Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  129 7731
Sitat av McLovin Vis innlegg
Men til resten av gutta her: sist jeg bygde PC, som forøvrig har blitt en stund siden, ble jeg anbefalt å kjøpe med kvalitets-pasta til CPU. Noen formening om karen her trenger det?
Vis hele sitatet...
Tviler på at du tjener mer enn et par grader på det, og så er det jo en jobb å fjerne den som kommer under CPU kjøler'en også.

Kompisen min som har lik PC som den jeg linket til har aldri hatt temp over 70 (CPU) under load (BF3). Så temperatur er nok ikke et problem :3

og for å legge til, jeg var 11 når jeg bygde min første PC, er nå 14. Det var kjempe moro og jeg er offisielt skolens PC-gud :3
Trådstarter
52 0
Liksom, alt jeg har nå er ok, eller må jeg ta med dere linka? ble litt usikker på hva som er hva, f.eks hovedkortet, den jeg har er dyrere enn din, betyr ikke det at den jeg har valgt er bedre da? ble litt usikker !

Men takk
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Jeg ville ikke byttet hk, da du på et billigt hk får minimalt med funksjoner og oppgraderings muligheter
Men jeg ville som nevt byttet psu, da til en fra tx serien til corsair, som er en modulær psu.
Gpu ville jeg byttet til 560ti eventuelt 560ti 448core eller amd 7770 (msi twinfrozer er bra kort )
Bytt ramen(selv om det ikke har noe hensikt ) til vengeance lp 8gb

Ang størrelse på skjerm som jeg ser andre har kommentert her er det en smaksak og hvor langt unna du sitter skjermen, selv har jeg 2stk 19" og jeg klarer meg fint med det

Hvis noen hadde giddi og funner linker for meg hadde det vert fint da jeg sitter på mobilen nå.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Challenge accepted! :3

Challenge failed 3: Det er jo med en skjerm til 1600, du kan jo gå for den til 1200, men den er mindre...

Klarte å "shave" av et par hundrelapper med et fortsatt modulært PSU fra XFX
Vis hele sitatet...
klarte ikke la være... litt det samme som du satt opp, men forbedra skjermkort, fjerna bullshit han ikke trengte og oppgraderte til bedre hovedkort og kabinett

Sitat av Fekillix Vis innlegg
Tviler på at du tjener mer enn et par grader på det, og så er det jo en jobb å fjerne den som kommer under CPU kjøler'en også.

Kompisen min som har lik PC som den jeg linket til har aldri hatt temp over 70 (CPU) under load (BF3). Så temperatur er nok ikke et problem :3

og for å legge til, jeg var 11 når jeg bygde min første PC, er nå 14. Det var kjempe moro og jeg er offisielt skolens PC-gud :3
Vis hele sitatet...
hørtes kjent ut
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
klarte ikke la være... litt det samme som du satt opp, men forbedra skjermkort, fjerna bullshit han ikke trengte og oppgraderte til bedre hovedkort og kabinett
Vis hele sitatet...
LP versonen av ramen! , slipper kluss med eventuelle store luftkjølere i fremtiden
Sitat av Frufsa Vis innlegg
LP versonen av ramen! , slipper kluss med eventuelle store luftkjølere i fremtiden
Vis hele sitatet...
tenkte ikke over det... men i det kabinettet der er det problematisk med sånne kjølere uansett, tross alt går de fleste for noe mer praktisk enn nh-d14 i ei sånn kasse
Veldig skummel freak
Frufsa's Avatar
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
tenkte ikke over det... men i det kabinettet der er det problematisk med sånne kjølere uansett, tross alt går de fleste for noe mer praktisk enn nh-d14 i ei sånn kasse
Vis hele sitatet...
Vengeance krasher med mange luftkjørlere, i mamge forskjellige størrelser, hva skal du med overdrivi store kjørlere på ramen uansett?
Ung og vanskelig
83leo's Avatar


Du kan også spare noen kroner på å gå for dette kortet som yter ca. like godt som GTX570.

Glemte å legge ved DVD-drev som vanlig. Koster ca. 200kr.
Sist endret av 83leo; 17. februar 2012 kl. 00:11.
Sitat av 83leo Vis innlegg


Du kan også spare noen kroner på å gå for dette kortet som yter ca. like godt som GTX570.

