Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2431
God kveld, har endelig tatt til fornuft å har veldig lyst å lære meg programmering i OSX noe som jeg aldri har prøvd før. Har forsåvidt aldri programmert noe har bare vært innom diverse programmer og sett hvordan det er og skrevet litt, men ikke nok til en start. Det jeg ønsker å lære meg er Java eller noe som er litt enkelt i starten, men som jeg også kan bygge på videre når jeg har kommet litt lengre i lære prosessen.

Hva kan dere anbefale meg til å begynne med? bøker, nettsider og alt hjelpe i starten. Må også vite hva jeg trenge av software for å få programmet til å funke i slutten når jeg er ferdig med det og vil prøve det ut.

Visst det er noen her som programmere i OSX og har lyst å lære litt bort i starten så er dere hjertelig velkommen til å hjelpe meg sette stor pris på det og det vil belønnet.

Takk Visst dere har tid til å hjelpe meg i start prosessen.
Mvh CookieY
Sist endret av CookieY; 27. desember 2011 kl. 01:04. Grunn: skriveleif
Nå har jeg ikke Mac foran meg. Men når jeg koder html,css og php bruker jeg Coda fra Panic. Koster 500 kr, men herregud så oversiktlig og enkelt alt er.
Jeg har ikke såå mye peiling, så skyt meg om jeg er helt på jordet.. men:
Hva mener du med programmering i OSX? Så vidt jeg vet har det ikke noe å si hvilket OS du har, så lenge du ikke programmerer langt inni BIOS(??) etc..

Det jeg kan er HTML og CSS, og jeg vil anbefale å begynne med det før java egentlig. Da vil du få resultater for mindre vansklig programmering, og resultater er viktig i starten ellers går man lei fort! Jeg prøvde å lese meg opp på w3schools og lignende, men jeg greide aldri fatte det ordentlig før jeg fikk IT-valgfag på VGS. Men du kan nå prøve alikevel. http://www.w3schools.com/html/
Jeg vil også tro det er greit å laste ned noen templates, hvor du kan endre på ting og se hvordan det påvirker nettsiden. Min favoritt er denne: http://www.oswd.org/designs/favorites/

Den beste gratis HTML/CSS-editoren for Mac vil de fleste si er Komodo edit.
Sist endret av bloodshotEyes; 27. desember 2011 kl. 01:10.
Hvis du ønske å lære deg f.eks Java betyr ikke platform så mye (Java programmer vil fungere på Windows/Linux/OSX uavhengig så lenge du ikke benytter deg av platform-spesifikke rammeverk).

Ønsker du å lære hvordan man lærer applications og sånt til iPhone/iOS? Eller kun programmer til OS X?

Da må du i såfall lære Objective-C og da anbefaler jeg deg egentlig å starte med å lære ren C først. :-)

Men hvis du bare ønsker å lære Java i førsteomgang (som er en god ide!) så finnes det mange ressurser både her på forumet og ellers på nett:

Anbefaler at du søker på forumet og leser disse trådene:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=106805

http://freak.no/forum/showthread.php?t=103099

Ellers finnes det mye fint på nett. bla. har Høgskolen i Oslo og Akershus har hele Java pensumet på nett.

http://www.iu.hio.no/~evav/LO127a/uvplan.htm

Anbefaler også at du tar en titt på denne tråden til slashdot. http://freak.no/forum/showthread.php?t=64788
Sist endret av flexd; 27. desember 2011 kl. 12:13.
Hello !
CookieY's Avatar
Trådstarter
Tusen takk akkuratt slikt svar jeg ønsket siden jeg ikke har iPhone eller planer om å kjøpe så tror jeg ikke at det er det jeg vil lære meg, kanskje med fremtiden. Java er det jeg ønsker å lære fordi det jeg har hørt om det er at det er enkelt i starten for noen som ikke har prøvd det før.
Java er greit fordi det har syntax som ligner på andre språk og gir deg god introduksjon til objekt-orientering og sånt. Når du har holdt på med Java en stund vil du uten så store problemer klare å f.eks hoppe over til C/C++ fordi det er ganske likt :-)
Hello !
CookieY's Avatar
Trådstarter
okei, men visst jeg skal ha et program som inneholder sånn "compiler" hva anbefaler du?
Altså det finnes forskjellige typer programmeringsspråk som er bygd opp på forskjellige måter:

Du har scriptspråk som f.eks Python og Ruby som kjøres igjennom en interpreter som tolker din kode til handlinger.

Du har også kompilerte språk som f.eks C, C++, C# og Objective-C som kompileres til bytecode som kjøres av maskinen.

Dette er selvsagt veldig VELDIG grunnleggende/kort om hva som skjer, det er mange steg i mellom og mye jeg ikke forklarer.

