Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  71 14055
Hvorfor er det slik at i alle debatter om rasisme, så er eksempelet alltid at det er "den hvite" som er rasisten mot en svart person?
Jeg hører da oftere at det er svarte og folk fra midtøsten som er rasist mot hvite/nordmenn, enn et er omvendt?

Jeg selv er ikke norsk, bare å det er sagt. Og kan si at dere nordmenn er livredde for å bli stemplet som rasist! Mens innvandrere fra Afrika og midtøsten gir seg faen i dette, ettersom at det de lærer på skolen, er at rasismen fra den hvite personen er galt. Og i ettertid bruker de dette mot den hvite personen.

Bare tenk på rasismen på de ulike skolene i Oslo. Den største delen av rasismen kommer fra ikke hvite mennesker.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Cats: Ei forklaring kan vere at majoriteten har mykje større makt, så det skal relativt mindre andel rasister til før det blir eit vesentleg problem. Det er skilnad på ei slengbemerkning på puben, og usakleg grunn til at du ikkje får leigd leilighet/får jobben du vil ha etc.
Sitat av Cats Vis innlegg
Hvorfor er det slik at i alle debatter om rasisme, så er eksempelet alltid at det er "den hvite" som er rasisten mot en svart person?
Jeg hører da oftere at det er svarte og folk fra midtøsten som er rasist mot hvite/nordmenn, enn et er omvendt?

Jeg selv er ikke norsk, bare å det er sagt. Og kan si at dere nordmenn er livredde for å bli stemplet som rasist! Mens innvandrere fra Afrika og midtøsten gir seg faen i dette, ettersom at det de lærer på skolen, er at rasismen fra den hvite personen er galt. Og i ettertid bruker de dette mot den hvite personen.

Bare tenk på rasismen på de ulike skolene i Oslo. Den største delen av rasismen kommer fra ikke hvite mennesker.
Vis hele sitatet...
Godt poeng! Antisemittismen i muslimske miljøer er det f.eks. ingen mainstreampolitikere som nevner med et ord, selv om denne etter hvert er ganske godt dokumentert. Venstresiden (som dominerer den offentlige debatten i Norge) ser kun en type rasisme, og det er den som går fra hvite nordmenn mot (helst brune) utlendinger. Der de virkelige rasistene og nazistene hater alle ikke-hvite går venstresiden i motsatt retning, og det er jo like ille! De driver en omvendt diskrimnering av sitt eget folk, og feier rasismen som blir begått av utlendinger mot nordmenn under teppet.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Charles Darwins Origin of Species by Means of Natural Selection het opprinnelig the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life.
Vis hele sitatet...
Nei, det var On the Origin of Species by Means of Natural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life, en tittel som ble kortet ned til The Origin of Species i sjetteutgaven. Ordet "rase" var da brukt med en rent biologifaglig betydning, og ikke som en kategorisering av mennesker.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
I neste bok, the Descent of Man, så listes det opp 57 raser (irene faller på bunnen av lista) og det hevdes at de 5% av menneskeheten som driver evolusjonen framover, under ingen omstendigheter, burde parre seg med de resterende 95%, for da, mente Darwin, ville utviklingen gå bakover.
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle hvilken side dette står på?
> implying
sqrt's Avatar
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Charles Darwins Origin of Species by Means of Natural Selection het opprinnelig the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life. I neste bok, the Descent of Man, så listes det opp 57 raser (irene faller på bunnen av lista) og det hevdes at de 5% av menneskeheten som driver evolusjonen framover, under ingen omstendigheter, burde parre seg med de resterende 95%, for da, mente Darwin, ville utviklingen gå bakover. Han skriver godt da, denne anglikanerpredikanten - det skal han ha. Var forresten en av de rikeste folka i verden på den tida.
Vis hele sitatet...
Min utheving.

