Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 3231
Tatt fra vg.
Personer mistenkt for terrorplanlegging må kunne settes bak lås og slå så lenge myndighetene vil uten rettergang. Det mener et flertall av det norske folk.

Mange nordmenn er villige til å kaste rettsstatens prinsipper på båten i kampen mot terror, viser en internasjonal undersøkelse utført av Norsk samfunnsvitenskapelig database (NSD), skriver Aftenposten.

Innbyggere i 33 land er spurt om myndighetene bør få utvidede fullmakter ved mistanke om nært forestående terrorhandlinger, og et stort flertall i Norge sier ja til å ta i bruk både telefonavlytting og ransaking.

53 prosent mener at norske myndigheter burde ha rett til å holde personer i forvaring så lenge de vil, 86 prosent at det burde vært anledning til å avlytte folks telefonsamtaler, og 58 prosent mener at politiet kan stoppe og ransake folk på gata.
Vis hele sitatet...
Er det bare jeg som synes folk begynner å bli paranoide når de kommer til terror og farene relatert til det?
Synes det er litt skremmende at folk er villige til se bort ifra rettstatens prinsipper.

Terror er ett ord som har mistet mye av sinn mening, det blir brukt som ett virkemiddel. Sjansen for å dø i ett terrorangrep er relativt liten. Jeg har hørt sammenligninger som sier at sjansen for å dø i bil er større. Hjerteinfarkt scorer og høyere, og tar mye mer liv enn al quida.
Likevel brukes det så utallig mye mer penger på kampen mot terror, mens kampen mot hjerteinfarkt er ikke særlig prioritert...
Har og lest at sjansen for å bli truffet av lynet er høyere enn å bli drept i ett terrorangrep.

Er det ikke på tide at folk setter seg ned, tenker litt over hva man er villige til å bytte bort for å få en falsk følelse av trygghet som i realiteten er der uansett.
Det virker som at (Spesielt usa) at vi har begynt å glemme hva vi kjemper for. Eller hva som blir påstått, jeg greier ikke å tro på det. Men det er min mening. Men hva er det vi kjemper for?
Frihet? Hmm..
Demokrati? Kanskje.
Men samfunnet våres går ikke i den retningen, mer og mer overvåkning, lover som gjør det lettere å overvåke. Lover som fratar enkelt individet's rettigheter.
Har vi glem hva vi kjemper for, ikke mins hva vi står for??
Står trusselen i sammensvar med resursene vi bruker og metodene, ikke minst er trusselen så høy som det virker som folk tror?
Hvor langt skal vi gå for å vinne denne krigen mot terror?

Er det bare jeg som reagerer litt på dette??
Kan man stole på disse målingene?

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=545745

Her er link for dem som er interesserte i det.
Sist endret av sneipen; 31. desember 2008 kl. 11:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette er et godt eksempel på at det vestlige demokratiet i praksis betyr at folk velger sine egne undertrykkere.
Farene med terror er ikke livene som blir tatt, det er derfor det heter terror og ikke "massemord".
Det handler om å skremme folk. Og jo mer vi tar spenstige avgjørelser som motsier all sunn fornuft, jo mer viser vi at terroren faktisk virker.
Det handler om å skremme folk. Og jo mer vi tar spenstige avgjørelser som motsier all sunn fornuft, jo mer viser vi at terroren faktisk virker.
Vis hele sitatet...
Det er det jeg og blir mer og mer overbevist om.
Terror er jo på mange måter ett politisk virkemiddel, og ett verktøy.
Og jeg synes ikke virkemidlene som blir brukt og som sikkert kommer i fremtiden ikke står i stil med den reelle trusselen.
Terror er og ett løst begrep som kan brukes "universalt" og man kan på bakgrunn av det beskylde mange for terror.
Den vestlige myndigheter, USA spesielt, bruker ordet "terror" som terror. Litt ironisk faktisk
En ting er ihvertfall sikkert, den "terrorismen" som faktisk er en trussel mot oss her i vesten(hvis den finnes), har isåfall oppstått hovedsaklig som en konsekvens av vår uheldige oppførsel mot menneskene i resten av verden=)

Nei, det er snart på tide at vi begynner å rydde opp litt i maktforholdene her hjemme.... Hvis vi i vesten ikke endrer vår levemåte drastisk snart, tror jeg nok desverre hele menneskeheten må lære på den harde måten=(
En ting er ihvertfall sikkert, den "terrorismen" som faktisk er en trussel mot oss her i vesten(hvis den finnes), har isåfall oppstått hovedsaklig som en konsekvens av vår uheldige oppførsel mot menneskene i resten av verden=)
Vis hele sitatet...
Godt at jeg ikke er den eneste som synes det.
Vi er veldig forsiktige når det gjelder selvkritikk og hvordan vi selv påvirker verden rundt oss. Selv om våres egne valg bidrar til å skape trusler mot oss selv. Lever vi i ei boble? :P
Sist endret av sneipen; 31. desember 2008 kl. 12:19.
Virker som om hele menneskeheten lider av en ekstrem unngåelsesatferd og her i vesten er vi eksperter på å opprettholde den! Vi oppholder oss selv(og hverandre) fra å face virkeligheten med underholdning, materielle gleder, rusmidler, syke hobbyer og generell galskap...... Når resten av verden begynner å banke på døra, fordi de også vil leve, holder vi dem nede ved hjelp av overlegen militærmakt og annen undertrykkelse(økonomisk bla)!

Jeg ser det samme fenomenet gå igjen i flere former, det er nok et menneskelig fenomen, men nå om dagen ser jeg det spesielt i den vestlige kulturen, se bare på vestlig medisin.... de er veldig flinke på å fjerne fysiske "synlige"/merkbare symptomer på sykdom.... operere vekk svulsten, ta en pille for hodepinen etc

Men å finne årsaken til sykdommen eller problemet for å løse det en gang for alle, det er ikke så viktig det!

Sitat av sneipen Vis innlegg
Lever vi i ei boble? :P
Vis hele sitatet...
Nei, vi lever i mange forskjellige bobler, individuelle bobler, kollektive bobler, nasjonale bobler, bobler inne andre bobler....osv hehe =)
Sist endret av Shinobi; 31. desember 2008 kl. 12:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kudos for en veldig bra tråd, og flere gode poeng.

Problemet oppstår når man begynner å kaste så mange av de grunnleggende prinsippene/"reglene" i et moderne, demokratisk rettssamfunn på båten for å bekjempe en fiende som er vanskelig å nå, og som selv ikke følger "reglene".
Her er hovedkilden. http://www.nsd.uib.no/nsd/nsdnytt/08...or_tiltak.html

http://www.nsd.uib.no/nsd/nsdnytt/08-4/1-1.jpg

Viser generelle holdningen til flere land.

Litt overrasket over at norge har en mer avslappet holdning til dette enn USA.
Men vi stoler kanskje mer på styresmakter enn andre. Gjelder kanskje Skandinavia siden danmark og sverige og scorer høyt.

Nei, vi lever i mange forskjellige bobler, individuelle bobler, kollektive bobler, nasjonale bobler, bobler inne andre bobler....osv hehe =)
Vis hele sitatet...
Det har du forsåvidt rett i.

Bilde var litt stort, men satser på at det ikke skaper for mye bry.
Sist endret av sneipen; 31. desember 2008 kl. 13:11.
Har det noen gang vært terrorangrep i Norge?
Up is the new down
SilverKhan's Avatar
Jeg synes spørsmålet er ganske teit formulert... Hva slags mistanke er det snakk om? Hva slags terror angrep? Er de like sikre på informasjonen som de var på at det fantes masseødeleggelsesvåpen i Irak?

Sånn som det blir fremstilt i diagrammet sneipen postet så blir det litt:
"Hvis en person holder på å drepe familien din... Har du antagelig eller absolutt rett til å drepe den personen?"
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Muradi Vis innlegg
Har det noen gang vært terrorangrep i Norge?
Vis hele sitatet...
Ja.

