Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1374
Hei!

Vil det funke å bruke DL-kondensatorer til å lage en kondensatorbank?
Sånne som dette f. eks: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...607|2|576024,;

Prøver å finne ut hva som er billigst. Prøver å få laga en kondensatorbank som kan lagre rundt 300-500 joule.

EDIT: Grunnen til jeg tenkte å bruke DL-kondensatorer er at jeg ser de har veldig stor kapasitans i forhold til vanlige elektrolyttkondensatorene. Usikker på hva "Ekvivalent serieresistans" på DL-kondensatorene betyr, og o mdet vil ha noe å si på lagringen eller utladningen av energi fra kondensatorbanken.
Sist endret av 1UP; 9. juni 2011 kl. 20:47.
Skriv heller opp artikkelnummer på varen : )
1UP
1UP's Avatar
Trådstarter
Var av denne typen jeg tenkte: DL-kondensator 50 F 2.5 VDC, B1840-2R5506
Du kan bruke slike, ja. Energien du kan lagre i den du nevner er 156 J, så du vil trenge 2-3 stykker for 300-500 J. Ekvivalent serieresistans vil begrense hastigheten på utladningen. Den fungerer enkelt og greit som en resistans i serie med kapasitansen, men er oppgitt som en verdi målt ved en frekvens på 1 kHz, så verdien kan være en annen for utladning.

En ting du bør være klar over, er at siden en elektrisk strøm setter opp et magnetfelt, så er det faktisk mulig å ødelegge en kondensator gjennom rask utladning hvis strømmen er stor nok, ved at koblingene internt blir revet i stykker. Med én stor kondensator fremfor flere mindre i parallell vil strømmen gjennom koblingene være mye større, og sannsynligheten for å ødelegge den øker. Hvorvidt det er en reell risiko for det med den kondensatoren du nevner er vanskelig å si, men det kan være lurt å vurdere parallellkobling av flere litt mindre kondensatorer (noe som også senker total ESR for kondensatorbanken ytterligere), eventuelt spørre produsenten.
1UP
1UP's Avatar
Trådstarter
Skjønner. Tror nok jeg går for flere mindre kondensatorer i serie. Setter opp en min. load resistor bare for å væres ikker på at kondensatorbanken ikke utlades alt for fort.