Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 5301
Hei, Jeg har lyst til og prøve psykoterapi med LSD og lurer på om det er noen som har erfaringer med det?

og evt vet hvor det er mulig og prøve dette?
Jeg vet ikke hvor man kan få psykoterapi med LSD hos psykolog.

Jeg har kjørt sessions på meg selv ved å bruke veiledet meditasjon (feks fra youtube) med MDMA, for å bearbeide et traume. Jeg fant fremgangsmåten ved å finne manualer på nett som beskriver hvordan de gjør det med psykolog (mange studier som pågår i andre land), og i mangel på psykolog brukte jeg en meditasjons-video.

LSD har jeg brukt for å dempe angst, men også å bearbeide ting. Med LSD bruker jeg musikk, feks shaman-trommer, når jeg skal bearbeide noe vanskelig. Jeg hører på det i perioder, og så bytter jeg til annen musikk når jeg vil slappe av og løfte meg opp mentalt. Jeg valgte trommene fordi de er nøytrale og jeg blir ikke påvirket i en spesiell retning.

Hvis du skal kjøre slike sessions selv så vil jeg anbefale deg å ha minst mulig ytre stimuli i de periodene du skal bearbeide. Jeg har lyd-stimuli, men ligger ellers gjerne med øynene lukket, under et pledd. Det er også viktig at det er et koselig rom, har dårlig erfaring med å gjøre det i et "bomba" rom.

Jeg vet ikke hva du ønsker å oppnå med psykoterapien, eller hvor erfaren du er med bruk av LSD. Min erfaring er at en trip på LSD demper symptomene på angst i lang tid, og får meg fra å være truende suicidal til velfungerende i flere uker. Min erfaring er at det er best å bearbeide ting når man peaker, og man kan bestemme for å ta pauser ved å endre ytre stimuli.

Hvis du sier litt mer om hva du ønsker å oppnå så blir det litt lettere å gi deg råd.
Det så vidt meg bekjent lov å forske på LSD, Sopp og Meskalin i Norge, men tror ikke det er lov å bruke det i psykoterapi. Vet heller ikke om de bruker LSD så mye til det i USA, men det har vært, og kommer flere undersøkelser hvor MDMA blir brukt til psykoterapi, som faktisk har fått FDA approval. Uansett tror jeg ikke det bare er og ringe å booke time :P
Anbefaler boka av Stanislav Grof. LSD-psychoterapy. Terapien går i veldig korte og enkle trekk ut på å guide pasienten til introvert observasjon. Ved ekstrovert oppmerksomhet er terapeutens oppgave å gi støtte og beroligelse, slik at pasienten igjen kan falle tilbake til introvert observasjon. Pasienten har ofte sovamaske og musikk på øret.

Slik sett er ikke terapeutens oppgave nødvendigvis veldig omfattende akademisk. Det kreves ikke nødvendigvis en psykolog eller psykiater utdannelse.. Det som kreves er sinnsro, og et balansert sinn, som klarer å holde roen og å være et trygt ankerpunkt for pasienten. ifølge Grof - er egen erfaring av egodød tilstand gjennom psykedelisk bruk også til uverderlig hjelp. Da pasienten ofte gjennomgår svært ubehagelige følelser og tanker rett før egodød. Da kan en terapeuts personlige erfaring av slike tilstander gi en gjennkjennelse av hva som foregår, og kan guide pasienten videre til befrielse.

Stanislav Grof sammenligner det med en fødsel. Og et fødseltraume. Som etter pasienten har gjennopplevd og suksessfylt har oppnådd transcedens, er ferdig med behandlingen. For pasienter med omfattende psykosomatikk kan det ta mange "sessions" før fødselstraume gjennoppleves. Det kan være traumer fra ungdomstida og tidlig barndom etc. Det er ikke alltid at pasienten er bedre etter en slik "session". Og videre behandling foregår helt til transcedens oppnåes.

Det er etter bruk av LSD i tiden etter i edruelig tilstand at psykoterapi eventuelt brukes. Gruppeterapi der flere snakker sammen om sine opplevelser under LSD er også ofte brukt tradisjonelt.

Hos noenlunde "friske" personer, med "færre skjær i havet" nåes transcedens mye fortere, etter bare en session eller et fåtall. Slik jeg tolker det er ikke en terapeut nødvendigvis et must. Og det kan være mye terapi i egenbruk med psykedelika om du gjennomfører gode forberedelser og introvert observasjon.

Boka til Stanislaf Grof anbefales om du er interressert i en ganske omfattende beskrivelse av psykoterapi med LSD skrevet av den personen i verden som mest sannsynlig har aller mest erfaring (flere tusen guidede LSD-triper i terapeutisk øyemed) med LSD i terapeutisk sammenheng. Om man bare er interressert i egen-terapi er den også uvurderlig. Personlig har lesning av denne boka hjulpet meg til å se verdien av mørkere steder i trippen, og at dette har viktig terapeutisk potensial for forløsning av noe dypere i underbevistheten.
Sist endret av Bearass; 19. april 2016 kl. 20:09.
emmasofiaklinikk praktiserer psykoterapi med psilocybin og MDMA. Da får du med psykolog, tett oppsyn og hele pakka. Dette krever derimot at man søker om spesielt godkjenningsfritak til å bruke disse psykedeliske stoffene, også koster det litt.

