Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 9933
Hei freaks, jeg lurte på om dere vet om kjøp fra wicked lasers kommer inn til norge?

Har lyst til og kjøpe meg en Evo fra wicked lasers men er usikker på om norge vill tilate det? http://www.wickedlasers.com/evo

Takker for alle svar og flytt gjærne posten eller si fra om den er plassert feil
tysje's Avatar
Trådstarter
okey, så det er ikke lovelig altså, men jeg leste at de nesten altid kommer gjennom tollen? stemmer det?
Sitat av tysje Vis innlegg
okey, så det er ikke lovelig altså, men jeg leste at de nesten altid kommer gjennom tollen? stemmer det?
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har godkjenning fra Statens Strålevern, så er det ikke lovlig, nei. Det kommer vel litt an på hvordan pakken ser ut. Står det noe som helst angående Laser eller Wicked på den, så kan du være helt sikker på at den blir stoppet. De er også glade i å stoppe og kontrollere alle mulige pakker som ser ut til å kunne være verdt mer enn 200 kroner, og en pakke fra Wicked Lasers vil jo da, selv uten merking, være i risikosonen for å bli plukket ut "tilfeldig" for kontroll.
tysje's Avatar
Trådstarter
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hvis du ikke har godkjenning fra Statens Strålevern, så er det ikke lovlig, nei. Det kommer vel litt an på hvordan pakken ser ut. Står det noe som helst angående Laser eller Wicked på den, så kan du være helt sikker på at den blir stoppet. De er også glade i å stoppe og kontrollere alle mulige pakker som ser ut til å kunne være verdt mer enn 200 kroner, og en pakke fra Wicked Lasers vil jo da, selv uten merking, være i risikosonen for å bli plukket ut "tilfeldig" for kontroll.
Vis hele sitatet...
takk for svar.
Så om jeg bestiller og varen blir stoppet i toll, hva skjer? får jeg bot, eller blir den bare sendt tilbake?

Er det noen som vet hva straffen er om jeg bestiller og lasern blir stoppet i toll?
Sist endret av tysje; 5. mars 2014 kl. 10:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bestilte en laser der ifra for 1år siden, kom igjennom uten problemer Husk å bruk briller, siden det kan slå tilbake ifra blanke flater. Kraftige saker de der.
min kom gjennom uten problemer. De skreiv "flashlight" på pakken.
Anbefaler mot å kjøpe fra wickedlasers. Du kan få like gode lasere for en tredjedel av prisen. Wicked Lasers har også meget dårlig rykte blant laserentusiaster: http://laserpointerforums.com/f65/33...ers-56289.html. Det finnes også laserbutikker innenfor Norge slik at du slipper å bry deg om tollen.
Sist endret av Grix; 5. mars 2014 kl. 18:31.
Sorry hvis jeg stjeler tråden litt, men hva bruker folk egentlig disse laserene til? Jeg har selv en grønn laser fra dealextreme. Pekte litt på himmelen da det var mørkt, men fant ikke helt ut hva jeg kunne bruke den til. Utenom å kødde med folk og piloter.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Mest for fun factor, de som er litt kraftigere enn et par mW kan blandt annet poppe ballonger, smelte plast/søppelsekker osv, du går garantert lei etter noen timer. Men er "kjekt å ha"
Sitat av Mr.Bango Vis innlegg
kødde med folk og piloter.
Vis hele sitatet...
Det er det du IKKE gjør med en laserpeker!
Sist endret av Realist1; 6. mars 2014 kl. 01:11.
Sitat av Mr.Bango Vis innlegg
... Utenom å kødde med folk og piloter.
Vis hele sitatet...
Og folk lurer på hvorfor det vurderes totalforbud mot laserpekere?

