Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 852
Hei!
Jeg fikk utskrevet 15 mg med Sobril for ca. 1 måned siden for angst/søvn, og jeg føler selv at 15-30 mg per dag har holdt (alltid 1 dose, ikke flere). Dette også for at jeg har skrekk for legemidler generelt.

Etter ca. 10 dager gikk jeg til legen og sa at det var liten effekt, og i stedet for å gi meg høyere/hyppigere doser, fikk jeg utskrevet Stesolid (5 mg). Jeg prøvde dette i ca. 15 dager med varierende doser (5 - 10 mg til dagen). Her også bare 1 dose per dag. De siste dagene tok jeg kun 5 mg per dag i stedet for 10 mg.

Etter 15 dager seponerte jeg dette og gikk tilbake til Sobril fordi jeg ikke følte Stesolid var bra for hodet. Fikk utrolig ekle mareritt av Stesolid, og jeg følte at det rett og slett ble for mye enn det jeg ville det skulle oppnå (er ikke ute etter rus).

Nå har jeg gått på 15 mg Sobril i et par dager, men jeg kjenner at jeg heller vil leve med angsten, og Alimemazinen jeg har fra før av gjør at jeg faktisk sovner lettere enn medisiner nevnt over.

Så kommer spørsmålet:
Kan jeg nå seponere Sobril, eller er det lurt å trappe ned?
Jeg føler at jeg er psykisk sterk (etter mange jævlige hinder i livet generelt), men er greit med erfaringer før jeg bare stopper helt.
Føler også det kan være greit å spør andre enn bare legen siden hen ikke har prøvd å være i mine sko selv!

Hilsen mann 37!
Sist endret av Anonymkar1234; 2. februar 2025 kl. 23:29.
Siden du er psykisk sterk, hva enn det betyr så kunne du fint stått på nesten 10 ganger så høy dose å sluttet problemfritt. Benzo er ikke så hinsides sinnsykt avhengighetsskapende men skulle tro etter å ha lest litt her inne.

Angsten du velger å leve med er kanskje lett nervøsitet hos andre personer. Du har brukt sobril over en så kort periode, i en så lav dosering at det ikke ville ha vært noe å trappe ned fra uansett. Vanligste å bruke er diazepam ved nedtrapping, er bare å kaste resten du har, eller kanskje spare det til tannlegen eller når du skal ut å fly feks
Sitat av C_ban@CnO Vis innlegg
Siden du er psykisk sterk, hva enn det betyr så kunne du fint stått på nesten 10 ganger så høy dose å sluttet problemfritt. Benzo er ikke så hinsides sinnsykt avhengighetsskapende men skulle tro etter å ha lest litt her inne.

Angsten du velger å leve med er kanskje lett nervøsitet hos andre personer. Du har brukt sobril over en så kort periode, i en så lav dosering at det ikke ville ha vært noe å trappe ned fra uansett. Vanligste å bruke er diazepam ved nedtrapping, er bare å kaste resten du har, eller kanskje spare det til tannlegen eller når du skal ut å fly feks
Vis hele sitatet...
Først og fremst, takk for kjapt svar!
Burde kanskje ha utdypet meg mer angående "psykisk" sterk, men er i full jobb, har det generelt bra i livet og har for tiden ingen store utfordringer utenom angsten/søvnen jeg beskrev.

Etter å ha lest flere innlegg her inne, så er jeg nok på en relativ mild skala på det som kalles angst.
Og ja, du har helt rett i at jeg skrev dette innlegget fordi Benzo så ut til å være en av værstingene når det kommer til fysisk avhengighet og abstinenser som medfølger…

Jeg velger altså å seponere fullstendig fra nå av, og sparer nok heller til nødsituasjoner.
Benzo er noe av det kjipeste som er å komme seg av, men etter så kort tid ville jeg bare stoppet.
Kan kanskje bli litt urolig og dårlig i magen, men sannsynligvis ikke noe mer enn det.
siden du ikke har brukt det så lenge burde det gå helt fint. jeg gikk selv på tidenes psykiske smell etter å brukt 30 mg i en måned. så pass på bruket i fremtiden. jeg trappet dog ikke ned, sluttet på dagen. noe legen mente skulle gå bra, men gikk til helvete.
Siden du har brukt en lav dose i en kort periode (ca. 1 måned), er det liten risiko for alvorlige abstinenssymptomer. Du kan prøve å trappe ned Sobril gradvis for å være på den sikre siden, spesielt hvis du har opplevd ubehagelige bivirkninger fra Stesolid. Hvis du føler deg trygg på å slutte brått, kan du gjøre det, men vær forberedt på at du kan oppleve et dager med økt angst eller søvnproblemer. Etter min erfaring er det verre å slutte å drikke kaffe, Sobril gjør deg ikke veldig abstinent.

Evt. Reduser fra 15 mg til 10 mg i noen dager, deretter til 5 mg i noen dager. Og da kan du bare slutte brått.
Sitat av Antonym Vis innlegg
Siden du har brukt en lav dose i en kort periode (ca. 1 måned), er det liten risiko for alvorlige abstinenssymptomer. Du kan prøve å trappe ned Sobril gradvis for å være på den sikre siden, spesielt hvis du har opplevd ubehagelige bivirkninger fra Stesolid. Hvis du føler deg trygg på å slutte brått, kan du gjøre det, men vær forberedt på at du kan oppleve et dager med økt angst eller søvnproblemer. Etter min erfaring er det verre å slutte å drikke kaffe, Sobril gjør deg ikke veldig abstinent.

Evt. Reduser fra 15 mg til 10 mg i noen dager, deretter til 5 mg i noen dager. Og da kan du bare slutte brått.
Vis hele sitatet...
Jeg har bare 15 mg tilgjengelig, og det er ingen delestrek på disse. Er heller ikke interessert i å bestille ny legetime for å så betale for en helt ny pakke på 10 mg som har delestrek.
Etter det jeg har lest, vil det være uberegnelig å dele 15 mg tablettene, siden det ikke er garantert samme dose på hver delte side (?).

Er på 2. dag nå uten, og som en annen person sa litt lengre oppe, merker jeg egentlig bare en del ubehag i magen, ikke noe annet. Føler det kanskje blir feil å starte på 10 mg igjen nå som jeg faktisk har stoppet. Kjenner heller ingenting av abstinenser så langt.

Det eneste jeg må dosere bedre er sovemedisinen min
Ble heeelt zombie av bittelitt for mye, og har helt elleville drømmer (nå på 6. type sovemedisin).

Sitat av cernyl Vis innlegg
siden du ikke har brukt det så lenge burde det gå helt fint. jeg gikk selv på tidenes psykiske smell etter å brukt 30 mg i en måned. så pass på bruket i fremtiden. jeg trappet dog ikke ned, sluttet på dagen. noe legen mente skulle gå bra, men gikk til helvete.
Vis hele sitatet...
Takk for at du deler erfaringen din!
Jeg var veldig forsiktig med å "trappe" ned til 15 mg de siste dagene jeg gikk på det, samme med Stesolid, så var utgangsdosen min på 5 mg, ikke 10.

Jeg har heller ingen psykiske problemer (per dags dato), så forhåpentligvis vil min ellers travle hverdag være med på å ta bort fokuset på det som kunne blitt en smell
Sist endret av Anonymkar1234; 4. februar 2025 kl. 10:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.