Kan du si hvor i boken dette står? Jeg kan sitere noe som faktisk står i min kopi av The Descent of Man (Penguin Classics-versjonen):

Side 222, kapittel 7 - The formation of Races:

Whether a heterogenous people, such as the inhabitants of some of the Polynesian islands, formed by the crossing of two distinct races, with few or no pure members left, would ever become homogeneous, is not known from direct evidence. But as with our domesticated animals, a cross-breed can certainly be fixed and made uniform by careful selection in the course of a few generations, we may infer that the free inter-crossing of a heterogeneous mixture during a long descent would supply the place of selection, and overcome any tendency to reversion; so that the crossed race would ultimately become homogeneous, though it might not partake in an equal degree of the characters of the two parent-races.
Vis hele sitatet...
Også relevant er hva han skriver på side 203, kapittel 7 - The Races of Man:

But the most weighty arguments against treating the races of man as distinct species, is that they graduate into each other, independently in many cases, as far as we can judge, of their having intercrossed. Man has been studied more carefully than any other animal, and yet there is the greatest possible diversity amongst capable judges whether he should be classed as a a single spices or race, or as two (Virey), as three (Jacquinot) [...]. This diversity of judgement does not prove that the races ought not to be ranked as species, but it shews that they graduate into each other, and that it is hardly possible to discover clear distinctive characters between them.
Vis hele sitatet...
Jeg tar forbehold om skrivefeil o.l., da klokka tross alt er halv seks om morran og jeg har ikke spist frokost ennå...

Dette er et av de temaene hvor cherry-picking, og det å feste lit til løs sitering ute av kontekst, neppe er en god idé. Dette har altfor ofte ført til feil representasjon av Darwin og hans ideer, som i virkeligheten ikke er altfor uklare og åpne for tolkning. Mens Darwin vurderte og diskuterte flere sider og observasjoner (Som gjør det forholdsvis lett å ta et sitat fullstendig ut av kontekst og fremstille det med en annen intensjon enn den opprinnelige), så argumenterte han vel til slutt for at den mentale kapasiteten til de forskjellige gruppene av mennesker var mer eller mindre de samme, at kulturelle forskjeller var mer fremstående enn genetiske forskjeller, og at det ikke er noen helsefarer ved rasemiksing - og ikke minst: forskjellen mellom raser ikke er veldig fremtredende (i.e. at forskjellige raser av mennesket ikke er distinkte).

Edit: Point: Les bøkene til Darwin for å se konteksten av det han skriver.
Sist endret av sqrt; 15. juni 2012 kl. 05:51.
Sosietær maniker
"A most important obstacle in civilised countries to an increase in the number of men of a superior class has been strongly urged by Mr. Greg and Mr. Galton (Francis Galton var eugenikkens far og fetteren til Darwin), namely, the fact that the very poor and reckless, who are often degraded by vice, almost invariably marry early, whilst the careful and frugal, who are generally otherwise virtuous, marry late in life, so that they may be able to support themselves and their children in comfort. Those who marry early produce within a given period not only a greater number of generations, but, as shewn by Dr. Duncan, they produce many more children. The children, moreover, that are born by mothers during the prime of life are heavier and larger, and therefore probably more vigorous, than those born at other periods. Thus the reckless, degraded, and often vicious members of society, tend to increase at a quicker rate than the provident and generally virtuous members. Or as Mr. Greg puts the case: "The careless, squalid, unaspiring Irishman multiplies like rabbits: the frugal, foreseeing, self-respecting, ambitious Scot, stern in his morality, spiritual in his faith, sagacious and disciplined in his intelligence, passes his best years in struggle and in celibacy, marries late, and leaves few behind him. Given a land originally peopled by a thousand Saxons and a thousand Celts—and in a dozen generations five-sixths of the population would be Celts, but five-sixths of the property, of the power, of the intellect, would belong to the one-sixth of Saxons that remained. In the eternal 'struggle for existence,' it would be the inferior and less favoured race that had prevailed—and prevailed by virtue not of its good qualities but of its faults." - side 174

