Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2026
Hei

Jeg holder på med vg1 som privatist. Jeg holder på å regne på eksamens oppgaver men når jeg kom til 2e så stoppet det helt opp. Er det noen som kan hjelpe meg med det?

Montøren ønsker at du kommer med et forslag til installasjon på baderommet. Det skal
være lyspunkt i taket og over speil, samt stikkontakt til barbermaskin (200W) og hårføner
(2000W). Installasjonen skal legges skjult.
a) Tegn opp baderommet som er på vedlegg 1 på nytt i målestokk 1:25 og kom med
forslag til installasjon her. (Vaskemaskinen er 60x60 cm).
b) Marker sonene på tegningen av badet og skriv inn aktuelle mål.
c) Det skal legges varmekabel i gulvet. Finn riktig effekt på kabel på Vedlegg 2, og
beregnes C-C.
d) Du skal velge egnet betjeningsbryter til varmekabelen og tegne inn plassering av
denne på tegningen din.
e) Du skal dimensjonere kurs og vern til badet. Du trenger ikke ta med vaskemaskinen
da denne går på en egen kurs.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kva har du så langt da?
Anonym bruker
"Definert Nidhogg"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du har fått oppgitt de fleste effektene og regna ut VK i deloppgave c, det eneste du mangler er effekten fra lys.

-xW*lampepunkter.
-Finn maks strømtrekk, drit i samtidighetsfaktor. Trekk fra barbermaskin (lite sannsynlig å bruke hårføner og barbermaskin samtidig)
-Velg minste vern som tåler mer enn strømtrekket.
-Regn ut spenningsfall og korslutingsstrøm(dersom du har fått oppgitt IK2pmin i fordeling)
-Velg kabel utifra Tab. 52 i NEK 400
16A jordfeilautomat, ferdig arbeid vel?
Knapt noen som legger opp 10A til noe som helst i dag.
Tenk om de i fremtiden ønsker seg en steamdusj eller noe sånt dill. Alltid greit med litt ekstra guff.
Benytt 15/16A jfa til badet, begrunn det med at det i dag ytterst skjeldent benyttes 10a til noe da man kun trenger forholde seg til 2,5mm2 i2 på 15/16a automatene i dag er justert ned for og kunne tilfredsstille krav 1 og 2, husk og dokumenter dette :-)
Groene bossen, tuinm
deGrønne Skoger's Avatar
Alle nye kurser blir lagt 15/16A idag, om du så bare skal bruke en liten hårføner nettop slik at det er mulighet for utvidelse eller endret bruk ved senere anledning. Skriver 15A da dagens norm kan du ikke bruke vanlig 16A vern med 1,45 i2 verdi på skult annlegg, da må i2 være 1,2 eller benytte 15A vern.

Anbefalt effekt/m2 på bad er rundt 120W, så er det bare å finne en riktig kabel størrelse etter det, og hvor mange KVM badet er på, bruk 16W/M kabel. For å beregne C-C ganger du areal med 100 og deler på lengden på kabel. Husk og trekke fra evt sluk, toalett eller utstikk i rom.


"Betjeningsbryter" for varmekabler er en termostat du setter sammen med de andre bryterne ved døra. Meget vanlig idag med spotter med dimmer, og av/på bryter for lyspunkt over speil/vask og evt bryter for vifte samt punkt for vifte/avtrekk.
Hei

Takk for gode svar. Jeg holder på å regne ut den oppgaven nå. Men nå har jeg et annet spørsmål. Jeg har tre motstand i parallel, på 1200 ohm, 680 ohm og 1 på 330 ohm. Når jeg regner Rtot så får jeg svaret til å bli 0,0053 ohm, noe jeg syns er veldig lite. Så det jeg lure på er om andre kommer til det samme eller om jeg regner helt feil?
Fellesnevneren hos meg på brøken er 224400
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Resistansen i paralellkopling er gitt av 1/R=1/R1+1/R2+…1/Rn.

Rekn over på nytt. Du har gjort ein elementær feil.
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Rtotal = 1/(1/R1 + 1/R2 + 1/R3)
Rtotal = 1/(1/1200 + 1/680 + 1/330)
Rtotal = 1/(0,000833 + 0,001471 + 0,003030)
Rtotal = 1/0,005334
Rtotal = 187,48ohm
Du regner feil. Det blir en kortslutning med så lite motstand.
Lenge siden jeg har gjort det, men jeg kom frem til at svaret var 187ohm.
Hver av motstandene skal du du dele på 1. (1/1200 + 1/680 + 1/330)
Når du har gjort dette summerer du alle mostandsverdiene du kom frem til etter å ha delt på 1. (0.00147058823+0.00303030303+0.00083333333)
Når du har summert dette tar du 1/dette summerte tallet for å finne totalresistansen
Sist endret av pkk1990; 13. november 2017 kl. 20:15.
Jepp, det hadde jeg. Nå kom jeg frem til 187 ohm. Og det stemmer mye bedre med hva jeg forventet.
...og grunnen til at 1/R=1/R1+1/R2+...+1/RN for N parallellkoblete motstander er Kirchhoffs lov, som sier at den totale strømmen må være summen av delstrømmene: Itot=I1+I2+...+IN. Siden Itot=V/Rtot og Ik=V/Rk, får vi altså at 1/Rtot=1/R1+1/R2+...+1/RN.