Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Er det greit med dødsstraff i spessielt ekstreme tilfeller?
Ja, det er greit. 163 39,76%
Nei, dette er meget inhumant uansett... 205 50,00%
Vet ikke 21 5,12%
Har ingen mening om saken. 21 5,12%
Stemmegivere: 410. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  94 10180
Hei, jeg satt i bilen før i dag og hørte på radioen at påtalemyndigheten i USA mest antagelig kom til å be om dødsstraff for James "The Joker" Holmes som stod bak kinomassakren. Etter å ha snakket med en del amerikanere når jeg var der på ferie så virker det som om dette har en normal sosial aksept i mange situasjoner, kanskje spesielt ved ekstreme episoder slik som denne. Det skal dog nevnes at jeg besøkte typiske sør-stater med en litt mer laidback holdning ang. menneskerettigheter, våpen, etc.

Men prinsippet bak tråden er det samme:

Vi i Norge har jo for ett år siden også fått føle på en ekstrem situasjon. Ja, jeg tenker på 22.Juli 2011. Det er ikke til å stikke under en stol att det var mange i dette landet som mente, og fortsatt mener att Anders B. Breivik bør straffes med døden som den eneste fullverdige og rimelige straff. Noe som er helt greit. Da en av normene han faktisk prøvde å ramme var retten til å ha egne meninger.

Norge har jo lenge hatt fritak for dødsstraff da det ligger i vårt rettssyn som inhumant. Det kan godt hende vi også er bundet oppimot noen konvensjoner ang. dette.
Men dødsstraff har også vært en praksisert metode også i dette landet for avrettelser av uønskede individer

Personlig så er jeg for dødsstraff ved helt ekstreme tilfeller.
Da snakker jeg om tilfeller der dette er en lettvin metode for å gjøre opp en sak der bevissmengden er komplett. Det er ikke noe tvil om at det ikke gjøres et justismord. Det er også lagt til grunn att vi vil spare samfunnet/staten for unødvendig store utgifter. Ikke bare økonomisk, men fysisk følelsesmessig for en stor mengde berørte, ofre, pårørende.
Sånn som situasjonen med Anders Behring Breivik.

Jeg er fullstendig klar over att dette strider helt imot det prinsipp Norge har som rettsfølelse og at mange av dere garantert kommer til å bli provosert.
Men jeg ønsker bare å lufte ideèn.

Så hva tenker dere om dette? Er det henholdsvis greit med dødsstraff ved ekstreme tilfeller?
Svarte inhumant. Det er dog noen enkelttilfeller jeg skulle ønske Norge hadde dødstraff..
Jeg syns dødstraff kun burde brukes i tilfeller der den kriminelle ikke viser anger og bare ville bruke tiden i fengsel til å gjøre alt annet enn å angre. (er ikke god til å formulere meg)
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Nei. Livstid isolasjon med vann og brød er utrolig mye bedre, så får de bare sitte der og angre.
Sitat av Fekillix Vis innlegg
Jeg syns dødstraff kun burde brukes i tilfeller der den kriminelle ikke viser anger og bare ville bruke tiden i fengsel til å gjøre alt annet enn å angre. (er ikke god til å formulere meg)
Vis hele sitatet...
Samme mener jeg, men jeg synes ikke dette var nok for å si at det er helt greit.. For eksempel ABB synes jeg like gjerne bli drept, da han ikke angrer..
Sist endret av Oatre; 23. juli 2012 kl. 19:14.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Nei. Livstid isolasjon med vann og brød er utrolig mye bedre, så får de bare sitte der og angre.
Vis hele sitatet...
I Norge hvor fengslene er som hoteller?
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Nei. Livstid isolasjon med vann og brød er utrolig mye bedre, så får de bare sitte der og angre.
Vis hele sitatet...
Jeg må si at livstid i isolasjon virker langt mer inhumant enn dødsstraff.
Da tror jeg heller jeg ville valgt å ta kvelden fremfor å bare eksistere uten å virkelig leve.