Lillehammer-drapet kvalifiserer absoulutt som terror i mine auge - skremme folk frå aktivisme, og spre frykt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Lillehammer-drapet kvalifiserer absoulutt som terror i mine auge - skremme folk frå aktivisme, og spre frykt.
Vis hele sitatet...
"Aktivisme"? "Spre frykt"? Målet for drapet var lederen av en terroristorganisasjon som hadde drept Israelske idrettsfolk og en tysk politimann. At det skjedde i Norge blant nordmenn var alldeles irrelevant for hva enn budskap som ble sendt ut i måten drapet ble utført på; budskapet var isåfall rettet mot terroristorganisasjoner som kidnapper og dreper mennesker og selv om det kan stilles spørsmål ved effektiviteten til slike metoder kan jeg ikke se at det overhode kan stilles i samme liga som å kommandere noen fly inn i bygniner eller sprenge tog for å drepe flest mulig.

Målet var altså en spesifikk person hvor vi kan gjette oss til at de også ønsket å sende en målrettet beskjed til andre terrorister; små grupper altså.

Terroraksjoner ønsker å ramme bredt og skape varig frykt i store grupper som påvirker en nasjons politikk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kinseek Vis innlegg
"Aktivisme"? "Spre frykt"? Målet for drapet var lederen av en terroristorganisasjon som hadde drept Israelske idrettsfolk og en tysk politimann. At det skjedde i Norge blant nordmenn var alldeles irrelevant for hva enn budskap som ble sendt ut i måten drapet ble utført på; budskapet var isåfall rettet mot terroristorganisasjoner som kidnapper og dreper mennesker og selv om det kan stilles spørsmål ved effektiviteten til slike metoder kan jeg ikke se at det overhode kan stilles i samme liga som å kommandere noen fly inn i bygniner eller sprenge tog for å drepe flest mulig.
Vis hele sitatet...
Dei skaut et titalls skot. Hadde det vore rein henrettelse burde 2-3 skot på kloss hold vere plenty. I staden vart dei igjen for å tømme magasina i pistolane sine - det var neppe fordi dei var redde for at Bouchiki ikkje var død, men heller for å skape meir frykt tipper eg. Eg ser på det som et forsøk på å skape frykt. Dei tilkjennega heller ikkje at dei var israelske, tvert imot gjennom valet sitt av 7.62mm Tokarev som våpen - et typisk sovjetisk våpen, m.a. brukt av den syriske hæren... Mao. var ikkje målet deira så enkelt som å skremme dei som hadde deltatt på attentatet mot israelske OL-atletar i München - då hadde vel 9mm UZI gitt klarare beskjed, og 2-3 skot hadde vore nok.

Det stiller ikkje i samme liga som flykapring, men det finst grader av terrorisme, og eg ser på Lillehammeraffæren som et forsøk på å skape frykt.

Uansett har ein andre, og kanskje betre bilete på terror i Noreg: høgreekstreme miljø si bombing av 1. mai-tog, bombinga av Oktober-bokhandelen i tromsø...

Vi har imidlertid ikkje vore spesielt plaga med islamsk terror i Noreg endå.

Forøvrig har Jan Guillou skreve ei svært god bok om vestlig terrorlovgjeving, og korleis den i ytterste konsekvens kan skape meir hat mot vesten: Den indre fiende. Anbefalast for dei som interesserer seg for emnet. Den er velskreven og spennande, samtidig som den (IMHO) tar for seg konsekvensane av det å m.a. kunne avlytte og sperre inne dei en vil... Forsåvidt er mykje av det som blir tatt opp her det samme som Guillou tok opp i Hamilton-serien sin; innvandrarar, eit SÄPO som såg kurdiske terroristar over alt... God skildring av inhumaniteten i systemet.
Sist endret av vidarlo; 31. desember 2008 kl. 15:02.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Dei skaut et titalls skot. Hadde det vore rein henrettelse burde 2-3 skot på kloss hold vere plenty. I staden vart dei igjen for å tømme magasina i pistolane sine - det var neppe fordi dei var redde for at Bouchiki ikkje var død, men heller for å skape meir frykt tipper eg. Eg ser på det som et forsøk på å skape frykt. Dei tilkjennega heller ikkje at dei var israelske, tvert imot gjennom valet sitt av 7.62mm Tokarev som våpen - et typisk sovjetisk våpen, m.a. brukt av den syriske hæren... Mao. var ikkje målet deira så enkelt som å skremme dei som hadde deltatt på attentatet mot israelske OL-atletar i München - då hadde vel 9mm UZI gitt klarare beskjed, og 2-3 skot hadde vore nok.

Det stiller ikkje i samme liga som flykapring, men det finst grader av terrorisme, og eg ser på Lillehammeraffæren som et forsøk på å skape frykt.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner ikke hvordan du fikk konklusjonen din ut av premissene dine her. Selvsagt ønsket ikke israelerne å tilkjennegi at de var israelere som utfører ulovlige operasjoner på norsk jord; men målet var jo opplagt ikke å skremme nordmenn. De som deltok på München-attentatene ville jo skjønne "alvoret" uansett om kollegaene deres ble drept med UZI eller sovjetiske våpen.



Om aksjoner mot terrororganisasjoner i seg selv er terror kan kanskje diskuters. Hovepoenget mitt hvertfall er at dette overhodet ikke handlet om terror mot Norge eller nordmenn; norge var tilfeldigvis bare blitt en arena for et oppgjør mot en terroristorganisasjon hvor det kanskje var et mål å spre frykt videre i denne lille gruppen.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Uansett har ein andre, og kanskje betre bilete på terror i Noreg: høgreekstreme miljø si bombing av 1. mai-tog, bombinga av Oktober-bokhandelen i tromsø...
Vis hele sitatet...
Denne kan jeg til dels mer akseptere.

Forøvrig mener jeg det er forkastelig å mene at staten skulle få lov til å sette mennesker bak lås og slå til evig tid basert på mistanker.
Sist endret av Kinseek; 31. desember 2008 kl. 15:09.
Til dels mer? Hvorfor til dels? vi kan jo også nevne nynanissers forsøk på å kaste en bombe inn i bakgården på blitz, attentatforsøket på william nygaard, skuddene mot synagogen her i oslo, og egentlig også han idioten som skjøt mot et asylmottak.

At israel mente en marokkansk kelner på lillehammer var et legitimt mål, gjør det ikke til noe mindre terror for det, Ayatollah Khomeini mente f.ex. også at William Nygaard var et legitimt mål, og Hitler mente jødene var legitime mål. Hadde de villet gjøre det som virkelig var rett kunne de ha "arrestert" han og tatt han med til politiet.

Loven må gjelde for alle, enten vi liker den mistenkte, eller ikke.

...og - siden du mener at det ikke er terror fordi målet ikke var å skremme nordmenn. Hva hvis en statsleder på besøk i norge blir sprengt av en bilbombe, er det da ikke terror, fordi målet ikke var nordmenn/å skremme nordmenn?

Og som slashdot sier - hadde mossad bare villet henrette fyren, så kunne de ha sikra seg at han var død med et enkelt nakkeskudd når han lå nede. Resten var kun for å sende ut en "melding", for å skremme, spre frykt, altså terror.
Sist endret av atomet; 31. desember 2008 kl. 15:23.
Sitat av atomet Vis innlegg
Til dels mer? Hvorfor til dels? vi kan jo også nevne nynanissers forsøk på å kaste en bombe inn i bakgården på blitz, attentatforsøket på william nygaard, skuddene mot synagogen her i oslo, og egentlig også han idioten som skjøt mot et asylmottak.
Vis hele sitatet...
Fordi disse aksjonene hadde politiske mål hvor "hvemsomhelst" kunne bli rammet. Lillehammer-drapet hadde et spesifikt mål; en terroristleder og svekkelsen av en terroristorganisasjon. At det var kriminelt er klart (overtredelse av norsk lov og suverenitet); men målet var ikke å krenke norge eller deler av det norske samfunnet i seg selv, og samtlige andre aksjoner du nevner hadde *nettopp* som mål å krenke deler av det norske samfunnet ved bruk av frykt.

