Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  39 4076
Jeg tenkte jeg skulle lage en tråd som jeg ikke har sett her på forumet før.
Hvor mener dere stemmer kommer ifra, når folk hører stemmer. Jeg tenker da spesiellt på stemmer som tilhører en levende person, og kanskje som sier ting du gjenkjenner som den personens personlighet. Og hvordan mener dere hallusinasjoner oppstår. Og ikke kom med at stemmer er noe som kommer bare ens eget hode, for mange stemmehørere rapporterer å høre ting som de ikke visste fra før. Ser frem til en spennende tråd
Learning by doing
Undef's Avatar
først og fremst tror jeg stemmene du hører bare er fantasi rett og slett, de finnes kun innerst inne.

opplever selv at jeg moren min rope navnet mitt med en ganske tydelig stemme selv om jeg er inne på lageret på rema og det er bare meg rundt... tror det har noe med hva du hører oftest egentlig og at du kobler opp lyder du hører rundt deg med en stemme.

hallusinasjoner tror jeg er hvilken tilstand kroppen er i (trøtt, sliten, våken osv. osv)
Hvordan forlklarer du da de som hører ting de ikke visste fra før?
Jeg tenker på noen teorier utenfor shizofreni
Sitat av Toadstool Vis innlegg
Jeg tenkte jeg skulle lage en tråd som jeg ikke har sett her på forumet før.
Hvor mener dere stemmer kommer ifra, når folk hører stemmer. Jeg tenker da spesiellt på stemmer som tilhører en levende person, og kanskje som sier ting du gjenkjenner som den personens personlighet. Og hvordan mener dere hallusinasjoner oppstår. Og ikke kom med at stemmer er noe som kommer bare ens eget hode, for mange stemmehørere rapporterer å høre ting som de ikke visste fra før. Ser frem til en spennende tråd
Vis hele sitatet...
Hmm , hva mener du med det ?forklarer du det med telepati.
Dette er jo sef noe som kun foregår oppi vær enkelts hode, at du mener noe annet høres noe bekymringsfult ut spør du meg
Du hører stemmene dine av samme grunn som du kan dagdrømme om at du er en rockestjerne, lionel messi, eller en alien. Fantasi rett og slett.

Til svaret: Men hvordan kan stemmene komme på noe jeg ikke har tenkt på før?
Fordi fantasien vår er rimelig psyko. Bare tenk hvor rare drømmene dine kan være.

Gratulerer med en indre venn forresten, da blir det ikke like ensomt i dusjen!
bump.. .
Sitat av Toadstool Vis innlegg
bump.. .
Vis hele sitatet...
Det er ingen vits i å bumpe tråden 5 minutter etter siste post..
Ender bare i slettede poster og en u-bumpet tråd.

Angående stemmene:
Hallusinasjoner, det kommer fra eget hode. Fantasi, dop eller sykdommer som endrer et eller annet i hodet ditt som gjør at hallusinasjonene finner plass.

Til de som hører ting de ikke visste fra før av: bullshit.
Sist endret av Bombasa; 7. august 2013 kl. 23:34.
Tror du virkelig ikke på det ? Da tror jeg ikke du har opplevd så mye spirituelt i ditt liv.. Da må du nok bare finne deg i at det er kanskje folk som har evner som ikke du har. Og jeg er skikkelig realist når det kommer til alternative ting.
Sitat av Toadstool Vis innlegg
Tror du virkelig ikke på det ? Da tror jeg ikke du har opplevd så mye spirituelt i ditt liv.. Da må du nok bare finne deg i at det er kanskje folk som har evner som ikke du har. Og jeg er skikkelig realist når det kommer til alternative ting.
Vis hele sitatet...
Nei jeg tror ikke på det, og det er ingen som kan bevise at de faktisk har slike "krefter". Frem til de kan bevise det så finnes det ikke. Et fravær på bevis er et bevis på at det ikke finnes.
Nå tror jeg at jeg prater med en haug med tenåringer.. Som Lucy in the sky sa, så har dere ikke ferdig utviklet prefrontal cortex.. Så det kan være derfor dere aldri har opplevd det.. (selv om jeg ikke vet om prefrontal cortex har noe med dette å gjøre). Jeg har pratet med folk som har vært stemmehørere helt siden de var små barn, ned til 6 årsalderen. (Så det kan jo tyde på at det ikke har noe med prefrontal cortex å gjøre). Og å høre ting man ikke vet fra før er helt vanlig for mange stemmehørere.
Learning by doing
Undef's Avatar
noen som har prøvd spiritisme?
godt eksempel på fantasi overtar
Det å høre stemmer er vanligere enn de fleste av oss tror, men det er ingenting som tyder på at det er noe spirituelt som ligger bak. Alt tyder på at dette er psykisk, men det trenger ikke bety at man er psykisk syk. Noe som har stor innvirkning på om folk oppsøker hjelp eller ei, er hvordan den enkelte takler det å høre stemmer, og undersøkelser viser faktisk at flesteparten av de som hører stemmer er friske og ikke har behov for hjelp. Over halvparten av de som hører stemmer kan peke til en traumatisk hendelse som trigget stemmene, noe som får meg til å tenke at det kan være en form for forsvarsmekanisme.

