Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  82 7186
I midten av august flytter jeg og sambo inn i ny leilighet!

100 kvadrat, alle hvitevarer og noen møbler inkludert, samt badekar (yezzz!), pluss TV.

Sentralt i Oslo.

7000kr i måneden, pluss strøm og Get-abonnement
Sist endret av Wolfe707; 2. august 2011 kl. 19:14.
lol pappa kjøpte leilighet på ca 120m² på frogner til 7.5mill for 2 år tilbake med 3k i fellesutgifter... mens mamma fikk en svært hus på 250m² for 5 mill med garasje på østkanten
53kvm 3500 inkl strøm/internet og fellesavgifter. Oslo sentrum

+ full møblert med kjøleskap tv, vaskemaskiner, bestikk osv
Sitat av CT705 Vis innlegg
53kvm 3500 inkl strøm/internet og fellesavgifter. Oslo sentrum

+ full møblert med kjøleskap tv, vaskemaskiner, bestikk osv
Vis hele sitatet...
Høres ut som en usedvanlig god deal! Må du gi huseier litt "fotmasasje" en gang i uken i tillegg?
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Høres ut som en usedvanlig god deal! Må du gi huseier litt "fotmasasje" en gang i uken i tillegg?
Vis hele sitatet...
Nope, men huseier er familie så jeg har fått en litt familierabatt lol
Betaler 3900,- (leier med en kompis, så 7800 totalt) ekskludert strøm for 60 kvm på Vålerenga. Leier gjennom Obosmedlemskap så får jo en relativt god deal. Umøblert, forresten.

Vanlig pris er vel 5000-6500,- per pers relativt sentralt i Oslo hvis man leier to og to, og rundt 4.000,- hvis man bor i kollektivt. Bor man alene (og ikke på en crappy 15kvm studenthybel), må man nok regne med rundt 8000,- og oppover for noenlunde sentrale strøk.
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
I midten av august flytter jeg og sambo inn i ny leilighet!

100 kvadrat, alle hvitevarer og noen møbler inkludert, samt badekar (yezzz!), pluss TV.

Sentralt i Oslo.

7000kr i måneden, pluss strøm og Get-abonnement
Vis hele sitatet...
NEI?! Det klarer jeg ikke tro på altså! Det er 7000kr på hver?
Det beste er å eie et hus eller 3 i nord-norge
her i byen syns jeg at vi får mye for pengene. for 8000kr får en 108kvm stor leilighet. jeg var så heldig og få leie ca 80kvm for 4600, blokk leilighet, 2sov, strøm, tvkanaler og nett kom utenom.
Boligprisene er heller ikke så avskrekkende her fortiden.
Gjennomsnittslønn i Norge er høyere sammenlignet med andre europeiske land. Jeg vil nok tro at boligprisene stort sett samsvarer med dette. Har sett på hus i Sverige og Danmark, og ja.. Det er rimeligere, men så må vi huske at vi tjener bedre!
Og, selvsagt så har den geografiske plasseringa mye å si. Det koster mer for leilighet/hus i trondheim enn hva det gjør på røros. Sier seg selv..!

Dette er min mening, regner med å bli voldtatt av kritikk..!
130kvm 5500,- inkl strøm og internett, leier selv ut to leiligheter på 70 og 80kvm til 6500 og 7000 pr mnd uten strøm.
Sist endret av FarmerJoe; 2. august 2011 kl. 22:57.
Fauchald: Du har helt rett. Det er meningsløst å si at norske boligpriser er høye uten å sammenlikne boligpris vs gjennomsnittsinntekt med andre land.

Men når det er sagt så synes jeg boligsituasjonen for studenter i Trondheim er ganske forferdelig, spesielt når en tenker på at studentlånet ikke er tilstrekkelig. Jamfør linken Torepeia delte: http://www.adressa.no/student/article1665182.ece
Jeg betaler 5500/mnd, alt unntatt internett inkludert, midt i Trondheim sentrum (I krysset mellom Nordre og Dr. gate). Vi er to stk. som deler leiligheten, og vi har ca. 50kvm. Nå til dags er det ganske greit, jeg flyttet inn her for tre år siden (det var dyrt da, men markedet har tatt igjen den prisklassen, for å si det slik), har ikke tenkt å la denne hybelen gå før jeg flytter fra byen for å si det slik.

Boliger i de store norske byene er faktisk billige sammenliknet med storbyer i utlandet sett i forhold til konsumprisindeksen. Jeg er sjeleglad for at jeg går inn i et yrke som er meget godt betalt om noen år, så jeg slipper å bekymre meg så mye for å ha råd til bopæl relativt sentralt.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Noen som vet om det finnes noen lister over hvor mye boliger har gått for i det siste? Altså solgte boliger, ikke leide boliger?
En kompis hadde 16kvadratmeter for 6000,- eks strøm i mnd. (Studentbolig.)
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av CT705 Vis innlegg
Nope, men huseier er familie så jeg har fått en litt familierabatt lol
Vis hele sitatet...
Du ville bare dele det med oss selv om det er helt urelevant for de fleste?

