Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 4231
God ettermiddag, i går hadde jeg en haug med kyllingvinger, og glemte å gjøre noe med de.

De har altså stått på benken siden i går sein kveld, og lurer på om noen har en formening på om de kanskje virker enda? Hvis jeg varmer de opp, legger jeg veldig til grunne for bakterievekst?

Går jo å gnu kalde, det bør gå fint.
Prøv og feil?
Sist endret av Lyra; 7. september 2012 kl. 15:35.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Mikrobølgeovn.
Om de virker? De kan hvertfall ikke fly.
Om du kan spise dem er en annen sak, men du kjenner jo selv om de lukter surt...
Gi litt til naboens hund og se hvordan den reagerer.
hvis dem vsr ferdigstekte er dem nok like fine
Sitat av Sio Vis innlegg
Mikrobølgeovn.
Vis hele sitatet...
Var jo vitterlig planen, men mener å ha hørt at ting ikke er så lurt å varme to ganger.

Men nå er jeg så sulten at litt salmonella eller omgangssjuke bare får stå til.
Skal gi tilbakemelding på om jeg lever, slik at andre i samme desperate situasjon får svar.

Må ofre litt for vitenskapen.
Sist endret av Lyra; 7. september 2012 kl. 15:39.
Burde være null problem, har latt kyllingvinger ligge på bordet i 2-3 dager før for så å hive de i mikroen og jeg har ikke blitt syk av det.

Dette var da sånne kyllingvinger man får kjøpt i varmedisken på diverse butikker.
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Burde være null problem, har latt kyllingvinger ligge på bordet i 2-3 dager før for så å hive de i mikroen og jeg har ikke blitt syk av det.

Dette var da sånne kyllingvinger man får kjøpt i varmedisken på diverse butikker.
Vis hele sitatet...
ja dem var nok tørre og gode..
Sitat av Skeetonez Vis innlegg
Burde være null problem, har latt kyllingvinger ligge på bordet i 2-3 dager før for så å hive de i mikroen og jeg har ikke blitt syk av det.
Vis hele sitatet...
... men det er andre som har blitt dausyke med kraftige brekninger og magesjau av langt mindre enn som så.
I fjor ble jeg matforgiftet og det endte opp med brekninger over en periode på tre dager som var så kraftige at flere blodkar sprakk i begge øynene.

Jeg ville ha kastet kyllingen og heller kjøpt ny, eventuelt spist brødskiver med strøsukker på om det var dårlige tider.
Blir du matforgiftet kommer du til å angre bittert på at du i det hele tatt tenkte på å spise kyllingen.
Sitat av Knask Vis innlegg
... men det er andre som har blitt dausyke med kraftige brekninger og magesjau av langt mindre enn som så.
I fjor ble jeg matforgiftet og det endte opp med brekninger over en periode på tre dager som var så kraftige at flere blodkar sprakk i begge øynene.

Jeg ville ha kastet kyllingen og heller kjøpt ny, eventuelt spist brødskiver med strøsukker på om det var dårlige tider.
Blir du matforgiftet kommer du til å angre bittert på at du i det hele tatt tenkte på å spise kyllingen.
Vis hele sitatet...
Litt for seint nå. Åt omtrent et dusin, smakte godt og virka ikke som det var noe galt. Er fornøyd jeg, bare satser på det ikke kommer noen uforventa ettervirkninger.
hvis du varmer opp mat andre gangen blir bakteriene mye sterkere og tåler denne varmen, noe som kan gjøre deg syk.

hvis du skal varme opp mat igjen senere så plasser det i kjøleskapet/fryser med en gang du er ferdig å spise første gangen, dette senker hastigheten til at bakteriene får formert seg like mye.
Nå er vi ikke vidre plaget med salmonella i kyllingen vår i norge heller så det er i allefall en faktor å trekke fra..
Sitat av Hacr Vis innlegg
Gi litt til naboens hund og se hvordan den reagerer.
Vis hele sitatet...
Om magesekken overlever beina, som kan være dødelig for hunder å spise, er nok ikke kjøttet noe problem for en hund å fordøye, selv om det er 2 uker gammelt.
Hunder spiser det meste, og blir ikke like lett dårlige av det som mennesker.
ArbeidsledigProletar
Sitat av Lanjelin Vis innlegg
Om magesekken overlever beina, som kan være dødelig for hunder å spise, er nok ikke kjøttet noe problem for en hund å fordøye, selv om det er 2 uker gammelt.
Hunder spiser det meste, og blir ikke like lett dårlige av det som mennesker.
Vis hele sitatet...
Det er dog "beinsplintring" og halsen til hunden man er mest redd for. Hunder kan fint fordøye bein.
Hvis de ikke lukter rart så er det vel bare å kjøre på? Har spist pizza som har stått i romtemperatur i 12-24timer mange ganger uten problemer.
man bør jo være litt forsiktig med kylling da, har selv spist en vinge som så litt rar ut. En times tid etter satt jeg på dass blod kom ut så og si alle mulige veier :/
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av zitare Vis innlegg
man bør jo være litt forsiktig med kylling da, har selv spist en vinge som så litt rar ut. En times tid etter satt jeg på dass blod kom ut så og si alle mulige veier :/
Vis hele sitatet...
Prøv å ikke spise benet neste gang
Jeg kaster som regel mat som har ligget for lenge fremme. Ikke fordi at jeg egentlig tror at det er noe galt med maten. Men følelsen av at det har pågått en eksplosiv bakterievekst mens maten har ligget ute ødelegger det for meg.