"At some future period, not very distant as measured by centuries, the civilised races of man will almost certainly exterminate and replace throughout the world the savage races." - side 201

Kilden min må ha parafrasert, som det så fint heter, for jeg fant ikke noen treff på 57 raser, men jeg fant at Darwin argumenterte for opprinnelsen til 57 arter i sin første bok. Heh, det er ikke så rart egentlig, for John Taylor Gatto har mye på tallerkenen. Om presisjonsminnet til den pensjonerte læreren er litt på det nedadgående, så er det allikevel ikke mye å si på hans skolerende ånd.
> implying
sqrt's Avatar
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
"At some future period, not very distant as measured by centuries, the civilised races of man will almost certainly exterminate and replace throughout the world the savage races." - side 201
Vis hele sitatet...
Really? Igjen: Det lønner seg å faktisk lese hva Darwin skriver, så du kan forstå sammenhengen - ikke bare slenge ut bruddstykker du finner gud vet hvor fordi de tilfeldigvis støtter opp det du sier om man fullstendig ignorerer konteksten og den faktiske betydningen.

Kilden min må ha parafrasert, som det så fint heter,
Vis hele sitatet...
Parafrasere er å gjengi en tekst ved bruk av andre ord, men fortsatt bevare meningen. Det der kalles desinformasjon.


for jeg fant ikke noen treff på 57 raser, men jeg fant at Darwin argumenterte for opprinnelsen til 57 arter i sin første bok.
Vis hele sitatet...
Det gjør fortsatt ikke noe om du ikke bare spytter ut ymse påstander fullstendig uten kontekst eller referanser.
Sist endret av sqrt; 15. juni 2012 kl. 17:13.
Sosietær maniker
Heh, really hva da for noe? "The civilized races of man" skal liksom tolkes til å bety noe annet enn forskjellige typer mennesker? Øh, nei takk. Den visdommen der får du prakke på noen andre.

Håper ingen ble avskrekka fra å sjekke ut Francis Galton. Har du et åpent sinn, så er John Taylor Gatto en svært driftig mann med en haug av innsikt og gode kilder.
Sitat av BMWe39 Vis innlegg
Jeg kan ærlig si at jeg er skeptisk til mange forskjellige typer innvandrere (muslimer i hovedsak) ikke nødvendigvis fordi jeg har noe mot dem som person, men jeg liker ikke det de støtter, står for og kulturen de har ( dårlig kvinnesyn og hva religionen deres sier) (sharia)...
Uten å si at jeg er rasist, men jeg står for mine meninger.


MERK: Dette er mitt generelle syn og ombefatter ikke alle, jeg kjenner flere koslige muslimer og 3\4 er sikkert greie folk. men det er bare den siste firedelen man hører noe om.
Vis hele sitatet...
i så fall burde du ha ett problem med de kristne tekstene som forhelliger slaveri og mord på utro kvinner, ulydige barn, homofile menn og folk som jobber på sabbaten. du finner ikke noe i koranen som er mer ekstremt enn det.
Sitat av elytsmoorhs Vis innlegg
De som du beskriver her er som regel koselige, morsomme og folk med god selvironi. Men det er pakistanere og somaliere i alderen 12-30 år som somregel ødelegger for resten. Jeg bor i dype østkant, og jeg må si med hånda på hjertet at den gjennomsnittlige ungodmsutlendingen kan jeg ikke fordra, men de som drar litt på åra er som regel driiit fete folk
Vis hele sitatet...
I alle dager. At det er pakistanere og somaliere mellom 12-30år som ødelegger for resten.

Sannsynligheten er stor for at du har vært borti akkurat pakistanere og somaliere i den aldersgruppen som enten har gitt deg juling, mobbet eller pult deg. Jeg vet ikke.