NRK

Bergens tidende

BBC NEWS
Jeg vet ikke hvorfor jeg brukte ordet spirituelt. Det var feil ord å bruke. Jeg har her en forklaringsmodell som jeg tenkte ut når jeg var yngre.. Den tegnet jeg i paint når jeg begynte å høre stemmer.. Det er mer en slik forklaringsmodell jeg er ute etter (bare at kanskje litt mer vitenskapelig): http://bildr.no/view/YXg5SW44. Dette er da et hode som ser hallusinasjoner på tv og har frie hallsusinasjoner. Den forklarer hvordan personen på tv (som jeg trodde tv hallusinasjonene kom fra) går innom ditt eget hode, og finner minner fra din egen minnebank, samt er i kontakt med din egen indre underbevisste personlighet. Det jeg trodde før var at når man så en hallusinasjon av en på tv (hadde en "hallusinasjons-dialog" med en på tv) så kom det fra den faktiske personens egne indre underbevisste personlighet. Om personen er død, kom det fra en slags kollektiv underbevissthet som lagrer seg i personer som personen har vært i kontakt med.
Når det er snakk om frie hallusinasjoner bestemte jeg at det kommer ifra de personene som har høyest rang på emnet eller på hallusinasjonen i seg selv. Dette er vi i konstante underbevisste forhandlinger om. (hvem som har høyest rang på emnet rundt hallusinasjonen.(trodde jeg). Ved å slik bestemme hvor hallusinasjonen kom fra håpet jeg med min egen hukommelse (som er rask, og den underbevisste hukommelsen er mye raskere og husker mye mer enn den bevisste) å kunne begrense og styre hallusinasjonene til noe grad. Dette trodde jeg når jeg var ca.14 år. Så når jeg hørte stemmer som fortalte meg ting jeg ikke visste fra før, så kom det fra den personen som stemmen utga seg for å være (om det ikke ble sagt noe som ikke stemmer med personens personlighet..Da kom det fra en slags kollektiv underbevissthet som ble styrt av en annen persons egne indre personlighet, som gikk via en annen persons hode, og fant stemmen hans og brukte den for å skape forvirring), og det kom fra personens egne indre underbevisste personlighet. Når et hode sender ut signaler til en annen så er den kollektive underbevisstheten og den egne indre personligheten i forhandlinger om hva som skal sendes ut, og om det ikke er greit for den egne indre personligheten, stemmer (rett og slett) den egne indre underbevisste personligheten nei til å sende det ut, men det blir fortsatt sendt ut, fordi den kollektive underbevisstheten er i flertall og bestemmer da over hodets underbevisste utsondringer.
Når man er i kontakt med folk dannes det slik underbevisste koblinger, som gjør at man kan begynne og sende ut stemmer fra en annen persons hode (om man har en slem egen indre underbevisst personlighet).
Når hallusinasjoner oppstår kommer det altså fra personens egne underbevissthet, som rendrer bilder, video og lyd fra signaler fra andre personers hode. (ja, telepati)

Dette trodde jeg når jeg var 14 år.. Så det er slike egne forklaringsmodeller på hallusinasjoner og stemmer jeg er ute etter. Takk

Om du lurer på hvorfor de indre underbevisste personlighetene driver å kommuniserer, er det bare fordi de har lyst. Ja, bare en slags underbevisst personlighet med sin egen vilje.

http://countyourculture.com/wp-conte...t-Cowan79b.pdf. Her er en litt mer kompleks forklaringsmodell på hallusinasjoner. (tror det er det det er)
Sist endret av Toadstool; 8. august 2013 kl. 02:35.
Hvis du hører stemmer i hodet, så tror jeg vi kan si at du per definisjon er mentalt syk.

