Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  278 37248
Sitat av Mith Vis innlegg
Da foreslår jeg at du holder deg til vg heretter. Birkedal er tatt opp her: http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=114
Vis hele sitatet...
I vg artikkelen sier de at offentligjøring av parti kan indikere hvem offeret er, så det er jo nærliggende å tro at det samme har skjedd her, eller hva?

Men liten grunn til å diskutere med en som allerede har bestemt seg.
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Forklar Birkedal-saken for meg da er du grei, der fyren ble hengt ut i store bilder og overskrifter
Vis hele sitatet...
Ok. I Birkedalsaken var det et offer som anmeldte saken. Når en så sentral politiker blir anmeldt for lovbrudd og satt i varetekt betyr det at han ikke kan fortsette i sitt politiske virke og da må noen ta hans plass. Da "velger" politikeren selv å si fra seg alle politiske verv og det kan umulig gå upåaktet hen.
I tillegg lot ofrene seg intervjue, det er snakk om brudd på både norsk lov og interne partiregler i tillegg til at han har missbrukt sin posisjon ovenfor barn. Det er også et valgår og strid om ordfører i Stavanger.
Alt dette er med å gjøre saken veldig interessant for allmennheten og da senkes terskelen for hva som kan publiseres i forhold til vanlige overgrepssaker.

Se vær varsom plakaten, min utheving:
Sitat av Publiseringsregler: 7
Vær varsom med bruk av navn og bilde og andre klare identifikasjonstegn på personer som omtales i forbindelse med klanderverdige eller straffbare forhold. Vis særlig varsomhet ved omtale av saker på tidlig stadium av etterforskning, i saker som gjelder unge lovovertredere, og der identifiserende omtale kan føre til urimelig belastning for tredjeperson.Identifisering må begrunnes i et berettiget informasjonsbehov. Det kan eksempelvis være berettiget å identifisere ved overhengende fare for overgrep mot forsvarsløse personer, ved alvorlige og gjentatte kriminelle handlinger, når omtaltes identitet eller samfunnsrolle har klar relevans til de forhold som omtales, eller der identifisering hindrer at uskyldige blir utsatt for uberettiget mistanke.
Vis hele sitatet...
Synes att det er etisk forkastelig og kjøpe horer overfor "vi" vanlige som bruker en formue på Midager, rødvin og det peset med å gi damer oppmerksomhet 24/7. rart att ikke konkurransetilsynet griper inn, vanlige jenter blir jo totalt overkjørt med de prisene prostituerte oppererer med. men med så mange reklamer som går idag om at: "biligst er best" så kan jeg skjønne at noen blir forvirret.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
I vg artikkelen sier de at offentligjøring av parti kan indikere hvem offeret er, så det er jo nærliggende å tro at det samme har skjedd her, eller hva?
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Jeg har ikke noen vær varsom plakat å forholde meg til og jeg ramser bare opp hvilke ordførere som finnes i Gudbrandsdalen.
Sitat av aleksstaner Vis innlegg
Men liten grunn til å diskutere med en som allerede har bestemt seg.
Vis hele sitatet...
Altså, spørsmålet er ikke hva jeg har bestemt meg for.
Spørsmålet er bare hvor mange tåpelige argumenter, unnskyldninger og konspirasjoner FRPere klarer å trykke ut av seg før de går lei og glemmer hele greia.

Såvidt jeg kan se så er det bare bruken av skjult kamera som er verdt å diskutere videre, men det er jo klin umulig før folk forstår hvordan pressen fungerer.
Mith: Hvorfor prøver å du forsvare det TV2 har gjort? Klarer du virkelig ikke se ting fra et annet perspektiv bare fordi du hater FRP?
Sist endret av ivioynar; 22. september 2011 kl. 20:34. Grunn: Drapsformaninger om statsminister og mediehus er uønsket på nff.
Sitat av Deltablue Vis innlegg
Mith: Hvorfor prøver å du forsvare det TV2 har gjort? Klarer du virkelig ikke se ting fra et annet perspektiv bare fordi du hater FRP?
Vis hele sitatet...
Er du morsom?
Jeg skriver jo (ca. 5cm over din første setning) at det nettopp er tv2s metoder for å skaffe stoff til sakene sine som er interessant å diskutere.
Selve saken mener jeg er uproblematisk å publisere, men metodene de brukte for å skaffe det er absolutt verdt å ta opp.
Sist endret av Mith; 22. september 2011 kl. 19:52.
Jeg oppfordrer alle freaks til å sende en mail til tv2 hvor dere forteller dem hva dere mener med måten dette ble gjort på. De har jo absolutt hengt ut denne fyren på utrlig syk måte. De Kunne iverfall sladdet dette og eventuelt kontaktet politiet uten å vise dette på tv.
Noen som har tatt seg bryet med å finne ut hvem ordføreren ang den andre saken er? Hvilket parti?
Det er en AP ordfører...
Sist endret av UncleAndy; 22. september 2011 kl. 21:41.
Sitat av Mith Vis innlegg
Er du morsom?
Jeg skriver jo (ca. 5cm over din første setning) at det nettopp er tv2s metoder for å skaffe stoff til sakene sine som er interessant å diskutere.
Selve saken mener jeg er uproblematisk å publisere, men metodene de brukte for å skaffe det er absolutt verdt å ta opp.
Vis hele sitatet...
Tror du det var nødvendig å trykke ansiktet hans, og derved bringe skam på familien hans? Har familien gjort seg skyldig i noe? Var det nødvendig å trykke partitilhørigheten, og derved bringe skam på partiet? Har partiet gjort seg skyldig i noe?