Men det gir deg faen ikke rett til å generalisere så jævlig mye. Jeg tåler generelt ikke trynet på drittunger mellom 8-21 år men det betyr ikke at jeg mener at de ødelegger for resten. Hva faen man. Siden du bor på "dype" østkanten burde du visst bedre.
Sosietær maniker
Sitat av sqrt Vis innlegg
Parafrasere er å gjengi en tekst ved bruk av andre ord, men fortsatt bevare meningen. Det der kalles desinformasjon.
Vis hele sitatet...
Oi, flaut, jeg glemte jo å takke for den klargjøringen du faktisk kom med der. Et viktig poeng, så jeg bøyer meg for den. Er ikke sikker på hvor jeg fikk det ordet der fra. Vel, vel. Hovmod står for fall. Skal prøve å ikke la det gå ut over andre.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Heh, really hva da for noe? "The civilized races of man" skal liksom tolkes til å bety noe annet enn forskjellige typer mennesker? Øh, nei takk. Den visdommen der får du prakke på noen andre.
Vis hele sitatet...
Jeg forstår at dette er forvirrende hvis du ikke har trening i akademisk lesing av tekst, men hvis du faktisk leser avsnittet (og da hele avsnittet) så ser du at Darwin ikke snakker fra et "bør være"-perspektiv, men er heller realitetsorientert ved å anta at menneskeheten kan komme til å utrydde deler av egen befolkning i fremtiden, i løpet av århundrer, siden det kan ha oppstått grunnlaget for et evolusjonert brudd.

Jeg forstår jo selvsagt du her argumenterer med utgangspunkt i sekundærkilder, noe som kan være greit hvis de holder mål, men i dette tilfellet handler jo diskusjonen om selve innholdet i primærkilden
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Heh, really hva da for noe? "The civilized races of man" skal liksom tolkes til å bety noe annet enn forskjellige typer mennesker? Øh, nei takk. Den visdommen der får du prakke på noen andre.
Vis hele sitatet...
Sjekket du siden som sqrt lenket til i innlegget du svarte på? Der kan du finne følgende:

In Richard Weikart's 2004 book From Darwin to Hitler: Evolutionary Ethics, Eugenics and Racism in Germany he claims:

Darwin clearly believed that the struggle for existence among humans would result in racial extermination. In Descent of Man he asserted, "At some future period, not very distant as measured by centuries, the civilised races of man will almost certainly exterminate and replace throughout the world the savage races."[10][11][12][13][14]

According to talk.origins, this is a common creationist quote mine.[15] When Darwin referred to "race" he meant "varieties," not human races.[16] (For example, in Chapter 1 of On the Origin of Species, Darwin writes "the several races, for instance, of the cabbage".) In the passage "there is nothing in Darwin's words to support (and much in his life to contradict) any claim that Darwin wanted the "lower" or "savage races" to be exterminated. He was merely noting what appeared to him to be factual, based in no small part on the evidence of a European binge of imperialism and colonial conquest during his lifetime."[17] Darwin's passage, in full context, reads:

