Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  265 38816
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av Deca_23 Vis innlegg
Men her har hun faktisk klart og bevise at ikke bare klarte hun og vise at hun ikke mestret øvelsen, men itillegg syter i media om det,
Vis hele sitatet...
Hun badet jo? Naken, sammen med alle guttene. Antageligvis vasket hun seg så godt hun kunne også. Er det noen form for skjulte tilleggspoeng som kreves for å "mestre" øvelsen?
Sitat av adivino Vis innlegg
Hun kan få dekket så mange timer hos psykologen så hun bare vil. Men utover det har jeg ikke kjempe sympati for Alice. Hva trodde hun skullle skje om hun nektet?
Vis hele sitatet...

Fra VG:- "

Han var så streng og sint i stemmen, at jeg ikke turte å gjøre noe annet enn å følge ordren hans, forteller Alice Asplund til VG Nett."

" Jeg klarte ikke å tenke klart i den situasjonen. Når du får en så direkte kommando er det vanskelig å si nei. Du stoler jo på løytnaden din og tror at han vil ditt beste. " ,

Nei hva tror du? At løytnaden skulle gi hun et klapp på skuldra, og be hun stå over? Hun ble redd, noe som er ganske forståelig, da hun ble kommandert av en løytnad!

Jeg er glad det ikke bare er forsvarets ledelse som reagerer, men også andre, for dette er ikke akseptabelt! Om det hadde vært en krigssituasjon eller ikke, hva så? Drit å dra i likestilling. Dette opplevde Alice som meget krenkende, alså noe som ikke er akseptabelt!
Soldater skal ikke bli tvunget til nakenbading mot sin vilje, det mener ledelsen i forsvaret.

http://www.nrk.no/nett-tv/indeks/286878/

Men nu e det helg, så:

Det finns ingen
som kan ta hand om mig
som du gör när du säger till mig
och det sättet som du, förfogar över
all din kraft den är oslagbar
du når mig som ingen annan
inga tjejer eller ens min mamma
så jag behöver dig i mitt liv
jag vill att du är kvar i gammal god stil

Snälla ge mig, mera hårdrock
låt mig känna, att det hamrar
låt mig veta, låt mig höra
åh, att du finns här, och att du stannar.
Jeg synes det er hårreisende og tildels forkastelig hva folk finner på å skrive her i tråden angående "likestilling". De fleste her vet med seg selv at jenter er lettere utsatt for å bli seksuelt stigmatisert i dagens samfunn, de som mener det ville vært det samme med 29 jenter og en gutt bør seriøst ta seg sammen. Dette er en ordinær førstegangstjeneste det er snakk om, ikke opptak til Telemarksbataljonen. Hun har ikke meldt seg inn i en stridsenhet og vil mest sannsynlig få en posisjon bak en kontorpult. Jeg er forsåvidt interessert i å vite hvilke soldater som kaster alt av utstyr inkl. vest når de hiver seg ut i vann? Om dette var en hygiene-faktor ser jeg fremdeles ingen grunn til at hun ikke skulle få bade uten oppsyn av 30 menn.
Hele saken vitner om en maktsyk tyrann som uheldigvis har blitt befal. Slik jeg ser det har nakenbadingen over hodet ikke noe formål, annet enn å ydmyke. Forkastelig oppførsel og jeg håper han får en streng straff, samt en leksjon i å vise respekt ovenfor individet!
Sitat av boblesaft Vis innlegg
Herregud, skjerp dere folkens! Saken her er at hun ble tvunget til å hoppe ut i vannet naken mot egen vilje. Om noen av de andre mannfolka ikke hadde ønsket dette skulle de selvfølgelig hatt valget om å la være. Det er sykt at de tvinger vedkommende til å hoppe ut i når personen virkelig ikke vil det og personen føler seg krenket.
Dog, det er militæret, og der skal man bli presset til å gjøre ting man vanligvis ikke hadde gjort - Men å bli tvunget er helt på trynet.

Gi nå faen i å si at damer ikke hører hjemme i militæret! Når jeg gikk førstegangstjeneste var det flere gutter som ikke klarte presset i starten, mens alle jentene jeg ble kjent med der klarte seg hele året og var beintøffe. Og de er der av egen fri vilje.
Så klart er det også noen jenter der som man bare ikke skjønner hvorfor har valgt militæret, men at de fullfører står det stor respekt av.
Vis hele sitatet...
Det er ikke mange mennesker som liker å hoppe ut i kaldt vann naken. Du melder deg inn i militæret for å takle press under diverse situasjoner. Hvis denne kvinnen blir tilkalt til tjeneste senere, og havner i en slik situasjon. (Dette er militæret, og det fungerer ved at man er forberedt på alle mulige situasjoner). Hvis det da er et problem for denne kvinnen å være naken med 30 andre menn (jeg sier ikke at hun har noe galt i sin mening, jeg kan godt forstå meg med henne). Men når det per dags dato er likestilling mellom kjønn, og du melder deg inn i en slik tjenesteform. Da mener jeg det blir jævla hyklersk å både kreve ditt og datt, men når det kommer til handling (i dette tilfellet, et kalt nakenbad).