Sitat av atomet Vis innlegg
At israel mente en marokkansk kelner på lillehammer var et legitimt mål, gjør det ikke til noe mindre terror for det, Ayatollah Khomeini mente f.ex. også at William Nygaard var et legitimt mål, og Hitler mente jødene var legitime mål. Hadde de villet gjøre det som virkelig var rett kunne de ha "arrestert" han og tatt han med til politiet.
Vis hele sitatet...
Nå mener ikke israel at en marokkansk kelner på lillehammer er et legitimt mål; de tok feil mann og det er et åpenbart faktum (at Israel ikke vil innrømme dette er ikke fordi de mener at det var et legitimt mål; men av rene politiske årsaker).

Ser vi bort fra de generelle lovbruddene og suvernitetskrenkelsen som ble begått av Israel i denne saken; er det i seg selv illegitimt å drepe mennesker som er ansvarlig for å drepe dine egne borgere og har som mål å drepe enda flere? Jeg stiller spørsmål ved effektiviten til Israel i det store (at det ikke nødvendigvis hjelper å drepe terrorister og at løsningene heller burde finnes i andre metoder); men hvis noen terrorister kidnapper f.eks. Bjørn Daehlie i OL og dreper han ville jeg ikke si at det hadde vært så altfor illegitimt om noen nordmenn sporet ned morderen å drepte ham i f.eks. Canada uten deres tillatelse (selv om jeg hadde foretrukket særdeles andre løsninger)

Sitat av atomet Vis innlegg
Hadde de villet gjøre det som virkelig var rett kunne de ha "arrestert" han og tatt han med til politiet.
Vis hele sitatet...
Dette hadde vært en bedre løsning.

Sitat av atomet Vis innlegg
Loven må gjelde for alle, enten vi liker den mistenkte, eller ikke.
Vis hele sitatet...
Enig.

Sitat av atomet Vis innlegg
...og - siden du mener at det ikke er terror fordi målet ikke var å skremme nordmenn. Hva hvis en statsleder på besøk i norge blir sprengt av en bilbombe, er det da ikke terror, fordi målet ikke var nordmenn/å skremme nordmenn?
Vis hele sitatet...
Det er terror mot staten denne statslederen er fra og terror mot den norske stat som har inngått politiske bånd ved å motta denne statslederen. I kontrast har ikke den norske stat inngått politiske bånd med terroristorganisasjonen som begikk München-drapet (men det er fortsatt et lovbrudd mot norsk lov og suverenitet)

Sitat av atomet Vis innlegg
Og som slashdot sier - hadde mossad bare villet henrette fyren, så kunne de ha sikra seg at han var død med et enkelt nakkeskudd når han lå nede. Resten var kun for å sende ut en "melding", for å skremme, spre frykt, altså terror.
Vis hele sitatet...
Jeg synes du bruker "spre frykt" temmelig ukvalifiserende i denne sammenhengen. I en diskusjon om Norge har blitt rammet av terroangrep synes jeg det er meningsløst å henvise til et likvideringsforsøk av en utenlandsk terroristleder som terror mot Norge. I tillegg stiller jeg spørsmål ved om henrettelsesmåten til mossad i dette tilfellet faktikst var med en tanke om å spre frykt (og isåfall en frykt om at terroraksjoner mot israelske borgere kan medføre din død - noe som ikke er så altfor urimelig tanke å spre). Hva om agentene var sterkt nasjonalt preget av München-drapet og tømte det de hadde i sinne og frustrasjon uten noe stor plan? Er det terror? Om de så hadde planer om å spre frykt hos terroristorganisasjoner; er det terror å bekjempe terroristorganisasjoner med det formålet å spre frykt innad i rekkene deres? Isåfall synes jeg det blir en utvannet definisjon av begrepet terror.
Sist endret av Kinseek; 31. desember 2008 kl. 15:54.
Terror "mot den staten" og mot "den staten"... det er terror, enkelt og greit. Målet for aksjonen er en ting, og stedet det utføres er en ting, men frykten spres overalt. Mossad viste tydelig i denne operasjonen at de dreit i om uskyldige ble drept, f.ex. ble det også drept 4 uskyldige når de til slutt drepte den virkelige Ali Hassan Salameh. Hvis ikke det er terror, så er ingenting terror. I løpet av denne operasjonen drepte mossad flere dusin palestinere og arabere, mange som ikke hadde vært involvert i aksjonen i det hele tatt, men som det var praktisk å bruke anledningen til å drepe. Det skulle ikke være trygt å jobbe for Palestina.

Forøvrig var nygaard-attentatet veldig spesifikt, han ble skutt tre ganger, så at hvem som helst kunne bli rammet der er feil, allikevel regnes det som terror.

Terrorbegrepet handler altså ikke om at målet er spesifikt eller ikke, det handler om at man bruker vold til å spre frykt, spesielt mot sivile mål, og vanligvis for å oppnå en eller annen form for politisk mål.

Ang. spekulasjonene dine om at drapsmåten ikke var en handling planlagt for å spre frykt, men en mer impulsiv handling utløst av sinne osv - nei:
According to David Kimche, former deputy head of Mossad, "The aim was not so much revenge but mainly to make them [the militant Palestinians] frightened. We wanted to make them look over their shoulders and feel that we are upon them. And therefore we tried not to do things by just shooting a guy in the street – that’s easy … fairly."
Vis hele sitatet...
Sist endret av atomet; 31. desember 2008 kl. 16:54.
Det sier litt om at vi har det for bra, når det norske folk i så store tall ønsker å hive grunnpillarene for et fungerende demokrati ut av vinduet bare på grunn av ubegrunnet frykt. Her virker det jo for en gangs skyld som om politikerne faktisk tenker mer fornuftig enn det borgerne gjør...

En ting er å kunne anholde folk i en gitt (kort) periode ved reelle terrormistanker, men det går jo i bunn og grunn på de samme lovene som gir politiet rett til å anholde andre mistenkte kriminelle. Har aldri helt fattet hvorfor terror skal være eksplisitt nevnt i loven i det heletatt, å drepe/skade folk er jo like ulovlig uansett.
Jeg kan ikke se hva som skal være galt i at Israel dreper hele lederskapet til den organisasjonen som utførte terroraksjonen i Munchen.. Hva forventer folk at de skal gjøre, bare sitte å se på at de flykter til Europa og lever det gode liv? Vis Palestinere at terror ikke er en brukbar strategi ved å utslette terrororganisasjonene! Israel etterstreber hvertfall i høyest mulig grad å unngå sivile tap, noe Palestinske terrororganisasjoner ikke gjør.
Jeg er veldig enig i deg sneipen, Syns dette er en fin diskusjon, å jeg ser at flere deler samme synspunkt som meg.

Nå tror jeg at sjangsen for å dø i et "terrorangrep" er ufattelig liten, Men tar du med alle som har dødd pga. terror blir tallene mye større. Da tenker jeg på handlinger utført av frykten terroren skaper. (feks. krigene i afghanistan og irak)

Det er ikke å drepe flest mulig som er målet, men å spre frykt og sinne, som igjen ofte går ut over totalt uskyldige.

Det gikk opp for meg for et par år siden, og jeg kan ikke si annet enn at terroristene har lykkes. Klarer man å lese i mellom linjene i media merker man det hver eneste dag.

Man hører om vanlige totalt uskyldige mennesker som blir overvåket og forfulgt av FBI/CIA osv. Unger på barneskolen som blir hentet av politiet å kastet i glattcelle fordi de er en fare for landets sikkerhet. (nå har jeg ikke orket å sjekke opp relaterte saker, men alle har sikkert hørt om dette i det siste)

Heldigvis har vi ikke merket så alt for mye til dette i Norge enda, men alle har nok lagt merke til sikkerhetskontrollen på flyplassen. Uansett, jeg skal love dere at jeg kunne sprengt et fly i Norge om jeg ville. (hvordan skal de oppdage ei jakke foret med sprengstoff?)