Hvis du fisker etter at disse stemmene skulle ha et overnaturlig opphav, så vil jeg si det er 1000 ganger mer sannsynlig at vedkommende rett og slett er syk, og at "kunnskapen" de mottar er en del av sykdomsbildet.

Denne videoen gir et lite innblikk i hvordan en person med schizofreni har det i hverdagen.

http://www.youtube.com/watch?v=LWYwckFrksg
Sitat av homoludens Vis innlegg
Hvis du hører stemmer i hodet, så tror jeg vi kan si at du per definisjon er mentalt syk.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er litt for drøyt å påstå at man er mentalt syk om man hører stemmer. Det avhenger selvsagt av i hvilken grad, men fortsatt. Vi har en ganske stor evne til å innbille/fantasere/hallusinere om omstendighetene tillater det.

Personlig tror jeg det kan ligge noe i at hypofysen muligens har noen evner til å motta/sende en form for impulser til andre menneser og dyr, uten at jeg skal påstå at det nødvendigvis stemmer, eller har noe med akkurat dette emnet å gjøre. Men det er et veldig interessant område, og jeg har til og med hørt teorier om at hypofysen muligens skal være en "transdimensionell mottaker", ettersom det finnes krystaller i væsken der inne, som har uvanlige egenskaper.
Hvis dette stemmer, så hadde det vært veldig interessant å forske på det i sammenheng med "synske" og "spøkelser", og slike ting.
Det hadde blown my mind om det er dét som gjør at 90% ikke tror på synske, spøkelser og generelt mange andre overnaturlige ting
Desverre tror jeg ikke det er forsket mye på akkurat dette feltet, men jeg tror det er der man skal begynne å forske om man skal finne ut noe ang overnaturligheter hos menneske
Det er forsket nok til å anslå at synske mennesker bare er bløffere/syke.
Sitat av Alzo88 Vis innlegg
Jeg tror det er litt for drøyt å påstå at man er mentalt syk om man hører stemmer. Det avhenger selvsagt av i hvilken grad, men fortsatt. Vi har en ganske stor evne til å innbille/fantasere/hallusinere om omstendighetene tillater det.

Personlig tror jeg det kan ligge noe i at hypofysen muligens har noen evner til å motta/sende en form for impulser til andre menneser og dyr, uten at jeg skal påstå at det nødvendigvis stemmer, eller har noe med akkurat dette emnet å gjøre. Men det er et veldig interessant område, og jeg har til og med hørt teorier om at hypofysen muligens skal være en "transdimensionell mottaker", ettersom det finnes krystaller i væsken der inne, som har uvanlige egenskaper.
Hvis dette stemmer, så hadde det vært veldig interessant å forske på det i sammenheng med "synske" og "spøkelser", og slike ting.
Det hadde blown my mind om det er dét som gjør at 90% ikke tror på synske, spøkelser og generelt mange andre overnaturlige ting
Desverre tror jeg ikke det er forsket mye på akkurat dette feltet, men jeg tror det er der man skal begynne å forske om man skal finne ut noe ang overnaturligheter hos menneske
Vis hele sitatet...
Du er på bærtur!
Hvis du klarer å bevis en ting her, har du $ 1 000 000 på bankkontoen din.
Men jeg foreslå, at du og TS heller setter deg ned og studerer matte, fysikk, kjemi, biologi og medisin. Så skal du få se, at du får en del a-ha opplevelser du også, om hvordan ting henger i sammen.

Så tilbake til TS.
Når en hører stemmer, er det som tidligere nevnt, lett å få diagnosen schizofreni. Hvilken evt. diagnose du har, vil jeg ikke uttale meg om! For jeg vet ingen ting om hvor mye angst, stress, rusmiddelhistorikk, din genetikk og evt. traumer fra din barndom, du har rett før du hører stemmer, eller generelt ellers. Jeg er heller ikke utdannet til å gi noen diagnose heller! Men jeg mener, at absolutt bør du kontakte en lege angående dette!