Han her klarer fint å fiske med en øks, da bør en kvinne fint klare seg i militæret!
http://cheezpictureisunrelated.files.wordpress.com/2009/03/wtf_pics-naked-ice-breaking.jpg
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Takle press, takle ditt, takle datt, likestilling osv... Ja, dere har klart å lage 11 sider på en tråd med tull og vas. Utrolig prestert.....

Det skal ikke være nødvendig, under noen omstendigheter, at en kvinne skal stå å intimvaske seg foran 30 mannlige menige og 4 befal med mindre hun er en hore. Jeg regner med at ingen går inn i forsvaret for å være en hore, så ja, jeg tror ingen kvinner ville likt seg i den situasjonen. Befalet har visst dårlig skjønn, løytnanten burde bli fratatt stripene sine for han har vist at han ikke er dem verdig.
Problemet i denne saken bunner vel i at dette er en gjeng med "kontorjegere" som ts sa. Og det er ikke de avdelingene som får det beste befalet, eller skaper det beste samholdet. Som kunne gjort at kvinnen uten en tanke hadde kledd seg naken og hoppet i vannet som om det var helt normalt.

På GSV så hadde vi isbading midt i en 10 dagers skimarsj. Ingen tvang om å bade naken, men flere av jentene gjorde det allikevel. (var vel to-tre stykker som fortsatt var med da. og 150 el no gutter.)
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Problemet i denne saken bunner vel i at dette er en gjeng med "kontorjegere" som ts sa. Og det er ikke de avdelingene som får det beste befalet, eller skaper det beste samholdet. Som kunne gjort at kvinnen uten en tanke hadde kledd seg naken og hoppet i vannet som om det var helt normalt.

På GSV så hadde vi isbading midt i en 10 dagers skimarsj. Ingen tvang om å bade naken, men flere av jentene gjorde det allikevel. (var vel to-tre stykker som fortsatt var med da. og 150 el no gutter.)
Vis hele sitatet...
Der ser du... når man har fri vilje og kan bestemme selv går det så bra, men når maktsyke befal begynner med tvang på slike saker da går det galt.
Sitat av vegarrrrd Vis innlegg
Jeg synes det er hårreisende og tildels forkastelig hva folk finner på å skrive her i tråden angående "likestilling". De fleste her vet med seg selv at jenter er lettere utsatt for å bli seksuelt stigmatisert i dagens samfunn, de som mener det ville vært det samme med 29 jenter og en gutt bør seriøst ta seg sammen. Dette er en ordinær førstegangstjeneste det er snakk om, ikke opptak til Telemarksbataljonen. Hun har ikke meldt seg inn i en stridsenhet og vil mest sannsynlig få en posisjon bak en kontorpult. Jeg er forsåvidt interessert i å vite hvilke soldater som kaster alt av utstyr inkl. vest når de hiver seg ut i vann? Om dette var en hygiene-faktor ser jeg fremdeles ingen grunn til at hun ikke skulle få bade uten oppsyn av 30 menn.
Vis hele sitatet...
Det herlige synet av at når noe slik skjer en mann, så er det ikke like galt/det gjør ingenting. Det er grunnen til at mange menn som blir utsatt for slikt ikke melder i fra om det. Synes det vitner om litt utdaterte holdninger på kjønn og seksualitet. At det ene kjønn blir utsatt for det oftere har vel ingenting å si for hvor bra en takler å havne i en slik situasjon. Man risikerer jo å bli latterliggjort om man klager eller nevner det som mann.

Jeg er sikker på at det finnes mange unge menn som kanskje ikke er like selvsikker på sin egen kropp som deg, som hadde synes å bade naken i kaldt vann med 30 kvinner som så på hadde vært like lite gøy som Alice synes.

Om det om det hadde vært 99% jenter i forsvaret og noe slikt hadde skjedd med en gutt, så hadde det vært like alvorlig, det er ikke et spørsmål om behandlingen av det ene kjønn, men behandlingen av de som er i mindretall i forsvaret.
Da hører det med å kunne vise litt skjønn og respekt ovenfor de vernepliktige som er den situasjonen, noe befalet overhodet ikke gjorde.

Uansett synes jeg det er overraskende at en 23 år gammel avdelingstillitsvalgt ikke tørr å si nei til en ordre hun overhodet ikke har lyst til å gjennomføre.
Sitat av torla Vis innlegg
Uansett synes jeg det er overraskende at en 23 år gammel avdelingstillitsvalgt ikke tørr å si nei til en ordre hun overhodet ikke har lyst til å gjennomføre.
Vis hele sitatet...
Ja, folk syntes en gang i tiden at resultatene fra Milgram-eksperimentene var temmelig overraskende også. Det var dog på 60-tallet.
Jeg skal ikke blande meg så masse inn i debatten ang. om det er riktig at dem SKAL bade naken eller ikke, MEN kvinner roper etter likestilling.. Hvorfor er det slik at dem skal selv kunne bestemme hva det skal være likestilling i??