Hva med fangene USA har tatt i Afghanistan og Irak? Jeg er ganske sikker på at langt under halvparten av dem har hatt noe som helst med terrorisme å gjøre.
Ville du ikke gjort motstand om noen invaderte Norge? Ser vi ikke på alle som kjempet i den norske motstandsbevegelsen som helter, eller var de egentlig terrorister?

Alt dette skyldes noen få menneskers viljer og deres evne til å hjernevaske.
Dette gjelder USA og vesten like mye som Iran, Pakistan, Irak, Afghanistan osv.

Kort og godt:
Terror skaper frykt, frykt skaper irrasjonelle handlinger som skader uskyldige, Terroren har lyktes.

Den eneste løsningen på problemet er kunnskap og forståelse. Talibans ledere bruker nettopp mangel på kunnskap som våpen, de nekter folk utdannelse og forer dem med løgner å hat i stedet for.
Sitat av atomet Vis innlegg
Terror "mot den staten" og mot "den staten"... det er terror, enkelt og greit. Målet for aksjonen er en ting, og stedet det utføres er en ting, men frykten spres overalt.
Mossad viste tydelig i denne operasjonen at de dreit i om uskyldige ble drept, f.ex. ble det også drept 4 uskyldige når de til slutt drepte den virkelige Ali Hassan Salameh. Hvis ikke det er terror, så er ingenting terror. I løpet av denne operasjonen drepte mossad flere dusin palestinere og arabere, mange som ikke hadde vært involvert i aksjonen i det hele tatt, men som var involvert i politisk arbeid for PLO rundtomrking i
Vis hele sitatet...
Jeg er overbevist om at Israelerne hadde ønsket å unngå uskyldige drap og angrer på det i ettertid (om ikke noe, så hvertfall i prinsippet). Udugelighet og mangel på moralske skrupler førte til de uskyldiges død i den saken; men døden av dem var aldri intendert gitt riktig kunnskap om deres skyldstatus som terrorister. Frykt var aldri noe mål å gi til noen som helst utenom kanskje terroristene selv. Selvsagt ble frykt spredt til andre enn terroristene; og det burde israelerne også sett på forhånd; men jeg vil like mye kall de terrorister som at de alliertes landgang i Frankrike i andre verdenskrig var terror mot franskmenn siden vold, og frykt, nå skulle herske rundt dem igjen.

Sitat av atomet Vis innlegg
Forøvrig var nygaard-attentatet veldig spesifikt, han ble skutt tre ganger, så at hvem som helst kunne bli rammet der er feil, allikevel regnes det som terror.
Vis hele sitatet...
Målet var ikke Nygaard selv; men det Nygaard stod for; trykkingen av det noen mener var uakseptabel litteratur. De som utførte handlingen så på det som nødvendig å ta livet av Nygaard fordi hans død ville være nyttig i å fremme deres sak. De som utførte 9/11 så på livene til tusenvis av amerikanere som redskap i deres hellige krig; likeså Madrid-bombene.

Sitat av atomet Vis innlegg
Terrorbegrepet handler altså ikke om at målet er spesifikt eller ikke, det handler om at man bruker vold til å spre frykt, spesielt mot sivile mål, og vanligvis for å oppnå en eller annen form for politisk mål.
Vis hele sitatet...
Nei det handler om både hvilke intensjoner man har og hvilke metoder man bruker. En person som sprer frykt men ikke har til hensikt å spre frykt er ikke en terrorist i min bok; bare mindre dyktig.

Hvilke av disse er terrorister:
En som målrettet henretter åpenbare terrroristledere.
En som målrettet henretter åpenbare terrroristledere og med metoder som skal skape frykt i resten av terroristapparet (er det noe prinsipielt skille mellom brutal henrettelse, "ren" henrettelse og fengselstraff som fryktinstrument?)
En som målrettet henretter både uskyldige og åpenbare terroristledere for å skape enda mere frykt for saken de åpenbare terroristene slåss for.
En som målrettet henretter åpenbare terrorister men uintendert dreper uskyldige.

Sitat av atomet Vis innlegg
Ang. spekulasjonene dine om at drapsmåten ikke var en handling planlagt for å spre frykt, men en mer impulsiv handling utløst av sinne osv - nei:
Vis hele sitatet...
For vi skulle selvsagt ikke spekulere i om Mossad-agenter kunne ha menneskelige følelser og la seg lede i drapsøyeblikket av patriotisme og nasjonalfølelse til å ta noen ekstra skudd? Jeg baserte ikke hoverdargumentet mitt der; men jeg synes det var rart å bare avfeie denne spekulasjonen med et nei.

Sitat av Nichotin Vis innlegg
Har aldri helt fattet hvorfor terror skal være eksplisitt nevnt i loven i det heletatt, å drepe/skade folk er jo like ulovlig uansett.
Vis hele sitatet...
Fordi terrorvirksomhet som regel har klare politiske mål og kan i større grad virke mer inspirerende for andre til å gjøre det samme og derfor er en større trussel for samfunnet enn vanlige drap uten dette?

Sitat av kriss Vis innlegg
Vis Palestinere at terror ikke er en brukbar strategi ved å utslette terrororganisasjonene!
Vis hele sitatet...
Organisasjoner har ofte en tendens til å la seg lede av personlige trekk som gjerne skiller seg fra den opprinnelige funksjonen til organisasjonen. Hvis Israel gjør for stort mål av å likvidere medlemmer av slike organisasjoner kan det tenkes å skape sterke motreaksjoner som ellers ikke ville skapt like store barrierer for fred.

Dog skal jeg si jeg er usikker på konkret hva skulle være riktig fremgangsmåte.

Sitat av kriss Vis innlegg
Israel etterstreber hvertfall i høyest mulig grad å unngå sivile tap, noe Palestinske terrororganisasjoner ikke gjør.
Vis hele sitatet...
Av og til lurer jeg på om Israel gjør det...

Sitat av Sabesto Vis innlegg
Det er ikke å drepe flest mulig som er målet, men å spre frykt og sinne, som igjen ofte går ut over totalt uskyldige.
Vis hele sitatet...
Nei; målet er å oppnå mer eller mindre klare politiske og kulturelle tilståelser. Frykt og sinne tenker terroristen et et middel til dette og drap et middel igjen til å oppnå frykt. Frykt og sinne i seg selv er bare interessante for mennesker med klare sinnslidelser.
Sist endret av Kinseek; 31. desember 2008 kl. 17:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kinseek: Målet med å drepe Nygaard var vel å skremme andre foreleggere frå å utgi materialet, altså å terrorisere foreleggere rundtom i verden ved å vise at det gikk an å drepe dei...? Du har et snevert syn på terrorisme.

Og samme gjeld lillehammer-drapet: målet var, som atomet påpeiker, å skremme folk frå å vere aktive i motstandskampen.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kinseek: Målet med å drepe Nygaard var vel å skremme andre foreleggere frå å utgi materialet, altså å terrorisere foreleggere rundtom i verden ved å vise at det gikk an å drepe dei...? Du har et snevert syn på terrorisme.
Vis hele sitatet...
Ja selvsagt var dette målet. Målet var å vise at den som bidrar til å spre tanker og ideer som noen mener er for støtende kan også måtte betale prisen. Har du en annen forklaring?

Sitat av slashdot Vis innlegg
Og samme gjeld lillehammer-drapet: målet var, som atomet påpeiker, å skremme folk frå å vere aktive i motstandskampen.
Vis hele sitatet...
Så og kidnappe og drepe idrettsmennesker i OL er en legitim motstandskamp?

Trekker du også en direkte paralell mellom den motstandskampen som ble foretatt i München og som Israelernes aksjon åpenbart var rettet mot og f.eks. demonstrasjoner i Oslogatene mot Israels okkupasjon?