The great break in the organic chain between man and his nearest allies, which cannot be bridged over by any extinct or living species, has often been advanced as a grave objection to the belief that man is descended from some lower form; but this objection will not appear of much weight to those who, from general reasons, believe in the general principle of evolution. Breaks often occur in all parts of the series, some being wide, sharp and defined, others less so in various degrees; as between the orang and its nearest allies—between the Tarsius and the other Lemuridae between the elephant, and in a more striking manner between the Ornithorhynchus or Echidna, and all other mammals. But these breaks depend merely on the number of related forms which have become extinct. At some future period, not very distant as measured by centuries, the civilised races of man will almost certainly exterminate, and replace, the savage races throughout the world. At the same time the anthropomorphous apes, as Professor Schaaffhausen has remarked, will no doubt be exterminated. The break between man and his nearest allies will then be wider, for it will intervene between man in a more civilised state, as we may hope, even than the Caucasian, and some ape as low as a baboon, instead of as now between the negro or Australian and the gorilla.[8]
Vis hele sitatet...
Når Darwin snakket om "savage races" og "civilized races" snakket han ikke om menneskeraser i rasebiologisk forstand, men forskjellige varianter og grupper av mennesker. Han omtalte varianter av mennesker stort sett ved varianter i hår- og hudfarge og lite annet, og vektla kultur. Synlige forskjeller var overfladiske, og mentale forskjeller var et spørsmål om "sivilisering". Når han snakket om "savage races" så mente han stammer av mennesker som levde på mindre sivilisert vis, som de han kom over på sin ferd med The Beagle, og han refererte til hvordan sivilisasjonen overtok og til en viss grad utryddet disse menneskene. Dette var en del av et argument for at alle mennesker er veldig like, og at de relativt store forskjellene mellom mennesker og våre nærmeste beslektede arter skyldes at mellomleddene er utdødd – dette i motsetning til den tidens alternative teori om polygenese – og hvordan denne forskjellen ville øke i fremtiden. Han ser ut til å ha trodd, basert på observasjoner, at verden kom til å bevege seg i en retning hvor det siviliserte, ofte hvite, mennesket presset ut alle andre menneskevarianter, og andre menneskeaper ble utryddet, men ga ikke uttrykk for at han ønsket at verden skulle bevege seg i denne retningen.

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Des...ex#Human_races
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Des...he_race_debate
Får mer og mer intrykk av at rasisme/rasebevissthet ikke er så relevant lengre.. og at det er mer snakk om kultur-hat/diskriminering?
Sosietær maniker
Hva all i verden skulle jeg lese det for?

Altså, jeg vet ikke med dere, men jeg tolker "savage races" som ganske antydende i en rasebiologisk forstand. Det var jo synd for irene at han ikke understreka dette her med kultur ytterligere. For ikke å snakke om den veldige underklassen i hans eget land. Du har selvfølgelig rett i at han var såpass storsinnet ovenfor disse villmennene at han erkjente hvor fort de kunne tilegne seg siviliserte gester og geberdelser, men når det kommer til dette med arvelighet, så er han veldig tydelig på det at trekk og vaner er svært overførbare. Premisset for hele teorien hans er jo nettopp at fordelene som akkumuleres gjennom arv gjør arten mer levedyktig, så dette var en tendens som forfulgte han gjennom alle sine bøker. Expression of Emotion in Animals and Man er godt lesestoff, forresten. Og apropos, Malthus ga ut sine absurde teorier om befolkningsvekst over et halvt århundre før Darwin kom med sin første.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Hva all i verden skulle jeg lese det for?
Vis hele sitatet...
For å få et minimum av innsikt i det du snakker om.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Altså, jeg vet ikke med dere, men jeg tolker "savage races" som ganske antydende i en rasebiologisk forstand.
Vis hele sitatet...
Men det var det altså ikke, noe du hadde forstått om du hadde vært inneforstått med konteksten og Darwins bruk av ord. Han snakket også om "races of cabbage", men mente selvfølgelig ikke forskjellige raser av kål. Han brukte da ordet i betydning "variant".

