Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 5018
Jeg er bare nysgjerrig på hva andres overclock settings er, så tenkte at de som vil kan dele det her, ta gjerne med hvilke kjøler dere bruker.

Min OC:

intel i52500K @ 4.5GHz

Core volt @ 1.3

BCLK Frequency @ 100

Memory FRequency @ 1600mhz

DRAM Timing: 9-9-9-24

Kjøler: H100

Temps: Max 70 under extreme load og varm temeperatur i rommet.
Sist endret av Zaloz; 29. november 2012 kl. 14:59.
i7 2600k, 5 ghz (5048 mhz)
volt: 1.32
BCLK frequency: 103

kjølt av en nh-d14 med 3x sp120-vifter, maks 70 grader med prime95.
ram inkluderer jeg ikke, da den oppgraderes om ett par dager
Denne kjører jeg daglig, har ikke testet hva jeg max kan få den opp i .

http://gyazo.com/a9b3fb3cc3a819f64520f6f2a192427d.png?1354198306

RAM: 16GB Corsair , stock
Kjøler: H100

Temp: 68-70 grader med prime95. (skal kjøpe 2 vifter til, så jeg får 4 på H100)
Sist endret av freeaak; 29. november 2012 kl. 15:14.
Er den noen som kan gi meg tips til hva settings jeg bør ha på min i5 2500k med h100 kjøler? Vil Zaloz sitt eksempel være greit?
i5 3570K 4.9GHZ. På litt kaldere vinterdager kan det kjøres stabilt på 5.1, på rundt 70 grader på load.
Har ferdig flashet BIOS fra SweClockers.
Har "custom" vannkjøling. 360 radiator, men ønsker å skifte til 480, eventuelt 2X 360.
Jeg har Predator RAM fra Kingston. Helt fantastisk RAM. Kjører på 2133MHZ, selv om de er villige for 2666.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Det er helt individuelt hvilke settings du kan bruke, hver chip er forskjellig(noen unntak gjelder ang batch/rev)

Men 4.5ghz på en 2500K pleier å gå greit, det er over det tallet det begynner å hope seg opp.

Har selv 2500K.

Intel i5 2500K @ 4.9ghz

Vcore:1.32

BCLK:100

Minne:1600mhz

Timings: 9-9-9-24

Kjøler: Custom vannkjøling, med 2X 120 rad

Temperatur: 35 Idle, 60 load, dette er med polert cpu og vannblokk.
Sist endret av Fleff; 30. november 2012 kl. 19:55.
Sitat av erlend456 Vis innlegg
Er den noen som kan gi meg tips til hva settings jeg bør ha på min i5 2500k med h100 kjøler? Vil Zaloz sitt eksempel være greit?
Vis hele sitatet...
du kan ta utgangspunkt i det, men må nok justere litt selv for best resultat... hver prosessor er forskjellig, å vil kreve ulike tall
Okei. Og takk for svar
Hva vi dere si er maks Vcore på en i5 2500k? Har den på 1.360 nå, og da får jeg ikke mer enn 4,6 Ghz stabilt.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Sålenge du holder deg under 1.5 så skal det gå bra, men kan selvfølgelig ikke garantere noe.

Om du ikke får høyere enn 4.6ghz det, så kan det være mye rart, du må sjekke at minnet klarer å følge med, både frekvens og timings, deretter burde du deaktivere strømsparing (c1 osv) og speedstep. Etter dette, så er det mange funksjoner på hovedkortet ditt som kan avgjøre hvor langt du kommer, load line calibration, spread-sprectum osv. Du kan finne ledetråder av andres klokk, men du må finjustere selv.

Edit: Enkelte cpu'er er bare dårlige til klokking, dette er lotto.
Sist endret av Fleff; 1. desember 2012 kl. 16:15.
Update etter 7 timer i prime95:



Vil si det er stabilt. Eller hva mener dere freaks som har peiling?
Sist endret av Zaloz; 1. desember 2012 kl. 21:08.
off topic: noen andre med sandy bridge som opplever at pc'n plutselig fryser helt tilfeldig under stresstest? det skjer uansett clock, selv på stock... noen ganger går den noen minutter, andre ganger går den noen timer... bare fryser helt, får ikke gjort noe...
Har opplevd det ca. 2 ganger, men aldri når den kjørte med stock clock..
Sitat av freeaak Vis innlegg
Har opplevd det ca. 2 ganger, men aldri når den kjørte med stock clock..
Vis hele sitatet...
her skjer det uansett hva... noe er ustabilt, men aner ikke hva... får mer ram på mandag eller tirsdag, skal prøve med bare de nye brikkene da for moro skyld
Prøvd å kjøre memtest?
Sitat av freeaak Vis innlegg
Prøvd å kjøre memtest?
Vis hele sitatet...
nei... har egentlig ikke tenkt på minne før nå verdt ett forsøk.
i5 2500k, 4.7ghz, no voltage tweak, 70C (prime95), H100. Kjører på 4,3 til daglig.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
@vangsfreaken: +1 på minnefeil, har du sjekket verdiene på brikkene? At de får det de skal ha? En vanlig feil er volten, den står på auto, og de blir enten undervoltet eller matet med alt for mye, det samme kan skje med frekvens og timings.
Sitat av Fleff Vis innlegg
@vangsfreaken: +1 på minnefeil, har du sjekket verdiene på brikkene? At de får det de skal ha? En vanlig feil er volten, den står på auto, og de blir enten undervoltet eller matet med alt for mye, det samme kan skje med frekvens og timings.
Vis hele sitatet...
har som sagt ikke tenkt på minne før nå... driver å tømmer en minnepenn for å bruke til memtest
Har sittet og overklokket i 7 timer no. Målet var 4,4Ghz, for å kunne bruke Dolphin bedre når jeg får ny GPU, men ser ut til at pcen klarer fint 4,5Ghz. Driver nå og kjører Prime95, 8 threads og CPUen går aldri over 57c. Skal kjøre testen over natten for å se om den er stabil og hvis den klarer det, så er jeg ferdig, da er målet nådd

HK: MSI Z68a-GD80
CPU: Core i7 2600k
RAM: 16GB Corsair XMS3 1333Mhz
Kjøler: H100 (Fikk den for ca. 350kr ny på Komplett)
Sist endret av 23732; 2. desember 2012 kl. 00:27.
Skal prøve meg på litt nitrogen senere i natt, skal bli spennende!
Sitat av Starz Vis innlegg
Skal prøve meg på litt nitrogen senere i natt, skal bli spennende!
Vis hele sitatet...
+1 for det. Legg ut screenshot når du har fått deg et bra resultat
Sitat av 23732 Vis innlegg
Har sittet og overklokket i 7 timer no. Målet var 4,4Ghz, for å kunne bruke Dolphin bedre når jeg får ny GPU, men ser ut til at pcen klarer fint 4,5Ghz. Driver nå og kjører Prime95, 8 threads og CPUen går aldri over 57c. Skal kjøre testen over natten for å se om den er stabil og hvis den klarer det, så er jeg ferdig, da er målet nådd

HK: MSI Z68a-GD80
CPU: Core i7 2600k
RAM: 16GB Corsair XMS3 1333Mhz
Kjøler: H100 (Fikk den for ca. 350kr ny på Komplett)
Vis hele sitatet...
hva faen skal du kjøre i dolphin som krever såpass kraft? skolepc'n min klarte jo supermario i dolphin....(riktig nok med prosessoren på 100 %)
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
hva faen skal du kjøre i dolphin som krever såpass kraft? skolepc'n min klarte jo supermario i dolphin....(riktig nok med prosessoren på 100 %)
Vis hele sitatet...
Super Mario Galaxy 2, Brawl etc. i 1080p minst, med EFB Copies to RAM, 4xSSAA og 16x Anisotropic Filtering

OT: HP 4330s skolepc?
Sist endret av 23732; 2. desember 2012 kl. 00:41.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Starz Vis innlegg
i5 3570K 4.9GHZ. På litt kaldere vinterdager kan det kjøres stabilt på 5.1, på rundt 70 grader på load.
Har ferdig flashet BIOS fra SweClockers.
Har "custom" vannkjøling. 360 radiator, men ønsker å skifte til 480, eventuelt 2X 360.
Jeg har Predator RAM fra Kingston. Helt fantastisk RAM. Kjører på 2133MHZ, selv om de er villige for 2666.
Vis hele sitatet...
Står 5,8 i signaturen din...

Core Speed 4,5Ghz
1-1,4V max.
Multiplier x43 @ 105.15Mhz Bus.
Har en max temp på 82 grader med H80 og Corsair Sp Quiet vifter...

Kjører Patriot Viper RAM på 2133MHZ
Sitat av Lima Vis innlegg
Står 5,8 i signaturen din...

Core Speed 4,5Ghz
1-1,4V max.
Multiplier x43 @ 105.15Mhz Bus.
Har en max temp på 82 grader med H80 og Corsair Sp Quiet vifter...

Kjører Patriot Viper RAM på 2133MHZ
Vis hele sitatet...
Det er hva jeg har oppnådd maksimalt hittil. Det er overhodet IKKE mulig å kjøre det stabilt på 5.8.