Til slutt har du språk som kjøres i en slags "virtuell maskin" for språket (JIT, Just in time-kompilering o.l)

Java kjører i JVM som er "Java Virtual Machine". Du kompilerer Java kode til en kjørbarfil som gjør at koden kjøres i denne maskinen.

Hvorfor ønsker du et program med kompiler? Si heller hva du ønsker å lage :-)

Uansett tror jeg Java er et godt førstevalg da du blir tvunget til å lære deg programmeringssyntax og metoder som gjør at du bør klare deg fint i andre språk senere.

Personlig startet jeg med BASIC og sånt gammelt (senere Visual Basic) og mIRC scripting før jeg begynte med C++ og deretter over på andre språk :-)

Hadde antageligvis vært mye enklere hvis jeg bare hadde begynt med Java. :-)
Tillater meg å korrigere bittelitt på det flexd sier, selv om han kommer med bra argumenter for det meste.

Språk som Python, Perl og Ruby tolkes mens det kjøres, og har derfor fått ryktet for å være tregere enn de kompilerte alternativene. Forskjellen blir dóg gradvis mindre over tid, da interpreterne stadig blir bedre. Mange mener python er et fabelaktig førstespråk, og man kan ikke nekte for at det er meget nyttig. Leking med python står fortsatt på to-do listen min, så kan ikke si for mye om det.

Andre språk, som C#, Visual Basic .NET og Java, blir "halv-kompilert" til bytecode. Dette gjør at de kompilerte filene kan kjøres på en hvilken som helst plattform i ettertid, igjennom en Virtual Machine. Igjen, rykte for å være tregt, men forskjellen fra f.eks. C++ er ofte minimale idag. Ulempen er at bytecode kan dekompileres til en meget lesbar kildekode av hvem som helst.

Til slutt har vi språkene som kompileres til assembly/maskinkode, C, C++ osv, som ofte er mer plattform-låste. Det finnes flere frameworks (utvidelsespakker, om du vil) som minsker problemet. Et eksempel jeg ønsker å trekke frem er Qt, som "moderniserer" C++ ved å forbedre nettverk- og GUI-stuff til å være mye mer håndterlig. Ikke minst gjør Qt at programmet ditt ofte kan kompileres til andre plattformer uten spesiell omtake.

Jeg håper (og våger å tro) at Java er på vei ut, til fordel for C#, Python og Clojure. Clojure er en spennende variant, en nyskapning av den eldgamle Lisp-familien som kjører i Java sin Virtual Machine. Hvor godt det slår an gjenstår å se, men er antageligvis verdt en titt.

Kritiser gjerne om noe skulle skurre!

EDIT: Selv digger jeg C# siden det funker både på windows og linux (ved hjelp av Mono), hovedsakelig siden jeg ikke har hatt mye bruk for GUI i det siste. Tenker at jeg vil lene mot Python etterhvert, da Qt også fungerer sammen med Python (whoops glemte visst å nevne det hehe)
Sist endret av tripflag; 28. desember 2011 kl. 00:11. Grunn: fjdksl;afjsalf
Sitat av flexd Vis innlegg
Du har også kompilerte språk som f.eks C, C++, C# og Objective-C som kompileres til bytecode som kjøres av maskinen.
)
Vis hele sitatet...
Bytecode != Machine-code, bare så du vet det.
Sitat av boblehest Vis innlegg
Bytecode != Machine-code, bare så du vet det.
Vis hele sitatet...
Skriveleif! Er klar over forskjellene men det var tredje gang jeg skrev innlegget for å så klare å lukke vinduet eller noe annet dumt :-(
Nå er mine programmeringskunnskaper svært begrenset, men jeg anbefaler virkelig programmet Espresso når du skal skrive kode. Det er ikke brukendes til alle mulige språk, men den inneholder det mest essensielle imo, og når jeg lager "nettsider" (HTML/CSS) så ville jeg ikke brukt annet program enn dette

Language Support — Improved HTML5, CSS3, JavaScript and PHP; all-new Ruby, Python, Apache and Markdown. Or extend Espresso with XML/JS Sugars.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Eplegutten; 28. desember 2011 kl. 12:13.
Sitat av CookieY Vis innlegg
okei, men visst jeg skal ha et program som inneholder sånn "compiler" hva anbefaler du?
Vis hele sitatet...
Noe jeg glemte å nevne. NetBeans er nice å kode Java i, uansett platform :-)