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Det var jo synd for irene at han ikke understreka dette her med kultur ytterligere.
Vis hele sitatet...
Men det gjorde han da altså, og det rimelig tydelig. Omtalen av irene i The Descent of Man var dessuten ikke fra Darwin selv, men et sitat fra W. R. Greg. Akkurat som de 57 opplistede rasene er også Darwins negative karakteristikk av irer i The Descent of Man kun et produkt av din frie fantasi.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
For ikke å snakke om den veldige underklassen i hans eget land. Du har selvfølgelig rett i at han var såpass storsinnet ovenfor disse villmennene at han erkjente hvor fort de kunne tilegne seg siviliserte gester og geberdelser, men når det kommer til dette med arvelighet, så er han veldig tydelig på det at trekk og vaner er svært overførbare.
Vis hele sitatet...
Men han var altså ikke en Lamarckist, slik at så lenge graden av sivilisering er tillært er den heller ikke biologisk arvelig. Han gjorde det helt tydelig at han mente at mentale forskjeller mellom folkeslag var i absolutt all hovedsak kulturell og ikke biologisk. Som allerede sagt.
Sist endret av Provo; 15. juni 2012 kl. 22:37.
Ifølge nyere DNA forskning blir det hevdet at rase egentlig ikke eksisterer. Absolutt alle nåverende mennesker som har blitt testet ser ut til å bevise at alle mennesker utenfor afrika kommer fra en liten gruppe mennesker som utvandret fra afrika 50 000 år siden. Derfor er det ikke vitenskapelig å diskutere rase. Forskjellige utseende på mennesker i forskjellige verdensdeler er et produkt av klimatilpasning og leveviset deres isolerte løsninger på å til å tilpasse seg omgivelsene. Hvis et hvilket som helst barn blir omplassert ved fødselen vil derfor ha muligheten til å tilpasse seg en hvilken som helst kultur og utdanning.
Hva som gjør problemet ved innvandring er i hovedsak kultur. Det er ikke rart om normenn kan irritere seg over vanene til nye folk og deres levesett og derfor ønske dem bort. Det samme skjer i Asia og andre verdensdeler når vi kommer der og irriterer lokale folk der med våre unoter og uakseptable oppførsel. Det er da ikke rart at noen ønsker oss bort.
Folk lever forskjellig og mange vil ha det på sin egen måte. Men man kan også huske på at mye av konservative muslimer etc. kanskje kan gjenspeile livssynet våre besteforeldre hadde. Kanskje våres kultur har på mange måter kommet i ubalanse eller har forandret seg veldig fort.
Det verste er jo folk som sier at de ikke liker ting Islam står for, når kristendommen også har sine ekstremister.
Sosietær maniker
Hehehe, du er sannelig bestemt på å redde ryktet til denne søkkrike turisten fra 1800-tallet. Hvorfor det, mon tro? Han var stygg nok til å bruke et svært belasta ord som han virkelig burde ha skjønt at ville bli brukt til kyniske politiske formål i en tid med ekstrem undertrykking. Ikke hadde han noen beviser for arvelighet, men kjørte uforfektet på med nybrytende teorier understøttet i prosaisk bokform. Når var det egentlig dette munnhellet kom til overflaten, dette som sier at veien til helvete er brolagt med gode intensjoner? Og man siterer da ikke sine likemenn uten å ha en viss sympati med innholdet? Som det går fram av bøkene hans, så er det tydelig at det er der landet ligger. Synes du ikke det, neivel. Deg om det. Jeg gidder ikke å flisespikke ned to bøker på to hundre sider for din del, altså. Det store poenget her er jo at folk flest ikke veit hvilke sympatier denne anglikaneren hadde. Var det faktisk slik at han simpelthen var ufattelig naiv og godtroende, så ja vel. Det hjalp ikke akkurat europeiske jøder. Undersøker du bedriftene til fetteren hans, så ringer det i hvert fall noen bjeller for meg.

Dere andre, tenk assosiasjon. Hva forbandt folk flest med ordet rase på den tida..? La meg hjelpe dere på vei. Den første boka hans het Progression of the Favoured Races in the Struggle for Life. Så kom the Descent of Man. Ser dere et mønster her? Kristne vitenskapsmenn aksepterte naturligvis ikke disse teoriene før det ble kjent at sukkerertene til Mendel videreførte trekk som følge av enhetlige treff framfor diffusjon gjennom blodet. Endelig hadde man et håndfast, reproduserbart eksperiment, noe som langskjeggene alltid blir veldig begeistra for. Dessverre var det noen tiår for seint og zionisme, nasjonalisme, klassekamp og rasisme hadde allerede fått et solid fotfeste i den politisk aktive befolkningen. Tjue år før det ble diskutert seriøst, hadde studenter over hele den engelskspråklige verden tegnet professorene sine i apeversjon på pultene.
Jeg er overhode ikke rasist eller rasebevist, men vil betegne meg selv som "kulturbevist".
Fordi at rase, hudfarge, etnisk bakgrunn, religion, kall det hva du vil har ingen betydning, men det er kulturen og miljøet der de kommer fra som gjør at mange er slik de er.

