Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  82 7177
Boligpriser på både kjøp og eie er jo helt ellevilt. Jeg leier samme sted siste 6 årene, å leien har ikke gått opp 1,-

Jeg har nå 50 kvm sentralt i kr.sand og betaler 4000 inkl strøm. Men ser nå på andre muligheter, men prisene er heeelt latterlige!

Er dette generelt over hele landet eller ekstra dyrt her på sørlandet?
Er minst like dyrt på østlandet.
Lol. Kom innenfor ring 2 en tur du.
Fingerleddsoperatør
Heffalompen's Avatar
Det er mye dyrere andre steder. Hadde jeg fått 50 kvm for 4000 i måneden, hadde jeg dansa på bordet i en måned. Jeg skal kjøpe i Oslo nå, smak litt på 1.400.000 for 30 kvm uten utsikt.
10000 for 48kvm sentralt i Bergen sentrum, UTEN strøm
50kvm for 4k i måneden er drømmen for _alle_ som ser etter bolig om dagen. Hvis du er smart holder du deg der du er. Jeg har ikke sett noe mindre enn 7k for 50kvm..Og da oftest uten strøm og dårlig standard.
Det er helt sick, og jeg vurderer å flytte hjem i 10år til det har stabilisert seg.
Eneste som suger er at det er vegg til vegg teppe og har en kjøter på 60 kg med liten steinhage han ikke kan løpe fritt i :/

Men utifra temperaturen her så tror jeg at jeg skal være fornøyd.
400,000 for et helt hus i Finmark. (Vardø)
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Leiemarkedet er jo helt hjerneskadet, så jeg bestemte meg liksågreit for å kjøpe et hus, et lån på 2.1mill koster like mye som en leilighet i oslo per måned uansett.
Evnt har dere ikke bare lett nok
(7000,- for 90kvadrat i Oslo inklusiv strøm, utenfor ring3 vel å merke men 15 min med buss er godkjent)
Sist endret av Ueland; 26. juli 2011 kl. 14:24.
7800 for 55kvadrat i Bergen
Selv leiger jeg og dama en nyoppusset leilighet på 98kvadrat + garasje og stor hage for 3500 kr.

Altså 1750 kroner hver
7900 for ca 55kvadrat her i oslo, og det er billig. En kompis leier 40 til 6500, og hører om folk som betaler 5-8000 for rom i kollektiv.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Selv leiger jeg og dama en nyoppusset leilighet på 98kvadrat + garasje og stor hage for 3500 kr.

Altså 1750 kroner hver
Vis hele sitatet...
wow, hvor?
Betaler 5.000 i mnd for 65 kvadrat leilighet på bakkeplan med stor hage og parkeringsplass rett utenfor. Strøm og Tv er inkludert i leien.
Whine-whine-whine.

Her er den som har det værst, nå kan alle være stille og heller spare til å kjøpe selv.

http://www.youtube.com/watch?v=JZSdrtEqcHU
Beliggenhet betyr alt. Hvis du er villig til å se litt utenfor sentrum/byen, og istedet belage deg på å reise kollektivt kan du få bedre priser. Men husleie kommer uansett til å bli en betydelig del av budsjettet.
Sist endret av Stratops; 26. juli 2011 kl. 15:07.
Kjenner noen som leier ut på solsiden i Trondheim, helt ny leilighet på 60 kvadrat, de fikk "leid ut på dagen" til 15.000 kr måneden. Ja, og det utenom fellesutgiften for et eller annet på rundt 4000,- 4 ganger i året.
Folk finner alltid noe å klage på ^^ Kvitt deg med hunden da vel!! Du har en knall deal på leiligheten.

Men for å si det på en annen måte, du betaler ikke til deg selv. Selv om det er dyrt å kjøpe leilighet\bolig, så betaler du ikke til andre lenger (bortsett fra rente til banken), du betaler til deg selv. Derfor er det alltid best å eie selv.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Kjenner noen som leier ut på solsiden i Trondheim, helt ny leilighet på 60 kvadrat, de fikk "leid ut på dagen" til 15.000 kr måneden. Ja, og det utenom fellesutgiften for et eller annet på rundt 4000,- 4 ganger i året.
Vis hele sitatet...
Enkelte har for mye penger ^^ Det er nettopp det at leietakerne godtar disse prisene som ødelegger systemet. Pluss det faktum at det faktisk er mangel på boliger da..
Sitat av LazySunday Vis innlegg
Whine-whine-whine.

Her er den som har det værst, nå kan alle være stille og heller spare til å kjøpe selv.

http://www.youtube.com/watch?v=JZSdrtEqcHU
Vis hele sitatet...
Blir ikke heftig sex i den senga der..

