Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5328
Yo, har seg sånn at jeg sitter på et par trær. Disse skulle jeg gjerne fått delt opp i like tykke emner. Altså dele dem på langs i 8cm tykke planker.
Finnes det et sted jeg kan gjøre dette? Hadde vært kult om jeg kunne kjørt Stokkene til et sted, betalt litt cash, og så kunne dra derfra med oppkutta stokker etter en time eller to.
Er dette mulig?
Vil helst ikke kjøpe eller bygge noe for å få dette til..
Gjerne sånn i Østlandet et sted..
Veldig mange som eier litt skog har egen "sag". Kalles sikkert noe annet men det er den type sag som skaper materialer av hele trær.
Du kan velge paneltykkelse eller gå for 2x4, 4x4 etc. Om du finner noen i ditt område så tar de sikkert jobben mot cash.
Vet ikke hvor på østlandet du holder til men det er mange som driver med slikt på østlandet. Så du finner nok noen ganske lokalt vil jeg tro.
Skal du lage bord, moret?

Jeg har fått materialer produsert av tømmer som jeg selv har hogget ved et par anledninger, fordi jeg kjenner folk som jobber på sagbruk. Jeg tror ikke det skal være noe stort problem å få dette ordnet om du ringer og spør på forhånd, selv om det ikke er vanlig med så lite tømmer som du har i dette tilfellet.
Et par andre ting du bør vurdere og informere om:
- Hvilket treslag har du stokker av?
- Var det noe særlig kvist i på stokkene?
- Er det tennar i stokken(e)? (Tennar er når basis av treet har vokst opp skeivt, dette gir spenninger i treverket og vil klype fast saga). Ingen som vet hva tennar er, vil finne på å dra noe slikt inn i et sagbruk.
- Hvilken toppdiameter har stokkene?
- Hvor lange er stokkene?

Jeg kjenner en med et lite motorsagsagbruk, ja. Men et par trær blir ikke til materialer iløpet av en time eller to. Ellers blir det en god del svinn, når en skjærer materialer med motorsag.
Du får kjøpt mobilt sagbruk for motorsag.
Men du skal ha noen stokker før prosjektet der lønner seg, tenk på medgått tid til felling, kvisting/barking og transport.

Det går også an å selge trær på rot og heller bestille de bordene du trenger hos nærmeste sag eller sagbruk.
Sjekk ut Facebookgruppa her https://www.facebook.com/groups/899434536818069/

Der er det plenty av folk som har eget sagbruk. Virker som mange av de bor på Østlandet også. Jeg fant en nabo der inne som jeg nettopp har fått sagd noen planker hos

#D4AF37
moret's Avatar
Trådstarter
Sitat av GreenRay Vis innlegg
Sjekk ut Facebookgruppa her https://www.facebook.com/groups/899434536818069/

Der er det plenty av folk som har eget sagbruk. Virker som mange av de bor på Østlandet også. Jeg fant en nabo der inne som jeg nettopp har fått sagd noen planker hos

Vis hele sitatet...
Cool, thanks

Og for de som lurer er det et par kirsebærtrær fra hagen som fort skal bli et lite salongbord og kanskje også en jazz-bass om jeg får somlet meg til det.
Blir vel som andre prosjekter bare satt i gang og aldri fullført men om jeg får lagd plank av dem så er det mest krevende logistikkmessig gjort og jeg kan finne dem igjen om x antall år og gjøre noe funny
Ang jazz bass så må du la treet tørke langsomt og skikkelig og det tar jo fort et par år så da rekker du jo å konesptualisere resten mens du venter. Jazz bass tommel opp. Salong bord, så kjedelig. Så det blir tommel ned.