Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  165 51202
[COLOR="Purple"]Navigatør av sinnet[/COLOR]

Hei, alle kjente og ukjente freaks!

Jeg vil dedikere denne tråden til alle psykonauter der ute, og gå litt mer i dybden om dette begrepet. Jeg har dessverre inntrykk av at det finnes mange der ute som har misforstått dette uttrykket eller rett og slett misbruker det. En psykonaut/navigatør av sinnet presser ikke i seg 1200 microgram LSD for moroskyld, ei heller eter en hel åker med fleinsopp for å se en rosa elefant eller to. Begrepet refererer rett og slett til en metode og den subjektive effekten av endrede tilstander av bevissthet. Brukeren fordyper seg i ulike teknikker for å utforske erfaring og menneskelig eksistens. Det blir også selvfølgelig brukt for å oppnå åndelige formål og dypere innsikt. Begrepet Psychonaut stammer fra den tyske forfatteren Ernst Jünger men ble først brukt og publisert i en vitenskapelig kontekst knyttet til ethnobotanist Jonathan Ott i 2001.

For å utforsøke sinnet trenger man altså inne nødvendigvis ikke bruke narkotika. Men her er noen av de mest kjente metodene for å oppnå ønsket effekt.

- Hallusinogener:Typiske er LSD , DMT , psilocybin sopp, Peyote og også enkelte dissosiativer som ketamin (gjerne da K-hole).

- Å forstyrre de psykologiske og fysiologiske prosessene som gir oss de vanlige sinntilstandene. Det vil si, faste, søvnmangel, innånding av røyk, oksygenmangel og lignende.

- Ritualer. Altså, handlinger som i all hovedsak utføres for sin symbolske verdi. Dette kan så klart også brukes til å endre bevissthet. Her finnes det ingen grenser. Det kan brukes ord, faste tekster, sang, dans, mat og drikke. Til og med klagesanger med gråt.

Hypnose: (fra gresk hypnos, søvn) en metode for å sette et menneske i en transetilstand som kjennetegnes av endret oppmerksomhet og bevissthet. Ytre sanseinntrykk blir altså svært innsnevret, og konsentrasjonen holdes rettet mot en bestemt sak. Mange later til å tro at dette er oppspinn og tull fra ende til annen. Men saken er den at dette har blitt brukt omtrent siden menneskenes historie, og man har funnet beviser på at det er brukt i kultiske handlinger i sjamanismen. Man spekulerer i om hypnose ble utviklet med utgangspunkt i massepsykologiske manipulasjoner i religiøse eller kultiske riter. Gjerne da i erfaringer med selvmeditasjon hos prester, medisinmenn og sjamaner.

- Meditasjon: Samlebetegnelsen for psykiske og kroppslige øvelser man kan anvende for å oppnå og holde på en bestemt sinnstilstand. Her kan jeg ikke peke etter en spesiell tilstand av psyken ettersom det varierer blant de ulike typene meditasjon. Men i all hovedsak er målene gjerne disse: avslappe fysisk og psykisk, løsrive seg fra ukontrollert tankevirksomhet, øke konsentrasjonsevne, få større innsikt og forståelse av verden rundt oss og spesielt et tankemessig/ølelsesmessig avbrekk fra hverdagen. Brukte metoder er f.eks mantra, affirmasjoner, åndedrettsfokus, konsentrasjon, kontemplasjon, fri assosiasjon og avspenning. Anbefaler denne nettsiden: http://www.webpsykologen.no/artikler...-jeg-meditere/. Hvordan og hvorfor skal jeg meditere?

En mediterende, buddhistisk munk.
http://i45.tinypic.com/1zm1p38.jpg

Bønner: I bunn og grunn en religiøs handling der man påkaller en eller flere guddommer og endrer bevissthet i form av direkte kommunikasjon. Den kan være lydløs i form av meditasjon, komme i form av salmer, nynning og lignende. Bønner har ulike formål. Takksigelse, lovprisning, tilbedelse, klage, ønske eller forbønn. Dette er noe som har blitt praktisert av religiøse mennesker i flere tusen år, og de ulike religionene og tradisjonene har mange måter å utforme bønnene sine på.

En mann ber på et Japansk Shinto-alter
http://i46.tinypic.com/21nqx74.jpg

Drømming/lucid drømming: Klardrømming, en form for høyere bevissthet. Les mer om det her på freak: http://freak.no/forum/showthread.php?t=201408

Anbefaler alle å ta en titt på http://www.psychonaut.com/forum.php. En side for alle som ønsker å utvide sin bevissthet. Her finner du både guider fra alt til yoga, meditasjon, qigong og til ulike psykoaktive planter, filosifi, kunst og så videre.

I neste innlegg skal jeg skrive mer om enteogener, klassisk mytologi og kulter. Dette er noe som er veldig tabu blant f.eks kristendommen, og islam. Det er også noe jeg ønsker å ta opp. Håper på masse bidrag fra dere, og at noe av denne informasjonen kan komme til bruk.

http://i48.tinypic.com/10zdc9e.jpg

Mvh

[COLOR="Purple"]Lucy [/COLOR]
Jeg har et litt spesielt spørsmål eller tanke er vel bedre:
Under en ganske heftig dose 2c-e blandet med et par pils og veldig god set/setting så tok jeg til å meditere, som jeg ofte gjør på psykedelika. Den eneste måten jeg kan å meditere på er fokus på pusteteknikk i slik stilling:


Ved å kun fokusere på ånderett og "sperre ute" alt annet og egentlig bare gli inn i CEV's opplevde jeg det jeg anser som totalt egodød og typ "nirvana". Kall det hva du vil, men jeg var lost in deep space for å si det sånn.

For min del virket det som at den eneste måten jeg kunne komme videre ville vært å slutte å puste; jeg prøvde å roe pusten til det absolutt minimale men jeg kom aldri langt nok.
Jeg er veldig nysgjerrig på hva som ligger bortenfor, men er svært redd for at jeg faktisk skal ta selvmord ved å holde pusten om jeg prøver igjen.
Er det noen mer er farene psykonauter som har vært i samme situasjon og kan gi et tips eller to på om dette er en vei som er verdt å følge videre? Hva er tipsene isåfall? Eller skal jeg kanskje ta dette som et engangs-tilfelle av absolutt perfeksjon og heller ha det som et minne?
Sist endret av moret; 11. desember 2012 kl. 15:48.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Personlig tror jeg du virkelig oppnådde noe ved den opplevelsen. Kroppen har nå uansett naturlige reflekser, og respirasjonen/åndedrettet er en av dem (som styres av områder i hjernen). Så med mindre stoffet du har tatt hindrer denne naturlige funksjonen skal du ikke ha noe å frykte. Ta for eksempel et panikkanfall. Her er det psyken som spiller inn. Frykten som velter opp, og påvirker det fysisk legemet. La deg flyte med er mitt beste tips. Ikke vær redd med mindre du har håndfaste beviser på at du virkelig bør være det.
Moret: Det du viser til er ett ganske typisk trekk ved intens meditasjon. I mange filosofier er det å overvinne frykten for å dø, eller akseptere at man en gang skal dø, veldig essensielt. Mange mener at all irrasjonell angst egentlig bunner i frykten for dø. Derfor vil en aksept av døden føre til en bedre livskvalitet. Kan nevne at i Sveits forsker dem på om LSD kan hjelpe pasienter med kreft i terminal fase å overvinne dødsangsten.
Sitat av Schizoma Vis innlegg
Moret: Det du viser til er ett ganske typisk trekk ved intens meditasjon. I mange filosofier er det å overvinne frykten for å dø, eller akseptere at man en gang skal dø, veldig essensielt. Mange mener at all irrasjonell angst egentlig bunner i frykten for dø. Derfor vil en aksept av døden føre til en bedre livskvalitet. Kan nevne at i Sveits forsker dem på om LSD kan hjelpe pasienter med kreft i terminal fase å overvinne dødsangsten.
Vis hele sitatet...
Advarsel, dette blir noe skikkelig new age-shit:
Men jeg føler på en måte at jeg har fått et glimt av den andre siden(les: døden/hva som skjer etter) og det er noe som ikke skremmer meg i det hele tatt lenger. Vi havner nå på livssyn og trosretning, noe jeg egentlig finner tåpelig, men etter denne opplevelsen så finner jeg stor ro i at jeg vet hvor jeg skal etterpå. Det innblikket jeg fikk til "nirvana" forklarte svært mye for min del.
Jeg er veldig klar over at dette er noe man selv gjør ut av opplevelsen og mange ikke vil tolke det på samme måte som meg. Allikevel er overbevist om at noen på dødsleie kan oppleve noe lignende så vil det absolutt lette deres gjenværende tid.
Et fryktelig dumt spørsmål: Men når ordentlige psykonauter tar eksempelvis LSD, sitter de da å mediterer de neste 8 timene? Selv har jeg alltid hatt lyst til å prøve å nå et dypere spirituelt nivå ved meditasjon e.l.