Skal det være likestilling eller ikke? Om ikke så kom dere på kjøkkenet... Jeg er sulten
Sitat av TULIPS Vis innlegg
Jeg skal ikke blande meg så masse inn i debatten ang. om det er riktig at dem SKAL bade naken eller ikke, MEN kvinner roper etter likestilling.. Hvorfor er det slik at dem skal selv kunne bestemme hva det skal være likestilling i??

Skal det være likestilling eller ikke? Om ikke så kom dere på kjøkkenet... Jeg er sulten
Vis hele sitatet...
Det dreier seg ikke om likestilling, det dreier seg om at det er et formålsløst ordre. Jeg sympatiserer med de guttene som kviet seg for å bade naken også, men det er ikke til å stikke under en stol at den som led mest under denne saken var jenta. Og slutt det der tullet med at alle gutter gladlig hadde kledd av seg og vasket kølla si foran 30 jenter, for det hadde flesteparten av dere mest sansynlig ikke gjort, med mindre dere har ekstremt god selvtillit.
Sitat av luni Vis innlegg
Ja, folk syntes en gang i tiden at resultatene fra Milgram-eksperimentene var temmelig overraskende også. Det var dog på 60-tallet.
Vis hele sitatet...
Er egentlig derfor jeg nevnte avdelingstillitsvalgt, som opplæres igjennom tjenesten å kunne tale befal i mot på vegne av vernepliktige. De skal være relativt opplyst når det gjelder sine egne og vernepliktige sine rettigheter i slike situasjoner.
Nå kan det hende hun var relativt ny som tillitsvalgt, men som den personen som er en del av opplegget for å passe på at de vernepliktige sine interesser og rettigheter blir ivaretatt på hele leiren sin, så hadde jeg egentlig forventet mer.
Sitat av Baby-D Vis innlegg
Og, poenget er hva?
Vis hele sitatet...
Om du leser artikkelen så burde du forstå poenget. det var ikke veldig utydelig. artikkelen handler om psykologi rundt personer med autoritet.
Når jeg hørte om denne saken på radioen så sa jo hun at alle de 29 guttene måtte stå med ryggen til når hun kledde av seg, det var bare løytnanten som "beordret" henne med å kle av seg , som sto og så på.

Noe som av en eller annen grunn får meg til og føle at det er en verre situasjon en om alle hadde stått samme vei.
Blir jo bare til at løytnanten framstilles som en slesken gris.
Når vi is badet på Finnmarksvidda så fikk jente bestemme selv om de ville være helt naken eller i undertøyet.
Husker det var 2 stk som badet naken, men tror de fleste var mer opptatt av det svarte hullet som man etter vært skulle hoppe ut i.
Synes dette går på skjønn. Var inget behov for at hun skulle nakenbade i dette tilfellet. Dere som argumenterer med

Jeg ser for meg dette i krig:

"Nei, jeg vil ikke være med i krigen mer, fordi dere kan se en pupp i mørket."
Vis hele sitatet...
Så er det muligens litt annerledes i krig også, hadde det vært nødvendig der hadde det jo selvfølgelig vært helt annerledes. Men i dette tilfelle var det ikke nødvendig i det heletatt.
Har det komt frem i denne tråden at det faktisk var 3 jenter der ?, en hadde en skade så hun slapp, hun andre hadde ingen problemer med badingen, mens hun det er snakk om her nektet, og ble da ordret etterpå å bade mens de andre stod med ryggen til.. det var altså bare løyntnanten som så på..

spesiell sak, men vg og db har jo utelatt en del essensielle ting for å dramatisere det hele ytterligere.
Har du noen kilder^?
Sitat av Dead Roach Vis innlegg
Har du noen kilder^?
Vis hele sitatet...
http://i3.photobucket.com/albums/y91...k/IMAG0057.jpg

hentet fra Diskusjon.no
ArbeidsledigProletar
Og det er bare nakenhet da. Skulle tro vi levde i et høykristent samfunn eller et samfunn hvor all hud er sex. Spesielt når de andre hadde ryggen til.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Det dreier seg ikke om likestilling, det dreier seg om at det er et formålsløst ordre. Jeg sympatiserer med de guttene som kviet seg for å bade naken også, men det er ikke til å stikke under en stol at den som led mest under denne saken var jenta. Og slutt det der tullet med at alle gutter gladlig hadde kledd av seg og vasket kølla si foran 30 jenter, for det hadde flesteparten av dere mest sansynlig ikke gjort, med mindre dere har ekstremt god selvtillit.
Vis hele sitatet...
Om jeg er i stand til å nakenbade med 30 jenter? Ja med glede.
Gjør jeg det? Med mindre det er en 10-20-30-40 grader i vannet så nope.

