Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 7864
Hei!

Har et spørsmål ang. økonomi med samboer. Hos oss kjøper jeg litt mat, og han litt mat fra våre egne kontoer. La oss si at i oktober brukte jeg til sammen 2560 kr på felles utgifter (mat og strøm), og han brukte 3700 kr på felles utgifter (på mat og internett). For at vi skal ha betalt like mye, sånn at ikke han må betale mer for noe vi skal dele, stemmer det da at jeg må betale han 1140 kr for at vi skal være "skuls" (har betalt like mye)??
Nei, du må betale:
(3700-2560)/2
Nei, du skal betale halvparten. For hver krone du betaler han så minsker forskjellen mellom dere med 2 kroner, siden du betaler 1 krone mer og han får igjen 1 krone av det han har betalt.
Sist endret av Mith; 25. september 2013 kl. 10:35.
2560 pluss 3700 er lik 6260
6260 delt på 2 er lik 3130

Du skal betale han 570 kr
Sitat av Oprah Vis innlegg
2560 pluss 3700 er lik 6260
6260 delt på 2 er lik 3130

Du skal betale han 570 kr
Vis hele sitatet...
Okei... du kom fram til riktig svar, men jeg skjønte ikke et kvekk av framgangsmetoden.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Okei... du kom fram til riktig svar, men jeg skjønte ikke et kvekk av framgangsmetoden.
Vis hele sitatet...
3130-2560 = 570
Sitat av Sinken Vis innlegg
3130-2560 = 570
Vis hele sitatet...
Skjønner! Han glemte bare å skrive den siste linjen.
Sitat av futile Vis innlegg
Hei!

Har et spørsmål ang. økonomi med samboer. Hos oss kjøper jeg litt mat, og han litt mat fra våre egne kontoer. La oss si at i oktober brukte jeg til sammen 2560 kr på felles utgifter (mat og strøm), og han brukte 3700 kr på felles utgifter (på mat og internett). For at vi skal ha betalt like mye, sånn at ikke han må betale mer for noe vi skal dele, stemmer det da at jeg må betale han 1140 kr for at vi skal være "skuls" (har betalt like mye)??
Vis hele sitatet...
Hvorfor oppretter dere ikke en felles brukskonto som dere overfører like beløp til hver måned?
Samboeren og jeg har opprettet en slik konto og begge overfører kr. 15000,- hver måned, dette er mer enn nok til både regninger og mat, samt at vi har opparbeidet en "buffer" til uforutsette fellesutgifter.
Anbefales, ikke noe mer pengekrangel etter at vi gjorde dette.
Sitat av NatootaN Vis innlegg
Hvorfor oppretter dere ikke en felles brukskonto som dere overfører like beløp til hver måned?
Samboeren og jeg har opprettet en slik konto og begge overfører kr. 15000,- hver måned, dette er mer enn nok til både regninger og mat, samt at vi har opparbeidet en "buffer" til uforutsette fellesutgifter.
Anbefales, ikke noe mer pengekrangel etter at vi gjorde dette.
Vis hele sitatet...
15000,-? Tipper det er én null(0) for mye der.


Du skal betale ham 570,- for å bli "skuls". Men helt ærlig hvis dere er samboere som i kjærester og bor sammen å det handler om å være skuls..

Jeg og dama har vel et mer avslappet forhold til det. Har en kontrakt som sier at vi skal dele likt og slikt, men realiteten er at det av og til er litt vanskelig. Mandag har hun lyst å lage en dyr rett, tirsdag lager jeg en dyr rett, onsdag lager hun en dyr rett, torsdag og fredag lager jeg noe billig mat. Ikke noe stort problem. Nå fortiden er hun arbeidsløs så da betaler jeg nesten alt. Ikke at jeg har noe problem med det. Hun får dårlig samvittighet å sier hun skal betale når hun får seg jobb igjen i oktober / november - noe jeg ikke ser noe problem med.

Med at vi går 50 - 50 økonomisk? Tviler sterkt. Tipper hun skylder meg ca 10k hvis vi skal bli "skuls". Men hvordan skal man nyte forholdet og hverandre hvis man hele tiden skal tenke på hva man skyller den andre?

Meh, ./moral_off && ./care_off
Sitat av hayer Vis innlegg
15000,-? Tipper det er én null(0) for mye der.
Vis hele sitatet...