Idioter er svaret, er derfor det er forbud mot så mangt i Norge.
Å slite ut katten/hunden er også priceless å gjøre med en laser
Sitat av fatfro Vis innlegg
Å slite ut katten/hunden er også priceless å gjøre med en laser
Vis hele sitatet...
Ja, men det kan du gjøre med en 0.5 mW rød laser fra DX for noen få kronestykker. Trenger ikke en tusenkroners Spyder-laser med nesten en hel watts effekt for å leke med katten -- det vil i verste fall bare gjøre den blind.
Sitat av Mr.Bango Vis innlegg
Sorry hvis jeg stjeler tråden litt, men hva bruker folk egentlig disse laserene til? Jeg har selv en grønn laser fra dealextreme. Pekte litt på himmelen da det var mørkt, men fant ikke helt ut hva jeg kunne bruke den til. Utenom å kødde med folk og piloter.
Vis hele sitatet...
Sprekke balonger, tenne på fyrstikker, lage show med små roterende speil, Tusje prikker på huden og brenne seg, innriss i materialer. rube goldberg.
Fantasien har ingen grenser. Fasinasjonen for lys som ikke sprer seg og kan avgi varme på lang avstand var det som jeg hadde det gøyest med.
Brukte det faktisk i et prosjekt også med å se hvor lang avstand en 150mW grønn laser kunne sprekke ballonger osv.
tysje's Avatar
Trådstarter
Jeg tok en råsjangs å bestilte jeg

Litt info om hva jeg håpet på og gjøre med lasern.

Jeg tenkte og sette opp flere små speil inne i pc kabinettet og få laserstrålen til og lyse opp insiden. og så bruke bluetooth delen til lasern for og kontrollere dette med telefonen. Har også planer om og programere og lage noen nye firmwares til lasern.

Er det noen som vet hva for en straff jeg ville fodt om lasern blir stoppet i toll?

beklager for eventuelle skrivefeil.

Sitat av Dobbel-V Vis innlegg
Brukte det faktisk i et prosjekt også med å se hvor lang avstand en 150mW grønn laser kunne sprekke ballonger osv.
Vis hele sitatet...
Hvor langt unna fungerte dette?
Sist endret av tysje; 6. mars 2014 kl. 10:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Den laseren der er wickedsick (pun intended)
En kompis av meg bestilte den for en stund tilbake og den kom gjennom. Usikker på om det er straffbart å bestille den, så worst case scenario er at du taper litt penger på det. (om jeg ikke tar helt feil)
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sitat av tysje Vis innlegg
Jeg tok en råsjangs å bestilte jeg

Litt info om hva jeg håpet på og gjøre med lasern.

Jeg tenkte og sette opp flere små speil inne i pc kabinettet og få laserstrålen til og lyse opp insiden. og så bruke bluetooth delen til lasern for og kontrollere dette med telefonen...
Vis hele sitatet...
Så, du skal ha en true 50-100mW laser INNI kabinettet? Reflektert av mange speil? Lykke til sier jeg bare, ikke bare er det unødvendig, men også veldig farlig, Du kommer til å pådra deg, eller andre øyeskader nokså fort.

Hvorfor ikke kjøpe en lasermodul på et par mW, så resten kan du gjøre med Arduino fks?
tysje's Avatar
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Hvorfor ikke kjøpe en lasermodul på et par mW, så resten kan du gjøre med Arduino fks?
Vis hele sitatet...
aha det va jo mye bedre ide egentlig. Men nå er den nå bestilt, så æ får prøve den først
Sitat av tysje Vis innlegg
aha det va jo mye bedre ide egentlig. Men nå er den nå bestilt, så æ får prøve den først
Vis hele sitatet...
Lykke til, med å konvertere til blindetastatur!
▼ ... over en måned senere ... ▼
tysje's Avatar
Trådstarter
Tenkte jeg skulle oppdatere.

Jeg fikk en telefon fra UPS i dag så jeg får lasern levert på døra i dag!

Det som var litt rart var det at pakka lå i oslo i 10 dager med en "Goverment Hold" på seg før den ble sent videre? noen som vet hva som skjedde?

http://imgur.com/lLGy1cr
Sist endret av tysje; 9. april 2014 kl. 09:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
hvordan gikk bestilling fra dem? vurderer en 1,4w blå laser.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av tysje Vis innlegg
Tenkte jeg skulle oppdatere.

Jeg fikk en telefon fra UPS i dag så jeg får lasern levert på døra i dag!