Til TS: Leter selv etter plass å bo i Trondheim, prisene er latterlige.
Skal bare bo der et år så kjøp er rimelig uaktuelt.
Betalte 3000 inkludert strøm for en skitten liten hybel i sentrum av Tromsø.. Etter 9 måneder gikk jeg lei av mugg og sykdom så flyttet hjem til foreldrene mine mens jeg leter i Trondheim. Redd jeg ikke finner noe før skolestart
Sist endret av kn^tte; 26. juli 2011 kl. 15:54.
Vi leide hus i skjærgården med strandsone, brygge, stor hage og to båter til disp. Det var heller ingen umiddelbare naboer. Prisen var 5000 inkl. strøm - men det begynner å bli en del år siden. Dette var en riktig drømmeplass på sørlandet
Nå bor jeg på 80kvm til 8500,- kr + strøm. Har tenkt litt på å kjøpe, men har vel funnet ut at jeg avventer da jeg håper og tror at boligprisene faller om noen år.
Sist endret av caperno; 26. juli 2011 kl. 17:00.
Kjøpte meg en 63kvm leilighet 40 min utenfor Oslo. Den kosta 1,4mill. Huset vi solgte 100 meter bort i gata her solgte vi for 1,8mill, og var flere ganger så stort som leiligheten min. Nå leier ikke jeg, men ingen vil tydeligvis bo i hus lenger!
Sitat av LazySunday Vis innlegg
Whine-whine-whine.

Her er den som har det værst, nå kan alle være stille og heller spare til å kjøpe selv.

http://www.youtube.com/watch?v=JZSdrtEqcHU
Vis hele sitatet...
Den dealen der hadde jeg tatt på dagen.
Sitat av Torepia Vis innlegg
Enkelte har for mye penger ^^ Det er nettopp det at leietakerne godtar disse prisene som ødelegger systemet. Pluss det faktum at det faktisk er mangel på boliger da..
Vis hele sitatet...
Nja, vil ikke påstå at det er leietakerne i alltid. De jeg kjenner har kjøpt leiligheten med lån fra banken, og utgiftene der er 13000 i måneden.

Er jo slik boligprisene er. Man leier ikke ut en leilighet for å tape på det.
Sitat av Volch0k Vis innlegg
Nja, vil ikke påstå at det er leietakerne i alltid. De jeg kjenner har kjøpt leiligheten med lån fra banken, og utgiftene der er 13000 i måneden.

Er jo slik boligprisene er. Man leier ikke ut en leilighet for å tape på det.
Vis hele sitatet...
Slik jeg ser det så er det jo kjøper som eier markedet på en måte, det er jo de som er villige til å betale. Hver gang en overpriset leilighet blir solgt setter de på en måte en standard over hva som er vanlig å betale for en leilighet. Lønnsvekst o.l har jo selvfølgelig en innvirkning, men boligprisene har økt mer enn lønna (tror jeg)! Jeg mener på ingen måte at man skal leie ut uten å tjene på det! Det er et komplisert problem!
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Boligpriser på både kjøp og eie er jo helt ellevilt. Jeg leier samme sted siste 6 årene, å leien har ikke gått opp 1,-

Jeg har nå 50 kvm sentralt i kr.sand og betaler 4000 inkl strøm. Men ser nå på andre muligheter, men prisene er heeelt latterlige!

Er dette generelt over hele landet eller ekstra dyrt her på sørlandet?
Vis hele sitatet...
Det du har nå høres ekstremt billig ut, sammenliknet med Trondheim i alle fall, men det var kanskje ikke poenget ditt heller. Jeg blir sjokkert når jeg ser hva folk får seg til å ta for studenthybler i tr.heim. Jeg vet folk skal tjene penger, men det får da være måte på. Så at en bolighai hadde lagt ut masse annonser på en nettside for hybelutleie. Da annonserte han med ord som "kongehybler, drømmekjøkken etc." Det var helt ok hybler, og et vanlig trangt kjøkken. For et rom på lusne 8 kvm skulle han ha 6000 kroner. Jeg synes det er kvalmt. Gud vet hva desperate mennesker tar til takke med. Selv bor jeg i et koselig kollektiv. Jeg leier et stort rom på 16 kvm og deler stue, kjøkken og bad med tre andre. Jeg betaler 4200 i mnd, inkl nett, eksl strøm.

