Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 10918
Jeg har nå nylig fått høre at det tydeligvis er noe galt i å gå med samme klær to dager på rad, eller at mange kan se på deg som ekkel eller hygienisk. Er dette en stor greie?
Hvor lenge mener dere at man skal kunne gå med samme klær?
Jeg har alltid tenkt at om klærne ikke er møkkete eller lukter, trenger man ikke vaske de.
Jeg skifter alltid nytt tøy hverdag, mange synes det er uhygienisk å bruke de samme klærne om igjen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av U.S.Marshall Vis innlegg
Jeg skifter alltid nytt tøy hverdag, mange synes det er uhygienisk å bruke de samme klærne om igjen.
Vis hele sitatet...
Det er jo blank løgn, med mindre du er kirurg. Dei bakteriane vi omgir oss med er stortsett ufarlige, og dei er overalt. Sjølv på huda di tre minutt etter at du har dusja. Og på kleda, fem minutt etter at du har tatt dei på deg.

Hovedgrunnen til å vaske kle er at dei lukter etter ei stund, og at dei ser flekkete ut. Det er heilt ufarlig å gå med samme bukse i et halvår, ut frå eit hygiene-standpunkt. Det er neppe vesentlig fleire bakterier på den etter tre uker enn etter ei uke.
Det vil jo bli lukt etter hvert som svette samles og tørkes i klærne. For ikke å snakke om bremsespor og hudrester ++. Fra mitt synspunkt er det ikke galt å bruke klær 2 3 dager det kommer an på lukt og flekker som du selv sier. Men her i Norge er normen å skifte undertøy hver dag
Bytter sokker, undertøy og t-skjorte hver dag. Bukse/genser/skjorte, går jeg gjerne med i 2-3 dager før jeg skifter. Det er ikke slik at disse klærne har begynt å lukte etter denne, (i mine øyne), korte tiden.

Ser ofte at folk har på seg nye klær hver dag, og har selv lurt på om jeg kan bli sett rart på ved at jeg har det samme på meg.

Blir jo også forferdelig mye klesvask om man skal gå gjennom et nytt sett med klær hver dag
Sist endret av Eewee; 19. oktober 2016 kl. 08:20.
@vidarlo Blank løgn? HVa snakker du om? Både ts og post #2 snakker om hvordan ting oppfattes av andre mennesker. Andres følelser rundt dette er ikke enten sant eller usant. Folk føler det de føler. Er en skjorte møkkete etter 1 dags bruk? Vel om du ikke har sølt på skjorten eller svettet skjorta våt er den ikke møkkete i ordets forstand og man trenger helt sikkert ikke vaske den. Men stiller man i samme skjorte 2 dager på rad så vil noen mennesker finne det avskyelig og uhygenisk. Det hjelper ikke om tøyet ditt er kjemisk rent eller luktfritt om andre mennesker rundt synes du er en grisete svin.

Jeg personlig bytter tøy hver dag, fra ytterst til innerst. At en bytter en pent brukt skjorte eller genser som en kanskje kun har brukt på jobb betyr ikke nødvendigvis at skjorten/genseren må vaskes etter 1 dags bruk. Det betyr bare at jeg finner noe annet å ta på meg dagen etterpå for å unngå å vekke avsky blant kolleger.

Dette handler ikke om rett eller galt, men hvordan andre mennesker oppfatter en. Kanskje er jeg i overkant følsom for hva andre tenker om meg, men det er en svært liten pris å betale å skifte tøy hver dag. Det koster meg ikke noe i kroner og ører, og kan en så liten innsats gjøre at jeg unngår stigma og dårlig rykte så ja takk.
Sist endret av frtoretang; 19. oktober 2016 kl. 08:31.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Det hjelper ikke om tøyet ditt er kjemisk rent eller luktfritt om andre mennesker rundt synes du er en grisete.
Vis hele sitatet...
Hender jeg kjøper 2 plagg av samme sorten når jeg kjøper klær. Det har hendt at jeg jar gått med de plaggene etter hverandre. Hva skal alle de andre menneskene tro da? Nei, det bryr jeg meg rett og slett ikke om. Er vel deres problem at de skal gå å dømme andre mennesker på feil grunnlag?
Jeg bytter boxer og sokker hver dag. Dersom jeg ikke har vært svett iløpet av dagen (bruker sterilan deodorant<3), bruker jeg t-skjorten to dager. Men jeg legger den tilbake i skapet. Samme med gensere, jeg bytter antrekk hver dag av hensyn til hva andre tenker, men ikke minst det at jeg er litt interessert i å bruke forskjellige antrekk. Gensere vasker jeg når det kommer en flekk, eller når den lukter veldig brukt. Det kan være ti ganger, eller det kan være et par ganger i året. Bukser vasker jeg nesten aldri, dvs noen ganger i året. Noen jeans bør aldri vaskes, jeg tar de heller en dag eller to i fryseboksen.

Bruker heller ikke tørketrommel. Siden jeg vasker klær så sjeldent, ser mine klær helt nye ut selv etter nesten ti års bruk.
Hva er der du lurer på her? Ja, vanlige folk vil reagere dersom du bruker samme genser 3 dager på rad, samme gjelder bukser (men ingen ser vel det.) Bokser synes andre du skal bytte hver dag det samme gjelder sokker. Sett vekk ifra det ser jeg ikke problemet ved mindre det stinker eller ser møkkete ut.
Jeg er nok litt ekstrem men jeg kan fint gå med samme buksa og genser 1-2 uker
Bokser, sokker og t-short er forbruksvare. men så er det tur bokse og ullgenser jeg går med, og er fra landet

Men det skal også sies at jeg kan fint ha 3-4 antrekk på en dag også. Jeg kler meg alltid til situasjonen.
Sist endret av Sterol91; 19. oktober 2016 kl. 10:45.
Undertøy byttes daglig sammen med t-skjorte. Bukse og genser byttes oftest etter ca. 2-3 dager.
Sist endret av trikker95; 19. oktober 2016 kl. 11:02.
Personlig føler jeg at:

-Sokker og bokser er ekkelt å gå med i flere enn en dag. Sokker lukter så andre mennesker merker det, og boksere er mer intimt, men veldig ekkelt om det er en partner.
-Bukser går jeg fint med i en uke om jeg er litt lat, men kan være lengre og kortere - avhengig av hvor mange jeg har. Bruker uansett dress på jobben. Bukser mister formen, og kan bli litt flekkete, etterhvert, så det er deilig å skifte synes jeg. For å føle seg fresh.
-T-skjorter kan de danne seg svettelukt, og jeg personlig kan forstå at folk synes det virker litt shabby å gå med samme t-skjorte i flere dager. Nå er det nok mange som kan tro det om meg, fordi jeg eier bare fullstendig nøytrale t-skjorter i 3 ekstremt vanlige farger som jeg kjøper i bulk.

