Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  370 71951
Så jeg bestakk administratorer til ingen nytte
Synes det er artig hvordan kvaliteten på innleggene her på forumet plutselig har steget, i mine øyne hvertfall. Bare siste 24 timene merker jeg flere poster som fortjener KP, enten er det bare tilfeldig ellers får kvalitetspoengene faktisk folk til å prøve hardere. Virker uansett som et godt system, bra tenkt av admins.
Sitat av Zepplin
Synes det er artig hvordan kvaliteten på innleggene her på forumet plutselig har steget, i mine øyne hvertfall. Bare siste 24 timene merker jeg flere poster som fortjener KP, enten er det bare tilfeldig ellers får kvalitetspoengene faktisk folk til å prøve hardere. Virker uansett som et godt system, bra tenkt av admins.
Vis hele sitatet...
nå har jeg ikke hatt nett på 2 dager her, så jeg har ikke sett noe forskjell. Men flott om det faktisk gjør det, føler at altfor mange bare svarer surt og frekt, eller at folk skriver "jeg har et problem, kan noen fikse?" uten særlig spesifikk info. Kanskje folk lærer nå at skal man få hjelp/gi hjelp, så må man nesten være litt saklige og, selv om humor ikke skader noen. (så lengen den ikke går over for mange grenser)

Har ikke gitt noen poeng selv, som sagt har nettopp fått nett igjen (eller hadde fått inatt men av visse grunner sto jeg ikke opp så tidlig idag og var litt i ustand så har ikke klart å lese tråder OG vurdere dem ).

Håper jeg klarer å huske på systemet så skal alle få poeng som klarer å skrive utfyllende førsteposter om problemet sitt!
Er det noen måte å se på hvilke innlegg jeg har gitt kvalitetpoeng? Ellers kunne det vært en funksjon å legge inn, er ikke veldig viktig, men er vel bra å kunne se hvilke innlegg og poster en selv har likt opp gjennom tidene

Lille My: Som sagt, mulig det bare var tilfeldig, men mener det dukka opp litt "dypere"(?) poster som den om Luksushorer og en om det er riktig å kalle fargede negere. Begynte å bli lei av postene der du faktisk ikke kan diskutere.
Jeg lurer på det samme som don tomaso, er det noen mulighet for å se hvem som har gitt poeng til deg, istedenfor de siste 30 innleggene?
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Per dags dato er det ikke mulig, men det kommer nok senere. Kanskje om en ukes tid, når jeg får tid igjen.
Vel, er jo bra hvis det funker her da, siden teorien er god. Men jeg beholder min skepsis
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Så langt så ser det jo ut til å fungere rimelig bra Det som er viktig er å ignorere at et drittinnlegg har fått 2kp, det får du aldri hindra, men på sikt så blir det krusinger i overflata
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Og ikkje gidd å skrive takkeposter i tråder der du får kvalitetspoeng. Det er bortkasta tid, og du vil *neppe* få fleire kvalitetspoeng ved å takke for dei. Ialelfall ikkje frå meg.
Snyggt. God løsning for å få flere til å lage gode poster. Men jeg forstod det rett vist man ikke kan gi poeng til første post i en tråd?
kreativ nerd
devotio's Avatar
Man kan gi poeng til alle poster bortsett fra egne og administrator sine poster
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Sitat av Vangen
Snyggt. God løsning for å få flere til å lage gode poster. Men jeg forstod det rett vist man ikke kan gi poeng til første post i en tråd?
Vis hele sitatet...
Du kan ikke gi poeng til:
  • Deg selv
  • Innlegg du allerede har gitt poeng
  • Administrator
Okay, takk for svar.
Er dette en ny vri av hva du nevner i http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=66654, eller et helt nytt system?

