Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  105 7515
Mye gode svar her. Liker at folk tenker litt kreativt og kommer med forslag som å starte eget parti og havsamfunn. Noen som har noen enklere grep man kan ta?

Sitat av El Capitan Vis innlegg
Eksempel på ikke-demokrati
Laget taper og alle hadde en dårlig dag på banen. Ved bruk av diktatoriske metoder bestemmer treneren at alle spillerne skal piskes 50 ganger.

Selv om jeg er enig med at dagens ordning ikke er god nok så er det jo ikke demokratiet sin feil. Feilen er at vi har indirekte demokrati og ikke direkte. Ja til flere folkeavstemminger!
Vis hele sitatet...
Er veldig enig i den delen du sier om folkeavstemming. synes det er en god måte å avgjøre "de store tingene på"
Du kan jo bare stemme blankt.
Sitat av Hater_mordin Vis innlegg
Jeg er 21 år, og stemte Høyre forrige valg. Jeg er så forbanna lei av AP. Morra mi og pappa stemmer AP, og jeg hinter noen ganger til litt at jeg er FRPer, litt for å provosere, men også fordi jeg er enig med noen av forslagene deres. Selv om jeg ikke digger FRP til det fulle, har jeg faktisk lyst til at hvilket som helst annet parti enn AP skal få prøve seg. Gang på gang har det vist seg at de bryter løfter, og jeg er generelt piss lei. 22. juli gjorde ikke saken bedre. Jeg er fortsatt usikker på hva jeg skal stemme, men jeg vurderer å stemme Høyre igjen fordi det er AP's argeste konkurrent.
Vis hele sitatet...
er fullstendig enig, men kommer nok til å stemme AP fordet
Sitat av Zalox Vis innlegg
Du kan jo bare stemme blankt.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde tatt deg tid til å lese gjennom tråden hadde du sett at dette allerede er blitt diskutert. Hvis du ikke har tenkt å sette deg inn i hva som blir snakket om kan du like godt la vær å svare.
For guds skyld... nei, folkets skyld!, stem hvertfall frem et lite nytt parti, fremfor å ikke stemme i det hele tatt! Er selv en smule frustert av å bare kunne stemme på ''a douche and a turd'', men èn stemme tapt, er èn for mye! Stem frem de små, la de store minske!
Hvis du er dritt lei en politikk og gjør opp et standpunkt ved å ikke stemme. er du en del av problemet og ikke løsningen.
F.eks Venstres partiprogram inneholder mange punkter du ser på som fornuftige, men majoriteten av befolkningen med stemmerett vil enten stemme Høyre Ap ellr Frp. Om du ikke stemmer venstre så er det enda mindre sannsynlig at noen folk med samme verdensoppfatning som deg vil komme noe nermere en posisjon der man er i stand til å gjøre forskjell.

Men om du absolutt vil gjøre noe uten å støtte et etablert parti. kan du stå ved utenfor valglokaler på valgdagen å rope boikott valget, og håpe på at noe endrer seg snart.
Det vi har er silkehanske diktatur, vi bestemmer hvem som skal sitte på toppen, men ikke hva de skal avgjørde.
Demokrati til folket vil si at vi som landsmenn skal kunne delta i hva de apene på toppen driver med. Selv vet jeg ikke hva jeg skal stemme..
Sitat av pyth0n Vis innlegg
er fullstendig enig, men kommer nok til å stemme AP fordet
Vis hele sitatet...
Da er du jo ikke fullstendig enig?

EDIT: glemt å poste (delvis) on topic link : http://www.gateavisa.no/2009/12/09/f...tikerforakten/
Sist endret av The Great Catsby; 5. september 2011 kl. 22:50.
Ett demokrati skal ta en avgjørelse, det er fem karer som har en del kunnskap på emnet, men en sjette kar skriker og skråler så alle går glipp av hva de sakkyndige sa om saken. Det ender med at størstedelen av saueflokken stemmer på det han som skrek sa. For det var bare det de fikk med seg.

Se på Norges befolkning som stemmer:
En liten del har kunnskap om hva de forskjellige partiene står for, og i tilleg kunnskap på de forskjellige emnene så de vet hvilke partier som faktisk har rett i de forskjellige emnene.

En noe større del har kunnskap om hva de forskjellige partiene står for, men ingen utdanning eller grunnlag for å forstå hva som er de beste løsningene.

En enda større del har bare fått med seg litt i media (vg og dagbladet, se og hør.. etc..) og har verken kunnskap på de forskjellige emnene til å vite hva som vil fungere. Eller har lest igjennom valgheftene grundig nok til å se noe som de ikke liker ved "sitt" parti eller å finne noe bra hos "idiotpartiene".


Dette hørtes jo meget bra ut, heia demokratiet..
Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, det er du som velger å ikke stemme fordi du ikke klarer å se for deg et kompromiss.
Vis hele sitatet...
Å stemme er altså å engasjere seg/bry seg, men i følge min egen mening er det vel heller å legge hele engasjementet og "brysommheten" over på andre. Hva slags grunnlag har man uansett, å hardt kalkulere hvem man skal stemme på, av hvem som snakker mest positivt kontra negativt, eller hva?

Hva er dette kompromisset du snakker om egentlig? Dere kan ha så mange sterke meninger dere vil, men dere må da forstå at selv den minste lille endring i systemet vil føre til endringer på nesten alle områder som ikke er rasjonelle i det heletatt. Derfor er heller ikke politikk nødvendigvis rasjonellt og man skal være svært forsiktig før man tyr til drastiske endringer da det nesten uungåelig oppstår bivirkninger på områder en aldri på forhånd kunne forestilt seg uansett hva, og det er det svært få mennesker som kan også. Selv politikere er ofte svært maktesløse ovenfor systemet, med det sier jeg også at det ikke nødvendigvis trenger å være noen som trekker i trådene over det, men det er selve trenden i vår levemåte som ubevisst/bevisst er årsaken.

Vitenskapen baserer seg ikke på tro, men på viten, og de er mennesker de også og kan aldri vite noe som helst, annet enn de hypoteser som ansees som umulig å motbevise og dermed kan opphøyes til en teori, altså det som er tettest opp mot sannheten. En skal derfor heller ikke se bort i fra, med tanke på de flere hundre millioner år planeten har eksistert som det var grunnlag for liv her, at det tidligere kan ha eksistert sivilisasjoner som kan ha vært både mer "moderne" og sofistikerte enn vår mennesketype noen gang kan bli. Alt er borte, sivilisasjoner kommer og går, men vår farer i eksepsjonelt stor fart.

