lignende, fest en laaang hyssing til balongen hehe, nei da. Virker som et kult prosjekt, legg ut link til video hvis du får det til.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Hvordan gikk det med prosjektet?
Føler at denne saken er litt aktuell.

Video

Ser ut som han har gjort det hele forholdsvis enkelt, morsomt lite prosjekt
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
ja, det er ganske enkelt egentlig.
Lurte på hvordan det gikk med akkurat dette prosjektet...
Ganske aktuell den saken her og http://www.redbullstratos.com/
(sånn seriøst, han hopper i morgen)
James May's Man Lab hadde en episode hvor de sendte to værbalonger til rommet.

Den ene med Helium, den andre med Hydrogen.

Payloaden var fem GoPros, GPS sender og fallskjerm. Pakket godt inne i isopor gjenfødelser av kjeledyrene de skulle hedre!

EDIT; Fant den på YouTube! S2E3! Ganske rørende mot slutten!

EDIT; 2 Dæven! HD også..
Sist endret av Fekillix; 7. oktober 2012 kl. 23:22.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Sitat av wanna-b Vis innlegg
Ganske aktuell den saken her og http://www.redbullstratos.com/
(sånn seriøst, han hopper i morgen)
Vis hele sitatet...
Han fyren der er en av mine helter!!
Sinnsykt tøft!
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Han fyren der er en av mine helter!!
Sinnsykt tøft!
Vis hele sitatet...
Det er utsatt til tirsdag
NaN
Grix's Avatar
Trådstarter
Ble dessverre ikke noe av. Er altfor ulendt terreng her for å gjøre det uten å enten miste kameraet eller bruke mange dager med trasking i fjellene på å finne det igjen. Har rett og slett ikke tid eller penger til å gjøre det nå. Men er forsatt interessert, kommer sikkert til å prøve igjen en annen gang om noen år.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Synd.
Jeg er egentlig i gang med planlegging på ett likt prosjekt selv.
Tipper jeg kommer på under 2000,- totalt.
Men jeg har samme problemet som deg, veldig mye fjell og ulent terreng her.
Mye fjorder på ei side, hele trollheimen på andre sida.
Jeg planlegger å kjøpe paramotor om jeg kommer meg offshore snart, da blir det mye lettere å finne den igjenn.
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Synd.
Tipper jeg kommer på under 2000,- totalt.
Vis hele sitatet...
Hvor får du tak i så billig helium? Og hvor kjøper du ballong fra?