Edit: Bombasa, jeg har selv vært isolert i en fengselscelle i en og en halv måned og jeg kan ikke akkurat si jeg koste meg mer der enn jeg gjør når jeg ligger og flesker meg i en seng på Thon Hotels.
Sist endret av Knask; 23. juli 2012 kl. 19:19.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av Knask Vis innlegg
Jeg må si at livstid i isolasjon virker langt mer inhumant enn dødsstraff.
Da tror jeg heller jeg ville valgt å ta kvelden fremfor å bare eksistere uten å virkelig leve.
Vis hele sitatet...
Ja, akkurat.
Vil du at (feks) Breivik skal få den straffen han foretrekker? Ingen vil bli satt på en mørk selle uten å se solens lys resten av livet. Noen fortjener det.

Mye bedre at han får en straff resten av livet enn at han bare blir ferdig med det.
BÅT BÅT BÅT BÅT BÅT
CakeZ's Avatar
Jeg tenker først og fremst på de som kan bli dømt til døden, selv om de egentlig er uskyldige. Med livsvarig fengsel så har de hvert fall en sjanse til å bli frikjent.
Sist endret av CakeZ; 23. juli 2012 kl. 19:24.
Nei, det er ikke greit med dødsstraff uansett.
Det er grunnleggende feil å ta liv, uansett hvem som gjør det, og uansett hvilket motiv.

Hvorfor vil noen ha dødsstraff? Er det hevnlyst? Da kan jeg fortelle at meningen med å straffe er å rehabilitere.
Det er ikke mye å rehabilitere når personen er død.
Vil folk ha dødsstraff fordi man tror at forbryteren ikke kan rehabiliteres, og derfor bare kan dø?
Det vitner om et trist menneskesyn.

Når vi ikke fullstendig vet hva liv er, hvordan kan vi da bestemme over liv?
Selv om en morder har tatt seg denne retten, så kan ikke vi gjøre det samme.
Jeg er for dødsstraff ved ekstreme tilfeller som Breivik hvor det ikke er tvil om skyldspørsmålet. Også ved 2. Gangs seksuelle overgrep mot barn
Hva er inhumant ved å henrette en kar som slakta 77 mennesker uten å vise noen form for anger?
Twisted shroom: det er feil å henrette breivik fordi da bestemmer vi over liv og død.
Vi har ingen rett til å bestemme over liv og død selv om breivik tok seg denne retten.
Personlig ser jeg ikke noe moralsk feil ved at dødsstraff bør brukes hvis det kan bevises at person direkte har drept en annen person. Hvis de sitter i fengsel i 21 år eller på livstid, er det ikke rettferdig i forhold til hva de har gjort. Går vel sikkert mye skattepenger til kongemåltider i norske fengsler.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Hva er inhumant ved å henrette en kar som slakta 77 mennesker uten å vise noen form for anger?
Vis hele sitatet...
Jeg mener at for det spesielle tilfellet som heter Anders B. Breivik, er det sånn at få andre straffemetoder er bedre enn rett og slett en henrettelse.

Mannen har absolutt ingen anger, ingen. Whatsoever. Appåtil har media tillatt å flashe hans tryne og ideologi såpass opp at det er kvalmt. Siden han ikke ble skutt direkte på Utøya burde det ikke være altfor vanskelig å drepe ham i et fengsel.

Han er (tilsynelatende) storfornøyd med å sitte og råtne i et isolat. Virkelig altså, vi burde ikke gjøre den mannen FORNØYD...
Sist endret av aeon_illuminate; 23. juli 2012 kl. 19:39.
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Hva er inhumant ved å henrette en kar som slakta 77 mennesker uten å vise noen form for anger?
Vis hele sitatet...
Det er inhumant fordi du rammer familien og vennene som er glad i Breivik mye hardre enn Breivik selv. Det synes jeg alt for få tenker på.
Sist endret av Eggeplomme; 23. juli 2012 kl. 19:40. Grunn: fortid og nåtid, var/er
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Eggeplomme Vis innlegg
Det er inhumant fordi du rammer familien og vennene som var glad i Breivik mye hardre enn Breivik selv. Det synes jeg alt for få tenker på.
Vis hele sitatet...
Hvem er glad i Breivik??