Det var jo ikke en formålsøs ordre. Synes dette er en veldig unødvendig diskusjon. Fuck it, kast alle kvinner ut av militæret, drittlei all sytinga deres. Gå å lag et smørbrød hvis det er for stort press / for mye diskriminering i militæret.

Og til alle dere drømmere der ute, Spiller ingen rolle hvor "amatører"/kontorrotter disse folka her er. Vil de leke soldater uten å stresse stort, så kunne de blitt hjemme og spilt CoD.
Sist endret av Ivar; 22. november 2011 kl. 11:51.
Skal hvem som helst kunne nekte dette da? Hva om jeg ikke har tiss, jeg mistet den som liten og sliter veldig med å forklare til 30 andre gutter at jeg mista den... er det grunn nok? det er det hun sier, at hun er flau over kroppen sin.

Er man i militære så er man i militære, det er frivillig å melde seg inn (spesielt med tanke på jenter) og man må regne med å komme seg gjennom hard motvind. Både psykisk og fysisk...
Sist endret av Oransje; 22. november 2011 kl. 12:04.
Dette er en situasjon du fort kan komme oppi i selve krigen, svømme med klær, sko og utstyr er veldig tungt, på grunn av det så er det ofte lurt og ta av seg all klær. Men Militæret er ikke bare om å kunne treffe en blink, springe 3000 meter, full score på Push ups og Sit ups. For de som faktisk bryr seg om forsvaret, annet en utdanning og selve treningen så mener jeg selv respekt er det viktigste tingen du kan ha i militæret. Ettersom denne jenta ikke ville bade naken så kan det også tyde på at hun ikke kjente de andre så veldig godt som er forståelig nok, men å vise seg foran andre gutter som du ikke kjenner er ikke særlig moro om du ikke er motivert for det du gjør veldig mye, altså dette var bare førstegang tjeneste så etter min mening av erfaring så burde hun selv faktisk få bestemme selv om hun ville fullføre testen i det hele tatt eller dekke for med BH og truse. Som er rett og rimelig, men faktisk har du gått i marinen eller nærmere forhold som marinen så burde du tåle det meste. Kanskje aldri koselig men da er du såpass høyt oppe at da ligger det litt i jobben din.

Dette er da min mening om denne saken.
99% av dere som kommenterer her har tydlivis ikke fått med dere saken, så da kan vell dere bare lese om saken før dere kommenterer.
Ja man kan få beskjed om å nakenbade. Og JA man har RETT til å nekte så man SLIPPER å nakenbade og beholde klær på.
Sist endret av Nikon01; 22. november 2011 kl. 12:22.
Likestilling må enten ikke innføres eller innføres 100%, majoriteten av kvinner ønsker ikke likestilling.

Majoriteten av underklasse kvinner ønsker likestilling.

Hva med disse 29 guttene som måtte stå kliss naken foran en jente, nei det er det ingen fokus på fordi det går selvsagt bare 1 vei, ikke 2 veier.

En mann ser en naken dame igjennom vindu er han en kikker
Ser en kvinne en naken mann igjennom vinduet er han en blotter

Sitat av Nikon01 Vis innlegg
99% av dere som kommenterer her har tydlivis ikke fått med dere saken, så da kan vell dere bare lese om saken før dere kommenterer.
Ja man kan få beskjed om å nakenbade. Og JA man har RETT til å nekte så man SLIPPER å nakenbade og beholde klær på.
Vis hele sitatet...
We are the 1%, men hun er nok litt tøsete av seg siden hun faktisk _gjorde_ det.
tøsete pga at hun ble tvunget til å nakenbade?
Hun visste ikke at man kunne nekte å bade naken siden befalt tvang henne gjentatte ganger å ropte opp i trynet hennes.

Hadde det vært en gutt som skulle ha nakenbada med 30 jenter og han ikke ville, men ble tvunget, så hadde nok det også fått media oppmerksomhet. Men det med enkelte gutter at vi er litt mer sta enn jenter.
Sitat av Bacterius Vis innlegg
Likestilling må enten ikke innføres eller innføres 100%
Vis hele sitatet...
Bare tull. Målet er å få et mest mulig likestilt samfunn, 100% er ikke mulig og ikke et mål. Fokuset ligger på å øke kvinners rettigheter, ikke innskrenke mannens.
At 29 gutter er nakne sammen er kanskje en vanskelig sak før det kommer ei jente inn i bilde også. Du kan kanskje selv tenke deg hvor vanskelig det er for en 19år gammel gutt i militæret å sifra om at han føler seg ukomfortabel naken sammen med 28 andre, når det bare er såvidt ei jente tør gjøre det.
Sist endret av Mith; 22. november 2011 kl. 12:55.
Sitat av Mith Vis innlegg
Bare tull. Målet er å få et mest mulig likestilt samfunn, 100% er ikke mulig og ikke et mål. Fokuset ligger på å øke kvinners rettigheter, ikke innskrenke mannens.
At 29 gutter er nakne sammen er kanskje en vanskelig sak før det kommer ei jente inn i bilde også. Du kan kanskje selv tenke deg hvor vanskelig det er for en 19år gammel gutt i militæret å sifra om at han føler seg ukomfortabel naken sammen med 28 andre, når det bare er såvidt ei jente tør gjøre det.
Vis hele sitatet...
Nå skal det dog minnes om at jenter sjeldent bader naken i militæret. Jeg var på GP 100 man nakne, 4 jenter iført undertøy.