Synes det fungerer bra så langt.
Jeg må være ærlig å si at det virker som at KP faktisk styrker kvaliteten bak hver tråd. Godt jobbet nso! Skal bli godt å se en senere versjon, men bedre brukergrensesnitt og statistikk for kp.
Så med 20KP så er man med i den eksklusive VIF foreningen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Vangen
Så med 20KP så er man med i den eksklusive VIF foreningen?
Vis hele sitatet...
Niks. Etter et par hundre gode poster så er en med i den ekslusive klubben
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Jeg tror ikke, og tviler på dette Vangen. Håper ikke det iallefall. For pr. nå så virker det som KP blir slengt litt hit og dit. Er en _del_ innlegg som får KP som faktisk blir stengt. Så litt KPwhoring er det til tider, og da er det kompiser som kanskje sitter og stemmer som gjør at dette ikke blir helt korrekt. Alle er nok enda ikke helt klar over hvordan dette virker og/eller er ikke helt klar over hvordan man skal bruke KP.
Jeg personlig håper dette løser seg fremover, når "massen" blir mer vant til dette og helt skjønner hvordan man egentlig skal bruke dette.
Edit: vidarlo as
Sist endret av Magisk; 12. mars 2007 kl. 08:47.
Jupp, ser det er mye virrvarr, men det blir vel å roe seg ned når folk begynner å koble systemet. Men skulle vært begrenset med hvem som fikk gi KP. F.eks at du måtte ha postet 50-100 poster før man fikk dele ut KP.
Ja jeg er redd det er et system som raskt blir misbrukt, men det kan også virke slik at folk prøver å holde litt seriøsitet i innleggene sine. Kanskje skrive en guide til hva/hvordan man bør dele ut poengene? Og jeg er enig i at det bør være begrenset hvem som deler dem ut
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av eriksb
Ja jeg er redd det er et system som raskt blir misbrukt, men det kan også virke slik at folk prøver å holde litt seriøsitet i innleggene sine. Kanskje skrive en guide til hva/hvordan man bør dele ut poengene? Og jeg er enig i at det bør være begrenset hvem som deler dem ut
Vis hele sitatet...
Det er begrensa som i at ingen får dele ut meir en x antall poeng pr to døgn. Det fører til knapphet på dei, og dermed har ikkje alle poeng å dele ut.

Eg oppfattar desse poenga som et virtuelt klapp på skuldra, når ein har gjort noko godt.

Eg vil difor sei at det bør ikkje vere en guide på bruken av dei. For det første ville neppe dei som /misbruker/ desse poenga ta seg tid til å lese en slik, eller bry seg nevneverdig med den om dei skulle lese den.

Og dei som allerede held eit vist nivå på utdelinga si, ville ikkje ha nytte av slike retningslinsjer.

Dessuten ligg det mykje i tittelen på systemet: kvalitetspoeng.

Edit: forøvrig så har vel poenga nada innflytelse as we speak, det er bare en tallverdi, ikkje din verdi som menneske o.l.

Men sålenge det er en kvantifiserbar tallverdi er eg delvis einig med deg... kanskje det ville vere betre å gi brukaren en tekststring basert på KP, t.d "God biddragsyter", "søppelnerd", "Kvalitet!" o.l.?
Sist endret av vidarlo; 12. mars 2007 kl. 10:00.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Jeg vil bare skyte inn her under vidarlos innlegg, litt til eriksb:
Det virker som at folk har funnet ut at man må skrive litt med kvalitet for og få poeng, men siden dette er så nytt, så er ikke alle helt kjent med hvordan dette skal gjøres. Så selv om folk strever for og skrive bra innlegg, så blir dette ikke noe spesielt bra.
Folk må, som tidligere skrevet i denne tråden, tenke litt mer over hva de faktisk vurderer folk etter. Dog kan det være at det er en kompis, eller lignende, men innlegg som: "Jeg har funnet ett kult spill!!11 <insert random url here>" kan ikke kvalifiseres som kvalitet. Så slike ting må terpes litt på. Når jeg sitter og tenker over det nå, så er det nesten som og ha opplæring i og kjøre bil her. "Lær vikepliktregelen" osv

Er enig med vidarlo her iht. en slags tittel istedenfor KP. På samme plass der de står nå. "Søppelnerd" bør vel kanskje unngås mtp. litt div.
kreativ nerd
devotio's Avatar
At en bruker må ha x antall poster før man kan gi poeng syns jeg virket som en god idé i utgangspunktet, men det vil gi litt feil bildet. Dessuten har man da faren for at brukere spammer ned forumet for at de skal kunne få lov til å gi KP.
Nå må dere ha meg unnskyldt for å ikke ha lest igjennom alle 7 sidene, men jeg må bare få uttrykt meg litt i mangfoldet her.

Det jeg tror det blir fare for nå, er at enkelte, ekstremt KP-kåte medlemmer (ikke at vi nødvendigvis har noen, men regner med at det kommer slike med en slik funksjon) vil lage flere brukere for å kunne gi "hovedbrukeren" massevis av KP tross verdiløse innlegg. Hvis man da skal få utdelt KP etter hvor mange poster man har, vil da det bli mye søppelposting for at alle kontoene til en person skal få nok KP å gi til seg selv igjen.

