Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3689
Jeg hadde sommerjobb hos en bedrift fra starten av juni og til ca. midten av Juli.

Utbetaling av lønn er normalt den 1. hver måned. Man leverer timelista siste dag i måneden også får man normalt lønn samme dagen eller dagen etterpå (altså den 1.)

Sist leverte vi i bedriften timelista den 30. Juni på morgenen og fikk lønn senere på dagen. Det gikk veldig fort med andre ord.

Tingen er at fellesferien for bedriften begynte den 5. Juli, så da tok mesteparten av de ansatte ferie forutenom jeg og 4 andre. Vi 5 som var igjen fikk lov å jobbe litt i fellesferien. Jeg jobbet til den 18. Juli, altså 12 dager i hele juli. Fellesferien er ferdig den 8. August og da kommer alle de andre ansatte tilbake. Timelista for juli leverte jeg i god tid til sjefen sist onsdag. Har enda ikke fått lønn på konto, og tror ikke lønningene ble kjørt ut igår engang, for ellers hadde pengene allerede vært på kontoen min nå. Begynner å lure på om det er vanlig å ikke få lønn når det er fellesferie..? Eller har man krav på lønn på lønningsdato selv om det er fellesferie? Noen som har opplevd det samme? Var ikke slik i min forrige jobb. Da fikk man lønning 12 ganger i året.
Sist endret av Molekyl; 2. august 2016 kl. 08:02.
Overskuddsmateriell
Du skal ha lønn for alle dager og timer du jobber. Siden du får lønn samme dag eller dagen etter du leverer timelister tyder på at det er en liten bedrift du jobber i og at de ikke har gode rutiner på når lønn skal betales ut. Vil tro du får lønna di men at den blir litt forsinket pga ferie hos nøkkelpersoner.

Lønn skal betales ut på fast dato hver mnd typiske dager er 10, 15 og 20 så arbeidsgiver skal ha tid til å gå igjennom listene. Faller lønningsdagen på lørdag eller søndag skal det betales ut på fredag.
Sist endret av Bullhill; 2. august 2016 kl. 08:13.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Snakk. Med. Arbeidsgiver.

Det varierer. Det står ofte i personalhåndboka. Sjølv får eg t.d. lønning 10. juni, 10. juli og 25. august.
Sist endret av vidarlo; 2. august 2016 kl. 08:14.
Uvaksinert 👍
Kan hende at de i Juli som mange andre gjør kjører feriepenger istedenfor lønn og at siden du ikke hadde noen feriepenger så har du ikke fått noe, da kommer det nok på neste lønning. Mange har det slik at utlegg og alt annet heller ikke blir utbetalt i Juli da det kommer på neste lønning siden juli kun er feriepenger.
Takk for svar. Bedriften er en liten bedrift og sjefen er litt cowboy som ikke alltid følger reglement og forskrifter. Kan være at hun/han/de som puncher inn lønningene har ferie også. Hvis jeg ikke har fått lønn før 16.30 idag som er siste klokkeslett for transaksjon hos DNB så må jeg ringe og spørre hvor lønna blir av. Har jo regninger å betale og har ikke engang penger til mat nå..
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Takk for svar. Bedriften er en liten bedrift og sjefen er litt cowboy som ikke alltid følger reglement og forskrifter. Kan være at hun/han/de som puncher inn lønningene har ferie også. Hvis jeg ikke har fått lønn før 16.30 idag som er siste klokkeslett for transaksjon hos DNB så må jeg ringe og spørre hvor lønna blir av. Har jo regninger å betale og har ikke engang penger til mat nå..
Vis hele sitatet...

Det daffe skriver. Du kan like gjerne snakke med arbeidsgiver og be om forskudd. Det er gjerne sånn det kan løse seg om de ikke utbetaler lønn i juli, det høres jo sånn ut. Eller bare at det tar de litt ekstra tid siden folk er på ferie. Det er jo bare å spørre, folk flest inkludert "cowboy" arbeidsgivere skjønner at folk forventer lønna si.
Som sagt, hvis det ikke kommer penger iløpet av dagen så har sikkert ingen fått utbetalt lønn for forrige måned. Da må jeg ringe sjefen og spørre om forskudd.


Men, hvordan fungerer dette med forskudd egentlig? Er det mye stress for sjefen å fikse forskudd til en ansatt? Hvem er det egentlig som utbetaler lønnen? En regnskapsfører elns?
Uvaksinert 👍
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Som sagt, hvis det ikke kommer penger iløpet av dagen så har sikkert ingen fått utbetalt lønn for forrige måned. Da må jeg ringe sjefen og spørre om forskudd.


Men, hvordan fungerer dette med forskudd egentlig? Er det mye stress for sjefen å fikse forskudd til en ansatt? Hvem er det egentlig som utbetaler lønnen? En regnskapsfører elns?
Vis hele sitatet...
Det kan være jæ**a mye stress. Det kan hende at sjefen eller andre som nå er på jobb ikke har den filla peiling på hvordan de skal overføre penger til deg. Det er ikke gitt at det er regnskapsfører som gjør dette. Men det er jo bare å høre med sjefen eller andre i administrasjonen. I små firmaer så er det jo ofte slik at de som tar seg av betalinger/lønn osv. ikke er mer enn en person og denne personen skal jo også ha ferie, derfor er det veldig greit å bare legge inn feriepenger til utbetaling på forhånd slik at det går av seg selv og så tar man andre utlegg osv. når man er tilbake på jobb. Men igjen, snakk med sjefen din.
Sitat av Molekyl Vis innlegg
Som sagt, hvis det ikke kommer penger iløpet av dagen så har sikkert ingen fått utbetalt lønn for forrige måned. Da må jeg ringe sjefen og spørre om forskudd.


Men, hvordan fungerer dette med forskudd egentlig? Er det mye stress for sjefen å fikse forskudd til en ansatt? Hvem er det egentlig som utbetaler lønnen? En regnskapsfører elns?
Vis hele sitatet...
Det kommer an på rutiner i firmaet. I prinsippet kan enhver som har tilgang til firmaets konto betale ut forskudd, men alle firmaer har rutiner på hvem som kan godkjenne en slik utbetaling. Vil tro at sjefen har både tilgang til konto og rett til å godkjennet. Utfordringen er at han sannsynligvis ikke har greie på eller kan slå opp hvor mye du skal ha, så han må i såfall stole på deg og være fleksibel. (Og det bør han jo egentlig være siden du har krav på å få lønn...)
Skjønner.. De får bare fikse det. Folk kan ikke gå uten penger så lenge.
Er rett og slett krise hvis jeg ikke får forskudd. Har 1 kr på kontoen og gikk tom for mat for 3 dager siden. Har kun drukket vann på 3 dager siden det er renska i skapene mine. Kjenner allerede muskelsvikt i lårene når jeg går opp trapper og at jeg er tappet for energi.