Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3702
Hei.

For noen uker tilbake måtte jeg reformatere Pc'n å brukte en ekstern hardisk som backup,
men etter jeg hadde formatert pc'n var endel av den eksterne disken korrupt (Heldigvis ikke sensitiv data jeg hadde veldig bruk for).

Ville tru at CD'er er ganske sikkre om man holder de frie for riper osv ?

Stoler heller ikke på Cloud Løsninger.

Spørsmålet da er hva som er best å bruke som backup i å med at hardisker ikke er til å stole på.

Setter Pris på alle svar!
Sony ODS-D55U (Archive disk).
DVD\CD er også trygge hvis de det er http://www.mdisc.com/.

Problemet er støy\riper og sollys.
Eller ukjente merker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av lmh1 Vis innlegg
Sony ODS-D55U (Archive disk).
DVD\CD er også trygge hvis de det er http://www.mdisc.com/.

Problemet er støy\riper og sollys.
Eller ukjente merker.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikkje ei god løysing for privatpersoner. Først og fremst fordi det koster ganske mange titusener. Og få har 1+TB data som er viktig nok til å forsvare 50000,- i kontantutlegg for backup.

Backup for privatpersoner handler stortsett om å ha meir enn ein kopi av noko, gjerne ved hjelp av skylagringstenester. Sjølv har eg ein lokal backup samt crashplan, og det har så langt fungert utmerka. Har prøvd recovery mange ganger, utan problem.
Det er flere faktorer som spiller inn når det gjelder backupløsninger:
1. Hvor ofte skal du ta backup, og hvilken mengde er det snakk om?
2. Hvor viktig er det å få igjen (alle) dataene dine?
3. Hvor fort må du ha tilbake dataene dine når det gjelder, og hvor ofte må du benytte deg av dette?
(4. Er dataene dine sensitive?)

1 er å ta valget over hvor langt tilbake du kan overleve å måtte gå. For meg er nok en måned helt tolererbart i mange tilfeller, men for en profesjonell fotograf vil det nok være ønskelig med daglige backups, da det vil svi å miste alle bildene de tok en dag.

2 avgjør antall unike plasser du lagrer dataene og kvaliteten på disse. Skal du ha igjen data med 100% sikkerhet, trenger du minimum 3 unike plasser, hvorav en av disse er off-site og en annen i "kald" lagring. Tyveri, brann, flom og lynnedslag kan ta alle de lokale backupene dine samtidig, så en off-site er å anbefale nesten uansett.

3 er ofte det avgjørende valget når det kommer til løsninger og/eller leverandører. Flere skytjenester tilbyr uendelig lagring, og gratis opplasting, men tar betalt for å laste tilbake igjen til deg (F.eks. Amazon Glacier). Andre har ganske treig opplasting og nedlasting, men likevel uendelig lagring (Crashplan). Så har du de med begrenset kapasitet, f.eks. JottaCloud, Google Drive og Dropbox hvor du kan laste opp og ned i greit tempo, men du er avhengig av en backup-løsning for å generere backup sets.

4 er bare viktig om du ikke ønsker at andre vil se filene dine. Dropbox, Google Drive, JottaCloud og flere ISP-baserte lagringstjenester som Min Sky og Get/CanalDigital sine løsninger, kan i teorien se på hvilke filer du har lastet opp. Dette kan de bruke til å straffeforfølge deg ved mistanke om distribusjon av ymse, og du står også i fare for å få overlevert alle dataene dine til politiet om de ber om det.

For folk flest, så holder det nok å bruke den innebygde backup-funksjonen i Windows til å kopiere over til annen datamaskin - eller sentral lagringsenhet. Selv så bruker jeg Crashplan til å lage et kryptert backup-set hver 8. time, og dette oversendes så til en NAS i samme leilighet. Dette går såpass fort at det nesten makser gigabiten. I tillegg bruker jeg skytjenesten deres, som jeg er mindre fornøyd med. Det tok drøye måneden å laste opp alt første gangen, mye pga. eksponentiell fartsreduksjon i dedupliseringen de kjører. Denne kan skrus av. I tillegg har de veldig begrenset båndbredde inn, så jeg får kanskje 5-10mbit til enhver tid. Men dette holder for de endringene jeg nå gjør daglig, og jeg kan leve med å bruke en måned på å laste alt ned igjen.
Sist endret av Dyret; 20. september 2016 kl. 14:13.
Skaff deg en NAS (QNAP eller ASUSTOR) for lokal sikkerhetskopi og generell lagring og finn en passende skytjeneste for å lagre det som er ekstra viktig (hva kan du trenge etter at feks huset du bor i brenner ned?) så skulle du være sikret i lang tid.
Jeg kjører daglig backup til en ekstern disk jeg har med i PC-sekken (som regel trygg hvis huset brenner ned), en backup til en annen ekstern disk som bare kobles på når det tas backup manuelt en gang i uka eller sånn der (trygg hvis PC-sekken blir stjålet, eller jeg får krypto-virus), og en backup av bilder og viktige data (sistnevnte kryptert) til Jotta som går hver natt.
I motsetning til Dropbox, Google Drive og OneDrive oppbevarer Jotta en kopi av endrede data en tid, så den er temmelig safe med tanke på crypto-virus e.l.

