Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1595
fikk kameraet litt seint idag.. måtte løpe ut før det ble for mørkt.. (etter at batteriet ble ladet opp) Detta er mitt absolutt første bilde med 7d - 10-22mm .. gleder meg til å teste da mer ut .. Hva synes dere?



Hdr redigert...

denna linken er bedre ...
http://www.flickr.com/photos/5886460...in/photostream
Likte bilde veldig godt! Strømledningene ødelegger, men det har jo nesten litt en del av naturen i vår tid...
Pent!
Vel:
-Bildet er ikke i fokus, ikke som jeg kan finne iallefall.
-Horisonten er skeiv
-Dårlig komposisjon (les deg opp på rule of thirds).
-Mye støy
-Hva er det mørke feltet på toppen?

Kjøp deg en god fotobok, og øv mye. Når du har noe du virkelig er fornøyd med, så er tiden inne for å legge det ut her. Bare mine ti øre..,
Nå synes jeg HDR er juks og ikke særlig pent. Folk generelt blir veldig imponerte av HDR-effekten fordi det hever et bilde på mange måter, men nå bruker jo folk det på alt og forsterker HDR-graden i all slags baner.

HDR var opprinnelig en måte for å fikse det som øyet ser, men som ikke kameraet kan se. Nemlig det dynamiske omfanget, hvor det skal være mulig å få med forskjellige lysnivåer i bildet slik som de var da bildet ble tatt. Men som sagt, folk overdriver bruken og bruker det heller som en effekt i så stor grad at ethvert bilde blir "fint".

Som fotojournalist har ikke vi muligheten til å redigere bilder med HDR (takk og lov for det), siden det er å tukle med bildet i alt for stor grad, samtidig som det alltid er noen som overdriver. Men dessuten er HDR et falskt og feigt redskap som leder oss bort fra det som virkelig er viktig med et bilde; nemlig hva bildet forteller og viser.

Det jeg ønsker å si er at bildet ditt er fint og alt det der, men som bobbo sier i innlegget over så mangler det mye. Det er greit nok at bildet er fint og mange folk vil si "WOW" så lenge du bruker HDR. Men hvis du ønsker konstruktiv kritikk på bilder, så må du nesten fokusere på andre ting enn hvor mye du kan tweake HDR'en.

Dette gjelder forresten alle som bruker HDR. Tenk andre ting enn bare "WOW, dette blir så tøft i HDR". Det er som svart-hvitt. Alt ser tøft og mystisk ut i svart-hvitt.
Skulle ikke du ta portrettbilder da?

Nedda. Men fra spøk til revolver så har du mye å jobbe med her. Det mangler skarphet, veldig skjev horisont, overeksponert, vel mye støy (hvilken ISO har du her?), og HDR har satt siste spikeren i kisten. Bare se på baksiden av benken i fullskjerm. Huff. Hvilken programvare har du brukt? Jeg vil påstå bastant at du kunne fått et langt bedre resultat med ett riktig eksponert råbilde justert i Lightroom.
Sitat av dobby Vis innlegg
Dette gjelder forresten alle som bruker HDR. Tenk andre ting enn bare "WOW, dette blir så tøft i HDR". Det er som svart-hvitt. Alt ser tøft og mystisk ut i svart-hvitt.
Vis hele sitatet...
Er du like mye imot svart-hvitt som du er imot HDR?
Svart-hvitt er jo faktisk det fotografien begynte med, og det er alle begrensningene med formatet som gjør det spennende å jobbe med...
Ganske mange elementer som ikke helt passer sammen, benken hadde sett fin og ensom ut, men det er et titalls strømledninger som jeg driver å se på.
Hele horisonten er ganske skjev.
Det er et veldig kult bilde ved første øyekast, men er enig med alt som står over.
Jeg vet ikke hvor mange bilder du har tatt tidligere men, det er mye som kunne vært bedre her.
Hvis du har muligheten til å dra tilbake til samme sted, og tar med deg kritikken over her, så er jeg sikker på at du får til et mye bedre bilde

(jeg synes ikke ledningene ødlegger noe)
Sist endret av NordicFoto; 10. oktober 2011 kl. 15:06.
Sitat av NordicFoto Vis innlegg
Det er et veldig kult bilde ved første øyekast, men er enig med alt som står over.
Jeg vet ikke hvor mange bilder du har tatt tidligere men, det er mye som kunne vært bedre her.
Hvis du har muligheten til å dra tilbake til samme sted, og tar med deg kritikken over her, så er jeg sikker på at du får til et mye bedre bilde

(jeg synes ikke ledningene ødlegger noe)
Vis hele sitatet...
Hei..
Ja var litt hu og haste bilde.. aids opplastningen gir litt for mye "detaljer" .. flickr ser bedre ut..