Så litt om filmen forelesning om schizofreni:
Første del, er en del om språk osv., men 23 minutter og 39 sekunder ut i den begynner delen om schizofreni. Og det er ca. 35 minutter ut i filmen, der han nevner en forklaringsmodell om, hvorfor mesteparten av hallusinasjoner skjer via hørsel, grunnet psykiske problemer.
Ellers lærer en en god del om schizofreni av å høre på denne!
amdb73: Det er nok bare bra å studere fysikk, matte og medisin osv, men jeg mener at om du ikke er i stand til å hallusinere har du uansett en mindre utviklet hjerne enn mange.. (mindre utviklet blir kanskje feil, men kanskje laverestående)
Sitat av Toadstool Vis innlegg
amdb73: Det er nok bare bra å studere fysikk, matte og medisin osv, men jeg mener at om du ikke er i stand til å hallusinere har du uansett en mindre utviklet hjerne enn mange.. (mindre utviklet blir kanskje feil, men kanskje laverestående)
Vis hele sitatet...
Pisspreik!
Eneste positive jeg ser i en hallusinasjon, er at du blir en erfaring rikere, men du havner også "et sted fjernere fra virkeligheten"! Noe som det kan ta lang tid å "ro i land igjen".
Og ja, jeg har såvidt prøvd hallusinasjoner, og disse var ikke utløst av "selvmedisinering".
Ting, som ligger bak, virkeligheten er egentlig bare sikre igjennom kvalitetssikre eksprimenter, målinger og data. Mens hallusinasjoner kun lager en egen oppdiktet verden!
Se på denne filmen, fra 13 minutter og ut. Absorber og lær, her vil du få med deg en del ting om universet, og en del om hvordan fysikken funker, og hvor elendige måleapparater vi er. Noe mange med psykiske problemer er et levende bevis på, særlig de schizofrene!
Hva du mener om "folk som ikke er i stand til å hallusinere" er jo ganske likegyldig da.

Alle kan få hallusinasjoner men da er det ved påvirkning av et stoff, situasjon, følelser osv. Du får ikke hallusinasjoner fordi du er synsk eller har overnaturlige krefter.

Du skal få lov til å mene hva du vil men jeg ser ikke poenget med denne tråden da du ikke ønsker å diskutere skikkelig og du finner opp uttrykk for å virke mer seriøs. (ref f.eks"transdimensionell mottaker", det der betyr ingenting men høres sikkert flott ut)

Skjønner du liker litt space`a ting men jeg ville foreslått en tur til fastlegen
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Toadstool Vis innlegg
Hvordan forlklarer du da de som hører ting de ikke visste fra før?
Vis hele sitatet...
Fantasi. Hvordan forklarer du at folk klarer å lage musikk som ikke er laget fra før av?

Sitat av Toadstool Vis innlegg
Nå tror jeg at jeg prater med en haug med tenåringer.. Som Lucy in the sky sa, så har dere ikke ferdig utviklet prefrontal cortex.. Så det kan være derfor dere aldri har opplevd det.. (selv om jeg ikke vet om prefrontal cortex har noe med dette å gjøre). Jeg har pratet med folk som har vært stemmehørere helt siden de var små barn, ned til 6 årsalderen. (Så det kan jo tyde på at det ikke har noe med prefrontal cortex å gjøre). Og å høre ting man ikke vet fra før er helt vanlig for mange stemmehørere.
Vis hele sitatet...
Du prater jo bare tull som du ikke har peiling på, som du tilogmed sier selv.

Men det som tar kaka, er dette bildet:

http://bildr.no/image/YXg5SW44.jpeg

Jeg har ikke peiling på hva det er du prøver å forklare her, men dette ser ut som verket til en person i en eller annen form for psykose. Å høre stemmer trenger ikke være så ille, det gjør jeg hver gang jeg våkner opp etter fylla. Men når du begynner å tro at du er en slags spirituell mutant som er overbevist om at spøkelser prøver å kommunisere med deg fordi du er en mutant, da er det noe som er galt.
Morgul: "Skjønner du liker litt space`a ting men jeg ville foreslått en tur til fastlegen" - Nå er du morsom..

Skjønner ikke hvorfor alle prater om det fastlege og shizofreni greiene. Gir det eller skal det liksom gi noe slags intelektuell kred å være enig med psykiatrien ?