De gangene jeg har prøvd LSD har jeg bare alltid opplevd å ha 'mark i rumpa', slik at jeg vil flytte meg, og konstant endre på ting, for å oppnå den perfekte stillingen. Også når jeg legger meg ned og lukker øynene vil ikke alle kropsdeler ligge i ro, og jeg kommer ikke inn i en helt rolig stilling.
Såvidt jeg har forstått er dette relativt normalt, og at det gjelder å la turen bestemme, og ikke omvendt, men har noen her noen tips for å lettere kunne slappe helt av på tur? Er ikke nervøs/redd osv., men har en urolighet i kroppen som bare vil flytte på seg...
Moret: Det du skriver om pusten fikk meg til å tenke på en video jeg så der det blir intervjuet en dame som har deltatt i et forskningprosjekt rundt bruk av Psilocybin på kreftpasienter. Hun nevner også dette med å slutte å puste, se fra 5:40 ut i klippet:
http://www.youtube.com/watch?v=CRn_HD7nH8g

Her er forøvrig mer om behandlingen med Psilocybin:
http://www.youtube.com/watch?v=Am98S...eature=mh_lolz



Ellers en koselig tråd Lucy! Tenkte jeg skulle bedrive litt godt gammeldags trollmannsarbeid i kveld faktisk. Og stjerneklar vinternatt og julestemning som det er og!

Jeg har opplevd endrede bevissthetstilstander på dager hvor jeg har vært veldig tungt deprimert. Depresjonen har gjerne gitt seg litt utover kvelden, og jeg har da gått inn i en tilstand med en enorm indre ro og harmoni, hvor jeg blant annet har kjent et "hjul" av ren vakker energi spinne rundt mageregionen. Føltes veldig rensende. Vakre, superkomplekse hellige mandalaer har jeg sett og.

Men det beste jeg har sett var en gang i en svært tung periode da jeg la meg ned med lukkete øyne og gikk inn i en mild transetilstand der jeg fikk opp et meget klart bilde av en eldre mann som smilte lurt og betryggende til meg. Jeg har aldri sett mannen før, men allikevel følte jeg det var noe utrolig kjent med han og at han støttet meg. Jeg savnet han liksom. Han sto utendørs et sted og hadde langt grått hår som hang ned over skuldrene - en typisk raus og klok gammel hippie. Jeg fikk samtidig umiddelbart følelsen av at han døde en gang på åttitallet. Spesielt. I ettertid har jeg brukt han som min åndelige veileder, han er på en måte den type personlighet som finnes inni meg og som jeg burde leve opp til.

Ingen av disse tilstandene var i tilknytning til psykoaktive stoffer.
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Et fryktelig dumt spørsmål: Men når ordentlige psykonauter tar eksempelvis LSD, sitter de da å mediterer de neste 8 timene? Selv har jeg alltid hatt lyst til å prøve å nå et dypere spirituelt nivå ved meditasjon e.l.

De gangene jeg har prøvd LSD har jeg bare alltid opplevd å ha 'mark i rumpa', slik at jeg vil flytte meg, og konstant endre på ting, for å oppnå den perfekte stillingen. Også når jeg legger meg ned og lukker øynene vil ikke alle kropsdeler ligge i ro, og jeg kommer ikke inn i en helt rolig stilling.
Såvidt jeg har forstått er dette relativt normalt, og at det gjelder å la turen bestemme, og ikke omvendt, men har noen her noen tips for å lettere kunne slappe helt av på tur? Er ikke nervøs/redd osv., men har en urolighet i kroppen som bare vil flytte på seg...
Vis hele sitatet...
Har aldri sittet og meditert i 8 timer nei
Jeg er også veldig urolig av meg på tur, men jeg klarer helt fint å meditere en time eller noe i løpet av peak-perioden. Det kommer litt an på hva jeg har hatt i meg. Jeg finner det enklere å meditere på stoffer som har litt bodyload da det hjelper veldig på ubehaget og gjør det enkelere å sitte stille. Spesielt den episoden jeg nevnte over, der trippet jeg hardt i 10-11 timer med et skikkelig bodyload-stoff. Det gjør at man innimellom har lyst på en liten pause fra verden, det får ihvertfall jeg ved meditering.
LSD er for meg et kompis-stoff. Det er noe jeg tar for å ha det gøy og kose meg med venner og finne på rare sprell, men om man setter på noe sphongle og har en setting som er meditasjonsvennelig så blir det enklere å finne tid til dette.
En sirkel på gulvet med puter, dyner og tepper og et fat stearinlys i midten eller kanskje et par lamper med farget glass sammen med noe trippevennelig musikk gjør det jo veldig enkelt å sette seg ned og nyte en roligere tur.

Det tar også en god stund før jeg tar til takke med en sitte-stilling. Nå tyr jeg som regel alltid til buddah-stilling da jeg finner den grei, men det tar fort gode 5-10 minutter før jeg klarer å slappe av i den også. Det gjør liksom litt vondt i beina ellers så sitter jeg kanskje på noe hardt, mulig skuldrene gjør litt vondt ellers så klær jeg i nakken. Men, ved å fokusere på pust så forlater jeg på en måte kroppen og forsvinner fra ubehagelighetene.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
[COLOR="Purple"]Enteogen[/COLOR], hva er nå da for noe, da? Vel, det er en moderne term som stammer fra to gammelgreske ord, Enteos betyr indre gud og Genestai betyr å forårsake eksistens/eller å bli. Dette gjelder psykoaktive substanser, da gjerne naturlige stoffer med hallusinogene virkninger. Som planter, sopp, frø, og lignende. Disse kan gi opplysende åndelige, mystiske/merkelige og bevissthetsendrende opplevelser. Enteogener har blitt brukt i menneskelige kulturer gjennom hele historien. I Afrika benytter bwitireligionen seg av rotbarken fra ibogabusken, I det gamle Egypt er et velkjent enteogen blå lotus (Nymphaea caerulea), I Amerika blir peyotekaktusen (Lophophora williamsii) brukt som en del av skikkene til mange kulturer i Mexico og også i Asia blir for eksempel rød fluesopp (Amanita muscaria) som et enteogen.

Så kommer informasjonen jeg har gravd opp om disse stoffene og loven. I Europa ble bruken av enteogener i tilnærmet utryddet ved framveksten av post-romersk kristendom og spesielt under hekseprosessene i tidlig moderne tid. Gjett hvorfor. Jo, fordi europeiske hekser brukte slike substanser. Vi har for eksempel belladonnaurt (Atropa belladonna), alrune (Mandragora officinarum) og bulmeurt (Hyoscyamus niger). Disse forskjellige plantene brukte de gjerne til å framstille så kalte "flygesalver", og i det kristne samfunn trodde de ofte at hekser kunne fly gjennom luften på sopelimer etter at salven ble påført huden. Konsekvens av enhver tilknytning til plantene var selvfølgelig svært farlig, og kunne føre til at de ble henrettet som utøver av heksekunster. Tanken min rundt dette er at det ble ulovlig gjort av myndighetene og de største religionene rett og slett fordi de gir muligheten til å endre den kollektive oppfattelsen av naturen av det guddommelige. I deres øyne bringer slikt assosiasjoner til trolldom, svart magi og satanistiske ritualer for å få en dypere bevissthet slik at man kunne oppnå kontakt med demoner. Og følge djevelen, for den del. Frykten er da at dette slettes ikke bringer dem nærmere "vår fader" og den allmenne tro.

http://i46.tinypic.com/zyf43o.jpg

Siterer:

"Revelation 21:8 “But the cowardly, unbelieving, abominable, murderers, sexually immoral, sorcerers, idolaters, and all liars shall have their part in the lake which burns with fire and brimstone, which is the second death.”