Føler meg ganske så trygg. :-)

Tillegg: Betaler 69,- i måneden for i praksis ubegrenset plass på Jotta, og betalte et par hundre for et bra backup-program som kjører litt forskjellig backup-planer på forskjellige data (inkrementell etc) og automatisk backup når jeg plugger i den riktige eksterne disken. Det er det verdt.

Har kryptering (Bitlocker) på harddisk og eksterne disker. btw
Sist endret av SuperT; 20. september 2016 kl. 14:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
" Opaque "
Slittsen's Avatar
Trådstarter
takk for veldig bra begrunnede svar !

Har vell bare rundt 30gb med sensitiv data (bilder, Lydklipp, Film og Dokumenter)

Windows er det ikke så farlig med, reformaterer kansje vær 3 - 4 mnder (Max)

Har Sikkla på en NAS lenge, men de er ganske dyre for en god en.. vurderer bare å finne noen gammle laptopper å sette de sammen isteden.

som Sagt så stoler jeg ikke på Cloud Servere fordi de blir stadig Hacket/Korrupt.

For kryptering bruker jeg VeraCrypt.

Har ikke allverdens med penger, så ser ut som jeg holder meg til cd'er til jeg får meg en NAS.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Slittsen Vis innlegg
som Sagt så stoler jeg ikke på Cloud Servere fordi de blir stadig Hacket/Korrupt.
Vis hele sitatet...
Krypter det da. Crashplan har innebygd krypto der du kan definere nøkkel sjølv, og om du ikkje stoler på det så kan du alltids bruke t.d. duplicity og stappe det i dropbox, glacier eller whatever.

Som sidenote til dyret si erfaring: eg køyrer backup til crashplan med deduplisering avskrudd, og får 50Mb/s, som er det linja mi er god for. Kjapt nok til at det funker å ta ukritisk backup av alt. Restore av 3TB tok 5 dager, som er akseptabelt kjapt.
" Opaque "
Slittsen's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Krypter det da. Crashplan har innebygd krypto der du kan definere nøkkel sjølv, og om du ikkje stoler på det så kan du alltids bruke t.d. duplicity og stappe det i dropbox, glacier eller whatever.

Som sidenote til dyret si erfaring: eg køyrer backup til crashplan med deduplisering avskrudd, og får 50Mb/s, som er det linja mi er god for. Kjapt nok til at det funker å ta ukritisk backup av alt. Restore av 3TB tok 5 dager, som er akseptabelt kjapt.
Vis hele sitatet...
Hmm, ikke dumt.

Men vis jeg krypterer med Crashplan sin Metode kan de da snoke i sakene mine ?.. Kan sjekke policy.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Slittsen Vis innlegg
Men vis jeg krypterer med Crashplan sin Metode kan de da snoke i sakene mine ?.. Kan sjekke policy.
Vis hele sitatet...
Nei, det kan dei antakeleg ikkje. Dei virker ikkje heilt inkompetente så eg vil tippe dei i det minste har laga god nok krypto til at dei ikkje greier å knekke den sjølv. Men at den ikkje har ymse sikkerhetshol? Det veit eg ikkje, men eg blir ikkje ekstremt forundra om den skulle vise seg å ha det. For krypto er notorisk vanskelig. Er du paranoid kan du alltids bruke duplicity som bruker god krypto (gpg), og bare stappe det krypterte innholdet opp i skya.

Det er IMHO langt tryggare, for gpg er aktivt sjekka for sikkerhet; det tviler eg på at crashplan er.