Ta muslimer som et eksempel. "De" er akkurat som alle oss andre. Men hvis de kommer fra krigsherjede østen, så kommer de ofte fra et sted der kulturen dems ligger tusen år tilbake i tid.
For vi skal ikke glemme hva "vestens religion", kristendommen, har gjort oppigjennom årene. Tenk på korstogene der de reiste verden rundt å slaktet hele byer fordi de ikke ville konvertere til kristendommen. Glem heller ikke at alle som ble sett på som medier/sjamaner ble brendt på bålet, og at de som kunne heksekunst ble druknet.

Sett "vår egen" religion tusen år tilbake og du vil se at vi står ganske likt.
Er det virkelig mulig.. Det er nesten så jeg tror jeg er offer for Poes lov her.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Hehehe, du er sannelig bestemt på å redde ryktet til denne søkkrike turisten fra 1800-tallet. Hvorfor det, mon tro?
Vis hele sitatet...
Det er selvsagt det reneste sprøyt. Jeg er ikke ute etter å redde ryktet til noen som helst. Men når du lirer av deg ravende idiotiske utsagn som beviselig er gale så er det på sin plass å fortelle deg det.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Han var stygg nok til å bruke et svært belasta ord som han virkelig burde ha skjønt at ville bli brukt til kyniske politiske formål i en tid med ekstrem undertrykking.
Vis hele sitatet...
Belastet nå, ikke belastet da. Det er dessuten ikke slik at ordet "rase" er belastet i alle sammenhenger nå heller. Når man snakker om rase i dag så er det i betydning undergrupper av en art hvor gruppene er tilstrekkelig morfologisk og genetisk forskjellige, men ikke så forskjellige at de kvalifiserer til å være egne arter/underarter. På Darwins tid hadde ikke Mendels arbeid blitt kjent, og gener var i veldig stor grad helt ukjent. Dette medførte at morfologien var alt man hadde å gå på, og rase var altså enda mer diffust definert og skjønnsbasert enn i dag. Begrepet ble hyppig brukt for å beskrive folkegrupper som hadde forskjellig utseende, og var så utbredt og vanlig at det blir renspikka sprøyt å si at begrepet var belastet. Darwin brukte ordet i betydning "variant" (for øvrig uten å antyde noen biologisk kvalitetsforskjell mellom variantene), noe som jeg allerede har påpekt ved å vise til når han snakker om "races of cabbage". Det kan virke rasistisk for oss når vi leser ord som "savage races" og "the Negro", men dette var helt vanlige ord den gangen som var brukt av alle, og ikke bare en liten gruppe rasister som i dag.

Det foregikk på den tiden et arbeid i å definere hva raser egentlig var for noe, og hvor store forskjellene var mellom det de da kalte menneskeraser. Noen mente gruppene var grunnleggende forskjellige, i så stor grad at de ikke hadde felles biologisk opphav, mens andre mente forskjellene var små og overfladiske og at mentale forskjeller var i all hovedsak en følge av kultur. Den ledende antropologiske oppfatningen var den førstnevnte (polygenisme), mens Darwin var i den siste gruppen (monogenisme), og mente spørsmålet om hva menneskeraser var fra et biologisk og antropologisk perspektiv var et meget viktig spørsmål. En av grunnene til at han mente dette var viktig var at han var en sterk motstander av slaveri, og mente det var en grusom praksis.