According to W.E. Vine’s expository dictionary of New Testament Words (page 1074), the word SORCERY comes from a Greek word, PHARMAKIA - used as a noun, it “signifies a sorcerer,” one who uses drugs, potions, spells, enchantments, as in Rev. 21:8.
"

Velger å skrive litt om et enteogen fra sentral-Afrika. Nemlig...

[COLOR="Purple"]Tabernanthe Iboga. [/COLOR]. Dette er en busk som vokser i regnskog. Den har en hallusinogen effekt i høyere doser, og stimulerer sentralnervesystemet i små doser. Vanligvis blir planten rundt to meter høyt men på tross av dette kan de bli opp til ti meter. Det er i de gulfargede røttene man finner en rekke indol alkaloider. I all hovedsak ibogain, som man finner i høyest konsentrasjon i rotbarken. Materialet i røttene er bittert og gir en nummen følelse i munnen. Det er spesielt bwiti-religionen som benytter seg av plantens alkaloidinneholdende røtter i seremoniene sine. Massive doser av substansen er vanlig som en seremoni når noen skal innvies. Ellers brukes det jevnlig i små doser i forbindelse med ulike ritualer og stammedanser på natten. Ikke overraskende har Bwitiene blitt utsatt for forfølgelse av katolske misjonærer som til denne dag er sterkt motstandere av bwitienes voksende religiøse bevegelse.

http://i49.tinypic.com/awup12.jpg

http://i45.tinypic.com/2pbgj.jpg

Nyhetsspeilet av alle har faktisk en god dokumentar om Ibogain, og tar også for seg hvordan det kan brukes i behandlingen av opiat-avhengighet. http://www.nyhetsspeilet.no/2012/05/...t-avhengighet/.
Sist endret av Lucy In The Sky; 11. desember 2012 kl. 21:22.
Sitat av moret Vis innlegg
Jeg er veldig nysgjerrig på hva som ligger bortenfor, men er svært redd for at jeg faktisk skal ta selvmord ved å holde pusten om jeg prøver igjen.
Vis hele sitatet...
Det er helt umulig å holde pusten av egen vilje for så å dø av det. Kroppen vil automatisk slå inn hvis du i det hele tatt kommer så langt at du besvimer.
På samme måte som at det heller ikke går an å drukne seg selv i badekaret.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
[COLOR="Green"]En enkel guide til mindfulness-meditasjon[/COLOR]

http://i48.tinypic.com/13zoac0.jpg

Først av alt. Hvis dette er din første øvelse med meditasjon bør du muligens begrense deg til 10-15 minutter. Etter hvert som du får mer erfaring kan du forlenge det til rundt 25-30 minutter. Alt etter hva du selv ønsker og føler for.

1: Sitt i oppreist posisjon

En oppreist holdning hjelper med å berolige sinnet ditt. Du kan selv velge å enten sitte på bakken med en pute så lenge du husker å holde en strak rygg. Du kan også sitte på på en stol så lenge kriteriene for positur opprettholdes. Det viktigste er i all hovedsak å holde ryggraden oppreist men avslappet. Da er det mye lettere å holde tankene fokusert.

2: Fokuser på kroppen din!

Å få kontakt med kroppen din er en meget viktig del av meditasjon. Du kan starte med å la fokuset begynne med føttene. Kribler det? Føles det ene litt tyngre enn det andre? Forsøk å legge merke til hver eneste tå, på hver fot. La kroppen flyte med tankene dine. Hva føler du i beina? La denne følelsen strømme gjennom hele kroppen. Høyre arm, venstre arm. Hver eneste finger. Hodebunnen, nedover ryggraden.

3: Stillhet

Når du først begynner å meditere kan du gjerne føle en slags uro, og det kan dermed ødelegge hele tilstanden. Det er veldig viktig å være i fysisk under meditasjon. Hver gang du beveger kroppen vil hjernen din svare med tilfeldige tanker. Så stopp denne reaksjonen, og skap en indre stillhet. Ytre stillhet er også en viktig faktor. Velg et miljø som ikke vil forstyrre prosessen din.

5: Fokuser på pusten din

Å holde kontroll over hvordan pusten flyter inn og ut er viktig. Noen ganger kan den rykke litt til uregelmessig. Dette er helt vanlig, og ikke noe du bør engste deg for. Legg merke til hva pusten gjør med kroppen din. Hvordan det føles gjennom nesen, i brystet og magen.

6 : Gi slipp på indre "skravling"

Mindfulness er en type meditasjon som innebærer å bli klar over det nåværende tidspunkt uten å dømme. Legg merke til tankene dine som kommer og går. Når du merker at du er fanget opp i en slags indre dialog er det viktig at du forsiktig lar det passere. Se for deg et tog som passerer stasjonen. Du står der, toget passerer.

7: Gjenvinn oppmerksomheten når tankene vandrer.

Når tankene dine er på vandring, bring oppmerksomheten tilbake til pusten. At tanker vandrer er helt naturlig. Men når du lærer deg å gjenvinne kontrollen over sinnet ditt vil tankene dine bli stødigere, og du vil kunne fordype deg i øyeblikket.

Meditasjon har faktisk gode helsemessige fordeler. Det styrker immunforsvaret, senker blodtrykket og puls, og løfter humøret!

En youtube-guide til de som trenger det.
http://www.youtube.com/watch?v=XHhDCW4Q1Rc

Mindfullness er noe jeg fikk høre om hos psykologen min. Hun har stor tro på at slikt fungerer.
Fin tråd lucy Liker det du bidrar med om dagen
Sitat av happy violence Vis innlegg
Det er helt umulig å holde pusten av egen vilje for så å dø av det. Kroppen vil automatisk slå inn hvis du i det hele tatt kommer så langt at du besvimer.
På samme måte som at det heller ikke går an å drukne seg selv i badekaret.
Vis hele sitatet...
Alt går an. Husker du kidden som tok selvmord på cam for ikke så alt for lenge siden? Han hengte seg selv på bakkenivå. Han kunne altså bare reist seg fra en nesten sittende posisjon for å overleve. Men han ville visst veldig gjerne død. Og vil du nok, så får du det til. Så ja, hvis du er på en ferd gjennom "time and space" på et sterkt psykoaktivt stoff og du vil slutte å puste for å komme dypere inn i din egen bevissthet så tror jeg det er fullt mulig.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Slenger ut en dokumentar om LSD. Substance the movie.