Jeg vedder ræva mi på at Waffen-SS-leder Heinrich Himmler hadde mer empati og medmenneskelighet enn denne iskalde, sosiopatiske morderen fra beste vestkant.

Ja, hvem er egentlig glad i Breivik? Faren hans har vel sagt at han ønsket sin sønn død, moren veit jeg ikke, men jeg tror ikke hun har en ganske annerledes mening enn faren.
Sist endret av aeon_illuminate; 23. juli 2012 kl. 19:46.
Sitat av Astory Vis innlegg
Jeg er for dødsstraff ved ekstreme tilfeller som Breivik hvor det ikke er tvil om skyldspørsmålet.
Vis hele sitatet...
Det er tvil om skyldspørsmålet.
Fagkyndige har da vitterlig diskutert om han er psykisk tilregnelig?


Sitat av 1337Wince Vis innlegg
Går vel sikkert mye skattepenger til kongemåltider i norske fengsler.
Vis hele sitatet...
Tror jeg har hørt snakk om at en fange koster ca. 1500 kroner per døgn i et alminnelig fengsel.
Men det er ikke snakk om kongemåltider, det er snakk om vanlig variert kosthold.
I enkelte fengsler (les Åna fengsel) får man ikke en gang saus til maten.
Og i de fengsler hvor maten faktisk er god så skal mesteparten av æren gå til de innsatte som arbeider som kokker ved det aktuelle kjøkkenet, ikke skattepengene som går til innkjøp av råvarene som det lages mat av.
Batshit insane
Quadraxis's Avatar
Har litt delte meninger om dødsstraff, om en person blir henrettet så får han jo ikke egentlig sonet straffen sin, du bare fjerner hans/hennes eksistens. Da rammer man ikke personen direkte, men personens nærmeste. Som det nevnes her er livstid i isolasjon langt verre enn å bare kvitte seg med seg selv, man slipper samtidig byrden med å drepe enn annen person.
Men på en annen side kan det bli veldig dyrt for samfunnet å behandle ekstreme saker, antar de har brukt veldig mange millioner på rettssaken til Breivik for eksempel. En dødsstraff i hans tilfelle er mer kostnadseffektivt for samfunnet.
Breivik vil heller aldri bli en positiv ressurs for samfunnet selv om de er i stand til å rehabilitere han, ingen ville vel ha hatt Breivik som arbeidstaker?
Uansett så er jeg for livstid i isolasjon med vann og brød i et stupmørkt rom i hans tilfelle, uten mulighet for å ytre meningene sine videre.
<?=getUserTitle()?>
Er for enten dødstraff eller isolat ut livet.

Offtopic: Håper for guds skyld jeg ikke blir kontakted av FBI eller noe sånt nå siden jeg har brukt TheJoker på mange sider :P
Sitat av Keni Vis innlegg
Twisted shroom: det er feil å henrette breivik fordi da bestemmer vi over liv og død.
Vi har ingen rett til å bestemme over liv og død selv om breivik tok seg denne retten.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle ikke vi som en stat kunne bestemme dette? De som lever i en nasjon hvor det demokratiske flertall bestmmer at individer som grovt bryter reglene må straffes ved å gi tap på sitt liv?

Argumentet "ingen bestemmer over liv og død" blir for hippie for meg, da dette allerede gjøres ved flere institusjoner i samfunnet.
Dreper du, blir du drept! Hva er så vanskelig å forstå med det? Det er på tide at det norske land møter virkligheten, istedenfor å leve i den bobbla vi gjør, hvor alt er fint og godt, mens resten av verden lever den ekte tilværelsen hvor alt ikke er fint og godt.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Hvem er glad i Breivik??

Jeg vedder ræva mi på at Waffen-SS-leder Heinrich Himmler hadde mer empati og medmenneskelighet enn denne iskalde, sosiopatiske morderen fra beste vestkant.