Glemte å legge ved DVD-drev som vanlig. Koster ca. 200kr.
Vis hele sitatet...
også har du glemt å velge i5 2500k
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Huff! Bra noen følger med
Sitat av Cluzy Vis innlegg
Liksom, alt jeg har nå er ok, eller må jeg ta med dere linka? ble litt usikker på hva som er hva, f.eks hovedkortet, den jeg har er dyrere enn din, betyr ikke det at den jeg har valgt er bedre da? ble litt usikker !

Men takk
Vis hele sitatet...
"Bedre" er et relativt begrep. Et dyrere hovedkort er bedre i den forstand at det gir deg flere muligheter til tilkoblinger, koble sammen flere harddisker osv, men til ditt bruk er jeg overbevist om at mitt forslag er tilstrekkelig. Ett dyrt hovedkort gir ikke en raskere PC enn en PC med et billigere hovedkort, for å ha det sagt.

Kortet du har valgt er ikke dårlig, men jeg tror du vil ha mer igjen for å legge de sparte 600,- i noe annet, f.eks i større skjerm. 21" er mindre enn du tror.

Frufsa: Jeg tror at de funksjonen de billige kortet gir er nok for trådstarter. Når det gjelder oppgraderingsmuligheter er min påstand at under 5% av PC-brukerene oppgraderer enkeltkomponenter underveis. Det finnes noen som kjøper nye grafikkort flere ganger i året, men den vanlige bruker som vil oppgradere senere må uansett kjøpe ny prosessor, hovedkort, ram og grafikkort når man først oppgraderer. Å kjøpe noe som er "framtidskompatibelt" er en myte.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
"Bedre" er et relativt begrep. Et dyrere hovedkort er bedre i den forstand at det gir deg flere muligheter til tilkoblinger, koble sammen flere harddisker osv, men til ditt bruk er jeg overbevist om at mitt forslag er tilstrekkelig. Ett dyrt hovedkort gir ikke en raskere PC enn en PC med et billigere hovedkort, for å ha det sagt.

Kortet du har valgt er ikke dårlig, men jeg tror du vil ha mer igjen for å legge de sparte 600,- i noe annet, f.eks i større skjerm. 21" er mindre enn du tror.

Frufsa: Jeg tror at de funksjonen de billige kortet gir er nok for trådstarter. Når det gjelder oppgraderingsmuligheter er min påstand at under 5% av PC-brukerene oppgraderer enkeltkomponenter underveis. Det finnes noen som kjøper nye grafikkort flere ganger i året, men den vanlige bruker som vil oppgradere senere må uansett kjøpe ny prosessor, hovedkort, ram og grafikkort når man først oppgraderer. Å kjøpe noe som er "framtidskompatibelt" er en myte.
Vis hele sitatet...
At det er en myte er vel å ta litt i, selv brukte jeg første 4kjernern til Intel frem til Oktober i fjor, da jeg oppgraderte hele dataen. Brukte da den prosessoren og oppsettet jeg hadde i drøyt 5 år, med noen mindre utbyttinger av komponenter etterhvert som det behøvdes. Så jo, man kan bygge en pc som er "fremtidsrettet" i den forstand at den er godt brukbar i noen år.
Trådstarter
52 0
Jeg trenger vel ikke kjølepasta?

Jaja, men er lista mi ok? Jeg har ikke råd til mer enn det..
Sitat av McVik Vis innlegg
At det er en myte er vel å ta litt i, selv brukte jeg første 4kjernern til Intel frem til Oktober i fjor, da jeg oppgraderte hele dataen. Brukte da den prosessoren og oppsettet jeg hadde i drøyt 5 år, med noen mindre utbyttinger av komponenter etterhvert som det behøvdes. Så jo, man kan bygge en pc som er "fremtidsrettet" i den forstand at den er godt brukbar i noen år.
Vis hele sitatet...
Joda, du har rett. Jeg mener også at PCer kan vare i mange år, men man kan ikke regne med å kunne bytte ut deler underveis. Jeg har også hatt min PC i fire år (Intel Core2Duo E8650, HD5770, 4GB RAM) og den er fortsatt mer enn rask nok til mitt bruk.
Sist endret av DonTomaso; 17. februar 2012 kl. 00:45.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Pasta av god kvalitet er ferdig påklint standardkjøleren.