Jeg mener Israel har mye å svare for til de menneskene som bor i området de tok og nå okkuperer; men jeg synes det ville være en feilslutning å si at alt Palestinerne foretar seg er motstandskamp og Israelernes motreaksjoner mot disse plutselig skulle være terrorismen.
Lurer litt på detaljene i den spørreundersøkelsen lenger oppe. Det er forskjell på telefonavlytting av hvem som helst uten grenser, slik USA driver med, og avlytting kun etter rettsordre. Sistnevnte har jeg ikke noe imot.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Ja selvsagt var dette målet. Målet var å vise at den som bidrar til å spre tanker og ideer som noen mener er for støtende kan også måtte betale prisen. Har du en annen forklaring?
Vis hele sitatet...
Nei. Eg har ikkje sagt noko anna. Men er det ikkje då terror, når målet er å skremme folk fra å bruke ytringsfridomen sin, og hjelpe andre med det samme? Kva er i så fall terror om det ikkje er terrorisme?

La meg sitere en FN-resolusjon fra 1991...:
[...]calculated to provoke a state of terror in the general public, a group of persons or particular persons for political purposes are in any circumstance unjustifiable, whatever the considerations of a political, philosophical, ideological, racial, ethnic, religious or other nature that may be invoked to justify them"
Vis hele sitatet...
Skape frykt hos ei gruppe personer: her foreleggere og journalister...

Sitat av Kinseek
Så og kidnappe og drepe idrettsmennesker i OL er en legitim motstandskamp?
Vis hele sitatet...
Nei, det er terrorisme. Terrorisme på lik linje med å drepe dei som deltok i planlegging og gjennomføring av slikt, på en slik måte at det skal fremmje frykt...
Sitat av Kinseek
Trekker du også en direkte paralell mellom den motstandskampen som ble foretatt i München og som Israelernes aksjon åpenbart var rettet mot og f.eks. demonstrasjoner i Oslogatene mot Israels okkupasjon?
Vis hele sitatet...
Har eg gjort det nokon plass? Nei. Du legg ord i munnen på meg her...
Sitat av Kinseek
Jeg mener Israel har mye å svare for til de menneskene som bor i området de tok og nå okkuperer; men jeg synes det ville være en feilslutning å si at alt Palestinerne foretar seg er motstandskamp og Israelernes motreaksjoner mot disse plutselig skulle være terrorismen.
Vis hele sitatet...
Alt Israel gjer er ikkje terrorisme, men det israel gjer for å skape frykt, t.d. bombinga av Gaza no, er i mine auge terrorisme. Målet er ikkje militær seier, men undertrykkelse. Det var også målet med lillehammer-drapet, skape følelse av utrygghet uansett kor i verden en var. Det trur eg Guds Vrede-gruppa i mossad greide rimelig bra.

Samme gjeld kidnappinga av vanunu i 1986...

Forøvrig er dette en tanke OT... eg berre registrerer at du ser ut til å ha en sær definisjon av terrorisme når det passer deg
Ok, en liten ting før jeg svarer på noe annet i det hele tatt:
For vi skulle selvsagt ikke spekulere i om Mossad-agenter kunne ha menneskelige følelser og la seg lede i drapsøyeblikket av patriotisme og nasjonalfølelse til å ta noen ekstra skudd? Jeg baserte ikke hoverdargumentet mitt der; men jeg synes det var rart å bare avfeie denne spekulasjonen med et nei.
Vis hele sitatet...
Unnskyld meg, men er du stokk dum? Leste du det sitatet jeg la med der i det hele tatt?
According to David Kimche, former deputy head of Mossad, "The aim was not so much revenge but mainly to make them [the militant Palestinians] frightened. We wanted to make them look over their shoulders and feel that we are upon them. And therefore we tried not to do things by just shooting a guy in the street – that’s easy … fairly."
Vis hele sitatet...
Når den tidligere nestlederen for Mossad selv sier at målet var å skremme, så tror jeg nok det stemmer, men du har kanskje noen bedre kilder?

døden av dem var aldri intendert gitt riktig kunnskap om deres skyldstatus som terrorister
Vis hele sitatet...
Hallo? Hvilken planet er du på? De brukte en bilbombe, og sprengte den når bilen til salameh passerte. I tillegg til han og fire livvakter, drepte de også fire tilfeldige forbipasserende, blant annet en engelsk student og en tysk nonne, og skadet 14 til.

Kan du fortelle meg hva som faktisk skiller dette fra terror? At det egentlig bare var en fyr de ville drepe? Hva så? Hvilken forskjell gjør det for familien til de fire uskyldige, eller de 14 andre som ble skadd? De viste jo veldig tydelig at de dreit i om de drepte uskyldige også, så tror du folk i Beirut ble noe mindre redde av den grunn?

Ellers virker det jo som du mener at det ikke er terrorisme når det er et "bra" motiv for handlingen, hvilket jeg må si at er et noget spesielt synspunkt.

Forøvrig vil jeg også si at ja, de allierte gjorde seg også skyld i terror i løpet av 2.verdenskrig. Ikke ved å invadere frankrike, selv om det naturligvis sikkert var veldig skremmende for sivile som havnet i kampsonen, det blir en helt søkt måte å se det på. Men f.ex. med systematisk bombing av sivile mål. Riktignok kan man argumentere med at dette førte til at færre kom seg på jobb og at produktiviteten i f.ex. fabrikker som var millitært viktige dermed sank, men det var ikke det som var tanken bak det, i følge Arthur Harris (øverstkommanderende for RAFs Bomber Command under krigen) - målet var rett og slett å knekke den sivile ryggraden, så folk flest ikke ville orke mer. Og selvsagt var også drapene på idrettsfolkene i munchen terror, og å sprenge en bombe på en buss eller et kjøpesenter. Å angripe sivile med bomber og raketter er også like mye terror enten raketten heter Katusjah (eller hvordan det nå skrives), eller Hellfire, og enten det er et kapret 737 som styrtes inn i et bygg, eller en f-16 som er på bombetokt mot sivile mål.

MEN - det legitimerer IKKE at man bruker samme metodene selv!
Sist endret av atomet; 2. januar 2009 kl. 01:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av kriss Vis innlegg
Jeg kan ikke se hva som skal være galt i at Israel dreper hele lederskapet til den organisasjonen som utførte terroraksjonen i Munchen.. Hva forventer folk at de skal gjøre, bare sitte å se på at de flykter til Europa og lever det gode liv? Vis Palestinere at terror ikke er en brukbar strategi ved å utslette terrororganisasjonene! Israel etterstreber hvertfall i høyest mulig grad å unngå sivile tap, noe Palestinske terrororganisasjoner ikke gjør.
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at terror i høyeste grad er en brukbar strategi, ettersom at de ved hjelp av terror klarte og framprovosere den mediaoppmerksomheten og den voldelige reaksjonen som det gjorde i etterkant av Munchen.

Anngående undersøkelsen er jeg litt overasket over at lille Norge ligger over land som er langt mer aktive i "krigen mot terror"
Kansje det er fordi at det norske folk aldri har hatt noen serlig grunn til ikke og stole på myndighetene, mens i land som.. Tja, Russland eller USA har de hatt mindre heldige erfaringer med myndighetenes beslutningsevne i terror-relaterte saker.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Nei. Eg har ikkje sagt noko anna. Men er det ikkje då terror, når målet er å skremme folk fra å bruke ytringsfridomen sin, og hjelpe andre med det samme? Kva er i så fall terror om det ikkje er terrorisme?
Vis hele sitatet...
Du snakker som om jeg ikke mente attentatsforsøk for å svekke ytringsfriheten generelt ikke er terror; det mener jeg resolutt.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Har eg gjort det nokon plass? Nei. Du legg ord i munnen på meg her...
Vis hele sitatet...
Tøv; for å legge ord i munnen din må jeg tilskrive deg noe du ikke har sagt. Jeg *spurte* om du mente dette; jeg *hevdet* ikke at du mente det.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Forøvrig er dette en tanke OT... eg berre registrerer at du ser ut til å ha en sær definisjon av terrorisme når det passer deg
Vis hele sitatet...
Jeg mener bare at for å kunne være terrorist så må du ha en intensjon om å spre terror mot ikke-stridende. En terrorist er stridende. En uskyldig er ikke-stridende og var ikke intendert mål i denne saken.

