Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 4342
Rosa Bønne
50 3
Hei Freak, jeg er for det meste en lurker her. Poster ingenting men synes mange av diskusjonene som blir tatt opp her er interesante.

Jeg vurderer å gå til innkjøp av en ny pc ettersom min nåværende er ganske gammel. Jeg har satt sammen et oppsett på komplett som jeg håper noen her inne kan vurdere og komme med innspill til eventuelle forbedringer.

http://www.komplett.no/k/shoplist.as...1-006F6EA2237A

Passer alt dette inn i kabinettet som er valgt? Hvor god PSU trenger jeg til dette og er RAM brikkene noe tess eller burde jeg finne noen andre? Skjerm, mus, tastatur og slikt har jeg alt så det er ikke nødvendig. Pc'en skal brukes til spill.

Ville en i7 3770k øke fps'en i NOEN spill i det hele tatt eller er det bare tullball?

Takk
Sist endret av PinkBean; 27. mars 2013 kl. 00:12.
Ser ikke noe som trenger endres på. Forskjellen på i5 og i 7 er at i7 har hyperthreading som kicker in under video redigering ol. (Håper ikke jeg villeder stakkaren nå)
Rosa Bønne
Trådstarter
50 3
Så, det er ingen spill som har noen nytte av hyperthreading? Da er vel den saken grei i såfall
Brukbar automatiker
BrilleSheik's Avatar
Sitat av PinkBean Vis innlegg
Så, det er ingen spill som har noen nytte av hyperthreading? Da er vel den saken grei i såfall
Vis hele sitatet...
Man vet jo ikke om det kommer senere.
Rosa Bønne
Trådstarter
50 3
Forresten, er det lenge till 8000 serien til amd eller 700 serien fra nvidia kommer? Da kan det vel kanskje være verdt og vente.
Sitat av PinkBean Vis innlegg
Ville en i7 3770k øke fps'en i NOEN spill i det hele tatt eller er det bare tullball?

Takk
Vis hele sitatet...
Det vil den gjøre. Du vil ha mere utbytte av den enn både det dyre hovedkortet og skjermkortet du har valgt.
Sitat av sweem Vis innlegg
Det vil den gjøre. Du vil ha mere utbytte av den enn både det dyre hovedkortet og skjermkortet du har valgt.
Vis hele sitatet...
Under spilling? Nei?
jo det vil den faktisk
Har du noen kilder?
En link her f.eks

http://www.youtube.com/watch?v=eLrGJWw6P3M

Noen som vet om Far Cry 3 drar utbytte av en 3770k?
Sweem: her er ikke 3570k overklokket, så det du egentlig får er 5 fps mer for 1000kr. Da burde du heller legge 1000kr mer i skjermkortet, så får du langt mer enn 5fps mer. i7 er ikke nødvendig på en gamingmaskin. Gå for i5 3570k.

Sorry hvis det ble litt uoversiktlig, er på mobilen.
Det er ikke 3770k heller. Se på Skyrim min fps f.eks

Ellers henviser jeg til min post lengere opp (post 6) og står fortsatt på den
På averagen får du 7(?) mer fps for en tusenlapp. Bruk heller de tusen kronene på bedre skjermkort, da får du mer enn 7-11 fps mer.
Da får du ta en titt på både skjermkortet og HK, hvor mange fps det gir ekstra

Og du kan bare kjøpe deg ett annet 7970 kort og få akkurat det samme
Lista til TS ser fin ut. i7 er ikke vits i en gamingmaskin, men tro hva du vil.
Til TS: kjøp den lista (kanskje bytte HDD til WD Red), i5 er bra nok så det holder. Spar de tusen kronene Sweem vil ha deg til å bruke. (Og sjekk dustin, der kan du spare litt)
Sier ikke han SKAL bruke 1000kr ekstra. Men kan få 3770k til SAMME merk: SAMME pris. Og dette gir BEDRE YTELSE uansett hva du sier
Det gir et lite hakk bedre ytelse, ja. i7 hjelper også hvis du driver mye med videoredigering, men vis meg hvor du får de til samme pris.
Det var det eneste jeg ville høre egentlig. Gir Mpower kortet hans bedre fps enn et annet HK? Gir det dyre 7970 kortet hans bedre ytelse kontra ett annet 7970 kort som er rimeligere? Kan han eventuelt bytte ut dette til fordel for bedre ytelse?