Denne saken har straffet folk som ikke fortjener straff. Straff er det domstolene som skal dele ut, ikke mediene. Jeg er enig i at det er spesielt at en på stortinget bryter loven, men dette kunne løses internt på stortinget. Det var ingen grunn til å bringe inn folkemassene, med deres bygdedyr og hat.
Hva en Norsk politikker gjøre på en tur til Lativa kan den Norske staten og den fjerde statsmakt holde seg langt unna med, så lenge det ikke er snakk om et offisielt oppdrag for partiet. Denne loven er idiotisk uansett.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Tror du det var nødvendig å trykke ansiktet hans, og derved bringe skam på familien hans? Har familien gjort seg skyldig i noe?
Vis hele sitatet...
De aller fleste ville uansett bare ha googlet navnet hans og funnet bilde av han uansett. Er man en offentlig person må man tåle å få bildet sitt i avisa, spesielt når han stiller opp til flere intervjuer både på tv og i aviser og kommenterer nettopp denne saken. Skamme seg er det helt tydelig at han gjør og det skjønner jeg veldig godt, men ingen har beskyldt familien hans for noe som helst.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Var det nødvendig å trykke partitilhørigheten, og derved bringe skam på partiet? Har partiet gjort seg skyldig i noe?
Vis hele sitatet...
Alle som ikke alt visste hvilket parti Bård Hoksrud er medlem av er i stand til å finne det ut, så hvilken forskjell ville det gjort? Ingen har anklaget partiet for noe annet enn å ha horekunder svært høyt oppe i systemet og folk bør jo vite om sine folkevalgte er dømt for kriminalitet eller ikke. Jeg hadde hvertfall aldri stemt på en som er tatt for å kjøpe sex og hadde følt meg sveket om det hadde vist seg i ettertid.

Sitat av Stratops Vis innlegg
Denne saken har straffet folk som ikke fortjener straff. Straff er det domstolene som skal dele ut, ikke mediene. Jeg er enig i at det er spesielt at en på stortinget bryter loven, men dette kunne løses internt på stortinget. Det var ingen grunn til å bringe inn folkemassene, med deres bygdedyr og hat.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kunne ikke dette være internt, han har jo brutt loven og må anmeldes og straffes deretter. Jeg syns ikke 25000 er så mye og den "skammen" han har påført seg selv, partiet og familien er ingen andre enn hans egen skyld. Det er han jo også krystallklar på, legger seg flat og beklager så godt han kan.

Sitat av PurpleMozell Vis innlegg
Denne loven er idiotisk uansett.
Vis hele sitatet...
Ja det mener kanskje du og tydeligvis mange i FRP, men du kan altså ikke velge å bare følge de lovene som passer deg.
Sist endret av Mith; 22. september 2011 kl. 22:13.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja det mener kanskje du og tydeligvis mange i FRP, men du kan altså ikke velge å bare følge de lovene som passer deg.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan du det, men du vet jo at det kan få konsekvenser. Bare fordi det finnes lover så er det fint mulig å tenke selv.
Bård Hoksrud er uansett snart glemt, livet går videre og som dere selv sier, det er jo ikke mord han har begått. Kona hans går heller ikke fra han og om litt er han bare 3.mann på lista over sentrale FRPere som har måtte gå av pga. kjønnslige drifter. Han kan trøste seg med at det hvertfall ikke var snakk om mindreårige eller partifeller og at han er den som kommer helt klart best ut av situasjonen. (Det siste kan jo ha noe med at frøken trutmunn er på ferie og ikke har hatt muligheten til å bli hverken forferdet, forbannet eller forbauset, men det blir bare spekuleringer fra min side.)

Karrieren hans er selvfølgelig ødelagt, men når man sitter såpass midt i smørøyet i et så stort parti så er man faktisk politiker på heltid og har rett og slett ikke muligheten til slike feilskjær uten at det får konsekvenser.
Sist endret av Mith; 22. september 2011 kl. 22:29.
Sitat av Mith Vis innlegg
De aller fleste ville uansett bare ha googlet navnet hans og funnet bilde av han uansett. Er man en offentlig person må man tåle å få bildet sitt i avisa, spesielt når han stiller opp til flere intervjuer både på tv og i aviser og kommenterer nettopp denne saken. Skamme seg er det helt tydelig at han gjør og det skjønner jeg veldig godt, men ingen har beskyldt familien hans for noe som helst.
Vis hele sitatet...
Tja, de kunne vel unngått navnet også. Og jeg tror nok ikke at han hadde møtt opp i intervju om ikke media allerede hadde introdusert navnet hans til alle landets spisestuer. Tror du?