Ja, hvem er egentlig glad i Breivik? Faren hans har vel sagt at han ønsket sin sønn død, moren veit jeg ikke, men jeg tror ikke hun har en ganske annerledes mening enn faren.
Vis hele sitatet...
Man er ganske spessiel når man går offentlig ut og ønsker sin sønn død, uansett hva ham har gjort. Vennene som var bekymret for spillavhengigheten hans var nok glad i ham siden de bekymret seg. Ingen gode kamerater ønsker sinn venn død, uansett hva. Det vet alle som har gode venner.
Som jeg har poengtert før i tilsvarende tråder sender det helt feil signaler hvis staten dreper mennesker, uansett hvor kriminelle de er. Jeg tror ikke det blir færre drap av å innføre dødsstraff, heller tvert i mot, siden det plutselig legitimerer drap under visse omstendigheter hvor vi definitivt kunne latt være. For å unngå å sammenlikne oss med USA, kan jeg heller sammenlikne USA med seg selv:
http://nmrepeal.org/files/images/murder_rates.jpg

Twisted shroom: Har du tenkt over det at vi ikke har en hevnkultur og rettferdighet gjennom dødsstraff, er en medvirkende faktor til at vi har det såpass bra i Norge?
Sist endret av ivioynar; 23. juli 2012 kl. 20:24.
Å argumentere for og imot om dødsstraff skulle vert lovlig, blir i mine øyne bare en endeløs diskusjon.

Det som virkelig burde diskuteres er hvorfor det ukentlig blir henrettet mennesker på offentlig torg i våre mindre intelligent utviklede land i verden.
Jeg mener at døden er den lette veien ut, å sitte i fengsel (norske fengsler er jo bedre en de fleste leiligheter her i landet).
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Ja, hvem er egentlig glad i Breivik? Faren hans har vel sagt at han ønsket sin sønn død, moren veit jeg ikke, men jeg tror ikke hun har en ganske annerledes mening enn faren.
Vis hele sitatet...
Dette trakk han også tilbake.

"Jens Breivik angrer på at han få dager etter 22. juli uttalte til pressen at han ønsket at sønnen burde ta sitt eget liv."
Han har vel et annet forhold til sønnen enn hva moren har.

Jeg tror at moren til ABB er ubeskrivelig glad i sønnen sin, og jeg tror de hadde et sterkt bånd mellom seg. Man slutter ikke bare å være glad i barnet sitt, uansett.
(Breivik har jo også uttalt at moren er hannes akilleshæl. Den eneste faren for at han skal bryte sammen eller noe slikt.)


ONTOPIC så er jeg veldig i mot dødsstraff, selvom jeg syns det er kjipt at det koster oss 30 000,- daglig og passe på ABB.
Jeg syns ikke noen har rett til å bestemme om et menneske man selv ikke er -- skal få leve eller dø.
Sist endret av Creat1ve; 23. juli 2012 kl. 20:11. Grunn: rotete
> implying
sqrt's Avatar
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Dreper du, blir du drept! Hva er så vanskelig å forstå med det?
Vis hele sitatet...
Er det virkelig ønskelig å ta et megaskritt tilbake og erstatte lovverket med "Et øye for et øye"-prinsippet? Hvis vi ser forbi de praktiske problemstillingene med dødsstraff (f.eks. å forsikre seg mot å henrette uskyldige, som uunngåelig skjer), hvorfor er dødsstraff ønskelig over det vi har i dag?

Preventiv effekt? Nope. Rettferdig (hva nå enn det betyr)? Neh, ikke egentlig - dette uten å overhodet tenke på rettferdigheten ved å dømme feil person. Vil vi ha et rettssystem hvis formål er hevn? Jeg vil ikke det, og jeg er glad for at Norge velger å bevege seg fremover.

