Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 831
Klarte ikke helt å finne i databladet detaljene om backlight. Står bare merket 5V, ingenting om strømforbruk, eller om det bør være backlight resistor. Sjanset bare på nokså høy (330 ohm), men lurer på om den kan fjernes, evt reduseres.

Standard LCD HD44780 16pinner
Tja, databladet bør avdekke dette. Har du en link til databladet?

Jeg har ganske mange LCD display. Av to tilfeldige typer så har den ene innebygget formostand, og trekker ca 60 mA ved 5V.

Den andre typen har en diodekrets som er spesifisert til 4,1V og 120 mA, og denne krever formotstand.
Trådstarter
Har ikke datablad fra selger, linken de henviste til gikk til en atmega64.
navnet på displayet er 1602 LCD Module Red Characters Black Backlight HD44780
og dele nr DE-LM017

Men uansett strøm sannsynligvis over 50 ma gir en bra pewkepinn, takker
Sitat av asmika Vis innlegg
Har ikke datablad fra selger, linken de henviste til gikk til en atmega64.
...
Vis hele sitatet...
Her er databladet:

http://www.sure-electronics.net/down..._Ver1.0_EN.pdf

Men som du ser er LED oppført litt mangelfullt med 4,2V og ingen angivelse av strømtålighet (min, norm, max). Men da har du jo ett parameter til
Trådstarter
Sitat av capidog Vis innlegg

Men som du ser er LED oppført litt mangelfullt med 4,2V og ingen angivelse av strømtålighet (min, norm, max). Men da har du jo ett parameter til
Vis hele sitatet...
Japp, det må i det minste være en motstand dær, takker.
Sitat av asmika Vis innlegg
Japp, det må i det minste være en motstand dær, takker.
Vis hele sitatet...
Du får bare prøve deg frem med et potensiometer og et multimeter. Så justerer du potmeteret til du har 4,2V over LED-inngangen på displayet. Så kan du måle potmeteret ditt og se hvilken motstand du endte opp med. Velg nærmeste høyere standardverdi, og du er i boks.

Så lager du et innlegg her hvor du skriver hvilken motstandsverdi du fant, og hvor mye strøm som da går i kretsen. Kombinder det med typebetegnelsen på displayet ditt, og vips, så kan fasiten leses av alle andre som Google'r dette senere.
Trådstarter
Regner med å ta utgangspunkt i 50 ma, akkurat nå drives det av ett 4.5v batteri. Motstanden kan dermed være helt nede i 6 ohm(5,9) Hvis det blir til noe med permanent drift blir den nok koblet til telefonlader med 5v eller lignende. Venter inn 3 stk display nærmeste dagene, så jeg får laget flere prosjekter.