Poenget er at vi kun har 100-200 år å vise til(med henhold til hva som er å betrakte som et "moderne" samfunn) som er ingenting i det store og hele, og se da farten på utviklingen. For bare ca. 10 år siden hadde vi videokasetter som en liten pekepinn. Og tro ikke at teknologi som blir oppfunnet ikke blir brukt, da sikter jeg spesielt til bio og nano-teknologi, det er et faktum at vi i fremtiden kan konstruere mennesker akkuratt slik vi vil ha de, så hvorfor ikke? Og hva vil isåfall hensikten være? Jo, for å kunne trosse naturen i enda større grad enn vi allerede gjør, kun for å tilpasse oss et unaturlig system. Er det ikke en mindre stressende tanke at naturens egen seleksjon tar seg av dette? Ikke nødvendigvis. For om vi innfører dette gradvis og lang tid, så vil det gå, slik vi ser er resultatet i andre saker, som f.eks at DLD er greit, at overvåkningskameraer er greit, at scannere på flyplasser er greit, at å stemme over postdirektiv er grei, å opprette DNA-databaser er greit, at å snart innføre ID-kort er greit, ja, egentlig er alt greit så lenge det uttalte formålet med det har en tilsynelatende positiv hensikt og med det kan man så og si gjøre akkuratt hva man vil.

Hvis man er ærlig mot seg selv, så skal det ikke så mye til for å se at absolutt alt er skapt til fordel for systemet. Ingen har hjernekapasitet til å arrangere ting slik det er blitt, enn å kun legge grunnlaget for at det har blitt slik, resten er opp til trenden i befolkningen og det er den politikerne følger når de ser hva de må foreta seg for å ikke gå på tross av systemet, noe som da eventuelt igjen kan vil føre til lidelser i befolkningen, noe ingen kan se ut til å akseptere selv om det skulle være av aller største naturlige årsak.
Sist endret av HippiRødstrømpe; 5. september 2011 kl. 23:48.
Sitat av They Have Chris Vis innlegg
Før jeg begynner vil jeg skrive litt om meg selv. Er en 21 år gammel gutt, holder på å gjøre opp for gamle synder når det kommer til skolegang. Er det jeg vil kalle skoleflink, men har tidligere manglet vilje til å gjennomføre skolegang. Er over gjennomsnittet engasjert når det kommer til de temaene som gjelder for fellesskap og samfunn ellers.
Når dette er sagt så kommer jeg ikke til å stemme ved kommune valget, og ser heller ikke at jeg kommer til å stemme ved andre valg i nærmere fremtid. Dette er noe jeg er ganske åpen om og får ofte høre "hvis du ikke stemmer har du ikke noe du skulle sagt". Dette mener jeg bare er pisspreik.
Grunnen til at jeg velger å ikke stemme er at jeg ikke vil nøye meg med å støtte et parti jeg er litt enig med. Vil nevne at jeg har engasjert meg i lokalpolitiske saker blant annet innenfor kultur og ungdom, der jeg har vært aktiv både med frivillig arbeid og i media. Det jeg lurer på er, hvordan kan jeg på best mulig måte gjøre en forskjell og engasjere med uten å stemme ved valg eller melde meg inn i et parti. Denne tråden er ikke bare laget slik at jeg skal få gode ideer, men også for andre som ikke stemmer, men vil være med å ta i et tak. Stemmer du? Hvorfor/hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Én kan ikke få viljen sin hele tiden, men alle kan få viljen sin av og til. Det er et kompromiss. Jeg stemmer, og jeg stemmer AP. De er det eneste partiet (som jeg kan se) som virkelig bryr seg om alle.
Støtter El Capitan, flere folkeavstemninger!
stem blankt da, da slipper du å stemme på noen partier du ikke støtter og du er fortsatt en del av demokratiet.
Is the juice worth the squeeze, hvorfor stemme. Vi er alle enige i at de fattige skal hjelpes, ja vi er egentlig enig i alle de grunnleggende spørsmålene.. Selv om de på den såkalte venstresiden hevder å ha monopol på alt som er godt og da selvfølgelig hevder at motstanderene står for det motsatte. Det er den mest simple strategien, og alle partier bruker den i mer eller mindre grad.
Jeg kan lage tittel?
Takub's Avatar
Sitat av HippiRødstrømpe Vis innlegg
Is the juice worth the squeeze, hvorfor stemme. Vi er alle enige i at de fattige skal hjelpes, ja vi er egentlig enig i alle de grunnleggende spørsmålene.. Selv om de på den såkalte venstresiden hevder å ha monopol på alt som er godt og da selvfølgelig hevder at motstanderene står for det motsatte. Det er den mest simple strategien, og alle partier bruker den i mer eller mindre grad.
Vis hele sitatet...
Inntrykket jeg får av valgkamp generelt er at de store partene prater dritt om andre og hva de andre ikke vil gjøre og ikke står for, mens de små partene som ikke betyr noe prater om hva de er villig til og ønsker å gjøre. Iblant kommer også de store partene med noen løgner om at alt skal bli bedre og "vi skal gjøre det så fint, så" før de tar en elegant piruett og ender med å moone deg.
Da jeg stemte i år stemte jeg på det partiet jeg ser på det som vil gjøre det bedre for ungdom i hjemkommunen min, samt har gjort bra ting for hjemkommunen min de siste fire årene. Det er sånn demokratiet fungerer i Norge, og de fleste av oss er i stor grad ganske fornøyd med det.

Til trådstarter: Hvis du ikke stemmer har du ikke noe du skulle sagt, for du gir deg regelrett faen i hvordan det styres der du bor. Og om du mener det er pisspreik kan du gjerne utdype det, men du kommer ikke bort fra at å la være å stemme er å bortprioritere en av de største mulighetene du har til å endre en god del til det bedre for både deg selv og mange andre der du bor. Dessuten er det omtrent ingen jobb å stemme - den eneste grunnen til å la være å stemme er, slik jeg ser det, latskap.

