Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  251 19816
Sitat av StaiN Vis innlegg
Noe som heter "a punchers chance" og da, jeg har heller satsa på karn med judo og basic kunskap om boksing enn han som har trent boksing.



Please, Royce Gracie er den dårligste i jj i hele gracie familien.Og nivået nå til dags er så mye større att de de som kommer dit med kun 1 ting har ikke sjangs.Lær deg litt om sporten før du uttaler deg.Flertalls olympiere i bryting/judo med Muay Thai/boksing trening i flere år ja Royce var nok den mest skilla money please karen hadde null standup menne folka på den tiden var så stuckup med å ikke lære bedre ting pga sin egen stil at han ikke trengte mer.Og btw før du driter deg ut mer så var Frank Dux en fake og jeg ender denne posten med å rope sympati "matte" for deg.
Vis hele sitatet...
Jeg synes du kan lære deg å skrive _litt_ bedre før du uttaler deg.

Nå må ikke folk glemme å trekke inn selvforsvarsdelen her. UFC er konkurranse/fight, det er ikke selvforsvar. Det samme gjelder boksing, judo, TKD, the lot!

Hvilken kampsport som er best er irrelevant. Og det sier de profesjonelle også. Det er utøveren, og hva han fokuserer på som er det viktigste. Basisteknikkene er de samme i ALLE kampsporter.

Om man vil lære seg å sloss på byen, kan man bare lære det av å sloss på byen.

Dette er forøvrig heller ikke en debatt om hvor god dere er i UFC-historie.
Du sa han var den mest skilla utøveren? noe som var helt usant.Og vi er oppe over 100 ufc'er regner du med fightnights osv.De orientalske ekspertene har lært svært lite vis de mener det er så lavmåls menne hva kan du forvente av traditional martial arts samme tinga passert til hver generasjon, aldri utvikla seg.De som er mest seriøse som blir med på det da, siden de strever for å lære mer å utvikle seg mer.Han vant da ufc2 og super fight mot Ken Shamrock i ufc 5 ellernå.Og ser du ufc eller noe annet innen i mma så ser du stor utvikling.Selvforsvar utsagnet er bullshit mushy, hvorfor kan man ikke gå mma kamp det er jo det nærmeste man kommer irl situasjoner.Som er lovlig foruten i Norge.Hvordan vet du stilen din er god viss du aldri har testa den? Noen som har hørt om Jeet Kun Do? hva ville Bruce Lee fram til? jo att ingen stil var god nok.Enhver tma hadde begrensninger.Så derfor startet han på boksing, judo, fekting og bryting og blanda inn i stilen.Den Jeet Kun doen du lærer her til lands er en hybrid, det Bruce Lee ville var att det skulle bli som mma.Og btw hva har det å si hvordan jeg skriver? du forsto jo hva jeg skrev, det var det eneste dere hadde å klage på, for gandalv penetrerte seg selv i ræva med den uttalelsen."og i ufc var den mest skilla i ufc 1 da var den mest skilla utøveren Royce Gracie"
Sist endret av StaiN; 15. mars 2009 kl. 16:35.
StaiN, hopp i guard på en venn på asfalt og få han til å slamme deg forsiktig.
Rapporter tilbake med hvor forjævelig vondt i bakhodet du fikk.
Sist endret av Goophy; 15. mars 2009 kl. 16:33.
Hvorfor skulle jeg hoppe i guard på asfalten? hvorfor skulle jeg ikke heller prøvd å løpt hadde jeg klart det eller slått.Det jeg mente og som jeg har diskutert med svært mange tma fanatikere er på nff er ingen stil er bra nok, man må heller lære seg litt av hvert.Menne det nekter jo de på så de står å gjør kataen sin med svart belte uten å ha blitt slått og tror de er THE shit.Eller å aldri fått testa den.
Sist endret av StaiN; 15. mars 2009 kl. 16:39.
"hvorfor kan man ikke gå mma kamp det er jo det nærmeste man kommer irl situasjoner."

Hvorfor ikke trene sprint eller boksing hvis du uansett har tenkt til å løpe eller slå?
Noe tma fanatikere sier seg sikkert enig med meg i er att å slåss er den siste metoden man bruker.Og dessuten ofte på byen er det flere mot en.Så det hadde vært lurest å komme seg vekk fra de, menne har du ikke valg så må man jo bruke det man har lært.Og de som aldri har blitt slått får seg en overraskelse.
Sist endret av StaiN; 15. mars 2009 kl. 16:43.
Ser det er lenge siden trådstarter lurer på dette, men i tilfelle det er flere svake nerder som lurer:
Tror dere at dere blir i stand til å forsvare dere mot noen bøller på gata dersom noen henviser dere til en nettside e.l.?
Tror Startrek er en mer komfortabel fantasiverden.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Tror dere at dere blir i stand til å forsvare dere mot noen bøller på gata dersom noen henviser dere til en nettside e.l.?
Vis hele sitatet...
Kommer vel an på nettsiden, mye fine skytevåpen å få tak i.
Pope: Du må gjerne anbefale hva du vil til trådstarter, det har liten relevans til hensikten med innlegget mitt =)
Sist endret av mentalmelt; 15. mars 2009 kl. 17:47.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Noe tma fanatikere sier seg sikkert enig med meg i er att å slåss er den siste metoden man bruker.Og dessuten ofte på byen er det flere mot en.Så det hadde vært lurest å komme seg vekk fra de, menne har du ikke valg så må man jo bruke det man har lært.Og de som aldri har blitt slått får seg en overraskelse.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at jeg peker på skrivingen din er fordi det er vanskelig å ta deg seriøs. Du har debattkunnskaper som en 6-åring, og skriver som en også. Hvordan forventer du å bli tatt seriøs da?