Mulig jeg er helt på jordet. Correct me if im wrong!
Er det noen andre som vet om det NinjaGeir sier er korrekt? I så fall hadde det vært veldig interessant og høre om. Jeg ville vært noe (veldig) overrasket egentlig, men godt mulig jeg ikke har fulgt med.
Sitat av Picard Vis innlegg
Er det noen andre som vet om det NinjaGeir sier er korrekt? I så fall hadde det vært veldig interessant og høre om. Jeg ville vært noe (veldig) overrasket egentlig, men godt mulig jeg ikke har fulgt med.
Vis hele sitatet...
Ja, det han nevner er korrekt. Har man tidligere fått behandling, men ikke fått tilstrekkelig utbytte, kan man i noen tilfeller få behandling med psykedelika ved EmmaSofia-klinikken.
Sitat av Marr Vis innlegg
Ja, det han nevner er korrekt. Har man tidligere fått behandling, men ikke fått tilstrekkelig utbytte, kan man i noen tilfeller få behandling med psykedelika ved EmmaSofia-klinikken.
Vis hele sitatet...
Du sier få. Er det noe man kan få støtte til eller må man betale privat?
Sitat av jacksonv Vis innlegg
Du sier få. Er det noe man kan få støtte til eller må man betale privat?
Vis hele sitatet...
Vanskelig å si. Det står på hjemmesiden dems står det at de ikke har noe frikort-ordninger, men det betyr ikke at du ikke kan få støtte.
Jeg vil anbefale deg å sende dem en e-mail.

Kontaktinformasjon finner du på emmasofiaklinikk.com.
▼ ... flere år senere ... ▼
Sitat av NinjaGeir Vis innlegg
emmasofiaklinikk praktiserer psykoterapi med psilocybin og MDMA. Da får du med psykolog, tett oppsyn og hele pakka. Dette krever derimot at man søker om spesielt godkjenningsfritak til å bruke disse psykedeliske stoffene, også koster det litt.

Mulig jeg er helt på jordet. Correct me if im wrong!
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke, dessverre. EmmaSofia-klinikken tilbyr kun vanlig psykoterapi eller psykoterapi i kombinasjon med ketamin-behandling. I tillegg har EmmaSofia stått som en organisasjon for legalisering. Les mer om hvilke alternativer for psykedelikas-assistert terapi som finnes her.
Sist endret av psyn; 5. februar 2020 kl. 14:56.
Sitat av Marr Vis innlegg
Ja, det han nevner er korrekt. Har man tidligere fått behandling, men ikke fått tilstrekkelig utbytte, kan man i noen tilfeller få behandling med psykedelika ved EmmaSofia-klinikken.
Vis hele sitatet...
mdma er vel kun for depressive lidelser hos dem, eller er det ketamin kanskje og ikke mdma? Ble forvirret over forskjellige svar i tråden. Er det mulig å teste dette mot traumer feks? Eller kanskje den soppen mot traumer? Eller må denne pasientgruppen evt vente til de får flere følgelidelser som feks at de blir depressive?
Sist endret av _abc_; 5. februar 2020 kl. 22:24.
Trøfler som inneholder psilocybin e lov i Nederland. Fult mulig du finner noen klinikker som tilbyr terapi der. Fly til Amsterdam bruker jo ofte å være rimelig via Norwegian.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
mdma er vel kun for depressive lidelser hos dem, eller er det ketamin kanskje og ikke mdma? Ble forvirret over forskjellige svar i tråden. Er det mulig å teste dette mot traumer feks? Eller kanskje den soppen mot traumer? Eller må denne pasientgruppen evt vente til de får flere følgelidelser som feks at de blir depressive?
Vis hele sitatet...
MDMA brukes kun for behandling av PTSD i kliniske studier per i dag, så er ikke et godkjent legemiddel enda. MAPS.org påstår at det blir medisin i USA i 2022. Studiene så langt tilsier at det kan være veldig effektivt mot behandling av traumer. Psilocybin-forskningen er mer rettet mot depresjon, men mange som har prøvd mener det er effektivt mot behandling av traumer også. Men da bør man gå litt mer forsiktig frem. Det finnes lovlige retreats i Nederland, Jamaica og en del andre steder, men de er rettet mot personlig utvikling, og ikke behandling av psykiske lidelser.

Ketamin brukes mot "behandlingsresistent depresjon", som defineres at man har prøvd samtaleterapi og antidepressiva, hvis jeg husker rett. Og mot kroniske smerter.