Familien hans har ikke gjort noe galt, men får allikevel straff. Syns du det er okey?

Sitat av Mith Vis innlegg
Alle som ikke alt visste hvilket parti Bård Hoksrud er medlem av er i stand til å finne det ut, så hvilken forskjell ville det gjort? Ingen har anklaget partiet for noe annet enn å ha horekunder svært høyt oppe i systemet og folk bør jo vite om sine folkevalgte er dømt for kriminalitet eller ikke. Jeg hadde hvertfall aldri stemt på en som er tatt for å kjøpe sex og hadde følt meg sveket om det hadde vist seg i ettertid.
Vis hele sitatet...
Leker du dum? Jeg mente vel åpenbart at man burde unngått både navn og parti.

Du er langt til venstre så at du er moraliserende ovenfor folks sexliv er ikke særlig rart.

Sitat av Mith Vis innlegg
Selvfølgelig kunne ikke dette være internt, han har jo brutt loven og må anmeldes og straffes deretter. Jeg syns ikke 25000 er så mye og den "skammen" han har påført seg selv, partiet og familien er ingen andre enn hans egen skyld. Det er han jo også krystallklar på, legger seg flat og beklager så godt han kan.
Vis hele sitatet...
Når vanlige folk bryter loven, er de anonyme i pressen. Dette fordi gapestokken ikke brukes i et moderne samfunn som Norge.

Sitat av Mith Vis innlegg
Ja det mener kanskje du og tydeligvis mange i FRP, men du kan altså ikke velge å bare følge de lovene som passer deg.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke FRPer, og jeg er enig i at loven er viktig og bør være ukrenkelig. Personlig vil jeg dog ikke føle meg pliktig til å følge noen lover som innskrenker friheten min så til de grader som sexkjøpsloven.
Delvis enig med Mith her. Karrieren til en vilken som helst offentlig person er over i det øyeblikket det blir kjent at man har utført slike handlinger. Om det er en Frp-mann eller AP-dame spiller liten rolle.
Men, når det kommer til partitilhørighet så burde det ikke komme som noen stor overaskelse at det er opposisjonen som "bryter flest lover" da det er opposisjonen som, selvfølgelig, vil forandre de lovene som regjerer i samfunnet idag.
Det hadde nok ikke kommet som en overaskelse at det hypotetiske "Fri-hasj-partiet" hadde hatt flere lovbrudd mtp narkotika enn f.eks Høyre eller AP.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Tja, de kunne vel unngått navnet også.
Vis hele sitatet...
Nei, det kunne de faktisk ikke.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Familien hans har ikke gjort noe galt, men får allikevel straff. Syns du det er okey?
Vis hele sitatet...
De har ikke blitt straffet av noen andre enn hans egen dumhet.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Leker du dum? Jeg mente vel åpenbart at man burde unngått både navn og parti.
Vis hele sitatet...
Det er umulig i en slik sak.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Du er langt til venstre så at du er moraliserende ovenfor folks sexliv er ikke særlig rart.
Vis hele sitatet...
Hehe, den var fin. Jeg dømmer han ikke på noe annet grunnlag enn at han har brutt loven og får ta sin straff, noe han har gjort.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Når vanlige folk bryter loven, er de anonyme i pressen. Dette fordi gapestokken ikke brukes i et moderne samfunn som Norge.
Vis hele sitatet...
Det er helt riktig, men politikere er ikke vanlige folk i en slik sammenheng og det er en helt annen terskel for hva som kan og ikke kan skrives om når det kommer til folkevalgte.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg er ikke FRPer, og jeg er enig i at loven er viktig og bør være ukrenkelig. Personlig vil jeg dog ikke føle meg pliktig til å følge noen lover som innskrenker friheten min så til de grader som sexkjøpsloven.
Vis hele sitatet...
Nei vel, da må du være forberedt på å ta straffen for det. At den innskrenker friheten din "så til de grader" sier vel mer om deg enn det gjør om loven.
Sist endret av Mith; 22. september 2011 kl. 22:38.
@stratops
Når vanlige folk bryter loven så forblir de som regel anonyme. Men, det er selvfølgelig noe helt annet når noen som REPRESENTERER folket, og velgerne, bryter loven. Tar man på seg et verv som folkevalgt og vil representere store deler av befolkningen så sier man samtidig ifra seg mye av privatsfæren "vanlige" folk (fortsatt) har

Men, om loven er riktig eller ikke er selvfølgelig en annen diskusjon.
Sitat av Mith Vis innlegg
De har ikke blitt straffet av noen andre enn hans egen dumhet.
Vis hele sitatet...
Hva mener du? Dette gir ingen mening. Hva med medelevene til ungene hans på skolen? Hva med kollegene til kona på jobben?