Nei, 15000,- hver pr. mnd. Det dekker huslån, regninger, mat og uforutsette fellesutgifter.
Sitat av hayer Vis innlegg
15000,-? Tipper det er én null(0) for mye der.


Du skal betale ham 570,- for å bli "skuls". Men helt ærlig hvis dere er samboere som i kjærester og bor sammen å det handler om å være skuls..

Jeg og dama har vel et mer avslappet forhold til det. Har en kontrakt som sier at vi skal dele likt og slikt, men realiteten er at det av og til er litt vanskelig. Mandag har hun lyst å lage en dyr rett, tirsdag lager jeg en dyr rett, onsdag lager hun en dyr rett, torsdag og fredag lager jeg noe billig mat. Ikke noe stort problem. Nå fortiden er hun arbeidsløs så da betaler jeg nesten alt. Ikke at jeg har noe problem med det. Hun får dårlig samvittighet å sier hun skal betale når hun får seg jobb igjen i oktober / november - noe jeg ikke ser noe problem med.

Med at vi går 50 - 50 økonomisk? Tviler sterkt. Tipper hun skylder meg ca 10k hvis vi skal bli "skuls". Men hvordan skal man nyte forholdet og hverandre hvis man hele tiden skal tenke på hva man skyller den andre?

Meh, ./moral_off && ./care_off
Vis hele sitatet...
Fordi 10k er for mange (studenter) en liten formue? 50/50 deling av økonomien vil alltid være den beste løsningen. Så frem det ikke er snakk om enorme økonomiske forskjeller mellom partene.
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Fordi 10k er for mange (studenter) en liten formue? 50/50 deling av økonomien vil alltid være den beste løsningen. Så frem det ikke er snakk om enorme økonomiske forskjeller mellom partene.
Vis hele sitatet...
De er vel kanskje ikke studenter da?

Om begge partene som bor sammen overfører en fast sum til en felles konto som så brukes til regninger o.l så blir det ingen krangling.

Om dere bruker 10000 i måneden totalt så er det jo ikke poeng at man overfører mer enn 5-6-7 hver fast da. Det skalerer jo etter hvor mye penger man bruker / hvor mye penger man har.
Sitat av hayer Vis innlegg

Jeg og dama har vel et mer avslappet forhold til det. Har en kontrakt som sier at vi skal dele likt og slikt, men realiteten er at det av og til er litt vanskelig. Mandag har hun lyst å lage en dyr rett, tirsdag lager jeg en dyr rett, onsdag lager hun en dyr rett, torsdag og fredag lager jeg noe billig mat. Ikke noe stort problem. Nå fortiden er hun arbeidsløs så da betaler jeg nesten alt. Ikke at jeg har noe problem med det. Hun får dårlig samvittighet å sier hun skal betale når hun får seg jobb igjen i oktober / november - noe jeg ikke ser noe problem med.

Med at vi går 50 - 50 økonomisk? Tviler sterkt. Tipper hun skylder meg ca 10k hvis vi skal bli "skuls". Men hvordan skal man nyte forholdet og hverandre hvis man hele tiden skal tenke på hva man skyller den andre?

Meh, ./moral_off && ./care_off
Vis hele sitatet...
Har dere en skriftlig kontrakt? Det høres vanvittig ut for meg i hvertfall.

Men jeg er enig i det meste du sier. Hvis man hele tiden skal tenke på hvem som skylder hvem og om dere er skuls, så er ikke det noe bra forhold å være i for noen av dere.
Det er jo alltid noen som tjener mer enn den andre og da burde jo den personen være litt greiere og spandere mye mer.

Siden dere bor sammen, så kan jeg bare tenkte meg at det er et litt særiøst forhold. Men å tenke på hver eneste tusenlapp som noen skylder noen sier meg at dere kommer til å gå lei ganske fort,

TLDR: drit i penger, la den som tjener best spandere mest og kos dere
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
TLDR: drit i penger, la den som tjener best spandere mest og kos dere
Vis hele sitatet...
det er nok ikke som klarer å ha den mentaliteten i praksis.
Vi har felles hus, gjeld og økonomi, og felles lyst til å klare og "klare" oss.
Mannen min tjener mer enn meg, om vi skulle delt alt likt hadde han hatt mye bedre råd en meg og kunne reist til syden mens jeg ikke hadde hatt råd til det og måtte blitt hjemme.
Hadde han gjort det kunne han finne barnevakt og betalt for det og vasket klærne selv.
Vi deler forholdsmessig de store/faste utgiftene samt en pott til mat ol. Og så tar vi utskeielsene litt på slump.

