Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1358
Hei!


Jeg har nylig gått til innkjøp av en ny LG 37" LCD tv, og skulle igår sette meg ned med dama for å se neste episode av sopranos. Når vi begynte å se var det noe som slo oss begge: bildet så ikke lenger ut som film(film=bra),men så nå heller ut som billig video, d.v.s at alt så mer realistisk ut, med andre ord som om det var filmet behind the scenes eller noe i den dur, kan vel enkelt forklare det som at sopranos så ut som en dårlig engelsk krim-serie(hjertet på rette staden) eller en episode av the office.

Skjermen kjører 720p og jeg bruker ps3 som avspiller av dvdfilmer. Jeg har tidligere sett det samme skje med andre skjermer som er utstilt på dv elektrokjeder,og jeg har alltid tenkt at det der så ikke bra ut, for så å spørre selgeren om hvorfor filmen ser så "billig" ut på den helt nye flotte flatskjermen, - selger har da alltid sett ut som et stort spørsmålstegn og begynt å legge ut i det vide og det brede om hvor klart bildet er b.la b.la, - greit nok det,men det ser ikke lenger ut som film.

Er det noen her som skjønner hva jeg mener? Er dette et vanlig problem? Og aller viktigst: hva kan man gjøre for å redusere/fjerne dette problemet på en ny LCD-tv?
Det har sannsyligvis noe med bildebehandlingen i tv'en å gjøre, hvis du går inn på menyen på tv'en og sjekker ut bildeinstillingene så kan du prøve å skru av eventuelle støyreduksjoner og andre typer for bildebehandling som eventuelt er på.

Ofte har tv'er forhåndsinnstillinger som "movie", "television" osv, du kan jo prøve å skifte mellom disse forskjellige typene og se om bildet blir bedre.
Sikkerhetsklarert
Hvordan har du koblet ps3 til tv? hdmi?
Vet ikke om det er tilfellet, men ofte blir film til video rett og slett fordi det er video. Flere og flere serier blir spilt inn digitalt (så å si alle) med dårlige komprimeringer og bilde"generatorer" som gjør at bildet ser dritt ut.

Norske filmer ser man ofte dette i (som reprise, alt for egil, lange flate ballær osv). Dette gjøres rett og slett fordi det er en billigere løsning.

HATER billig video, det ser elendig ut. Enkelte TVer (LG eller Toshiba tror jeg) har egne filter som fikser opp i slike ting.

Og dersom selgeren bare så ut som ett stort spørsmålstegn, ville jeg satt meg på bussen og dratt videre til neste butikk...
Sist endret av time-timerus; 5. oktober 2007 kl. 11:10.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Dette har jeg sett på en venn av meg sin nye Samsung 46 tommer også, det ser liksom "Ekte" ut, bilde blir helt forjævelig. Prøvde alt av instillinger, men jeg fikk det ikke bort.
Akkurat det samme her når jeg kjøpte min philips 32tommer LCD, skikkelig dårlig kvalitet på bildet, helt til jeg putta i HDMI kabelen, da blei det skikkelig digg bilde. Men scart? ikke snakk om!
Skjønner akkurat hva du mener, det er som når man ser på behind the sceenes og de virser orginal opptakene før de er redigert, du tenker, herregud, det ser jo skikkelig dårlig ut!
Men jeg opplever ike det samme på min samsung 46"

Var filmen i HD?
Du må forandre litt på farge- og bildeinstillingene. Blir garantert bedre. Det er nesten en regel at skjermene i butikkene er dårlig innstilt, og at bildet derfor ser dårlig ut. Da vi fikk Sony 40W2000en vår, ble jeg veldig skuffet over kvaliteten, men straks jeg hadde lekt meg litt i innstillingene ble det knall bilde.
Sitat av tor82
Hei!


Jeg har nylig gått til innkjøp av en ny LG 37" LCD tv, og skulle igår sette meg ned med dama for å se neste episode av sopranos. Når vi begynte å se var det noe som slo oss begge: bildet så ikke lenger ut som film(film=bra),men så nå heller ut som billig video, d.v.s at alt så mer realistisk ut, med andre ord som om det var filmet behind the scenes eller noe i den dur, kan vel enkelt forklare det som at sopranos så ut som en dårlig engelsk krim-serie(hjertet på rette staden) eller en episode av the office.

Skjermen kjører 720p og jeg bruker ps3 som avspiller av dvdfilmer. Jeg har tidligere sett det samme skje med andre skjermer som er utstilt på dv elektrokjeder,og jeg har alltid tenkt at det der så ikke bra ut, for så å spørre selgeren om hvorfor filmen ser så "billig" ut på den helt nye flotte flatskjermen, - selger har da alltid sett ut som et stort spørsmålstegn og begynt å legge ut i det vide og det brede om hvor klart bildet er b.la b.la, - greit nok det,men det ser ikke lenger ut som film.

Er det noen her som skjønner hva jeg mener? Er dette et vanlig problem? Og aller viktigst: hva kan man gjøre for å redusere/fjerne dette problemet på en ny LCD-tv?
Vis hele sitatet...
Forskjellen på Film og video er at på film blir bildene lagret i filmceller på et bånd, mens på video blir de lagret digitalt på en tape. Klassisk eksempel på film er de gammle filmkameraene med to store hylser til filmruller på toppen. Så selv om film generellt har bedre kvalitet, kan du ikke si at det direkte betyr bra bilde. Jeg ser heller ikke hvordan du kan kritisere Heartbeat, som imo har veldig bra, og "riktig" bildekvalitet til settingen.
Må nokk kalibrere TV-en din ja, søk på kalibrering + tv "merke" å google,
lykke til