Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 2693
Hei alle freaks!

Jeg har holdt på med sc2 siden slutten av season 4 nå, og føler jeg egentlig ikke merker noe særlig til framgang i dette spillet, til tross for hvor mye jeg spiller!

Jeg spiller som Terran, og ligger konfertabelt, og med vilje i bronse leauge. Der vinner jeg ca 2/3 matcher. Jeg vet jeg kunne spillt i silver og alikevell vunnet ca det samme om jeg hadde vært en smule bedre Jeg kunne også klart å prestere noe i gold leauge og vunnet ca 1/3!

Jeg vil helst ligge å kose meg her i bronse som jeg klarer å vinne mye, men jeg tror jeg straks kommer til å ranke opp til silver og kommer kanskje til å slite litt mer der!

Det jeg egentlig ville med denne tråden var å få tak i tips til spillet mitt, og at dere deler taktikker og personelige erfaringer som har funket for dere :P
Hvis noen har noen veldig gode matches så kunne man jo uploadet replays også kunne vi sett de for å lære her :P

Så tenkte det bare var å diskutere frem og tilbake her jeg egentlig
Se på day9, der lærer du mye
Gjest
Trådstarter
hva er det ?
Sitat av CarstenMagnus Vis innlegg
hva er det ?
Vis hele sitatet...
youtube
Ikke tenk taktikk. Ikke tenk på timing attacks eller super micro. Drit i avanserte builds som du ser grandmasterene gjør.
Tenk kun på en ting, og øv deg på den ene tingen: Macro!

Finn deg en økonomisk åpningsbuild som du bruker og macro som en helt bak dette.
Ikke samle opp masse mineraler, bygg produksjonsbygninger og alltid bygg scv's (så lenge du har patches du kan hive dem på).

Du vil tape mot cheese, garantert, men du vil også komme deg opp flere leagues uten problemer bare du kan macro bra. Først når du har stålkontroll med macroen, så ville jeg prøvd ut flere ting på engang. For eksempel drops mens man angriper med hær, timing attacks som krever god micro, flere drops samtidig osvosv.

Macro > alt annet i spillet.
Sist endret av Bombasa; 9. januar 2012 kl. 02:02.
hva er det ?
Vis hele sitatet...
http://www.youtube.com/user/day9tv

Jeg vil anbefale deg å også se på andre SC2 casters selv om disse har mer fokus på underholdning og ikke så mye på læring:
http://www.youtube.com/user/HuskyStarcraft
http://www.youtube.com/user/CricketStarcraft
http://www.youtube.com/user/PsyStarcraft

Selv om jeg ikke personlig liker han så godt selv er dette også en veldig kjent caster:
http://www.youtube.com/user/HDstarcraft
Sist endret av Akinakes; 9. januar 2012 kl. 02:03.
Sitat av CarstenMagnus Vis innlegg
hva er det ?
Vis hele sitatet...
http://blip.tv/day9tv

En god og erfaren SC spiller, som er kjempe hyggelig og utrolig flink til å lære andre. forklarer ting på en god og informativ måte samtidig som han har det morro
En god balanse imellom følelsen av å prestere og utfordring + mye trening har jeg inntrykk av at er det viktigste. Er selv en vaskeekte chobo, men jeg prøver ihvertfall! :P
Se replays, se hva du gjør feil. Veldig ofte er det lett å skjønne hvorfor du tapte og hva du kan gjøre for å unngå det en annen gang.
Sitat av torla Vis innlegg
Se replays, se hva du gjør feil. Veldig ofte er det lett å skjønne hvorfor du tapte og hva du kan gjøre for å unngå det en annen gang.
Vis hele sitatet...
Den glemte jeg ja. Hvis du taper games hvor du ikke aner hvorfor du tapte, så sjekk replays.

Som oftest når jeg taper games hvor jeg ikke vet hvorfor jeg tapte, så er det fordi den andre karen har mye bedre macro enn emg. Flere units og bedre inntekt osv.
Sist endret av Bombasa; 9. januar 2012 kl. 02:09.
Hei! jeg er ca. Rank 20 silver og bytter mellom protoss og zerg. PM meg hvis du vil ta noen øve-games
Kan også anbefale deg og titte innon sc2.no er mange tips å få på det forumet fra de beste spillerene i Norge.
Gjest
Trådstarter
Takker for tips, skal begynne å se på div videoer når jeg ikke orker å spille, fikk forresten med meg store deler av HomestoryCup IV på takeTV.com!

En god del bra matches og følte at jeg fikk en god del hjelpere til videreføring av spillet!
Finnes det Plugins/addons til sc2? sånn at jeg kan se SVC count + Troppe count + gametime og annen nyttig info ^^,?

