Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2616
Hello! Vurderer å kjøpe meg nytt headset, og trenger noen anbefalinger.
Har ikke bestemt meg 100% for prisen enda, men har sett på headsett fra 4000 til 6000kr. Det skal hovedsakelig brukes til musikk, for det meste metal.
Fra før har jeg RHA Dacamp L1 som jeg tenkte å bruke sammen med dette.

Hittil har jeg sett på bl.a:
Sennheiser HD650
Sennheiser HD700
Beyerdynamic DT 1770 Pro

For å nevne noen.

Takker for svar!
Nå sverger jeg personlig til alt i BD DT-serien, og 1770 er ikke noe unntak.

Med det sagt, HD800 er visstnok fantastisk.

https://www.rtings.com/headphones/re...ing-audiophile
Støttes. Beyerdynamic har mange godbiter og dt serien er også kanskje de aller mest behagelige headphones jeg noen gang har brukt. Kan lytte i timesvis uten at det klemmer, eller at ørene blir vonde av trykk fra putene eller at hode og ører blir svette som ofte er tilfellet i lukkede headphones med puter av skinn. BD bruker fløyel og de putene er helt konge. DT 1770 har også puter i skinn med i boksen så du kan velge selv. Konstruksjonen er helt topp, og byggkvalitet virker å være høy. Godt polstret bøyle i skinn. Null plast som brekker om du kommer borti noe. Når det kommer til selve lyden så er det kanskje vanskelig å anbefale headphones da folk gjerne har egne preferanser. Noen liker litt varm lyd, andre ønsker kanskje en dipp i midbass eller superkrisp diskant. Dt 1770 er ærlige headphones. Avslører dårlig lyd men på gode innspillinger så er lyden engasjerende men ganske nøytral. Dyp bass og klar og fin diskant. Men de koster jo noen kroner så du bør forsøke å lytte på dem, gjerne sammenlikne med de fra Sannheiser. Har ikke testet hd 650 og 700. Men liker lyden fra hd 800 svært godt. Men de har jo et helt for jævlig design. Dyre er de også.

Sennheiser hd800 er vel priset på ca det dobbelte av budsjettet til ts.
Sitat av random67489 Vis innlegg
Sennheiser hd800 er vel priset på ca det dobbelte av budsjettet til ts.
Vis hele sitatet...
Jo, stemmer vel det, men er ikke uvanlig at budsjett kan strekkes en del hvis folk forelsker seg i noe så tenkte det var verdt å nevne uansett.

Men jeg hadde, som hintet til, fortsatt satt en knapp på Beyer sine - spesielt 1770/1990, men hele DT Pro linja bokser i grunn langt over sin egen prisklasse imo.
HD800 er så stygge og svære at de kunne jeg personlig aldri brukt utenfor husets 4. Ville vært ekstremt selvbevisst om jeg var ute i det offentlige rom med hd800 på hodet. Ville nok blitt flau og rød i fjeset om jeg følte noe så i min retning eller om jeg så noen le eller smile bredt. Ting jeg ellers bryr meg døyten om, men størrelse og utseende på hd800 skjønner en ikke omfanget av før en faktisk ser de i levende livet. Og helst da på noen andres hode.
Trådstarter
17 2
Takk for bra svar.

Jeg er enig i at Sennheiser sine er i overkant stygge! HD 800 er ikke aktuelt mtp. pris
Lener mer og mer mot BD DT 1770 eller BD DT 1990. Har ikke helt bestemt meg om jeg vil ha åpne eller lukka enda. Kommer mest sannsynlig til å bruke de hjemme for det meste, da jeg så og si aldri reiser kollektivt. Dersom jeg gjør det bruker jeg Sony BT-headsettet mitt.
Regner med at 1990 lekker ganske mye lyd, og det er ikke helt heldig når jeg f.eks sitter i stua med samboeren min.

Dette er mitt første kjøp av dyrere headset. og jeg vet ikke hvordan de høres ut i forhold til f.eks Sony h.ear 2.
Noen som har forslag til noen butikker i nærheten av Skien/Porsgrunn som kan ha disse inne? HiFi Klubben fører ikke disse varene, og Spaceworld Soundgarden i Bamble og Tønsberg er lagt ned.
Har ikke prøvd 1770 eller -90, men hadde et DT770 Pro på ørene i mange timer hver dag i flere år uten at det plaga meg det døyt. Ville ikke vært redd for å gå for lukka klokker fra Beyerdynamic.
Jeg har prøvd litt forskjellig: Beyerdynamic DT770 Pro, Philips Fidelio X2, MrSpeakers MadDog og Sennheiser HD650. HD650 er desidert min favoritt så langt, og er de jeg bruker 99% av tiden.