Sitat av robhol Vis innlegg
Vel... siden det finnes så ekstremt mange idioter der ute, forsvinner din stemme nesten totalt. Ganske enkel matematikk involvert: hvor stor mulighet har du til å utgjøre noen forskjell når du er blant millioner av andre folk? Hvor stor andel må din stemme være, for at du skal kunne påstå å faktisk ha gjort en nevneverdig forskjell?
Vis hele sitatet...
Alle som stemmer utgjør en forskjell. Uansett om det er en forskjell på en hundredels promill gjør hver eneste stemmegiver en forskjell.
Sitat av Markus Vis innlegg
Da jeg stemte i år stemte jeg på det partiet jeg ser på det som vil gjøre det bedre for ungdom i hjemkommunen min, samt har gjort bra ting for hjemkommunen min de siste fire årene. Det er sånn demokratiet fungerer i Norge, og de fleste av oss er i stor grad ganske fornøyd med det.

Til trådstarter: Hvis du ikke stemmer har du ikke noe du skulle sagt, for du gir deg regelrett faen i hvordan det styres der du bor. Og om du mener det er pisspreik kan du gjerne utdype det, men du kommer ikke bort fra at å la være å stemme er å bortprioritere en av de største mulighetene du har til å endre en god del til det bedre for både deg selv og mange andre der du bor. Dessuten er det omtrent ingen jobb å stemme - den eneste grunnen til å la være å stemme er, slik jeg ser det, latskap.
Vis hele sitatet...
Fint for deg at du fant et parti du var enig med da.

Jeg ser ikke det som en god ting å stemme på noen som eg bare er enig i ett par ting med..
Forøvrig er jeg motstander av demokratiet, og ønsker derfor ikke å delta i det.

Det er pisspreik fra ende til annen å si at på grunn av mine meninger så har jeg ikke "lov" til å klage/uttrykke min frustrasjon.

Det har ikke med latskap å gjøre, det er å se galskapen og nekte å delta i den.
Sist endret av GrønnUgle; 6. september 2011 kl. 02:42.
Sitat av Warz Vis innlegg
Eksempel på demokrati:
Thomas har vært i dårlig form og spilt en dårlig kamp. Ved bruk av demokratiske metoder stemmer resten av laget for at Thomas bør straffes for sin dårlige innsats. De banker regelrett dritten ut av lille Thomas og ide han ligger der i en bloddam på bakken, mørbanket med lilla øye og utslåtte tenner smiler de å sier: "liker du ikke hvordan det gjøres her på berget kan du jo bare stemme blankt".

Nå er fotball eksempelet litt dårlig siden Thomas kunne sluttet på fotball eller begynt på et annet lag, i virkeligheten er man fanget i systemet og har hverken mulighet til å melde seg ut eller flykte. Fotballaget finnes nemlig over hele verden, og som Jens pleier å si "ALLE skal med" (ingen slipper unna).
Vis hele sitatet...
Her er et godt eksempel på hvorfor vi har det man kaller representativt demokrati, og ikke direkte demokrati. Hadde vi hatt et direkte demokrati, ville dette vært et potensielt stort problem. Minoriteter ville risikert å bli slaktet i alle beslutningsprosesser.

Isteden velger vi personer vi føler vil ta vare på hele samfunnet på en god måte. Noen velger nok for å få oppfylt sine egne interesser, men personlig så ser jeg ikke poeng i å ha mye om andre systematisk har lite. I mitt hode så vil det alltid gå til helvete.

Da det gjelder påvirkning av samfunnet, så sier mange at det å stemme gjør ingenting. Det vil jeg si meg sterkt uening i. Nå kan jeg ta feil, men jeg mener å huske at da piratpartiet kom på banen i Sverige og gjorde det helt "ok", så førte dette til at de større partiene tok visse elementer av deres politikk som gjorde dem populære for å få stemmene tilbake igjen. Dermed har alle som stemte på disse påvirket hele samfunnet.

Ikke det beste eksempelet kanskje, men du skjønner ideen? Om nok mennesker på en god måte fronter en sak, f.eks. igjennom et "ett-saks parti" så vil ting skje.

Til alle dere som klager på at "systemet suger" og så videre. Hva foreslår dere vi skal gjøre annerledes? Personlig ser jeg det slik at vi har det helt forjævlig bra, og har ingenting i mot å følge utviklingen akkurat slik den går nå ivertfall en god del år til. Tenk over det, hvor mye rettigheter du har, hvor mye støtte du får av samfunnet (staten) dersom noe skulle skje deg, og så videre. Hvordan kan dere klage?

Bare les litt om hverdagen for bare noen tiår tilbake, eller hundre år. Eller bare i andre land enn Norge i dag. Er det virkelig noen som får det til bedre enn oss?

Sitat av Warz Vis innlegg
Jeg får ikke sagt det bedre en denne fyren her:
http://www.youtube.com/watch?v=igbBItLemsM

Å stemme er meningsløst.
Vis hele sitatet...
Så på denne. For det første, det meste av det han sier er vel bare relevant for USA? Han argumenterer for det at alle skattepengene dine blir stjålet, og at du ikke skal "sitte på kne" for å få din del.

Føler du det er situasjonen i Norge? At du får ingenting igjen av staten for frukten av ditt arbeid for felleskapet (skatt). Mener du virkelig det?

Om du fikk en liten bit land, hvor du og dine likesinnede kunne få gjøre hva dere ville uten å betale skatt, hadde det vært perfekt da? Hvor mye bedre liv ville dere klart å skapt der, uten noe av støtten staten Norge gir?

Føler alle argumentene hans falmer totalt og brutalt om man bruker dem på det Norske samfunn. Jeg ser hans frustrasjon med sin egen stat USA, men virkelig? Gjelder dette Norge?

Orker ikke ta for meg argumentene hans en og en, men kan du resitere en av dem, så kan vi diskutere det, og se hvor relevant det er for Norge?
Sist endret av Veyasu; 6. september 2011 kl. 12:01.
Sitat av Veyasu Vis innlegg
Til alle dere som klager på at "systemet suger" og så videre. Hva foreslår dere vi skal gjøre annerledes? Personlig ser jeg det slik at vi har det helt forjævlig bra, og har ingenting i mot å følge utviklingen akkurat slik den går nå ivertfall en god del år til. Tenk over det, hvor mye rettigheter du har, hvor mye støtte du får av samfunnet (staten) dersom noe skulle skje deg, og så videre. Hvordan kan dere klage?