Hvis folk har lyst til å spille 1v1 så er det bare å adde; CarMa - 176 og chatte meg så kan vi sikkert kjøre et par runder ^^
Nå som dere er inne på Starcraft 2, er det ingen store starcraft spillere her? Et lan som heter nemean har nemlig nylig lansert at de skal ha starcraft 2 compo med en en av de største premiepottene i hele norge. (70 tusen fordelt på cs:s, starcraft og trackmania)

www.nemean.no
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Livestream is the thing!
Lese om diverse strategier, se på Replays på Youtube og andre nettsider. Deretter prøver du deg på en match med dine nye kunnskaper.

Tror også det er en fordel å vite hvilke en ting eller to om unitsa du har. Vite hvilken unit den er best mot, svakheter og fordeler.
Jeg vil legge ved at om du er bronze/silver er det ikke strategier og micro som er det viktigste, men macro. Altså hvordan du bygger bygningene dine og at du er flink å alltid lage nye bygninger og nye folk hele tiden.

Fin deg en strategi / build som du liker, som er litt allsidig og øv på dette. Fokuser på byggingen, og ikke på microen din. Slike ting tar du når du kommer opp i cirka Gold-league. Sørg for at early-game går tidlig og send ut en scout bare for å vite hvor han er på mapen og sørg for at han ikke cheeser deg. Men ikke konsentrer deg for mye om hva han bygger og slikt, dette er og ting du tenker på senere - ikke så viktig på nivået du er på nå.

Prøv alltid å bruk alt av mineraler og sørg for at du ikke kø-er opp units i bygningene, hvis du gjør dette eller føler du har lyst til å gjøre dette er det fordi du som oftest:
- Ikke har nok barracks (eller andre unit-producing bygninger)
- Har glemt å bygge folk en stund.

Jeg vil og anbefale at du bygger workere konstant, med mindre du oppgraderer til orbital command. Aldri kø opp, men så fort en worker er ferdig bygger du en ny en. Noen ganger kan det være fristende å la være å bruke mineralene på en ekstra marine - men nei ikke gjør det. Bygg workers hele tiden, konstant - gjennom hele spillet. Du vil plutselig merke at du har MYYYE mer mineraler enn du pleier.

Når du angriper, ikke tenk på micro selv om det frister å se på kampen. Send units inn men fortsett å se på basen din og det å bygge en ny hær. Slik at om den hæren du sender inn nå dør så har du en ny hær klar. Det er mye bedre å lage 7 nye marines enn å microe og redde 1 eller 2.

Er du redd for counter-units? Vel ikke tenk for mye på det enda - det beste counteret til alt mulig av kombinasjoner er i ekte Day9 stil "Just go and fucking kill him". Det hjelper heller ikke at collossus er counter mot Marines, om du har 100 marines og han har 1 collosus når du angriper. Rett og slett, god macro kan gjøre opp for at du har feil units. Men etterhvert som kampene varer litt lenger kan du jo prøve å tilpasse unit-valget litt etter hva han lager. F.eks. om du spiller mot protoss og du ser collosus lager du 2 stargetes og popper ut vikings i tillegg for å få has på disse. Men du fortsetter å fokusere på macroen din.

Vil og nevne at Upgrades er en viktig del av det å ha god macro.

Når du så taper en kamp, se replayen din og følg med på følgende:
- Lagde du workers konstant i basene dine? -> hvis nei: Prøv å forbedre deg neste game her.
- Hadde du på noe punkt > 500 mineraler hvor du ikke sparte til noe spesielt (expansion f.eks.) ? - Hvis nei, forbedre dette neste game.
- Var det et punkt du ser at du kanskje kunne angrepet og vunnet? - Hvis ja, prøv å angrip på dette tidspunktet neste gang.
- Hadde du på noe punkt køet opp flere units i en bygning? - Hvis ja: Prøv å unngå dette neste kamp
- Var du noen gang unit-capped slik at du ikke kunne bygge folk? - Hvis ja- prøv å forbedre dette neste game
Sist endret av etse; 11. januar 2012 kl. 04:26.
Har du prøvd de forskjellige rasene? Kameraten min har spilt Terran helt siden Sc2 kom ut, han gjør så og si den samme strategien hver eneste gang: 3 barracks, alle med addons, 2 engineering bays, dobbel upgrade, starport med reactor, pumpe medivacs, etter 13 minutter expander han. Å det kan også nevnes at han er i bronse league å har egentlig aldri vært i nærheten av å komme ut.

Jeg har prøvd utallige ganger å lære han nye builds men han sier det er for vanskelig.