Det er på tide at det norske land møter virkligheten, istedenfor å leve i den bobbla vi gjør, hvor alt er fint og godt, mens resten av verden lever den ekte tilværelsen hvor alt ikke er fint og godt.
Vis hele sitatet...
Gjør vi dette, da? Norge er et av få land som har ressurser og muligheten til å prøve ut alternativer for "straff", og kan fokusere mer på rehabilitering av innsatte for den dagen de engang skal ut igjen. Dette har da vist seg effektivt sammenliknet med mange andre land, så hvorfor skal vi ikke fortsette med det? Jet vil si dette gjør Norge til et land som er særdeles virkelighetsorientert, som velger å fokusere på et system med beviselig positive resultater.
Med tanke på den høye hotell standaren vi har i Norge blir jeg nødt og svare ja i og med at innsatte rett og slett ikke lider nok i norske celler.
Men eksempel i USA der hotell standaren ofte/alltid er mye lavere enn i Norge vil jeg svare Nei.
Sitat av random1random Vis innlegg
Med tanke på den høye hotell standaren vi har i Norge blir jeg nødt og svare ja i og med at innsatte rett og slett ikke lider nok i norske celler.
Men eksempel i USA der hotell standaren ofte/alltid er mye lavere enn i Norge vil jeg svare Nei.
Vis hele sitatet...
Cellene er ikke ment for at man skal lide - de er ment for å berøve fanger for deres frihet.
Sitat av Astory Vis innlegg
Hvorfor skulle ikke vi som en stat kunne bestemme dette? De som lever i en nasjon hvor det demokratiske flertall bestmmer at individer som grovt bryter reglene må straffes ved å gi tap på sitt liv?
.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke helt hva du mener med demokratisk flertall. At folket vil ha dødsstraff, eller at regjeringen vil ha dødsstraff?

Det er uansett ikke mye politisk vilje for dødsstraff i dag, men det er jo fritt frem for å melde deg inn i et parti, og sloss for saken din.
Sist endret av Keni; 23. juli 2012 kl. 20:30. Grunn: skrivefeil
Sitat av Knask Vis innlegg
Det er tvil om skyldspørsmålet.
Fagkyndige har da vitterlig diskutert om han er psykisk tilregnelig?
Vis hele sitatet...
Disclaimer: IANAL

Skyldspørsmålet er kun ett av fire rettslige krav som må oppfylles for at en person skal kunne straffes. Dette er (1) at handlingen rammes av et straffebud, (2) at handlingen er utført med forsett eller i enkelte tilfeller (grov) uaktsomhet (skyldsspørsmålet), (3) at det ikke foreligger straffefrihetsgrunner (nødverge, nødrett) og (4) at personen er over kriminell lavalder og var tilregnelig i gjerningsøyeblikket.

Sånn sett er det ikke skylden det er spørsmål om, den fremstår jo som klinkende klar, men om gjerningsmannen var tilregnelig, og dermed kan straffes.

For å holde meg på trådens tema må jeg skyte inn at dødsstraff er en form for straff som i mine øyne kun fremstår som avskyelig og dyrisk. Skulle ønske vi ble ferdig med denne debatten på middelalderen, der den hører hjemme.
Sist endret av Snillorg; 23. juli 2012 kl. 20:31.
Du har drept folk, det er galt å drepe, derfor skal vi drepe deg.

Jeg ser ikke logikken i det der.
Sitat av random1random Vis innlegg
Med tanke på den høye hotell standaren vi har i Norge blir jeg nødt og svare ja i og med at innsatte rett og slett ikke lider nok i norske celler.
Men eksempel i USA der hotell standaren ofte/alltid er mye lavere enn i Norge vil jeg svare Nei.
Vis hele sitatet...
Hvorfor vil du at folk skal lide? Hva er hensikten med det? Hvis du svarer at det har noe med rettferdighet å gjøre, vil jeg påstå at du har en veldig dårlig rettferdighetssans som er med på å skape et barbarisk samfunn der hevn er en del av straffevesenet. Fortell meg hvorfor det er en bra ting at folk skal lide i fengsel. Jeg vil også høre din forklaring på hvorfor du mener norske fengsler er hoteller.