Jeg svarte bare på TS sitt spørsmål i utgangspunktet.
Sitat av sweem Vis innlegg
Det var det eneste jeg ville høre egentlig. Gir Mpower kortet hans bedre fps enn et annet HK? Gir det dyre 7970 kortet hans bedre ytelse kontra ett annet 7970 kort som er rimeligere? Kan han eventuelt bytte ut dette til fordel for bedre ytelse?

Jeg svarte bare på TS sitt spørsmål i utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Mpower hovedkortet gjør at han kan enklere overklokke prossesoren og da få bedre ytelse. Ganske sikker på at det dyre skjermkortet er bedre enn de rimeligere
Sitat av iColdman Vis innlegg
Mpower hovedkortet gjør at han kan enklere overklokke prossesoren og da få bedre ytelse. Ganske sikker på at det dyre skjermkortet er bedre enn de rimeligere
Vis hele sitatet...
Har overklokk på cpu jeg også, men har ikke Mpower kortet. Lurer på hvordan det gikk til.. Enkelt var det også. Nesten hvilket som helst 7970 kort klarer 1100Mhz. HW.no har en test av det skjermkortet her: http://www.hardware.no/artikler/asus...tinum/113941/4
ble ikke så imponert over det egentlig
Rosa Bønne
Trådstarter
50 3
Tusen takk for alle innspill, skal vurdere forslagene deres.Men er det noen som vet hvor kraftig psu jeg trenger?
Sitat av PinkBean Vis innlegg
Hvor god PSU trenger jeg
Vis hele sitatet...
Ville kjøpt en god 850w til det oppsettet der. Regner med det er aktuelt med multi-gpu oppsett ved en senere anledning.
Sist endret av sweem; 27. mars 2013 kl. 12:39.
Til oppsettet trenger du ikke mer enn 600w, men det er jo alltids greit å ha litt ekstra hvis du skal kjøre Crossfire, ol. Jeg ville gått for en modulær psu (750w bør holde )
Rosa Bønne
Trådstarter
50 3
Sitat av sweem Vis innlegg
Ville kjøpt en god 850w til det oppsettet der. Regner med det er aktuelt med multi-gpu oppsett ved en senere anledning.
Vis hele sitatet...
Flere gpu'er blir vil ikke nødvendig når jeg ikke skal spille på mer enn en skjerm uansett? Ser det som lite trolig at jeg spiller på flere pga lite plass der hvor jeg har pcen (hadde måtte kjørt de skjermene inn i veggen i såfall)
En god psu over 500w vil være nok. Ville kjøpt litt kraftigere. Alle anbefaler det Mpower hovedkortet, uansett bruken, syns det har blitt en trend. Selv mener jeg at hvis en har ett system hvor en klarer seg med 500w psu, (tatt som ett eks), har en ikke bruk for det hovedkortet.