Sitat av atomet Vis innlegg
Unnskyld meg, men er du stokk dum? Leste du det sitatet jeg la med der i det hele tatt?

Når den tidligere nestlederen for Mossad selv sier at målet var å skremme, så tror jeg nok det stemmer, men du har kanskje noen bedre kilder?
Vis hele sitatet...
Det sitatet overså jeg; men jeg kan jo se at det åpenbart utreder videre om intensjonen til å tømme flerfoldige skudd; at det var som dere sier planlagt.

Du må gjerne påpeke at jeg har oversett åpenbar essensiell informasjon istedefor å kalle meg dum.


Sitat av atomet Vis innlegg
Hallo? Hvilken planet er du på? De brukte en bilbombe, og sprengte den når bilen til salameh passerte. I tillegg til han og fire livvakter, drepte de også fire tilfeldige forbipasserende, blant annet en engelsk student og en tysk nonne, og skadet 14 til.

Kan du fortelle meg hva som faktisk skiller dette fra terror? At det egentlig bare var en fyr de ville drepe? Hva så? Hvilken forskjell gjør det for familien til de fire uskyldige, eller de 14 andre som ble skadd? De viste jo veldig tydelig at de dreit i om de drepte uskyldige også, så tror du folk i Beirut ble noe mindre redde av den grunn?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at intensjonene her er essensielle. En terrorist vil ønske at disse uskyldige var der slik at frykten blir større. Israel er i "krig" mot terrorister og i krig dør uskyldige uintendert. Selvsagt er konsekvensene for de uskyldige det samme; død og frykt. Men om jeg frontkolliderer uintendert som en busssjåfør så er også resultatet død og frykt. Om jeg spesifikt og intendert går etter livet til en skurk, men dreper uskyldige i prosessen så kan det være riktig så klanderverdig gitt hva jeg visste/burde visst om mine sannsynlige konsekvenser, men det gjør meg heller ikke til en terrorist.

En terrorist ville sett seg tjent med døden av de andre uskyldige i denne konkrete saken. Mener du at Israel sprettet en ekstra champagne når de fant ut uskyldige også ble drept?

Sitat av atomet Vis innlegg
Ellers virker det jo som du mener at det ikke er terrorisme når det er et "bra" motiv for handlingen, hvilket jeg må si at er et noget spesielt synspunkt.
Vis hele sitatet...
Jeg mener at en terrorhandling må ha et intendert ønske om å skape frykt hos større ikke-stridende grupper ved å direkte ramme samme gruppe også. Atombombene mot Japan og bombingen av f.eks. Dresden faller inn under denne definisjonen. Bombingen av en tanks-fabrikk som også dreper tusenvis som bor rett utenfor men som ikke var intendert faller utenfor (jeg sier ikke at en slik bombing ikke kunne være klanderverdig). Drap på en terrorist hvor også uskyldige uintendert dør er ikke terror hos meg (men gjerne klanderverdig)
Sist endret av Kinseek; 3. januar 2009 kl. 13:02.
Sitat av Kinseek Vis innlegg
En terrorist ville sett seg tjent med døden av de andre uskyldige i denne konkrete saken. Mener du at Israel sprettet en ekstra champagne når de fant ut uskyldige også ble drept?
Vis hele sitatet...
La meg da ta fram dette eksempelet igjen:
Hvis en eller annen hadde bestemt seg for å drepe George W. Bush, og brukt en bilbombe til å gjøre dette, som i tillegg dreper diverse andre tilfeldige tilskuere - er det da ikke terror?

Forøvrig tror jeg ikke at mossad spratt noen ekstra champis på grunn av de uskyldige, jeg tror de dreit langt i dem, akkurat som de og IDF har demonstrert igjen og igjen at de gjør.

Jeg mener at en terrorhandling må ha et intendert ønske om å skape frykt hos større ikke-stridende grupper ved å direkte ramme samme gruppe også. Atombombene mot Japan og bombingen av f.eks. Dresden faller inn under denne definisjonen. Bombingen av en tanks-fabrikk som også dreper tusenvis som bor rett utenfor men som ikke var intendert faller utenfor (jeg sier ikke at en slik bombing ikke kunne være klanderverdig). Drap på en terrorist hvor også uskyldige uintendert dør er ikke terror hos meg (men gjerne klanderverdig)
Vis hele sitatet...
Tja, jeg må da bare konstatere at vi har veldig forskjellige syn på verdien av liv. Du syns tydeligvis det er greit å kverke noen ekstra (lurer på om du syns det hadde vært greit hvis det var din nærmeste familie som ble drept) hvis de er i veien, jeg syns ikke det.

Ut fra det verdisynspunktet kan man jo også si at f.ex. settlements er i veien for palestinernes krav om å få tilbake sine landområder (spesielt når det ofte blir skutt fra disse settlementene), og derfor hadde det vært helt greit å bombe disse sønder og sammen, og bare si at "shit happens" med alle sivile israelerne som ble drept.

Jeg tar ditt synspunkt til etteretning.

-------

I følge din definisjon (at en terrorist ville se seg tjent med at flere uskyldige ble drept), så er det da heller ikke terror hvis terroristen (jeg kaller "han" det for enkelhets skyld) ringer på forhånd, så politiet kan evakuere bygningen/området før en bombe blir sprengt, for å unngå tap av menneskeliv.

Interessant.
Sist endret av atomet; 3. januar 2009 kl. 14:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av atomet Vis innlegg
La meg da ta fram dette eksempelet igjen:
Hvis en eller annen hadde bestemt seg for å drepe George W. Bush, og brukt en bilbombe til å gjøre dette, som i tillegg dreper diverse andre tilfeldige tilskuere - er det da ikke terror?
Vis hele sitatet...
En president er en folkevalgt og ikke-stridende leder av en nasjon. Han representerer alle de sivile og et drap på ham ville utvilsomt måtte ha vært i det formålet å spre frykt i sivilbefolkningen så jeg vil si ja, selv om det nok kan sies å være litt i en gråsone da lederen utvilsomt har strategisk verdi å ta ut.

Om sivile blir drept uintendert er etter min mening utforbi definisjonen av det jeg vil kalle terror. At sivile blir rammet er ikke nok til at enhver voldelig aksjon er terror. Å ramme sivile må bli et mål og middel i seg selv for å kvalifisere.

Sitat av atomet Vis innlegg
Forøvrig tror jeg ikke at mossad spratt noen ekstra champis på grunn av de uskyldige, jeg tror de dreit langt i dem, akkurat som de og IDF har demonstrert igjen og igjen at de gjør.
Vis hele sitatet...
Og dette er det jeg også ville tro; uten at jeg bastant skulle si det heller.

Sitat av atomet Vis innlegg
Tja, jeg må da bare konstatere at vi har veldig forskjellige syn på verdien av liv. Du syns tydeligvis det er greit å kverke noen ekstra (lurer på om du syns det hadde vært greit hvis det var din nærmeste familie som ble drept) hvis de er i veien, jeg syns ikke det.

Ut fra det verdisynspunktet kan man jo også si at f.ex. settlements er i veien for palestinernes krav om å få tilbake sine landområder (spesielt når det ofte blir skutt fra disse settlementene), og derfor hadde det vært helt greit å bombe disse sønder og sammen, og bare si at "shit happens" med alle sivile israelerne som ble drept.