Så for å svare på spørsmålet ditt; Kan man bli oppfattet i et dårlig lys om man bruker de samme klærene flere dager på rad? Ja, jeg tror det er en viss fare for det.

Genser bytter jeg aldri fordi jeg har bare en. Tror ikke jeg har vasket den på et en måned. Kanskje på tide.. hehe
Sist endret av Picard; 19. oktober 2016 kl. 11:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
De som kommenterer klærne til folk som har samme antrekk jemt har veldig veldig lite fokus på det man selv holder på med, Det er de samme folka som kommenterer når du er 4 minutter å 30 sekkunder forsein på jobb.

Er det slappt humør, søndag, eller skal jeg på noe dritt kjedlig seminar så kjører jeg joggebukse. Det får jeg høre mye av.
Jeg har helt greie joggebukser, ser ikke ut som en søppelsekk, men det er selvsagt feil å gå ut døra i joggebukse av noen grunn. (ikke at jeg bryr meg)

bytter du klær 7 dager i uka så brenner de seg på at du drikker for mye cola.
folk har en eventyrlig lyst til å kritisere andre for alle mulige verdiløse grunner å det må man bare akseptere.
Skifter undertøy daglig, er ikke av typen som bruker alle 4 sidene av en boxer (vanlig, bakfrem, og hvis en vrenger den er det jo faktisk 2 "nye" sider der og). Om en ikke bytter sokker ofte begynner det jo som tidligere nevnt å lukte, ikke bare det men lukten setter seg i skoene også. Bytter også genser hver dag. Bukse kan jeg bruke i 2-3 dager.
Sist endret av Jens1; 19. oktober 2016 kl. 12:29.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Hender jeg kjøper 2 plagg av samme sorten når jeg kjøper klær. Det har hendt at jeg jar gått med de plaggene etter hverandre. Hva skal alle de andre menneskene tro da? Nei, det bryr jeg meg rett og slett ikke om. Er vel deres problem at de skal gå å dømme andre mennesker på feil grunnlag?
Vis hele sitatet...

Ja hver for seg helt klart. Men utseende vårt er en stor del av hvordan folk oppfatter oss. Ikke bare ansiktstrekk og kroppsfasong som en jo ikke kan gjøre allverdens med, men også basic things som klær.

Det er vel ikke noe folk gjør bevist, at de virkelig går inn for å "ta" folk som kommer i samme tøy 2 dager på rad, eller tøy som for dem virker som samme plagget. De vet jo ikke at du har kjøpt makens tøy. Hvorfor nå folk velger å kjøpe flere like plagg, akkurat det skjønner jeg ikke.

Er det deres problem? Tja. Det blir vel fort ditt problem om folk til sist begynner å snakke om det. Og de vil sikkert ikke nevne det til deg, men snakke bak ryggen din - det er jo mennesker veldig gode på. Når du plutselig merker at jentene skygger banen, eller at det blir vrient å bli kjent med andre mennesker enten i en skolesituasjon eller i jobbsammenheng. Da tenker jeg at da har du skapt en litt kjip situasjon for deg selv som du faktisk veldig enkelt kunne unngått om du var mer våken og følsom for hva andre faktisk tenker og mener om akkurat det. Har du samtidig rødt hår og fregner eller stygge tenner så blir det fort en drittpakke som følger deg en stund.

Og undertøy det bør alle bytte hver eneste dag. Ikke hyggelig om noen lukter svette baller, svett ræv og tåfis. Og ja tåfis kan stinke gjennom skoa.

Jeg tenker at tøyet handler om hvordan en ønsker å fremstå. Ikke at en skal kle seg opp til noe en ikke er, men heller ikke at en skal gi totalt bæng og gå i dagsvis i samme tøyet. Det koster deg null innsats å feks ta på forskjellig tøy på overkroppen hver dag. Vel verdt det spør du meg.
Jeg går ut ifra at de fleste bytter undertøy og sokker daglig, som nevnt over får man dårlig lukt av skoene raskt om man bruker de samme sokkene flere dager på rad. Det hender at jeg bruker samme bokser over 2 dager en sjelden gang i helgene, om man for eksempel er langt hjemme fra, overnattet hos kompis eller lignende, utrolig deilig å komme hjem å ta en dusj og bytte til nytt undertøy.

Men når det kommer til ytre klær avhenger det jo litt av hva slags jobb man har? Om man er håndverker, som snekker eller maler bruker man jo gjerne de samme buksene og overdelene fast?
Trikset er å rullere på tøyet ditt, la det lufte seg, så er det ingen som merker noe som helst.

Er du flink til å bytte undertøy daglig så er det ingen grunn til å vaske tøy som ikke er skittent, det skader bare tøyet unødvendig mye. Moderne vaskemaskiner har egen modus for å friske opp tøy, uten å vaske det. Det er også viktig å huske at alle er forskjellige, noen svetter mer enn andre, og noen har mer markant svettelukt. Hvis skoene dine lukter vondt så hjelper det lite å bytte sokker.

Nå er det ikke nødvendigvis slik at produsentene er en god kilde, men skal vi tro dem så vasker vi tøyet for ofte og for hardt. Hvis det ikke lukter vondt eller har skitt på seg så er det ingen god grunn til å vaske tøy. La det lufte seg litt, så er det så godt som nytt. Det er også ekstremt lite miljøvennlig å vaske tøy oftere enn nødvendig.