Ærlig talt så tror jeg ikke det kommer så mye positivt ut av denne funksjonen, hvis vi måler det opp med hvor mye negativt som kommer med, og jeg ser ikke helt poenget i funksjonen. Joda, i teorien høres det topp ut, men i praksis tror jeg egentlig at det ikke er så passende.

For all del, kan hende jeg tar feil, og nso og staben, som til nå har gjordt dette til det forumet jeg henger mest på, klarer å løse alle gåter slik at dette blir en verdig funksjon i dette forumet.
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Sitat av MannY
Det jeg tror det blir fare for nå, er at enkelte, ekstremt KP-kåte medlemmer (ikke at vi nødvendigvis har noen, men regner med at det kommer slike med en slik funksjon) vil lage flere brukere for å kunne gi "hovedbrukeren" massevis av KP tross verdiløse innlegg. Hvis man da skal få utdelt KP etter hvor mange poster man har, vil da det bli mye søppelposting for at alle kontoene til en person skal få nok KP å gi til seg selv igjen.
Vis hele sitatet...
Det der er svart på minst en gang før. Crew og admins oppdager lett når det er flere brukere fra samme IP, og vil dermed ha en forholdsvis lett jobb med å forhindre dette.
bare lage en sperre, feks må ha over 40 poster for å stemme på en tråd.

Synes den ideen var god : )
tnt
Mr Robbie Williams
tnt's Avatar
Finnes det noen måte å finne ut hvilke poster man har fått KP på? Utenom å leite igjennom alle da såklart.
Om ikke bør det ordnes, for det er jo greit å vite hvilke poster man har skrevet som faktisk blir satt pris på.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Nå er det ganske viktig å huske på at dette foreløpig kjøres som en beta, om det ikke funker vil det bli endret eller fjernet. Administratorene på forumet er veldig flinke med å ha et høyt nivå her, er det noe som ødelegger dette blir det fjernet (enten om det er brukere, tråder eller funksjoner)
nso
popålol
nso's Avatar
Trådstarter Administrator
Sitat av MannY
Nå må dere ha meg unnskyldt for å ikke ha lest igjennom alle 7 sidene, men jeg må bare få uttrykt meg litt i mangfoldet her.

Det jeg tror det blir fare for nå, er at enkelte, ekstremt KP-kåte medlemmer (ikke at vi nødvendigvis har noen, men regner med at det kommer slike med en slik funksjon) vil lage flere brukere for å kunne gi "hovedbrukeren" massevis av KP tross verdiløse innlegg. Hvis man da skal få utdelt KP etter hvor mange poster man har, vil da det bli mye søppelposting for at alle kontoene til en person skal få nok KP å gi til seg selv igjen.

Ærlig talt så tror jeg ikke det kommer så mye positivt ut av denne funksjonen, hvis vi måler det opp med hvor mye negativt som kommer med, og jeg ser ikke helt poenget i funksjonen. Joda, i teorien høres det topp ut, men i praksis tror jeg egentlig at det ikke er så passende.

For all del, kan hende jeg tar feil, og nso og staben, som til nå har gjordt dette til det forumet jeg henger mest på, klarer å løse alle gåter slik at dette blir en verdig funksjon i dette forumet.
Vis hele sitatet...
Nye brukere får ikke gi poeng, poeng deles ikke ut basert på antall innlegg man har og vi oppdager raskt om noen registrerer seg på nytt.

KP-systemet kommer til å bli bygget ut med nært sagt alt som er kommet av forslag her, men atm har jeg ikke tid -- så det er on hold til slutten av uken. Må legge meg om 2 timer om jeg skal være noenlunde opplagt til flyet i morgen, og foredraget skriver ikke seg selv
Jeg vil gjerne komme med et forslag:

Om man kun blir tildelt 1 KP per dag, og da må man ha vært innlogget dagen før, ville jeg tro systemet drar med seg mer verdi. Da jeg først oppdaget KP hadde jeg vel 9 til å bruke. Derfor sløste jeg dem på et innlegg som jeg nevnte tidligere her.

Om alle får KP i hytt og pine vil det føre med seg en form for inflasjon og det hele blir lite verdifullt. Eller mener dere jeg er helt på jordet?
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Detter er noe jeg tror vil jevne seg ut. Systemet er på Beta-stadiet, og det er vel slike ting en må se an over en periode.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av hedningen
Jeg vil gjerne komme med et forslag:

Om man kun blir tildelt 1 KP per dag, og da må man ha vært innlogget dagen før, ville jeg tro systemet drar med seg mer verdi. Da jeg først oppdaget KP hadde jeg vel 9 til å bruke. Derfor sløste jeg dem på et innlegg som jeg nevnte tidligere her.