Men, vi begynte ikke med dette fordi det skulle være så "likt", men fordi det er mye greiere med én konto slik at vi slipper å dille med at hun er tom for penger så det er min tur til å betale, men det er hun som står i butikken...
Fremgangsmetode så du kan regne selv neste gang:

2560+3700 er de totale kostnadene, 6260 kr.
Delt på 2 blir det 3130 kr. Differansen er da 3130 minus det du har betalt, 3130-2560=570 kr.

edit: leste ikke over, sorry
Sist endret av Spirituell; 25. september 2013 kl. 13:33.
Sitat av Huttetutta Vis innlegg
Vi har felles hus, gjeld og økonomi, og felles lyst til å klare og "klare" oss.
Mannen min tjener mer enn meg, om vi skulle delt alt likt hadde han hatt mye bedre råd en meg og kunne reist til syden mens jeg ikke hadde hatt råd til det og måtte blitt hjemme.
Hadde han gjort det kunne han finne barnevakt og betalt for det og vasket klærne selv.
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke bare si dere skal legge inn x% av inntekten deres på felleskonto per mnd, så bruke de pengene til felles utgifter? Er ikke vanskeligere enn det.
Kan også legge inn et tips om siden http://www.utgifter.no! Jeg kjenner endel folk som bruker denne siden, og de sier den er helt genial! Spesielt i kollektiv med flere personer er den veldig effektiv.

Ellers kan dere bare regne slik som folk har gjort lenger oppe i tråden: vite hva hver enkelt har betalt, legge sammen en total-sum og dele den på 2, for å så finne ut hvem som har betalt for mye, og hvem som skal ha igjen penger. Når dere er bare to personer er det veldig greit.
Sist endret av Flaskepost; 25. september 2013 kl. 16:24.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Om dere ønsker å fortsette en helt jevn deling uten å opprette felles konto kan jeg anbefale splitwise.com. Opprett hver deres konto, last ned appen til telefonen og legg inn alt av fellesutgifter der. Den holder løpende oversikt over hvem som skylder hvem hvor mye. Praktisk!
Mulig jeg er gammeldags, men jeg har aldri tenkt tanken en gang om at dama skal være med å spleise alt i to. Er dette en helt normal greie å gjøre i dagens samfunn? Hadde følt meg utrolig grisk og gjerrig om jeg startet med dette. Skal sies jeg har en bedre lønn en henne, og et meget avslappet forhold til penger også. Er ikke slik at hun snylter på meg heller fordi om jeg gjør det på denne måten.
Sitat av Obster Vis innlegg
Mulig jeg er gammeldags, men jeg har aldri tenkt tanken en gang om at dama skal være med å spleise alt i to. Er dette en helt normal greie å gjøre i dagens samfunn? Hadde følt meg utrolig grisk og gjerrig om jeg startet med dette. Skal sies jeg har en bedre lønn en henne, og et meget avslappet forhold til penger også. Er ikke slik at hun snylter på meg heller fordi om jeg gjør det på denne måten.
Vis hele sitatet...
Det er nok desverre sånn i dagens samfunn. Jeg blir helt kvalm når jeg ser et par på date og så skal de betale hver for seg. Jeg lurer på hva som har skjedd med menna i verden.
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Det er nok desverre sånn i dagens samfunn. Jeg blir helt kvalm når jeg ser et par på date og så skal de betale hver for seg. Jeg lurer på hva som har skjedd med menna i verden.
Vis hele sitatet...
Jaha? Hvorfor i alle dager skal mannen betale?

Hvorfor ikke kvinnen, sett at de tjener ca. like mye.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Jaha? Hvorfor i alle dager skal mannen betale?