Jeg betaler helt gjennomsnittlig pris, uten å ligge med familiemedlemmer.
Betaler 3000,- i leie inkl. Strøm, internet og kabel-TV for en hybel på 12m2 i Tromsø.
5-6 km fra byen med bussholdeplass og Coop Prix 100 meter unna

Men så deler jeg dog kjøkken og stue med 3 andre og bad med 1 annen
Sist endret av Atuhl; 18. august 2011 kl. 04:29.
I løpet av 5 år her som vi har bodd i oslo så har prisen steget med 450-500 tusen ca Det er sykt !

man kan se her hva som ble solgt ogsånt tilk hvilken pris

http://forbruker.akersposten.no/eiendomsbasen/
Sist endret av Lakselv2k; 18. august 2011 kl. 04:53.
flytta akkurat fra gamle boligen i trondheim 45kvm sliten kjellereleilighet. Leide for 6500kr u/strøm for 4 år siden til i dag. Når vi flytta var det blodkamp for å få den til 9500kr u/strøm
Protip: Spar cash i BSU og kjøp dere noe.
Selv gikk jeg fra å leie for 9.900,- i mnd, til å kjøpe en 70m^2 leil midt i sentrum for 1.85m. I renter og fellesutgifter betaler jeg nå 5000.- , så har halvert på å kjøpe. Dette er riktignok i en mindre by på vestlandet, men konseptet "å kjøpe er ofte billigere enn å leie" tror jeg står til lags de fleste steder.

For øvrig er det ikke så dyrt å bo i Norge, sammenlignet med inntekten vår. Å ikke sammenligne, blir som å si at "bensin er dritdyrt i norge" eller "melk er dritdyrt i norge" - nei. Det er ikke det.
Sitat av nightLook Vis innlegg
Protip: Spar cash i BSU og kjøp dere noe. .
Vis hele sitatet...
Word! Gikk fra 50kvm i Holmenkollen, ett soverom, for 25' i måneden. Etter nylig kjøp er det 15' i nedbetaling på lån for 130kvm. Å leie er dumt, invisteringen for kjøp må man ta før eller siden - jo før, jo bedre!
Selv solgte jeg akkurat leiligheten min på vestkanten av oslo for 3 mill. 90 m2
Norge er et land med avvikende boligpriser fra mange andre land, noe som i stor grad skyldes politiske valg i etterkrigsårene. Det er få andre land hvor det er så skattemessig gunstig å eie sin egen bolig, og vi har dermed langt flere selveide boliger enn f.eks. England. Den politikken som ble ført hvor det var en målsetning at alle skulle eie selv har også utviklet en kultur hvor et av målene i livet er å kjøpe sin egen bolig.
En av konsekvensene er da at boliger bygges for at folk skal kjøpe dem, ikke for at de skal leies ut. Dette får konsekvenser for de valgene som gjøres av utbygger, samt at det fører til en annen modell og tankegang for finansiering.

Dette er spekulasjoner fra min side, men jeg tror at et skattesystem som ikke var like gunstig ville ført til lavere leiepriser. Det er to årsaker til dette; Den første er at høyere beskatning (aka. lavere skattefradrag) på bolig ville gjort at prisene ble lavere siden totalregnestykket ville blitt annerledes. Kjøpekraften beregnes i dag på renter etter skatt, i stedet for bare renter.
Den andre grunnen er at jeg tror det ville blitt bygd flere billige og enkle boliger, da kravene i et leiemarked er lavere enn i kjøpsmarkedet. En leid bolig er enkel å bli kvitt, mens det er en ganske stor og dyr prosess å selge bolig.

For studenter og ungdom er noe av årsaken også at de ønsker seg nært sentrum. Noen ganger av transporthensyn, men som oftest av bekvemmelighetsårsaker. Leilighet/hybel i Oslo sentrum vil alltid være dyrt. Der konkurrerer du ikke bare med studenter, men også single menn på 28 som tjener godt på konsulentjobben sin og ikke trenger så mye mer enn seng og stekeovn. På den annen side, jeg studerte et halvt år i Santa Barbara, California. Der betalte jeg ~3500 i måneden for å dele soverom; vi var da fire personer i en treroms på ca 50kvm.
Sitat av Vaultboy Vis innlegg
NEI?! Det klarer jeg ikke tro på altså! Det er 7000kr på hver?
Vis hele sitatet...
Nope! Men vi har "juksa", da. Tanta til sambo har fått jobb i Brüssel, så vi leier leiligheten deres de neste tre åra
Jeg betaler ca. 6800kr eller 875 euro om dere vil for det som vel er 50kvm, 2 soverom, 2 bad og stue/kjøkken i ett ca en halvtime utenfor Dublin sentrum. Her har jeg en rimelig gjennomsnitling irsk lønn på 23500 euro eller 185 000 kr i året. Rimelig dyrt her også!
Irland er jo en av de plassene man kan gjøre røverkjøp på boliger. Finnes jo noen store byggefelt med nærmest bare tomme hus Men dette er vel litt lengre unna dublin ja Men kan anbefale å kjøpe brukt uansett hvor man er i Norge om man har tenkt å være der 5 år eller mer, sikrere investering finner man ikke.
Norskehesten
Alden's Avatar
eier en leiglighet på ca 70kvm 30min fra bergen sentrum. regner med å selge den for 1.700.000kr. skal kjøpe hus på øslandet nannestad/eidsvoll for samme pris med ca 1mål eiendom
Leier et 1 1/2 etasjes hus på ca 90kvm grunnflata med kjeller og stor hage for kr 6000 i måneden, strøm og internet kommer i tillegg.Dette er ca 10 min kjøring fra Hamar.
Sist endret av diabolus; 18. august 2011 kl. 12:01.
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Sitat av Atuhl Vis innlegg
Betaler 3000,- i leie inkl. Strøm, internet og kabel-TV for en hybel på 12m2 i Tromsø.
5-6 km fra byen med bussholdeplass og Coop Prix 100 meter unna