Sitat av Mith Vis innlegg
Det er umulig i en slik sak.
Vis hele sitatet...
Nei, det er det ikke.

Sitat av Mith Vis innlegg
Hehe, den var fin. Jeg dømmer han ikke på noe annet grunnlag enn at han har brutt loven.
Vis hele sitatet...
Er du advokat, eller debatterer du på et nettforum?

Sitat av Mith Vis innlegg
Det er helt riktig, men politikere er ikke vanlige folk i en slik sammenheng og det er en helt annen terskel for hva som kan og ikke kan skrives om når det kommer til folkevalgte.
Vis hele sitatet...
Den terskelen er jeg og mange andre uenige med.

Sitat av Mith Vis innlegg
Nei vel, da må du være forberedt på å ta straffen for det. At den innskrenker friheten din "så til de grader" sier vel mer om deg enn det gjør om loven.
Vis hele sitatet...
Det mitt utsagn sier om meg er jeg stolt av. Jeg er et fritt individ som fritt kan ha heftig sex med andre frie individer

Sitat av morodo Vis innlegg
@stratops
Når vanlige folk bryter loven så forblir de som regel anonyme. Men, det er selvfølgelig noe helt annet når noen som REPRESENTERER folket, og velgerne, bryter loven. Tar man på seg et verv som folkevalgt og vil representere store deler av befolkningen så sier man samtidig ifra seg mye av privatsfæren "vanlige" folk (fortsatt) har
Vis hele sitatet...
Dette er et godt poeng, men et poeng jeg syns bør veies opp med hensyn til familie. Det er en stor belastning for unger å vokse opp med en far som har blitt uthengt i alle aviser som horekunde.
@stratops
Selv om litt kos med en profesjonell for mange ikke er verdens undergang, så er det viktig for bl.a. velgere å vite hvem man stemmer på.
Du er veldig hissig på anonymiteten, mener du f.eks at Anders Breivik, eller NOKAS-ranerne burde forblitt anonyme med tanke på deres familie og venner?

Er du uenig i lovverk og utøvende makt så er kampen din politisk, ikke imot media.
Usmakelig måte tv2 tok den stakkarslige frp politikeren på.
Han har vært mann til og ta sin straff og har framstått positivt i de intervjuene jeg har sett med han.

Er man dum nok til å pule på horer når man er gift, så får man ta det som kommer av negative ettervirkninger.

(Stakkars kona som skal stå ut med han. En gang utro, alltid utro)
Sist endret av stagg; 22. september 2011 kl. 22:55. Grunn: Dårlig formulert.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Syns det er dumt for familen hans å sånt nå jeg ble litt mer innforstått om hvordan saken er.

Men det er uansett helt utrolig hvor langt TV2 går for å få med seg alle detaljene saken.
Er helt overasket å trodde ikke mine egene ører der de satt å ringte bordellet.

Burde vel vært anonymt framstilt i meida selv om han bør absolutt få møte konsekvensene for det han har gjort.
Sist endret av Alphanio; 22. september 2011 kl. 22:56.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Hva mener du? Dette gir ingen mening. Hva med medelevene til ungene hans på skolen? Hva med kollegene til kona på jobben?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at hvis han ikke hadde dratt til Riga å leid seg ei dame så hadde hverken ungene hans eller kona hans hatt noe å skamme seg over. Det virker som om du syns problemet er at han ble tatt, ikke at han har brutt loven.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Nei, det er det ikke.
Vis hele sitatet...
Jo, helt åpenbart. Dette er en sak med stor allmenn interesse og da er det pressens oppgave å formidle den og det har de gjort. Hadde han vært en tidligere FRPer, pensjonist eller "bare" listefyll i Tønsberg så hadde saken kanskje vært anderledes, men dette er et svært sentralt medlem av et stort parti som også sitter som folkevalgt på Stortinget. Folket har krav på å vite hvilke lovbrudd de eventuelt begår og hvem som begår dem.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Er du advokat, eller debatterer du på et nettforum?
Vis hele sitatet...
Hva har det med saken å gjøre? Fakta er at han har innrømt ett lovbrudd og blitt straffet med en relativ liten bot og det er det jeg forholder meg til. Han har selv valgt å trekke seg som en direkte konsekvens av lovbruddet han har begått fordi han selv ikke vil være en belastning for partiet. Det er ærlig og redelig det og det viser at han faktisk står for det han har gjort. Han er åpenbart ingen dum mann, men skjønner konsekvensene av sine egne handlinger. Jeg mener det står respekt av måten han har taklet dette på også får vi heller ta debatten om skjult kamera når den tid kommer.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Den terskelen er jeg og mange andre uenige med.
Vis hele sitatet...
Ja, det er derfor man har kompetente mennesker til å avgjøre slike ting og som sørger for at pressen fortsatt er fri. Klag saken inn til PFU er fortsatt min oppfordring til alle som føler at TV2 har gått over streken.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det mitt utsagn sier om meg er jeg stolt av. Jeg er et fritt individ som fritt kan ha heftig sex med andre frie individer
Vis hele sitatet...
Javel, er det noen som har tvilt på det og hva har det med saken å gjøre?
Sist endret av Mith; 22. september 2011 kl. 22:57.
Men, selv om jeg forakter Frp (og egentlig alle partier i Norge idag), så stusser jeg litt på at når det er en Frp-politiker som tabber seg ut, så står det med store ord FRP-<insert stilling> gjorde <insert dårlig handling>. Ofte har jeg sett Ordfører <dårlig handling> eller <Stilling> = <dårlig handling>.
For min egen del så har jeg slutta å lese om Frp-ere som gjør ulovlige ting. Det interresserer meg ikke lengre. Men, jeg klikker meg ivirig inn på lenker om andre politiske personligheter
Haha, jeg synes mest synd på fyren, ikke bare er Han desperat nok til å leie seg ei hore.. men oppi alt sammen så får hele Norge vite on det.
Stakkars mann, stakkars familie.
Ang denne såkalte svertekampanjen mot FrP så føler jeg at det er nødvendig å opplyse om at SV også fikk mye dårlig og muligens useriøs dårlig PR. Ala: "Her bryter SV-bussen fartsgrensen" osv.