Om lekasje av lyd er et potensielt problem ville jeg derimot sagt at åpen konstruksjon er utelukket. Lyden lekker rett igjenom. Det blir som å sitte med små høyttalere. Det går også begge veier, med mindre du hører på høyt volum vil bakgrunnslyder lekke igjenom musikken. Jeg har ingen problem med det, men hadde nok aldri brukt åpne hodetelefoner blant folk eller ute i offentlighet.

Lydmessig synes jeg åpen konstruksjon er best, og det føles mer som å høre på musikk på høyttalere. Man får litt mer "rom" i lyden, lydbildet føles større.
Har brukt 650HD i årevis, er min favoritt men du trenger en solid forsterker for og få de til å synge. Hadde en Little dot MK3 som var ganske bra da de er enestående med rør spesielt OTL, men nå bruker jeg Mjolnir 2. Eneste som har konkurrert med de har vært LCD-2 men de veide altfor mye

Senn 800 er slitsom i lengden pga diskanten. Beyer er også et bra valg har kun hørt T1 dog, men syntes de var litt for analytiske

Beste er jo og få prøvd disse her men vet ikke om noe sted i vestfold. evt til Oslo
Sist endret av Sergantpepper; 28. november 2018 kl. 15:50.
Selv kan jeg anbefale:
AKG Y50BT
https://www.elkjop.no/product/lyd-hi...ner-y50bt-sort

Jeg bruker disse mye, hører på masse forskjellig musikk og er veldig fornøyd med dem.

Kan anbefale dem på det høyeste.
Sist endret av øyvind95; 28. november 2018 kl. 21:52.
Jeg bruker Shure og Grado . Veldig forskjellig lydsignatur. Grado er vel noe av det bedre du får av åpne i denne prisklassa. Skal du ha noe bedre imo må du på noen av de litt fetere Audeze-modellene.
Trådstarter
17 2
Ikke lett å velge når man generelt er ubesluttsom

Vurderer også headsett under 3000 kr, og har da sett på AKG K712 PRO. Disse har gått ned en del i pris de sist to åra. Noen erfaringer?
Har lest at disse er ganske bra for min type musikk. For det meste mye forskjellig metal (death, black, thrash, groove, osv).

Skal som sagt kjøre headsettet gjennom RHA Dacamp L1. Tror jeg vil få nok kraft til å drive de fleste headsettetene jeg har sett på hittil. Denne har også 12-trinns bass- og treble EQ (-6 til 9dB)

Har også lest at sennheiser sine ikke egner seg like godt til metal, men det kommer vel an på øret som hører. Har ikke mulighet til å høre noen av headsettetene som er nevnt i tråden her, uten å reise et par timer.
Syns Audio Technica er helt suverent. Et litt billigere merke, som prøver å yppe med de mer kjente. Har selv Audio Technica ATH-M50x, og er sykt fornøyd. Og jeg er veldig kravstor når det kommer til lydbilde og "følelsen" av akustikk. Hører selv mest på prog-rock (Pink Floyd, Tool, Yes, Jethro Tull osv), og man hører nærmest hver eneste detalj.
Føler også at dette merket satser mer på selve lyden, enn "noise-cancelling" som f.eks Bose satser på.

Selv kommer jeg kun til å kjøpe Audio Technica fremover, etterhvert som mine headsets pensjonerer seg.

Her er en review: https://www.soundguys.com/audio-technica-ath-m50x-592/
ATH-M50x er bra de, spesielt i forhold til prisen. Men det er noe som ikke stemmer helt med de. Virker som de har feta opp bassen litt mye. Eller kanskje er det mellombassen? Har ikke eid de selv så har ikke brukt de veldig mye men har lyttet på de noen timer og tror de prismessig er rundt det samme som dt 770 pro om jeg husker rett. Jeg personlig ville valgt dt770 pro over M50x.

Noise canceling headphones mangler endel på lyden ja. Men det er helt greit egentlig. For det er jo et kompromiss. De har lagt ned mest penger på å lage stillhet slik at en ikke trenger plages med støy og det er jo intet mindre enn genialt.
Har fjorårets sony wh1000x2 som erstattet bose qc 35. Veldig fornøyd med noise canceling delen på sonyen. Lyden er såder. Helt grei men ikke super engasjerende. Men det brukes jo ikke kun til lytting men til å lytte mens man maskerer støy og da er det helt topp. Har ikke prøvd årets wh1000x3 men folk som har sier de har tatt et stort steg opp på lydkvalitet. Så det kan jo være verdt å sjekke for de som trenger noise canceling feks på jobb, pendling etc. Det som drar mest ned på sonyene er skinnputene. Etter særlig mer enn et par timer så blir man veldig svett og trenger en pause fra dem.
"Monster Victory" funket fett, helt til dem ble tråkket på.
Sist endret av Tøffetom; 29. november 2018 kl. 14:42.
Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Syns Audio Technica er helt suverent. Et litt billigere merke, som prøver å yppe med de mer kjente. Har selv Audio Technica ATH-M50x, og er sykt fornøyd. Og jeg er veldig kravstor når det kommer til lydbilde og "følelsen" av akustikk. Hører selv mest på prog-rock (Pink Floyd, Tool, Yes, Jethro Tull osv), og man hører nærmest hver eneste detalj.
Føler også at dette merket satser mer på selve lyden, enn "noise-cancelling" som f.eks Bose satser på.

