Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  105 7512
Før jeg begynner vil jeg skrive litt om meg selv. Er en 21 år gammel gutt, holder på å gjøre opp for gamle synder når det kommer til skolegang. Er det jeg vil kalle skoleflink, men har tidligere manglet vilje til å gjennomføre skolegang. Er over gjennomsnittet engasjert når det kommer til de temaene som gjelder for fellesskap og samfunn ellers.
Når dette er sagt så kommer jeg ikke til å stemme ved kommune valget, og ser heller ikke at jeg kommer til å stemme ved andre valg i nærmere fremtid. Dette er noe jeg er ganske åpen om og får ofte høre "hvis du ikke stemmer har du ikke noe du skulle sagt". Dette mener jeg bare er pisspreik.
Grunnen til at jeg velger å ikke stemme er at jeg ikke vil nøye meg med å støtte et parti jeg er litt enig med. Vil nevne at jeg har engasjert meg i lokalpolitiske saker blant annet innenfor kultur og ungdom, der jeg har vært aktiv både med frivillig arbeid og i media. Det jeg lurer på er, hvordan kan jeg på best mulig måte gjøre en forskjell og engasjere med uten å stemme ved valg eller melde meg inn i et parti. Denne tråden er ikke bare laget slik at jeg skal få gode ideer, men også for andre som ikke stemmer, men vil være med å ta i et tak. Stemmer du? Hvorfor/hvorfor ikke?
Sist endret av They Have Chris; 3. september 2011 kl. 21:32.
å stemme er å bry seg
- jens

edit: ja, jeg stemmer ap
Sist endret av pyth0n; 3. september 2011 kl. 21:34.
Sitat av pyth0n Vis innlegg
å stemme er å bry seg
- jens
Vis hele sitatet...
Syns det der blir for tynt. Høres veldig flott og fint ut, men verden er ikke bare svart og hvit.
Edit: Flott at du har funnet et parti som du er villig til å støtte
Sist endret av They Have Chris; 3. september 2011 kl. 21:36.
er ikke 100% enig i alt partiet sier, men hva skjer hvis ingen stemmer og gir faen? vi stemmer for norge, engasjer der litt (mer) så får du kanskje et nytt syn på ting
Lag et eget parti?
Sitat av pyth0n Vis innlegg
er ikke 100% enig i alt partiet sier, men hva skjer hvis ingen stemmer og gir faen? vi stemmer for norge, engasjer der litt (mer) så får du kanskje et nytt syn på ting
Vis hele sitatet...
Får ikke et nytt syn på noenting. Og det handler ikke om å gi faen. Dette handler om å gjøre gjennomtenkte valg basert på kunnskap. folk flest har ikke peiling for en femmer og bare velger fordi de "må".

Sitat av nikons Vis innlegg
Lag et eget parti?
Vis hele sitatet...
Har faktisk vært inne på tanken.
Cookie Monstah ^_^
Sitat av nikons Vis innlegg
Lag et eget parti?
Vis hele sitatet...
nFF-partiet?
Sitat av They Have Chris Vis innlegg
folk flest har ikke peiling for en femmer og bare velger fordi de "må".
Vis hele sitatet...
Nei, det er du som velger å ikke stemme fordi du ikke klarer å se for deg et kompromiss.
vel, det er slikt systemet fungerer og folk burde være glad de er med på å stemme frem et parti; og siden det finnes så ekstremt mange idioter der ute så er det greit å stemme fornuftig og ikke la alt gå til helvete?
Sist endret av pyth0n; 3. september 2011 kl. 21:51.
Når jeg tokk NRK testen så fikk jeg at jeg skulle stemme Venstre.. Satt "Uviktig" og "Ingen formening" om på alle svarene, så det ser ut som alle som gir faen må stemme Venstre..
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, det er du som velger å ikke stemme fordi du ikke klarer å se for deg et kompromiss.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal ale slå seg til ro med det de syns er minst rævva? Tror du oppriktig alle som stemmer ved norske valg har en noenlunde god oversikt over hva de forskjellige partiene står for? Tror ikke det du.
Sitat av They Have Chris Vis innlegg
Grunnen til at jeg velger å ikke stemme er at jeg ikke vil nøye meg med å støtte et parti jeg er litt enig med.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig skal du ikke stemme på et parti bare for å stemme!
Poenget er at hvis man ikke vil gi sin stemme til et parti eller en gruppe, er det ALLTID bedre å stemme blankt! Dvs levere en blank stemmeseddel!