PS: Jeg har sittet inne før, og kjenner meg ikke igjen i hotellbeskrivelsen din.
Dødsstraff er helt idiotisk etter min mening. Å drepe noen på lovlig vis under sterile omgivelser er helt absurd, uansett hva den straffedømte har gjort.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Hvorfor vil du at folk skal lide? Hva er hensikten med det? Hvis du svarer at det har noe med rettferdighet å gjøre, vil jeg påstå at du har en veldig dårlig rettferdighetssans som er med på å skape et barbarisk samfunn der hevn er en del av straffevesenet. Fortell meg hvorfor det er en bra ting at folk skal lide i fengsel.
Vis hele sitatet...
Nei as, kanskje vi skal rose dem og gi dem et klapp på ryggen istedenfor?! Hensikten er at man skal bøte for det man har gjort.
Batshit insane
Quadraxis's Avatar
Hvilket formål for samfunnet som helhet har det at folk blir straffet hardt forresten? For å tilfredsstille folkets rettferdighetsfølelse?
Sitat av Quadraxis Vis innlegg
Hvilket formål for samfunnet som helhet har det at folk blir straffet hardt forresten? For å tilfredsstille folkets rettferdighetsfølelse?
Vis hele sitatet...
For min del handler det både om rettferdighetsfølelse og hevn. Personlig ville jeg tatt loven i egne hender viss noen F.eks hadde drept faren min men ikke fikk den passende straffen for det.
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Nei as, kanskje vi skal rose dem og gi dem et klapp på ryggen istedenfor?! Hensikten er at man skal bøte for det man har gjort.
Vis hele sitatet...
Det er viktig å huske at straffen skal være hensiktsmessig for samfunnet. Å legitimere lidelse som en straff er ikke med på å gjøre oss til et snillere og tryggere samfunn. At fanger slipper å ha det direkte fælt er en konsekvens mange synes virker lite rettferdig, men det er nødvendig for å unngå at vi sklir mot et barbarisk samfunn som er verre å leve i for deg og meg. Så selv etter en egoistisk tankegang burde man ikke argumentere for at fanger skal lide, for det kommer til syvende og sist tilbake på en selv.
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Hvorfor vil du at folk skal lide? Hva er hensikten med det? Hvis du svarer at det har noe med rettferdighet å gjøre, vil jeg påstå at du har en veldig dårlig rettferdighetssans som er med på å skape et barbarisk samfunn der hevn er en del av straffevesenet. Fortell meg hvorfor det er en bra ting at folk skal lide i fengsel. Jeg vil også høre din forklaring på hvorfor du mener norske fengsler er hoteller.

PS: Jeg har sittet inne før, og kjenner meg ikke igjen i hotellbeskrivelsen din.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes at folk som har gjort grove nok forbrytelser til at dødsstraff blir en mulighet fortjener og lide.
Dette er folk som har tatt liv, bare tenk på alle personene som blir direkte såret av at en manns liv går tapt.
Folk som velger og ta livet av ett annet med menneske fortjener og lide.
Men så er dette min mening da, forstår godt at enkelte er uenige, but so be it.
Og ja, hevn er en liten faktor av tanken bak det, men om noen velger den veien bør samfunnet bruke minst mulig ressurser og skatte penger på vedkommende.
Jeg har ikke vert innsatt i verken Norsk eller utenlandsk fengsel, jeg har derimot sitt mange dokumentarer om utenlandske fengsler, og noen norske og ser klare forskjeller på standarene.
Batshit insane
Quadraxis's Avatar
Norge har en generelt lavere tilbakefallsprosent enn andre land med strengere straffer og hardere kår i fengsel, så at man syns at en person ikke har blitt straffet nok er lite relevant når systemet vi har fungerer i praksis. Det er ikke uten grunn at vi har det slik.
Sitat av random1random Vis innlegg
Jeg syntes at folk som har gjort grove nok forbrytelser til at dødsstraff blir en mulighet fortjener og lide.
Dette er folk som har tatt liv, bare tenk på alle personene som blir direkte såret av at en manns liv går tapt.
Vis hele sitatet...
Ja, det er synd på de, men hvorfor skal samfunnet synke ned på samme nivå som morderen, for å gi de etterlatte en helt arkaisk form for rettferdighet? Dessuten har morderen ofte familie og venner, som også er å regne som ofre, og som blir påført mer lidelse under hele prosessen hvis dødsstraff er en mulighet.