Jeg tar ditt synspunkt til etteretning.
Vis hele sitatet...
Jeg skal gjenta meg selv:
Sitat av Kinseek Vis innlegg
Jeg mener at en terrorhandling må ha et intendert ønske om å skape frykt hos større ikke-stridende grupper ved å direkte ramme samme gruppe også. Atombombene mot Japan og bombingen av f.eks. Dresden faller inn under denne definisjonen. Bombingen av en tanks-fabrikk som også dreper tusenvis som bor rett utenfor men som ikke var intendert faller utenfor (jeg sier ikke at en slik bombing ikke kunne være klanderverdig). Drap på en terrorist hvor også uskyldige uintendert dør er ikke terror hos meg (men gjerne klanderverdig)
Vis hele sitatet...
Jeg uthevet disse to momentene, som jeg vektla første gang ved å si dem to ganger nettopp fordi jeg synes de var viktige å få frem. Du forsøkte å tillegge meg en mening om at jeg synes det er greit at sivile som står i veier blir rammet; men det var nettopp derfor jeg vektla dette.

Sitat av atomet Vis innlegg
I følge din definisjon (at en terrorist ville se seg tjent med at flere uskyldige ble drept), så er det da heller ikke terror hvis terroristen (jeg kaller "han" det for enkelhets skyld) ringer på forhånd, så politiet kan evakuere bygningen/området før en bombe blir sprengt, for å unngå tap av menneskeliv.

Interessant.
Vis hele sitatet...
Målet er jo selvsagt å skape frykt hos sivile; i dette tilfellet rikignok uten å ta livet deres men ved å målrettet ta en bygning de holder til i.

For å ytterligere spesifisere ting vil jeg si det hadde vært et terrorangrep om et flykrasj mot Pentagon var ment å svekke befolkningens følelse av trygghet i sine militære apparater og symboler mens det ikke hadde vært terror om målet hadde vært å forstyrre militærets koordinasjon av militæraksjoner ute i verden. Parallelt er det ikke terror om Israel sprenger en terroristleder i luften (fordi det vil hindre terroristapparatet å fungere slik det skal) men terrorisme om de hadde gjort det utelukkende fordi de vet denne personen hadde stor sympati hos Palestinerne og derfor skulle spre frykt hos dem ved å gjøre dette (noe jeg ikke tror Israel hadde som intensjon heller)
Sist endret av Kinseek; 3. januar 2009 kl. 14:36.
Ser vi ikke på alle som kjempet i den norske motstandsbevegelsen som helter, eller var de egentlig terrorister?
Vis hele sitatet...
Nei de var ikke terrorister av den enkle grunn av at Norge var okkuppert av Tyskland, de var en gerilja ikke terrorister, deres formål for deres handlinger var ikke å spre frykt, men å stikke kjepper i hjulene til den Tyske okkuppasjonsmakten.
Tør du virkelig å påstå at gutta på skauen var terrorister? Det virker ihvertfall sånn, uten at jeg skal stikke ord i munnen på deg her. Nei de var ikke terrorister fordi de ikke tok sivilie menneskeliv, og hvis de gjorde det, i såfall ikke med vilje.

Heldigvis har vi ikke merket så alt for mye til dette i Norge enda, men alle har nok lagt merke til sikkerhetskontrollen på flyplassen. Uansett, jeg skal love dere at jeg kunne sprengt et fly i Norge om jeg ville. (hvordan skal de oppdage ei jakke foret med sprengstoff?)
Vis hele sitatet...
Hva med Cato Air hendelsen? Mitt spørsmål til deg er: Hvorfor ville du sprengt et fly i Norge? Ville du virkelig tjene noe på det?


Til atomet, kinseek og slashdot: Terrorisme har ingen eksakt definisjon per dags dato, det er vel drøyt 30 definisjoner på ordet laget av FN.


On topic: Jeg føler at for at hvis noen skal bli stengt inne på ubestemt tid så fortjener de en rettsak, en åpen en. Landsforviselse har vel vist seg å ikke funke så altfor bra, med tanke på Mullah Krekar.
Sitat av Skambank Vis innlegg
Til atomet, kinseek og slashdot: Terrorisme har ingen eksakt definisjon per dags dato, det er vel drøyt 30 definisjoner på ordet laget av FN.
Vis hele sitatet...
Noe vi vel har nevnt flere ganger alle sammen Forøvrig er jeg stort sett veldig enig med deg, det eneste er at jo - gutta på skauen drepte faktisk noen sivile med vitende og vilje, men dette var situasjoner der det enten ikke kunne unngås, eller det var folk som samarbeidet med tyskerne. F.ex. ble det drept 14 sivile når de senket DF Hydro for å hindre tyskerne i å skaffe tungtvann. Samtidig er også forholdstallene (14 vs potensielt millioner hvis tyskerne hadde klart å skaffe atomvåpen) stikk motsatt av f.ex. israel/palestina, der israel dreper hundrevis for å hindre ensifrede tall. Så, jeg vil si at DF Hydro er et mye bedre eksempel på at man noen ganger ikke kommer utenom sivile tap, når det er et viktig nok millitært mål, enn noe Israel har kunnet vise til noensinne.
Sist endret av atomet; 7. januar 2009 kl. 02:29.
Jeg la merke til hvor mange ganger dere har nevt det i de andre postene rundt om på forumet akkurat etter jeg hadde postet det, var for lat til å slette innlegget
Er forøvrig helt enig med deg med tanke på gutta på skauen og sivile tap.
Mange av de som senere ble motstandsmenn kjempet mot tyskerne under invasjonen av Norge. 10.Juni 1940 ble fredsavtalen mellom Norge og Tyskland undertegnet av den norske overkommando.
§1
Alle de norske stridskrefter legger våpnene ned og forplikter seg til ikke å gripe til våpen igjen mot Det tyske Rike eller dets allierte så lenge den nå pågående krig varer.

Terrorister eller ikke, fredsavtalen brøt de.
Mange av de som senere ble motstandsmenn kjempet mot tyskerne under invasjonen av Norge. 10.Juni 1940 ble fredsavtalen mellom Norge og Tyskland undertegnet av den norske overkommando.
§1
Alle de norske stridskrefter legger våpnene ned og forplikter seg til ikke å gripe til våpen igjen mot Det tyske Rike eller dets allierte så lenge den nå pågående krig varer.

Terrorister eller ikke, fredsavtalen brøt de.
Vis hele sitatet...
Nå har det seg jo sånn at dette var under Nasjonal Samling som begikk statskupp, Norge ikke offisielt var i krig selv om majoriteten av den Norske befolkning ikke var positive til en tyske okkupasjonen. Dette er vel noe som kan diskuterer, men de var jo ikke terrorister, de var en motstandsbevegelse, velger selv å tro det er en forskjell der.
Sist endret av Skambank; 7. januar 2009 kl. 20:29.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Skambank Vis innlegg
Nå har det seg jo sånn at dette var under Nasjonal Samling som begikk statskupp, Norge ikke offisielt var i krig selv om majoriteten av den Norske befolkning ikke var positive til en tyske okkupasjonen. Dette er vel noe som kan diskuterer, men de var jo ikke terrorister, de var en motstandsbevegelse, velger selv å tro det er en forskjell der.
Vis hele sitatet...
Den norske regjeringa kapitulerte 10. juni 1940. Som leidd av det la alle militære styrkar ned våpena sine, og overdrog festningsverk til okkupanten Tyskland. Når regjeringa kapitulerte er det Haag-avtalen av 1899 som regulerte det, spesifikt artikkel 35 der følgjande står:
Sitat av Haag-avtalen 1899
Capitulations agreed on between the Contracting Parties must be in accordance with the rules of military honor.

When once settled, they must be scrupulously observed by both the parties.
Vis hele sitatet...
Norske styrkar *fortsette* å kjempe trass i at London-regjeringa hadde kapitulert. Ein del av desse styrkane var utvilsomt under norsk kommando, og dermed ulovlig i krig.