Fins ikke bedre beskjed om at man ikke liker partiene, MEN liker demokratiet!

Slik det er i dag, er avstanden mellom partiene marginal. Best illustrert ved det Rune Gerhardsen (AP) sa til Aftenposten:
- Fabian er en utmerket ordfører. Jeg kunne stemt på ham om jeg ikke var kandidat selv
Vis hele sitatet...


Ganske skremmende igrunn, man kan lure på om det virkelig er alternativer.

Hjemmesitterne kan defineres ut fra en mengde forskjellige grunner, men blanke stemmer er en tydelig beskjed om at folk er lei sleipe levebrødspolitikere. Ihvertfall at politikerne/partiene ikke har lykkes i å presentere akseptable løsninger!

Personlig skal jeg stemme.
Sitat av pyth0n Vis innlegg
vel, det er slikt systemet fungerer og folk burde være glad de er med på å stemme frem et parti; og siden det finnes så ekstremt mange idioter der ute så er det greit å stemme fornuftig og ikke la alt gå til helvete?
Vis hele sitatet...
Det beste hadde vel vært om de som ga faen og ikke har snøring lot vær og stemme. Da blir ihvertfall resultatet summen av de som bryr seg og har evne og kunnskap nok til å fatte fornuftige beslutninger.
Sist endret av They Have Chris; 3. september 2011 kl. 22:01.
Sitat av They Have Chris Vis innlegg
Hvorfor skal ale slå seg til ro med det de syns er minst rævva?
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du tro at alle gjør det?
Tror du oppriktig alle som stemmer ved norske valg har en noenlunde god oversikt over hva de forskjellige partiene står for? Tror ikke det du.
Vis hele sitatet...
Jo, det tror jeg. De aller fleste er inneforstått med høyre/venstre-aksen og har muligheten/evnen til å sjekke ut saker de selv syns er viktig. Jeg tror ikke det er mangel på kunnskap som gjør at vi har litt for lav valgdeltagelse.
Jeg stemmer heller ikke. Ingen partier som fortjener stemmen min.
Å ikke stemme burde være det samme som å stemme blankt, derfor tar jeg ikke turen til valglokalene.
Sitat av BarbaRossa Vis innlegg
Selvfølgelig skal du ikke stemme på et parti bare for å stemme!
Poenget er at hvis man ikke vil gi sin stemme til et parti eller en gruppe, er det ALLTID bedre å stemme blankt! Dvs levere en blank stemmeseddel!

Fins ikke bedre beskjed om at man ikke liker partiene, MEN liker demokratiet!

Slik det er i dag, er avstanden mellom partiene marginal. Best illustrert ved det Rune Gerhardsen (AP) sa til Aftenposten:

Ganske skremmende igrunn, man kan lure på om det virkelig er alternativer.

Hjemmesitterne kan defineres ut fra en mengde forskjellige grunner, men blanke stemmer er en tydelig beskjed om at folk er lei sleipe levebrødspolitikere. Ihvertfall at politikerne/partiene ikke har lykkes i å presentere akseptable løsninger!