Noe annet er det hvis en har custom vannkjøling selvfølgelig
Sitat av sweem Vis innlegg
Har overklokk på cpu jeg også, men har ikke Mpower kortet. Lurer på hvordan det gikk til.. Enkelt var det også. Nesten hvilket som helst 7970 kort klarer 1100Mhz. HW.no har en test av det skjermkortet her: http://www.hardware.no/artikler/asus...tinum/113941/4
ble ikke så imponert over det egentlig
Vis hele sitatet...
Jeg personelig ville npk gått for et gtx 670/680 men i7 ser jeg ikke noe poeng i å kjøpe.
Rosa Bønne
Trådstarter
50 3
Sitat av iColdman Vis innlegg
Jeg personelig ville npk gått for et gtx 670/680 men i7 ser jeg ikke noe poeng i å kjøpe.
Vis hele sitatet...
Men er ikke ett 7970 bedre det har jo 1GB mer minne og høyere minnebuss. Hva er bedre med 670/680 som gjør opp for dette? Og vil http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757654 kunne klokkes like bra som matrix platinum som jeg linket til i første post uten noen nevneverdig forskjell i støy?
Sitat av PinkBean Vis innlegg
Men er ikke ett 7970 bedre det har jo 1GB mer minne og høyere minnebuss. Hva er bedre med 670/680 som gjør opp for dette? Og vil http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757654 kunne klokkes like bra som matrix platinum som jeg linket til i første post uten noen nevneverdig forskjell i støy?
Vis hele sitatet...
670 kortet trekker mindre strøm, bråker ikke så mye som ett 7970 kort og koster ca 800kr mindre (spørs hvor du handler hen). 99% sikker på at du klarer å nå Matrix klokken på det skjermkortet du linket til. Selv har jeg hatt både 7970 og 670. 7970 klokket til 1200Mhz og 670 kortet ikke så langt unna der heller. Mest fornøyd var jeg med 670 kortet. Det støyer mye mindre enn ett 7970 kort. Men 7970Ghz kortet er bedre.
Det Matrix kortet er ikke akkurat lydløst det heller, søk på youtube og hør selv.
Rosa Bønne
Trådstarter
50 3
Sitat av sweem Vis innlegg
670 kortet trekker mindre strøm, bråker ikke så mye som ett 7970 kort og koster ca 800kr mindre (spørs hvor du handler hen). 99% sikker på at du klarer å nå Matrix klokken på det skjermkortet du linket til. Selv har jeg hatt både 7970 og 670. 7970 klokket til 1200Mhz og 670 kortet ikke så langt unna der heller. Mest fornøyd var jeg med 670 kortet. Det støyer mye mindre enn ett 7970 kort. Men 7970Ghz kortet er bedre.
Det Matrix kortet er ikke akkurat lydløst det heller, søk på youtube og hør selv.
Vis hele sitatet...
Takker for godt svar, skal se noen videoer og slikt da jeg kommer hjem fra hytta.
Sweem: Hvor kan jeg få en 3770K til samme pris som en 3570K?
Venter fortsatt i spenning på denne unike prissettingen.
Rosa Bønne
Trådstarter
50 3
Sitat av roadude Vis innlegg
Sweem: Hvor kan jeg få en 3770K til samme pris som en 3570K?
Venter fortsatt i spenning på denne unike prissettingen.
Vis hele sitatet...
Skulle jeg også ha likt å vite :P
Jeg skulle også likt å se det
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sween: Jeg skulle også gjerne likt og sett en 3770K til samme pris som en 3570K. Jeg er nemlig på jakt etter en selv, og har tittet i alle butikker som er, finnes ingen under 2.500,- omtrent.

Hadde satt pris på bevis framfor halvløgner/dårlig trolling.
Rosa Bønne
Trådstarter
50 3
Men en ting jeg lurer på er om de ENESTE forskjellene mellom http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757654 og Matrix Platinum er hvor høyt det er klokket og kjølerne? Er det noen annen forskjell enn hvor høyt kortet er klokket?
Sitat av PinkBean Vis innlegg
Men en ting jeg lurer på er om de ENESTE forskjellene mellom http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757654 og Matrix Platinum er hvor høyt det er klokket og kjølerne? Er det noen annen forskjell enn hvor høyt kortet er klokket?
Vis hele sitatet...
Hmm, det vet jeg ikke, men Matrix Platinum er jo rått. Du kan klokke det ganske mye pga kjøleløsningene, det er et veldig stille kort, det er veldig kjølig. Det andre vet jeg ikke noe om.
Rosa Bønne
Trådstarter
50 3
Sitat av Hermzz Vis innlegg
Hmm, det vet jeg ikke, men Matrix Platinum er jo rått. Du kan klokke det ganske mye pga kjøleløsningene, det er et veldig stille kort, det er veldig kjølig. Det andre vet jeg ikke noe om.
Vis hele sitatet...
Det virker jo bra ja, så da tror jeg vel nesten jeg går for det :P
Det er ikke så spesielt det platinum kortet. Se gjerne gjennom hele video'n. Klokker ikke høyere. http://www.youtube.com/watch?v=aLRr2FP1uME

Sitat av PinkBean Vis innlegg
Men en ting jeg lurer på er om de ENESTE forskjellene mellom http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=757654 og Matrix Platinum er hvor høyt det er klokket og kjølerne? Er det noen annen forskjell enn hvor høyt kortet er klokket?
Vis hele sitatet...
Kortet der er bra det

Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Sween: Jeg skulle også gjerne likt og sett en 3770K til samme pris som en 3570K. Jeg er nemlig på jakt etter en selv, og har tittet i alle butikker som er, finnes ingen under 2.500,- omtrent.

