Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 9032
Jeg og en kompis har funnet en hytte ganske langt inne i skogen, det er ikke til vanlig bruk og er bygger før 1951 fordi vi fant skrift hugget inn. hytten står åpen og er ca 14- 16 m2 den ser noe slik ut bare i mye bedre stand. og vi brukte den ett par timer her om dagen. og vi har lyrt til og bruke den mere MEN. Da har vi 2 valg.

1. Vi kan bruke den uten og spør noen.

2. Spør eieren.

Litt av problemet er at vi ikke er sikre på hvem som eier den siden det ikke er noen tomt på den, ifølge Statens kartverk.
Men hvis vi velger og bare bruke den hvilket problemer kan vi få da?
siden den står Åpen.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg og en kompis har funnet en hytte ganske langt inne i skogen, det er ikke til vanlig bruk og er bygger før 1951 fordi vi fant skrift hugget inn. hytten står åpen og er ca 14- 16 m2 den ser noe slik ut bare i mye bedre stand. og vi brukte den ett par timer her om dagen. og vi har lyrt til og bruke den mere MEN. Da har vi 2 valg.

1. Vi kan bruke den uten og spør noen.

2. Spør eieren.

Litt av problemet er at vi ikke er sikre på hvem som eier den siden det ikke er noen tomt på den, ifølge Statens kartverk.
Men hvis vi velger og bare bruke den hvilket problemer kan vi få da?
siden den står Åpen.
Vis hele sitatet...
Dersom det skulle vise seg at noen eier den, og alt det der:
Dere blir anmeldt for innbrudd.

Dersom dere bruker den og eieren oppdager dere en gang:
"Vi gikk oss vill i skogen og hytta var åpen, så vi tok oss til rette for å hvile ut", da bør det gå fint. Skjer ofte med fjellhytter osv når været er for dårlig til å gå på ski, og folk allerede er oppe.

Hvis ingen eier den:
Go on.
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Dersom det skulle vise seg at noen eier den, og alt det der:
Dere blir anmeldt for innbrudd.

Dersom dere bruker den og eieren oppdager dere en gang:
"Vi gikk oss vill i skogen og hytta var åpen, så vi tok oss til rette for å hvile ut", da bør det gå fint. Skjer ofte med fjellhytter osv når været er for dårlig til å gå på ski, og folk allerede er oppe.

Hvis ingen eier den:
Go on.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan det være innbrudd hvis den står åpen?
og noen må jo eie den?

Glemte og si at hutten sikkert ble bygget for bruk av tømmermenn for mangen år siden, fordi den er veldig minimalistisk.
det er ett vindu, ett bord 2 krakker og en vedkasse.
Sist endret av Sterol91; 25. februar 2013 kl. 00:29.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Hvordan kan det være innbrudd hvis den står åpen?
og noen må jo eie den?
Vis hele sitatet...
Så hvis du kommer over paven festet til en stol, med et ladd maskingevær rettet mot hodet hans og ingen er rundt, er det altså OK å trekke av?
Dårlig eksempel, men det ER innbrudd uansett.

Noen kan kanskje ha eid den tidligere, men som er død nå, uten at arvingene var klar over denne? Evt. så brukes den bare ikke lenger.
Prøv å finn eieren, eieren har tydeligvis ikke vært der på mange år. Spør om dere kan låne hytta mot at dere pusser opp fikser hytta? Vil nok mest sannsynlig gå med på å låne dere en stund da
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Hvordan kan det være innbrudd hvis den står åpen?
og noen må jo eie den?

Glemte og si at hutten sikkert ble bygget for bruk av tømmermenn for mangen år siden, fordi den er veldig minimalistisk.
det er ett vindu, ett bord 2 krakker og en vedkasse.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk ikke innbrudd når den er åpen, men "urettmessig tilgang" eller en liknende legal term. Det har en mye lavere strafferamme enn innbrudd...

... men det er fortsatt åpenbart ulovlig å trenge seg inn på andres eiendom.

Siden denne hytten står, og ser greit ut, så regner jeg med det er noen som vedlikeholder den halvveis jevnlig fortsatt... så noen eier og driver den.... ellers, vanskelig å si om dere gjør noe som er åpenbart umoralsk eller bare "litt på kanten" uten å sett hytta og hvor den ligger sjæl egentlig.
Sist endret av DumDiDum; 25. februar 2013 kl. 00:34.
Snakk med grunneier, det er nok noen som eier den, og hvis det ikke er grunneier selv, så vet han hvem det er. Det vil være innbrudd uavhengig av om den står åpen eller ikke. Men sett at det er en jegerhytte langt innpå fjellet, og dere ikke roter det til eller ødelegger noe, så tror jeg du skal lete lenge etter noen som gidder lage noe bråk ut fra det. Dere vil derimot få et ganske stort forklaringsproblem om eieren dukker opp og dere ikke har snakket med dem!
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Det er faktisk ikke innbrudd når den er åpen, men "urettmessig tilgang" eller en liknende legal term. Det har en mye lavere strafferamme enn innbrudd...

