Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 6584
Jeg kom over en reklame hvor det blir sagt at en 0.6 kg tung ipad veier 96 kg når en bil krasjer i 100 km/t. Jeg kan litt fysikk, men forstår ikke hva som menes. Noen som vet hvordan de regner ut dette?

link til reklame:

https://www.barnashus.no/tips-og-rad...xxxxxx=2018_Q2
De mener nok at iPad-en vil treffe med en kraft som tilsvarer 96kg. Selv ville jeg brukt newton for å illustrere energien iPad-en får i en krasj, men dette er ikke noe hvermannsen kan forholde seg til.
Trådstarter
Sitat av AkerUE Vis innlegg
De mener nok at iPad-en vil treffe med en kraft som tilsvarer 96kg. Selv ville jeg brukt newton for å illustrere energien iPad-en får i en krasj, men dette er ikke noe hvermannsen kan forholde seg til.
Vis hele sitatet...
Ja, det er noe sånt jeg også tenker, men forstår ikke helt hva det vil si. Altså: å bli truffet av en ipad i en billulykke kan vel ikke sammenlignes med en person som veier 96 kg stående oppå seg? Det er ihvertfall slik jeg tolker dem. Jeg ser forsåvidt at det ikke er noen særlig vits å bruke joule ettersom dette er noe folk flest ikke har noe forhold til.
Sitat av randommm Vis innlegg
Ja, det er noe sånt jeg også tenker, men forstår ikke helt hva det vil si. Altså: å bli truffet av en ipad i en billulykke kan vel ikke sammenlignes med en person som veier 96 kg stående oppå seg? Det er ihvertfall slik jeg tolker dem. Jeg ser forsåvidt at det ikke er noen særlig vits å bruke joule ettersom dette er noe folk flest ikke har noe forhold til.
Vis hele sitatet...
Det kan heller sammenliknes som om en ipad trykkes mot ansiktet ditt med 96 kilos kraft i et par hundredels sekunder. Når de leter etter måter å regne det ut på trenger de vel ikke å ta i bruk fagterminologi som folk flest har et forhold til?

Jeg kan omtrent like mye fysikk som mannen i gata om ikke mindre. Men det blir utregnet av G-krefter vil jeg tro.

Dersom du kjører i 100km/t og plutselig akselererer du (eller bremser) ned til 0km/t i et kræsj, så vil ipaden din fremdeles fly i 100km/t. Den eneste grunnen til at Ipaden din veier 6 hekto er fordi gravitasjonskraften virker på den. Dette er 1G. Når ipaden din flyr i 100km/t og så bremses ned til 0 på svært kort tid så vil det kreve ganske mye energi for å stoppe ipaden fra å fly videre.

Ved å ta i betrakning hvor raskt noe akselererer (eller bremses ned, egentlig bare en endring i hastighet) så kan en bestemme G-kreftene til gitt objekt. Alt som akselererer i den hastigheten vil da oppleve samme G-krefter. Sett at under en kræsj så opplever du 160G. Dette er da 160 ganger vekten til alt som oppbremses som må presses mot noe for å stoppes, i dette tilfellet en ipad på 6 hekto mot ansiktet ditt. 6*160=960. 960 hekto er som kjent 96 kg.

Jeg klarte nok ikke forklare det godt i det hele tatt, jeg har tbh. drukket et par øl også, men det er heldigvis mange flinke fysikere her som kan forklare det bedre enn meg hvis det fremdeles er uklart.
Som du sikkert vet er F=m*a.

kg er en enhet for å angi masse, ikke krefter. Men siden vi alle bor på jorda hvor tyngdeakselerasjonen er noenlunde konstant (g = ~9.82 m/s^2) forstår alle hva som menes med at "melkekartongen veier 1 kg", selv om enhetene ikke gir noen mening. Melkekartongen veier 9,82 Newton (= 1 kg * 9,82 m/s^2), og har masse 1 kg.

Når en bil kræsjer får man i tillegg til tyngdekraften en kraftig akselerasjon i motsatt retning av bilens hastighet. Reklamen sier at Ipad-en "veier 96 kg" når bilen kræsjer. Det er så klart feil. Ipad-en har masse 0.6 kg hele tiden, men det kan tenkes at det trengs en kraft på 96 kg * 9,82 m/s^2 = 943 N for å klare å endre Ipadens fart fra 100 km/t til 0 km/t på den tiden en bilkrasj tar.

Ut fra dette kan vi beregne hvilken akselerasjon de bruker i beregningene.

96 kg * 9,82 m/s^2 = 0,6 kg * x

altså

x = (96 kg * 9,82 m/s^2)/(0,6 kg) = 1571 m/s^2 = 160 g (som i g-krefter).

160 g er svært mye til å være en bilkræsj etter det jeg klarte å google meg frem til (100 g hadde vært mer realistisk), men det jeg har beregnet her er altså akselerasjonen til Ipad-en. Man kan jo forestille seg at Ipad-en treffer deg i bakhodet etter at bilen har deformert seg, og etter du har "brukt opp" airbagen sin bremsekraft, og dermed får en mye kjappere nedbremsning enn deg og bilen.
Sist endret av Ozma; 19. juni 2018 kl. 01:53.
Trådstarter
Sitat av Relevant Vis innlegg
Når de leter etter måter å regne det ut på trenger de vel ikke å ta i bruk fagterminologi som folk flest har et forhold til?
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte mer på at det ikke er vits å si: "en ipad har X joule energi" siden folk flest ikke har noe spesielt forhold til joule, i utregningene er det greit

Takk til alle som har svart. Jeg personlig ville heller sammenlignet ipaden med en tung gjenstand som blir sluppet fra en hvis høyde eller noe slikt fremfor å bruke kg, men det får så være!
Sitat av Ozma Vis innlegg
160 g er svært mye til å være en bilkræsj etter det jeg klarte å google meg frem til (100 g hadde vært mer realistisk), men det jeg har beregnet her er altså akselerasjonen til Ipad-en. Man kan jo forestille seg at Ipad-en treffer deg i bakhodet etter at bilen har deformert seg, og etter du har "brukt opp" airbagen sin bremsekraft, og dermed får en mye kjappere nedbremsning enn deg og bilen.
Vis hele sitatet...
Synes argumentet med at Ipaden flyr videre er veldig logisk. Den ville ikke begynne nedbremsingen på samme tiden som bilen. Så til tross for at biler er designet for å ha lang "krasjtid" så vil Ipaden mest sansynlig ikke bli påvirket av dette. 160 G tilsvarer en nedbremsing fra 100 til 0 ca 0.17 sekund, dette synes jeg virker helt innafor å anta.