Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 6177
Jeg er 14 år og er en elektrohai. Jeg kan lodde, kan MYE om elektronikk, jeg kan mye om radio/scanner mm. Jeg har planer om å begynne med amatørradio. Hva trengs? Jeg ser etter ett nybegynner-sett til 1-2 tusen kroner. Kommer jeg langt med det? Hvor mange watt blir det da? Finnes det noen byggesett?
Sist endret av KapteinFredrik; 14. februar 2010 kl. 19:55.
Godt valg av hobby Les litt her: http://www.nrrl.no/Details.asp?aid=2

Når du så har tatt lisens kan du begynne å tenke på hvem du vil ha kontakt med. Folk i nærmiljøet eller kjøre DX til utlandet.
Har du stor plass til antenner?
De forskjellige måtene å kommunisere på vil kreve veldig forskjellig størrelse på antenner.
Jeg har hatt en ti meter antenne på taket før, men når pappa fant det ut ble det trekk i uke lønna, derfor satser jeg nok på en liten antenne denne gangen. Jeg kan sikkert ha en litt stor på taket.
Vil du snakke med folk i nærheten av deg eller med folk i utlandet?

Hvis du vil snakke med folk i nærheten av deg trenger du en 2m rundt 145 mhz VHF eller 70 cm 433 mhz UHF.

Hvis du skal snakke med folk i utlandet eller over store avstander i Norge trenger du noe som sender og mottar på en lengre bølger fra 160 - 10m = 1,8-30 mhz eller HF som det kalles.

http://www.permo.no/ Her har du en butikk som selger radioamatør utstyr.

Du kommer dessverre ikke så langt med 2000 kr så noe brukt er vel å anbefale.
Forferdelig noobish spørsmål:
Er det sånne radioer man kan ta inn nummerkanaler med?
Utlandet var planen. Virker en sterk håndradio?
Nummerkanaler? Du mener en vanlig 40 kanaler CB radio? Den er på 11 meter rundt 27 mhz.

Sitat av KapteinFredrik Vis innlegg
Utlandet var planen. Virker en sterk håndradio?
Vis hele sitatet...
Nei, ikke hvis du ikke står rett ved svenskegrensen og skal snakke med en rett over grensen Du får nesten ikke håndradioer på mye mer enn ca 5 watt. Det er vel generelt lite HF håndradioer. Jeg har aldri sett en.
Sist endret av Leiha; 14. februar 2010 kl. 20:26.
http://www.youtube.com/watch?v=EdnoAJ7KoFE

Sånne kanaler som den, og de andre i related videos.
Jeg har en cb/pr radio, men nå har jeg lyst på amatørradio. Jeg tror jeg begynner lokalt så går jeg lengre etter vert. sånn for pengenes skyld.

Hva er det der meter greiene?

Er det lengden på bardunen eller noe sånt?
For å bli radioamatør trenger du lisens. Da går du et kurs, så tar du eksamen. På kurset får du vite alt du trenger.
De meter greiene du kaller det, er bølgelengder.
JEg fant en radio på nettet:Icom Ic-2200h. duger den?
Du spør mye for og kunne såpass MYE om elektronikk.

Om du skal bygge noe, begynn med en SSB/CV _mottaker_ på 60-80m, så tar du radiolisensen når du har fått litt mer peiling.
Jeg vet ikke om du har til hensikt å ta lisens som radioamatør (Det virker ikke sånn).
Så jeg velger å ikke gi mer info for nå.
Sitat av Leiha Vis innlegg
Jeg vet ikke om du har til hensikt å ta lisens som radioamatør (Det virker ikke sånn).
Så jeg velger å ikke gi mer info for nå.
Vis hele sitatet...
Trenger ikke lisens for og kunne motta.
Jeg har planer om å kjøpe sender/mottaker. Det ville vært gøy å kunne sende over hele verden. Min mammas onkel driver med amatørradio. Jeg har sett en radio som heter Icom 2200h, som er litt intressant.
Sitat av KapteinFredrik Vis innlegg
Jeg er 14 år og er en elektrohai. Jeg kan lodde, kan MYE om elektronikk, jeg kan mye om radio/scanner mm. Jeg har planer om å begynne med amatørradio. Hva trengs? Jeg ser etter ett nybegynner-sett til 1-2 tusen kroner. Kommer jeg langt med det? Hvor mange watt blir det da? Finnes det noen byggesett?
Vis hele sitatet...

jeg er fortsatt litt usikker på hvor MYE du faktisk kan.

vi kan ta et lite spørsmål:
hva er en opamp?
Jeg tipper han kan mye til å være 14 år. La oss heller motivere han videre ved å gi han hjelp om det han spør om, i stedet for å prøve å "bevise" at han ikke kan så mye likevel.
Opamp er en forsterker for høy spenning.
Nesten En opamp (operasjonsforsterker) en en integrert krets med en inverterende og en ikke-inverterende inngang, og en voldsomt høy forsterkning (i teorien uendelig høy, men i praksis ofte i størrelsesorden millioner). Man tøyler forsterkningen med en såkalt negativ tilbakekobling, som regel bestående av en spenningsdeler av to motstander fra utgang til jord, hvor den "delte" spenningen kobles til inverterende inngang. For øvrig regner man at en negativt tilbakekoblet opamp har en spenning på 0 V mellom inngangene. Du finner mer informasjon om dette mange steder på internett.
Jeg skal melde meg inn i en klubb hvor jeg kan gå på kurs. Jeg begynte med elektronikk alerede som 5åring. Jeg begynte med å bygge pc når jeg var 10 nå har fått 6 på alle naturfag prøver om elektronikk. Jeg har laget en polititadio som mottar på 170,55001mhz.
Begge deler er bare mottakere, så hvis det er det du er ute etter så vil en av disse funke fint. Det er på 20 og 40 meter det er mest å høre på HF. Og 80 meter da men den var ikke listet opp der. Istedet for VHF mottakeren er vel en random scanner å foretrekke.
Er det noen som vet hvor man kan kjøpe sånne byggesett i norge?
Jeg vil anbefale at du tar deg en tur ned til ditt lokale bibliotek dem har normalt masse bøker, som kan lånes gratis(kopi maskin er fint) så er www.elfa.se tingen og kjøpe delere fra, en av dem viktigste tinga du bør skafe deg er oscilloskop det vil du få veldig godt bruk for når du skal tune spolen(filtre) så den treffe rett frekvens.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Nå har jeg lest endel gjennom ARRL Handbook 2009, og Radioamatørens ABC er bestilt. Så blir det amatørlisens innen sommeren håper jeg.

Mvh
Fredrik