... men det er fortsatt åpenbart ulovlig å trenge seg inn på andres eiendom.

Siden denne hytten står, og ser greit ut, så regner jeg med det er noen som vedlikeholder den halvveis jevnlig fortsatt... så noen eier og driver den.... ellers, vanskelig å si om dere gjør noe som er åpenbart umoralsk eller bare "litt på kanten" uten å sett hytta og hvor den ligger sjæl egentlig.
Vis hele sitatet...
Det er ikke noe vedlikehold på en tømret hytte, de kan stå i mange år, typ 200. så lenge taket er tett, og dette er bølgeblekk.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Litt av problemet er at vi ikke er sikre på hvem som eier den siden det ikke er noen tomt på den, ifølge Statens kartverk.
Vis hele sitatet...
Hmm... Jeg leste en artikkel for et par måneder tilbake, som jeg nå dessverre ikke finner igjen. Den handlet om kameratgjenger som på annen manns eiendom hadde bygget seg «hemmelige» hytter i Oslomarka på 50- og 60-tallet. Disse var godt gjemt og lå avsidesliggende til, og byggerne satset på at grunneier aldri kom til å få vite om dem.

Jeg vil tippe at du har funnet en slik hytte. Så lenge du behandler alt med respekt og rydder opp etter deg kan jeg umulig tenke meg at det er noe problem om du bruker den en gang i blant. De som satte den opp må være gamliser nå, og hva skal de egentlig gjøre om noen har brukt «pirathytta» deres?
Jeg ville bare brukt den hytta. Men brukt den pent. Ryddet opp etter hvert besøk, sørget for at det var kuttet ved klart til fyring etc. Og for all del, ikke bruk opp evt. ved som er på hytta eller i umiddelbar nærhet. Kan bli utrivelig om eieren forventer å finne ved på hytta og må fryse på grunn av dere.

Om dere ikke ødelegger noe så går det vel helst bra?
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Så hvis du kommer over paven festet til en stol, med et ladd maskingevær rettet mot hodet hans og ingen er rundt, er det altså OK å trekke av?
Dårlig eksempel, men det ER innbrudd uansett.

Noen kan kanskje ha eid den tidligere, men som er død nå, uten at arvingene var klar over denne? Evt. så brukes den bare ikke lenger.
Vis hele sitatet...
Dette må være tidenes dårligste sammenligning, beklager :-P
Sitat av Kailua Vis innlegg
Dette må være tidenes dårligste sammenligning, beklager :-P
Vis hele sitatet...
Åpenbar sammenligning: Du sover hos en kompis, og du glemmer å låse huset. To stykker går inn og oppholder seg på rommet ditt. Hadde tvilsomt vært greit hadde det ikke?
Så fremst det er mulig å komme seg inn i bygningen uten å bryte opp noe på noe vis eller å f.eks stjele til seg nøkkel så er det per definisjon iht. lovverk ikke et (straffbart) innbrudd.

Straffeloven § 147:
Straffbart innbrudd foreligger når noen baner seg eller en annen uberettiget adgang til hus, fartøy, jernbanevogn, motorvogn eller luftfartøy eller til noe rom i sådanne eller til lukket gårdsrom eller lignende oppbevarings- eller tilholdssted ved å beskadige gjenstand som er egnet til beskyttelse mot inntrengen, eller ved hjelp av dirk, falsk nøkkel eller rett nøkkel som ulovlig er fravendt besitteren.
Vis hele sitatet...
Som Wikipedia får frem så ville scenarioet som spørres om av trådstarter for eksempel kunne gått inn under straffeloven § 395:

Med Bøder eller med Fængsel indtil 3 Maaneder straffes den, som retsstridig sætter sig eller andre i Besiddelse af fast Eiendom, eller som medvirker hertil.
Vis hele sitatet...
Men da måtte man vel strengt tatt okkupert stedet.