Vi kan jo se hva Darwin selv skrev på side 231-232 i Descent, i en tid hvor rasisme og polygenisme var ledende tanker:
Although the existing races of man differ in many respects, as in colour, hair, shape of skull, proportions of the body, &c., yet if their whole organisation be taken into consideration they are found to resemble each other closely in a multitude of points. Many of these points are of so unimportant or of so singular a nature, that it is extremely improbable that they should have been independently acquired by aboriginally distinct species or races. The same remark holds good with equal or greater force with respect to the numerous points of mental similarity between the most distinct races of man. The American aborigines, Negroes and Europeans differ as much from each other in mind as any three races that can be named; yet I was incessantly struck, whilst living with the Fuegians on board the Beagle, with the many little traits of character, shewing how similar their minds were to ours; and so it was with a full-blooded negro with whom I happened once to be intimate.
Vis hele sitatet...
Darwins teorier gikk altså rett i strupen på den utbredte rasismen, og støttet den aldeles ikke opp slik du pinlig uvitende påstår.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Og man siterer da ikke sine likemenn uten å ha en viss sympati med innholdet?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig kan man det! Ikke bare kan man det, det er meget vanlig, og gjøres for eksempel hvis man skal diskutere rundt et tema eller komme med argumenter for et alternativt synspunkt. En kan begynne å lure på hvor mye sakprosa du leser.

Ta nå dette sitatet om irene som eksempel. Hvis du leser de etterfølgende avsnittene så vil du se at han diskuterer hvorvidt det stemmer at "the superior class" vil presses ut og utryddes av de fattige, skjødesløse og umoralske fordi de får flere barn i yngre alder, og bruker Gregs sitat som et eksempel på denne oppfatningen. Hans konklusjon er at dette neppe er tilfelle, av en rekke årsaker, og han er altså uenig i det han siterer.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Som det går fram av bøkene hans, så er det tydelig at det er der landet ligger. Synes du ikke det, neivel. Deg om det. Jeg gidder ikke å flisespikke ned to bøker på to hundre sider for din del, altså. Det store poenget her er jo at folk flest ikke veit hvilke sympatier denne anglikaneren hadde. Var det faktisk slik at han simpelthen var ufattelig naiv og godtroende, så ja vel. Det hjalp ikke akkurat europeiske jøder. Undersøker du bedriftene til fetteren hans, så ringer det i hvert fall noen bjeller for meg.
Vis hele sitatet...
Som er et kjent historisk faktum, Darwin var faktisk av de som tok til motmæle mot en veldig utbredt holdning om at forskjellen mellom folkegrupper var stor og dyptgripende.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Dere andre, tenk assosiasjon. Hva forbandt folk flest med ordet rase på den tida..?
Vis hele sitatet...
Undergrupper med en viss forskjell i morfologi. Når det kommer til hva disse forskjellene kom av, spesielt hos mennesker, så var det i stor grad et åpent spørsmål, som sagt, og Darwin var av en oppfatning av at disse forskjellene var minimale og uvesentlige, som sagt.

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Den første boka hans het Progression of the Favoured Races in the Struggle for Life. Så kom the Descent of Man.
Vis hele sitatet...
Igjen!?
Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, det var On the Origin of Species by Means of Natural Selection, or the Preservation of Favoured Races in the Struggle for Life, en tittel som ble kortet ned til The Origin of Species i sjetteutgaven. Ordet "rase" var da brukt med en rent biologifaglig betydning, og ikke som en kategorisering av mennesker.
Vis hele sitatet...
Har du i det hele tatt lest Origin? Det er jo skrikende åpenbart at denne bruken av begrepet "rase" ikke har noe med mennesker å gjøre, men at det omhandler det som er temaet for hele boka: hvordan evolusjon drives gjennom at enkelte varianter overlever på bekostning av andre! Det står ingenting om hvordan ting burde være, kun hvordan utviklingen av de forskjellige arter foregår. Enten har du ikke lest boka eller så har du ikke forstått et eneste lite kvekk av den.
Sist endret av Provo; 16. juni 2012 kl. 09:14.
Siden dette har utviklet seg til ca samme debatt som tråden jeg stengte tidligere, med en relativt unødvendig avsporing så tror jeg at jeg lar tråden stoppe her.