Men så deler jeg dog kjøkken og stue med 3 andre og bad med 1 annen
Vis hele sitatet...
Da bor du rett ved ekskjæresten min, da.


------------------

Jeg bor ganske sentralt i Stavanger sentrum, leiligheten er ca 120 kvm - jeg bor her med 2 jenter og deler ett stort bad, så har jeg tatt over det ene lille ('guttebadet'). Har et soverom på ca 9kvm og et kontor på rundt 14kvm.
Leie er 3090 i mnd + strøm og internett.
Jeg betaler 4600 for ca. 50m2 i voiebyen i kr.sand, med hage og internet.
Det er jo idiotisk å leie tett inntil byene hvis du har mulighet til å bo litt utenfor, siden leien synker drastisk bare 10-15min gåtur unna byen.
Sist endret av Cybergasm; 18. august 2011 kl. 12:19.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Jeg har da klart meg til oslo på 18 minutter også hvis det var farten min du var spenstig på.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler egentlig på at du har klart det på 18 minutter, for med tanke på hvor mye sivilpoliti det er på veiene inn til Oslo kan du ikke kjøre sånn uten å bli tatt i lengden. I tillegg er trafikken inn til Oslo et helvete for det meste.

50 000m / 1080s
= 46,296m/s

46,296m/s * 3,6
= 166,667km/t

Uansett, hvis du pleier å holde en snittfart på 120-170km/t på veiene inn til Oslo hver dag, så skal du ha veldig flaks for å ikke bli tatt. Med tanke på hvor treig trafikken inn til Oslo ofte er, så må du også kjøre godt over 200km/t der du kan for å ta igjen stopp/bremsing for andre biler osv.
Sist endret av drittunge; 18. august 2011 kl. 14:14.
Kanskje til " velkommen til oslo " skiltet ellers når man nærmer seg enten fra gjelleråsen og ned mot sinsenkrysset/ eller mot sogn fra sandvika så er man relativt fucked hvertfall fra klokka 14-19. :P Ikke for å nevne carl bernersplass og helsfyr så sykt kø der hver jævla dag fuckings dritt
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Sitat av Lakselv2k Vis innlegg
Kanskje til " velkommen til oslo " skiltet ellers når man nærmer seg enten fra gjelleråsen og ned mot sinsenkrysset/ eller mot sogn fra sandvika så er man relativt fucked hvertfall fra klokka 14-19. :P Ikke for å nevne carl bernersplass og helsfyr så sykt kø der hver jævla dag fuckings dritt
Vis hele sitatet...
Tja, så lenge man ikke kjører gjennom slike steder 08-08:40 eller 15-17 har man null problemer.

Er uansett snikeveier de fleste plasser, så man kan velge alternative ruter underveis.

CBP og Helsfyr har ingenting på Alnabru \ Hvam \ Lysaker, take it fra en fyr som kjører 40k+ km i året i oslo.

Sitat av drittunge Vis innlegg
Jeg tviler egentlig på at du har klart det på 18 minutter, for med tanke på hvor mye sivilpoliti det er på veiene inn til Oslo kan du ikke kjøre sånn uten å bli tatt i lengden. I tillegg er trafikken inn til Oslo et helvete for det meste.

50 000m / 1080s
= 46,296m/s

46,296m/s * 3,6
= 166,667km/t

Uansett, hvis du pleier å holde en snittfart på 120-170km/t på veiene inn til Oslo hver dag, så skal du ha veldig flaks for å ikke bli tatt. Med tanke på hvor treig trafikken inn til Oslo ofte er, så må du også kjøre godt over 200km/t der du kan for å ta igjen stopp/bremsing for andre biler osv.
Vis hele sitatet...
Er ikke unormalt at jeg ligger over 140 inn til oslo nei, gjerne 3-5 ganger i uken.
Jeg kjører utenom rushene og da er det generelt lite problemer sålenge søringkukene har husket å legge om dekk før vinteren.
Sist endret av AtXbYeA; 18. august 2011 kl. 23:12.