Sjølvsagt kunne ikkje Noreg hindre britisk aktivitet i Noreg, men å la norske soldatar slåst i Noreg under norsk kommando var eit definitivt krigsbrotsverk.
Norske styrkar *fortsette* å kjempe trass i at London-regjeringa hadde kapitulert. Ein del av desse styrkane var utvilsomt under norsk kommando, og dermed ulovlig i krig.

Sjølvsagt kunne ikkje Noreg hindre britisk aktivitet i Noreg, men å la norske soldatar slåst i Noreg under norsk kommando var eit definitivt krigsbrotsverk.
Vis hele sitatet...
unnskylder for en mangel av innsikt innen nevnte emne.
Var selv ganske sikker på at Nasjonal Samling begikk et statskupp, eller er dette helt på jordet?
ang. krigsforbrytelser så er det sant, og jeg mener bestemt at ved å fortsette å kjempe gjorde de en god ting, selv om det var imot krigslover. Nå har det seg jo sånn at flere nasjoner brøt disse lovene under krigen også, f.eks. Tyskland som brukte gass under angrep noe som også er imot disse lovene.
What? Den norske regjeringen kapitulerte da aldri under 2.verdenskrig, det var jo nettopp derfor norske styrker faktisk kunne kjempe "lovlig".

http://no.wikipedia.org/wiki/Kapitulasjonsavtalen_1940
Ja, isåfall er det bare å passe seg, folkens.
Mye rart som går under TERRORISME disse dager:

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles...&emne=terror*&

Altså, "§ 147a. En straffbar handling som nevnt i §§ 148, 151 a, 151 b første ledd jf. tredje ledd, 152 annet ledd, 152 a annet ledd, 152 b, 153 første til tredje ledd, 153 a, 154, 223 annet ledd, 224, 225 første eller annet ledd, 231 jf. 232, eller 233 anses som en terrorhandling og straffes med fengsel inntil 21 år når handlingen er begått med det forsett
a) å forstyrre alvorlig en funksjon av grunnleggende betydning i samfunnet, som for eksempel lovgivende, utøvende eller dømmende myndighet, energiforsyning, sikker forsyning av mat eller vann, bank- og pengevesen eller helseberedskap og smittevern,
b) å skape alvorlig frykt i en befolkning, eller
c) urettmessig å tvinge offentlige myndigheter eller en mellomstatlig organisasjon til å gjøre, tåle eller unnlate noe av vesentlig betydning for landet eller organisasjonen, eller for et annet land eller en annen mellomstatlig organisasjon."

Bare nevner det.
Sitat av Skambank Vis innlegg
unnskylder for en mangel av innsikt innen nevnte emne.
Var selv ganske sikker på at Nasjonal Samling begikk et statskupp, eller er dette helt på jordet?
ang. krigsforbrytelser så er det sant, og jeg mener bestemt at ved å fortsette å kjempe gjorde de en god ting, selv om det var imot krigslover. Nå har det seg jo sånn at flere nasjoner brøt disse lovene under krigen også, f.eks. Tyskland som brukte gass under angrep noe som også er imot disse lovene.
Vis hele sitatet...
Jo Nasjonal Samling begikk et statskupp når de annonserte sin maktovertagelse på radio.
Og ja det var flere som brøt lovene. Som den allierte bombingen av Tyskland som tidligere nevnt. Den var myntet på å bryte ned arbeiderklassen. Og hva er vel lettere å bombe enn bebyggelse når luftvernet hovedsakelig befinner seg ved industri og militære komplekser.

Når brukte Tyskland gass under angrep i 2.Verdenskrig ? Det har ikke jeg fått med meg.

Sitat av atomet Vis innlegg
What? Den norske regjeringen kapitulerte da aldri under 2.verdenskrig, det var jo nettopp derfor norske styrker faktisk kunne kjempe "lovlig".

http://no.wikipedia.org/wiki/Kapitulasjonsavtalen_1940
Vis hele sitatet...
De var nok litt for opptatt av å stikke av.
Sist endret av St.Vitus; 14. januar 2009 kl. 23:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror faktisk ikke det ble brukt gass i 2.verdenskrig i det hele tatt (bortsett fra i gasskamrene selvsagt).

@st.vitus - for travelt med å stikke av? Hva syns du de skulle ha gjort? Blitt igjen og blitt tatt til fange?
Jeg leste i diverse WWII bøker skrevet av soldater av diverse rangeringer innen hæren at de brukte gass under angrepet på den russiske festningen Sevastpol og under angrepet på Rotterdam. Lette litt og jeg fant ingen kilder som henviste til dettte, men jeg fant imidlertidig en artikkel som konstanterte at det ble brukt gass av typen CC3NO2 under angrepet på Adzhimushkay, som jeg ikke veit om er en by, festning eller frontlinje, men setter en knapp på at det er i Øst-Europa. Det er endog fastslått at Aksemaktene brukte gass for å trekke ut partisaner av gjemmesteder som ofte var huler, tunnelganger og sammenraste bygninger, noe som Amerikanerne med diskuterbar suksess brukte under Vietnamkrigen mot Vietcong.

Edit: Fant også ut at det ble brukt giftige gasser under krim-krigen, der aksemaktene deltok.
Sist endret av Skambank; 16. januar 2009 kl. 06:54.
Sitat av Skambank Vis innlegg
Jeg leste i diverse WWII bøker skrevet av soldater av diverse rangeringer innen hæren at de brukte gass under angrepet på den russiske festningen Sevastpol og under angrepet på Rotterdam. Lette litt og jeg fant ingen kilder som henviste til dettte, men jeg fant imidlertidig en artikkel som konstanterte at det ble brukt gass av typen CC3NO2 under angrepet på Adzhimushkay, som jeg ikke veit om er en by, festning eller frontlinje, men setter en knapp på at det er i Øst-Europa. Det er endog fastslått at Aksemaktene brukte gass for å trekke ut partisaner av gjemmesteder som ofte var huler, tunnelganger og sammenraste bygninger, noe som Amerikanerne med diskuterbar suksess brukte under Vietnamkrigen mot Vietcong.

Edit: Fant også ut at det ble brukt giftige gasser under krim-krigen, der aksemaktene deltok.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde gass aldri ble brukt da begge sider hadde det ,men ingen av dem ville bruke det først. Wikipedia sier om Sevastapol at det er noen som har påstått at gass ble benyttet. Rotterdam fant jeg ingenting om.
Hva er egentlig CC3NO2 ? Link gjerne til artikkelen.
Adzhimushkay er det oppgitt at det ble brukt gass.
Og partisaner er ikke uniformerte, hvis det var regelbrudd det var snakk om.
Ikke at jeg mener det er nok for å bruke giftgass.
Krim-krigen bruker man som regel om krigen på Krim i perioden 1854–1855. Men selvfølgelig forsto jeg hva du mente.

Atomet: Nei, men jeg tenkte på innlegget ditt om at regjeringen aldri kapitulerte under krigen.
Takk, det ble litt rot siden det var sent på kvelden.

http://forum.axishistory.com/viewtop...102632&start=0
Nei Tyskland var ellers ganske hyppige på å bruke gass mot sivilbefolkningen, det er det ingen tvil om.
Den tråden du linket til, har du lest igjennom hele ? Påstandene om at gass ble brukt ved Adzhimushkay uten dokumentasjon synes jeg ble ganske godt skutt ned.
Ja, men det fikk meg til å fatte interresse for det, gjorde litt videre research, og man kan ikke si det 100% sikkert, men det er tydeligvis veldig lite dokumentasjon på dette, annet enn vitneutsagn fra soldater fra begge sider av krigen. Dette er jo fordi etter at Tyskland kapitulerte brant de alt av dokumentasjon for krigsforbrytelser, og selvfølgelig vil de nekte å ha brukt gass under angep siden det var imot krigslov, men de nektet jo også for konsentrasjonsleirene. Jeg kan desverre ikke si det 100% sikkert at det ble brukt gass, men jeg velger å tro det selv etter å ha googlet litt rundt.