http://www.thesubstance-themovie.com/
Veldig fint konstruert og skrevet tråd, og spennende og lærerikt å lese. Takk TS!
Sitat av moret Vis innlegg
Advarsel, dette blir noe skikkelig new age-shit:
Men jeg føler på en måte at jeg har fått et glimt av den andre siden(les: døden/hva som skjer etter) og det er noe som ikke skremmer meg i det hele tatt lenger. Vi havner nå på livssyn og trosretning, noe jeg egentlig finner tåpelig, men etter denne opplevelsen så finner jeg stor ro i at jeg vet hvor jeg skal etterpå. Det innblikket jeg fikk til "nirvana" forklarte svært mye for min del.
Jeg er veldig klar over at dette er noe man selv gjør ut av opplevelsen og mange ikke vil tolke det på samme måte som meg. Allikevel er overbevist om at noen på dødsleie kan oppleve noe lignende så vil det absolutt lette deres gjenværende tid.
Vis hele sitatet...
Morsomt at du advarer mot new age-shit for det er akkurat samme følelse jeg får når jeg skal beskrive min opplevelse som heller mot noe av det samme som jeg forstår av din. Jeg har alltid vært åpen for saker og ting, men samtidig rimelig skeptisk for såkalt new age og annet jeg har regnet for svada. Jeg skulle derfor få meg en salig oppvekker i det jeg og en kompis, for omtrent et år siden, i første omgang inntok 2g fleinsopp hver, for så å finne ut at dette ikke var nok, endte opp på en dose på rundt 3g hver i tillegg. Umiddelbart etter andre inntakelse følte jeg meg skikkelig dårlig og ønsket i grunnen at jeg hadde latt vær og bare gått og lagt meg. Jeg kom så til å tenke på at om jeg hadde den innstillingen kom det hele til å gå rett til helvete og jeg satte meg derfor instinktivt i medtiasjonsstilling (jeg hadde ikke bedrevet meditasjon på dette tidspunket, annet en ett forsøk mange år tidligere). Etter det som jeg oppfattet som et par sekunder kjente jeg en kribling i ryggraden som spredte seg til hele kroppen og det føltes ut som om jeg brant opp innvendig, hvorpå jeg "mistet" kroppen og selvet, for ikke å snakke om tid, og jeg oppfattet hele min eksistens i farger og geometriske figurer. Dette var totalt annerledes enn tidligere opplevelser jeg hadde hatt med sopp og den nærmeste metaforen jeg kan komme på var at jeg, sammen med resten av universet, rett og slett ble en mandala.



Bildet gir overhodet ikke en rettferdig beskrivelse av det jeg opplevde, men gjengir i en viss grad den følelsen jeg hadde underveis. Jeg var en fullstendig integrert del av et uendelig univers og jeg følte på samme tid en uendelig kjærlighet for alt som eksisterer. Da jeg kom ned, var jeg sikker på at jeg hadde sett Gud (et fabelaktig lys av forståelse og kjærlighet) samt blitt født på ny. Dette var så virkelig at jeg var helt sikker på at dette var noe alle mennesker av en viss alder hadde opplevd, men at de holdt det hemmelig ettersom man er nødt til å oppleve det selv for å forstå, for ikke å snakke om tro det. Jeg var faktisk på nippe til å sende en melding til min mor for å fortelle at "jeg hadde skjønt det".

Det har tatt meg lang tid, med en rekke flashbakcs, og få en noenlunde helhetlig oversikt over det jeg opplevde den gangen, men på tross av at jeg har forsøkt å rasjonalisere har jeg en følelse av at det er det som har først til at jeg daglig praktiserer yoga, pusteøvelser og meditasjon og stadig har en følelse av at jeg er et "urgammelt vesen" som befinner meg i denne absurde tilstanden som livet er. "Kjærlighet" velter også opp i meg fra tid og annen og jeg er evig glad for å ha "blitt født på ny", selv om jeg fra tid til annen også kan glemme denne gleden

Andre som kjenner seg igjen?

Namaste, som de sier!

PS. Legger ved det bildet som i ettertid har slått meg som den beste gjengivelsen av det jeg prøver å beskrive.
Sist endret av sOHaM; 12. desember 2012 kl. 00:26.
Dette er min kopp te. Her snakker vi, endelig en skikkelig tråd. Takk Lucy for at du laget denne. Jeg er jo selv ett "naut" som har vandret dypt inn i bevisstheten både med og uten hjelp fra substanser. Både med og uten guider, både med og uten tripsittere. Første gangen jeg reiste (LSD trip) hadde jeg en erfaren psyconaut med som jeg stolte på og som guidet meg innover i trippens underlige mysterier.
Jeg vet 100% sikkert at jorda er mora mi, og sola er gud. Heldige meg ble velsignet med en god porsjon fleinsopp i år, som skal få vise meg disse mysteriene nok en gang i klarsyn. Dette er min kopp te. Og jeg er glad andre også tar trippingen på alvor. Ikke trip for "moro skyld" men la trippen lære deg noe om deg selv, som du ikke visste.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Alt går an. Husker du kidden som tok selvmord på cam for ikke så alt for lenge siden? Han hengte seg selv på bakkenivå. Han kunne altså bare reist seg fra en nesten sittende posisjon for å overleve. Men han ville visst veldig gjerne død. Og vil du nok, så får du det til. Så ja, hvis du er på en ferd gjennom "time and space" på et sterkt psykoaktivt stoff og du vil slutte å puste for å komme dypere inn i din egen bevissthet så tror jeg det er fullt mulig.
Vis hele sitatet...
Hjernen trumfer bevisstheten hva gjelder basisfunksjoner som åndedrett, det vil si at du ikke er i stand til å holde pusten til du dør fordi når hjernen får for lite oksygen så vil den overvinne bevissthetens vilje til å ikke puste inn og få kroppen til innhalere. Det den derimot ikke klarer er å trumfe bevisstheten der mer avanserte tiltak er nødvendig. Den vil ikke reise seg selv om det er en kritisk forutsetning for at åndedrett skal kunne gjeninnføres.

Når det gjelder meditasjon er rytmisk åndedrett den enkleste veien "inn", men om en bruker det som verktøy for å komme inn så vil det være vanskelig å slutte å fokusere på det når en er inne og skal lenger inn. Den tar deg ikke hele veien. Men det er mulig å begynne med et mantra som er rytmisk til åndedrettet. Altså at en lager en lyd på innpust og lager en lyd på utpust. Dette kan "overdøve" fornemmelsen av pust og muligens gjøre at en kommer lenger. En dyktig og lærd meditatør fortalte meg at meditasjon ved hjelp av mantrar er mest sprituell, om man får det til.
Helt enig med utidefri, dette er min kopp tea.

Bra tråd du har startet Lucy!!! ;-)

Ang det å holde pusten, helt enig med happy violence, men eneste jeg er litt
usikker på er, om en holder pusten under mdma, har liksom på følelsen at det
er farlig å holde den lengre enn lenge da, dette fordi jeg har prøvd det, og har talt
opp eller målt tiden da, fordi jeg bare føler meg bra, og var da redd for at jeg ikke skulle
få en slags advarsel eller vanlig tilbakemelding som en får når en er edru.

Er forresten rått å fylle opp lungenen litt ekstra under mdma og holde pusten i 20-30 sec, anbef å prøves. Da frigjøres masse blokkeringer og spenninger, og gjør at en føler seg enda bedre, funker også uten drug. Alt dette anbef seff å gjøre med øynene lukket under f.eks mdma. Er rått å lukke øynene for de som ikke har gjort det under mdma, et must for psykonauter som allerede har bestemt seg for å ture på det.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Kroppen har nå uansett naturlige reflekser, og respirasjonen/åndedrettet er en av dem (som styres av områder i hjernen).
Vis hele sitatet...
Mer spesifikt hjernestammen, som også står for kontroll av hjerterytmen. Hjernestammen er helt sentral i det komplekse nettverket som utgjør nervesystemet vårt, da all informasjon til og fra hjernen går gjennom den. En annen emnerelevant del av hjernen er epifysen (glandula pinealis). Ofte omtalt som det tredje øye, er den for mange et fascinerende studie. En nok så kjent hypotese er at en større mengde naturlig (endogent) DMT vil produseres i epifysen ved en nær døden-opplevelse, og det er derfra man har at livet passerer i revý eller at man kan se/kommunisere med avdøde bekjentskaper på den andre siden. Det hevdes også at man kan stimulere det tredje øyet ved dyp konsentrasjon og meditasjon, og derfra høste tanker/visjoner av spiritualistisk natur. Rent fysiologisk er epifysen en hormonproduserende kjertel som er svært delaktig i å oppretteholde døgnrytmen vår. Hormonmessig er det hovedsaklig produksjon av melatonin den står for, og den stimuleres til å gjøre det av mørkets nærvær.
Sitat av moret Vis innlegg
Advarsel, dette blir noe skikkelig new age-shit:
Men jeg føler på en måte at jeg har fått et glimt av den andre siden(les: døden/hva som skjer etter) og det er noe som ikke skremmer meg i det hele tatt lenger. Vi havner nå på livssyn og trosretning, noe jeg egentlig finner tåpelig, men etter denne opplevelsen så finner jeg stor ro i at jeg vet hvor jeg skal etterpå. Det innblikket jeg fikk til "nirvana" forklarte svært mye for min del.
Jeg er veldig klar over at dette er noe man selv gjør ut av opplevelsen og mange ikke vil tolke det på samme måte som meg. Allikevel er overbevist om at noen på dødsleie kan oppleve noe lignende så vil det absolutt lette deres gjenværende tid.
Vis hele sitatet...
Er alltid interessant å lese om personer som har slike livsendrende erfaringer som endrer ens syn på livet og døden. Jeg gjør personlig stort sett ikke noe annet når jeg har ledig tid, enn å filosofere over slike ting. En tanke som har slått meg i det siste er om nær-døden-opplevelser kan forklares med evolusjonsteorien, som mange idag aksepterer og tror på. Hva gagner det en art, fra et evolusjonsteoretisk perspektiv, å få en slik ro og innsikt før man uansett skal dø? Så er det jo enda mer interessant om man leser om den potensielle koblingen mellom DMT og nær-døden-opplevelser. Håper jeg får en bok eller to til jul om slike ting :-)
Kjempebra tråd Lucy og mange bra inlegg! Tenkte jeg kunne bidra med en bok som har hjulpet meg i gang og gitt meg en bedre forståelse av hva meditasjon dreier seg om.

