Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 12472
Etter å ha lest litt rundt dette så bestemte jeg meg for å bestille fra denne siden: http://raspberrypi.rsdelivers.com. Men jeg bet dog merke i at det står at det forventes at det vil ta minst 19 uker før den i det hele tatt blir sendt. Er pågangen virkelig så stor? Føler virkelig ikke for å vente i 4 måneder på å få den tilsendt, finnes det noen lignende alternativer av produktet, eller andre sider hvor jeg kan bestille fra uten å risikere og ikke få pakken før juletider?
Shooting expert
BrageP's Avatar
Sitat av Tnh Vis innlegg
Etter å ha lest litt rundt dette så bestemte jeg meg for å bestille fra denne siden: http://raspberrypi.rsdelivers.com. Men jeg bet dog merke i at det står at det forventes at det vil ta minst 19 uker før den i det hele tatt blir sendt. Er pågangen virkelig så stor? Føler virkelig ikke for å vente i 4 måneder på å få den tilsendt, finnes det noen lignende alternativer av produktet, eller andre sider hvor jeg kan bestille fra uten å risikere og ikke få pakken før juletider?
Vis hele sitatet...
"Alle" skal ha en slik, og de klarer ikke å dekke etterspørselen umiddelbart.

Du kan alltids snike i køen hvis du betaler deg ut av den:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...UCTCATEGORY=44

Bruker nok min som mediasenter med Raspbian og XBMC.
Noen som vet hvordan det er å kjøre Plex Media Center på den? Vil dette funke?
Blir ikke til at jeg bestiller helt enda, men når jeg gjør det og den kommer i hus så ser jeg for meg at den blir brukt som media senter med xbmc.

Blir nok utalje frustrerte timer før den funker sikkelig da siden jeg er helt noob på linux. Men ser nå for meg etter litt lesing på nettet og mye feiling så funker det til slutt
Noen som kan si hvor jeg kan få kjøpt Raspberry Pi?
Og noen som veit om komplett og lignende får de inn snart?
Shudo: dersom du ikke har erfaring med linux ville jeg ikke orka å prøve å ordne det selv. Installer Raspbmc eller Openelec, så funker det bare..

Nikon: Farnell selger, får ringe komplett og spørre. Prata med dem i februar og da sto det ikke på lista over ting som skulle på lager.
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei, jeg ønska meg og fikk en raspberry pi til jul, siden jeg har vært ute etter en liten stillegående boks som kunne ta over for en crappy støyete stasjonærpc jeg hadde kobla til anlegget mitt i stua. Det jeg ønsker er å kunne streame filmer via xbmc, noe jeg har fått til, kjøre spotify, noe jeg delvis har fått til via musicbox, dog noe klønete ved at jeg ikke får styrt det direkte på Pi'en, men via en annen pc, og som en torrentklient. Jeg har sett via masse forumer at alle tingene skal la seg gjøre, men når jeg laster inn et image på SD-kortet, forsvinner jo alt det andre derfra. Er det noen mulighet å ha flere systemer lastet inn på samme SD-kort så man evt kan bytte direkte på rasp'en, eller må jeg mikse og trikse via laptopen min hver gang jeg skal bruke den til de forskjellige tingene?

Jeg har forresten aldri drevet med linux før, så er jo en utfordring i seg selv for meg det, så gjerne gi meg et inn-med-teskje-svar...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Hæ? Du kan vel installere dei pakkane du vil med pakkehåndtererern i distroen? Er det debian-basert kan du stortsett lære deg apt-get...
Hehehe, Distro? Husk at jeg ikke kan noe om dette enda, så jeg må først finne ut hva en distro er.. Jeg så bare et sted at jeg måtte laste ned en windows-imager-ting. og der får jeg bare valgt D: på hvor imaget legger seg. Er distro noe som ligger på raspberryen eller på pcen? Men det høres ut til at det jeg savner kan finnes da, må bare lære meg åssen man gjør det..
Distro er kort for distribusjon - altså den versjonen av Linux du eventuelt kjører på Raspberry'en din.
Hvordan er det å kjøre netflix på rasperry pi? Er det å anbefale, erlleer er det bedre måter å vise netflix på tv`n?
Sitat av trygve Vis innlegg
Hvordan er det å kjøre netflix på rasperry pi? Er det å anbefale, erlleer er det bedre måter å vise netflix på tv`n?
Vis hele sitatet...
Enkleste er igrunn å kjøre netflix på xbox eller ps3/4 om du har
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Enkleste er igrunn å kjøre netflix på xbox eller ps3/4 om du har
Vis hele sitatet...
Har ikke det nei
Ok, skjønner Så hvis jeg legger inn f.eks raspbian, så kan jeg gå inn der og "pakke ut" de andre programmene jeg legger inn på minnekortet?
Er det forresten noen som vet hvordan man får valgt USB som audio ut på Raspbmc eller Openelec? Jeg har en DAC som har USBinngang..¨
Og må man ha et eget minnekort til dette programmet, eller kan det startes fra f.eks rasbian ellerno?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du vel det i System-Audio i XBMC, etter at du har plugga den inn (og kanskje starta xbmc på nytt).
▼ ... over en uke senere ... ▼
Skal testes:Raspberryen som fm-sender:
http://www.icrobotics.co.uk/wiki/ind...FM_Transmitter
Sitat av villniss Vis innlegg
Skal testes:Raspberryen som fm-sender:
http://www.icrobotics.co.uk/wiki/ind...FM_Transmitter
Vis hele sitatet...
pifm virker bra, i alle fall ca 20-30 meter for meg

pifm krever i utgangspunktet filtypen .wav .Om man f eks har mp3-filer som skal streames till fm-radioen kan dette skriptet brukes, som krever at sox er installert(installasjon gjøres via:
sudo apt-get install sox libsox-fmt-all )

spillfm.sh:

Kode

#!/bin/bash
sox -v .9 -t mp3 "$1" -t wav --input-buffer 80000 -r 22050 -c 1 - | sudo ./pifm - f
f ovenfor erstattes med FM-frekvens som ikke er i bruk.
Gjør skriptet kjørbart:
chmod +x spillfm.sh
Stream så via
./spillfm.sh filnavn.mp3
Har tenkt å bruke den sammen med en USB-key til å lage en elektrisk lås på dører (Bruker en kryptert passord til å skru på elektromagnet som vil dra/dytte låsen)