Og en annen ting Lima, du er bare ute etter å ta folk for "feil". Meget barnslig. Du har litt vanskelig med å skjønne at det finnes faktisk skikkelige kjøleløsninger, enn en liten 120MM til 900kr.
Sitat av 23732 Vis innlegg
Super Mario Galaxy 2, Brawl etc. i 1080p minst, med EFB Copies to RAM, 4xSSAA og 16x Anisotropic Filtering

OT: HP 4330s skolepc?
Vis hele sitatet...
4530s, nå med knust skjerm!
uff, høres ut som jeg må laste ned nye spill...
i5 3070k 3,4 til 4,4 prøvde til 5 men det kresja pcen...

eller 3570k eller hva eller den heter
Sitat av Seaturtle5 Vis innlegg
i5 3070k 3,4 til 4,4 prøvde til 5 men det kresja pcen...

eller 3570k eller hva eller den heter
Vis hele sitatet...
les deg opp litt mer om overclocking så får du nok til 5 ghz bare vær forsiktig med volt
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av Starz Vis innlegg
Det er hva jeg har oppnådd maksimalt hittil. Det er overhodet IKKE mulig å kjøre det stabilt på 5.8.

Og en annen ting Lima, du er bare ute etter å ta folk for "feil". Meget barnslig. Du har litt vanskelig med å skjønne at det finnes faktisk skikkelige kjøleløsninger, enn en liten 120MM til 900kr.
Vis hele sitatet...
Wow! Du har tydeligvis problemer med at noen quoter deg? Kanskje litt kort fra meg men jeg var bare nysgjerrig! Vet godt at man ikke får kjørt noe særlig stabilt over 5.4+- derfor lurer jeg jo når du har 5,8 i signaturen. Hva du har oppnådd uten at det er en stabilt er jo hakkende likegyldig

Venter også på bilde av vidunderet ditt Starz.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
4530s, nå med knust skjerm!
uff, høres ut som jeg må laste ned nye spill...
Vis hele sitatet...
Og f. eks. Mario Kart Double Dash med 4 spillere, krever faktisk faktisk minst Sandy Bridge eller Ivy Bridge @ 4.5/4.2Ghz :P
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
les deg opp litt mer om overclocking så får du nok til 5 ghz bare vær forsiktig med volt
Vis hele sitatet...
jeg brukte AI suite som fulgte med HK. etter den fikk bluescreen resatte noen instillinger seg slik den gikk på strømsparing.. pcen var DRIT treig trodde jeg ødla cpuen... fiksa det like etterpå
Sitat av Seaturtle5 Vis innlegg
jeg brukte AI suite som fulgte med HK. etter den fikk bluescreen resatte noen instillinger seg slik den gikk på strømsparing.. pcen var DRIT treig trodde jeg ødla cpuen... fiksa det like etterpå
Vis hele sitatet...
Vær forsiktig med å bruke automatiske overklokkings programvare/knapper. Slik som OC Genie II på MSI kortene, den slår spenning oppmot og ofte over 1,4V mens du kun sitter igjen med ca 4.1-4.2Ghz overklokk.

Jeg har den funksjonen på kortet mitt, men valgte heller manuell overklokk, siden jeg sitter akkurat nå med stabil 4.5Ghz, på auto voltage (ca. 1.232 - 1.242V).

Hvis du tar et kjapt Google søk om hvordan overklokke, så er det gode guider, som forteller deg hvordan, hvilke instillinger å bruke/ikke bruke etc.
Sitat av 23732 Vis innlegg
Vær forsiktig med å bruke automatiske overklokkings programvare/knapper. Slik som OC Genie II på MSI kortene, den slår spenning oppmot og ofte over 1,4V mens du kun sitter igjen med ca 4.1-4.2Ghz overklokk.

Jeg har den funksjonen på kortet mitt, men valgte heller manuell overklokk, siden jeg sitter akkurat nå med stabil 4.5Ghz, på auto voltage (ca. 1.232 - 1.242V).

Hvis du tar et kjapt Google søk om hvordan overklokke, så er det gode guider, som forteller deg hvordan, hvilke instillinger å bruke/ikke bruke etc.
Vis hele sitatet...
man kan jo eventuelt gjøre som meg, å overclocke med AIsuite, å finjustere litt selv AIsuite mente jeg trengte 1.45 volt for 5 ghz... gikk fint på 1.3!

Sitat av 23732 Vis innlegg
Og f. eks. Mario Kart Double Dash med 4 spillere, krever faktisk faktisk minst Sandy Bridge eller Ivy Bridge @ 4.5/4.2Ghz :P
Vis hele sitatet...
jammen det går fint! å nå som jeg har 7950 er ikke det en begrensning heller kanskje det blir super mario resten av kvelden?
Noen her som har noen meninger hvorvidt det vil lønne seg å bytte til H100i når man har H100 fra før av?
Eneste forskjellen er vel bare ett mye finere design (IMO) og bedre slanger?
Sitat av freeaak Vis innlegg
Noen her som har noen meninger hvorvidt det vil lønne seg å bytte til H100i når man har H100 fra før av?
Eneste forskjellen er vel bare ett mye finere design (IMO) og bedre slanger?
Vis hele sitatet...
Hardware hadde nettopp en test av den, og forskjellen var ikke noe annet ~2c og pittelitt lavere støynivå.