Det finnes verken grunnlag til å mistenke at flere enn hun her har blitt "kommandert" da dette mest sannsynligvis er en veldig spesiell historie.

Ingen plass kommandant hadde godtatt at en slik hendelse hadde enten gjentatt seg, eller latt det gått merkbart forbi.

Min mening: kvinner har ingen ting å gjøre i militæret. Og fortjener ikke likestilling med mindre de aksepterer samme vilkår som menn.
Sitat av Bacterius Vis innlegg
Nå skal det dog minnes om at jenter sjeldent bader naken i militæret. Jeg var på GP 100 man nakne, 4 jenter iført undertøy.

Det finnes verken grunnlag til å mistenke at flere enn hun her har blitt "kommandert" da dette mest sannsynligvis er en veldig spesiell historie.

Ingen plass kommandant hadde godtatt at en slik hendelse hadde enten gjentatt seg, eller latt det gått merkbart forbi.
Vis hele sitatet...
Jeg har heller ikke nevnt noe om at dette er noe utbredt problem og med noen få unntak på Internett så er alle enige om at ingen skal tvinges til å kle av seg foran andre enn helsepersonell, mot sin vilje.
Sitat av Bacterius Vis innlegg
Min mening: kvinner har ingen ting å gjøre i militæret. Og fortjener ikke likestilling med mindre de aksepterer samme vilkår som menn.
Vis hele sitatet...
Ja, du får mene akkurat hva du vil for min del, men folk flest har ikke et kvinnesyn fra 50tallet.
Dessuten er det ikke ønsket fra kvinner om å få komme inn i forsvaret som er grunnen til at det i dag er verneplikt for kvinner, det er forsvarets og politikernes ønske om flere kvinner inn, det viser seg nemlig at de er en viktig ressurs der også.
Sist endret av Mith; 22. november 2011 kl. 13:35.
Sitat av Bacterius Vis innlegg
Nå skal det dog minnes om at jenter sjeldent bader naken i militæret. Jeg var på GP 100 man nakne, 4 jenter iført undertøy.

Det finnes verken grunnlag til å mistenke at flere enn hun her har blitt "kommandert" da dette mest sannsynligvis er en veldig spesiell historie.

Ingen plass kommandant hadde godtatt at en slik hendelse hadde enten gjentatt seg, eller latt det gått merkbart forbi.

Min mening: kvinner har ingen ting å gjøre i militæret. Og fortjener ikke likestilling med mindre de aksepterer samme vilkår som menn.
Vis hele sitatet...
Hvorfor har kvinner ingenting å gjøre i militæret? Sier vel mer om ditt kvinnesyn. Dette var snakk om feltvask, og det har INGENTING med nakenbading å gjøre! Tror du denne jenta hadde blitt mindre ren av å bade i undertøy? Neppe!!
Sitat av Mith Vis innlegg
Dessuten er det ikke ønsket fra kvinner om å få komme inn i forsvaret som er grunnen til at det i dag er verneplikt for kvinner, det er forsvarets og politikernes ønske om flere kvinner inn, det viser seg nemlig at de er en viktig ressurs der også.
Vis hele sitatet...
Kvinner i seg selv er ikke en ressurs for forsvaret.
En god soldat er en ressurs, om det er en kvinne eller mann har ingenting å si. Men kvoteringen og forskjelsbehandlingen som har pågått bare for å få fler kvinner (udugelige så vel som dyktige) inn i militæret har gjort at mange som har tjenestegjort med udugelige kvinner (udugelig i den forstand at de ikke klarer å bære sin egen sekk, ikke klarer å holde følge, syter og klager og i det hele tatt....) Har fått "kvinner i forsvaret" langt opp i halsen.

Ta en operativ avdeling som er en del ute i felten, de gutta som ikke takler det blir sendt eller søker seg vekk og inn i mindre krevende avdelinger. Jentene derimot, kan syte alt de vil, gi hele pakningen til resten av laget og fortsatt stoppe opp hver 5. meter og klage over gnagsår uten at befalet får lov til å sende hun vekk for de er nødt å ha en viss andel kvinner. For det er jo en slik god ressurs.