Skeetonez: Å finne opp musikk blir ikke akkurat det samme som å høre stemmer som gir deg spesifik informasjon om noe som du ikke vet fra før, eller noengang har visst. Ser du ikke forskjellen?
Sist endret av Toadstool; 8. august 2013 kl. 18:21.
Sitat av Toadstool Vis innlegg
Morgul: "Skjønner du liker litt space`a ting men jeg ville foreslått en tur til fastlegen" - Nå er du morsom..

Skjønner ikke hvorfor alle prater om det fastlege og shizofreni greiene. Gir det eller skal det liksom gi noe slags intelektuell kred å være enig med psykiatrien ?
Vis hele sitatet...
Nei, mens alle forsøk har vist, at desto tidligere en kommer igang med behandling, desto større er håpet om full helbredelse.
Men for meg, virker du som en "new age" person, som har sittet og hørt på eller lest alt for mye dritt, som ikke har et lite fnugg med bevis bak seg.

Og det å høre stemmer, er en stor dråpe i begeret, for å få schizofreni diagnose.

Du kan jo sammenligne en, som f.eks. opplever, ser og hører nærvær av Donald Duck. Etter det du mener, eksisterer han! Mens folk flest sier en er sprø.

Se litt på filmen jeg lenket til du!

Sitat av Toadstool Vis innlegg
Å finne opp musikk blir ikke akkurat det samme som å høre stemmer som gir deg spesifik informasjon om noe som du ikke vet fra før, eller noengang har visst. Ser du ikke forskjellen?
Vis hele sitatet...
Husker det en gang var et intervju med en (tror det var Puls i NRK), som var/er alvorlig psykisk syk, han fikk høre at noen hadde forgiftet drikkevannet inn til Oslo. Og han var jo en plikoppfyllende borger, så han ringte politiet, og informerte om dette.
Dem tok han ikke seriøst, og ingen ble syke, men allikevel fikk han informasjon igjennom sin(e) stemme(r), som han ikke kunne vite fra før.

Og det samme gjelder antageligvis for deg!
Sitat av Toadstool Vis innlegg
Jeg vet ikke hvorfor jeg brukte ordet spirituelt. Det var feil ord å bruke. Jeg har her en forklaringsmodell som jeg tenkte ut når jeg var yngre...
Vis hele sitatet...
Og finne en vitenskapelig forklaringsmodell som ligner din tror jeg du skal lete veldig lenge etter, at det finnes de som har lignende oppfatning ser jeg ikke bort fra, men vitenskapelig, neppe. Mot slutten av innlegget ditt spør du etter personlige forklaringsmodeller, og da blir det veldig lite vitenskapelig.
Og jeg mener det blir feil å ha en forutinntatt mening om hvorfor du hører stemmer og forkaste det som ikke ligner din forklaringmodell.
Det er ingenting som tyder på at hallusinasjoner, visuelle og/eller auditiv, oppstår fra noe annet sted enn i hjernen på den som opplever hallusinasjonen.

Og ut fra måten du skriver om stemmer og hallusinasjoner, vil jeg anbefale deg å oppsøke noen med profesjonell bakgrunn, da det for meg virker som du kan ha nytte av snakke med noen som jobber med folk som har tilsvarende opplevelser som du har.

Sitat av Toadstool
http://countyourculture.com/wp-conte...t-Cowan79b.pdf. Her er en litt mer kompleks forklaringsmodell på hallusinasjoner. (tror det er det det er)
Vis hele sitatet...
I PDF dokumentet du linker til ligger hoved fokuset på visuelle hallusinasjoner i tidlige stadier av ruspåvirkning. Og antyder ikke på noe tidspunkt at hallusinasjoner er noe annet enn hva den generelle oppfatningen er, men tar for seg mønstrene som oppstår og hvilke deler av hjernen som er med på å fremkalle hallusinasjoner, og det er ingenting i PDF dokumentet som ligner din forklaringsmodell.

Sitat av Toadstool Vis innlegg
Skjønner ikke hvorfor alle prater om det fastlege og shizofreni greiene. Gir det eller skal det liksom gi noe slags intelektuell kred å være enig med psykiatrien ?

Skeetonez: Å finne opp musikk blir ikke akkurat det samme som å høre stemmer som gir deg spesifik informasjon om noe som du ikke vet fra før, eller noengang har visst. Ser du ikke forskjellen?
Vis hele sitatet...
Grunnen til at du blir anbefalt å ta kontakt med fastlegen, er fordi det virker som du ikke har helt grep om virkeligheten.