Går man inn på ulåst eiendom og ikke begår skadeverk eller lignende så er det lite man kan bli straffet for så lenge man forflytter seg fra eiendommen om man skulle oppdaget og så kastet ut. Et unntak er om det er et sted som f.eks stenges om natten, og man kommer seg inn på dagen og gjemmer seg til etter stengetid for å da ha adgang til den aktuelle eiendommen. Dette og diverse ander scenarioer dekkes i siste del av av § 147:

Paa samme Maade straffes den, som ved voldsom eller truende Adfærd søger at tiltvinge sig eller en anden uberettiget Adgang til eller Ophold paa saadant Sted, eller som retsstridig sniger sig ind i beboet Hus eller Rum, der om Natten pleier at holdes stængt, for der at lade sig indestænge, eller som ved Hjælp af Forklædning eller en foregiven eller misbrugt offentlig Egenskab eller Ordre eller ved Benyttelse af noget falsk eller en anden vedkommende Dokument skaffer sig eller en anden uberettiget Adgang til eller Ophold i beboet Hus eller Rum, eller som medvirker hertil.
Vis hele sitatet...
Dette sånn ut i fra hva jeg kan finne i gjeldende lovdata. Om andre kommer over andre lover som kan berøre dette så korriger meg gjerne .
Se det gutter da er det fritt frem for hyttetur. Bare ikke raser kåken så går det nok bra.
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Dårlig eksempel, men det ER innbrudd uansett.
Vis hele sitatet...
Nei, det ER faktisk ikke innbrudd uansett. Å gå inn i et ulåst hus er ikke innbrudd - Du har faktisk ikke brytt deg inn noe sted. du har gått inn - så det er midlere straff.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Det er ikke noe vedlikehold på en tømret hytte, de kan stå i mange år, typ 200. så lenge taket er tett, og dette er bølgeblekk.
Vis hele sitatet...
Hehe, du eier åpenbart ikke noen hytte selv.
Har du sjekket opp om hytta tilhører skogeierne da? Ofte er det almenninger med flere eiere som har bruksrett (beite osv) som også eier hyttene sammen. De er ofte til fritt bruk for besøkende så lenge du fyller opp med ved og pynter etter deg. Når vi har vært på langtur med skolen så har vi pleid å ha en slik hytte på ruta til matpause og slikt.
Jeg hadde aldri gått med på og lånt vekk hytten min til to helt ukjente personer, så mitt tips til deg vil være og bare låne den uten og spørre.
▼ ... over et år senere ... ▼
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
Har nå brukt hytta ca 50 døgn til sammen. og har sakket med grunneier. og det er ikke gjort noe for for vedlikehold siden den ble bygget. den ble bygget i 1844 :P
Sitat av Aftershave3k Vis innlegg
Åpenbar sammenligning: Du sover hos en kompis, og du glemmer å låse huset. To stykker går inn og oppholder seg på rommet ditt. Hadde tvilsomt vært greit hadde det ikke?
Vis hele sitatet...
Hadde ikke vært greit, men det hadde ikke vært innbrudd heller.
Tilgivelse > Tillatelse
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Har nå brukt hytta ca 50 døgn til sammen. og har sakket med grunneier. og det er ikke gjort noe for for vedlikehold siden den ble bygget. den ble bygget i 1844 :P
Vis hele sitatet...
Fikk dere lov å mekke på den?

Hva bruker dere den til?
▼ ... over en måned senere ... ▼
Spesiell
Sterol91's Avatar
Trådstarter
vi fikk buke den som om det skulle vært vår egen.

vi fester og chiller i den
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Jeg og en kompis har funnet en hytte ganske langt inne i skogen, det er ikke til vanlig bruk og er bygger før 1951 fordi vi fant skrift hugget inn. hytten står åpen og er ca 14- 16 m2 den ser noe slik ut bare i mye bedre stand. og vi brukte den ett par timer her om dagen. og vi har lyrt til og bruke den mere MEN. Da har vi 2 valg.
1. Vi kan bruke den uten og spør noen.
2. Spør eieren.
Litt av problemet er at vi ikke er sikre på hvem som eier den siden det ikke er noen tomt på den, ifølge Statens kartverk.
Men hvis vi velger og bare bruke den hvilket problemer kan vi få da?
siden den står Åpen.
Vis hele sitatet...
Respekt er vel et stikkord. Noe annet og beslektet er at alle
ting bør eies av de som kan bruke det til noe ...
Når det gjelder bruk av skogs- og fjell-hytter generelt:
"Forlat stedet i minst like god stand som du fant det ..".
Vis hele sitatet...
( folk treng hus, og hus treng folk ..).

Alt vel, og God tur .
:- )
Sist endret av radion; 1. oktober 2014 kl. 19:43.