Jeg har trent tradisjonell jujutsu i over 15 år, og har trent både bjj, judo, karate, tkd, krav maga og kali, pluss mer i den forbindelsen. Jeg trener bestemt på bare situasjoner basert på selvforsvar. Jeg har også vært innblandet i min del av selvforsvarssituasjoner, og har personlig opplevd at det jeg trener funker for meg. Men dette betyr ikke at jeg nødvendigvis er mer forberedt enn en bokser. Det verste man gjør er å påstå at man er forberedt, da undervurderer du situasjonen. Hva de gjør i PRIDE eller UFC er ikke svaret på alt.

Du er jo tydeligvis en flink slosskjempe selv, og har trent nok kampsporter til å kunne uttale deg om hvilken som er best. Gratulerer.
Vil du ikke si da att du er mer beredt og har mer kunnskaper om å slåss enn en som kun stiller opp med boksing? det er jo det jeg prøver å si menne tydeligvis får du ikke det inn.Att tma ikke har utvikla seg noe særlig er vel ikke noe løgn? Jeg skriver fakta jeg sier ingen stil er best.Joda jeg har trent karate Ruy jutsu (ellerno) og har også rulla rundt litt med broren min som dreiv på judo og jeg menne jeg kanke si jeg er så erfaren som deg.Nei har ikke sagt ufc/pride/sengoku/dream er svaret på alt menne det viser da en god del hva som funker og ikke funker? gjør det ikke? klart eye pokes å pressure points er det jo ikke så mye av.Har aldri sagt jeg er flink slosskjempe og for å være ærlig kan jeg telle på 1 hand de slåsskampene jeg har vært i.Menne derimot har jeg bestandig vært fan av kampsport og studert bjj flittig og skal kanskje flytte til trondheim pga det.Jeg er mer for konkurransen enn selvforsvar porsjonen av jj.Menne eneste jeg skulle fram til var att det beste er jo å vite litt om alt som feks deg som har både studert bakke og slag/spark/kne/albuer.Klart går du en boksekamp mot en bokser så vinner boksern menne når det er everything goes nesten så burde du jo ha mye mer å gå på.Kamper blir jo som regel vunnet av de som kan mest.Og btw hvilken tma går du på nå? siden du er så sår i stumpen?
Sist endret av StaiN; 15. mars 2009 kl. 20:58.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Vil du ikke si da att du er mer beredt og har mer kunnskaper om å slåss enn en som kun stiller opp med boksing?
Vis hele sitatet...
Det kommer da helt ann på? En som har trent boksing religiøst i 15 år vil mest sannsynligvis være sykt dreven.
StaiN:

Er det ikke sånn at det finner sted en sluttfinale i ufc, mellom grappling og slag-spark? Såvidt meg bekjent er det vel ennå ingen slag-spark utøver som har gått seirende ut av denne sluttfinalen? Må innrømme at ufc er ikke min sterke side, og det begynner å bli en evighet siden jeg var oppdatert på den fronten, så her tar jeg kanskje feil.

Når det gjelder tma og dets utvikling er det verdt å merke seg at enkelte av disse har i grunn gjennomgått mange og veldige utviklinger gjennom tiden. Med grobunn fra sine opprinnelige skoler har de på lik linje med moderne fightingstiler gjennomført endringer og forbedringer til stilarten sin tilpasset den tidsepoken de befant seg på, og frem til i dag. Dette gjøres av enkelte personlige elever av grandmasteren til stilarten, dermed forklarende hvorfor slike utviklinger oftest tar tid.

Eksempeler er aikido og bujinkan ninjutsu. Dette er tradisjonell kampkunst som oppstod ved sammenslåing av ulike skoler, som hver representerer en stilart ved sin spesialitet (samurai, ninja). En av disse stilartene kunne for eksempel være opprinnelsen til dagens utforming, som henholdsvis aiki-jutsu for aikido og ninpo taijutsu for bujinkan ninjutsu. Disse stilartenes opprinnelige form var annerledes enn dagens moderne skole, der dagens form har plukket ut de "beste" ved de gamle skolene og forenet de sammen med delstilene som de andre skolene representerer. Et eksempel på et slik resultat er Bruce Lee's jeetkune-do. Opprinnelsen startet med wing tsune, deretter ble teknikken forbedret via innslag av kinesisk boksing, ju jutsu, etc.