Personlig skal jeg stemme.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for det som virker som et fornuftig og gjennomtenkt svar.
Hadde ikke tenkt å stemme blankt engang fordi jeg ville ikke bare bli statistikk men når du legger det frem på den måten du gjør så endret du faktisk min mening. Jeg skal stemme blankt

Sitat av Mith Vis innlegg
Hvordan kan du tro at alle gjør det?
Jo, det tror jeg. De aller fleste er inneforstått med høyre/venstre-aksen og har muligheten/evnen til å sjekke ut saker de selv syns er viktig. Jeg tror ikke det er mangel på kunnskap som gjør at vi har litt for lav valgdeltagelse.
Vis hele sitatet...
Mener på ingen måte at alle gjør det. Ser at jeg la det frem på en dårlig måte. Hvorfor skal alle de som Ikke ønsker å gi noe parti sin stemme slå seg til ro med det som er minst rævva? Stem blankt!
Jeg får ikke sagt det bedre en denne fyren her:
http://www.youtube.com/watch?v=igbBItLemsM

Å stemme er meningsløst.
Sitat av They Have Chris Vis innlegg
Tusen takk for det som virker som et fornuftig og gjennomtenkt svar.
Hadde ikke tenkt å stemme blankt engang fordi jeg ville ikke bare bli statistikk men når du legger det frem på den måten du gjør så endret du faktisk min mening. Jeg skal stemme blankt


Mener på ingen måte at alle gjør det. Ser at jeg la det frem på en dårlig måte. Hvorfor skal alle de som Ikke ønsker å gi noe parti sin stemme slå seg til ro med det som er minst rævva? Stem blankt!
Vis hele sitatet...
At folk har evne og mulighet til å gjøre noe er ikke ensbetydende med at de gjør det. Tror mange av Norges innbyggere stemmer i uvitenhet.
Sitat av They Have Chris Vis innlegg
Mener på ingen måte at alle gjør det. Ser at jeg la det frem på en dårlig måte. Hvorfor skal alle de som Ikke ønsker å gi noe parti sin stemme slå seg til ro med det som er minst rævva? Stem blankt!
Vis hele sitatet...
Stem blankt eller sitt på sofaen, det har absolutt ingenting å si for resultatet. Alle blanke stemmer forkastes.
Sitat av Warz Vis innlegg
Jeg får ikke sagt det bedre en denne fyren her:
http://www.youtube.com/watch?v=igbBItLemsM

Å stemme er meningsløst.
Vis hele sitatet...
Ser filmen nå. Hvilke virkemidler mener du er meningsfulle?
http://www.youtube.com/watch?v=iOucwX7Z1HU

Alle må bidra for at vi skal få det styret som er best for alle sammen. Sett deg inn i hva dine lokale politikere vil for fremtiden i din komune, så stemmer du på den kanditen som klarer å fremstå med de beste løsningen og har mest gjennomslagskraft! Lykke til!
Sitat av Mith Vis innlegg
Stem blankt eller sitt på sofaen, det har absolutt ingenting å si for resultatet. Alle blanke stemmer forkastes.
Vis hele sitatet...
Kilde? titegn
Sitat av They Have Chris Vis innlegg
Ser filmen nå. Hvilke virkemidler mener du er meningsfulle?
Vis hele sitatet...
Å motarbeide systemet på alle mulige måter. Lovlig eller ulovlig. Støtt ting som gjør det vanskelig for staten, f.eks pengeenheter som bitcoin.
Sitat av They Have Chris Vis innlegg
Kilde? titegn
Vis hele sitatet...
Blanke stemmer teller kun på valgdeltagelse, i 2009 var det ca. 11000 som tok seg bryet. Det vil si at det er færre som gidder møte opp å legge en tom konvolutt i urna enn det er som stemmer pensjonistpartiet. Hva tror du skjer med blanke stemmer egentlig?