Kjøp deg en god deodorant.
Sitat av magnet Vis innlegg
Er det slappt humør, søndag, eller skal jeg på noe dritt kjedlig seminar så kjører jeg joggebukse. Det får jeg høre mye av.
Jeg har helt greie joggebukser, ser ikke ut som en søppelsekk, men det er selvsagt feil å gå ut døra i joggebukse av noen grunn. (ikke at jeg bryr meg)

bytter du klær 7 dager i uka så brenner de seg på at du drikker for mye cola.
folk har en eventyrlig lyst til å kritisere andre for alle mulige verdiløse grunner å det må man bare akseptere.
Vis hele sitatet...

Joggebukse på jobb eller jobbrelaterte møter, seminarer etc synes jeg ikke er greit. Og om jeg var din nærmeste sjef ville jeg kanskje tatt en prat med deg om kleskode og hva en forventer. Om du viste liten vilje til endring eller forsøkte å demonstrere mot mine innspill ved å fortsette å komme i joggebukse kunne det i verste fall fått konsekvenser. Kleskoder handler om respekt for sine kolleger, de klienter man møter etc. Og en som konsekvent er for lat til å bry seg vil i mine øyne være et uromoment og bidra negativt til arbeidsmiljøet.

Nå er det nok noen yrker hvor joggbukse er innafor men det er også mange yrker hvor det ikke er greit. Om du er eneste i joggebukse så bør du kanskje tenke igjennom hvorfor det er slik?
Nyvasket undertøy hver dag. Men bukse og genser kan jeg bruke endel ganger før jeg vasker de. Bruker dog ikke samme plaggene mer en 1-2 dager etter hverandre. Rulerer litt på de til jeg føler at det må vaskes. På sommeren vaskes det oftere en på vinteren.

Bryr meg nada om jeg ser en person ha på seg samme klær i noen dager, sålenge det ikke lukter og ser skittent ut.
Selv skifter jeg full antrekk fra topp til tå hver dag og slenger det på vask. For meg handler det om å føle seg fresh og at det rett og slett er normen her i Norge. Nei det er ikke kjemisk uhygieniskt å gå i samme genser eller huske flere dager i strekk, men i mine øyne sier det litt om personene; Giddaslaus og gi-faen -holdning, den typen mennesker viker jeg unna. Å bry seg om andre sine meninger er veldig viktig om man skal blende godt inn i dagens samfunn, men selvsagt alt med måte, man må jo kunne tenke selv. Om du er av personen som syns det er teit og/eller unødvendig å vaske klærne dine etter en dags bruk så kan man jo som allerede sagt bare la de ligge til siden i noen dager for å så slenge de på seg igjen, da sitter iallfall de du møter på om dagene igjen med inntrykket av at du tar deg godt ut.
Er man på hyttetur er det null stress, eller om man sover over til noen kan visen vare en annen om det er snakk om kun en natt - Da er det naturlig for de fleste å ikke ta med seg skifte, alt ettersom hvilke aktiviteter man skal drive med (Mye aktivitet og svetting eller sosialisere seg blant andre). Det krever ikke så mye av en å skifte klær daglig, og man sparer seg for mange dårlige inntrykk hos andre og ev. baksnakking. På jobb hvor det er kleskoder er det derimot null stress og helt vanlig i gå i samme klær flere dager i strekk. Jeg er enig med at slampebukse ikke tar seg ut på hverken jobb eller i andre sosiale situasjoner bortsett fra å henge med squadden.

Mye skrivefeil, sitter på mob.
Sist endret av SoppVandreren; 19. oktober 2016 kl. 15:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg eier ca 6-7 svarte t-skjorter fra dressman. Jeg elsker disse da de er billige og gode å ha på seg. Jeg utfordrer hvem som helst til å fortelle meg hvor lenge jeg bruker dem uten å skifte. Normalt sett, 2-3 dager alt etter om man har svettet osv. Undertøy byttes når jeg dusjer. Om noen skulle mene det er ekkelt, så få de bare mene det.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
De vet jo ikke at du har kjøpt makens tøy. Hvorfor nå folk velger å kjøpe flere like plagg, akkurat det skjønner jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Kjøpte 3 like bukser sist gang jeg handlet. Kjøpte da 5 bukser. De var på tilbud. Den egentlige prisen var mellom 5 og 6 tusen kroner, jeg ga 1000 kr for alle. Om du bruker 5 tusen mer på samme antall bukser for at folk ikke skal tenke: Går han virkelig med samme buksen som i går?, det må jo bli opp til deg å avgjøre selv. Men ja, da vil jeg si at problemet ligger hos deg.

Om en ikke vet noe, så er det vel ikke akkurat beste alternativ å lage noe oppstyr rundt det heller? At en ikke vet...

Så lenge en er renslig så får en vel avgjøre hva en har på seg selv. Så om andre koker opp at en er urenslig av den grunn, hva sier det om de egentlig?
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Skifter undertøy daglig, er ikke av typen som bruker alle 4 sidene av en boxer (vanlig, bakfrem, og hvis en vrenger den er det jo faktisk 2 "nye" sider der og). Om en ikke bytter sokker ofte begynner det jo som tidligere nevnt å lukte, ikke bare det men lukten setter seg i skoene også. Bytter også genser hver dag. Bukse kan jeg bruke i 2-3 dager.
Vis hele sitatet...
Men boxeren blir jo skitten både foran og bak? Vrenger du den, går det utover buksene dine også? Og du blir ikke akkurat renere av denne metoden, så jeg ser ikke poenget.


Jeg skifter personlig boxer, sokker og t-skjorte hver eneste dag, fordi jeg dusjer hver eneste dag. Det er ikke lett å dusje for så å ta på seg det samme som du hadde på i går. Jeg bytter også disse 3 plaggene ofte, fordi jeg kjøpte meg nok plagg for 2 uker. Altså kan jeg skifte sokker, boxer og t-skjorte hver dag i 14 dager før jeg går tom. Derfor stresser jeg ikke med å skifte hver dag eller med vasken. Vasker jeg den fjortende dagen, tørker som regel alt innen neste dag.

Bukser vasker jeg kanskje én gang i måneden eller sjeldnere, kommer an på hvor mye jeg har brukt dem. Gensere vasker jeg etter 7+ ganger. Trikset er å rullere klærne, ikke ha dem på flere dager på rad. La dem stå ute i verandaen over natten så lukten forsvinner og at det ikke ser ut som om at du bare har ett plagg per uke.