Sportsstiler er forøvrig de kampsportene som viser tendens til minst utvikling, slik som boksing, bryting, sumobryting, muy thai boksing, judo osv. Sammensetningen av ulike stiler for streetfighting eller k1 (karate, kickboxing, osv.) under preferansen martial arts (ma) ser ut til å ha de samme begrensningene. Shootfighting, brasilliansk ju jutsu, mixed martial arts (mma) osv. er oftest fokusert på forbedringer innen turneringsnivå spesielt, enn de tradisjonelle forbedringene ved f.eks. selvforsvar utelukkende.

Et eksempel på en kampkunst som hele tiden gjennomgår utviklinger er de mange retninger innen kung-fu. Kung fu har fra sin opprinnelse til i dag utviklet seg gjennom et bredt spekter og tatt vare på de tradisjonelle, og kulturelle aspekter i tillegg til det å innføre forbedringer i systemet. Cao dahn (elns.), tai chi, taibo, wing tsune o.s.v. er alle eksempler på eldgamle tradisjoner i forbedret ny drakt. Andre representanter av tma som har gjort mer bemerkede endringer er karate, tae kwon do og ju jutsu. Stilarter innenfor disse gruppene rangeres gjerne i tradisjonell stil og moderne stil.

Blant de tradisjonelle stilarter (tma) som stadig utvikler seg til tross for at de står fast på sin opprinnelse er shaolin stil kung fu og indiske kalarippayattu - to urgamle stilarter som har festet sin tradisjon innenfor nesten alle områder av martial arts, om det være seg kampsport eller kampkunst i dag. Med den enes dynamiske og eksplosive karakteristikk (shaolin), til den andres sans for akupressur og dødelige grep (kalarippayattu) er disse to viden kjent for sitt rykte. Talsmenn for hver av disse stilene hevder at nettopp deres stil var starten på martial arts (kampsport). Det har vel aldri blitt bevist verken det ene eller det andre.

De moderne mma og k1 stiler som representerer streetfighting assosiasjoner, samt kampsport som bryting og boksing har alle de spesifikke egenskapene som karakteriserer en turneringsform. Dette har, av forståelige grunner, fått inntrykk også utenfor turnerings-ringen, og besetter seg som oftest på den voldelige fremføringen. Brasiliansk ju jutsu fikk på midten av 90-tallet skikkelig grep om det inntrykket via ultimate fighting championship (ufc) og lignende.

Kunsten og sporten var nå preget av underholdning, noe som splittet sportstilene og deres holdninger i to bulker - de som mente det var hold i turneringene, og deres motstandere. Dette ble spesielt sett i stiler som sportskarate, tae kwon do, judo, kick boxing, muy thai, boksing og kung fu. Noen mente det var eneste måten å vise stilens effektivitet og styrke på - det å konkurrere mot andre stilarter - mens andre mente det var en underholdningsbransje, der penger og status dekket over "gentlemans" utførelsen i sporten deres. Dette er ganske likt hva kampkunstens stiler oftest sa om sportstilene.

Siden ble det nyanser av dette synet da K1 etterhvert fikk ordentlig fotfeste, og har vunnet mange tilhengere fra sportstilenes utøvere. Hvordan det rent generelt er med kampkunstens utøvere eller tma er jeg ikke sikker på, men tviler på om en dan (sort belte) gradert innen aikido eller kendo plutselig tropper opp på en K1 turnering, for å dra det helt på spissen. Dette er dog ikke eksepsjonelt eller spesielt for moderne tider. Det ryktes om shaolin munker som mer enn en gang måtte bevise stilens suverenitet overfor andre skoler og krigskunster. I så måte har jeg hørt slike rykter om både kalarippayattu og ninjutsu - siste ryktet jeg hørte var at en ninjutsu utøver så sent som i en ufc turnering stilte opp og vant.

Så på tross av uenigheter dere i mellom, viser faktisk både historien og de ryktene som verserer blant kampsport entuisiaster at det skjer en utvikling av stilartene, og at de tradisjonelle når det gjelds, kan overraske eller imponere på måter en ikke på forhånd hadde forestilt seg. På samme måte som moderne streetfighting stiler (sfc) og K1 mma brutale form er i gjennomsnittet mer effektiv der en-mot-en situasjoner, som i en turnering, oppstår. De viser dog at det ikke er store forskjellen på synspunkter om hva som er best når våpenkonflikter oppstår, men personlig har jeg en følelse av at kampkunster trent i en våpenkonflikt er stort sett de mest effektive der.

Adopsjon blant millitære og politi av ju jutsu's lås og grappling (grep) teknikker for selvforsvar, forskjellige selvforsvarskurs for kvinner og eldre som baserer seg på prinsipper av judo/ju jutsu, og ulike grader av lånt teknikk for spesialiteter som krav maga, gir meg inntrykket av at tma står kanskje hakket bedre i slike situasjoner, også her er det snakk om nærkamp og en-mot-en.

Tradisjonelle krigskunster som kendo (ken-jutsu), aiki-jutsu og lignende har i tillegg til kampkunst som ju jutsu og kampsport som judo vært på mange måter forbilder til flere utbryterstilarter der nærkamp med våpenhandling vektlegges.

