Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3298
De fleste bør være klar over de mer eller mindre hysteriske regningene som kan komme igjennom private import/leverandører og deres obskure ofte regelrett ulovlige og svindelaktige "gebyrer og avgifter". Ihvertfall på tollpliktige sendinger.

Har fått en regning på en sending godt under 200kroner (inludert frakt også) Denne gangen på MVA 83 kroner og 140~ i "tollavgift", med andre ord ikke helt forferdelig. Kunne fort blitt 2-3 ganger det beløpet. Men alikevel.

Noen som har erfaringer med dette? Jeg kommer nok til å sende dem en epost og klage.

Dette gjelder også en episode der dhl åpnet den orginale pakken og stjal eller "mistet" halvparten av innholdet og teipet igjen med dhltape, og jeg får nå sendt disse på nytt av senderen (Sportsdirect UK).

Erfaringer og tips?
"Øko-Terrorist"
Opplevd det samme med DHL for noen år siden, sendte dem en kjapp mail der jeg skrev at jeg betraktet det som svindelforsøk og ikke kom til å betale fakturaen. Betalte ikke og hørte aldri noe mer, fikk heller aldri svar på epost.
Sist endret av tr80r; 25. april 2014 kl. 15:48.
Ok, takk tr80
Kan hende at det er toll på varen du har importert. Sjekk her:
http://www.toll.no/templates_TAD/Imp...aspx?id=153564
Sitat av Hager Vis innlegg
Kan hende at det er toll på varen du har importert. Sjekk her:
http://www.toll.no/templates_TAD/Imp...aspx?id=153564
Vis hele sitatet...
Sendinger som har lavere verdi enn 200 kroner er fritatt både toll og merverdiavgift.
Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Sendinger som har lavere verdi enn 200 kroner er fritatt både toll og merverdiavgift.
Vis hele sitatet...
Ehhh nei!

"Gjelder ikke alkohol og tobakk
200-kronersgrensen gjelder ikke for alkoholholdige drikkevarer og tobakkvarer. Kjøper du alkohol i en utenlands nettbutikk, må du alltid betale avgifter. Tobakk kan du ikke kjøpe på internett uten spesiell tillatelse."
Ble fakturert 650kr for en pakke under 200kr, sendt fra iherb. Det stod ingenting om ekstra pris, sålenge den var under 200kr. Det var heller ikke alkohol eller tobakk. Det ble bare trukket fra nettbanken min :s
Hadde en bestilling på noe greier fra en dealextreme lignende side (husker ikke hvilken i farta, men den er godt kjent) hvor det stod "FRI FRAKT" over en viss verdi. Så klart så klarer jo dhl å få ut 600kr eller lignende for toll og frakt av meg...
Hvorfor får dere pakker fra DHL i stedet for posten egentlig?
Sitat av Snøbark Vis innlegg
Hvorfor får dere pakker fra DHL i stedet for posten egentlig?
Vis hele sitatet...
Fordi pakkene ble sendt med DHL?
Sitat av disneyman Vis innlegg
Ble fakturert 650kr for en pakke under 200kr, sendt fra iherb. Det stod ingenting om ekstra pris, sålenge den var under 200kr. Det var heller ikke alkohol eller tobakk. Det ble bare trukket fra nettbanken min :s
Vis hele sitatet...
Jeg har handla sikkert 20 ganger fra Iherb uten problemer. Vanligvis bruker jeg den billigste frakten som dhl sender til vanlig postkontor though. Du kunne sikkert klagd på den reninga hvis du kan bevise at det var under 200.

Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Sendinger som har lavere verdi enn 200 kroner er fritatt både toll og merverdiavgift.
Vis hele sitatet...
Nettopp-

Sitat av Pewpew Vis innlegg
Hadde en bestilling på noe greier fra en dealextreme lignende side (husker ikke hvilken i farta, men den er godt kjent) hvor det stod "FRI FRAKT" over en viss verdi. Så klart så klarer jo dhl å få ut 600kr eller lignende for toll og frakt av meg...
Vis hele sitatet...
Fri frakt er fri frakt. Ikke fri toll.