Viktigst av alt er så klart å passe på at klærne ikke er direkte skitne (flekker osv.) eller lukter eller hva det skulle være, da bærer det rett til skittentøyskurven.

TL;DR
Kjøp flere sokker og undertøy og bruk én/ett par hver dag. Problem solved.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Kjøpte 3 like bukser sist gang jeg handlet. Kjøpte da 5 bukser. De var på tilbud. Den egentlige prisen var mellom 5 og 6 tusen kroner, jeg ga 1000 kr for alle. Om du bruker 5 tusen mer på samme antall bukser for at folk ikke skal tenke: Går han virkelig med samme buksen som i går?, det må jo bli opp til deg å avgjøre selv. Men ja, da vil jeg si at problemet ligger hos deg.

Om en ikke vet noe, så er det vel ikke akkurat beste alternativ å lage noe oppstyr rundt det heller? At en ikke vet...

Så lenge en er renslig så får en vel avgjøre hva en har på seg selv. Så om andre koker opp at en er urenslig av den grunn, hva sier det om de egentlig?
Vis hele sitatet...

Hehe ja nå var jo akkurat det et kupp, og det forklarer jo saken med buksene. Ville nok gjort det samme om jeg kom over en så god deal

Nå var kanskje ikke først og fremst buksene jeg tenkte på, da mange nok brukere samme bukse flere dager på rad. Det var nå mer på undertøy og klærne en har på overkroppen. Der en ofte svetter mer og er mer utsatt for søl og flekker.

Jo jeg tenker at det betyr faktisk noe hva andre tenker. Hvem vil gå rundt å være kjent for å være han ekle fyren som alltid går i samme T-shirt? Om en alltid går i sort T-shirt fra dressmann så legger jo folk merke til det. Er det da de andre som "har et problem" eller er det personen som kler seg opp på en måte som får andre til å ta avstand?

Tenker at det er bra å tørre å være seg selv, men en trenger kanskje ikke være seg selv 110% til enhver tid. På samme måte som samfunnet forventer løgner i visse tilfeller, feks når dama spør om hun ser fet ut i den nye toppen, eller om du liker de nye skoa, så er det å kle seg til hva som forventes også et spørsmål om sosial intelligens.
Sist endret av frtoretang; 19. oktober 2016 kl. 19:24.
Jeg liker ikke å shoppe, så når jeg endelig finner noe jeg liker så kjøper jeg en haug av det. Sikkert mange som tror jeg aldri skifter men det driter jeg i. Går ofte i skjørt (siden man lettere kan kjøpe det uten å prøve) og det trenger man jo omtrent ikke å skifte før man søler på det.

Hvem pokker er det som legger merke til hva folk har på seg hver dag uansett? Jeg måtte faktisk kikke ned nå for å huske hva jeg selv har på meg. Dessuten kan det jo hende noen har jobbklær som de bytter til fordel for onepiecen når de kommer hjem. Eller kanskje de mangler svettekjertler, hva vet jeg. Folk som holder oversikt over sånt har for få bekymringer.
Sitat av entropi Vis innlegg
Folk som holder oversikt over sånt har for få bekymringer.
Vis hele sitatet...
Hvordan det? For meg personlig er det ikke noe jeg holder oversikt på, det er bare noe jeg legger merke til uten å personlig tenke noe mer over. Når jeg slet mest med angst, depersonalisering og derealisering la jeg fremdeles merke til det, og tro meg jeg hadde mange bekyrimger. Kanskje vi mennesker bare er forskjellige og biter oss merke til forskjellige detaljer? Det er sikker mange som legger merke til at huset til naboen ikke har blitt malt over de siste tjue årene også, men jeg tror de færreste tenker at disse har for få bekymringer.
Sist endret av SoppVandreren; 19. oktober 2016 kl. 20:29.
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Hvordan det? For meg personlig er det ikke noe jeg holder oversikt på, det er bare noe jeg legger merke til uten å personlig tenke noe mer over. Når jeg slet mest med angst, depersonalisering og derealisering la jeg fremdeles merke til det, og tro meg jeg hadde mange bekyrimger. Kanskje vi mennesker bare er forskjellige og biter oss merke til forskjellige detaljer. Det er sikker mange som legger merke til at huset til naboen ikke har blitt malt over de siste tjue årene også, men jeg tror de færreste tenker at disse har for få bekymringer.
Når noen ser at visse personer ikke skifter klær oftere enn hver tredje eller sjette dag noen ganger er det lett å lekke merke til dette igjen når det gjengår, og da får personen ofte et stempel som "fuss" i dagens samfunn. Slik er det bare.
Vis hele sitatet...
OK, jeg mente at folk som bruker energi på å mene noe om hvor ofte andre folk skifter klær, forutsatt at de ser rene ut og ikke lukter, har for få bekymringer. Det er tilsvarende uaktuelt for meg å male huset mitt som ser helt fint ut, fordi naboen gjør det oftere enn meg og kanskje synes jeg burde det også.
Sist endret av entropi; 19. oktober 2016 kl. 20:32.
Flere enn meg som har merket at våre Nye Landsmenn ser ut til å ha en litt mer avslappet holdning til personlig hygiene? Eller for å ta bladet fra munnen - mange lukter vondt av svette. Sånn skikkelig. Sånn at når jeg handler på Rema-butikken rett ved det lokale asylmottaket (hvor det er trangt mellom hyllene), så hender det at jeg rett og slett må snu og velge en annen rute fordi det lukter så ille ved siden av enkelte av disse. Det hender selvfølgelig med etnisk norske også, men har merket meg en tendens.