Var jeg deg ville jeg gått for oppsettet jeg foreslår. Bytt ut skjermkort med AMD HD6870, fjern Noctua-kjøleren og velg heller denne strømforsyningen så havner du nede på ca. 8000kr.
Trådstarter
52 0
Hva er trådlos nettverk? Trenger jeg det eller følger det med?

Trenger jeg 2 antistatiske armbånd på begge hendene?
Og hvis jeg ser På tut på YT.com og vi ikke har samme deler, hvordan skal jeg klare å bygge da?

Ligger alt jeg trenger i handlelista?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cluzy Vis innlegg
Hva er trådlos nettverk? Trenger jeg det eller følger det med?

Trenger jeg 2 antistatiske armbånd på begge hendene?
Og hvis jeg ser På tut på YT.com og vi ikke har samme deler, hvordan skal jeg klare å bygge da?

Ligger alt jeg trenger i handlelista?
Vis hele sitatet...
Når du stiller slike spørsmål så lar du vere å bygge sjølv.

Det er ein fordel å ha grunnleggande PC-kunnskaper før du gir deg ut på det, ellers blir du lite nøgd med resultatet, og kjem til å bruke lang tid på ting som å få installert OSet.

Så kjøp ferdig. Det er ikkje mange kronene dyrare.
Trådstarter
52 0
det er opptill meg om jeg skal bygge eller kjøpe..

Og nei, man trenger ikke data kunnskap for å bygge.
Uansettt, man får ikke kunnskap uten å spørre eller bygge selv så jeg regner med ar kommentaren din var ren trolling
Sitat av Cluzy Vis innlegg
Hva er trådlos nettverk? Trenger jeg det eller følger det med?

Trenger jeg 2 antistatiske armbånd på begge hendene?
Og hvis jeg ser På tut på YT.com og vi ikke har samme deler, hvordan skal jeg klare å bygge da?

Ligger alt jeg trenger i handlelista?
Vis hele sitatet...
Trådløst nettverk = Nett uten kabel, du trenger noe for å kunne få det
Nei, du trenger bare ett antistatisk armbånd
Deler er relativt like, nesten umulig å faile, du kan se på en guide hvor de bygger en superduper gaming rig og vite hvordan du bygger en rævkjørt pc
Trådstarter
52 0
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Trådløst nettverk = Nett uten kabel, du trenger noe for å kunne få det
Nei, du trenger bare ett antistatisk armbånd
Deler er relativt like, nesten umulig å faile, du kan se på en guide hvor de bygger en superduper gaming rig og vite hvordan du bygger en rævkjørt pc
Vis hele sitatet...
Mener du at delene på Handlelista er dårlig siden du nevner rævkjørt pc? takk for svar
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cluzy Vis innlegg
Og nei, man trenger ikke data kunnskap for å bygge.
Vis hele sitatet...
Jo, det treng du. Du må vite kor du kan finne informasjon, og du må kunne finne informasjonen når du står fast.
Sitat av Cluzy Vis innlegg
Uansettt, man får ikke kunnskap uten å spørre eller bygge selv så jeg regner med ar kommentaren din var ren trolling
Vis hele sitatet...
Joda, det kan du få. Eg hadde kunnskapen før eg monterte ein PC - og den kunnskapen fekk eg ved å sjå andre gjere det, og skifte komponenter på datamaskiner - og ved å lese. Det var på ingen måte trolling, men eit råd.
Trådstarter
52 0
Hva mener folket? Burde jeg bytte HK?
Kjøp ferdigbygget du! Det virker ikke som om du har nok erfaring, særlig når du ikke vet hva trådløst nettverk er...
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Enig med Fekillix. Selv om det er forholdsvis lett å sette sammen en PC må man ha grunnleggende kunnskaper om det man holder på med.