Hvorfor ikke kvinnen, sett at de tjener ca. like mye.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke med deg, men jeg hadde værtfall følt meg som en kjærring hvis dama hadde betalt middag ute. Du må ikke betale så klart, ingen som sier det. Det er vel bare hvordan du vil fremstå og føle deg. Uansett hvem som tjener mest
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Jeg vet ikke med deg, men jeg hadde værtfall følt meg som en kjærring hvis dama hadde betalt middag ute. Du må ikke betale så klart, ingen som sier det. Det er vel bare hvordan du vil fremstå og føle deg. Uansett hvem som tjener mest
Vis hele sitatet...
Vil du fremstå som en som er nødt til å betale for en kvinnes selskap? Det er ikke sikkert en eventuell date er veldig komfortabel med å bli spandert på heller.
Sitat av luni Vis innlegg
Vil du fremstå som en som er nødt til å betale for en kvinnes selskap? Det er ikke sikkert en eventuell date er veldig komfortabel med å bli spandert på heller.
Vis hele sitatet...
Siden moderatorene sletta svaret mitt, kan jeg prøve igjen:

Hvorfor skal det være ukomfertabelt at en mann spanderer på deg?
Tror du vi tror at du ikke har råd til egen mat siden vi betaler?
Eller tror du vi forventer noe tilbake?

Jeg har faktisk aldri i mitt liv latt en jente betale for seg når hun har vært på date med meg. Det er ingen til annet enn å være gentleman
Date er en ting, da kan man godt spandere. Er man ute på middag med kjæresten derimot synes jeg det er helt stuerent at hun betaler.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Hvorfor skal det være ukomfertabelt at en mann spanderer på deg?
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi det er ein skikk fra ei tid der kvinner i mindre grad hadde eigen økonomi, når det vanlege var at dei var husmødre? Og fordi det antyder at dei ikkje er i stand til å betale for seg sjølv? Og at det kan vere hint om at ein forventer noko i retur?

Kva med å komme fram til kven som skal betale i fellesskap, eller dele regninga?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kanskje fordi det er ein skikk fra ei tid der kvinner i mindre grad hadde eigen økonomi, når det vanlege var at dei var husmødre? Og fordi det antyder at dei ikkje er i stand til å betale for seg sjølv? Og at det kan vere hint om at ein forventer noko i retur?

Kva med å komme fram til kven som skal betale i fellesskap, eller dele regninga?
Vis hele sitatet...
Jo det kan det absolutt være. Derfor jeg spurte luni netopp disse spørsmålene for å få litt klarhet i det. Tenker damer virkelig sånn?
Hvis en jente hadde vært missfornøyd etter første daten om jeg hadde betalt så hadde det faktisk vært den eneste daten også.
Jeg er virkelig i mot å dele regninga. Vet ikke hvorfor, men sånn er det bare.

- Tenk deg dette scenarioet.
Du spørr en jente om å bli med på date med deg, dere drar på date og regningen kommer og så lar du henne spleise med deg?

Jeg hadde faktisk forstått det hvis du ble spurt av jenta, at hun skulle betale for seg, selv om jeg hadde betalt uansett, men hvis du spørr en jente om å være med ut med deg, syns jeg det er på sin rette plass at du betaler også
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Jo det kan det absolutt være. Derfor jeg spurte luni netopp disse spørsmålene for å få litt klarhet i det. Tenker damer virkelig sånn?
Hvis en jente hadde vært missfornøyd etter første daten om jeg hadde betalt så hadde det faktisk vært den eneste daten også.
Jeg er virkelig i mot å dele regninga. Vet ikke hvorfor, men sånn er det bare.

- Tenk deg dette scenarioet.
Du spørr en jente om å bli med på date med deg, dere drar på date og regningen kommer og så lar du henne spleise med deg?

Jeg hadde faktisk forstått det hvis du ble spurt av jenta, at hun skulle betale for seg, selv om jeg hadde betalt uansett, men hvis du spørr en jente om å være med ut med deg, syns jeg det er på sin rette plass at du betaler også
Vis hele sitatet...
Altså som du sier, hvis jeg ber noen ut på en date så betaler jeg. Om hun skulle si at hun betaler for seg selv nekter jeg ikke for det, og ser på det som en høflig gest.

Hvis en jente forventer at jeg betaler for henne så kan hun bare glemme å bli kontaktet senere.
Jeg vil si det er en signifikant forskjell på hverdagen hjemme, middag ute med kjæreste, og en date.

I et samboer-scenario, så spørs det litt hvor knyttede de to partene er. Om de allerede deler mye av økonomien, så går vel betaling mest på hvem som har penger på konto. Om ikke, så er det heller ikke sikkert de har tenkt å bo sammen i evig tid, og det er da veldig greit å dele økonomien likt.