Selv er jeg opptatt av fasade, og dusjer og velger nye klær hver morgen, med unntak av bukser/skjørt og hoodies, som jeg synes tåler flere bruk. Man ødelegger jo strengt tatt klær ved å vaske dem for ofte, men det er heller ikke godt for dem å ligge lenge i skittentøyskurven hvor bakterier kan gro og lukt kan sette seg i stoffet (særlig treningstøy). Jeg som bor alene skifter klær ofte med vilje, for å samle nok i kurven til å sette på vask oftere.
Og også fordi jeg vil heller vaske ti bluser som egentlig hadde tålt en dag til, enn å risikere å lukte vondt én dag.
Og fordi det klør i OCD'en ved tanken på å legge brukte klær tilbake i klesskapet, og jeg har ikke plass til noe halfway-house for klær.
Og fordi... det er digg å være ren.
Sitat av candela Vis innlegg
Flere enn meg som har merket at våre Nye Landsmenn ser ut til å ha en litt mer avslappet holdning til personlig hygiene? Eller for å ta bladet fra munnen - mange lukter vondt av svette. Sånn skikkelig. Sånn at når jeg handler på Rema-butikken rett ved det lokale asylmottaket (hvor det er trangt mellom hyllene), så hender det at jeg rett og slett må snu og velge en annen rute fordi det lukter så ille ved siden av enkelte av disse. Det hender selvfølgelig med etnisk norske også, men har merket meg en tendens.
Vis hele sitatet...
Det har jeg merket ja... tror også mengden krydder i maten spiller inn her. Og så er det, for oss, fremmede lukter. Har hørt rykter om at kinesere mener vi lukter sur melk, men vet ikke om det stemmer.
Det var faktisk damen i klesbutikken som lærte meg at man ikke vasker kvalitetsjeans. Ja sånne til tusen spenn, Lee osv ikke nødvendigvis de til fem tusen. Er de ikke møkkete så kan jeg gå med de i flere uker. Om folk studerer det så er det virkelig dems eget jævla problem. Bytter undertøy stort sett daglig. Skjorter, gensere og slikt kan jeg veksle litt mer på men ta meg f på om jeg vasker de hver dag? Vasker morra deres klæra deres som skifter alt hver dag?
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Joggebukse på jobb eller jobbrelaterte møter, seminarer etc synes jeg ikke er greit.
Vis hele sitatet...
ja faen du har jo helt rett. du har jo sikkert en person relatert som du tenker på, og jeg vet også om noen (herregud)
så enig at det kanskje oftest blir feil.

meg jeg synes jeg er innafor heldigvis.
synes ikke noe om overdådig staselige folk heller.,(i mangel på noe bedre å kalle det)
Dusjer to ganger daglig og bruker arbeidsklær på jobb. Bytter undertøy og sokker daglig. Da holder t-shorta et par dagers vanlig bruk og jeansen en arbeidsuke, hvis du ikke er i stor fysisk aktivitet i de klærne utenom. Hva andre folk tenker om at det ser ut/kan se ut som jeg har lignende klær på meg dag etter dag er meg knekkende likegyldig, da jeg ofte kjøper inn to-tre eksemplarer av plagg jeg liker for å kunne ha en sunn rotasjon.
Det hender jeg bruker bukser 2 dager på rad, men jeg prøver å unngå det så slipper jeg å tenke på om folk faktisk bryr seg, alt annet bruker jeg maks en dag på rad, samtidig så bytter jeg ofte klær etter jeg kommer hjem.
Personlig mener jeg ikke at det er uhygienisk å bruke samme genser og bukse flere dager på rad med mindre du er svett eller lignende, men jeg unngår det i stor grad siden jeg vet at mange har tanker om dette, men som jeg går litt mer i detalj på nedenfor så vasker jeg ikke gensere og bukser mellom hvert bruk lengre. Så lenge har litt klær du kan rullere på og ikke bare bruker 2-3 joggebukser og et par hettegensere så tror jeg ikke folk tenker så mye over det. Kan vell tenkes at folk ikke tror du dusjer så ofte om du ikke bytter klær, røyker du i tillegg så er løpet kjørt.

Sitat av Yalla Vis innlegg
Det var faktisk damen i klesbutikken som lærte meg at man ikke vasker kvalitetsjeans. Ja sånne til tusen spenn, Lee osv ikke nødvendigvis de til fem tusen. Er de ikke møkkete så kan jeg gå med de i flere uker. Om folk studerer det så er det virkelig dems eget jævla problem. Bytter undertøy stort sett daglig. Skjorter, gensere og slikt kan jeg veksle litt mer på men ta meg f på om jeg vasker de hver dag? Vasker morra deres klæra deres som skifter alt hver dag?
Vis hele sitatet...
Dette har jeg også blitt fortalt da jeg nevnte at Diesel buksene hadde kort ''holdbarhet''. Hvis du er over gjennomsnittet interessert så har du jo raw denim som det går sport i å bruke lengst mulig uten å vaske slik at de får et mest mulig personlig preg over seg.
Inntil ganske nylig vasket jeg alltid bukser og gensere etter hver gang jeg hadde brukt de, men når bukser og gensere som koster gjennomsnittlig 1500kr ikke holdt lengre en ett par mnd så sluttet jeg å vaske de så ofte. Det hender jeg får litt tvangstanker om at NÅ må jeg vaske klærne(gensere og bukser) selv om de tilsynelatende er helt rene men jeg prøver stortsett å unngå det. Jeans spesielt kan jeg fint bruke 5-10 ganger eller mer, mens gensere ligger nok på nærmere 5 ganger, samtidig går jeg ofte over med sånn klisterrulle eller hva det heter.
Alle andre plagg vasker jeg etter en dag, med unntak av noen t-skjorter med absurd prislapp som jeg bruker 2 ganger med mindre de lukter svette.

Så kort og godt, min mening er at du burde bytte klær hver dag, men du trenger ikke nødvendigvis å vaske de hver gang. Er jo en fordel at du har nok klær å rullere mellom også da så du ikke bruker samme outfit annenhver dag.
Sitat av entropi Vis innlegg
Det har jeg merket ja... tror også mengden krydder i maten spiller inn her. Og så er det, for oss, fremmede lukter. Har hørt rykter om at kinesere mener vi lukter sur melk, men vet ikke om det stemmer.
Vis hele sitatet...
Det stemmer at asiatere synes at mange hvite folk lukter vondt.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Jo jeg tenker at det betyr faktisk noe hva andre tenker. Hvem vil gå rundt å være kjent for å være han ekle fyren som alltid går i samme T-shirt? Om en alltid går i sort T-shirt fra dressmann så legger jo folk merke til det. Er det da de andre som "har et problem" eller er det personen som kler seg opp på en måte som får andre til å ta avstand?
Vis hele sitatet...
Hvorfor er h*n nyvaskede og rene, (både person og klær), som til og med lukter godt, med sort t-skjorte så ekkel at du må ta avstand?

Hva med den topplua til Olav Thon? Den må jo være muggen den?