Selv begynte jeg å spille Terran, lærte meg Protoss, lærte meg Zerg. Nå spiller jeg Zerg! Jeg syntes det er den morsomste rasen.. Jeg lærte mer eller mindre å spille ved å se andre spille, men jeg kommer meg ikke i masters av den grunn

Annet enn det er macro det beste tipset du kan få som andre har nevnt. Flyter du ofte 2000 mineraler osv så har du mye å lære
Alltid bygge arbeidere er en sannhet med modifikasjoner. Litt enkel matte bak det hele:
En base har 2 gass og 8 mineraler, hver gass og hver mineral kan maks ta 3 arbeidere, altså 6 arbeidere på gass (2*3) + 3 på hver mineral (3*8) = 30 arbeidere til sammen.
Har du mer enn 30 arbeidere i hver base har du altså for mange arbeidere. I tillegg så er det et skjæringspunkt på ca. 16 arbeidere på mineraler, eller to arbeidere for hver mineral, der hver arbeider produsert etter 16 blir mindre og mindre effektive helt til du når max på 24 der effektiviteten på en ny arbeider = 0.
Det betyr at når du skal lage deg en base til, og du vil tjene mest mulig per arbeider, flytter du arbeidere fra en base til den neste slik at du har igjen 16 arbeidere i første basen din og resten i din nye base.
Dette er ting du egentlig må lære fordi det brukes som grunnlag for å beregne (eller pugge om du vil) hvor mange produksjonsmiddler du kan ha per base på hvilket tidspunkt.
Som protoss feks. så vet jeg at hvis jeg gjør ting riktig så kan jeg støtte feks. 3 gateways + tech/upgrade på første basen, legge til 3-4 gateways + tech/upgrade på neste osv. alt avhengig av hvilken build jeg velger.
Gjest
Trådstarter
Takker for gode forslag, merker det meste egentlig har gått betydelig mye bedre nå etter HomeStoryCup IV livestreamen, så nå mangler jeg vel bare å spille flere matcer siden jeg har en win/loose på 3/1
Sitat av Mith Vis innlegg
Alltid bygge arbeidere er en sannhet med modifikasjoner. Litt enkel matte bak det hele:
En base har 2 gass og 8 mineraler, hver gass og hver mineral kan maks ta 3 arbeidere, altså 6 arbeidere på gass (2*3) + 3 på hver mineral (3*8) = 30 arbeidere til sammen.
Har du mer enn 30 arbeidere i hver base har du altså for mange arbeidere. I tillegg så er det et skjæringspunkt på ca. 16 arbeidere på mineraler, eller to arbeidere for hver mineral, der hver arbeider produsert etter 16 blir mindre og mindre effektive helt til du når max på 24 der effektiviteten på en ny arbeider = 0.
Det betyr at når du skal lage deg en base til, og du vil tjene mest mulig per arbeider, flytter du arbeidere fra en base til den neste slik at du har igjen 16 arbeidere i første basen din og resten i din nye base.
Dette er ting du egentlig må lære fordi det brukes som grunnlag for å beregne (eller pugge om du vil) hvor mange produksjonsmiddler du kan ha per base på hvilket tidspunkt.
Som protoss feks. så vet jeg at hvis jeg gjør ting riktig så kan jeg støtte feks. 3 gateways + tech/upgrade på første basen, legge til 3-4 gateways + tech/upgrade på neste osv. alt avhengig av hvilken build jeg velger.
Vis hele sitatet...
for en nybegyner er å alltid bygge workers (med mindre du er Zerg) en grei tommelfingerregel. Har du for mange workers for minderalene dine - så burde du kanskkje tenke på å expande og flytte de over dit
CarstenMagnus jeg vet ikke om det er en ukjent side for deg men TeamLiquid er mer eller mindre selveste hovedkvarteret for konkurranse Starcraft. (damn hvorfor finnes det ikke noen gode norsk ord for competitive)

Du kan finne VODs,Livestreams,Tournaments og alt der og selvfølgelig masse forums. Er sikkert mange på Freak som spiller sc2 men emnet dukker veldig sjelden opp. er litt gøy å se igjen
Problemet med endelav de forumene folk referer til, er at altfor mange på slike forum tror de vet alt om starcraft.

For eksempel poster en kar i bronze replays av 3-4 games hvor han taper og spør etter et par tips og triks til å bli bedre.
Svarene han får er ofte:
''You where 2.8 seconds late on taking that gas, and you didnt supermicro youre marines at the 12.35minute timing attack!! hurpdurp''
Grunnen til at han egentlig tapte var at han hadde 15 scvs 10min inni gamet..

Nå tenker jeg spesielt på Starcrafts eget forum. Det er forferdelig til tider.
TeamLiquid er det beste, såvidt jeg har fått med meg. Der poster det også mange pros som gir ut tips og triks. Og gjennomsnittsalderen er greit høyere enn forumet på Starcraft hjemmesiden.
Sist endret av Bombasa; 11. januar 2012 kl. 23:58.