http://www.regjeringen.no/krd/html/v...bhjelp.html#_5
Når stemmegivningen er godkjent kontrollerer valgmyndighetene om selve stemmeseddelen kan godkjennes. Kravene til godkjenning fremgår av valgloven § 10-3. Er lovens krav oppfylt blir stemmeseddelen godkjent. Dersom stemmeseddelen ikke oppfyller kravene blir den forkastet. Også blanke stemmesedler må etter loven forkastes. Selv om stemmeseddelen forkastes, telles den med ved beregning av valgdeltagelsen.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Mith; 3. september 2011 kl. 22:22.
Sitat av Warz Vis innlegg
Å motarbeide systemet på alle mulige måter. Lovlig eller ulovlig. Støtt ting som gjør det vanskelig for staten, f.eks pengeenheter som bitcoin.
Vis hele sitatet...
Har jo akkurat sett et veldig godt eksempel på at det du forklarer her fungerer særdeles dårlig. Virker som om du bare er ute etter å være vrang. Var slik jeg også, men har sett at man klarer ikke gjøre en forskjell slik. Hva med å opplyse og informere? Spre informasjon? Rekruttere Folk som står dor det samme som deg? Tror ikke du det vil være en bedre ide?
Sitat av They Have Chris Vis innlegg
Har jo akkurat sett et veldig godt eksempel på at det du forklarer her fungerer særdeles dårlig. Virker som om du bare er ute etter å være vrang. Var slik jeg også, men har sett at man klarer ikke gjøre en forskjell slik. Hva med å opplyse og informere? Spre informasjon? Rekruttere Folk som står dor det samme som deg? Tror ikke du det vil være en bedre ide?
Vis hele sitatet...
Er ikke dette en form for motarbeiding av systemet?
Sitat av Mith Vis innlegg
Blanke stemmer teller kun på valgdeltagelse, i 2009 var det ca. 11000 som tok seg bryet. Det vil si at det er færre som gidder møte opp å legge en tom konvolutt i urna enn det er som stemmer pensjonistpartiet. Hva tror du skjer med blanke stemmer egentlig?

http://www.regjeringen.no/krd/html/v...bhjelp.html#_5
Vis hele sitatet...
Takk for kilde. Blanke stemmer er vel en måte å vise misnøye samtidig som man støtter demokrati. blir jo registrert at man stemmer blankt.

Sitat av Warz Vis innlegg
Er ikke dette en form for motarbeiding av systemet?
Vis hele sitatet...
På hvilken måte mener du?
Sitat av They Have Chris Vis innlegg
Takk for kilde. Blanke stemmer er vel en måte å vise misnøye samtidig som man støtter demokrati. blir jo registrert at man stemmer blankt.



På hvilken måte mener du?
Vis hele sitatet...
Å spre liberalistiske tanker og ideer er jo en motarbeiding av systemet.
Sitat av They Have Chris Vis innlegg
På hvilken måte mener du?
Vis hele sitatet...
Han sikter nok til at du stemmer blankt fordi du er missfornøyd med systemet, men ikke gidder å gjøre noe med det. Motarbeide det på absolutt laveste nivå med andre ord.
Sitat av Warz Vis innlegg
Å spre liberalistiske tanker og ideer er jo en motarbeiding av systemet.
Vis hele sitatet...
Da er jeg med. Har jo ikke sagt at jeg er imot å motarbeide systemet men den delen med å gjøre det på alle mulige måter og lovlig eller ulovlig. Jeg vil i alle fall foretrekke at ting skjer i noenlunde ordnede former. Mener ikke at man skal alltid følge loven og gjøre som man blir fortalt, men det finnes grenser. Ta for eksempel terroren i Oslo for å sette det litt på spissen. En veldig dårlig måte å gjøre ting på når man har et budskap man ønsker å spre.
Sitat av nikons Vis innlegg
Lag et eget parti?
Vis hele sitatet...
Logisk parti på Facebook!
Sitat av Mith Vis innlegg
Han sikter nok til at du stemmer blankt fordi du er missfornøyd med systemet, men ikke gidder å gjøre noe med det. Motarbeide det på absolutt laveste nivå med andre ord.
Vis hele sitatet...
Skrev ikke jeg at jeg engasjerte meg og spurte ikke jeg om tips til hvordan man kan engasjere seg uten om å stemme ved valg eller melde seg inn i et parti? Så kommer du å sier at jeg ikke gidder å gjøre noe? Les tråden, så klarer du kanskje å lukke vekk de dummeste kommentarene.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Herregud, lavmål å stemme AP bare fordi man syns synd på dem. Ja det som skjedde var en tragedie, men man må dessverre fortsatt stemme på det man har holdt med.