Om alle får KP i hytt og pine vil det føre med seg en form for inflasjon og det hele blir lite verdifullt. Eller mener dere jeg er helt på jordet?
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig å gjette kor mange KP som er passelig mange, men det blir ikkje delt ut i hytt og pine. Slik det ser ut for meg er tildelinga rimelig fordelt utover, blant alle her på forumet...
Jeg synes vi burde prøve ut Karma-konseptet igjen jeg.
Det syns jeg virkelig jeg fikk dreis på etterhvert!

Men som tidligere sagt, dette konseptet kan det kanskje være noe i.
Å kunne få en oversikt over de beste innleggene/trådene i hvert forum kunne kanskje også vært noe.

Sist, men ikke minst er nok folk ganske intr. i å vite hvilke poster dem har som har fått tildelt poeng. Vet det også er sagt før, men vil bare poengtere.
Poeng for hva på et forum? Blir vel litt for fort dem som er enig? Poeng for gode poeng er vel mer hva intensjonen er men hvem skal gjenkjenne de gode poengene? Jeg ser mer arbeid for moderatorene samt en inndeling av meninger. Og som vi alle vet er en evaluering av en mening sensur, og gjett hva! Jeg er stolt over freakforum sin holdning til sensur! Nai,nai nai!!!!!!!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av BalubaJudas
Poeng for hva på et forum? Blir vel litt for fort dem som er enig? Poeng for gode poeng er vel mer hva intensjonen er men hvem skal gjenkjenne de gode poengene? Jeg ser mer arbeid for moderatorene samt en inndeling av meninger. Og som vi alle vet er en evaluering av en mening sensur, og gjett hva! Jeg er stolt over freakforum sin holdning til sensur! Nai,nai nai!!!!!!!
Vis hele sitatet...
På kva måte? Den som deler ut poeng står pr i dag fritt til å dele dei ut slik som det passer vedkommande. Det vil vel sei at poster folk liker får høg score. Er det *veldig* negativt?

Kvifor skal det bli meirarbeid for mods? Eg bryr meg relativt lite om slike poeng når det gjeld moderering av elnikk. Er det søppel, skal det vekk. Er det regelbrudd, skal det vekk. Og eg trur faktisk at resten av mods er profesjonelle nok til å ignorere dei poenga. Og i tvilstilfelle så kan dei faktisk vere til god hjelp. Dersom ein post er på grensa, trur eg nok det er større sjanse for at eg ville la den leve om mange hadde stemt positivt på den.

Og å gi poeng er da ikkje sensur! Saksa fra slashdot.org sin faq om moderering der:
Is this censorship?
I don't think so. Nothing is deleted: if you want to read the raw, uncut Slashdot, simply set your threshold to -1 and go crazy! This system is simply a method for us to try to work together to categorize the thousands of comments that are posted each day in such a way that we can benefit from the wisdom contained in the discussions. It's in there! It just takes some work to find it.
Vis hele sitatet...
Og på NFF skjer det ingenting med kommentarer med 0 poeng en gang!!

Når du først er inne på sensur, så er den eksisterande ordninga der ting blir sletta langt nærare sensur enn poenggiving er!
Jeg synes egentlig bare vi skal gi admins litt tid til å bygge ut funksjonen og gjøre den ferdig (v1 i alle fall). Så kan vi heller snakke om endringer nå det har gått en liten stund og vi får sett hva resultane blir.

Forslag:
* Funskjon for å kunne se hvilke innlegg en person fikk KP for (eller finnes det?)
* Krav til kommentar (kort) når du gir poeng. Så vet vi hvorfor poengene blir delt ut.
* Mulighet for å midlertidig ta fra brukere muligheten for å dele ut KP (hvis det blir misbrukt).
* Bytte ut teksten "Dette innlegget har mottatt x kvalitetpoeng" med "KP: X" etterhvert
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Trenger en link til statistikk-siden fra hovedsiden eller kanskje under hurtiglenker.
Tja, ser jo ut som at dette lille prosjektet går på skinner (men bak fasaden vet jeg ikke...), men jeg savner muligheten til å finne fram til hvilke innlegg jeg har fått kvalitetspoeng for.
Jeg foreslår at man på "Finn alle innlegg av <brukernavn>" får en liten notis som sier at "Dette innlegget har mottatt x kvalitetspoeng" (altså på samme vis som i en alminnelig tråd).