Men helt ærlig, jeg er dritt lei av at hver gang en sentral FrPer eller eks-FrPer gjør noe galt eller umoralsk og media blåser det opp så er det plutselig FrP og de skyldige som er offerne. Det nådde på en måte sitt klimaks da FrP ble offeret etter Utøya.
@Staggere
Ja, jeg er sikker på det. Det interresser meg lite hva politiske personligheter med minimal makt gjør og ikke gjør.

Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
Ang denne såkalte svertekampanjen mot FrP så føler jeg at det er nødvendig å opplyse om at SV også fikk mye dårlig og muligens useriøs dårlig PR. Ala: "Her bryter SV-bussen fartsgrensen" osv.

Men helt ærlig, jeg er dritt lei av at hver gang en sentral FrPer eller eks-FrPer gjør noe galt eller umoralsk og media blåser det opp så er det plutselig FrP og de skyldige som er offerne. Det nådde på en måte sitt klimaks da FrP ble offeret etter Utøya.
Vis hele sitatet...
Da er du kanskje for ung til å huske da statsministerens personlige sjåfør brøyt fartsgrensa?
@Staggere
Jeg ble interressert i diskusjonen om hvorvidt folkevalgte har krav på det samme privatlivet som "mannen i gata".
Og som jeg sa over så er det, selvfølgelig, mindre overaskende at en opposisjonspolitiker bryter loven. Hadde det vært større hyppighet av lovbrudd i den lovgivende makta, så hadde vi hatt større problemer.
Er det ikke langt lettere for TV2 sine lovende journalistspirer å gjemme seg i norske busker for å kartlegge Giske sin evne til å dra på ungdomsfester for å omgås jenter?
Synes det virker langt mer tungvindt å dra til utlandet for å gi oss slike viktige nyheter om våre folkevalgte.
Sitat av lambador Vis innlegg
Er det ikke langt lettere for TV2 sine lovende journalistspirer å gjemme seg i norske busker for å kartlegge Giske sin evne til å dra på ungdomsfester for å omgås jenter?
Synes det virker langt mer tungvindt å dra til utlandet for å gi oss slike viktige nyheter om våre folkevalgte.
Vis hele sitatet...
Ja, det er lettere å gjemme seg i busker. Ja det er tungvindt å dra til utlandet.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg mener at hvis han ikke hadde dratt til Riga å leid seg ei dame så hadde hverken ungene hans eller kona hans hatt noe å skamme seg over. Det virker som om du syns problemet er at han ble tatt, ikke at han har brutt loven.
Vis hele sitatet...
Det virker som du mener at det er helt OK for media å ødelegge barndommer såfremt de kan skylde på faren til barna?

Sitat av morodo Vis innlegg
@stratops
Selv om litt kos med en profesjonell for mange ikke er verdens undergang, så er det viktig for bl.a. velgere å vite hvem man stemmer på.
Du er veldig hissig på anonymiteten, mener du f.eks at Anders Breivik, eller NOKAS-ranerne burde forblitt anonyme med tanke på deres familie og venner?

Er du uenig i lovverk og utøvende makt så er kampen din politisk, ikke imot media.
Vis hele sitatet...
Så langt det lar seg gjøre mener jeg at både NOKAS-ranerne og Breivik burde blitt anonymisert. Hadde en ventet litt med å slippe løs Breivik's identitet, kunne man kanskje unngått at man i den første uken kun fikk vite om Breivik det han selv ønsket at folk ville vite, det rosemalte bildet av han selv.