Det er virkelig eiers marked nå. Jeg var på seks visninger før jeg fant noen jeg fikk og ville ha. (og det er ikke mange, hørt om folk som har vært på atskillig flere) Jeg lukter ikke vondt og har referansene i orden, så her var det mange om beinet. På et sted var vi tjue stykk på visning, og dette var i mai...Resultatet blir at utleier, som ikke har noen begrensninger på hva hun eller han kan ta, kan leie ut hva som helst til blodpris. Studenter og andre som ikke kan kjøpe noe selv er desperate og mange sier ja til ting de ikke hadde vurdert en gang i andre situasjoner.
Knowledge is key
Dudew8's Avatar
Min forrgie leilighet var i topp etasjen med skråtak, 60 KVM, betalte 4500 med strøm og kabeltv inkludert. i Narvik sentrum. ganske billig og praktisk var det for meg, men det som var dårlig var at dusj og vaskerom var i kjelleren 3 etasjer ned.
Sitat av Settoz Vis innlegg
400,000 for et helt hus i Finmark. (Vardø)
Vis hele sitatet...
Nå er ikke Vardø særlig representativt for resten av fylket, da.. Ser selv på hus nå, og blir nok lån på 1,5-2 millioner, altså 10k/mnd+andre utgifter.
kjøpte like greit hus i hobøl i østfold jeg. 2,2 mill for 200 kvadrat. 2 store nye bad og nytt kjøkken . 6 soverom
har sånn passe plass til meg dama og staffen vår (hund)
Selv var jeg heldig å fikk tak i en tre roms leilighet rett utenfor bergen sentrum (steinkast til kjøpesenter og kollektivtrafikk) for 8000,-. Prisen ble satt slik ettersom hele leiligheten var pusset opp med nytt kjøkken, nytt bad, nye gulv og alt nymalt.

Var egentlig kun takket være sosialkontoret at jeg fikk den. Det private markedet er helt skakkjørt av griske eiere som ''bare følger prisene på markedet''. Standaren som jeg har sett så langt er at den som er villig til å betale mest får leiligheten.
Var på visning på flere leiligheter der folk hadde ringt inn og spurt om de kunne få leiligheten øyeblikkelig, om de betalte 500-1500,- mer i leie.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Synes det er rart at ingen har nevnt stavanger. Byen der boligprisene er helt bak mål pga oljeindustrien. Er flere steder dem går inn og tilbyr 6k over utleiepris bare for å sikre seg utleieenheten, noe som igjen resulterer til at leiemarkedet er fullstendig ødelagt.

Sitter selv og forsøker å kjøpe i nettopp stavanger og mener å ha lest et sted at Norges dyreste byer å bo i er rangert slik:
1.Stavanger
2.Oslo
3.Trondheim

Ikke sitèr meg på dette dog.
Nå betaler jeg 5000 + strøm/TV/Internett i måneden, for ca. 30 kvm uten uteplass, med skeive vegger, flisete gulv og vaskekjeller full av biller og fuktighet. Eneste positive er at det er fibernett og god beliggenhet.

Om én uke betaler jeg 7300 + strøm/TV/Internett i måneden, for ca. 60 kvm, med stor terrasse og uteplass. Selve leiligheten er kliss ny, og beliggenheten er ganske god.

Fredrikstad begge deler, men sistnevnte er på Kråkerøy.

Uansett, det trådstarter leier høres ikke spesielt dyrt ut.
Selv leier jeg en leilighet på 30kvm for 4500kr med gratis gulvvarme og varmtvann.
Strømmen må jeg betale selv men den ligger på max 700kr på 2 månder.
Kort vei til butikken og buss til Oslo, Asker, Drammen pluss at det ligger 5 min unna oslofjorden, så jeg kan ikke klage, koser meg der jeg bor
Sist endret av Awareness; 26. juli 2011 kl. 20:46.
betaler 5 i måneden for et lite rom i kollektiv på løkka i Oslo. Kollektivet har heller ikke stue.. tipper rommet er er mellom 10-12 kvm. Er 5 min unna jernbanetorget og kan lett gå hjem fra byen hvis jeg skulle misse nattbussen som kjører 24/7. Location koster...
Sitat av caperno Vis innlegg
Nå bor jeg på 80kvm til 8500,- kr + strøm. Har tenkt litt på å kjøpe, men har vel funnet ut at jeg avventer da jeg håper og tror at boligprisene faller om noen år.
Vis hele sitatet...
To års husleie er 204000,- så om det lønner seg å sitte på gjerdet og håpe på at prisene skal falle er jo diskutabelt... Det største problemet er jo mangelen på nye, billige(re) leiligheter, og nye regler som gjør at det nesten er komplett umulig å bygge dem
Betaler selv 9 900 kr for 47 kvadrat. Alt i alt, med tanke på markedet nå, hadde jeg og sambo flaks. Fin leilighet med høyt under taket, sentral beliggenhet, tre matbutikker innenfor 50 meters radius, T-banen rett utafor døra...