Har ingenting imot kvinner i forsvaret, men måten det hele blir gjort på er totalt latterlig. Og ett hån mot alle som tjenestegjør, både gutter og jenter.
Nå som jeg har sett bilde av jenta, er det tydlig at befalen bare ville se henne naken siden hun er digg. Daym
http://static.vg.no/uploaded/image/b...748688_120.jpg
Sist endret av bloodshotEyes; 23. november 2011 kl. 23:15.
Det handler ikke om likestilling men om respekt. Om hun ikke vil det så hva? Hadde jo som sagt mange ganger ikke vært stress å la hun bade i undertøy...

Til dere som skriver "Hva med disse 30 Guttene, kanskje de hadde noe imot det". Kanskje de hadde det, men de nektet ikke. Det er jenta det er snakk om her, ingen av de andre.

Håper løytnanten får noe straff for det. Skjønner at han ville ha noe form for likestilling osv, men dette blir for drøyt
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Nå som jeg har sett bilde av jenta, er det tydlig at befalen bare ville se henne naken siden hun er digg. Daym
http://static.vg.no/uploaded/image/b...748688_120.jpg
Vis hele sitatet...
Hah, så du tror/antyder at viss jenta hadde vært svær-ikke-pen, så hadde ikke befalen tvunget hun til å bade naken?! Digg eller ikke, har ingenting å si. Denne jenta ble utsatt for krenkelse.

Og til alle dere som mener at jenter ikke har en dritt i forsvaret å gjøre, og snakker om "likestillign", - skjerp dere. Har flere veninner som tar førstegangstjeneste i år, og de stortrives. Tror ikke det er så mye whining og klaging som dere skal ha det til. Alle jenter reiser i forsvaret FRIVILLIG i motsetning til GUTTER, ( tipper nok det er mer klaging hos dem)

Jeg synes det er flott at forsvaret reagerer på dette. Håper denne befalen mister stililngen sin for godt!
Sånn jeg tenker ihvertfall er at man som regel går inn i Militæret for en grunn.
Og om man verver seg inn av de litt mindre betydelige grunnene slik som Studiepoeng, eller, VÅPEN..Er man ikke, som sagt over meg, ordentlig militærmateriale.

Disse øvelsene blir jo utført av den enkle grunn at om man skulle befinne seg på et sted hvor man må svømme over fra A til B, så tar man av seg alle klærne (fordi man vil ikke fryse til døde når du eventuelt kommer over), pakker de ned i sekken, og svømmer over.

Jeg ser ikke helt for meg lille Cathrine i første skvadron, midt i krigen, legger inn en forespørsel om hun kan svømme litt unna de andre guttene.

Fordi HEY! Gutter tenker jo ikke på noe annet en sex og pupper.

Nei beklager om jeg virker litt kynisk, men når en kvinne melder seg inn i en så mannsdominert gruppe/organisasjon(?), bør hun kanskje forvente litt ukomfortable situasjoner som hun som regel ikke er vandt med.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Jeg ser ikke helt for meg lille Cathrine i første skvadron, midt i krigen, legger inn en forespørsel om hun kan svømme litt unna de andre guttene.
Vis hele sitatet...
Både du og jeg vet at Alice kunne ha banka livskiten av både deg og meg hvis hun hadde hatt muligheten, så du kan legge fra deg den barnslige sexismen.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Sånn jeg tenker ihvertfall er at man som regel går inn i Militæret for en grunn.
Og om man verver seg inn av de litt mindre betydelige grunnene slik som Studiepoeng, eller, VÅPEN..Er man ikke, som sagt over meg, ordentlig militærmateriale.

Disse øvelsene blir jo utført av den enkle grunn at om man skulle befinne seg på et sted hvor man må svømme over fra A til B, så tar man av seg alle klærne (fordi man vil ikke fryse til døde når du eventuelt kommer over), pakker de ned i sekken, og svømmer over.

Jeg ser ikke helt for meg lille Cathrine i første skvadron, midt i krigen, legger inn en forespørsel om hun kan svømme litt unna de andre guttene.

Fordi HEY! Gutter tenker jo ikke på noe annet en sex og pupper.

Nei beklager om jeg virker litt kynisk, men når en kvinne melder seg inn i en så mannsdominert gruppe/organisasjon(?), bør hun kanskje forvente litt ukomfortable situasjoner som hun som regel ikke er vandt med.
Vis hele sitatet...

Kan bare si en ting.
Du må virkelig leve i din egen lille triste verden.
Noe så tragisk som deg må man lete lenge etter.

Man verver seg inn i militæret pga at man kanskje vil oppleve natur, samhold og mange andre ting. Men IKKE nakenbading sammen med andre gutter hvis man er ukomfortabel med det.
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Sånn jeg tenker ihvertfall er at man som regel går inn i Militæret for en grunn.
Og om man verver seg inn av de litt mindre betydelige grunnene slik som Studiepoeng, eller, VÅPEN..Er man ikke, som sagt over meg, ordentlig militærmateriale.

Disse øvelsene blir jo utført av den enkle grunn at om man skulle befinne seg på et sted hvor man må svømme over fra A til B, så tar man av seg alle klærne (fordi man vil ikke fryse til døde når du eventuelt kommer over), pakker de ned i sekken, og svømmer over.