Når NOKAS-ranerne slipper ut kommer det til å bli enda vanskeligere og holde seg til loven når de er kjent som drapsranere overalt. Sannsynligheten for at de igjen bryter loven øker betraktelig.

Jeg mener at media skal settes mer til ansvar for sine handlinger. Det bør være bedre kvalitet på de som står for folkeopplysningen. Vi bør ha en offentlig debatt der de aller fleste føler at deres synspunkt er tatt med, og uten mobbing av annerledestenkende. Hadde man møtt folk som Breivik med saklige argument kunne en unngått at han nå blir sett på som en demokratiforkjemper i visse sirkler.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det virker som du mener at det er helt OK for media å ødelegge barndommer såfremt de kan skylde på faren til barna?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg mener han har seg selv å takke og at i denne saken må hans familie settes til side til fordel for folket. FRP av alle burde vite at handlinger har konsekvenser og det er han som sagt helt inneforstått med og tar ansvaret. Det er du som maser om ødelagte barndomsår.
Barna hans er ikke blitt trukket fram i media, familien har stort sett blitt skjermet, bortsett fra kona som har erklært sin støtte og svart på noen få spørsmål.
En persons handlinger går utover han selv og beklageligvis hans familie, men slik er nå engang verden og det er vel også noe av grunne til at han angrer bitter på det han har gjort.
De fleste ødelagte barndommer skyldes faren eller moren til barna. Sånn er det.

Når det kommer til anonymisering av Breivik og Nokas-skallene så har du nok rett, rett og slett fordi de ikke var valgt til å gjøre hva de gjorde.
Jeg er helt enig i at de fleste ødelagte barndommer skyldes faren eller moren. Men så langt det er mulig syns jeg samfunnet bør prøve å hindre at slikt skjer. Det er jo tross alt derfor vi har institusjoner som barnevernet...

Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, jeg mener han har seg selv å takke og at i denne saken må hans familie settes til side til fordel for folket. FRP av alle burde vite at handlinger har konsekvenser og det er han som sagt helt inneforstått med og tar ansvaret. Det er du som maser om ødelagte barndomsår.
Barna hans er ikke blitt trukket fram i media, familien har stort sett blitt skjermet, bortsett fra kona som har erklært sin støtte og svart på noen få spørsmål.
En persons handlinger går utover han selv og beklageligvis hans familie, men slik er nå engang verden og det er vel også noe av grunne til at han angrer bitter på det han har gjort.
Vis hele sitatet...
Da er vel dette et spørsmål om verdier. Selv syns jeg ikke det er særs viktig for demokratiet at media skal kunne uthenge enkeltindivider. Folks grunnlag for å stemme bør gå på sak og politikk, ikke politikernes privatliv. Politikere representerer folk, og folk er ikke perfekte. Jeg tror ikke det er ideelt om norsk politikk utvikler seg slik at alle politikerne har PR-eksperter som konstant finpusser politikernes presentasjon, som i USA. Dette fører igjen til at bare folk med betydelig kapital kan komme seg fram i politikken, og holder vanlige arbeidsfolk nede.

Men kanskje hadde samfunnet fungert bedre hvis politikerne var supermennesker. Kanskje politikerne også bør representere idealmennesket, et menneske vi alle kan strebe etter å være.
Sist endret av Stratops; 23. september 2011 kl. 00:15.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg er helt enig i at de fleste ødelagte barndommer skyldes faren eller moren. Men så langt det er mulig syns jeg samfunnet bør prøve å hindre at slikt skjer. Det er jo tross alt derfor vi har institusjoner som barnevernet...
Vis hele sitatet...
Ja, og her er skaden så liten at det er viktigere at folk vet hva de folkevalgte driver med.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Da er vel dette et spørsmål om verdier. Selv syns jeg ikke det er særs viktig for demokratiet at media skal kunne uthenge enkeltindivider. Folks grunnlag for å stemme bør gå på sak og politikk, ikke politikernes privatliv.
Vis hele sitatet...
For det første er det ikke snakk om noen uthenging. For det andre så forventes det som sagt mer av deg som rikspolitiker enn det gjør av deg i de fleste andre yrker. Helsepersonell, lærere, politi, militæret og politikere er noen yrkesgrupper som det stilles strengere krav til enn andre.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Politikere representerer folk, og folk er ikke perfekte.
Vis hele sitatet...
Det er ingen som krever at man er perfekt, men at man ikke bryter de lovene man selv er med på å innføre er en selvfølge. Ikke alle lovbrudd er like alvorlige, men prostitusjon er et rimelig kontroversielt tema.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg tror ikke det er ideelt om norsk politikk utvikler seg slik at alle politikerne har PR-eksperter som konstant finpusser politikernes presentasjon, som i USA. Dette fører igjen til at bare folk med betydelig kapital kan komme seg fram i politikken, og holder vanlige arbeidsfolk nede.
Vis hele sitatet...
Det er ingen fare for det enda og spranget er ganske langt fra det å kreve at man er lovlydig til det å kreve at man skal ha et helt team av PR-folk rundt seg.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Men kanskje hadde samfunnet fungert bedre hvis politikerne var supermennesker. Kanskje politikerne også bør representere idealmennesket, et menneske vi alle kan strebe etter å være.
Vis hele sitatet...
Det får stå på din mening, jeg mener ikke det er noe mål i seg selv.
Media driter seg ut i de grader. Dette her skaper bare flere sinte unge menn, som breivik. Jeg tipper også at de høyre-ekstreme miljøene i Norge vil vokse mye i åra som kommer, rett og slett fordi media oppfører seg som de gjør.