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Tenker at det er bra å tørre å være seg selv, men en trenger kanskje ikke være seg selv 110% til enhver tid. På samme måte som samfunnet forventer løgner i visse tilfeller, feks når dama spør om hun ser fet ut i den nye toppen, eller om du liker de nye skoa, så er det å kle seg til hva som forventes også et spørsmål om sosial intelligens.
Vis hele sitatet...
Nå forstod jeg det slik på TS at det ikke var prat om hverken begravelse, bryllup, date eller lignende så det er ikke til enhver tid. Til "spesielle" anledninger klarer vel de fleste å kle seg slik, etter hva som forventes som du sier. Jeg gikk ut fra en helt vanlig hverdag. På en slik dag har jeg ingenting med at naboen går med en grønn genser 4 dager på rad og det begynner ikke å kokkelere oppe i topplokket mitt av den grunn.

Eneste som har noe med hvordan jeg kler meg er min samboer, og meg selv. Trenger vel ikke forklare nærmere hvorfor ikke naboen skal velge hva jeg skal ha på meg? Blir gjerne med min kjære når hun skal kjøpe seg klær og hun spør meg også hva jeg synes, og det svaret jeg gir da er ett ærlig svar. Det er jo tross alt vi som tiltrekkes av hverandre. Hvorfor skal jeg lyve å si den er flotters hvis jeg ikke synes det? Er det fordi jeg har i tankene at naboen liker en annen farge bedre?


Skjønner godt hva du mener. Men hva er det en egentlig skal bry seg om? Er virkelig den sosiale intelligensen som du snakker om så viktig for en hvis levestilen er baksnakking og usannheter i utgangspunktet?
Hva med buss-/ drosjesjåfører som alltid på gå i samme/ like skjorter og gensere hele dagen??
Kiwi-ansatte må gå i samme, grønne buksa, skjorta & trøya hver eneste dag.
Hvem kan si med sikkerhet hvor ofte de skifter/ vasker dette tøyet...??

Albert Einstein valgte bevisst å ha kun kliss like bukser, skjorter og trøyer i skapet
Så slapp han å sløse vekk tid på å velge hvilken farge, snitt og fasong han noen gang skulle ta på seg...
Ville vært typisk om hans (misunnelige) kollegaer baksnakket han for dette. ;-)
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Hvorfor er h*n nyvaskede og rene, (både person og klær), som til og med lukter godt, med sort t-skjorte så ekkel at du må ta avstand?
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke snakk om at klærne faktisk er skittne eller lukter vondt, det er snakk om det faktum at de fleste i dagens samfunn syns det er uhygienisk å bruke samme klær over flere dager, måtte det være samme skjorte eller samme genser. Vi har for lengst kommet frem til at det ikke er kjemisk uhygenisk, men dette er en formening de fleste har, la oss kalle det "den sosial hygienen". La oss ta for oss en VGS, det er alltid noe sladder og snakkis om andre og ting visse personer ikke liker med hverandre. Ut fra egen erfaring ser det ut til at 70-80% av elevene skifter antrekk hver dag og legger fort merke til de som ikke gjør det. Da blir det snakkis om h*n ene som skiller seg ut og bruker samme klærne over flere dager.

Sitat av Jens1 Vis innlegg
Jeg gikk ut fra en helt vanlig hverdag. På en slik dag har jeg ingenting med at naboen går med en grønn genser 4 dager på rad og det begynner ikke å kokkelere oppe i topplokket mitt av den grunn.
Vis hele sitatet...
Det er jo deg personlig. Det kommer jo tydelig frem i denne tråden at det er minst like mange som legger merke til det som de som ikke gjør det, og når dette er normen deres blir ikke dette en positiv assosiasjon at andre ikke skifter klær like ofte som dem. Det blir assosiert (Mer hos noen enn andre, for noen kun i underbevisstheten) med en person som bruker klærne sine betydelig lengre i strekk enn en selv. Dette kan skape tanker som dårlig økonomi, gi-faen -holdning, fussete og generelt sett snålt.

Sitat av Jens1 Vis innlegg
Eneste som har noe med hvordan jeg kler meg er min samboer, og meg selv. Trenger vel ikke forklare nærmere hvorfor ikke naboen skal velge hva jeg skal ha på meg?
Vis hele sitatet...
Igjen, så er dette hvordan du personlig tenker. Denne tråden handler om det sosiale, hva andre tenker. Se for deg h*n som skiller seg ut på VGS'en, det blir fort til at denne personen ender opp som ensom og ev. venneløs pga. den skiller seg ut. Hvem er det det går utover da, de andre som ikke bryr seg om vedkommende eller vedkommende selv som sitter igjen alene?

Sitat av Jens1 Vis innlegg
Blir gjerne med min kjære når hun skal kjøpe seg klær og hun spør meg også hva jeg synes, og det svaret jeg gir da er ett ærlig svar. Det er jo tross alt vi som tiltrekkes av hverandre. Hvorfor skal jeg lyve å si den er flotters hvis jeg ikke synes det? Er det fordi jeg har i tankene at naboen liker en annen farge bedre?
Vis hele sitatet...
Se for deg at kjæresten din kjøpte en jakke som h*n selv var kjempefornøyd med, hadde spart opp til i flere måneder og var overivrig på at du måtte bruke den hver dag, da er det lite gøy å si "Jeg likte den ikke". Da er det normalt å lyve som #frtoretang nevner, og om du sier det rett ut som det er (Når du skjønner hvordan det vil 'såre' din samboer) "Sorry, denne må vi bytte. Likte det ikke i det heletatt", da minner det om lav sosial intelligens.

Sitat av Jens1 Vis innlegg
Skjønner godt hva du mener. Men hva er det en egentlig skal bry seg om? Er virkelig den sosiale intelligensen som du snakker om så viktig for en hvis levestilen er baksnakking og usannheter i utgangspunktet?
Vis hele sitatet...
Det handler om å være en brikke i puslespillet, en del av samfunnet som integrerer seg godt og ikke blir baksnakket.

Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Hva med buss-/ drosjesjåfører som alltid på gå i samme/ like skjorter og gensere hele dagen??
Kiwi-ansatte må gå i samme, grønne buksa, skjorta & trøya hver eneste dag.
Hvem kan si med sikkerhet hvor ofte de skifter/ vasker dette tøyet...??
Vis hele sitatet...
Det er vell allerede nevnt flere ganger at jobbrelaterte kleskoder blir noe helt annet.

Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Albert Einstein valgte bevisst å ha kun kliss like bukser, skjorter og trøyer i skapet
Så slapp han å sløse vekk tid på å velge hvilken farge, snitt og fasong han noen gang skulle ta på seg...
Ville vært typisk om hans (misunnelige) kollegaer baksnakket han for dette. ;-)
Vis hele sitatet...
På lik like som at alle i militæret går i samme antrekk hver bidige dag, men alle skjønner jo at de fleste vasker klærne sine da dette er normen i dagens samfunn.
Sist endret av SoppVandreren; 20. oktober 2016 kl. 17:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Nå er det ikke snakk om at klærne faktisk er skittne eller lukter vondt, det er snakk om det faktum at de fleste i dagens samfunn syns det er uhygienisk å bruke samme klær over flere dager, måtte det være samme skjorte eller samme genser. Vi har for lengst kommet frem til at det ikke er kjemisk uhygenisk, men dette er en formening de fleste har, la oss kalle det "den sosial hygienen". La oss ta for oss en VGS, det er alltid noe sladder og snakkis om andre og ting visse personer ikke liker med hverandre. Ut fra egen erfaring ser det ut til at 70-80% av elevene skifter antrekk hver dag og legger fort merke til de som ikke gjør det. Da blir det snakkis om h*n ene som skiller seg ut og bruker samme klærne over flere dager.



Det er jo deg personlig. Det kommer jo tydelig frem i denne tråden at det er minst like mange som legger merke til det som de som ikke gjør det, og når dette er normen deres blir ikke dette en positiv assosiasjon at andre ikke skifter klær like ofte som dem. Det blir assosiert (Mer hos noen enn andre, for noen kun i underbevisstheten) med en person som bruker klærne sine betydelig lengre i strekk enn en selv. Dette kan skape tanker som dårlig økonomi, gi-faen -holdning, fussete og generelt sett snålt.



Igjen, så er dette hvordan du personlig tenker. Denne tråden handler om det sosiale, hva andre tenker. Se for deg h*n som skiller seg ut på VGS'en, det blir fort til at denne personen ender opp som ensom og ev. venneløs pga. den skiller seg ut. Hvem er det det går utover da, de andre som ikke bryr seg om vedkommende eller vedkommende selv som sitter igjen alene?
Vis hele sitatet...
Det samme kan jeg si angående mine barn som går i barnehage. De vil helt klart ha Iphone, for det er visst meget populært og om en tror det eller ei så er det faktisk flere barnehageunger som har egen telefon. Er det slik at jeg skal løpe ut å kjøpe Iphoner av den grunn?

Samme med ei jente som har noen venniner som har tatt silikon i brystene. Da må jo hun løpe ut å gjøre det samme... Hvis hun gjør det da så kan hun bli med på "laget" og støte ut den neste jenta fordi hun har mer hengende bryster, og hvordan i all verden kan hun gå slik i det hele tatt?

Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Se for deg at kjæresten din kjøpte en jakke som h*n selv var kjempefornøyd med, hadde spart opp til i flere måneder og var overivrig på at du måtte bruke den hver dag, da er det lite gøy å si "Jeg likte den ikke". Da er det normalt å lyve som #frtoretang nevner, og om du sier det rett ut som det er (Når du skjønner hvordan det vil 'såre' din samboer) "Sorry, denne må vi bytte. Likte det ikke i det heletatt", da minner det om lav sosial intelligens.
Vis hele sitatet...
Det her har mer med måten du uttrykker deg på, noe du var helt klar over når du skrev innlegget Du klarer fint å si meningene dine med andre ord enn det der? Hvis ikke så stemmer det jo selvfølgelig med at en kanskje har lav sosial intelligens, uten å trekke en forhastende konklusjon basert på kun noen få setninger.
Sist endret av Jens1; 20. oktober 2016 kl. 19:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Eager Igor Vis innlegg
Albert Einstein valgte bevisst å ha kun kliss like bukser, skjorter og trøyer i skapet
Så slapp han å sløse vekk tid på å velge hvilken farge, snitt og fasong han noen gang skulle ta på seg...
Ville vært typisk om hans (misunnelige) kollegaer baksnakket han for dette. ;-)
Vis hele sitatet...
Haha, jeg har den samme buksa i fem forskjellige farger, og angrer på at jeg ikke kjøpte mer enn én svart. Samme med basic singlet og t-skjorter, for ikke å snakke om sokkene. Når sokkesamlingen begynner å bli slitt, kaster jeg alle, og går og kjøper en ny ladning med identiske hvite og svarte sokker, tjue par av hver. Aldri mer sokkesortering! Men jeg håper da folk skjønner at jeg bytter sokker hver dag selv om de ser like ut

Husker på VGS at vi hadde en jente i klassen som var tjukk, ofte luktet vondt og hadde fett hår, og ble mistenkt for å bruke de samme klærne om igjen og om igjen uten å vaske dem ofte. Noe vi fikk bekreftet da noen i klassen lagde et håndavtrykk med kritt bak på genseren hennes, og det ble værende lenge...
Så da ble det jo en sak av det, men hun luktet faktisk vondt og så skitten ut. Jeg er ganske nevrotisk av meg selv, men så lenge folk ser rene ut og lukter bra, så hadde det tatt LANG tid før jeg reagerte på å se de samme klærne omigjen.
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Det samme kan jeg si angående mine barn som går i barnehage. De vil helt klart ha Iphone, for det er visst meget populært og om en tror det eller ei så er det faktisk flere barnehageunger som har egen telefon. Er det slik at jeg skal løpe ut å kjøpe Iphoner av den grunn?
Vis hele sitatet...
Det er vell litt forskjell på å kjøpe en mobil til flere tusen kroner og å variere imellom klesplaggene du har hjemme (Noe som forsåvidt er gratis mtp. at alle har klær liggende fra før). Nøkkelordet er å bytte klær, ikke å kjøpe klær til mange tusen og vaske de hver dag. Ser ikke poenget ditt.