Dette er kurser/skoler som bare kaller seg selvforsvar for xxx eller nærkamp opplæring for eks. vakt, soldater, interesserte etc. Disse har da tatt for seg de mest effektive teknikker, og bundet disse sammen i situasjoner som antas å oppstå mest og med størst likhet, og forbedret egne teknikker som angivelig skal være godt nok for avvæpning - deretter retrett. I motsatt fall har du krav maga, også den baserer seg på å hente ulike teknikker fra kjente referanser - også med slag, spark og lignende - i teknikk-reportoaret sitt.

Trenden også her er gammel, med de eneste eksemplene jeg kommer på i farta er cappoeira og kanskje hwarang-do, derav utbryterstilen brasiliansk ju jutsu er vel den mest kjente. Er dog usikker på om kyukoshin kai karate er en slik utbryterstil av krigskunsten okinawa-te, eller om det er en egen sportskarateform. Uansett er poenget at både cappoeira, hwarang do (?) og brasiliansk ju jutsu er kampkunstens krav maga - utbrytere av ulike skoler med det i tanke å utøve mest mulig effektivitet for spesialisering.

Med det sikter jeg til dansestilen som cappoeira er kjent for, de luftige kast og multi-attack for hwarang do og turneringsbrutalitet med effektivitet til brasiliansk ju jutsu, er i samme stil som spesialkursing krav maga tilbyr i alt fra selvforsvar, nærkamp til dødningsteknikk. De har bare hver sin ulike hensikt.

Jeg stiller meg nøytral til diskusjonen om hvorvidt tma og moderne sfc stiler eller mma stiler er mest effektiv, omhandlende situasjoner som kan oppstå av spesifikk selvforsvar som en-mot-en, avvæpning eller multiattack, men jeg synes det blir for ensidig å bare se på ufc, mma, sfc osv. som en utvikling av kampkunst/kampsport, og dermed konkludere med at tma ikke har gjort en utvikling. Det til tross for Bruce Lee's synspunkter vedrørende wing tsune's utdaterte syn på læringsgruppen som kulturen var tilment, herav kinesere skulle være de eneste vitere av denne kunsten.

Bruce Lee var uenig i og sterk motstander av dette trangsynet, og slik oppstod endringene som til syvende og sist resultaterte i forbedringene jeet kune do er kjent ved, ikke som ledd av en naturlig utvikling av stilarten. Innad i karate, tae kwon do og judo har det ofte vært slike uenigheter som har medført i nye stilarter, enten for en kortvarig periode, begrenset utøverskare eller total omveltning, og ikke som del av en naturlig utviklingsprosess basert fra ulike skoler.

Det er i stor grad forbedringer basert på teknikker lånt fra ulike skoler heller, enn essensen fra ulike skoler som er normalt integrert i en utvikling. Det blir feil i mine øyne, å påstå at representantene i henholdsvis ufc, mma, sfc osv. representerer en utvikling av de respektive stilartene de springer ut fra, med tanke på at den essensen er nedprioritert i disse stilene. De har nok forbedret den for moderne tider, som bjj (brasiliansk ju jutsu) blant annet viser.

Dette er såkalte forbedringer, som ikke har vist seg mer effektiv enn andre stilarter, med unntak av i turnerings-ringen! Per dags dato slår bokseren hardest, mens thai boxeren sparker hardest (knesparket), akkurat det er vel påvist i undersøkelse. Dette betyr derimot ikke at de garanterer deg seier i en gateslåsskamp.

Jeg har derimot ikke nok kunnskap om sfc, ufc, mma og hele det reportoaret der staiN men jeg veier det opp i allsidig og bred interesse rundt de forskjellige stilene. Også jeg, som du har trent kampsport, faktisk har jeg vært innom flere forskjellige, og kan mene at ryu betyr no sånt som skole. Du har med andre ord 'studert' karate "skole" jutsu? som er en av de stilene jeg ikke har hørt om, med mindre det er kyukoshin kai du refererer til. I så fall har du sikkert bare valgt en stil som ikke passet deg, slik som boksing og thaiboksing ikke var noe for meg..
Sitat av paranoy Vis innlegg
StaiN:

Er det ikke sånn at det finner sted en sluttfinale i ufc, mellom grappling og slag-spark? Såvidt meg bekjent er det vel ennå ingen slag-spark utøver som har gått seirende ut av denne sluttfinalen?
Vis hele sitatet...

Nei, nå ligger du 15 år etter..

Og det er flere thai/kickboxere som har jult opp Jiu-Jitsu-utøvere i kamp.
Må også huske på at så godt som alle krysstrente selv i de første UFC-turneringene.
Royce Gracie trente MYE kickboksing den gang og Art Jimmerson lukket guarden for svingende!

Har man kun bakgrunn fra én stil som fokuserer på en brøkdel av mulighetene man har med et slikt regelsett går det aldri bra.
Sitat av xtapolapocetl Vis innlegg
Nei, nå ligger du 15 år etter..

Og det er flere thai/kickboxere som har jult opp Jiu-Jitsu-utøvere i kamp.
Vis hele sitatet...
Å ja, lol, er det så lenge siden jeg sist trente kampsport altså? Greit med oppdatering, jeg hadde nok på følelsen at det hadde skjedd, med tanke på at det er så lenge siden jeg sist så på det. Men da er det vel også mange grappling-folk som har jult opp thai/kickboxere også da =)

[paranoy liker grappling]

Aner ikke når du sist trente kampsport, men ja, det er en stund siden det var stand-off mellom en striker og en grappler i finalen i UFC.