PS: Hvorfor ble tråden angående pedo ap-ordførern sletta?
Har mere bensin til bålet siden tråden min ble fjernet. Ordførerne i Oppland er som følger: http://no.wikipedia.org/wiki/Mal:N%C...rere_i_Oppland, 2/26 er Høyre ordførere, 10/26 Apere, 9/26 Spere. Tydeligvis de rød-grønne ikke vil ha en overgrepssikta ordfører på førstesidene....
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
PS: Hvorfor ble tråden angående pedo ap-ordførern sletta?
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi trådstarter ikke vet forskjellen på Oppdal kommune og Oppland fylke og at han derfor rimelig greit beviste hvorfor media er svært forsiktige med å komme med navnet på folk uten faktisk å ha bevis for påstanden.

Sitat av uaexed Vis innlegg
Har mere bensin til bålet siden tråden min ble fjernet. Ordførerne i Oppland er som følger: http://no.wikipedia.org/wiki/Mal:N%C...rere_i_Oppland, 2/26 er Høyre ordførere, 10/26 Apere, 9/26 Spere. Tydeligvis de rød-grønne ikke vil ha en overgrepssikta ordfører på førstesidene....
Vis hele sitatet...
Dette er det jo mange mange timer siden jeg postet i denne tråden, rent bortsett fra at jeg tok bare med de som jeg regner med sokner til Gudbrandsdalen politidistrikt. Det burde heller ikke være noen overraskelse at Oppland er et rød/grønt fylke.
http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=114
Sist endret av Mith; 23. september 2011 kl. 00:37.
Sitat av Mith Vis innlegg
Kanskje fordi trådstarter ikke vet forskjellen på Oppdal kommune og Oppland fylke og at han derfor rimelig greit beviste hvorfor media er svært forsiktige med å komme med navnet på folk uten faktisk å ha bevis for påstanden.

Dette er det jo mange mange timer siden jeg postet i denne tråden, rent bortsett fra at jeg tok bare med de som jeg regner med sokner til Gudbrandsdalen politidistrikt. Det burde heller ikke være noen overraskelse at Oppland er et rød/grønt fylke.
http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=114
Vis hele sitatet...
Min feil, unnskyld så meget min røde venn.

Sitat av Mith Vis innlegg
Kanskje fordi trådstarter ikke vet forskjellen på Oppdal kommune og Oppland fylke og at han derfor rimelig greit beviste hvorfor media er svært forsiktige med å komme med navnet på folk uten faktisk å ha bevis for påstanden.
Vis hele sitatet...
Det er lov å tenke/lese feil om kvelden vettu... Oppdal og Oppland er jo faen så likt..
I mine øyner er den eneste tingen FRP-politikeren her har gjort galt er å være utro mot kona. En veldig gal ting å gjøre, men en privatsak der kona har valgt å tilgi mannen. TV2 sine arbeidsmetoder derimot skremmer meg mer, aksepteres de sin handlingsmåte i denne saken så åpner det for at slike metoder vil bli benyttet igjen hyppigere. At Norge skal bre sine lover utover sine grenser er også ganske idiotisk i mine øyner. Er det snakk om grusomme forbrytelser er det en ting, men frivillig sexkjøp og salg er langt i fra noen grusom forbrytelse. Personlig mener jeg det ikke er en forbrytelse i det hele tatt. Dette er min mening vel og merke, og jeg er fullstendig klar over at norsk lov står over min mening når det kommer til hva man har lov til og ikke.
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
I mine øyner er den eneste tingen FRP-politikeren her har gjort galt er å være utro mot kona. En veldig gal ting å gjøre, men en privatsak der kona har valgt å tilgi mannen. TV2 sine arbeidsmetoder derimot skremmer meg mer, aksepteres de sin handlingsmåte i denne saken så åpner det for at slike metoder vil bli benyttet igjen hyppigere. At Norge skal bre sine lover utover sine grenser er også ganske idiotisk i mine øyner. Er det snakk om grusomme forbrytelser er det en ting, men frivillig sexkjøp og salg er langt i fra noen grusom forbrytelse. Personlig mener jeg det ikke er en forbrytelse i det hele tatt. Dette er min mening vel og merke, og jeg er fullstendig klar over at norsk lov står over min mening når det kommer til hva man har lov til og ikke.
Vis hele sitatet...
Så.. Du vil si at det å bryte norsk lov ikke er galt?
Sitat av uaexed Vis innlegg
Min feil, unnskyld så meget min røde venn.