FRP!
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Herregud, lavmål å stemme AP bare fordi man syns synd på dem. Ja det som skjedde var en tragedie, men man må dessverre fortsatt stemme på det man har holdt med.

FRP!
Vis hele sitatet...
Hvem sa de stemmer AP i sympati?
Sitat av They Have Chris Vis innlegg
Skrev ikke jeg at jeg engasjerte meg og spurte ikke jeg om tips til hvordan man kan engasjere seg uten om å stemme ved valg eller melde seg inn i et parti? Så kommer du å sier at jeg ikke gidder å gjøre noe? Les tråden, så klarer du kanskje å lukke vekk de dummeste kommentarene.
Vis hele sitatet...
Jo, men hvis du ikke stemmer eller gidder engasjere deg så er det fint lite du får gjort. Det er klart, enkeltsaker kan man påvirke på andre måter, men det krever at du organiserer deg på andre måter. Hvordan du skal går frem med det utgangspunktet blir veldig individuelt så det er vanskelig å komme med noen råd.

EDIT: Hvis du ikke gidder å stemme eller melde deg inn i noe parti så vil jeg si at du ikke engasjerer deg nok aka. driver politikk på lavnivå. Som sagt, det er mange som "bare" engasjerer seg i en sak, men da vet du vel også hvordan du skal få frem?
Sist endret av Mith; 3. september 2011 kl. 22:43.
Sitat av They Have Chris Vis innlegg
Da er jeg med. Har jo ikke sagt at jeg er imot å motarbeide systemet men den delen med å gjøre det på alle mulige måter og lovlig eller ulovlig. Jeg vil i alle fall foretrekke at ting skjer i noenlunde ordnede former. Mener ikke at man skal alltid følge loven og gjøre som man blir fortalt, men det finnes grenser. Ta for eksempel terroren i Oslo for å sette det litt på spissen. En veldig dårlig måte å gjøre ting på når man har et budskap man ønsker å spre.
Vis hele sitatet...
Terroren i Oslo fører kun til et mer gjennomregulert og terrorisert samfunn hvor frykt for terrorisme gjør at folk godtar større inngrep i friheten i tro om at de skal få trygghet. Those who sacrify liberty for security deserves neither and loses both.

Et bedre eksempel er å bruke bitcoin, hvis alle hadde brukt bitcoin og ingen hadde betalt skatt ville nødvendigvis staten blitt ekstremt fascistisk før den til slutt ville være nødt til å ta kvelden i mangel på penger.

Å stemme (inkludert blank) er som forklart ettertrykkelig i videoen helt meningsløst. Selv en sofasitter som ikke bryr seg i det hele tatt er bedre, hvis det blir mange nok av dem blir det mer og mer tydelig at demokratiet har mistet all kredibilitet.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jo, men hvis du ikke stemmer eller gidder engasjere deg så er det fint lite du får gjort. Det er klart, enkeltsaker kan man påvirke på andre måter, men det krever at du organiserer deg på andre måter. Hvordan du skal går frem med det utgangspunktet blir veldig individuelt så det er vanskelig å komme med noen råd.

EDIT: Hvis du ikke gidder å stemme eller melde deg inn i noe parti så vil jeg si at du ikke engasjerer deg nok aka. driver politikk på lavnivå. Som sagt, det er mange som "bare" engasjerer seg i en sak, men da vet du vel også hvordan du skal få frem?
Vis hele sitatet...
Å søke råd om hvordan engasjere seg er vel ikke å være uengasjert?
Er det ikke sånn at hvis man stemmer blankt så teller det ikke, men hvis man ikke stemmer så blir stemmen din delt og den som har mest stemmer fra før får størstedelen av den?
Sitat av They Have Chris Vis innlegg
Å søke råd om hvordan engasjere seg er vel ikke å være uengasjert?
Vis hele sitatet...
Det var ikke det jeg mente, men som sagt så er det svært forskjellige måter å påvirke samfunnet på uten å engasjere seg i et parti. For å få noe hjelp må du nesten si hvilken sak det er snakk om.
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Er det ikke sånn at hvis man stemmer blankt så teller det ikke, men hvis man ikke stemmer så blir stemmen din delt og den som har mest stemmer fra før får størstedelen av den?
Vis hele sitatet...
Når stemmene telles så er det bare de stemmene som ikke er forkastet som har noe å si. Hvis 75% av befolkningen stemmer så er det bare de 75% som bestemmer hvordan mandatene fordeles.
Sist endret av Mith; 3. september 2011 kl. 22:49.
Sitat av Warz Vis innlegg
Terroren i Oslo fører kun til et mer gjennomregulert og terrorisert samfunn hvor frykt for terrorisme gjør at folk godtar større inngrep i friheten i tro om at de skal få trygghet. Those who sacrify liberty for security deserves neither and loses both.