Når det er sagt har du helt rett, det er nok flere (primært) grapplere som har jult opp (primært) kickboxere enn omvendt.
Er Kyokushinkai Karate mye utbredt i ufc og mma som striker utgangspunkt? Hvilke stilarter er vanlige å komplementere den med?
Jeg aner ikke hvilke stilarter som er mye utbredt i ufc og mma som striker i utgangspunkt, men vil vel tippe på at kyokushin kai ikke er blant de. Sitter lissom litt på følelsen at det er kickboxing og muythai (for 15 år siden vel å bemerke) som er striker utgangspunktet i ufc og mma.

Når det gjelder å komplementere stilarter så er det vel i kyokushin kai allerede grappling teknikker i tillegg til sportskarate-utførelse? Ville trudd at boxing og ju jutsu hadde vært naturlig å komplementere denne stilen med, siden spark reportoaret til kyokushin (kyukoshin?) kai karate øver et godt nivå allerede. Jeg går for boxing og ju jutsu som de mest behovsmessige for striker i utgangspunkt.

Vill gjetning thou..
God gjetning, men thaiboxing / JJ er vel mer riktig. Thai-clinch, knær og albuer brukes mye i MMA, noe boksere ikke trener på.
Kyokushin er meget godt utbredt i ufc og mma, Bas Rutten feks.Og de trener som regel en form for grappling som feks bryting/bjj ved siden av.Menne to the point match makingen i ufc er sånn att de hele tiden matcher Grappler vs Striker foruten feks er det noen som fortjener å gå tittelkamp og de har likedan stil så har det ikke noe å si, menne de bruker som regel å ha striker vs grappler.Og btw så er det ingen turneringer i ufc lenger.De slutta med det så de kunne bli en lovlig å fair sport og så att de kunne bli regulert.Det virker som dere ikke følger med så ofte, og btw ene komentatoren er flere gang America open Tae Kwon do mester (Joe Rogan, ja han standup komikern) og han sier selv de sparka de lærte hadde ikke gått ann og brukt pga en grappler hadde tatt de ned på bakken med engang.Kyokushin er mange kickboksere og mma folk som har gått.Blant annet K-1 mesteren Semmy Schilt.Bas Rutten sa att det var en av 2 karate stiler som gjorde ganske godt å ha bakgrunn i pga albuer og slag.

Edit: Det er derfor jeg mener mma har utviklet seg så mye mer att du ser ikke engang hvem som er striker eller grappler.Disse gutta er gode i bryting/jiu jitsu/Muay Thai/boksing ja alt.De tar det beste fra alle stilene og blander det ihop.Og Btw så Sjekk ut Lyoto Machida eneste suksefulle Karate Karen i ufc han har karate stance og er kjapp som faen, menne han er da og svart belte i bjj.
Sist endret av StaiN; 16. mars 2009 kl. 01:38.
Takk for svar gutta! Skal titte litt på bas Ruten på youtube nå tenker jeg
Bas Rutten skrives det. Med det samme bør du se litt på Fedor Emilianenko og gamle Pride-kamper med Wanderlei Silva.
Kyokushin er kun stående uten slag mot hode (spark og knær mot hode er lov).
Er noen få som har den stilen som utgangspunkt, bla Georges St. Pierre (for å nevnte noen som faktisk har utrettet noe).

Nå er det også viktig å skille mellom ju jutsu og (brasiliansk) jiu jitsu da den ene inneholder et noe begrenset bakkegame.