Det er lov å tenke/lese feil om kvelden vettu... Oppdal og Oppland er jo faen så likt..
Vis hele sitatet...
Ja det er greit det, du beviste jo som sagt akkurat hvorfor pressen ikke går ut med informasjon de ikke kan verifisere, det er nettopp for å spare uskyldige mennesker den belastningen det er å bli beskyldt for noe man ikke har gjort.
Det er jo argumentet som blir brukt for å ikke publisere navnet, men fortsatt er det da faktisk noen som tviholder på at det hele er en konspirasjon.
Å diskutere prostitusjon ender altfor ofte i samme vås som når temaet er religion, abort, kloning og heroin på resept. Lite fruktbart.

La meg bare si at jeg synes det er urimelig å hetse en familiemann for en sak av en så mild karakter. Var det snakk om å dra linjer fra stellet til 10000krs-damer i selskap med Birkeland og Sandberg, så hadde jeg blitt brydd, men når Berlusconi leker med tenåringer blir denne saken bare flau. Litt rampestreker for noen som har ofret mye for å bygge opp om fellesskapet i samfunnet. Minimal skade fra hans side. Hadde ikke Hoksrud vært der, så hadde kanskje de lugubre fotografene til TV2 tatt seg en runde. Godt å se at NRK henter inn en kommentator med gnist.
Sitat av Sargasm Vis innlegg
Så.. Du vil si at det å bryte norsk lov ikke er galt?
Vis hele sitatet...
Enkelte lover er man ikke moralsk forpliktet til å følge. Lover må baseres på skadeprinsippet, ikke på ''moral'' som bygger på fantasibøker som Bibelen og Koranen.
Måten FrP-ere blir fremstilt på i media etter at de har begått sedelighetsforbrytelser er betenkelig. Denne saken er ikke den første av sitt slag. Da Trond Birkedal ble tatt for utuktig omgang med mindreårige gutter, ble saken dekket kraftig i flere uker etterpå.

Det samme kan ikke sies om Ap- og SV-politikere. De får en liten artikkel, og slipper å bli navngitt i media.

Forøvrig ser jeg ikke problemet med at to samtykkende, voksne mennsker har sex, selv om den ene parten får betaling for det.
Bare litt å tenke over for de som tviler på at mye av media i Norge har en venstrevridd journalistikk:

"De siste ti årene har Nordiske Mediedager spurt journalister hvilket parti de stemmer på. Kanskje ikke overraskende er det sosialistisk flertall i journalistenes storting også i 2009, med Arbeiderpartiet som største parti." :

http://www.journalisten.no/story/57684
http://www.verdidebatt.no/debatt/post160959.zrm

Litt fin info om Dagbladet:
I Dagbladets leder 10. september 2011, slo avisen fast sin holdning mot Fremskrittspartiet: "Helt siden Anders Langes Parti ble stiftet på Saga kino i Oslo i 1973, har denne avis vært en aktiv motstander av partiet, politikken og alt dets vesen."


Jeg mener det er naivt å tro at slikt ikke vil føre til en "noe" partisk journalistikk.
Det kan godt hende at avisene heller mot vesntre. Men om dette hadde vaert en kjent arbeiderpartietrepresentant saa er det utrolig naivt aa tro at ikke avisene hadde slaatt det opp akkurat like stort..
Sitat av Picard Vis innlegg
Det kan godt hende at avisene heller mot vesntre. Men om dette hadde vaert en kjent arbeiderpartietrepresentant saa er det utrolig naivt aa tro at ikke avisene hadde slaatt det opp akkurat like stort..
Vis hele sitatet...
Haha, du om det...
Jeg vil påstå at det er utrolig naivt å tro at det hadde blitt slått opp akkurat like stort.
Det er og blir allmenn viten hvor majoriteten av norske journalister står politisk. Det påvirker og hjernevasker alle som følger medier ukritisk.

Håper folk er våkne og ikke lar seg bli dominert........
Sitat av gotejds Vis innlegg
Det er og blir allmenn viten hvor majoriteten av norske journalister står politisk. Det påvirker og hjernevasker alle som følger medier ukritisk.

Håper folk er våkne og ikke lar seg bli dominert........
Vis hele sitatet...
Journalister har diverse krav til seg og de må ofte ha god samfunnsinnsikt ved at de har måtte lære å se samfunnet fra andre perspektiver enn sitt eget. Dette økte innsynet i hvordan samfunnet fungerer og hvordan de forskjellige gruppene har det er kanskje grunnen til at så mange av de velger rød-grønt