Mindfulness in plain english av Ven. Henepola Gunaratana:
http://www.urbandharma.org/pdf/mindf...in_english.pdf
Sist endret av Nokki; 12. desember 2012 kl. 11:36.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
[COLOR="Purple"]Ritualer[/COLOR]

http://i47.tinypic.com/mh6pnr.jpg

Hvorfor?

Ritualer er faktisk viktig i forbindelse med psykedeliske opplevelser. Det kan virke som noe "sludder" og "pølsevev" som noen kaller det. Men saken er at en må legge sitt rasjonelle sinn bak seg under en tur. Man kan rett og slett ikke stole på sin normale logikk lenger. Det gjelder å overgi seg til "kreftene" av kaos. Til det rå og ustyrlige i oss. Dog, selv i dette "kaoset" finnes det en struktur. Seremonier passer naturlig nok veldig bra i en slik sammenheng. Dette er mye av grunnen til at psykedeliske stoffer som blant annet sopp, kaktus og ayahuasca blir behandlet med varsomhet og respekt i ritualer. Å få inspirasjon og visdom fra gamle kulturer og mennesker kan ikke være en altfor dum ide? Disse har tross alt lang erfaring med stoffene, og det har vist seg at forskere har funnet ut at de gamle og litt barbariske metodene er basert på en grunnleggende, god forståelse på interaksjonen mellom kropp og sinn.

Tradisjonell skikk for forberedelse

Den tradisjonelle måten å forberede en tur er gjennom et slags ritual av renselse. Tanken bak er å rense seg selv for å få bedre kontakt med den spirituelle verden når du skal søke visdom eller "hjelp". Ritualer knyttet til psykedeliske stoffer har ofte med en innvielse å gjøre. At en yngre gutt skal bli mann, at en tjener blir en prest, at et nytt medlem blir tatt inn i en sekt og så videre. Det skal fungere som et skritt inn gjennom en dør til et høyere nivå av bevissthet, rett og slett. Disse skikkene tar seg gjerne av skjult kunnskap og innsikt, og er der for å kunne deles med en gruppe. Det er viktig å kunne oppleve noe utenom det "vanlige".

I mange kulturer er altså en slik innvielse veldig viktig, for de definerer livet ditt. Og på slutten av disse blir det gjerne gitt et totem, en tatovering eller et annet symbol på graden du har oppnådd.
In many cultures initiations are very important, they define your Selv om disse ritualene har blitt gradvis hvisket ut i det moderne samfunnet. Tross en del religioner. Kanskje det er noe slikt vi kan trenge for å komme til bunns i hva vi er, og hvem vi er? Hva vi står for?

Rigge opp et rituale

Mange ritualer inneholder mye av de samme elementene. Det dreier seg i all hovedsak om renselse, helbredelse og en skapelse av struktur. Dette symboliserer man gjennom visse handlinger. Vanligvis begynner det med en form for urteblanding eller røkelse. Lukter er også nemlig veldig viktig! Man tar gjerne så et symbolsk bad for å bli kvitt påvirkning fra fortiden eller miljøet. Dette sees på som en spirituell renhet som hjelper deg med å skille vei/bli ferdig med problemer man eventuelt måtte ha.

Huichol Indianerene, blandt annet, har en svært kompleks og veldig spirituell renselse før deres kollektive peyote-ritual. Da sier de gjerne offentlig hva de føler at de har gjort feil i livet offentlig og så videre. Repetering er også en viktig del av ritualer. Og da blir gjerne rytmiske lyder av trummer eller skrangler. Man kan selvfølgelig også synge, nynne, be stille sammen eller alene. Videre kan man bevege seg i en sirkel, lage kontakt med de fire retningene (også med jorden og himmelen). Man respekterer også stillheten når konsentrasjon er essensielt. Et annet tips er å bruke enkelte ord for å dirigere turen din.

Stedet du velger for turen din er ikke bare veldig viktig, men også magisk i seg selv. Man må ha mulighet til å lage f.eks symbolske objekter. Man kan f.eks plassere et bestemt, utvalgt objekt i hvert hjørne av en firkant Laget i sanden/leiren. De innfødte amerikanerne brukte jevnlig en sirkel ment for å holde ond energi ute, og god energi inne for å lukke ute ond energi.

Etter at du har forberedt deg kan du la konsentrasjonen og kommunikasjonen gå til den spirituelle verden, dyr, venner, slekt og lignende ved å danse, lage bestemte bevegelser, representere og synge sanger og lignende. Noen kulturer bruker også fascinerende masker, komplekse ofringer til guder/ånder, lovsanger/messer eller bare spesiell musikk.

Ritualer kan også ses på som en støtte til å strukturere kaoset rundt deg. Dette prinsippet gjelder ikke bare bruk av sopp eller andre psykedeliske stoffer, men også til kirkene, foreninger og i politikken. Selv foran speilet om morgenen eller mens du gjør kaffe på kontoret, bestemte ritualer utvikle seg etter en viss tid. Måten du kler deg for en begravelse, ekteskap eller fest, måten du oppfører deg og kontaktene du gjør, er faktisk en del av et ritual. For denne saken er det ikke mye forskjell mellom en afrikansk stamme fest og dagens house-partiene. Å ha en fest kan være en god måte å avslutte en tur, å helt gi slipp på en ny erkjennelse, i en utvidet bevissthet. Legg merke til at Mardi Grass er ikke bare morsom, men også har en religiøs konnotasjon og er en del av et ritual.

En seremoni i større kontekst

Det kan være en nyttig opplevelse å ta en tur med en større gruppe i sammenheng med en seremoni, slik de gjorde det i de gamle kulturene. Å gjenkjenne gamle mønstre for seperasjon, innvielse og tilbakekomst. Det har vært mye snakk om seperasjon og det å finne seg selv gjennom ulike stadier. Det å kunne fri seg fra gamle mønstre og vaner. Denne strukturen er tilstedeværende i alle typer myter, men ifølge psykiatere som har jobbet omfattende med psykedeliske stoffer mener at en slik opplevelse kan relateres til opplevelser ved fødselen. Du vil kunne oppleve dette i en tur i seg selv men det vil også være mulig å oppnå det gjennom et ritual. Først må du lage et skille mellom dine daglige rutiner og stedet for ritualet. Dette kan gjøres ved ekstra hvile, fasting eller søke et stille sted i for eksempel naturen alene eller med gode venner.