Hvis du likevel insisterer på selvbygg, ikke vær så ivrig. Ta deg noen dager og les deg litt opp på hvordan dette gjøres. Alt for ofte går det galt når nybegynnere forhaster seg og ødelegger noe. HW.no har noen fine guider på norsk.
Sist endret av 83leo; 17. februar 2012 kl. 16:06.
Trådstarter
52 0
Har lest alt det der.. Eneste jeg lurte på var liksom om jeg trengte trådløs nett eller om det er innebygd

Det er jo nesten ingen som selger ferdigbygd pc som kan kjøre skyrim glatt under 8000 kr nesten
Sitat av Cluzy Vis innlegg
Har lest alt det der.. Eneste jeg lurte på var liksom om jeg trengte trådløs nett eller om det er innebygd

Det er jo nesten ingen som selger ferdigbygd pc som kan kjøre skyrim glatt under 8000 kr nesten
Vis hele sitatet...
Jo, det skal la seg gjøre å kjøre det glatt til den prisen!

Vil du ha trådløs nett, kjøper du trådløst nettverkskort.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=617279
Det for eksempel. Har det selv, og det fungerer bra.

Forresten, om det er bare skyrim du vil dra, http://www.komplett.no/k/shoplist.as...4-5B295440F004
Vil det holde i massevis. Vil du dog bruke en del mer penger for bedre ytelse, gå for vangsfreaken eller 83leo's liste. Jeg er personlig mest enig i valgene av komponenter valgt der.

Edit: Så ikke at du skrev ferdigbygd, dog er det bare å ta en tur innom komplett/dustin's ferdigbygde.
Sist endret av Knäppgök; 17. februar 2012 kl. 16:53.
Sitat av Cluzy Vis innlegg
Har lest alt det der.. Eneste jeg lurte på var liksom om jeg trengte trådløs nett eller om det er innebygd

Det er jo nesten ingen som selger ferdigbygd pc som kan kjøre skyrim glatt under 8000 kr nesten
Vis hele sitatet...
Har nettop sagt at den er uten!

Hvis du absolutt skal bygge, og vil ha trådløse nettverksmuligheter, gå for noe som *dette*
-Ninjaed :3
Sist endret av Fekillix; 17. februar 2012 kl. 16:54.
Sitat av Cluzy Vis innlegg
Har lest alt det der.. Eneste jeg lurte på var liksom om jeg trengte trådløs nett eller om det er innebygd

Det er jo nesten ingen som selger ferdigbygd pc som kan kjøre skyrim glatt under 8000 kr nesten
Vis hele sitatet...
Minimum System Requirements
* OS: 7/Vista/XP PC (32 or 64 bit)
* CPU: Dual Core 2.0GHz or equivalent processor
* RAM: 2 GB
* HDD: 6 GB
* Graphics: 512 MB card
* Sound Card: DirectX 9 Compatible
* DirectX: Version 9.0c
* Internet for Steam activation
Recommended System Requirements
* OS: Windows 7/Vista/XP (32 or 64 bit)
* CPU: Quad-core Intel or AMD CPU
* RAM: 4 GB
* HDD: 6 GB free disk space
* Graphics: 1 GB Graphics Memory
* Sound Card: DirectX 9 Compatible
* DirectX: Version 9.0c
* Internet for Steam activation

Siden Skyrim er konsollifisert, så kan stort sett alt av nyere pc'er kjøre det glatt. Absolutt nada problem.
Trådstarter
52 0
Og css og age of empire.. Null problem jeg har god tid og derfor spørr og leser på nette for å få kunnskap. Og det jeg posta istad; så ikke det du skrev, takk
Komplett har tilbud på en 24" monitor/skjerm denne helga...
Det senker prisen på denne med 500...

--------------------
Glemte å nevne at kablet nettverk er overlegent i forhold til trådløst, vennen min som spiller trådløst (han med en PC lik den jeg linket til) har vanlig rundt 20 i ping (BF3-BF.no) men noen ganger har han opptil 1000, så jeg ville holdt meg til kablet, for en stabil forbindelse :3
Sitat av Cluzy Vis innlegg
Og css og age of empire.. Null problem jeg har god tid og derfor spørr og leser på nette for å få kunnskap. Og det jeg posta istad; så ikke det du skrev, takk
Vis hele sitatet...
Har sagt det to ganger før i denne tråden, men jeg kan vel med fordel gjenta meg selv igjen. I 2008, for fire år siden, brukte jeg 8.000,- på en PC. Den PCen kjører idag Skyrim glatt uten lagg. Det er ikke mye som skal til.
CSS og Age of Empire er gamle spill som kan kjøres på hvilke som helst PCer fra de siste fem år.
Trådstarter
52 0
Okei da gjenstår det å snakke med fattern og lese litt
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Komplett har tilbud på en 24" monitor/skjerm denne helga...
Det senker prisen på denne med 500...