Spesifikk informasjon som hva da?
MeTheWall: Som jeg skrev, så var dette det jeg trodde da jeg var 14 år.. jeg er nå godt over 20, så jeg har nok ikke mistet grepet om virkeligheten. Også spør du om hva slags informasjon ? Det varierer vel fra folk til folk hva slags informasjon de hører, men jeg tenker på ting du kan søke på internett og finne etterpå. Ting som du aldri har hørt om, som du søker på etter å ha hørt stemmer prate om det, så finner du ut hva det er når du finner det på internett Tror du ikke det går ann? De tåpeligste forklaringene jeg hører på det, er at det er min egen underbevissthet som går inn i hukommelsen min og utgir seg for å være en annen person, eller bruker stemmen til en annen person. At jeg liksom skal ha hørt om det før, men ikke huske det. Det er helt latterlige forklaringer spør du meg.. Og jeg er igrunn ikke ute etter noen vitenskapelig forklaringsmodell, bare personlige (gjærne gamle) forklaringer. Om du tilfeldigvis har lest om det nå, og kan vitenskapen bak det og kan gi en kortfattet forklaring, så er det bare bra. Det kan du også skrive her.
Å hallusinere er ganske normalt -og enkelt å få til.

Du kan knaske i deg litt psykedelisk eller du kan gjøre det enda enklere med å legge deg til for å sove, men holde hjernen igang med for eksempel å telle. Da vil kroppen sovne, men du vil fremdeles være bevist. Ofte brukt innen lucid dreaming.
Første gang jeg gjorde dette så følte, kjente og hørte jeg en franskmann løfte opp bena mine mens han snakket noe fransk vås... Scary shit.

Det å hallusinere fakta som man på ingen måte kunne ha visst fra før av er totalt bullshit.

Jeg kan forøvrig meddele til trådstarter som tror han diskuterer med fjortizzer om at jeg er 26 år gammel og har med all sansynlighet en fullt utviklet refrontal cortex.
Sist endret av Bombasa; 8. august 2013 kl. 19:11.
Sitat av Toadstool Vis innlegg
tåpeligste forklaringene jeg hører på det, er at det er min egen underbevissthet som går inn i hukommelsen min og utgir seg for å være en annen person, eller bruker stemmen til en annen person. At jeg liksom skal ha hørt om det før, men ikke huske det. Det er helt latterlige forklaringer spør du meg..
Vis hele sitatet...
Dude.. Det høres det bare ut som om du har en sinnslidelse av noe slag. det er hodet ditt som fucker med deg, og det er hodet ditt som lager stemmene du hører og tingene de sier. Og det blir bare helt teit og tro noe annet.
Sist endret av mrbudsmoker; 8. august 2013 kl. 19:11.
Sitat av Toadstool Vis innlegg
MeTheWall: Som jeg skrev, så var dette det jeg trodde da jeg var 14 år.. jeg er nå godt over 20, så jeg har nok ikke mistet grepet om virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Siden du hører stemmer som du er overbivist om at ikke stammer fra hodet ditt, så er du et greit stykke på vei til å miste grepet om virkligheten..
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Det å hallusinere fakta som man på ingen måte kunne ha visst fra før av er totalt bullshit.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Det eneste du gjør her er å utstille dine manglende neurologiske kunnskaper. "Du", altså personligheten, er ikke annet enn en bølgetopp på et neuronhav, med strømninger og dynamikker som er ubevisste og er den underliggende årsaken til alle dine tanker og handlinger, og som man har ingen viljestyrt kontroll over.

Mange av disse dynamikkene ikles en personlighetskategori, som er grunnen til at vi tror det er en enhetlig personlighet som står bak alle disse tingene vi gjør. Egentlig er det altså mange potensielle personligheter i nervesystemet som kan komme til uttrykk avhengig av hvor godt dette systemet fungerer, og dette er grunnen til skizofrene symptomer, som å høre stemmer, føle at man blir kontrollert osv.