Selv kommer jeg kun til å kjøpe Audio Technica fremover, etterhvert som mine headsets pensjonerer seg.

Her er en review: https://www.soundguys.com/audio-technica-ath-m50x-592/
Vis hele sitatet...
Støtter denne. Hører stort sett bare på metal (klassisk metal og death) samt noe progressiv rock. Hadde hørt på Porcupine Tree i årevis, men etter at jeg kjøpte m50x oppdaget jeg til stadighet nye ting i musikken jeg ikke hadde lagt merke til før (kan jo være fordi jeg brukte mye middels bra ørepropper før også). Men veldig fornøyd med lyden, ja :-)
Sitat av 9ppel Vis innlegg
Støtter denne. Hører stort sett bare på metal (klassisk metal og death) samt noe progressiv rock. Hadde hørt på Porcupine Tree i årevis, men etter at jeg kjøpte m50x oppdaget jeg til stadighet nye ting i musikken jeg ikke hadde lagt merke til før (kan jo være fordi jeg brukte mye middels bra ørepropper før også). Men veldig fornøyd med lyden, ja :-)
Vis hele sitatet...
Porcupine Tree er KONGE på dette headsettet, ja!
AKG har en skarperere signatur, tenk på det slik at du står nærmere "scenen" og får lyden slengt mot deg med eksplosive cymbaler og mer "in your face" lyd som kan bli slitsom i lengden, spørs om du er ute etter nøytrale headset hvor du hører mixen som den egentlig er produsert uten noen maskering, bass boost o.l. De du spesifikt linket til er mer egnet for produksjon, kommer igjen ann på om du er ute etter og analysere musikken eller "føle den". 650 Har en veldig mørk signatur så de passer ikke så veldig for metal men mellomtonen er guddommelig, vokaler høres bare så naturtro som om vokalisten var til stede.

Hvis du har lyst til og offre vokaler for mer bass og hard diskant vil jeg anbefale HE-560 som du får til 3500 på Ebay med frakt og moms (de er også planar(!)). Metal/Techno er awesome på disse

https://www.ebay.com/itm/HIFIMAN-HE5...ZGa7:rk:1:pf:0
Sist endret av Sergantpepper; 30. november 2018 kl. 00:54.
Trådstarter
17 2
Sitat av Sergantpepper Vis innlegg
AKG har en skarperere signatur, tenk på det slik at du står nærmere "scenen" og får lyden slengt mot deg med eksplosive cymbaler og mer "in your face" lyd som kan bli slitsom i lengden, spørs om du er ute etter nøytrale headset hvor du hører mixen som den egentlig er produsert uten noen maskering, bass boost o.l. De du spesifikt linket til er mer egnet for produksjon, kommer igjen ann på om du er ute etter og analysere musikken eller "føle den". 650 Har en veldig mørk signatur så de passer ikke så veldig for metal men mellomtonen er guddommelig, vokaler høres bare så naturtro som om vokalisten var til stede.

Hvis du har lyst til og offre vokaler for mer bass og hard diskant vil jeg anbefale HE-560 som du får til 3500 på Ebay med frakt og moms (de er også planar(!)). Metal/Techno er awesome på disse

https://www.ebay.com/itm/HIFIMAN-HE5...ZGa7:rk:1:pf:0
Vis hele sitatet...
Tror jeg må prøve meg litt frem etter hvert som jeg får mulighet til å høre på de forskjellige klokkene.
Gikk for AKG K712 PRO i første omgang. Kjøpte det uåpnet og relativt billig av en kompis som bor et stykke unna. Satser på at det blir bra om jeg skrur ned diskanten ørlite på Dacampen.
Er ikke så opptatt av at det skal være så analytisk, men at det først og fremst skal være moro å høre på musikk.
Må stikke innom Oslo HiFi Center nesten gang jeg er i Oslo, tenker jeg.

HE-560 er helt klart notert. Må sjekke disse ut, sammen med en del andre. Blir nok like vanskelig å velge klokker neste gang jeg skal kjøpe!
Men nå har jeg i alle fall en pekepinn på hva jeg skal se på neste gang.