--------------------
Glemte å nevne at kablet nettverk er overlegent i forhold til trådløst, vennen min som spiller trådløst (han med en PC lik den jeg linket til) har vanlig rundt 20 i ping (BF3-BF.no) men noen ganger har han opptil 1000, så jeg ville holdt meg til kablet, for en stabil forbindelse :3
Vis hele sitatet...
Det har vel isåfall noe med nettverket/nettverkskortet å gjøre. At kabel er mer stabilt er sant, men at nettverket blir såpass ustabilt pga bruk av nettverkskort er nok feil. Det er isåfall noe med selve kortet han brukte.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Jeg opplever hverken dårligere ping eller noen form for ustabilitet med trådløst, men det har nok mye med hvilket nettverkskort/utstyr man bruker.
Er det rart at min Acer Aspire 5551G med ATI 5650 HD skjermkort kjører Skyrim på ultra?
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Med hvilken fps?
Hakke sjekka, kan sjekke. gimme a sec

FPSen min ligger på rundt 25-30, man merker jo nesten ikke lagget da Men hvis det har noe å si så har jeg 2,7 gig videoram..
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Njaaae.. Jeg synes det lægger under 50, men det er nok sikkert fordi forskjellen merkes så godt når jeg 95% av tiden ligger på 60 blank.
K, men synes du ikke det er litt vel mye? På det skjermkortet.
Ung og vanskelig
83leo's Avatar
Det er tydeligvis så godt de yter da? Ingen god ånd som plutselig tar bolig i et skjermkort såvidt jeg vet.
Trådstarter
52 0
Hehe, alt blir så dyrt nå, tror jeg velger en billigere hovedkort, noen med tips til en som er 400-600 kr billigere og som ikke er dårlig?
Det jeg mente med min tidligere kommentar er att nesten alle deler er like.
Du kan se på noen som har brukt 25k på sin pc bygge en, mens du lærer hvordan du skal bygge en til 3k.
Trådstarter
52 0
kan noen legge en link til en trådløs nettverk sånn at jeg slipper og bruke kabel til en hjemmebygd pc?
Sitat av Cluzy Vis innlegg
kan noen legge en link til en trådløs nettverk sånn at jeg slipper og bruke kabel til en hjemmebygd pc?
Vis hele sitatet...
Har du kabel lett tilgjengelig så bruker du den. Det er mye mer stabilt og mye raskere. Angående trådløst nettverk - vil du ha en USB-pinne eller et PCI-kort?
Trådstarter
52 0
hmm hva er forskjellen? liksom skal ikek ha begrenset nett og at pcen finner liksom netter vårt når jeg søker det (routeren/modemet) sånn at jeg kan skrive sikkerhetskoden
Trådstarter
52 0
var det upresist spørsmål? :S
Det han lurte på var om du vil ha et nettverkskort som du stikker i USBen, eller et som du setter i PCI-slotten på hovedkortet
Sist endret av McLovin; 18. februar 2012 kl. 01:16.
Trådstarter
52 0
hva er motherboard og lydkort? Og hvor skal lydkortet settes i ? hovedkortet?

usb tenker jeg, men dt er ikke sånn begrenset sak da?
Sitat av Cluzy Vis innlegg
hva er motherboard og lydkort? Og hvor skal lydkortet settes i ? hovedkortet?

usb tenker jeg, men dt er ikke sånn begrenset sak da?
Vis hele sitatet...
Ja, lydkort festes på hovedkortet! Det kan også nettverkskort, men foretrekker du USB, går det og.
Trådstarter
52 0
Okei takk. Er lyskort selve lyden? folk sier det er unødvendig å ha det :P


og vet du hva motherboard er? sliter litt der

Er ikke motherboard hovedkort? hahah! jeg er dum
Sist endret av Cluzy; 18. februar 2012 kl. 02:03.