Sitat av Snøbark Vis innlegg
Hvorfor får dere pakker fra DHL i stedet for posten egentlig?
Vis hele sitatet...
ingen andre alternativer i dette tilfellet. uansett 60 kroner frakt for levering på døra fra utlandet virker ikke så ille, med mindre de prøver å svindle deg på denne måten her.
Crimea River
Alec's Avatar
Om du kjøper matvarer eller klær så skal det betales tollavgift på dette.
Deretter skal du beregne MVA.

Pris på (vare + frakt + toll) + mva.

Så her regner jeg med at du har kjøpt klær eller mat, hvor prisen ble 192kr inkl frakt.
192 vare+frakt
+140 tollavgift
=332,-

332 + 25%MVA (83,-) = 415,-
Sist endret av Alec; 27. april 2014 kl. 19:33.
Ja, men VERDIEN ER UNDER 200 KRONER. - http://www.toll.no/templates_TAD/Top...epslanguage=no
Sitat av tetragrammaton Vis innlegg
Ja, men VERDIEN ER UNDER 200 KRONER. - http://www.toll.no/templates_TAD/Top...epslanguage=no
Vis hele sitatet...

Det kommer som sagt an på hva som er i pakken. Er det ting som er avgiftspliktige så tilkommer det toll uansett verdi.

Men sånn ellers så er jo DHL kjent for å ta gebyrer i hytt og gevær, og det er et gebyr som de legger på. Det er ikke nødvendigvis toll du betaler.
Sitat av Wipeout Vis innlegg
Det kommer som sagt an på hva som er i pakken. Er det ting som er avgiftspliktige så tilkommer det toll uansett verdi.

Men sånn ellers så er jo DHL kjent for å ta gebyrer i hytt og gevær, og det er et gebyr som de legger på. Det er ikke nødvendigvis toll du betaler.
Vis hele sitatet...


Hvorfor skal det være så mye forvirring og tull rundt detta? Det er snakk om ymse klær. Men langt under toll-grensa. Og dette er en pakke som er sendt igjen av nettstedet, fordi dhl "mistet" halve innholdet og teipet igjen med sin egen teip.

Hva slags varer er toll/avgiftpliktig uansett verdi?... Det er selvfølgelig ikke tobakk eller sprit jeg har kjøpt. Kjøpte et tilfeldig utvalg klær (sokker ol) til 50 kr for 12par. plus noen andre ting. (90% avslag salg) totalt rundt 150 kroner.
Sitat av tr80r Vis innlegg
Opplevd det samme med DHL for noen år siden, sendte dem en kjapp mail der jeg skrev at jeg betraktet det som svindelforsøk og ikke kom til å betale fakturaen. Betalte ikke og hørte aldri noe mer, fikk heller aldri svar på epost.
Vis hele sitatet...
tenker å kjøre den veien der enn så lenge.
Har opplevd dette flere ganger selv. Det som kan ha vært problemet, som har skjedd med meg, er at avsender 'baker frakten inn i den totale prisen' og kaller det gratis frakt. Ifølge regelverket må fraktkostnadene føres for seg - hvis ikke beregnes tollavgifter ut ifra størrelse, vekt og innholdets verdi.
For å ordne dette må man bare betale regningen, for så å ta kontakt med sitt lokale tollkontor for å få refundert utlegget ditt, mot at du dokumenterer at fraktkostnadene har vært bakt inn i prisen etc.

denne siden skriver Tollvesenet noe om dine rettigheter mtp. tilbakebetaling av merverdiavgift.
Sist endret av G-force; 28. april 2014 kl. 19:35.
▼ ... noen uker senere ... ▼
nei det er ikke innbakt frakt her g-force. jeg har ikke fått svar på epost til dem om det. ingen purring 2 uker etter forfall.