Et bedre eksempel er å bruke bitcoin, hvis alle hadde brukt bitcoin og ingen hadde betalt skatt ville nødvendigvis staten blitt ekstremt fascistisk før den til slutt ville være nødt til å ta kvelden i mangel på penger.

Å stemme (inkludert blank) er som forklart ettertrykkelig i videoen helt meningsløst. Selv en sofasitter som ikke bryr seg i det hele tatt er bedre, hvis det blir mange nok av dem blir det mer og mer tydelig at demokratiet har mistet all kredibilitet.
Vis hele sitatet...
Er veldig enig i det du sier om frihet og trygghet, men hvilket alternativ har vi til demokratiet? Da snakker jeg ikke hvilke andre typer styresett det finnes, men hvordan kan det Norske samfunnet fungere uten demokrati? Er åpen for forslag.

Sitat av Mith Vis innlegg
Det var ikke det jeg mente, men som sagt så er det svært forskjellige måter å påvirke samfunnet på uten å engasjere seg i et parti. For å få noe hjelp må du nesten si hvilken sak det er snakk om.

Når stemmene telles så er det bare de stemmene som ikke er forkastet som har noe å si. Hvis 75% av befolkningen stemmer så er det bare de 75% som bestemmer hvordan mandatene fordeles.
Vis hele sitatet...
Snakker igrunn ikke om en konkret sak. Mer generelt. Hvordan kan man være med å gjøre en forskjell uten å stemme eller bli medlem i et parti.
Det er mulig å stemme blankt. I hvert valglokale finnes blanke stemmesedler som skal brukes til dette. Ved opptelling av stemmesedlene i kommunene, vil ikke blanke stemmesedler telle med, men valgstatistikken vil vise hvor mange som har stemt blankt.
Vis hele sitatet...
http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd...l?id=464227#11
Når det gjelder lokalvalg kan det jo selvsagt være litt annerledes. Der er det ulike saker du er opptatt av, og som du mener kan gjøre din kommune bedre. Det er jo noen parti som tilfredstiller de meste av dine krav. Når det gjelder lokalevalgene så er det også ganske viktig at det er noen du kjenner som er med i partiene, så da stemmer du ikke bare på partiene fordi du er enige med deres ideologi, men også sakene og personen som sitter der.

Bryr du deg lite, så er det bare å stemme blankt (mange har allerede sagt dette). Jeg kjenner også mange som har stemt blankt og er selv positiv til dette. HVorfor ? Jo, fordi vi lever alle i et demokrati der stemmeretten er noe ufattelig viktig. Er vi ikke enig med noen parti, er det bedre å vise at vi ikke er det med å stemme blankt, enn å ikke gjøre noe.