Bare les litt om hverdagen for bare noen tiår tilbake, eller hundre år. Eller bare i andre land enn Norge i dag. Er det virkelig noen som får det til bedre enn oss?
Vis hele sitatet...
Desentralisere makten til de grader, og ta vekk stort sett alle lover bortsett fra kardemommeloven

Utlviklingen slik den går nå går til Hel**te. Ren ekstrem inkompetanse og udugelighet i alle ledd hos de som skal styre dette landet er den veien det går. Lover og regler øker og øker for å kunne hanskes med alle idioter som ikke klarer å tenke selv. Friheten til oppegående mensker minker for hvert år, og nåde den som ikke ser for seg å jobbe 150 timer i måneden til han fyller 67 bare avbrutt av noen ukers ferie hvert år.
"den tredje statsmakt" skriver bare om fotball og en aktuell kjendis.

Mine rettiheter sier du? kødder du? mine rettigheter og frihet innskrenkes år for år i form av nye relger som skal "ta vare på" alle tenkelige idioter som dette landet avler frem. Støtte fra staten? ta deg en bolle.

Så hvordan kan vi klage? se over.

Norge for bare noen tiår siden var ett langt mer fornuftigt land, og viser jo til de grader hvor vi er på vei hen. For noen tiår siden tok det 15 minutter herfra til sentrum med hurtigbåten, nå tar det en time med buss (Meget enkelt eksempel.). for noen tiår siden, etter krigen f.eks. da byggde folk landet som aldrig før, uten oljepenger. Nå, med oljepenger så er det jo ikkje snakk om andre ting enn at vi ikke har råd.

Men nei, det er ikkje mange land som sitter så godt i det som vi. Det er jo bare flaks, og skyldes mye at vi bare er rundt 5 millioner personer i dette landet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Mine rettiheter sier du? kødder du? mine rettigheter og frihet innskrenkes år for år i form av nye relger som skal "ta vare på" alle tenkelige idioter som dette landet avler frem. Støtte fra staten? ta deg en bolle.
Vis hele sitatet...
Kan du komme med døme på nye innskrenkinger? Eg har ikkje opplevd nokon innskrenkinger, og samanlikna med så godt som alle land eg har besøkt er Noreg kjenneteikna ved at det er svært få lover som grip inn i kvardagen til folk.
Bilbelte (For all del, det er lurt å bruke bilbelte, men det er mitt liv, så derfor min avgjørelse.)
Narkotika (trenger vel ikke forklare her?)
Dld (politiet har ikke resurser til hverken det ene eller andre, men overvåke oss, det skal de)
sykkelhjelm.. (<--meget godt eksempel på å lage en lov for å "redde" idioter som ikke kan sykle/ikke vil bruke hjelm)
regler vedrørende husbygging og alt rundt det. (her er det mye rart)
Våpenloven (som skrenkes inn for hvert år omtrent)
Eiendomsskatt. (nei, du eier ikke huset ditt.. du bare leier det av staten.)

Bare det eg kom på i farten.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Bilbelte (For all del, det er lurt å bruke bilbelte, men det er mitt liv, så derfor min avgjørelse.)
Vis hele sitatet...
Er det vel ikke? Du får bot, og prikker, nok prikker = du mister lappen.

On topic: Jeg skal stemme blankt, ikke støtte noe parti, men fortsatt være en del av "samfunnet", er vel kanskje mer å vise at jeg stemmer, men ikke på noen.
Sist endret av Bundy; 6. september 2011 kl. 14:23.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Bilbelte (For all del, det er lurt å bruke bilbelte, men det er mitt liv, så derfor min avgjørelse.)
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje bare ditt liv. For det første betaler staten for å lappe deg sammen igjen uansett, og for det andre er det rimelig traumatisk for dei rundt deg, og gjerne også for den bilføraren du frontkolliderte med, som må slite med skuldfølelse.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Narkotika (trenger vel ikke forklare her?)
Vis hele sitatet...
Igjen delvis samme rasjonaliseringa som over. Det går utover dei rundt deg om du misbruker rusmidler, uavhengig av om det er alkohol eller hasj. Spørsmålet er om det er god nok grunn til å ikkje legalisere, men det er forsåvidt ikkje eit argument mot prinsippet.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Dld (politiet har ikke resurser til hverken det ene eller andre, men overvåke oss, det skal de)
Vis hele sitatet...
Wow, første du nemner som er vedtatt siste året...

Jau, eg er einig i at det er prinsipielt galt, men det er igjen noko som ikkje vil berøre livet ditt. Det er prinsipielt galt, men du vil neppe oppdage det.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
sykkelhjelm.. (<--meget godt eksempel på å lage en lov for å "redde" idioter som ikke kan sykle/ikke vil bruke hjelm)
Vis hele sitatet...
Det er afaik ikkje meir enn ein diskusjon rundt dette, men sjå rasjonaliseringa for bilbelte.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
regler vedrørende husbygging og alt rundt det. (her er det mye rart)
Vis hele sitatet...
Det er jo åpenbart at husbygging påverkar alle andre rundt deg. Bygger du eit hus på femten etasjer senker du verdien på naboen sin enebolig. Er det ikkje da rett og rimelig at det er regulert? Og vil vi ha byer der alle kan hive opp kva dei vil av brannfeller og helvete?
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Våpenloven (som skrenkes inn for hvert år omtrent)
Vis hele sitatet...
Prima eksempel på noko som går ut over andre.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Eiendomsskatt. (nei, du eier ikke huset ditt.. du bare leier det av staten.)
Vis hele sitatet...
Det innskrenker vel knappast friheita di? Og forøvrig har fast eigedom ei fantastisk verdistigning i Noreg, delvis på grunn av invisteringer frå fellesskapet, som vegar og kollektivtrafikk. Når ein då har eigedomar som stig i verdi på grunn av tiltak frå fellesskapet er det vel ikkje urimeleg at ein betaler litt av det tilbake?