Sitat av random1random Vis innlegg
Folk som velger og ta livet av ett annet med menneske fortjener og lide.
Men så er dette min mening da, forstår godt at enkelte er uenige, but so be it.
Vis hele sitatet...
Igjen sier du at de fortjener å lide, uten å egentlig argumentere med hvorfor det er en god idé. Hvordan mener du at samfunnet blir bedre av å la folk lide? Fører det til færre drap...? Får vi et tryggere samfunn...? Hvordan passer det inn med Norge som et lite voldelig samfunn sammenliknet med mange andre vestlige land...? Det er greit å ha sine egne meninger, men enkelte ting kan man ikke bare komme og ytre på et åpent fora uten å måtte forklare seg nærmere.
Jeg husker ikke
96 8
altså isolat resten av livet blir vel som døds straf bare vere(vis ikke h*n klarer å ta livet av seg selv inne på isolatet).
Sitat av Nichotin Vis innlegg
Ja, det er synd på de, men hvorfor skal samfunnet synke ned på samme nivå som morderen
Vis hele sitatet...
Man synker ikke ned på samme nivå som morderen ved bruk av dødsstraff.
Morderen har ingen rett til og bestemme om vedkommende han drepte fortjente og dø eller ikke.
Jeg mener Norge som en demokratisk stat derimot har rett til og ta valg mellom liv og død.

Sitat av Nichotin Vis innlegg
Dessuten har morderen ofte familie og venner, som også er å regne som ofre, og som blir påført mer lidelse under hele prosessen hvis dødsstraff er en mulighet.
Vis hele sitatet...
Det er vell individuelt og vil variere fra sak til sak, men jeg vet ihvertfall at om ABB hadde vert ett familie medlem av meg ville jeg tatt stor avstand fra hans meninger og handlinger og ikke ønsket han noe godt, nett som nå.
Og da ville jeg ikke sett på det som noe negativt om han hadde fått dødsstraff.
Men dog spiller psyken inn som en veldig viktig rolle i straffen for meg.
Er personen ''frisk'' så hadde det ikke gjort noe, er derimot personen syk og ikke tilregnelig skal han selvfølgelig kunne få behandling og rehablitering.


Sitat av Nichotin Vis innlegg
Igjen sier du at de fortjener å lide, uten å egentlig argumentere med hvorfor det er en god idé. Hvordan mener du at samfunnet blir bedre av å la folk lide? Fører det til færre drap...? Får vi et tryggere samfunn...? Hvordan passer det inn med Norge som et lite voldelig samfunn sammenliknet med mange andre vestlige land...? Det er greit å ha sine egne meninger, men enkelte ting kan man ikke bare komme og ytre på et åpent fora uten å måtte forklare seg nærmere.
Vis hele sitatet...
Ja, drapsmenn fortjener og lide med tanke på alle de etterlatte pårørende vedkommende har selv på ført lidelse.
En mann som er så overlegen og selv opptatt at han dreper en annen person fortjener virkelig ikke noe høy levestandar i mine øyne.
Sist endret av random1random; 23. juli 2012 kl. 21:27.
Sitat av twisted shroom Vis innlegg
Hva er inhumant ved å henrette en kar som slakta 77 mennesker uten å vise noen form for anger?
Vis hele sitatet...
Humant/inhumant er ikke relatert til forbrytelsen.
Noen handlinger er helt enkelt inhumane. Eksempelvis tortur og å ta liv.

Å gjengjelde en inhuman handling med en annen inhuman handling er primitiv hevn og bringer hevneren ned på samme negative nivå som gjerningsmannen.