Ellers så har jeg i dag benyttet meg av forhåndsstemming som er et jævla genialt påfunn. Jeg er også veldig opptatt av at de unge velger å stemme, selv om de ikke helt er 100 % sikkre på hvilket parti som passer dem. (Jeg bor i en komune der 16 og 17 åringer i år har prøve stemmerett)
Sitat av They Have Chris Vis innlegg
Er veldig enig i det du sier om frihet og trygghet, men hvilket alternativ har vi til demokratiet? Da snakker jeg ikke hvilke andre typer styresett det finnes, men hvordan kan det Norske samfunnet fungere uten demokrati? Er åpen for forslag.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg har liten tro på at Norge vil kunne bli et liberalistisk samfunn noen gang, vi liberale har bare ett valg, og det er å flykte. Som sosialister pleier å si hvis jeg uttryker missnøye med systemet "Du kan jo bare flytte!". Jepp, dessverre er alle land i hele verden like ille, så i praksis kan man ikke flykte. Uansett hvor man reiser i verden vil det være en form for tyranni. Derfor har liberalister begynt å planlegge å bygge nye samfunn ute på havet. Fryktelig dyrt, men det viser at det fremdeles finnes håp. http://seasteading.org/

Å støtte sånne prosjekter kan være en ide da dette kan vise seg å være et alternativ til demokratiet. Tenkt hvis dette kunne bli en realitet og hvis du ikke liker systemet på en plattform kan du bare flytte til en annen?

Hvordan kan et liberalistisk samfunn fungere? Vel, det finnes ulike type liberalister, noen er anarcho-capitalister som mener et samfunn helt uten stat er beste løsning, så har vi de som mener at et samfunn med en sterk rettsak er beste veien. Det vil si en grunnlov som krever at en hver ny lov bevises i rettet som legitim i forhold til ikke-volds-prinsippet. Demokrati er to ulver og en sau som stemmer over hva de skal spise til middag, det er ingen god løsning så lenge du er minoriteten, jeg finner det derfor merkelig at det finnes så mange tilhengere av dette demokratiet, det finnes definitivt bedre løsninger.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av pyth0n Vis innlegg
vel, det er slikt systemet fungerer og folk burde være glad de er med på å stemme frem et parti; og siden det finnes så ekstremt mange idioter der ute så er det greit å stemme fornuftig og ikke la alt gå til helvete?
Vis hele sitatet...
Vel... siden det finnes så ekstremt mange idioter der ute, forsvinner din stemme nesten totalt. Ganske enkel matematikk involvert: hvor stor mulighet har du til å utgjøre noen forskjell når du er blant millioner av andre folk? Hvor stor andel må din stemme være, for at du skal kunne påstå å faktisk ha gjort en nevneverdig forskjell?
Sist endret av robhol; 3. september 2011 kl. 23:03.
Eksempel på demokrati:
Thomas har vært i dårlig form og spilt en dårlig kamp. Ved bruk av demokratiske metoder stemmer resten av laget for at Thomas bør straffes for sin dårlige innsats. De banker regelrett dritten ut av lille Thomas og ide han ligger der i en bloddam på bakken, mørbanket med lilla øye og utslåtte tenner smiler de å sier: "liker du ikke hvordan det gjøres her på berget kan du jo bare stemme blankt".

Nå er fotball eksempelet litt dårlig siden Thomas kunne sluttet på fotball eller begynt på et annet lag, i virkeligheten er man fanget i systemet og har hverken mulighet til å melde seg ut eller flykte. Fotballaget finnes nemlig over hele verden, og som Jens pleier å si "ALLE skal med" (ingen slipper unna).
Sist endret av Warz; 3. september 2011 kl. 23:04.
Sitat av Warz Vis innlegg
Vel, jeg har liten tro på at Norge vil kunne bli et liberalistisk samfunn noen gang, vi liberale har bare ett valg, og det er å flykte. Som sosialister pleier å si hvis jeg uttryker missnøye med systemet "Du kan jo bare flytte!". Jepp, dessverre er alle land i hele verden like ille, så i praksis kan man ikke flykte. Uansett hvor man reiser i verden vil det være en form for tyranni. Derfor har liberalister begynt å planlegge å bygge nye samfunn ute på havet. Fryktelig dyrt, men det viser at det fremdeles finnes håp. http://seasteading.org/

Å støtte sånne prosjekter kan være en ide da dette kan vise seg å være et alternativ til demokratiet. Tenkt hvis dette kunne bli en realitet og hvis du ikke liker systemet på en plattform kan du bare flytte til en annen?