Og på den lista så er det altså nøyaktig eitt tiltak som er nytt, resten er gammalt nytt, ei heller spesielt uvanleg. Så eg spør igjen; kan du komme med gode døme på innstramminger siste to-tre åra? Du skriv at rettane vert innskrenka år for år, men du har få eksempel som ikkje har vore rimeleg statiske lenge.
Ga vennene mine 50 kr hver for å stemme på FRP i kommunevalget jeg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det er ikkje bare ditt liv. For det første betaler staten for å lappe deg sammen igjen uansett, og for det andre er det rimelig traumatisk for dei rundt deg, og gjerne også for den bilføraren du frontkolliderte med, som må slite med skuldfølelse.
Vis hele sitatet...
Jeg har da ikke bedt om å bli lappa sammen av staten? og de pengene har eg uansett betalt i skatt/forsikring allikevel, den som satt på med meg valgte det sjøl, og "traumatisk" vel, en skikkelig bilulykke er traumatisk uansett bilbelte eller ikke.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Igjen delvis samme rasjonaliseringa som over. Det går utover dei rundt deg om du misbruker rusmidler, uavhengig av om det er alkohol eller hasj. Spørsmålet er om det er god nok grunn til å ikkje legalisere, men det er forsåvidt ikkje eit argument mot prinsippet
Vis hele sitatet...
Det går ikke ut over andre enn de som lar det gå ut over seg. men nå snakker du uansett om misbruk.. en bruker er i en annen kategori en en misbruker. Bruk vil stort sett aldri gå ut over andre.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er jo åpenbart at husbygging påverkar alle andre rundt deg. Bygger du eit hus på femten etasjer senker du verdien på naboen sin enebolig. Er det ikkje da rett og rimelig at det er regulert? Og vil vi ha byer der alle kan hive opp kva dei vil av brannfeller og helvete?
Vis hele sitatet...
tettsteder er en ting, der eier man ikke altid området rundt mer enn en liten hage, og da vil det gå utover nabo såklart.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Prima eksempel på noko som går ut over andre.
Vis hele sitatet...
Ehh? hæ? våpenloven gjør ytterst lite fra eller til for kriminellt bruk av våpen. det eneste den gjør er å lage unødvendig byråkrati og regler som ikkje henger på greip for dem det gjelder. Enn så lenge så har vi ett noe fornuftig system, men det er blitt mer og mer regler gjennom årene.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det innskrenker vel knappast friheita di? Og forøvrig har fast eigedom ei fantastisk verdistigning i Noreg, delvis på grunn av invisteringer frå fellesskapet, som vegar og kollektivtrafikk. Når ein då har eigedomar som stig i verdi på grunn av tiltak frå fellesskapet er det vel ikkje urimeleg at ein betaler litt av det tilbake?
Vis hele sitatet...
Verdistingingen har altså ikke med å gjøre at det er byggd altfor få boliger, og det er langt fler på jakt etter bolig en hva det er boliger?
Jo det er urimelig at man må betale for noe man ikke har bedt om.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Og på den lista så er det altså nøyaktig eitt tiltak som er nytt, resten er gammalt nytt, ei heller spesielt uvanleg. Så eg spør igjen; kan du komme med gode døme på innstramminger siste to-tre åra? Du skriv at rettane vert innskrenka år for år, men du har få eksempel som ikkje har vore rimeleg statiske lenge.
Vis hele sitatet...
Eg føler ikkje for å stresse med å finne frem alt som har skjedd siste årene, man hører nok når man er ute om at "nei, nå er det ikkje lov å gjøre sånn lenger, nye regler ditt og datt..."
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Jeg har da ikke bedt om å bli lappa sammen av staten? og de pengene har eg uansett betalt i skatt/forsikring allikevel, den som satt på med meg valgte det sjøl, og "traumatisk" vel, en skikkelig bilulykke er traumatisk uansett bilbelte eller ikke.
Vis hele sitatet...
Nei, fellesskapet har sagt at vi lapper folk sammen først og spør etterpå, fordi fleirtalet har eit ganske stort ønske om å leve, og ikkje utsettje andre for slikt. Er du lei av livet er det lov å ta sjølvmord, men du kan gjere det på ein måte som er litt meir hensynsfull.

Og kostnader som sjukemeldte slektninger på grunn av dødsfallet, tapt produktivitet m.m. kjem uansett om du ønsker det eller ikkje.

Dessutan kan eg ikkje sjå at det reelt innskrenkar friheta di på nokon som helst måte.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Ehh? hæ? våpenloven gjør ytterst lite fra eller til for kriminellt bruk av våpen. det eneste den gjør er å lage unødvendig byråkrati og regler som ikkje henger på greip for dem det gjelder. Enn så lenge så har vi ett noe fornuftig system, men det er blitt mer og mer regler gjennom årene.
Vis hele sitatet...
Nei, det garanterer at kriminelle har liten grunn til å bevæpne seg, fordi ingen andre har våpen. Einaste dei vil oppnå med våpen er ergo strengare straffer.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Verdistingingen har altså ikke med å gjøre at det er byggd altfor få boliger, og det er langt fler på jakt etter bolig en hva det er boliger?
Jo det er urimelig at man må betale for noe man ikke har bedt om.
Vis hele sitatet...
Da får du flytte utanfor tettbygde strøk. Afaik gjeld eigedomsskatt kun i tettbygde strøk og næringseigedomar, så om du flyttar til skogs treng du ikkje tenke på den, og du tar heller ikkje del i godene du ikkje har bedt om.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Eg føler ikkje for å stresse med å finne frem alt som har skjedd siste årene, man hører nok når man er ute om at "nei, nå er det ikkje lov å gjøre sånn lenger, nye regler ditt og datt..."
Vis hele sitatet...
Du kom med en påstand, men har sterk motvilje mot å underbygge den. Det er litt rart. Kva bygger du påstanden på da?
Jeg stemmer ikke, men til gjengjeld føler jeg at jeg har grunn til det.
(Vær så snill å ikke døm meg før du har les hva jeg har å skrive)

Per i dag vet jeg alt for lite om politikken til de partiene jeg har å velge mellom, og hvis jeg skal sette meg inn i de forskjellige partis syn i dag må jeg sette meg ned å finne ut hva alle partiene står for før jeg kan velge det partiet jeg er mest enig med. Dette vil ta mye tid jeg ikke har til rådighet, og slik jeg har sett over de siste 10 årene endrer gjerne flere av partiene sitt syn på veldig kort tid, noe som gir meg en smekk i ansiktet slik at jeg må begynne forfra.