Når det er en date det er snakk om, synes jeg at først og fremst mannen skal stå frem for å betale. Men det er derimot veldig forstålig om jenter vil dele regningen, og jeg forventer nesten at ei skikkelig jente spør en gang om vi skal dele regningen (i hvert fall i min aldersgruppe, da de færreste har fast jobb og stabil inntekt).

I mitt personlige tilfelle ville jeg insistert på å betale, og om hun deretter fremdeles vil være med på å betale lar jeg henne få sin del. Dette av flere grunner, blant annet jentas selvfølelse, og om en er riktig uheldig, for at jenta ikke skal føle seg i gjeld til deg.
Jeg har snakket med jenter som synes det ble direkte ubehagelig når kavaleren insisterte på å betale for begge, når hun helst ville betale sin del og aldri snakke med vedkommende igjen.
Sist endret av Flaskepost; 25. september 2013 kl. 17:55.
Hvorfor bry seg med hvem som skylder hvem hva i måneden? Om dere skal tenke sånn så er det ikke rart verden blir koko. Det logiske vil jo være og få en tilnærmet jevn fordeling når året er omme. Skulle ikke det la seg gjøre pga jobb vs student så beregn en 3 eller 5 års periode da. Men ikke gå i krone fella tenk ca og vær fornøyd med det. En mnd kan det være mannen som har mest penger og betaler mest. En mnd kan det være dama. Så det vil som regel jevne seg ut i lengden. Det er mange faktorer med i bildet. En ting er mat og hus. Men hva med evt. bil/mc utgifter? Av og til må slike ting ha deler og dekk osv. Stoort innhogg i mange sin økonomi men om den som ligger på etterskudd i betalingene har råd når en slik utgift kommer så burde jo det veie opp for begge parter. Uansett hvem som eier doningen.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Jaha? Hvorfor i alle dager skal mannen betale?

Hvorfor ikke kvinnen, sett at de tjener ca. like mye.
Vis hele sitatet...
Vel fordi ber du ei jente på date så skal du betale sånn er det bare.. , du skal jo gjøre litt stas på jenta også , og kan vedde på at det blir lite jenter på deg hvis du ber ei jente på date og er gjerrigknark
Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvorfor ikke bare si dere skal legge inn x% av inntekten deres på felleskonto per mnd, så bruke de pengene til felles utgifter? Er ikke vanskeligere enn det.
Vis hele sitatet...
Nei, vi har det helt fint sånn som vi gjør når. Det fungerer for oss. Skrev bare hvordan vi hadde det, men takk for innspill
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Siden moderatorene sletta svaret mitt, kan jeg prøve igjen:

Hvorfor skal det være ukomfertabelt at en mann spanderer på deg?
Tror du vi tror at du ikke har råd til egen mat siden vi betaler?
Eller tror du vi forventer noe tilbake?

Jeg har faktisk aldri i mitt liv latt en jente betale for seg når hun har vært på date med meg. Det er ingen til annet enn å være gentleman
Vis hele sitatet...
Vel, -fakta- her er jo at du egentlig er svak økonomisk. Det handler om -penger-, ikke noe man kan få eller eie. Det er hvordan du er som person som avgjør som du er gentleman, ikke om du bare tar regninga på din kappe. Du lar jenter utnytte deg om du betaler for alle middagene, eller jeg vet ikke helt hvordan jeg skal si det. Dater du mange jenter og betaler for alt, så kjøper du jo hele tiden selskap.. det ville aldri jeg sett noe poeng med.. Hvem vet.

I et forhold vil jeg få lagt noen bunnlinjer økonomisk som begge skal følge. Som for eksempel at vi tenker nyttig og ikke blåser hele lønninga på surr og tull. Men jeg er nå veldig sånn at er man først sammen, så er man -sammen-. Da er også økonomien sammen.
Sist endret av Taurean; 25. september 2013 kl. 21:49.
Ang det med date, så er det den som ber en person ut som skal betale etter min mening. Er man sammen (kjærester) så skal man dele regningen likt eller % av det man tjener.

Kvinner er ikke lagd av glass å skal bæres rundt fordi de lukter godt å har pupper. Du spiser mat med en dame, du har ikke kjøpt deg en hore.
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Jo det kan det absolutt være. Derfor jeg spurte luni netopp disse spørsmålene for å få litt klarhet i det. Tenker damer virkelig sånn?
Vis hele sitatet...
Hadde jeg skrevet nynorsk hadde jeg svart det slashdot sa