Så selvfølgelig er dette "fra hodet", men det er alt annet i det man til daglig kaller "virkeligheten" også -- all forestilling du skulle ha om virkeligheten skapes av nervesystemet, og det er umulig å svare på hva som eventuelt skulle være utenfor, noe som har vært krystallklart siden Hume, selv om problemet har blitt unngått senere. Det er jo også lett å glemme i dagliglivet.
Sist endret av exocytose; 8. august 2013 kl. 19:21.
Sitat av Afasar Vis innlegg
-snip-
Vis hele sitatet...
Nå tenkte jeg mer på de som ''hører'' hvor liket til jenta som døde for tre år siden er begravet, eller de som snakker med Gud og tror 100% selv at dette ikke stammer fra eget hode - eller i det minste hevder at det stammer kun fra eget hode.

Det er bullshit.
Så du trekker tilbake din påstand om at dette generelt er bullshit, og begrenser din beskrivelse til å omhandle spesifikke, arbitrært valgte ekstremfenomener?

Greit nok. Det tror jeg da de fleste er enig i, er det egentlig noe poeng i det du prøver å få frem?
Sitat av Toadstool Vis innlegg
MeTheWall: Som jeg skrev, så var dette det jeg trodde da jeg var 14 år.. jeg er nå godt over 20, så jeg har nok ikke mistet grepet om virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Dersom du insisterer på at stemmene du hører er noe annet enn et produkt av din egen hjerne, vil jeg tørre å påstå at dette er en aldri så liten virkelighetsbrist.

Sitat av Toadstool
Også spør du om hva slags informasjon ? Det varierer vel fra folk til folk hva slags informasjon de hører, men jeg tenker på ting du kan søke på internett og finne etterpå. Ting som du aldri har hørt om, som du søker på etter å ha hørt stemmer prate om det, så finner du ut hva det er når du finner det på internett Og jeg er igrunn ikke ute etter noen vitenskapelig forklaringsmodell, bare personlige (gjærne gamle) forklaringer.
Vis hele sitatet...
Når det gjelder å få tak på informasjon man "ikke har", er er det ganske fascinerende hvordan underbevisstheten jobber. Selv har jeg ved flere anledninger opplevd å stå helt fast i dataspill og ikke visst hvordan jeg skal komme meg videre og gitt opp og gått og lagt meg, neste dag står jeg opp, starter spillet og spiller meg rett igjennom uten problemer. Ikke det beste eksempelet, men det jeg vil få frem er at selv om du ikke har vært bevisst på noe, kan du fortsatt ha plukket opp informasjon som deretter har lagret seg i underbevisstheten.

Sitat av Toadstool
Tror du ikke det går ann?
Vis hele sitatet...
Ikke slik som jeg oppfatter at du mener det foregår nei.

Sitat av Toadstool
De tåpeligste forklaringene jeg hører på det, er at det er min egen underbevissthet som går inn i hukommelsen min og utgir seg for å være en annen person, eller bruker stemmen til en annen person. At jeg liksom skal ha hørt om det før, men ikke huske det. Det er helt latterlige forklaringer spør du meg..
Vis hele sitatet...
Så jo, det er nok en mye bedre forklaring enn at du plukker opp stemmer på samme måte som en radio fanger opp radiosignaler. Det er utrolig mye informasjon som bare legger seg rett i underbevisstheten, og en faktor som har stor innvirkning på hvorvidt du husker å ha tatt til deg informasjon er tid, en annen faktor er søvn.

Sitat av National Geographic News
Men den nye undersøkelsen, som er en gjennomgang av både ny og eldre forskning i søvn og hukommelse, viser at søvnen dessuten omdanner erindringer på måter som gjør dem litt mindre nøyaktige, men nyttigere på lang sikt. For eksempel kan erindringer som er gjort tilgjengelige gjennom søvn, hjelpe mennesker med å få ny innsikt, trekke konklusjoner og fremkalle abstrakte tanker mens de er våkne.
Vis hele sitatet...
(Kilde:Din sovende hjerne bestemmer hva du skal huske)

Hvis du derimot mener at du sitter på informasjon som det er umulig at du kan ha ervervet deg på annen måte en fra mystiske stemmer i hodet, vil jeg gjerne høre om denne informasjonen.