Ellers (til andre språk) er vim flott til det meste.
Hello !
CookieY's Avatar
Trådstarter
Okei takker for alle gode svar Tenker fortsatt litt på hva jeg har lyst å lage i førsteomgang skal heller skrive her nå jeg vet hva jeg vil lage førstegang så kanskje jeg kan få litt hjelp i starten.
lær deg programmering før du programmerer noe. her er the holy text: http://www.amazon.com/Programming-La...5083731&sr=8-1. programmet man bruker heter vi(m): ftp://ftp.vim.org/pub/vim/doc/book/vimbook-OPL.pdf.
Sist endret av Anonym57965; 28. desember 2011 kl. 15:50.
Sitat av alexanderb Vis innlegg
lær deg programmering før du programmerer noe. her er the holy text: http://www.amazon.com/Programming-La...5083731&sr=8-1. programmet man bruker heter vi(m): ftp://ftp.vim.org/pub/vim/doc/book/vimbook-OPL.pdf.
Vis hele sitatet...
Du har ikke lest noe som helst i denne tråden, har du?
Hello !
CookieY's Avatar
Trådstarter
Lite spørsmål hvor finner "{" på mac keyboard? Finner den ikke i layouten på tastaturet...
Sitat av CookieY Vis innlegg
Lite spørsmål hvor finner "{" på mac keyboard? Finner den ikke i layouten på tastaturet...
Vis hele sitatet...
Alt + shift + (
Hello !
CookieY's Avatar
Trådstarter
Er det noen her som kan anbefale gode bøker i nybegynner fasen? Helst med oppgaver? Spiller ingen rolle hvilket språk det er på så lenge det er Engelsk eller Norsk så går det fint

Velger å bruke dette til en samletråd visst jeg har noen spørsmål eller om noe skulle dukke opp så jeg slipper og opprette en ny tråd, håper dette går fint
Sitat av CookieY Vis innlegg
Er det noen her som kan anbefale gode bøker i nybegynner fasen? Helst med oppgaver? Spiller ingen rolle hvilket språk det er på så lenge det er Engelsk eller Norsk så går det fint

Velger å bruke dette til en samletråd visst jeg har noen spørsmål eller om noe skulle dukke opp så jeg slipper og opprette en ny tråd, håper dette går fint
Vis hele sitatet...
I sitt første inlegg linket flexd til HIOA's pensum, det er en bok god som noen. Om du absolutt vil ha det i papirformat er det ikke noe stress å skrive ut(minnepenn med .pdf og levert på feks allkopi kan også gjøres om du ikke gidder det selv)
Er det noen i den tråden her som har lest tittelen?

Hvis man spesifikt skal programmere for "OSX" - og jeg antar det også involverer med et grafisk grensesnitt - så er det vel mest taktisk å satse på å lære seg Obj C (som man godt kan lære seg via C eller C++, men hvorfor ta den lengste veien til målet?).

Personlig tror jeg, hvis du ikke har noen programmeringserfaring, at det kan være smartere å begynne med Python eller annet "mer vennligsinnet" (fra et syntaktisk ståsted) språk enn ObjC.
Sitat av flexd Vis innlegg
Du har ikke lest noe som helst i denne tråden, har du?
Vis hele sitatet...
jo. mye rart her inne.

man lærer seg grunnleggende programmering før man begynner å programmere. derav lenke til den definitive innføringa i C, samt innføring i vi(m). det er ingen som begynner med programmering av store programmer med grafiske grensesnitt til OS X. man begynner med "Hello World". det virker kanskje litt trist, men sånn er det. programmering er vanskelig. man lærer addisjon før man lærer integraler...
Sitat av alexanderb Vis innlegg
jo. mye rart her inne.

man lærer seg grunnleggende programmering før man begynner å programmere. derav lenke til den definitive innføringa i C, samt innføring i vi(m). det er ingen som begynner med programmering av store programmer med grafiske grensesnitt til OS X. man begynner med "Hello World". det virker kanskje litt trist, men sånn er det. programmering er vanskelig. man lærer addisjon før man lærer integraler...
Vis hele sitatet...
Med andre ord du har absolutt ikke helst noe som helst av mine poster.

Jeg nevner så vidt Obj-C men snakker mest om grunnleggende programmering.
Sist endret av flexd; 4. januar 2012 kl. 20:52.
Sitat av flexd Vis innlegg
Altså det finnes forskjellige typer programmeringsspråk som er bygd opp på forskjellige måter:

Du har scriptspråk som f.eks Python og Ruby som kjøres igjennom en interpreter som tolker din kode til handlinger.

Du har også kompilerte språk som f.eks C, C++, C# og Objective-C som kompileres til bytecode som kjøres av maskinen.
Vis hele sitatet...
Sitat av tripflag Vis innlegg
Tillater meg å korrigere bittelitt på det flexd sier, selv om han kommer med bra argumenter for det meste.
Vis hele sitatet...
Tillater meg å korrigere både det flexd og tripflag sier. Det er ingenting med språkene i seg selv som tilsier at de enten er tolkede eller kompilerte. Ett bestemt språk kan både ha en tolker og en kompilator. Python kan både tolkes og kompileres til maskinkode. C kan både tolkes og kompileres. Lisp kan tolkes og kompileres. Osv..

