Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 851
Heisann

cpu vifta har i dag disse kabel fargene : blå (-12v?) gul (+12v) rød (+5v) og sort (gnd-jord)

er det mulig (og trygt) å kun ha +5 og jord på den vifta? Har ikke noen viftestyringer liggende, pr i dag så kjører den på neste 3000 rpm.

D
Hvorfor ikke skru ned viften med en software?
Men ja, så lenge den starter ved 5 volt og ikke bare står still og "brummer" så går det bra..... Du kan også koble minus til 5V og pluss til 12V, da får du 7V. Mange har meninger om den siste metoden om det kan skade strømforsyningen men.....
Xernox

Jeg har prøvd med speedfan, men den går ikke ned, har du tips til annet sw så si gjerne i fra

D
Det du har på den kabelen er følgende:
Svart: Jord
Gul: Spenning: (12V)
Grønn: Måler (hastighet)
Blå: Regulering av hastighet.

Dette er et system som heter PWM og er for å regulere hastigheten på viften. Du skal kunne sette slike innstillinger i BIOS.
Ok

Det skal jeg sjekke nå etter på, takk for tipset meitemark.

D

Hei

Jeg fikk ordnet det via speedfan fant en guide på nettet på hvordan man kan stille speedfan, så ruller cpu vifta på rundt 1800, vet ikke helt hvor langt ned man kan gå, men er betraktelig roligere nå

D