Har latt PCen stå over natten i Prime95, og kan konkludere med at jeg står trygt på 4.5Ghz clock.
Har noen her dette settet i ett 800D?
http://rakett1.no/index.php?route=pr...&product_id=81

Vurderer å kjøpe det, å montere 6 Noctua NF-F12 i ett 800D, men usikker på om det vil passe.
Og har noen handlet fra rakett1.no?

Satt "Memory Freq." til 1600Mhz i BIOS, men fortsatt viser den 800. Er det jeg som er helt på bærtur og må endre på mer for å få de til å kjøre på 1600? Er Corsair Vengeance brikker (16GB).

http://gyazo.com/28ba5576f637ee67f163e0880d6f644d.png?1354490802
Sist endret av freeaak; 2. desember 2012 kl. 19:28.
i5-3570K 3.40 OC til 4.74Ghz
Mult x 46
Bus speed 103MHz

rundt 37% boost
Sitat av freeaak Vis innlegg
Har noen her dette settet i ett 800D?
http://rakett1.no/index.php?route=pr...&product_id=81

Vurderer å kjøpe det, å montere 6 Noctua NF-F12 i ett 800D, men usikker på om det vil passe.
Og har noen handlet fra rakett1.no?

Satt "Memory Freq." til 1600Mhz i BIOS, men fortsatt viser den 800. Er det jeg som er helt på bærtur og må endre på mer for å få de til å kjøre på 1600? Er Corsair Vengeance brikker (16GB).

http://gyazo.com/28ba5576f637ee67f163e0880d6f644d.png?1354490802
Vis hele sitatet...
Kjører på 1600 minnebrikkene der. 800 x2 = 1600Mhz
Fått 4.5 GHz stabil OC nå men det begynner å bli litt småvarmt, 70-80 grader i Prime95. Vurderer nytt kabinett og vannkjøling (e-penis er dyrt)
Sitat av sweem Vis innlegg
Kjører på 1600 minnebrikkene der. 800 x2 = 1600Mhz
Vis hele sitatet...
Var dette ironi eller?
Jeg har 4 brikker.
Sitat av freeaak Vis innlegg
Var dette ironi eller?
Jeg har 4 brikker.
Vis hele sitatet...
Det er dual channel brikker, det betyr at de operer 2 og 2
http://bildr.no/thumb/1333825.jpeg

Tenker jeg gir meg her, enn så lenge. En aldri så liten klokk med alle strømsparinger på.

Ikke fin justert spenningen på cpu ennå
Har fått en stabil OC på 4.7GHz nå håper jeg klarer 4.8GHz før helga da, tror ikke jeg prøver høyere enn det før jeg får fiksa meg noe vannkjøling

Lurer på om jeg får CPU'en til å være enig med GPU OC'en når den er på 4.8GHz
Ingen andre med 3570k som kjører luft kjøler og som tilfeldigvis har testet prime95? Kunne gjerne likt og sett temp og volt, hva andre ligger på der
Lite spørsmål, har en AMD Phenom II x4 980 Black Edition som har en standard clock på 3,7GHz og en Corsair H60 CPU-kjøler, og har flere gang prøvd å overclocke eller bare øke litt, men uansett om jeg bare øker til 3,8-3,9GHz så blir alt av spill og programmer ustabilt. Har helt gitt opp å prøve å øke det noe som helst.

Noen tips til hva det kan være jeg gjør galt?
Sitat av Powlair Vis innlegg
Lite spørsmål, har en AMD Phenom II x4 980 Black Edition som har en standard clock på 3,7GHz og en Corsair H60 CPU-kjøler, og har flere gang prøvd å overclocke eller bare øke litt, men uansett om jeg bare øker til 3,8-3,9GHz så blir alt av spill og programmer ustabilt. Har helt gitt opp å prøve å øke det noe som helst.

Noen tips til hva det kan være jeg gjør galt?
Vis hele sitatet...
Hvordan er det med volt?
Sitat av Julenisse97 Vis innlegg
Hvordan er det med volt?
Vis hele sitatet...
Har ikke økt volten noe og den ene gangen hvor jeg gjorde det var d snakk om bare en øøørliten justering.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av freeaak Vis innlegg
Var dette ironi eller?
Jeg har 4 brikker.
Vis hele sitatet...
DDR - Dual Data Rate
En brikke jobber med en "Memory bus clock rate" som ganges med to i DDR SDRAM brikken for å få Rammens clockefrekvens.