Bryting (grecko eller fristil) er en svært viktig del av MMA, for kontroll både stående og på bakke.
Sist endret av Goophy; 16. mars 2009 kl. 01:43.
Fedor knocka jo nettopp ut Andrei Arlovski i affliction ganske rå ko.Og for alle Wanderlei silva fans så kan vi se han slåss 195 catch weight mot Rich Franklin.Gsp er jo konge da.Han ble spurt av det Canadiske ol laget i bryting om han ville prøve seg i ol og det bare med noen år med bryting, THE athlete.
http://www.youtube.com/watch?v=cYhlRyNoHhY http://www.youtube.com/watch?v=XAVH5MBg8Qo slang med noen highlights av 2 av mine favoritter den første er Demian Maia bjj wizard og nr 2 er Wanderlei Silva sjekk staredown hans.
Trist nok har Wanderlei tapt seg kraftig på sine eldre dager. Han hadde riktig nok flaks (?) og slo Keith Jardine, men utenmom den kampen har han ikke vunnet siden 2006. Har heller ingen tro på at han skal klare å slå Franklin i sommer. Fedor (Emelianenko, beklager feilstaving i forrige innlegg), on the other hand, rules supreme.
Sist endret av xtapolapocetl; 16. mars 2009 kl. 01:52. Grunn: lite tillegg.
Wanderlei var ferdig når MMA-gjengen til Chute Boxe krøllet til alt med intriger og drama overalt.
De hevder seg fortsatt svært bra innen Muay Thai though.
Jeg glemte vårt norske håp Joachim Hellboy Hanssen http://www.youtube.com/watch?v=VV76Xjdx-lQ Værdensmestern i lettvekt for dream organisasjonen.
Nå har vi vært way off-topic en stund, men JA, Joachim ruler gata. Han er kanskje ikke den aller beste der ute, men veldig god, og en av de mest underholdende fighterne, det er han. Punktum.
True, tror han har slitt mot noen av de store gutta i ufc.Yeah kjipt med wanderlei menne når han fightet i japan så var jo de så mye mindre enn de svære amerikanerne.Jeg tror det har litt å si det er jo derfor wanderlei skal gå ned fra 205 pounds til 195 også er det vellykket så blir det 185 pounds på han og der kan vi få en kjempefight mellom Anderson Silva og Wanderlei tror jeg, det hadde vært syk kamp.Anyways i'm off topic.
Sitat av StaiN Vis innlegg
Vil du ikke si da att du er mer beredt og har mer kunnskaper om å slåss enn en som kun stiller opp med boksing? det er jo det jeg prøver å si menne tydeligvis får du ikke det inn.Att tma ikke har utvikla seg noe særlig er vel ikke noe løgn? Jeg skriver fakta jeg sier ingen stil er best.Joda jeg har trent karate Ruy jutsu (ellerno) og har også rulla rundt litt med broren min som dreiv på judo og jeg menne jeg kanke si jeg er så erfaren som deg.Nei har ikke sagt ufc/pride/sengoku/dream er svaret på alt menne det viser da en god del hva som funker og ikke funker? gjør det ikke? klart eye pokes å pressure points er det jo ikke så mye av.Har aldri sagt jeg er flink slosskjempe og for å være ærlig kan jeg telle på 1 hand de slåsskampene jeg har vært i.Menne derimot har jeg bestandig vært fan av kampsport og studert bjj flittig og skal kanskje flytte til trondheim pga det.Jeg er mer for konkurransen enn selvforsvar porsjonen av jj.Menne eneste jeg skulle fram til var att det beste er jo å vite litt om alt som feks deg som har både studert bakke og slag/spark/kne/albuer.Klart går du en boksekamp mot en bokser så vinner boksern menne når det er everything goes nesten så burde du jo ha mye mer å gå på.Kamper blir jo som regel vunnet av de som kan mest.Og btw hvilken tma går du på nå? siden du er så sår i stumpen?
Vis hele sitatet...
Det jeg vil si er at man kan aldri vite, og jeg il derfor heller ikke påstå hvorvidt noen er mer beredt enn andre. Forvent alltid det uventede, og man er beredt. En jævel av en bokser er stø som en okse. Er man god i stilen sin, tror jeg ikke det har så mye å si hva man trener. Det er det jeg mener.

Jeg trener det jeg trener fordi jeg synes mangfoldet er morsomt, og fordi jeg liker å kunne være fleksibel. Kamper blir ikke vunnet av de som vet mest, men av de som har best teknikk, mener jeg. Det er derfor jeg mener at f.eks BJJ er i realiteten en lettfattet sport, fordi det er _mindre_ å holde styr på. Å trener 1000 ganger på én teknikk er bedre enn å trene én gang på 1000 teknikker. Eller noe slik.

Jeg mener ikke å virke sår i stumpen, det er jeg virkelig ikke. Vi har bare en diskusjon her, og vi er uenige. Jeg trener forøvrig fortsatt tradisjonell jujutsu.
Vel når du kan mer så bruker du mer.Hvorfor bokse mot en bokser? viss du er grappler.Er enig med deg om bjj mushy.Joda det er korrekt ordtak i bjj å lære seg 1 teknikk godt er bedre enn å ha bære gått igjennom 1000 teknikker.Bjj er en kjempesport og en kjempe martial art viss du ender opp på bakken.Det jeg mener er kun att trådstarter burde starte på mma eller Krav Maga viss han vil lære seg å forsvare seg, for jo mer våpen du har oppi hodet og som du kan så større sjangs har du å vinne mot noen.Klart går du stil for stil vinner jo den med best teknikk.Menne må man forsvare seg selv feks på byen så går du jo ikke stil mot stil.Så det utsagnet gjelder stilen du praktiserer når man går kamp i den stilen.Er dårlig å ordlegge meg som alle har lagt merke til å pekt ut flere gang så sorry viss dere ikke forstår meg.Menne som jeg skrev i først posten min tror jeg så har alle en punchers chance uansett så.

Edit2: Det jeg mener er att som regel når folk sloss så bruker de sine egne styrker om det være striking eller grappling don't matter menne har du lært av begge toen så har du jo større sjangs enn han som har kun striking eller kun grappling.For da kan du jo bruke grappling eller striking mot han.Right? tror jeg fikk til å forklare nå =p
Sist endret av StaiN; 17. mars 2009 kl. 01:53.
▼ ... over en måned senere ... ▼
går self på kickboxing nice sport. trener mye selforsvar mn trenern min har vert alt innen spesialstyrkan i nederland mn ellers e kickboxing bra førr selforsvar trener mye selfkontroll og styrke man blir også mere selvsikker mn på kickboxing klubben der jeg trener har vi ofte kommando selforsvar der vi lære avæpning og sånt.