Hadde satt pris på bevis framfor halvløgner/dårlig trolling.
Vis hele sitatet...
Idiotisk å anbefale SLI/CF kort opptil 1500kr klassen for en enkel gpu? Så får en HK til 6-700kr som gjør samme jobben. Sannheten kommer frem til syvende og sist....
Rosa Bønne
Trådstarter
50 3
Så du mener hovedkortet til 1,5 k bare er å kaste bort penger? Og at et til nærmere tusenlappen under er like godt?
Ja, hvis du har de tilkoblings mulighetene du trenger, så er det det

Med mindre du skal ha custom vannkjøling til mangfoldige tusen kroner
Sitat av PinkBean Vis innlegg
Så du mener hovedkortet til 1,5 k bare er å kaste bort penger? Og at et til nærmere tusenlappen under er like godt?
Vis hele sitatet...
Hmmm... Skal du overklokke cpu/gpu, er Mpower det beste kortet. Ja, du kan overklokke like mye med billigere kort, men Mpower har bra kvalitet, og det er et kort du kan bruke i flere builds med mindre du skal gå over til en annen socket. Har du penger i budsjettet til Mpower, kjøper du Mpower
Tull. Kjøpe Mpower for å kjøpe Mpower? Kan bruke ett billigere kort til flere builds også. Men herregud, hvor mange builds skal en ha på samme plattformen da?

Det jeg ser flere ganger er at det hovedkortet blir anbefalt, så er det ikke nok penger igjen på budsjettet til gpu. Det skjer ofte.
Ikke kjøpe Mpower for å kjøpe Mpower, men hvorfor nedprioritere HK når du har nok penger i budsjettet?
Hva med å forklare TS at det kanskje ikke trengs? Og heller bruke de ett annet sted
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av sweem Vis innlegg
Idiotisk å anbefale SLI/CF kort opptil 1500kr klassen for en enkel gpu? Så får en HK til 6-700kr som gjør samme jobben. Sannheten kommer frem til syvende og sist....
Vis hele sitatet...
Det er et meget bra HK som ikke blir feil. heller ikke dyrt. Og skal man overklokke og kose seg får det nesten ikke blitt bedre. Asus sine HK er så og si like bra, men ikke like stresstestet. Og... 1500 kr er ingenting idag, selv ikke en nav klient har vanskelig med å hoste opp det.

Så, kan du nå linke den billige 3770Ken?
Siden sannheten kommer fram for en dag.
Jeg er litt enig med sweem her altså. Et dyrt hk går ikke noe bedre enn et billig hk. Ingen økte hastigheter. Det "eneste" dom gjelder i et hk er bios og tilkoblinger. Jeg ville gått etter det rimeligste hk'et som har de tilkoblingsmulighetene fu trenger
Jeg er enig med Chillzone med at 1500kr ikke er så veldig mye, men TS kommer _ingen_ vei ved at jeg og Sweem diskuterer. Jeg foreslår at noen andre bør "ta over". Få Frufsa til å sjekke den tråden her.
Sitat av CHillZoNE Vis innlegg
Det er et meget bra HK som ikke blir feil. heller ikke dyrt. Og skal man overklokke og kose seg får det nesten ikke blitt bedre. Asus sine HK er så og si like bra, men ikke like stresstestet. Og... 1500 kr er ingenting idag, selv ikke en nav klient har vanskelig med å hoste opp det.

Så, kan du nå linke den billige 3770Ken?
Siden sannheten kommer fram for en dag.
Vis hele sitatet...
Får 3770k til samme pris.

700kr + http://www.proshop.no/Prosessor/Inte...cpc&=pricesite

1500kr + http://www.pixmania.com/no/no/117644...&CodePromo=oui

Regn selv...
Jeg skjønner ikke helt at 1600kr er like mye som 2300kr?
Sitat av Hermzz Vis innlegg
Jeg skjønner ikke helt at 1600kr er like mye som 2300kr?
Vis hele sitatet...
Svaret var ikke gitt. Du må dessverre regne selv
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Slik sett ja. Du var litt uklar i formuleringen din.

Dog, det å anbefale en I7 til gaming er hjernedødt, siden man kan slippe unna med en 3570K som yter like bra, og du kan kjøpe et skikkelig hovedkort og Overklokke litt. Da har man plutselig bedre ytelse til en lavere sum.