Når dette er sagt ser jeg på nasjonen jeg bor i som et fellesskap hvor den ene som kan noe kan få gjøre det slik at vi andre kan gjøre det vi kan. Det jeg mener med dette er at man utdanner eller interesserer seg for noe og benytter sin interesse og/eller kunnskap for å gi noe tilbake til samfunnet.

Dersom jeg hadde stemt nå, og min stemme hadde vært avgjørende for at partiet jeg stemte på skulle vinne, kunne det hende at jeg faktisk hadde valgt feil da jeg på forhånd visste for lite om det jeg faktisk gjorde. Da syns jeg det passer bedre at de som vet hva de gjør kan stemme, og det uten at jeg får pes for å ikke gjøre det.

Ja, jeg kan sikkert ta en test på vg.no, sende en tekstmelding til noen jeg kjenner for å høre hva de skal stemme, eller stemme blankt - for det går vel også?, men det ser jeg ikke på som noe godt alternativ. Jeg vil gjerne vite hva jeg stemmer på om jeg skal stemme, noe jeg per i dag ikke har nok interesse, kunnskap eller tid for å få de førstnevnte faktorene til.

Jeg stemmer ikke, men jeg bærer ikke skam for det heller.
Sist endret av waf; 6. september 2011 kl. 15:17.
waf: Hvis du har bodd en stund i kommunen din så har du vel litt meninger om hva som burde foregå der? Ved kommunevalg er det ikke nødvendig å vite alt om det politiske systemet i Norge og kjenne til hver minste detalj i partienes ideologi. Det burde ikke være en uoverkommelig oppgave å lese de små heftene som lister opp partienes viktigste saker, og ikke minst følge med i lokalavisene denne uken (og helst litt tidligere til neste valg). Ofte har de oversiktlige intervjuer med kandidatene hvor du kan se de mest grunnleggende forskjellene på partiene. Jeg skjønner at du er usikker, men alle burde følge litt med i samfunnet og jeg tror du gjør det til mer jobb enn det egentlig er. Ligger det litt latskap bak?
luni: Jeg skal ikke tør påstå at jeg er av de lateste, men ei tilhører jeg noe gruppe på den andre siden heller. Dette er uansett ikke noe jeg ser relevant til denne saken da jeg bare mangler den tiden. For enkelte virker det kanskje merkelig at en person ikke har tid til dette, men for andre er det nok et kjent problem. Jeg skriver ikke dette for å legge skyld på noe, det eneste jeg vil er å forklare min side av saken for å delta i denne debatten.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
waf: Perfect solution fallacy er det jeg kommer på når jeg leser innlegget ditt.
Sist endret av Jonta; 6. september 2011 kl. 18:51. Grunn: Lenke til mer spesifikk del av WP-artikkel.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det garanterer at kriminelle har liten grunn til å bevæpne seg, fordi ingen andre har våpen. Einaste dei vil oppnå med våpen er ergo strengare straffer.

Du kom med en påstand, men har sterk motvilje mot å underbygge den. Det er litt rart. Kva bygger du påstanden på da?
Vis hele sitatet...
Nåvel, Norge har jo meget mange våpen per innbygger... Skyttere og jegere er det mangen av.
Er vel heller holdningen nordmenn har til våpen og kansje nødvergeparagrafen som gjør at kriminelle ikke er så aktiv med å bruke våpen mot "sivile".

Min påstand bygger jo først og fremst på egne erfaringer. Skjønner jo at en som har det helt greit og ikke vil se noen problemer normalt sett ikke vil føle at hans frihet er noe innskrenka.
Jeg er nok litt mye imot samfunnet generelt, og har derfor lettere for å se slike ting.

Det det går på er jo i det hele tatt måten staten vil bestemme hva som er best for deg og meg.
Det beste eksempelet eg kommer på er det at sykkelhjelm er påbudt, og det brukes nå og da resurser på å bøtelegge personer som sykkler uten hjelm. Om du synes det er helt greit, ja.. da er vi to bare så vidt forskjellige at vi får bare være enig i å være uenig.

Angående eiendomsskatt, om eg kjøper en tomt og bygger hus litt utenfor tettbygde strøk, så går det 30 år og nå er utbyggingen kansje komt så langt at staten vil ha eiendomsskatt av meg, siden eg er uheldig nok å bo innenfor grensene de har satt. Er det rett?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Nåvel, Norge har jo meget mange våpen per innbygger... Skyttere og jegere er det mangen av.
Er vel heller holdningen nordmenn har til våpen og kansje nødvergeparagrafen som gjør at kriminelle ikke er så aktiv med å bruke våpen mot "sivile".
Vis hele sitatet...
Vi har mange våpen, men veldig få tilgjengelege våpen. Våpenlova set krav til oppbevaring, og handtering, og lovleg bruk. Det gjer at ingen går med våpen offentleg.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Min påstand bygger jo først og fremst på egne erfaringer. Skjønner jo at en som har det helt greit og ikke vil se noen problemer normalt sett ikke vil føle at hans frihet er noe innskrenka.
Vis hele sitatet...
Du kan altså ikkje komme opp med eksempler på den erfaringa?
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Det beste eksempelet eg kommer på er det at sykkelhjelm er påbudt, og det brukes nå og da resurser på å bøtelegge personer som sykkler uten hjelm.
Vis hele sitatet...
Det er fullt ut lovleg å sykle utan hjelm, og du risikerer ikkje bot for det. Du kan ikkje komme opp med andre gode eksempler på det du hevder er et stort og grunnleggande problem?
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Angående eiendomsskatt, om eg kjøper en tomt og bygger hus litt utenfor tettbygde strøk, så går det 30 år og nå er utbyggingen kansje komt så langt at staten vil ha eiendomsskatt av meg, siden eg er uheldig nok å bo innenfor grensene de har satt. Er det rett?
Vis hele sitatet...
Ja, for du får verdistigning som følge av ting som betre utbygd offentleg vegnett, skule i nærmiljøet, butikker etc.
Ridder av 1. klasse
Må si jeg har litt det samme synet som tråstarter... Ser ikke helt poenget i å stemme på noe parti i hele tatt. Grunnen er jo ganske enkel, er jo ingen partier som holder det se lover og lyger om under valgkampen uansett... Føler de forskjellige partiene kommer med en hel haug med svada prat, om hvor fantastisk alt blir dersom "de" får komme til makten. Det blir litt som det heter i utrykket, "Stor i ord, liten på jord". Partiene er flinke til å fortelle hva som skjer dersom de kommer til makten, men føler det er mangel på handling, når de først kommer til makten...