Sitat av Toadstool
Om du tilfeldigvis har lest om det nå, og kan vitenskapen bak det og kan gi en kortfattet forklaring, så er det bare bra. Det kan du også skrive her.
Vis hele sitatet...
Det finnes mye seriøs forskning på området og gode artikler som for eksempel: Indre stemmer fortrenger de ytre, Friske som hører stemmer skal hjelpe syke, Når man hører uforklarlige stemmer... og Stemmene du hører betyr noe. Felles for dem alle er at ingen av de nevner noe om at stemmene kommer fra noe annet sted enn inne i hode på den det gjelder. Så når du hevder at stemmene har en annen opprinnelse enn hjernen på den som hører stemmene, er ikke vage hentydninger nok til å støtte oppunder denne hypotesen.
Sist endret av Veggen; 8. august 2013 kl. 23:02.
Så du tror at personens egen hjerne finner frem ting som ikke blir husket i vanlig bevissthet, legger på en annen persons stemme, og sender til til bevisstheten?
Du tror altså at hjernen utgir seg for å være noen andre og forteller om ting som den har lagret, men som ikke du er bevisst på at du vet.

Det er omtrent like sannsynlig som de teoriene jeg hadde når jeg var 14..
Jeg har en bror med mange stemmer i hodet. Han hører flere stemmer, men spesielt noen gjengangere. Han kommuniserer med en rekke kjendiser/politikere/kongelige/familiemedlemmer/venner på den måten, han får vite hemmeligheter som ingen andre vet og ting om fremtiden og fortiden.. Dessverre er alt sammen bare symptomer på den kroniske psykosen han befinner seg i.

Men han selv tror at det er alle vi andre som ikke forstår og vet noen ting.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av Toadstool Vis innlegg
Så du tror at personens egen hjerne finner frem ting som ikke blir husket i vanlig bevissthet, legger på en annen persons stemme, og sender til til bevisstheten?
Du tror altså at hjernen utgir seg for å være noen andre og forteller om ting som den har lagret, men som ikke du er bevisst på at du vet.
Vis hele sitatet...
Ja, det gjør den. Det er veldig sannsynlig at en person som opplever psykose eller er under ruseffekt opplever hørselshallusinasjoner og tror at han får vite ting i fremtiden og lignende.
vel.. jeg synes ikke det virker så sannsynlig at hjernen sier ting som bevisstheten ikke husker med en annen persons stemme..
Neivel, men så er heller ikke du noen fagmann på området. Du skal få lov til å mene hva du vil, men hvis du har planer om å overbevise folk her på forumet må du underbygge påstandene dine og faktisk vise til noe seriøs forskning. Til nå har du bare synset og nektet og tatt inn over deg den informasjonen som kommer fram i tråden her.
Sitat av Toadstool Vis innlegg
Så du tror at personens egen hjerne finner frem ting som ikke blir husket i vanlig bevissthet, legger på en annen persons stemme, og sender til til bevisstheten?
Du tror altså at hjernen utgir seg for å være noen andre og forteller om ting som den har lagret, men som ikke du er bevisst på at du vet.
Vis hele sitatet...
Ja, for dette er svært vanlig hos folk som er schizofrene, men forekommer også hos velfungerende friske mennesker.
Har du lest noe som helst av det jeg har linket til?
Her er lite utdrag av siden jeg linket til mitt forrige innlegg, Når man hører uforklarlige stemmer...:
Sitat av SinnetsHelse.no
For de fleste kan det være det samme som å høre en stemme på den vanlige måten gjennom ørene. Den eneste forskjellen er at stemmen ikke har noen avsender.

Forskning viser at spesielt blant mennesker som nylig har mistet noen, er det ikke en uvanlig opplevelse å høre stemmen til den personen som har gått bort.

En del mennesker hører også stemmer som om det var tanker som entrer hjernen fra et sted utenfor dem selv. Dette er ikke det samme som en plutselig ide som mennesker vanligvis gjenkjenner som sin egen. Det er heller slik at tankene ikke er deres egne og at de ser ut til å komme fra et sted utenfor deres egen bevissthet, som telepati.

Et godt eksempel er opplevelsen av å huske en rytmne eller en tone som strømmer gjennom hodet ditt igjen og igjen. Du kan til og med ta deg i å plystre den.

Forskjellen mellom en «tenketone» og en «tankestemme» som fremstår som ord i ditt hode, er at den kan snakke korrekt til deg og føre en konversasjon med deg. Du er ikke ansvarlig for den, og du har ingen anelse om hva denne «stemmen» kommer til å si neste gang du «snakker».
Vis hele sitatet...
Sist endret av Veggen; 9. august 2013 kl. 19:18.