Hvordan kan et liberalistisk samfunn fungere? Vel, det finnes ulike type liberalister, noen er anarcho-capitalister som mener et samfunn helt uten stat er beste løsning, så har vi de som mener at et samfunn med en sterk rettsak er beste veien. Det vil si en grunnlov som krever at en hver ny lov bevises i rettet som legitim i forhold til ikke-volds-prinsippet. Demokrati er to ulver og en sau som stemmer over hva de skal spise til middag, det er ingen god løsning så lenge du er minoriteten, jeg finner det derfor merkelig at det finnes så mange tilhengere av dette demokratiet, det finnes definitivt bedre løsninger.
Vis hele sitatet...
Har tenkt mye på hvordan man kan lage sin egen stat og noe lignende det du linker til her var en av ideene mine. Designet til og med et flagg i sin tid. La det på hyllen da det krever sinnsykt mye kapital:P

Sitat av Warz Vis innlegg
Eksempel på demokrati:
Thomas har vært i dårlig form og spilt en dårlig kamp. Ved bruk av demokratiske metoder stemmer resten av laget for at Thomas bør straffes for sin dårlige innsats. De banker regelrett dritten ut av lille Thomas og ide han ligger der i en bloddam på bakken, mørbanket med lilla øye og utslåtte tenner smiler de å sier: "liker du ikke hvordan det gjøres her på berget kan du jo bare stemme blankt".

Nå er fotball eksempelet litt dårlig siden Thomas kunne sluttet på fotball eller begynt på et annet lag, i virkeligheten er man fanget i systemet og har hverken mulighet til å melde seg ut eller flykte. Fotballaget finnes nemlig over hele verden, og som Jens pleier å si "ALLE skal med" (ingen slipper unna).
Vis hele sitatet...
Liker måten du maler et bilde av situasjonen.
Sist endret av They Have Chris; 3. september 2011 kl. 23:07.
Eksempel på ikke-demokrati
Laget taper og alle hadde en dårlig dag på banen. Ved bruk av diktatoriske metoder bestemmer treneren at alle spillerne skal piskes 50 ganger.

Selv om jeg er enig med at dagens ordning ikke er god nok så er det jo ikke demokratiet sin feil. Feilen er at vi har indirekte demokrati og ikke direkte. Ja til flere folkeavstemminger!
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Eksempel på ikke-demokrati
Laget taper og alle hadde en dårlig dag på banen. Ved bruk av diktatoriske metoder bestemmer treneren at alle spillerne skal piskes 50 ganger.

Selv om jeg er enig med at dagens ordning ikke er god nok så er det jo ikke demokratiet sin feil. Feilen er at vi har indirekte demokrati og ikke direkte. Ja til flere folkeavstemminger!
Vis hele sitatet...
Å være motstander av demokrati gjør ikke automatisk at man er tilhenger av diktatur, det finnes helt andre løsninger. Verden er ikke svart hvitt. Nå skal jeg være enig med deg i at vi ikke har direkte demokrati derimot, men demokrati som flertallstyranni er fortsatt tyranni for dem som er i mindretall.
Alle mener noe om samfunnet, og det er garantert ett parti du er mest enig i. Kom deg ut og bruk stemmeretten!
Jeg er 21 år, og stemte Høyre forrige valg. Jeg er så forbanna lei av AP. Morra mi og pappa stemmer AP, og jeg hinter noen ganger til litt at jeg er FRPer, litt for å provosere, men også fordi jeg er enig med noen av forslagene deres. Selv om jeg ikke digger FRP til det fulle, har jeg faktisk lyst til at hvilket som helst annet parti enn AP skal få prøve seg. Gang på gang har det vist seg at de bryter løfter, og jeg er generelt piss lei. 22. juli gjorde ikke saken bedre. Jeg er fortsatt usikker på hva jeg skal stemme, men jeg vurderer å stemme Høyre igjen fordi det er AP's argeste konkurrent.
Sist endret av Hater_mordin; 3. september 2011 kl. 23:34.