Til slutt

Nå er det skrevet ned mange eksempler og forslag. Det er altså opp til deg hvordan du velger å utføre noe slikt. Man kan basere seg på det shamaner gjør, de innfødte amerikanerne eller rett og slett skape noe helt eget. Det grunnleggende baserer seg i bunn og grunn på det jeg allerede har listet opp. Enkelte kroppslige bevegelser, lyder, ord, bønner, visualisering and so on. Du kan selv velge fritt å jobbe med relasjoner til noe i underbevisstheten eller i den spirituelle verden. Det behøver ikke engang å være noe slikt. Du kan også jobbe med ditt forhold til andre mennesker rundt deg. En annen ting er også å jobbe med seperasjonen mellom både det bevisste, det ubevisste og mellom kropp og sjel. Lag dine egne ritualer og la dem skje spontant. Vær kreativ men ikke lag for mye ut av det. Det skal ha en ekstra verdi. Å holde hender i begynnelsen av en tur er noe mange erfarne anbefaler. Dette er for å ønske hverandre en god tur og sende gode vibber.

Håper noe av dette hjalp! Håper på å få andre bidrag her også. Lykke til med eventuelle forsøk!

Lucy

PS: http://open.spotify.com/user/wildhea...3MlIPDJWL5HqmC. Spilleliste til meditasjon, avslapping, yoga and you name it. Blir stadig større av vekst.
Sist endret av Lucy In The Sky; 12. desember 2012 kl. 22:16.
Sitat av happy violence Vis innlegg
Det er helt umulig å holde pusten av egen vilje for så å dø av det. Kroppen vil automatisk slå inn hvis du i det hele tatt kommer så langt at du besvimer.
Vis hele sitatet...
Vet at dette stemmer til vanlig, men er du sikker på at det gjelder selv om man er kraftig påvirket av rusmidler som forandrer hvordan hjernen funker? Har det blitt forsket på dette?

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Alt går an. Husker du kidden som tok selvmord på cam for ikke så alt for lenge siden? Han hengte seg selv på bakkenivå. Han kunne altså bare reist seg fra en nesten sittende posisjon for å overleve. Men han ville visst veldig gjerne død. Og vil du nok, så får du det til. Så ja, hvis du er på en ferd gjennom "time and space" på et sterkt psykoaktivt stoff og du vil slutte å puste for å komme dypere inn i din egen bevissthet så tror jeg det er fullt mulig.
Vis hele sitatet...
Om du mener han svenske autisten, er det stor forskjell fra det det var snakk om i denne tråden, nemlig å bare slutte å puste. Fyren du nevnte hang seg, og han måtte ha brukt armer og bein for å komme seg ut av løkka han kvalte seg i. Kan tenke meg at det er mye lettere å ha kontroll over armer og bein enn ånderettet.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Jeg har hørt et tilfelle om en kar som visstnok skulle ha dødd av en heroisk dose LSD. I tråden mente de at dette var fordi han sluttet å puste i forbindelse med rusen, og ikke fordi det var en dødelig dose i seg selv. Dette var på shroomery med brukeren Chinacat. Thumbprintdose, tipper jeg det var. Om det er sant vet jeg ikke. Mye skrøner i dette miljøet.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Jeg har hørt et tilfelle om en kar som visstnok skulle ha dødd av en heroisk dose LSD. I tråden mente de at dette var fordi han sluttet å puste i forbindelse med rusen, og ikke fordi det var en dødelig dose i seg selv. Dette var på shroomery med brukeren Chinacat. Thumbprintdose, tipper jeg det var. Om det er sant vet jeg ikke. Mye skrøner i dette miljøet.
Vis hele sitatet...
På Drugs INC var det en del i episoden om psykedelia som handlet om heroiske LSD-doser. Det var en politimann som hadde gått inn i en LSD-fabrikk uten noen beskyttelse, og (i følge dokumentaren) fikk i seg ~1000 brukerdoser. Han fortalte bare om at han lå på et rom på sykehuset og så drager fly rundt, før en lege ga han noen sovepiller.

Mener å huske at han ikke nevnte noe om etterspill eller skadelige virkninger. Men igjen, så kan jo dokumentaren være latterlig overdrevet eller at de feiltolket noe.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Hvis vi har sett den samme så husker jeg godt at han mente at han hadde fått mye angst og psykiske problemer i ettertid grunnet opplevelsen. Men det er ikke så merkverdig når man ikke er forberedt på noe sånt heller. Han sa selv at det i begynnelsen var litt morsomt i en eller annen grad, inntil det ble for voldsomt for ham. Det de ga ham mener jeg var valium i ukjente doseringer, i et totalt mørkt rom. Kan helt og holdent forstå at det kan gå kraftig inn på psyken om man ikke aner hva som skjer, er forberedt eller har noen eventuell erfaring fra før. Man pleier som regel ikke begynne med å hoppe fra den høyeste meteren i badehallen om man aldri har prøvd å stupe før, hvis du forstår hva jeg mener. Dette var jo også antagelig "mannen i gata" eller "Ola Nordmann", som jeg liker å kalle det. Å bli påtvunget noe slikt, som man absolutt ikke kan frigi seg fra må være traumatisk en en eller annen grad.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Hvis vi har sett den samme så husker jeg godt at han mente at han hadde fått mye angst og psykiske problemer i ettertid grunnet opplevelsen. Men det er ikke så merkverdig når man ikke er forberedt på noe sånt heller. Han sa selv at det i begynnelsen var litt morsomt i en eller annen grad, inntil det ble for voldsomt for ham. Det de ga ham mener jeg var valium i ukjente doseringer, i et totalt mørkt rom. Kan helt og holdent forstå at det kan gå kraftig inn på psyken om man ikke aner hva som skjer, er forberedt eller har noen eventuell erfaring fra før. Man pleier som regel ikke begynne med å hoppe fra den høyeste meteren i badehallen om man aldri har prøvd å stupe før, hvis du forstår hva jeg mener. Dette var jo også antagelig "mannen i gata" eller "Ola Nordmann", som jeg liker å kalle det. Å bli påtvunget noe slikt, som man absolutt ikke kan frigi seg fra må være traumatisk en en eller annen grad.
Vis hele sitatet...
Ser ut som du har rett. Mente å huske at han ikke ble nevneverdig påvirket i ettertid, men google bevist meg feil.

On the show "Drugs Inc." on National Geographic, they are talking about LSD and they interviewed a cop who accidently took the equivalent to 1000 doses of LSD and how he is forever mentally impaired and he can't sleep at night.

He goes on to say how he knows people who have taken LSD and they are never the same. "Every time you take LSD it's like playing Russian Roulette."

Fucking bullshit yo wtf is this.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Screwdriver; 13. desember 2012 kl. 00:22.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Det er vel hans personlige oppfatning etter sin erfaring, og han kjenner muligens noen han mener å ha merket en forandring på som han overhodet ikke forstår seg på. Det handler om kommunikasjon, og hvordan vi klarer å sette oss inn i hverandres synspunkt. Noe som overhodet ikke er lett. For ham er vel omtrent alle i denne tråden gode eksempler på hvordan vi ser på en pasient på et mentalsykehus som sier at han er fra planeten "Obos". Kan i grunnen forstå at utenforstående (for å si det slik) syns vi er sprø med den åpenheten vi har for nye tanker om eksistens and so on. Men at det er å spille russisk rulett med hodet hver gang er en ganske bastant påstand han burde passet munnen sin med. Likevel så forstår jeg at han bare er redd, og at det er grunnlaget til at han velger å gå ut med dette på den måten.
Tror det "1000 doses of LSD" er greatly exaggerated. Da estimert dødelig dose er 12mg altså 12000ug vil det si at en dose ifølge Drugs Inc. må være på under 12ug (ellers ville politimannen dødd). Jeg kan med sikkerhet fortelle at om du tar 12ug LSD så vil du ikke merke noen ting. Tror også at de ikke vil være i stand til å påvise hvor mye LSD han hadde fått i seg. Når han forteller om det så virker det som han husker påfallende mye til at det kan være en rus beyond our imagination i intensitet. Det kunne like gjerne vært 800ug for den saks skyld.

