Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3153
Hei, jeg har et seriøst spørsmål til noen som forhåpentligvis har peiling.
Dette er saken:
Jeg har nylig oppdaget at jeg har inkassogjeld, og har en mor som kaster regninger - og sier at de er betalt, eller ikke sier noe om at de er kommet.
Disse sakene jeg har fått på meg er fra studietiden min (da jeg hadde adresse hjemme), så dette er saker jeg ikke har merket (ikke abbonnement, eller noe som blir sperret/gir beskjed) på det daglige livet.
Hadde tenkt å ta lån til leilighet, men dette går da ikke - og gjelden min er nok på rundt 100k etter alle disse år med renter og omkostninger.
Jeg er i full jobb, og tjener greit.
Ikke foreslå å bruk hele min månedslønn til gjeld, da jeg, som alle andre har utgifter til bolig, mat, bil etc - og jeg har ingen problemer med å betalt 6-10k pr mnd i et par år for å bli kvitt dette, men jeg hadde heller sett at jeg ble kvitt betalingsanmerkningene asap slik at jeg får forsikringer/abbonnement etc, spesielt siden renter og omkostninger er ekstremt høye innen inkasso ift lån fra bank/kreditt.
Og min mor kommer ikke til å betale, da hun har personlige problemer med økonomi, så det er et dødfødt forslag.
Fins det noen institusjoner som gir lån til personer med dårlig kredittvurdering?

Takk på forhånd for gode svar.
Sist endret av aerospacemaker; 11. januar 2012 kl. 11:55.
Ta kontakt med din kreditor, da har du mulighet til å forhandle frem nedbetalingsplan, få redusert gjelden osv.

Forklar situasjonen din og de vil kanskje være behjelpelig med å få slettet anmerkningene dine.
Betalingsanmerkninger varer vel vanligvis i 3 år for privatpersoner (vet ikke hvor nylig disse kom i ditt tilfelle). Likevel er det sånn at de fleste banker gjør en mer totalvurdering hvis du viser at du kan disponere gjelden og har "ryddet opp" i forholdene.

Det å skylde på andre (uansett hvor mye sant det er) gir nok lite troverdighet i banken. For de ønsker nok helst kunder som tar hånd om egen privatøkonomi uansett hva som skjer :-). Så kort fortalt, hvis du har en bank du har hatt et kundeforhold med litt varighet i så ville jeg tatt en prat med en rådgiver der og høre hva som må til for at du skal få lån (tipper de krever sikkerhet eller sparevilje, eller begge deler).

Alternativt hvis du bor på et mindre sted, forsøk den lokale sparebanken. De er ofte litt rundere i kantene.
Luksusfellen passer vel ikke helt, da jeg ikke har levd som "kongen på haugen" uten å betale regningene mine.
Jeg skjønner også at det å skylde på noen andre ikke vil funke i en bank/finansinstitusjon, da jeg i bunn og grunn er personlig ansvarlig for gjeld som tilkommer i mitt navn.
Jeg betalte alle andre regninger, altså de jeg fikk vite om, og som ble sendt til hybelen jeg bodde på.
Ellers takk for gode svar, setter pris på enda mere feedback om noen har noe.

* Har forresten tatt kontakt med Lindorff nå på mail for å få informasjon om min fulle gjeld, og til hvilke kreditorer den tilhører.
Sist endret av aerospacemaker; 11. januar 2012 kl. 12:21. Grunn: Oppdatering
Sitat av aerospacemaker Vis innlegg
Luksusfellen passer vel ikke helt, da jeg ikke har levd som "kongen på haugen" uten å betale regningene mine.
Jeg skjønner også at det å skylde på noen andre ikke vil funke i en bank/finansinstitusjon, da jeg i bunn og grunn er personlig ansvarlig for gjeld som tilkommer i mitt navn.
Jeg betalte alle andre regninger, altså de jeg fikk vite om, og som ble sendt til hybelen jeg bodde på.
Ellers takk for gode svar, setter pris på enda mere feedback om noen har noe.
Vis hele sitatet...
Hvor mye er inntekten din?

Husk å ringe kreditorene, og prøv å få samlet poster i en håndterlig nedbetalingsplan.

Jeg mener det lønner seg å betale de minste kravene først.
Slik eg tolker det du skriver så kommer posten hjem til der du bor, hvor også moren din bor og som er den som mottar post. Og kaster en del som ikke burde vært kastet. Hvorfor hun kaster regninger adressert til deg er for meg en gåte, men skal unngå å spekulere i det her.

Om det er noelunde slik det foreligger så er det jo åpenbart at du ikke kan stole på at alt som er adressert til deg faktisk kommer til deg. Og det er svært, svært alvorlig. Det første du bør gjøre er derfor å opprette en postboks i ditt navn, som kun du har nøkkel til. Deretter foretar du en adresseendring hos alle du har et kundeforhold til og gjeld til, til postboksadressen. Nå har du full kontroll på alt som kommer til deg.

Deretter foretar du en kredittvurdering på deg selv. Gjør dette hos de tre kredittvurderingsselskapene i Norge(Lindorff, Experian og Dun & Braastedt. Du vil da motta et gjenpartsbrev hvor ALLE registrerte anmerkninger er listet opp. Dette er første ledd i å få oversikt.

Andre ledd er å sette i sammen ei liste over alle inkassoselskap i Norge, sende de et kort brev hvor du ber om oversikt om du har noe gjeld utestående hos de, hvor mye det er snakk om(både hovedstol, renter og gebyrer hver for seg) og hvilke kreditorer det er snakk om.