Sitat av Jens1 Vis innlegg
Samme med ei jente som har noen venniner som har tatt silikon i brystene. Da må jo hun løpe ut å gjøre det samme... Hvis hun gjør det da så kan hun bli med på "laget" og støte ut den neste jenta fordi hun har mer hengende bryster, og hvordan i all verden kan hun gå slik i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Du sammenligner klesbytte med plastisk kirurgi? Ser fortsatt ikke poenget.

Sitat av Jens1 Vis innlegg
Det her har mer med måten du uttrykker deg på, noe du var helt klar over når du skrev innlegget
Vis hele sitatet...
Poenget er at du får noen til å føle seg bra med å gi litt av deg selv, noe kjærester gjør stadig vekk. Å bruke en jakke man selv ikke er så veldig fan av men som kjæresten har jobbet utrolig hardt for å få tak i er null stress.
Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Det er vell litt forskjell på å kjøpe en mobil til flere tusen kroner og å variere imellom klesplaggene du har hjemme (Noe som forsåvidt er gratis mtp. at alle har klær liggende fra før). Nøkkelordet er å bytte klær, ikke å kjøpe klær til mange tusen og vaske de hver dag. Ser ikke poenget ditt.



Du sammenligner klesbytte med plastisk kirurgi? Ser fortsatt ikke poenget.
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke slik at alle har en dunge klær liggende hjemme. Det finnes foreldre som ikke er så flink til å ta vare på sine barn, som f.eks å spare så mye penger som overhodet mulig på barnet. Eller at de heller bruker pengene på noe helt annet enn å prioritere barnet.

Hvis du ikke "tolererer" at h*n kommer i blå bukse (som 90%? av befolkningen bruker dagligdags) 2 dager på rad uten å starte en "snakkis" vil jeg si at problemet bunner i samme rot som kirurgi og mobil eksempelet jeg kom med.

Sitat av SoppVandreren Vis innlegg
Poenget er at du får noen til å føle seg bra med å gi litt av deg selv, noe kjærester gjør stadig vekk. Å bruke en jakke man selv ikke er så veldig fan av men som kjæresten har jobbet utrolig hardt for å få tak i er null stress.
Vis hele sitatet...
Hva med hvis den jakken ikke passer inn på VGS da, eller andre steder en er 90% av tiden?

Så da spør jeg, ville du gått med samme type bukse 2 dager på rad (rene bukser hver dag) eller gått med en jakke du rett og slett følte deg total ukomfortabel og "rar" i. Hva passer best til andres standard?
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Om en alltid går i sort T-shirt fra dressmann så legger jo folk merke til det. Er det da de andre som "har et problem" eller er det personen som kler seg opp på en måte som får andre til å ta avstand?
Vis hele sitatet...
Hvis det at jeg foretrekker (rene) svarte sjorter fra dressmann får folk til å ta avstand, ja vær så snill. Vær så snill å aldri åpne kjeften til meg, helst gå ut av rommet. For sånne mennesker vil jeg ikke vite noe av. Er det ikke et moteshow på tv eller noe? Jesus, tenk om de visste at boxeren var fra fra H&M? Har en hue fra Carling, innafor eller? Var ganske billig da, så sikkert ikke...
Sitat av murloc Vis innlegg
Hvis det at jeg foretrekker (rene) svarte sjorter fra dressmann får folk til å ta avstand, ja vær så snill. Vær så snill å aldri åpne kjeften til meg, helst gå ut av rommet. For sånne mennesker vil jeg ikke vite noe av. Er det ikke et moteshow på tv eller noe? Jesus, tenk om de visste at boxeren var fra fra H&M? Har en hue fra Carling, innafor eller? Var ganske billig da, så sikkert ikke...
Vis hele sitatet...

Er da ingen grunn til å være sår på å bruke Dressmann T-skjorter. Poenget var hvorfor kjøpe 6-7 kliss like T-skjorter? Og om man så gjør så bør en kanskje ikke gå gjennom hele runden med like T-shirts før en tar på noe annet. Ellers er jo det folk ser at "der er han som alltid går i den samme T-shirten".
Sist endret av frtoretang; 21. oktober 2016 kl. 16:43.
Alle dere som veksler mellom ulike klær uten å vaske dem, kun for å late som om dere gjør det...det er jo dere som opprettholder inntrykket av at "alle" vasker buksa hver dag og at "alle" synes det er ekkelt å ikke gjøre det. Hvis alle bare var rent og ordentlig kledd men gav f i hvor ofte alle andre trodde de vasket klær, ville dere sluppet det styret der. Dere opprettholder jo deres egne og hverandres sosiale angst. Konklusjon: Noen vasker alle klærne hver dag. Noen gjør det ikke. Ganske mange av de du tror gjør det, bare later som om de gjør det fordi de tror du dømmer dem hvis de ikke gjør det.
Sist endret av entropi; 21. oktober 2016 kl. 18:23.
Jeg bruker samme buksa 5 dager på rad, hvis det ikke har kommet flekker, eller at den lukter vondt. Truse, sokker og T-skjorte byttes hver dag, og ofte 2 ganger hvis jeg dusjer tidlig en dag og senere på dagen. Genser med t-skjorte under eller annet under benyttes et par dager, er det ekte ullgenser, så kan den benyttes 5 dager uten å lukte - elsker ull. Jeg legger aldri brukte klær tilbake klesskapet for å benytte senere. Alle klær skal vaskes før de blir puttet tilbake i skapet, med unntak av dress. Den ses over, slik at det ikke er flekker, finner jeg flekker forsøkes disse å fjernes, ellers så sendes dress på rens. Deretter puttes dress inn i Dresspose. Lue skjerf og votter, vaskes enten ved eim av vond lukt,eller når sesongen er over. At andre føler vemmelse over at noen bruker samme klær over flere dager, uten at klærne lukter, synes jeg er rett Og slett et tegn på at verden er iferd med å gå under. Det er synd verneplikten er lite i bruk i disse dager. Da var man gjerne en uke på utmarsj, og fikk bade en gang i snøen, om man var heldig / uheldig. Alle luktet våt mugg...Goood times����
▼ ... over en uke senere ... ▼
Kunne ikke brydd meg mindre om hvor lenge folk bruker klærne sine så fremt det ikke lukter av dem eller ser skitne ut. Folk burde skjerpe seg og heller se på sin egen framferd her i verden.