Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2126
Heisann.

Jeg skal på en ganske lang lang tur med tog om 2 uker. Skal fra trondheim til bergen, så bergen til lillehammer, lillehammer kristiandsand og så tilbake til trondheim i løpet av noen dager.

Jeg vet man får litt studentrabatt hvis man har studentbevis, men jeg er IKKE student.. får man tak i noe som ligner?

Evt, åssen er det hvis man kjører i militæruniform? Må man da fremvise leg?

Andre tips for at det skal bli litt billigere?
Sitat av BonQua Vis innlegg
Heisann
Evt, åssen er det hvis man kjører i militæruniform? Må man da fremvise leg?

Andre tips for at det skal bli litt billigere?
Vis hele sitatet...
Ehh, hvordan det blir med militær i uniform? Du må ha på deg full uniform?

NSB er stenge på skolekort. Det skal være et klistremerke som viser skolenavn/fylke og gyldighetsår.

Andre billige metoder jeg kommer på er "reis så langt du vil for 199,-"...
Du må fortsatt vise FD-ID kort ved uniform.
90% med uniform og 50% sivil kledd.
Hvis man jobber i EBN må man da framvise FD-IDkort? Har ikke de en policy som sier at ingen skal vite hvem de er osv? Dette må jo være en fin måte å reise med rabatt på hvis man bare har uniform men egentlig ikke jobber i forsvaret.
Ja, man må fremvise FD-ID kort om man er i Ebn.
Du kan bestille "Studentkortet" fra Studentkortet.no. Dette går som regel som studentbevis om ikke den som kontrollerer det har så god peiling. Alle skoler har forskjellige studentbevis, så det går vanligvis greit bare det står "student" på kortet.
Har en kompis som pendler en del mellom bergen-oslo, han låner uniform hver gang.
Han bestiller nummerert plass og hvis de spør, så sier han at han har glemt id. Konduktøren har sjeldent tid til å gjøre noe med det og lar han alltid gå.
Hvis noen spør hvilken avdeling du er i så sier du at det er hemmelig(seriøst) Mye flere en du tror i forsvaret går uten navn/merke og kan nekte hvem som helst å si hvor de kommer fra.
PS: Husk at uniformen må være m04 og vil også anbefale støvler og berret/caps i lomma.
Sitat av anonym12345 Vis innlegg
Hvis man jobber i EBN må man da framvise FD-IDkort? Har ikke de en policy som sier at ingen skal vite hvem de er osv? Dette må jo være en fin måte å reise med rabatt på hvis man bare har uniform men egentlig ikke jobber i forsvaret.
Vis hele sitatet...
Står jo ikke at de jobber i E.bn. på FD-ID.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
Jeg har ekstremt lite til overs for såkalte "posers" som utgir seg for å være noe dem ikke er. Gir blanke i om det er billigere or not. Respektløst som bare det.
Det er vell strengt talt bare vernepliktige som får nedsatt pris på offentlig transport.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Har tatt en del tog med uniform, og har aldri måtte vise frem FDID enda. Har vel bare hatt flaks :P
Sitat av Cheese Vis innlegg
PS: Husk at uniformen må være m04 og vil også anbefale støvler og berret/caps i lomma.
Vis hele sitatet...
I Sjøforsvaret er vi nødt til å reise i T1 (paradeantrekket) dersom vi vil være militært antrukket. Arbeidsuniformen (LFB/US), som tilsvarer M04, er ikke lov å bruke i det hele tatt utenfor tjeneste. Er du sikker på det du skriver?
Sitat av Realist1 Vis innlegg
I Sjøforsvaret er vi nødt til å reise i T1 (paradeantrekket) dersom vi vil være militært antrukket. Arbeidsuniformen (LFB/US), som tilsvarer M04, er ikke lov å bruke i det hele tatt utenfor tjeneste. Er du sikker på det du skriver?
Vis hele sitatet...
Ja dette stemmer. Hele hæren bruker arbeidsuniform ol. som permantrekk.
Sitat av 2-Papa Vis innlegg
Ja, man må fremvise FD-ID kort om man er i Ebn.
Vis hele sitatet...
FD-ID er det noe nytt?

er noen år siden jeg var i milliteret og pendlet da værnes - bergen i et år. Holdt lenge å vise vernepliktsboka. Er jo ID på førstesiden der som i passet. Måtte dog den gang som nå reise i uniform. Permuiformen til luftforsvaret. Mener å huske den ble kallt m98 elns, men er langt i fra sikker.
Sitat av Rippler Vis innlegg
FD-ID er det noe nytt?

er noen år siden jeg var i milliteret og pendlet da værnes - bergen i et år. Holdt lenge å vise vernepliktsboka. Er jo ID på førstesiden der som i passet. Måtte dog den gang som nå reise i uniform. Permuiformen til luftforsvaret. Mener å huske den ble kallt m98 elns, men er langt i fra sikker.
Vis hele sitatet...
FD-ID = Forsvarsdepartementets identitetskort. Det finnes ikke lengre noe som heter vernepliktsbok.
Etter min erfaring som verneplikting, så kan jeg ikke huske å bli spurt en gang om fd-id kort når jeg tok toget fra Bergen til Oslo når jeg hadde på meg uniform (grønn m04). Og om de spør, så tviler jeg på at de gidder å lage noe bråk vis du sier at kortet ligger gjenglemt på leiren.