Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 6624
Hei!
Jeg har et oppblåsbart boblebad i hagen. Det er 15 grader nå, og jeg tenkte å ta et bad i 38 grader ikveld, hvis det går fort nok. Jeg har et svart beskyttelseshette over, den andre siden av det svarte er aluminiumsfolie.

Jeg vet at svart absorberer mer varme enn hvit. Det jeg nå lurer på er: Jeg har også en oppblåsbar varmeholder. Dvs. det legges over vannet i badet, slik at varmen ikke slipper så godt ut. Det er hvitt.

Jeg har også to svarte saccosekker jeg kan ha oppå hele greia.

Så, hva varmer vannet raskest? Uten hette og beskyttelse? Med hette? Med hette og beskyttelse? Bare beskyttelse? Med saccosekker oppå alt dette?
Dyppvarmer på 2-3 kw som du plasserer slik at den ikke kan smelte hull i plasten. Koster fra 500 lappen og opp avhengig av hvor du finner de.

Hvor lang tid det vil ta å varme opp boblebadet kan du sikkert regne ut når du har antall grader du må øke får å få perfekt temp.
Sist endret av random67489; 17. august 2018 kl. 13:32.
Det var jo ikke det jeg spurte om!!! Jeg spurte om hvilket av alternativene jeg har som gjør at vannet blir varmt raskest.
Sist endret av Stingray; 17. august 2018 kl. 13:38.
Ja lykke til med de saccosekkene, du blir nok ikke å bade i kveld. Du skal øke tempen 22 grader med hjelp av 2 saccosekker?
Sitat av Stingray Vis innlegg
Hei!
Jeg har et oppblåsbart boblebad i hagen. Det er 15 grader nå, og jeg tenkte å ta et bad i 38 grader ikveld, hvis det går fort nok. Jeg har et svart beskyttelseshette over, den andre siden av det svarte er aluminiumsfolie.

Jeg vet at svart absorberer mer varme enn hvit. Det jeg nå lurer på er: Jeg har også en oppblåsbar varmeholder. Dvs. det legges over vannet i badet, slik at varmen ikke slipper så godt ut. Det er hvitt.

Jeg har også to svarte saccosekker jeg kan ha oppå hele greia.

Så, hva varmer vannet raskest? Uten hette og beskyttelse? Med hette? Med hette og beskyttelse? Bare beskyttelse? Med saccosekker oppå alt dette?
Vis hele sitatet...

Du surrer litt. Svart absorberer mye lys/stråling, og omdanner det til varme. Det du kaller aluminiumsfolie er nok mylar. Mylar reflekterer stråling veldig godt, derfor har du det på innsiden slik at all varmestråling fra vannet reflekteres tilbake til bassenget. Utsiden av trekket er sort for å absorbere mest mulig stråler fra sola og omdanne dette til varme.

Hvis det er godt med sol er nok det beste å ha trekket på (riktig vei), og ikke ha noe på toppen. Hvis det er overskyet kan du godt prøve å legge noe på toppen av trekket for å isolere.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja lykke til med de saccosekkene, du blir nok ikke å bade i kveld. Du skal øke tempen 22 grader med hjelp av 2 saccosekker?
Vis hele sitatet...
Han har nok et varmeelement i bassenget.
Sist endret av mentalmelt; 17. august 2018 kl. 14:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tenker noe ala dette vil gjøre susendusen med litt oppfinnsomhet og finurlige triks.

https://www.youtube.com/watch?v=HMjpWlgcK-M
mentalmelt: Helt riktig, surrer litt. Det med at svart absorberer lys og omdanner til varme visste jeg, bare litt trøtt.
Jeg har også en sånn: https://mspa.no/produkt/isolasjonslokk-tekapo/, skal jeg la denne ligge under det svarte trekket, eller uten, i og med at dette er hvitt?

Glemte også å nevne at det er VELDIG FINT VÆR her idag, dvs. sol så langt jeg kan se, helt blå og vakker himmel!
Raskeste er vel å koble en slange til varmtvannsberederen din (dusjkrana?) og fylle bassenget med varmtvann derfra.
(Koster jo litt penger i strøm da, regner med at du ønsker gratis varme?)

Her i Oslo har det akkurat skyet over, og yr.no har meldt regn i kveld. Vet ikke hvor du holder til, men Lykke til.
Sett på lokket og trekket du. Er vel det som er meningen.