Når det er gjort lager du deg ei liste over alle kreditorer, hvor mye du skylder totalt, hvor mye av beløpet som er renter og hvor mye som er gebyrer.

På alle saker hvor du skylder over 15k prøver du å inngå en betalingsavtale med inkassoselskapet med en månedlig sum du klarer å betale. Hver måned. Disse sakene lar du nå gå etter avtalen og så konsentrerer du deg om de andre sakene.

Resten av sakene, på 15k eller mindre, sorterer du først etter om det er anmerkninger på de eller ikke, og deretter etter total gjeldssum og deretter hvor mye som er renter. Nå skraper du sammen penger hver eneste måned, så mye du klarer, og betaler først ned den øverste saken, deretter sak nr to osv helt til alle sakene er nedbetalt. Da er du kvitt ALLE småkravene dine. Med normalt god inntekt bør du klare dette på 4-5 måneder.

Deretter sikter du deg inn på de store kravene. Først de med anmerking og deretter de uten. Før du nå betaler ned kravet tar du kontakt med inkassoselskapet, og tilbyr de et sluttoppgjør(kontant), dersom du får en avtale om å betale hovedstol pluss halvparten av rentene og gebyrene. De aller fleste selskapene vil gå med på dette, og da vil du kutte gjelden mye samt bli fortere ferdig. Dette fungerer best om du har inngått en avtale om lavt avdrag pr måned når du inngikk en nedbetalingsavtale.

Lykke til.
Sist endret av nomore; 11. januar 2012 kl. 12:44.
Geek på deltid
SteInMetz's Avatar
Ikke bare ta kontakt med Lindorff, det er kun et selskap.

Anbefaler: http://www.inkasso.no/, der kan du velge "Gjeldsforespørsler" på hovedsiden, og spørre "alle" selskapene på engang, om hva som er registrert på deg.

Sitat av inkasso.no
Norske Inkassobyråers Forening har valgt å kreve kryptert kommunikasjon ved innsendelse av gjeldsforespørsler. Ved å trykke på linken ovenfor startes et krypteringsprogram. Trykk "kjør" 2 ganger og det starter. Skriv inn din melding, legg ved eventuelle vedlegg og trykk "send kryptert". Meldingen vil inntil videre dekrypteres hos oss og sendes videre til inkassobyråene i Norge i ordinært format. Det vil ta fra et par dager til noen uker før du får svar (dersom de har noe registrert på deg). Vi gjør oppmerksom på at du, dersom du ber om å få eventuell informasjon fra byråene tilbake pr. epost vil dette ikke være i kryptert format fra byråene. Fortrinnsvis sendes svarene i ordinær post.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for all respons.
Har gjennomført noen av rådene, bla.a gjeldsforespørsel via inkasso.no.
Vil bare påpeke at jeg ikke lenger får posten hjem til mor, får den til min nåværende adresse, som jeg flyttet til rett før jul - så nå skal dette bli i orden.
Jeg tjener btw 350-400k i året, så nedbetaling er ikke noe problem - jeg hadde bare gjerne sett at dette kunne bli samlet i ett lån e.l.
En ting jeg lurer litt på... Det skal jo en del til å få betalingsanmerkning (Altså x-antall purringer=Veldig god tid) Du burde vel visst at det var noen regninger du skulle betalt?

Det er ikke ment som kritikk i den forstand... Men jeg lurer jo litt da...
Det lurte jeg også på, at de ikke engang hadde ringt meg - da noen av kravene var over 2 år gamle..
Sitat av aerospacemaker Vis innlegg
Det lurte jeg også på, at de ikke engang hadde ringt meg - da noen av kravene var over 2 år gamle..
Vis hele sitatet...
Tror FarmerJoe heller mente hvordan DU ikke visste at regningene ville komme. Man får jo ikke regninger tilsendt uten videre, men som et resultat av at man mottar/har mottatt en tjeneste eller vare.

Med andre ord, er det ikke normalt å ha en viss oversikt over hvilke regninger man forventer at skal komme? Og når regningene ikke kommer, hvorfor stilles det ikke spørsmålstegn ved dette? Har f.eks. din mor påstått at alle regningene som har kommet til deg er blitt betalt, og dette er årsaken til at du ikke har tenkt mer over manglende regninger?
Kjenner et par som har inkasso på rundt 100k. Merkelig sum som går mye igjen det der. Gå i dialog med inkasso selskap så snart som mulig. De er 9 av 10 ganger alltid hjelpsomme med å hjelpe deg å betale til dem.
Grunnen til at 100k ofte går igjen er ikke mer magisk enn at folk som har 80-130k i inkassogjeld ofte runder det av til "ca 100k". Samt at det er en typisk gjeldssum hvor betjeningen begynner å svikte, og deretter havner til inkasso. I realiteten er gjelden mye, mye mer, men det er den siste summen som vedkommende husker fra det siste brevet de faktisk åpnet.
Det har seg slik at den største posten for min gjeld er skolepenger for mitt siste år på skolen, noe min mor fortalte meg at hun betalte. Særdeles underlig at jeg ikke fikk direkte beskjed fra skolen..
Nå begynner jeg i allefall å få oversikt over hva jeg skylder, og det ser ut som det er litt mindre enn først antatt - det skal ihvertfall ikke være noe problem å få betalt det, men det tar nok et år eller to

Takk for alle råd etc, spesielt det om gjeldsforespørsel via inkasso.no!