Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2160
Hei!

Har fått i oppdrag å fikse en ny samsung pc. Det sitter en 500GB seagate harddisk på 5400 rpm i den.

Pcen har vært ekstremt treig siden den ble kjøpt. Programmer brukte gjerne 1-2 minutter på å starte opp. I oppgavebehandling lå harddiskbruken på 100% hele tiden. Jeg prøvde å slette flere programmer, blant annet norton antivirus som fulgte med. Dette gjorde ting litt bedre, men den var fortsatt for treig til daglig bruk.

Deretter tok jeg en recovery fra recovery partisjonen. Selve recovery prosessen var ekstremt treg, noe som får meg til å tro at harddisken er skadet på en eller annen måte. Når recoveryen var ferdig, og windows startet opp var alt like tregt som før.

Til slutt kjørte jeg en "clean recovery", altså funksjonen som følger med selve windows 8. Denne prosessen brukte ca 5 timer på å bli utført. Til min store overraskelse ser det meste nå ut til å fungere normalt, og programmer starter i normal tid osv.

Finnes det et program jeg kan sjekke ytelsen til disken, eller se om det er noen feil? Er litt usikker på om pcen faktisk er frisk nå eller ikke. Ting ser jo ut til å fungere som de skal, men av å til legger jeg merke til noen "merkelige" tregheter, og i tillegg det at recovery prosessene også var så ekstremt trege selv om de er uavhengige av "feil" i windows, gjør meg fortsatt veldig usikker.

Noen tips?
Hvis maskinen er noenlunde ny, så har den trolig en smartdisk. Det betyr i praksis at disken i stor grad overvåker og analyserer seg selv, og den gjør trolig en bedre jobb en norton og lignende. Det du da trenger er et program for å lese ut hva smartdisken har lagret i logene sine. Jeg kjører linux, så da er det smartmontools som er greia. Hvis du kjører windows, så finnes det sikkert noe tilsvarende der som gjør samme nytten, eller så kan du boote med en linux-CD med smartmontools og kjøre smartctl som root.

Lykke til!
Last ned Ultimate Boot CD. Finnes mange diagnostiseringsverktøy for harddisker der.

http://www.ultimatebootcd.com/
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Bare det faktum at det sitter en 5400RPM disk i maskinen er jo både tragisk og latterlig i 2013, den er nok grunnen til mye av frustrasjonen din, spesielt når du velger å kjøre windows.

Selv har jeg en 4200RPM i den tre år gamle minilaptopen min, linux == no problems, windows == 6-7 minutter boot.
Trådstarter
Takk for svar!

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvis maskinen er noenlunde ny, så har den trolig en smartdisk. Det betyr i praksis at disken i stor grad overvåker og analyserer seg selv, og den gjør trolig en bedre jobb en norton og lignende. Det du da trenger er et program for å lese ut hva smartdisken har lagret i logene sine. Jeg kjører linux, så da er det smartmontools som er greia. Hvis du kjører windows, så finnes det sikkert noe tilsvarende der som gjør samme nytten, eller så kan du boote med en linux-CD med smartmontools og kjøre smartctl som root.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Fikk lastet ned et windows program kalt diskcheckup som skal lese av S.M.A.R.T verdiene, men vet ikke helt hva jeg skal se etter. Det fulgte også med et verktøy som sjekker disken for feil, og det besto den uten feilmeldinger.

Sitat av homoludens Vis innlegg
Last ned Ultimate Boot CD. Finnes mange diagnostiseringsverktøy for harddisker der.

http://www.ultimatebootcd.com/
Vis hele sitatet...
Skal sjekke det ut hvis jeg ikke finner noen annen løsning. I første omgang er jeg bare ute etter et program som kan sjekke f.eks. overføringshastighet/responstid sammenlignet med like harddisker. PCen har ikke CD-rom og jeg har heller ikke en usb-stick jeg kan bruke for øyeblikket, så får heller bruke det som siste alternativ.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Bare det faktum at det sitter en 5400RPM disk i maskinen er jo både tragisk og latterlig i 2013, den er nok grunnen til mye av frustrasjonen din, spesielt når du velger å kjøre windows.

Selv har jeg en 4200RPM i den tre år gamle minilaptopen min, linux == no problems, windows == 6-7 minutter boot.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg er enig at 5400RPM er ganske trist, men jeg kjenner også forskjellen på at "disken bare er treg" og at noe er galt. Det tar ikke 2 minutter å starte oppgavebehandling på en 1 uke gammel pc, som bare har blitt brukt 2 ganger, selv om disken er 5400RPM.

Skulle gjerne installert linux på den, og ville gjort det selv hvis det var min egen, men tror ikke venninna mi blir så veldig fornøyd hvis jeg gjør det... :P