Men uansett, jeg skal stemme, men har enda ikke helt bestemt meg, for hvem jeg skal være naiv ovenfor, og tro på denne gangen.
Jeg synes alle dere som har planer om ikke å stemme, burde ta turen i stemmelokalene å stemme blankt. COME ON!
Det betyr kanskje ikke noe, men det hadde vært fantastisk om de i år fikk rekordhøyt antall blanke stemmer. Freaks. please.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det er ikkje bare ditt liv. For det første betaler staten for å lappe deg sammen igjen uansett, og for det andre er det rimelig traumatisk for dei rundt deg, og gjerne også for den bilføraren du frontkolliderte med, som må slite med skuldfølelse.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er da om lovgivningen fungerer? Er det virkelig slik at hovedgrunnen til at folk bruker bilbelte er at de er redde for bot?
I såfall er det ufattelig trist... Jeg trodde dessuten at straffeparagrafen ikke skulle brukes med folkeoppdragende hensikt?

Staten velger å lappe deg sammen uansett om du bruker belte eller ikke. Hvis argumentet lyder "bilbelte redder liv", så betyr jo det faktisk at staten betaler MER for å redde de som bruker belte, ettersom flere av de som ikke bruker belte vil dø momentant?

Samme argumentet gjelder med tanke på de du ev. kolliderer med. Ettersom jeg vet hvilket helvete det kan være å overleve en grusom ulykke, ville jeg ha følt mer skyld dersom den jeg kolliderte med overlevde kun på grunn av belte-bruk.

Hele argumentet ditt fikk det til å høres ut som manglende bilbeltebruk var selve årsaken til trafikkulykker....
Sist endret av Vargas; 6. september 2011 kl. 21:37.
Hva skjer om blankt skulle ta flertallet stemmer da? ikke at jeg tror det skulle skje, men skulle likt å sett reaksjonene.
Sitat av Warz Vis innlegg
Jeg får ikke sagt det bedre en denne fyren her:
http://www.youtube.com/watch?v=igbBItLemsM

Å stemme er meningsløst.
Vis hele sitatet...
Det der var ihvertfall en totalt meningsløs video :-D
Sitat av Warz Vis innlegg
Å motarbeide systemet på alle mulige måter. Lovlig eller ulovlig. Støtt ting som gjør det vanskelig for staten, f.eks pengeenheter som bitcoin.
Vis hele sitatet...
Jeg håper du en dag våkner opp og innser hvor idiotiske slike utsagn er.
Sitat av Mith Vis innlegg
Stem blankt eller sitt på sofaen, det har absolutt ingenting å si for resultatet. Alle blanke stemmer forkastes.
Vis hele sitatet...
Er det mulig å stemme blankt?
Det er mulig å stemme blankt. I hvert valglokale finnes blanke stemmesedler som skal brukes til dette. Ved opptelling av stemmesedlene i kommunene, vil ikke blanke stemmesedler telle med, men valgstatistikken vil vise hvor mange som har stemt blankt.

Kilde : regjeringen.no
http://www.youtube.com/watch?v=xIraCchPDhk

"'If you don't vote, you have no right to complain', but where's the logic in that? If you vote and you elect dishonest, incompetent people into office who screw everything up, you are responsible for what they have done. You caused the problem; you voted them in; you have no right to complain. I, on the other hand, who did not vote, who in fact did not even leave the house on election day, am in no way responsible for what these people have done and have every right to complain about the mess you created that I had nothing to do with.”
Sitat av frank_l Vis innlegg
Er det mulig å stemme blankt?
Det er mulig å stemme blankt. I hvert valglokale finnes blanke stemmesedler som skal brukes til dette. Ved opptelling av stemmesedlene i kommunene, vil ikke blanke stemmesedler telle med, men valgstatistikken vil vise hvor mange som har stemt blankt.

Kilde : regjeringen.no
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har da både linket og forklart hvordan det fungerer her.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Hva skjer om blankt skulle ta flertallet stemmer da? ikke at jeg tror det skulle skje, men skulle likt å sett reaksjonene.
Vis hele sitatet...
Vel, vi får rekordhøy deltakelse, og partiene får mandater etter andel stemmer. Kanskje nok folk deler samme meninger om et nisjeparti, og de oppretter et nytt et.