Hovedregelen er vel uansett if it looks right and it smells right - eat it.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Jeg likte at du brukte ordet "virker".

"Tenkte jeg skulle lage meg nuddler, men de ser så grønne ut. Virker de?"
Vis hele sitatet...
Er et helt normalt uttrykk her jeg bor hvertfall.
Eller kanskje bare i min familie?

Jaja, dere skjønte jo hvertfall hva jeg mente.

Flere timer sia jeg spiste nå, og ikke noe galt her i gården, så det var nok god graut.
Sist endret av Lyra; 7. september 2012 kl. 20:38.
Sitat av Sio Vis innlegg
Mikrobølgeovn.
Vis hele sitatet...
Hvis de allerede er dårlige så vil vel ikke det hjelpe, da bakteriene som kødder til maten lager giftstoffer som ikke forsvinner selv om bakteriene dør?

Sitat av Knask Vis innlegg
I fjor ble jeg matforgiftet og det endte opp med brekninger over en periode på tre dager som var så kraftige at flere blodkar sprakk i begge øynene.
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/2012/09/02/n...riks/23223093/

"Da de ble funnet ble det antatt at de hadde ligget død i 12 timer, og de første meldingen fra politiet var at de tilsynelatende døde etter kraftige brekninger."



Sitat av Pure_chris Vis innlegg
hvis du varmer opp mat andre gangen blir bakteriene mye sterkere og tåler denne varmen
Vis hele sitatet...
Kilde? Har aldri hørt om at bakteriene i seg selv blir sterkere.
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Det er dog "beinsplintring" og halsen til hunden man er mest redd for. Hunder kan fint fordøye bein.
Vis hele sitatet...
Både galt og riktig, hvis bein er skarpe nok kan tarmer og mage punkteres. Seriøst uansett, de fleste skjønner at mat med potensielle farlige gjenstander ikke skal gis til menneskets beste venn
På Mattilsynets websider fant jeg ikke noe spesifikt for gjenoppvarming av mat, men for generell oppvarming av mat i mikrobølgeovn står det:

"For å bli kvitt eventuelle sykdomsfremkallende bakterier i maten er det viktig at temperaturen kommer opp i minst 75°C i hele retten. Ved oppvarming i mikrobølgeovn, bør man derfor røre eller riste i maten underveis for å sikre at den blir gjennomvarm."

Noen som vet om det betyr at det kan drepe evt bakterier som har kommet mens maten står på benken og da?

Edit; Glemte linken http://www.matportalen.no/a-aa/mikrobolgeovn
Sist endret av contempt; 8. september 2012 kl. 03:42. Grunn: La til link
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
"Da de ble funnet ble det antatt at de hadde ligget død i 12 timer, og de første meldingen fra politiet var at de tilsynelatende døde etter kraftige brekninger."

Vis hele sitatet...
Kan man DØ av brekninger?
Sitat av Deadwood Vis innlegg
Kan man DØ av brekninger?
Vis hele sitatet...
Brekninger var nok heller et av symptomene. Som i, "Først hadde hun kraftige brekninger, så døde hun"; ikke, "Hun døde på grunn av kraftige brekninger".
Sitat av Deadwood Vis innlegg
Kan man DØ av brekninger?
Vis hele sitatet...
Det er jo alltids muligheten for å bli kvalt av eget spy. Så ja. Jimi Hendrix for eksempel.
Sitat av Bjønnfaen Vis innlegg
Det er jo alltids muligheten for å bli kvalt av eget spy. Så ja. Jimi Hendrix for eksempel.
Vis hele sitatet...
Da er dødsårsaken asfyksi på grunn av oppkastet; ikke brekningene. Du kan også dø av dehydrering dersom du kaster opp for mye, men det er fortsatt ikke brekningene som forårsaker døden. Så nei.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av hemmeligegreier Vis innlegg
Hvis de allerede er dårlige så vil vel ikke det hjelpe, da bakteriene som kødder til maten lager giftstoffer som ikke forsvinner selv om bakteriene dør?
Vis hele sitatet...
Neida, men maten blir varm og smaker bedre.