Jeg ser ikke helt for meg lille Cathrine i første skvadron, midt i krigen, legger inn en forespørsel om hun kan svømme litt unna de andre guttene.

Fordi HEY! Gutter tenker jo ikke på noe annet en sex og pupper.

Nei beklager om jeg virker litt kynisk, men når en kvinne melder seg inn i en så mannsdominert gruppe/organisasjon(?), bør hun kanskje forvente litt ukomfortable situasjoner som hun som regel ikke er vandt med.
Vis hele sitatet...
Nå har det seg sånn at de ikke var i nærheten av fare for livet, dette var en ØVELSE, det er snakk om førstegangstjeneste her, ikke krig..... Sjangsen for at hun ville blitt sendt et sted for å krige er under 0%. Og OM det så skulle være at hun ble sendt til å krige et sted hvor det er så kaldt som her, så tviler jeg veldig sterkt på at hun hadde hatt noe problem med å kle av seg for å overleve, det er bare rent idiotisk sagt av deg.

Så det du sier er at når en kvinne melder seg inn i forsvaret, så bør hun regne med at 30 gutter skal stå å se på henne naken og le? Ta deg sammen....
Sitat av Pandalicious Vis innlegg
Sånn jeg tenker ihvertfall er at man som regel går inn i Militæret for en grunn.
Og om man verver seg inn av de litt mindre betydelige grunnene slik som Studiepoeng, eller, VÅPEN..Er man ikke, som sagt over meg, ordentlig militærmateriale.

Disse øvelsene blir jo utført av den enkle grunn at om man skulle befinne seg på et sted hvor man må svømme over fra A til B, så tar man av seg alle klærne (fordi man vil ikke fryse til døde når du eventuelt kommer over), pakker de ned i sekken, og svømmer over.

Jeg ser ikke helt for meg lille Cathrine i første skvadron, midt i krigen, legger inn en forespørsel om hun kan svømme litt unna de andre guttene.

Fordi HEY! Gutter tenker jo ikke på noe annet en sex og pupper.

Nei beklager om jeg virker litt kynisk, men når en kvinne melder seg inn i en så mannsdominert gruppe/organisasjon(?), bør hun kanskje forvente litt ukomfortable situasjoner som hun som regel ikke er vandt med.
Vis hele sitatet...
Idiot, ja du er virkelig en idiot! Du burde google forskjellen mellom å vente "ukomfortable situasjoner!, og "seksuell krenkelse"! ( Viss du forstår hva seksuell krenkelse betyr) Ukomfortable situasjoner finnes det mange av, og både jenter og gutter møter dem hver dag i militæret, men seksuell krenkelse, hører faen ikke hjemme i militæret!
Sett at øvelsen var utformet på en litt annen måte, og befalet formulerte seg på en anne måte?

"I dag skal vi marsjere fra "X" til "Y" og på veien må vi krysse flere vann. Hver soldat har bare étt skift, og må vurdere hvor mange av klærne h*n tar av seg før h*n legger på svøm. Alle soldater skal ha på seg alle klærne etter hver svømmetur, dersom man har valgt å ikke ta av seg noen av klærne før man legger ut på svøm, må man gå med klissvåte klær resten av marsjen."

Jeg tviler på at noen soldater ville valgt å gå flere mil med vått undertøy.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Sett at øvelsen var utformet på en litt annen måte, og befalet formulerte seg på en anne måte?

"I dag skal vi marsjere fra "X" til "Y" og på veien må vi krysse flere vann. Hver soldat har bare étt skift, og må vurdere hvor mange av klærne h*n tar av seg før h*n legger på svøm. Alle soldater skal ha på seg alle klærne etter hver svømmetur, dersom man har valgt å ikke ta av seg noen av klærne før man legger ut på svøm, må man gå med klissvåte klær resten av marsjen."

Jeg tviler på at noen soldater ville valgt å gå flere mil med vått undertøy.
Vis hele sitatet...
Men da er også situasjonen helt anderledens... Da ville jenta ha fått valgt selv hva hun ville ha på, hun kunne lagt på svøm etter at alle guttene gjorde det. Hun hadde rett og slett ikke hatt en befal i trynet som står å skriker at hun skal få av seg trusa forran 30menn...
Sitat av Lycurgus Vis innlegg
Så det du sier er at når en kvinne melder seg inn i forsvaret, så bør hun regne med at 30 gutter skal stå å se på henne naken og le? Ta deg sammen....
Vis hele sitatet...
Kan vi ikke prøve å faktisk holde oss til hva som faktisk skjedde framfor å begynne å lage nye versjoner av hendelsen? Det var ingen som lo og guttene så ikke på. Det betyr ikke at det som ble gjort var riktig, men det blir for dumt å ha diskusjonen rundt noe som ikke skjedde.