En kamerat skal flytte inn på 18 kvadrat, som han betaler 5 400 kr for, ingenting inkludert.
Sitat av Sparkieville Vis innlegg
Boligpriser på både kjøp og eie er jo helt ellevilt. Jeg leier samme sted siste 6 årene, å leien har ikke gått opp 1,-

Jeg har nå 50 kvm sentralt i kr.sand og betaler 4000 inkl strøm. Men ser nå på andre muligheter, men prisene er heeelt latterlige!

Er dette generelt over hele landet eller ekstra dyrt her på sørlandet?
Vis hele sitatet...
Lol? Jeg betaler 4500 kr UTEN strøm for å bo i ett bofellesskap sentralt i Kristiansand. Rommet mitt er 6m2! DET er dyrt. Jeg skal dog flytte, må bare finne riktig sted!
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
6500 for 7kvm hybel. Angelltrøa, Trondheim.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Betaler 4500,- for 45kvm inkludert strøm internett og tv kanaler på Tananger i Stavanger. Slet med å finne plass. Men anbefaler alle å skrive en GOD og fin annonse og betale de 500,- det koster for å legge den ut på finn. Fikk å mye respons og gode tilbud at jeg bare måtte se å få stengt annonsen med det samme etter jeg hadde funnet plass fordi det ringte folk hele tiden.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Kjøpte meg en 63kvm leilighet 40 min utenfor Oslo. Den kosta 1,4mill. Huset vi solgte 100 meter bort i gata her solgte vi for 1,8mill, og var flere ganger så stort som leiligheten min. Nå leier ikke jeg, men ingen vil tydeligvis bo i hus lenger!
Vis hele sitatet...
Hørtes da styggdyrt ut.

Jeg har hus 50km utenfor oslo (tar meg 20-25 minutter å kjøre på en god dag) og jeg fikk 252m2 for 2.1 mill.
Jeg har hus 50km utenfor oslo (tar meg 20-25 minutter å kjøre på en god dag)
Vis hele sitatet...
Da holder du en fin gjennomsnittsfart


Selv leier jeg atm og betaler 9700 kr i mnd for 40 kvadrat FML
Sitat av caperno Vis innlegg
Vi leide hus i skjærgården med strandsone, brygge, stor hage og to båter til disp. Det var heller ingen umiddelbare naboer. Prisen var 5000 inkl. strøm - men det begynner å bli en del år siden. Dette var en riktig drømmeplass på sørlandet
Nå bor jeg på 80kvm til 8500,- kr + strøm. Har tenkt litt på å kjøpe, men har vel funnet ut at jeg avventer da jeg håper og tror at boligprisene faller om noen år.
Vis hele sitatet...
Man vil nok alltid se svingninger i boligprisene, men de 3-4 neste årene (fra februar 2011) har SSB spådd en oppgang på 6-7% per år.
Om dette realiseres er usikkert, men jeg regner med at SSB har et bedre grunnlag for sine spådommer, enn bare det å "håpe og tro" (uten at jeg vet noe om ditt grunnlag for dette). Ville bare nevne det for deg

http://www.abcnyheter.no/abc-penger/...de-boligpriser
Sist endret av Ben_Dover; 1. august 2011 kl. 01:34.
Jeg bor nederst på Grunerløkka i Oslo. 300m til sentrum og Oslo S. Deler en 130kvm leilighet med 2 kompiser. Vi betaler 3500 hver, med strøm og internett. Leiligheten er utrolig fin også, bortsett fra at veggene er gule. Men vi skal male snart, så det spiller ingen rolle. Grei deal dette!
En kompis av meg hadde 18kvm(+/- 5) mot 6000,-/mnd midt i Oslo. Om det hjalp noen.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av danseku Vis innlegg
Da holder du en fin gjennomsnittsfart


Selv leier jeg atm og betaler 9700 kr i mnd for 40 kvadrat FML
Vis hele sitatet...
Var det jeg gjorde før jeg kjøpte hus, 9000,- per måned uten strøm\internett for 50m2 i oslo, nå betaler jeg heller 11.500,- per måned på noe som jeg kan selge senere og som jeg selv eier og er 5 x større.

Jeg har da klart meg til oslo på 18 minutter også hvis det var farten min du var spenstig på.
Sist endret av AtXbYeA; 1. august 2011 kl. 01:55.
Flytter om få dager inn til bergen, sandviken. Vi er tre kompisser som leier en 4-roms. Fullt møblert til 13500. Altså 4,5 tusen hver. Mener å huske den var på ca 90-100 kvadrat. Fornøyd med 4500 per stk. i måneden.
Røa, Oslo - 10.500 i måneden, 69kvm. Goder? Vaktmesteren koblet opp tørketrommelen gratis.
Vi solgte en knøttliten leilighet på Rammstad til 1,6 mill, med elendig standard.