Tilbake til holde-pusten-til-døde-spørsmålet: Hva skjer når hjernen ikke får nok oksygen? Personen besvimer. Hva skjer når personen besvimer? Den blir ubevisst. Altså vil den bevisste intensjonen om å holde pusten forsvinne slik at hjernen kan gjenoppta normal åndedrett. Jeg tviler sterkt på at en sterk psykedelisk rus, som tross alt er stimulerende, vil kunne stå i veien for denne mekanismen.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Anbefaler å ta en titt på denne tråden. Mye interessante innlegg fra Chinacat på Shroomery. http://www.shroomery.org/forums/show...Number/1427364. Omhandler Tumbprint. LSD.
http://goo.gl/mNknG
4 1
Sitat av utidetfri Vis innlegg
Jeg vet 100% sikkert at jorda er mora mi, og sola er gud. Heldige meg ble velsignet med en god porsjon fleinsopp i år, som skal få vise meg disse mysteriene nok en gang i klarsyn. Dette er min kopp te. Og jeg er glad andre også tar trippingen på alvor. Ikke trip for "moro skyld" men la trippen lære deg noe om deg selv, som du ikke visste.
Vis hele sitatet...
Glimrende tråd dette her! Selv flyr jeg avgårde med største selvfølgelighet og er aldri overrasket over hvor jeg havner Nyter hvert øyeblikk med hele meg! Jeg lander alltid med en kunnskap (eller to) rikere hver gang... DMT tilstanden er ubeskrivelig vakker og psilocybinene tar meg med på rolige turer i kjente trakter. Lucy har jeg enda ikke møtt men gleder meg til vi møtes!

Gøy lesing!
Kjempebra tråd Lucy =)

Anngående meditasjon:

Det å ligge/sitte i ro over lenger tid er vanskelig selv når man er helt edru.
Og det er ekstra vanskelig når man prøver å sitte oppreist uten støtte i ryggen. Mange holder på i flere år før de klarer å slappe helt av uten støtte.
Et "triks" jeg har lært er å ha en pute under rumpa, sånn at knærne havner lavere enn rumpa.
Det gjør at bekkenet naturlig kan skli forover, og det går ann å "låse" ryggen i oppreist stilling. Det går an å teste dette ved å sitte helt på kanten av en stol, sånn at du nesten sklir av. Da vil bekkenet naturlig skli forover sånn som jeg snakker om.
Målet er å balansere ryggen i oppreist stilling i stedenfor å bruke muskler til å tvinge den oppreist.

Jeg kan virkelig anbefale å gjøre yoga før meditasjon. Både edru og under påvirkning av et rusmiddel.
Jeg klarer å slappe MYE bedre av etter 30++ min med strekk og tøy.
Noen her som har møtt evigheten? Eller Gud eller livsenergien eller hva jeg skal kalle det? Møtte den første gangen på DMT, jeg fikk kun et kort glimt av et helt fantastisk hvitt lys, som ble åpenbart for meg. Dette lyset var ren kjærlighet og glede. Det var alt godt her i livet. Møtte det senere på 2C-B. Etter dette møtet har jeg begynt å se mye lysere på livet. Da jeg så det kunne jeg ikke slutte å smile, det føltes så utrolig mektig. Jeg kan prøve å forklare livsfilosofien jeg står igjen med i dag etter utallige turer inn i sinnet mitt:

Det er en dualitet i universet. Ying/yang, lys/mørke, godt/ondt, du skjønner greia. Målet med din eksistens er å gi slipp på den mørke delen og omfavne den lyse delen.

Alt er evig, og går i sykluser. Du har alltid eksistert og vil alltid eksistere.

Vi er alle den samme energien. Som The Beatles sang en gang "I am he as you are he as you are me and we are all together".

Det er jævlig vanskelig å skrive det her ned merka jeg, men forhåpentligvis vil noen av dere skjønne hva jeg prøver å si.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Det er en dualitet i universet. Ying/yang, lys/mørke, godt/ondt, du skjønner greia. Målet med din eksistens er å gi slipp på den mørke delen og omfavne den lyse delen.

Alt er evig, og går i sykluser. Du har alltid eksistert og vil alltid eksistere.

Vi er alle den samme energien. Som The Beatles sang en gang "I am he as you are he as you are me and we are all together".

Det er jævlig vanskelig å skrive det her ned merka jeg, men forhåpentligvis vil noen av dere skjønne hva jeg prøver å si.
Vis hele sitatet...
Vi skjønner.

Opplevde dette under min første opplevelse på Psilocybin. Etter liten stund kjente jeg en direkte kontakt med en helt ubeskrivelig kjærlighet og godhet. Forestill deg den ekte, genuine gleden du får når du gjør andre mennesker noe godt, der, nettopp der har du den følelsen - bare ganger "tusen". Absolutt fullstendig ren kjærlighet. Jeg er sikker på at du er i kontakt med den helt samme kraften nettopp i situasjoner der du gjør noe ekte og godt for andre. Og denne rene kjærlighetsenergien jeg opplevde var fullstendig tidløs, og inneholdt alle mennesker som har levd og som noensinne kommer til å leve. Dette var ikke noe jeg tenkte og filosoferte rundt, men noe jeg der og da umiddelbart visste gjennom intuisjonen min. Denne kjærligheten var i alt, i de åndelige bildene jeg så, i veggene som skiftet farge - og ikke minst i meg selv.

Jeg er sikker på at det er denne kjærligheten som er Gud, og at Gud kommer i forskjellige grader eller lag - at alle mennesker kan være god i kontakt med en "dråpe" av det guddommelige om de ønsker det - og hvor det aller høyeste er den totalt egofrie og fullstendige "smelteovnen" av kjærlighet hvor det kun eksisterer godhet. Men da må du daue. Høhø, nei faen heller, kanskje jeg bør spise en blå og roe ned nå.

Jeg liker tanken din, Revbatim, der målet i livet kun er å omfavne det lyse. Jeg deler denne oppfatningen. Og jeg kan kjenne meg veldig godt igjen i de som er veldig inne i det kristne og, der hvor de nærmest gråter når de snakker om denne gleden og kjærligheten som er vekket til live i dem gjennom frelse. Er nok de samme kreftene i sving ja.
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Revbatim, har sett det mange ganger på DMT. Og en gang under min første tur på LSD. Har skrevet en del rapporter om det. Det er veldig forskjellig hver gang, faktisk. En gang har den vist seg som mange entiteter som holdt hender i en sirkel, en gang har den vist seg som blå fangarmer som strakte seg ned fra himmelen og en annen har det vært en slags kvinnelig gud. Men nå er det DMT jeg tar i så pass store doser at dette forekommer, da.
http://goo.gl/mNknG
4 1
For meg så har DMT vist meg noe jeg velger å kalle totalitet. Når en ER så kan dette i DMT verden bety at du føler og rett og slett ER lykke, sinne, skrekk, kjærlig, latterlig. Noen av de trippene som sitter best igjen hos meg er de gangene jeg har følt dette totale...
i vår eksistens
frekvens's Avatar
Fantastisk tråd!

Her er en liten gullgruve for spesielt interesserte. En fin samling pdf-filer, artikler, bokanbefalinger og studier, pluss litt til.
Er par klassiske tanker/betraktninger som jeg har innsett under påvirkning fra flein / LSD:

"Bevissthet er universets måte å betrakte seg selv."

"Jorda er mora mi, Sola er gud."

"Det finnes ikke noe uforanderlig selv inne i meg selv."

"Du blir dem du er med."

"Vold og aggresjon er farlige energier for de kan potensielt bli til hva som helst, kjærlighet er ikke en farlig energi, for kjærlighet blir alltid til kjærlighet."

"Handlinger begynner med tanker, så det ER tanken som teller"
Sist endret av utidetfri; 14. desember 2012 kl. 22:20.
Dette var fint å se. Dette er den delen av psykoaktive substanser jeg finner interessant.