Sitat av random1random Vis innlegg
Man synker ikke ned på samme nivå som morderen ved bruk av dødsstraff.
Vis hele sitatet...
JO, det er nettopp det du gjør.
Hele innlegget ditt viser du først og fremst er opptatt av straff som hevn.
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
JO, det er nettopp det du gjør.
Hele innlegget ditt viser du først og fremst er opptatt av straff som hevn.
Vis hele sitatet...
Nei, en demokratisk nasjon som velger og straffe en person med døden på en minst mulig smertefull måte synker slettes ikke ned på nivå med vedkommende.
reach for the sun
Sitat av Bombasa Vis innlegg
I Norge hvor fengslene er som hoteller?
Vis hele sitatet...
La oss si du er ute og kjører en kveld, du kjører over en person uten vilje eller noe. Du blir uansett dømt og havner noen år i fengsel. Tror du det er bedre for din del om du havner i ei betongcelle med 1.5x2m eller et "hotell" som du sier?

Når en fange soner så soner han både for straffen sin og får å ikke havne inn igjen. Når 5 småkriminelle havner i samme bås så er det vanskelig å holde seg vekke fra det kriminelle liv. Da er det bedre at de soner inne på et "hotell" uten frihet for å vende seg av det kriminelle liv.


Det verst kriminelle i norge sitter ikke på slike fengsler. De har det ganske hardt der de sitter nå, med 23 t innesperret og 1 time lufting hver dag. Prøv og sitt inne på badet ditt i 23 timer i 1 uke så skal du se at Norske "hoteller" er en bra ting
Sist endret av ratita; 23. juli 2012 kl. 22:03.
Sitat av random1random Vis innlegg
Nei, en demokratisk nasjon som velger og straffe en person med døden på en minst mulig smertefull måte synker slettes ikke ned på nivå med vedkommende.
Vis hele sitatet...
Vi har en morder.
Vi idømmer han dødsstraff, fordi han har drept andre.

På hvilken måte synker vi ikke ned på nivå med morderen?

Eneste forskjellen er jo at den straffedømte blir drept under kontrollerte omgivelser, mens ofrene hans ikke ble det. Og han får kanskje et valgfritt siste måltid.

Alt dette er uansett bagateller når resultatet er det samme. Et dødt menneske. Det er så unødvendig.
Sitat av Keni Vis innlegg
Vi har en morder.
Vi idømmer han dødsstraff, fordi han har drept andre.

På hvilken måte synker vi ikke ned på nivå med morderen?

Eneste forskjellen er jo at den straffedømte blir drept under kontrollerte omgivelser, mens ofrene hans ikke ble det. Og han får kanskje et valgfritt siste måltid.

Alt dette er uansett bagateller når resultatet er det samme. Et dødt menneske. Det er så unødvendig.
Vis hele sitatet...
Er fullt klar over at det mest korrekte er å mene at dødsstraff er dumt, men vil gjerne høre et grundig argument mot at det skal være umoralsk å kvitte seg med individer som bevisst tar andres liv og etter min mening frasier seg sine rettigheter. (At staten blir en morder er nå så - det er en forskjell å idømme dødsstraff som reaksjon og å drepe uskyldige.) Blodhevn er et undervurdert konsept.

Til den aktuelle saken er jeg fullstendig uinteressert i å rehabilitere Breivik. Å bruke alle våre ressurser på å sette en slik person sammen igjen for å leve livet sitt videre blir helt over the top liberalt.

Men, hadde det blitt en avstemming eller på noen måte opp til meg, ville jeg nok stemt mot dødsstraff. Jeg sier bare at i helt ekstreme tilfeller kan det ha noe for seg. Vi drepte da folk etter andre verdenskrig etter ekstraordinære debatter i stortinget. Skulle dratt frem noen gamle protokoller.
Sist endret av downing; 23. juli 2012 kl. 22:16.
Dødsstraff er aldri ok, det kan ikke engang kalles hevn, kun statlig rituelt mord og overlagt drap.