spørs ka du e ute etter

koffør blande dokker inn grapeling å mma å shit. d va diskusjon om selforsvar. f. eks nån angrip dæ m kniv så avæpne man fyrn sparke hn i nutsn å stekk, mn bynne ikke grabe hn å bynne å bryt m hn. lol =P
Sist endret av nick93; 22. april 2009 kl. 23:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hadde litt trening på selvforsvar i militæret. Jeg er ikke selv noe flink til å sloss, men jeg husker da en del grunnprinsipper, som gir ganske god mening i forhold til mye av det som er blitt skrevet her. Vi fikk forklart at det er forskjell på kampsport og selvforsvar. Kampsport sier seg selv at er en sport, og der finnes det altså regler. Selvforsvar er virkelighet og står om liv og død, altså alt er lov. Teknikken vi lærte var krav maga, og der lærte vi forsvar mot kniv og skytevåpen, og masse dirty tricks, som å poke øynene, ballespark, og forskjelligt.
Men selve kampteknikken er bare en del av hele selvforsvaret, og skulle bare benyttes dersom det var ytterst nødvendig. Lærte en del om risikovurdering, og at vi aldrig skal undervurdere en fiende. Du går aldrig til angrep uten at du er sikker på å vinne. Står du ubevæpnet mot en ubevæpnet fiende, har du under 50% sjanse for å vinne, ettersom du må gå ut i fra at han er sterkere enn deg. Det man da skal gjøre, er å rømme (finnes unntak om kameraten din er skadet eller bli angrepet e.l.), for så å slå han ut når du har kommet deg i en sterkere posisjon enn han (funnet en form for våpen, gjemt deg så du har overraskelsesmoment, forsterkninger osv). Instruktørene innrømet selv at mye av dette var ganske feigt, men det er dette som funker best. Dette gjelder da i strid, men ser ingen grunn til at deler av det ikke kan brukes på gata heller, om du blir angrepet og nødt til å beskytte deg selv. Men dette er jo dog ikke noe "kult" for den som vil være tøff i trynet, så ingen grunn til å oppsøke bråk heller..

PS:
Har også lært om hva som gjelder for sivile, når vi hadde vakttjeneste. Skal du slippe unna straff for vold, er det kun nødverge/nødrett som gjelder, og da skal det ikke brukes mer makt enn det som er nødvendig.
Og ang. Krav Maga trening, så hadde vi kun et par dager med dette, så ingen av oss ble noe dreven på dette. Er vel bare fåtallet (om noen i det heletatt) av folk i førstegangstjenesten som blir god på å sloss.

Konklusjon: Det beste og enkleste selvforsvar på gata, er å løpe! Dette krever ca 0 kunnskaper, du risikerer ikke juling, og ikke pes med politi.
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Instruktørene innrømet selv at mye av dette var ganske feigt, men det er dette som funker best. Dette gjelder da i strid, men ser ingen grunn til at deler av det ikke kan brukes på gata heller, om du blir angrepet og nødt til å beskytte deg selv. Men dette er jo dog ikke noe "kult" for den som vil være tøff i trynet, så ingen grunn til å oppsøke bråk heller..
Vis hele sitatet...
Opplever at veldig mange mennesker har oppfattelsen av at noe er feigt og noe ikke, med tanke på selvforsvarsteknikker mener jeg at det bare er en illusjon.
Svært få er tøffe, truende eller agressive mot andre hvis de ikke vet med sikkerhet at de er den sterkere parten.
Stort sett er angripere på gata enten i flertall, eller sterkere, større, rusa på ett eller annet, har våpen etc.

Hvis man ser på resten av dyreriket, er det ingen dyr som har noe behov for å hevde sin stolthet, ære, etc ved å utsette seg for unødig fare..... Føler et dyr seg truet......så stikker det av.....føler det seg trygg så angriper det(kanskje).

I en konkurransesammenheng kan man jo riktignok kanskje vurdere en viss oppførsel som feig, men da har man jo regler som skal forhindre sånt uansett.

Men at noen tror at det er noe som er feigt å anvende seg av i en virkelig truende situasjon, er helt sært spør du meg=)
Sist endret av Shinobi; 24. april 2009 kl. 06:50.
Sitat av Sarv_2 Vis innlegg
Konklusjon: Det beste og enkleste selvforsvar på gata, er å løpe! Dette krever ca 0 kunnskaper, du risikerer ikke juling, og ikke pes med politi.
Vis hele sitatet...
Enig med du. En fullstendig undervurdert og supereffektiv teknikk.

Run Forest!
shinobi: Ikke misforstå nå, hehe. Jeg er fullstendig enig. Og tror nok ikke militærfolka bryr seg noe om hva som er kult og ikke heller, de sa det nok mer på tull, som en apell til alle "tøffingene" som trodde at de nå skulle bli noen slosskjemper.
Jeg gikk på Kick-boxing et par ganger, der sparka de i løse lufta og slikt, men det er kun for at de som er nybegynner skal få inn teknikken, ikke noe vits i å sette 2 fult nybegynnere i ringen, da blir det fort streetfight ut av det x)

Etterhvert som de nye lærte seg basic'en, så fikk de slå å sparke litt på en dokke, litt senere så ble det noen øvningskamper i ringen.