Merker personlig at mye stress i hverdagen har gjort at jeg har fallt lengre bort fra psykonauten i meg enn jeg gjerne skulle ønsket. Jeg har det absolutt fortsatt i meg og prøver å rette tankene i de retningene daglig, men merker at jeg har alt for mye av hverdagens mas i hodet til at jeg klarer å komme tilbake i den sinnstilstanden jeg ønsker å være i. Psykedelia hjelper meg og gir meg et glimt inn mot der jeg ønsker å komme, men storbylivet setter sitt preg på tilværelsen og det tar ikke lange tiden før jeg er revet bort i en eksamen eller jobb.

Jeg skal begynne å jobbe aktivt med yoga og meditasjon for å komme meg tilbake til den sinnstilstanden jeg vet ligger i meg.

@Lucy In The Sky, er det greit jeg poster noe av informasjonen i denne tråden på bloggen min?; narkopolet.tumblr.com
DiscoDingo
Lucy In The Sky's Avatar
Trådstarter
Ikke noe problem, Sky.
Noen her som har tenkt å markere datoen 21. på lørdag med en psykedelisk tur? Terence McKenna snakker jo om Timewave Zero og I-Ching i tilknytning til denne datoen. Selv så tviler jeg sterkt på at det kommer til å skje stort, og om det skjer noe tror jeg ikke det er negativt for menneskeheten, ei heller positivt. Men jeg syns det er artig å ta psykedelia på en så symbolsk dato som det er knyttet så mye forventning og "hype" rundt.

Jeg hadde lenge planlagt en syretripp med DMT som en grand finale, men grunnet diverse omstendigheter har jeg ikke fått fatt i dette. Det blir i stedet konsumert 2C-B, med mindre det skjer noe drastisk de neste dagene, og universets tilfeldigheter finner en vei på å nå meg.
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Noen her som har tenkt å markere datoen 21. på lørdag med en psykedelisk tur? Terence McKenna snakker jo om Timewave Zero og I-Ching i tilknytning til denne datoen. Selv så tviler jeg sterkt på at det kommer til å skje stort, og om det skjer noe tror jeg ikke det er negativt for menneskeheten, ei heller positivt. Men jeg syns det er artig å ta psykedelia på en så symbolsk dato som det er knyttet så mye forventning og "hype" rundt.

Jeg hadde lenge planlagt en syretripp med DMT som en grand finale, men grunnet diverse omstendigheter har jeg ikke fått fatt i dette. Det blir i stedet konsumert 2C-B, med mindre det skjer noe drastisk de neste dagene, og universets tilfeldigheter finner en vei på å nå meg.
Vis hele sitatet...
Jepp, det var planen her i gården i hvert fall. Nå har det seg slik at jeg har følt meg litt smågroggy i et par dager - får bare krysse fingra for at jeg frisk og rask til helga igjen. Jeg liker denne symbolske datoen. Tenkte å spise en sterk syrelapp der printet faktisk er mayakalenderen av alle ting.
Det er sikkert ikke dumt å ta seg en slik tema-tripp for den som måtte interessere seg for denslags.
Slike tripper passer ihvertfall meg svært godt.

Forrige gang jeg hadde meg en heftig tripp av slik natur var da leonidene passerte jorden i november.
Været var perfekt og vi hadde en fantastisk bra utsikt.
Det var en av de aller beste trippene jeg har hatt.

Dog kan det vel egentlig ikke sammenlignes med det dere snakker om ettersom det ikke kommer til å skje noe spesielt, men man får likevel noe spesielt å reflektere over mens man tripper, det er noe av det jeg liker best med en skikkelig tripp.
Sitat av KreaDep Vis innlegg
Jepp, det var planen her i gården i hvert fall. Nå har det seg slik at jeg har følt meg litt smågroggy i et par dager - får bare krysse fingra for at jeg frisk og rask til helga igjen. Jeg liker denne symbolske datoen. Tenkte å spise en sterk syrelapp der printet faktisk er mayakalenderen av alle ting.
Vis hele sitatet...
Hva ble det til
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Et fryktelig dumt spørsmål: Men når ordentlige psykonauter tar eksempelvis LSD, sitter de da å mediterer de neste 8 timene? Selv har jeg alltid hatt lyst til å prøve å nå et dypere spirituelt nivå ved meditasjon e.l.
Vis hele sitatet...
Jeg foretrekker å peake totalt uten stimuli, men musikk og slikt er fint etter første platået er over. Dette gjelder både sopp, syre og aya som generell regel for min del, jeg synes syre tillater litt mer dynamikk, men spesielt på aya og store doser sopp liker jeg ikke å ha noen form for buzzing rundt meg ettersom det kan bli så intenst at det ikke er på noen plan behagelig.

For å nå dypere (og dypere, bunn finnes ikke) gjelder det å spise ekstremt redusert/nesten faste med bare spesielle matvarer og å gjøre trippingen ritualistisk, spesielt sopp og ayahuasca har veldig mange triks man kan bruke her. Stor dose, mørkt rom og å være alene er et stort pluss for dette formålet. Jeg har gjort dette her veldig mye veldig seriøst og slår meg til ro med disse metodene for å nå dypest.

Personlig feiret jeg på slutten av kvelden 21. desember med to kamerater fra Chile, en ekstremt stor vannis og et changamekk bestående av tobakk, hasj (julegodis fra marokkostan), DMT/NMT++-holdig planteolje (mimosa+acacia), chaliponga og caapi-blader som ble sendt rundt til folk ikke turde å røyke mer. Vi endte opp med fine opplevelser alle tre, og det er altså utrolig interessant å se hvor komplisert effektene til changa kan bli og hvor mye som kan skje på de minuttene! Jeg vil også tipse dere som eksperimenterer med det å sjekke ut med og uten hasj, cannabis kan gjøre changa -mye- mer fysisk!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Hva ble det til
Vis hele sitatet...
Ble sjugdommen gitt. Fikk dog spist halvannen bit her i romjula (200 mikrograms Fat Freddy's Cat), og det var saker det! Ved midnatt var jeg på en svært dyp indre reise. Ting som kroppen min og musikken var bare fjerne ting jeg knapt ante hva var. Jeg smeltet sammen med alle disse forskjellige åndene jeg så. Og reiste gjennom alt fra europeisk kultur til jungelstammer i Sør-Amerika. Med øynene åpne ble det nesten bare et eneste psykedelisk graps i synsfeltet mitt. Skulle tro jeg var ombord på en seilskute i full storm. Med det er vel slikt man må forvente med angivelig 300 mikrogram innabords og. Og der da, ble det 2C-B, eller klarte universet å nå deg med sine av og til underfundige tilfeldigheter?

Av en eller annen merksnodig grunn så liker jeg faktisk tiden vi lever i.
Herlig tråd!

Fant følgende bok på nettet, har ikke lest den selv ennå
men tenker dette kan være interessant:

http://psychedelic-information-theory.com/toc.php
Jeg har ingen erfaringer med hallusinogener og whatnot, men erfaringsmessig har jeg vært borti mye av det samme, men kun ved hjelp av alkohol. Ikke så sjuke hallusinasjoner så klart, men den sinnsstemningen dere beskriver hvor dere elsker alt og alle osv. kan jeg faktisk relatere til.
Som regel lovlydig
Dr. fungitumb's Avatar
Sitat av JayL Vis innlegg
Jeg har ingen erfaringer med hallusinogener og whatnot, men erfaringsmessig har jeg vært borti mye av det samme, men kun ved hjelp av alkohol. Ikke så sjuke hallusinasjoner så klart, men den sinnsstemningen dere beskriver hvor dere elsker alt og alle osv. kan jeg faktisk relatere til.
Vis hele sitatet...
I fare for å høres drittsekk ut, så vil jeg si følgende:

At du du sammenligner sinnsstemningen du får av alkoholrus, og psykadelia, er for meg like dumt som å sette likhetstrekk mellom fremkommeligheten til en moped og et jet-fly..