Nei går ikke tilbake igjen for å ta nytt bilde .. rimelig fornøyd med da.. Men du har alltid folk som ikke liker hdr.. og vil kritisere uansett.. (skal lure dem en dag.. og ta et bilde, der dem ikke ser at det er hdr) ..

Har enda ikke fått prøvd ut kameraet.. for mye jobbing.. har fri litt nå.. og kaster meg i portrett shooting kommende helg m/ to speedlights (har null erfaring med blitz, så kan jo bli gøy) og det som gjør det ekstra spennende er at jeg kunn sitter med 10-22mm .. så blir mye å klage på framover haha...
Sitat av hansapils Vis innlegg

Nei går ikke tilbake igjen for å ta nytt bilde .. rimelig fornøyd med da.. Men du har alltid folk som ikke liker hdr.. og vil kritisere uansett.. (skal lure dem en dag.. og ta et bilde, der dem ikke ser at det er hdr) ..
Vis hele sitatet...
De fleste her kritiserer ikke pga at det er HDR, det er et velidg lite gjennomført HDR-bilde. Masse støy, uskarpt og veldig ødelagt rundt plankene på benken. Lykke til med å lure oss, du har jo holdt på en stund med slike bilder. Jeg mener, du er vel karen (som ble utestengt) som la ut malte damer, HDR-portrett o.l.?

HDR kan se fett ut i starten, men man går seg fort lei. Like greit å begynne å øve seg på enkelteksponeringer med en gang
ja bildet var fort og gale da.. hadde jo akkurat fått da.. og sola var på vei ned.. løpe, løpe, løpe
Og trenger litt trening med detta kameraet ser jeg.. (har ikke testa det så mye enda, masse jobb.. fri i helga) ..

Ser at autofokus på 7d .. er ikke en bra ting.. må lære meg å stille det inn ..

At da bildet ble uskarpt skyldes nok at det var skumring og at jeg tok -3/0/+3 uten stativ..

Malte damer?

Fikk en ny 430ex ii i posten idag.. så blir mer prøving og feiling
Sist endret av hansapils; 12. oktober 2011 kl. 23:16.
Pent bilde! , Er ingen proff fotograf men dette var et fint bilde i mine øyne i allefall
I like turtles
Skyfex's Avatar
Sitat av bobbo Vis innlegg
Vel:
-Bildet er ikke i fokus, ikke som jeg kan finne iallefall.
-Horisonten er skeiv
-Dårlig komposisjon (les deg opp på rule of thirds).
-Mye støy
-Hva er det mørke feltet på toppen?
Vis hele sitatet...
God kritikk, men jeg vil påpeke et par ting. Personlig likte jeg bildet godt når jeg så det på avstand. Støy og mangel på fokus ødelegger selvfølgelig bildet totalt når man zoomer inn. Men jeg vil bare si at "rule of thirds" er ikke den eneste komposisjonsregelen. Jeg synes bildet var tilfredstillende slik det er. Selv det at horisonten er skeiv var ikke et problem for meg i dette bildet. Men nå er ikke jeg en profesjonell fotograf eller kunstkritiker, så vet ikke om min mening teller Jeg synes av og til at det er bra at folk ikke følger regler til pinlig nøyaktighet.

That said.. han burde selvfølgelig vite hva rule of thirds er om han vil bli god fotograf.
Ser at autofokus på 7d .. er ikke en bra ting.. må lære meg å stille det inn ..
Vis hele sitatet...
Autofokusen på 7d er det nok ikke noe problem med, jeg mistenker at problemet heller er/var brukerrelatert
Såpekoker av rang
Ser ikke hva som er galt med komposisjonen her, som noen andre så bastant påpekte.

Uansett, dette er ikke lenger et (godt) HDR-fotografi. Det er mer et resultat av overdreven tonemapping.
Noen ganger er det kult, men som oftest ikke.

Hvis du tar et bilde en dag der vi ikke kan se at det er tonemapped opp og ned i mente,
som jeg regner med du mener med "et som ikke ser ut som HDR", så ser jeg frem til det.
Sist endret av monoid; 13. oktober 2011 kl. 10:02.