Det som var litt rart var det at pakka lå i oslo i 10 dager med en "Goverment Hold" på seg før den ble sent videre? noen som vet hva som skjedde?

http://imgur.com/lLGy1cr
Vis hele sitatet...
Hjulene er satt i gang for å forby kraftige laserpekere, grunnen til at det tok tid å få din var at tollen måtte ta kontakt med statens stråleværn:
Forslaget innebærer også at tollvesenet vil få adgang til å stanse ulovlig import. Med dagens regelverk kan ikke Tollvesenet stoppe en forsendelse som inneholder laserpekere og må ta kontakt med Statens strålevern for å undersøke nærmere om laserpekeren er lovlig.
Vis hele sitatet...
Kilde: https://www.regjeringen.no/nb/aktuel...kere/id759985/
Sitat av DotEXE Vis innlegg
hvordan gikk bestilling fra dem? vurderer en 1,4w blå laser.
Vis hele sitatet...
Hvorfor vil du kjøpe derfra når du kan få like bra lasere til en halvparten av prisen andre steder?
Sitat av Grix Vis innlegg
Hvorfor vil du kjøpe derfra når du kan få like bra lasere til en halvparten av prisen andre steder?
Vis hele sitatet...
Hvilke andre plasser selger slike lasere?
Sitat av DotEXE Vis innlegg
Hvilke andre plasser selger slike lasere?
Vis hele sitatet...
http://www.sflasers.us/
http://www.survivallaser.com/
http://laserbtb.com/
http://bitlasers.com/

For å nevne noen. Sistnevnte drives tilogmed av undertegnede, sender fra Norge så null risiko med tanke på toll.

Wickedlasers har generelt meget dårlig rykte i lasermiljøet. Overpriset og mye uetisk oppførsel. Anbefales å holde seg unna.
Uvaksinert 👍
1.1.15 ble det forbudt å kjøpe og bruke slike lasere.

https://www.regjeringen.no/nb/aktuel...5/?regj_oss=10
Sist endret av daffe; 16. januar 2015 kl. 18:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hammerheart GG
Halmstad's Avatar
Sitat av daffe Vis innlegg
1.1.15 ble det forbudt å kjøpe og bruke slike lasere.

https://www.regjeringen.no/nb/aktuel...5/?regj_oss=10
Vis hele sitatet...
Beklager om jeg har oversett no, men er det uansett styrke ? Har bestilt 0,5MW
Blå fra DX
Jeg liker laserpekere, men tror faktisk ikke jeg hadde tatt sjansen på å kjøpe en så kraftig laser. Hvis det er den minste sjanse for at jeg kan bli blind så er det ikke verd det.

Hvis du skal leke deg med en sånn laser foreslår jeg at du leser om sikkerhet rundt bruk av lasere, og skaffer deg laserbriller som er kalibrert for den laseren du bruker.
Uvaksinert 👍
Sitat av Halmstad Vis innlegg
Beklager om jeg har oversett no, men er det uansett styrke ? Har bestilt 0,5MW
Blå fra DX
Vis hele sitatet...
Det finner du jo ut av om den kommer igjennom tollen. Frem til nå så har ikke tollen kunne stoppe dem, men nå har de lov til det.

Sitat av belisarius Vis innlegg
Jeg liker laserpekere, men tror faktisk ikke jeg hadde tatt sjansen på å kjøpe en så kraftig laser. Hvis det er den minste sjanse for at jeg kan bli blind så er det ikke verd det.

Hvis du skal leke deg med en sånn laser foreslår jeg at du leser om sikkerhet rundt bruk av lasere, og skaffer deg laserbriller som er kalibrert for den laseren du bruker.
Vis hele sitatet...
Kjøpte selv en laser fra wickedlaser og den er ikke på mange mw, men fikk refleksjon fra ett vindu som var ca 1 meter unne rett i øye og det er vel nå ca 7-8 år siden og sliter fortsatt med øye. Spesielt under sterkt lys så merker jeg det godt. Så dette er IKKE leketøy idet hele tatt.
Sist endret av daffe; 17. januar 2015 kl. 09:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Halmstad Vis innlegg
Beklager om jeg har oversett no, men er det uansett styrke ? Har bestilt 0,5MW
Blå fra DX
Vis hele sitatet...
For å pirke, men nå antar jeg du har gjort en feil, som mange gjør på Freak.
I det du har skrevet nå, at du har kjøp en laser på 500 000 W (en halv million), som er 0,5 MW. Altså at den forbruker et lite kraftverk alene. Så jeg tror ikke du har det. Jeg tror du har en på 0,0005 W, som er 0,5 mW.

Altså det er STOR forskjell på M "mega" og m "mili"!

Red: Mens watt skal uansett ha en stor W.
Sist endret av aluminiumfluorid; 17. januar 2015 kl. 14:51.