Men først å fremst, ikke vis at du er redd, er alt for mange som har det i kjeften der ute, vis at du ikke er redd, så er det mange som backer down :- )

Ellers er det nok best å løpe, lettest det.
Sist endret av Infected_Shroom; 24. april 2009 kl. 17:03.
Sitat av dobbeltve Vis innlegg
hei!
jeg bare lurer på om det er noen somvet om det er murlig til å lese seg til å bli bedre i selvforsvar? (hvor?)
eventuelt små nybegynnerkurs, bare for å få NOE å stille opp med..
jeg er en svak fyr på 15 år fra hamar..
Vis hele sitatet...

Det er aldri for sent å begynne å trene selvforsvar.
det bedrer selvtilliten din for ikke å nevne formen + du lærer selvforsvar
Du kan ikke lese deg til å bli bedre i selvforsvar, Jeg kan lese meg igjennom bil teorien men det betyr ikke at jeg kan kjøre bil, prinsippet er det samme.

Mitt råd?
Finn en kampsports klubb, ut ifra erfaring ville jeg skygge unna Taekwondo om det er ordentlig selvforsvar du er ute etter. Taekwondo er sikkert greit til sitt bruk, men det er ikke selvforsvar.

Prøv å finn en kickboksing klubb, Krav maga, Karate ( Personlig erfaring med Wado Ryu stilen ) eller noe lignende, noe som er litt mangfoldig.
Mine beste erfaringen er ifra Jeet kune do (Bruce lee's way of the intercepting fist ) og om du har mange klubber i nærheten å en av dem drive med Jeet kune do, hadde jeg sikta meg inn på den, Men det er bare meg

Lykke til videre!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Snakker vi selvforsvar er jo Krav Maga eller Kali Sikkaran (i mine øyne) det beste alternativet.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Last ned Bas Rutten Selfdefense fra Thepiratebay.org
Ta deg en tur på espern og hør om de har et opplegg til deg
Det har dem heelt sikkert
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av sonixx Vis innlegg
A kick in the nuts ?

Noe jeg selv mener er feigt da men men..
Vis hele sitatet...
Hvis noen setter en kniv til strupen din og truer deg, er det aldri noe som er feigt. Det handler om og tenke smart.

Jeg trener selv kampsport og vet at i slike situasjoner så tenker du ikke slik, regner med du heller aldri har vært i en slik situasjon siden du synes det er feigt.

Det som derimot er _FEIGT_ er og være den som setter kniven mot strupen.
Sist endret av staM; 18. oktober 2009 kl. 13:56.
Sitat av Ludolfn Vis innlegg
Hvis noen setter en kniv til strupen din og truer deg, er det aldri noe som er feigt. Det handler om og tenke smart.

Jeg trener selv kampsport og vet at i slike situasjoner så tenker du ikke slik, regner med du heller aldri har vært i en slik situasjon siden du synes det er feigt.

Det som derimot er _FEIGT_ er og være den som setter kniven mot strupen.
Vis hele sitatet...
Jeg reagerte også på den kommentaren, og er helt enig i det du sier. Det er forskjell på selvforsvar og å være med i en slåsskamp. Personlig er jeg i mot slåssing og fysisk vold generelt, men om noen setter meg opp i en vanskelig situasjon, gjør jeg det jeg kan for å forsvare meg. Og når man snakker om selvforsvar er det ingenting som er feigt.
Er også enig i det du sier Faggot, når sant skal sies er det forskjell hvis du er "bølla" på skolen som går rundt og skal sloss med alle, og når du først kommer i en slosskamp så skal det være selvforsvar og da har du lov til ditt og datt.

Hvis det er du som angriper uten noen særlig grunn så er det mottaker som skal bruke selvforsvar.
Med den innstillingen din kan du nok gi opp hele greia.
Har en tro på at man er født sterk eller det har mye med barndommen og lignende , sån som du sier skolenes største pingle kan ikke ta bølla uansett hvor mye han trener
Jeg har aldri nevnt noe om at skolens største pingle ikke kan ta bølla uansett hvor mye han trener.

I en slosskamp er det først og fremst ikke styrke eller hvor stor du er det går i, det går mest i teknikk og hvor skarpe de er, reaksjonsevne er også noe som teller mye.
Sist endret av staM; 18. oktober 2009 kl. 16:20.
Slå først, helst knekk nesa pån, eller og få han ut av balanse, og etterpå tar du stein og knuser tryne pån
Sitat av Itsnotover Vis innlegg
Slå først, helst knekk nesa pån, eller og få han ut av balanse, og etterpå tar du stein og knuser tryne pån
Vis hele sitatet...
Det høres ikke ut som du hverken har trent kampsport eller vært i slosskamp før.
Sitat av Ludolfn Vis innlegg
Det høres ikke ut som du hverken har trent kampsport eller vært i slosskamp før.
Vis hele sitatet...
Det var ment som kødd. Hvilken idiot hadde skrevd det der ? :P

Men ellers tren aikido, ufattelig mye teknikker. Aikido går ut på å uskadeligjøre fienden uten at han skader seg selv. CHek it out