Nivået på denne tråden har nesten sunket til nettavis nivå med navnkalling, personangrep og andre urelevante kommentarer. Det er mulig å være uenig uten å begynne kalle hverandre idioter.
Sitat av torla Vis innlegg
Kan vi ikke prøve å faktisk holde oss til hva som faktisk skjedde framfor å begynne å lage nye versjoner av hendelsen? Det var ingen som lo og guttene så ikke på. Det betyr ikke at det som ble gjort var riktig, men det blir for dumt å ha diskusjonen rundt noe som ikke skjedde.

Nivået på denne tråden har nesten sunket til nettavis nivå med navnkalling, personangrep og andre urelevante kommentarer. Det er mulig å være uenig uten å begynne kalle hverandre idioter.
Vis hele sitatet...
Det var ingen som lo (som vi vet om) under hendelsen nei, men det var minst 29 gutter der, som så henne naken. Hvis du virkerlig ikke tror at dette ikke ble ett samtale-tema på kvelden er du passe naiv...
Fra tidligere i tråden: http://i3.photobucket.com/albums/y91...k/IMAG0057.jpg
At det blir snakket om senere er veldig ulikt det å stå å se på mens man ler. Uansett om du synes nakenhet er veldig festlig, så tror jeg flertallet har et litt mer avslappet og naturlig forhold til nakenhet under sånne omstendighet.
Lurer på om dette med nakenhet mellom to kjønn er noe dagens samfunn har gjort om til noe stygt og nedverdigende, eller om det er slik fra naturens side.
Sitat av steinarr Vis innlegg
Lurer på om dette med nakenhet mellom to kjønn er noe dagens samfunn har gjort om til noe stygt og nedverdigende, eller om det er slik fra naturens side.
Vis hele sitatet...
Lurer på om dette med seksuell krenkelse mellom mennesker noen gang vil bli tatt skikkelig tak i.
Sitat av steinarr Vis innlegg
Lurer på om dette med nakenhet mellom to kjønn er noe dagens samfunn har gjort om til noe stygt og nedverdigende, eller om det er slik fra naturens side.
Vis hele sitatet...
Er vel en god blanding. Men ser man historisk på det/til andre kulturer ser man helt klart at den vestlige verden har et helt annet forhold til hud (forsåvidt ekstremer på begge sider), enn mange andre kulturer.

Helt ærlig mener jeg at om det skulle ha blitt et stort samtaleemne blandt 18 - 20 åringene må da det skyldes liten modning i forhold til alder. Å se et par pupper (eller som i dette tilfellet, en naken jente bak ryggen din), ser jeg ikke hvordan skulle skape noe stort samtaleemne.

Den Lt'n burde og regner jeg med har fått sin straff og personlig mener jeg denne saken aldri hadde behøvd å se dagens lys for sivile. Ja, det var feil handlet av en offiser, men dessverre er det en del "maktsyke" og skrudd sammensatte befal i det norske forsvaret som har sett litt for mange amerikanske krigsfilmer og virker som de ikke klarer å skille mellom profesjonelle soldater og vanlig norsk ungdom som er der for å lære seg basic ferdigheter. Ser ikke hvordan nakenbading under tvang er relevant (mestringsfølelse får man ved mange andre aktiviteter og).

Om det stemmer at jenta var tillitsvalgt må jeg si jeg er litt skuffet, greit at det er en vanskelig situasjon, men det mener jeg hun burde forutsett hun kunne kommet opp i med et slikt ansvar.
Sitat av Lycurgus Vis innlegg
Det var ingen som lo (som vi vet om) under hendelsen nei, men det var minst 29 gutter der, som så henne naken. Hvis du virkerlig ikke tror at dette ikke ble ett samtale-tema på kvelden er du passe naiv...
Vis hele sitatet...
Siterer Grønn Ugle
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Som du ser så har ikke alle fakta kommet på bordet hos de fleste media som har omtalt saken. De andre så ikke på, de sto med ryggen til.

Har forandret mening selv etter Ugla postet denne linken. Det som er gjort mot henne av befalet er overhodet ikke akseptabelt. Men hun har i ettertid stått fram i media uten å fortelle hele siden av saken. Virker på meg som om hun har vært litt for glad i å fortelle bare sin side av saken, ikke hele sannheten.
Sist endret av stagg; 26. november 2011 kl. 02:03.
Sitat av stagg Vis innlegg
Siterer Grønn Ugle

Som du ser så har ikke alle fakta kommet på bordet hos de fleste media som har omtalt saken. De andre så ikke på, de sto med ryggen til.

Har forandret mening selv etter Ugla postet denne linken. Det som er gjort mot henne av befalet er overhodet ikke akseptabelt. Men hun har i ettertid stått fram i media uten å fortelle hele siden av saken. Virker på meg som om hun har vært litt for glad i å fortelle bare sin side av saken, ikke hele sannheten.
Vis hele sitatet...
Ser det nå, detta var fakta jeg ikke var klar over. Men det er likevel ikke greit av befalen å tvinge noen til noe slikt.