cryo: Hurra. Sitere en komiker som snakker om et annet land. «Argumentet» «ditt» kan ganske lett tilbakevises med noe som «om du syter over hva folk stemte på, hvorfor stemte ikke du for noe annet, eller gjorde noe annet med det?»
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kan du komme med døme på nye innskrenkinger? Eg har ikkje opplevd nokon innskrenkinger, og samanlikna med så godt som alle land eg har besøkt er Noreg kjenneteikna ved at det er svært få lover som grip inn i kvardagen til folk.
Vis hele sitatet...
Her har du et bra eksempel, si at jeg har lyst å starte en sportsbar, litt alà Hooters, denne baren skal være åpen til klokken 05.00 om morgen pga at jeg har lyst å vise sport fra USA. I tillegg vil jeg også ha muligheten for at kundene mine skal kunne satse på kampene de ser på, altså fungere som bookmaker.
Tror du virkelig jeg hadde greid å åpne en slik bar her i Norge ?!? Og vil du fortsatt påstå at det er svært få lover som griper inn i hverdagen til folk ?
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Her har du et bra eksempel, si at jeg har lyst å starte en sportsbar, litt alà Hooters, denne baren skal være åpen til klokken 05.00 om morgen pga at jeg har lyst å vise sport fra USA. I tillegg vil jeg også ha muligheten for at kundene mine skal kunne satse på kampene de ser på, altså fungere som bookmaker.
Tror du virkelig jeg hadde greid å åpne en slik bar her i Norge ?!? Og vil du fortsatt påstå at det er svært få lover som griper inn i hverdagen til folk ?
Vis hele sitatet...
Det er hverken nye innskrenkninger eller griper spesielt inn i hverdagen til folk flest. I tillegg så er det veldig få land som har så liberale lover på både gambling og alkoholservering som du skisserer, så du hadde nok ikke greid å åpne en slik bar spesielt mange steder.
Sist endret av Mith; 7. september 2011 kl. 11:03.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det er hverken nye innskrenkninger eller griper spesielt inn i hverdagen til folk flest. I tillegg så er det veldig få land som har så liberale lover på både gambling og alkoholservering som du skisserer, så du hadde nok ikke greid å åpne en slik bar spesielt mange steder.
Vis hele sitatet...
Se bort fra "nye" da, det er fortsatt innskrenkninger.Om de ikke griper inn i hverdagen til folk flest så forhindrer de meg fra å starte en bedrift som ikke skader noen, tvert imot hadde sikkert tilført penger til statskassen.
Til opplysning de fleste land i Europa har veldig liberale lover når det gjelder både åpningstider&alkohol servering(bortsett fra de nordiske landene og Storbritannia som begrenser åpningstidene for puber, men ikke nattklubber)
Når det gjelder gambling, igjen ta en kikk på Storbritannia, alt du trenger er en "licence from the Gambling Commission" som så og si alle sportsbarer i UK har.
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Om de ikke griper inn i hverdagen til folk flest så forhindrer de meg fra å starte en bedrift som ikke skader noen, tvert imot hadde sikkert tilført penger til statskassen.
Vis hele sitatet...
Gambling og alkohol er to av de størst sosiale problemene et samfunn må hanskes med. Det skader tusenvis hvert eneste år, både direkte og indirekte, selv med de begrensningen norske lover setter.
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Til opplysning de fleste land i Europa har veldig liberale lover når det gjelder både åpningstider&alkohol servering(bortsett fra de nordiske landene og Storbritannia som begrenser åpningstidene for puber, men ikke nattklubber)
Når det gjelder gambling, igjen ta en kikk på Storbritannia, alt du trenger er en "licence from the Gambling Commission" som så og si alle sportsbarer i UK har.
Vis hele sitatet...
Så du hadde altså ikke fått startet puben din hverken i Norden eller i Storbritannia.
Sist endret av Mith; 7. september 2011 kl. 11:52.
Sitat av Mith Vis innlegg
Gambling og alkohol er to av de størst sosiale problemene et samfunn må hanskes med. Det skader tusenvis hvert eneste år, både direkte og indirekte, selv med de begrensningen norske lover setter.
Vis hele sitatet...
Ja, derfor har staten monopol på begge delene og tjener x antall milliarder på dem. Narkotika er forøvrig også et samfunnsproblem, kanskje en god idé å monopolisere dette også ?

Sitat av Mith Vis innlegg
Så du hadde altså ikke fått startet puben din hverken i Norden eller i Storbritannia.
Vis hele sitatet...
Eh ? Hvorfor påstår du at jeg ikke hadde fått startet "puben" i Norden eller Storbritannia ? Som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg, alt du trenger er en lisens som ALLE kan søke om ! Det er ikke monopol på betting, hverken i Storbritannia eller de øvrige nordiske landene. Jeg er rimelig sikker på at jeg hadde greid å starte en slik sportsbar både i UK og Svergie&Danmark (dog kanskje med restriktive åpningstider i de nordiske landene)

Uansett så ville jeg bare demonstrere et poeng med hele "sportsbaren" Staten setter en del begrensninger på friheter mange av oss anser som en selvfølge.
Hvor mange % av befolkningen tror du faktisk hadde stilt seg negative til en slik sportsbar ? Se bort ifra OTTAR,Norsk Tipping og Skjenkebevilling avdelingen hos kommunen !
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Ja, derfor har staten monopol på begge delene og tjener x antall milliarder på dem. Narkotika er forøvrig også et samfunnsproblem, kanskje en god idé å monopolisere dette også ?
Vis hele sitatet...
Staten tjener absolutt ikke penger på noen av delene. Utgiftene er mye større en inntektene.
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Eh ? Hvorfor påstår du at jeg ikke hadde fått startet "puben" i Norden eller Storbritannia ? Som jeg nevnte i mitt tidligere innlegg, alt du trenger er en lisens som ALLE kan søke om ! Det er ikke monopol på betting, hverken i Storbritannia eller de øvrige nordiske landene. Jeg er rimelig sikker på at jeg hadde greid å starte en slik sportsbar både i UK og Svergie&Danmark (dog kanskje med restriktive åpningstider i de nordiske landene)
Uansett så ville jeg bare demonstrere et poeng med hele "sportsbaren" Staten setter en del begrensninger på friheter mange av oss anser som en selvfølge.
Vis hele sitatet...
Du får ikke lov til å åpne en pub som serverer alkohol og driver med gambling klokka 5 om natta i hverken Norden eller Storbritania, uavhengig om du har lisens eller ikke. Derfor påstår jeg at du ikke hadde fått startet denne puben som du tydeligvis anser som en rettighet. I feks. USA så er det i hovedsak bare tre byer i tre stater som hadde tillat noe slik, så jeg skjønner ikke helt hvordan du kan se på dette som noe rettighet.

Sitat av mickeyy Vis innlegg
Hvor mange % av befolkningen tror du faktisk hadde stilt seg negative til en slik sportsbar ? Se bort ifra OTTAR,Norsk Tipping og Skjenkebevilling avdelingen hos kommunen !
Vis hele sitatet...
De aller fleste er for en restriktivt lovverk i forhold til alkohol og gambling. Det er ett eneste parti som er for store forandringer i det lovverket og de kryper ned mot 10% på de seneste meningsmålingene.
Så istedet for å nevne de som er negative til det du foreslår så kan du heller nevne hvem som er positive og prøver å gjøre noe med det. De er nemlig veldig få.
Sist endret av Mith; 7. september 2011 kl. 12:30.
Sitat av mickeyy Vis innlegg
Narkotika er forøvrig også et samfunnsproblem, kanskje en god idé å monopolisere dette også ?
Vis hele sitatet...
Første fornuftige utsagnet jeg har sett deg ytre ihvertfall
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei, det er ikkje bare ditt liv. For det første betaler staten for å lappe deg sammen igjen uansett, og for det andre er det rimelig traumatisk for dei rundt deg, og gjerne også for den bilføraren du frontkolliderte med, som må slite med skuldfølelse.
Vis hele sitatet...
Traumatisk for de som sitter rundt deg er jo ikke en særlig god grunn da. Vil heller påstå at å få en 90 kilo tung person i bakhode som fremdeles holder samme hastighet som bilen hadde før krasjet, fordi noen ikke orket å bruke bilbelte er litt mer kjipt.