Grunnen til missoppfattelsen er bl.a. at de fleste språk har bare en måte å gjøre det på som er populær og allmenn kjent. Men det har f.eks. vært sagt her før at man alltid bør kompilere PHP-løsninger for å oppnå god hastighet, selv om de færreste gjør det.

Så når vi snakker om forskjell mellom tolking og kompilering (og alle mellomtingene) så er det ikke helt riktig å blande inn språk.

Ville bare påpeke det - fro dem som er interesserte i slikt.
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Tillater meg å korrigere både det flexd og tripflag sier. Det er ingenting med språkene i seg selv som tilsier at de enten er tolkede eller kompilerte. Ett bestemt språk kan både ha en tolker og en kompilator. Python kan både tolkes og kompileres til maskinkode. C kan både tolkes og kompileres. Lisp kan tolkes og kompileres. Osv..

Grunnen til missoppfattelsen er bl.a. at de fleste språk har bare en måte å gjøre det på som er populær og allmenn kjent. Men det har f.eks. vært sagt her før at man alltid bør kompilere PHP-løsninger for å oppnå god hastighet, selv om de færreste gjør det.

Så når vi snakker om forskjell mellom tolking og kompilering (og alle mellomtingene) så er det ikke helt riktig å blande inn språk.

Ville bare påpeke det - fro dem som er interesserte i slikt.
Vis hele sitatet...
Hmmmm... det der er interessant. Tilgi min lille off topic-vridning, men vil det si at man kan gjøre f.ex. wordpress betydelig raskere/mindre ressurskrevende ved å kompilere det først? Og fremdeles kjøre det på vanlig måte på serveren, med uploads, themes og plugins i sine vanlige mapper på vanlig måte?
Sitat av atomet Vis innlegg
Hmmmm... det der er interessant. Tilgi min lille off topic-vridning, men vil det si at man kan gjøre f.ex. wordpress betydelig raskere/mindre ressurskrevende ved å kompilere det først? Og fremdeles kjøre det på vanlig måte på serveren, med uploads, themes og plugins i sine vanlige mapper på vanlig måte?
Vis hele sitatet...
Jeg finner i alle fall referanser til folk som kjører Wordpress på .NET-plattformen. Da oppnår du Just In Time kompilering:

One of the reasons why you may be interested in using Phalanger is that you need to run your PHP applications faster. Phalanger is a PHP language compiler for .NET.
Vis hele sitatet...
Sjekk også http://www.php-compiler.net/blog/201...ess-on-net-4-0

Hvis du google WordPress og compiling så finner du mye rart..
Ja, begynte å google litt jeg også, men tror jeg heller bør lage en egen tråd, takker for innspill så langt
Sist endret av atomet; 5. januar 2012 kl. 14:22.
Facebook kompilerer vel faktisk PHP til statisk kode så vidt jeg husker.. De har laget en egen slags PHP der :-)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det var tidligere i tråden spørsmål om oppgaver man kan trene seg med. Prøv projecteuler.net
Sitat av brunost Vis innlegg
Det var tidligere i tråden spørsmål om oppgaver man kan trene seg med. Prøv projecteuler.net
Vis hele sitatet...
Godt tips, det anbefales forøvrig å ha matematikk-ferdigheter, egnet programmeringsspråk og/eller en mentor som har de to forutnevnte hvis man ønsker å benytte den metoden.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Hvis du vil lage ordentlige Mac OS X programmer bør du bruke XCode. XCode 4 er blitt et veldig godt verktøy for programmering, og hvis du har Lion kan du laste det ned gratis via App Store.

Så er det bare å finne en god tutorial for å komme i gang.
Her er Apple sin: http://developer.apple.com/library/i...010575-CH2-SW1
Her er det masse tutorials og ressurser: http://cocoadevcentral.com/

Det er litt forskjellige navn du må vite om: Objective-C er programmeringsspråket som er standarden når man programmerer Cocoa programmer. Det er basert på C, men er utvidet med objektorientering basert på message-passing (og ganske forskjellig fra Java/C++ f.eks.). Cocoa er en rammeverket / API'en du programmerer mot når du lager Mac programmer. Dvs., alle funksjonene og klassene du bruker for å oppnå det du vil. XCode er et program (IDE/Integrated Development Environment) som kan brukes for å skrive, kompilere og teste Cocoa-programmer, samt lage GUI. Det kan brukes til mye annet og, og du kan også lage Cocoa programmer uten XCode.