(Kan hende dette har blitt foreslått før, skumleste etter det i tråden, men fant det ikke)

Edit:
Sitat av tnt
Finnes det noen måte å finne ut hvilke poster man har fått KP på? Utenom å leite igjennom alle da såklart.
Om ikke bør det ordnes, for det er jo greit å vite hvilke poster man har skrevet som faktisk blir satt pris på.
Vis hele sitatet...
Ooh, se der ja.
Sist endret av charz0r; 13. mars 2007 kl. 09:12.
Er veldig usikker her, har snakket med fattern om det, men vi kom frem til at det heter kvalitet_s_poeng og ikke kvalitetpoeng, slik som det står når du holder over kvalitetspoengknappen.
kreativ nerd
devotio's Avatar
max-mekka: Nå heter denne tråden "kvalitetspoeng", knappen kalles også kvalitetspoeng.
Synes dette er en helt grei idé. Hvertfall her på forumet føler jeg det er slik at "Veteranene" med mange poster faktisk ønsker å opprettholde en slags status og derfor legger litt arbeid i innleggene sine.. At jeg tror det er nok grunnen til at jeg ser opp til, respekterer og ofte henvender meg til veteranene om jeg lurer på noe.

Som vidarlo nevnte, at det er blitt foreslått tegntelling i stedet for innleggstelling synes jeg ikke er lurt. Hvis jeg limer inn 16 sider fra en nettside i stedet for å legge ut link, så vil jo det telles med også..

Rangering er det mange forum som benytter seg av.
Jeg synes dette er helt idiotisk. Hvem er det som har lyst til å ha rangeringer som; "Kiddo", "Noob" eller "Valp", da? Blir det samme som jeg så på et annet forum en gang. Du fikk flere rettigheter på forumet alt etter hvor mange poster du hadde..
"You cannot link to other websites before you reach 50 posts!".

Tror dere det var mye spam der eller?? Sinnsykt dumt opplegg, spør du meg..

Synes dette er en helt grei idé. Hvertfall her på forumet føler jeg det er slik at "Veteranene" med mange poster faktisk ønsker å opprettholde en slags status og derfor legger litt arbeid i innleggene sine.. At jeg tror det er nok grunnen til at jeg ser opp til, respekterer og ofte henvender meg til veteranene om jeg lurer på noe.

Som vidarlo nevnte, at det er blitt foreslått tegntelling i stedet for innleggstelling synes jeg ikke er lurt. Hvis jeg limer inn 16 sider fra en nettside i stedet for å legge ut link, så vil jo det telles med også..

Rangering er det mange forum som benytter seg av.
Jeg synes dette er helt idiotisk. Hvem er det som har lyst til å ha rangeringer som; "Kiddo", "Noob" eller "Valp", da? Blir det samme som jeg så på et annet forum en gang. Du fikk flere rettigheter på forumet alt etter hvor mange poster du hadde..
"You cannot link to other websites before you reach 50 posts!".

Tror dere det var mye spam der eller?? Sinnsykt dumt opplegg, spør du meg..

EDIT: Hva mener du Max-mekka?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Pope, eg sikta ikkje til levels basert på poster, men å omsette KP til et begrensa tall titler. Ved å ha en tallverdi vil folk kjempe om å ha høgast mulig tallverdi.

Om det derimot var et endelig sett tekststrenger (t.d god poster, meget god etc.) så vil det etterkvart bli en del med beste ranking. Da vil du ikkje få samme knivinga om KP som *kan* oppstå slik systemet er i dag.
Istedenfor å kjempe om flest poster, så kjemper vi om å lage de beste\mer fyldige postene.
Kort sagt er det vel det som skal ut
Sitat av vidarlo
Pope, eg sikta ikkje til levels basert på poster, men å omsette KP til et begrensa tall titler. Ved å ha en tallverdi vil folk kjempe om å ha høgast mulig tallverdi.
Vis hele sitatet...
Åja.. Slik å forstå.. Det ville jo vært det beste. Hvis for eksempel kvalitetspoeng var noe svært sjeldent som kun admin og vif fikk utdelt og de vurderte alle poster de leste og gav KP etter det.. På en annen side blir jo ikke det en demokratisk avgjørelse.
Sitat av d0nk3y
Tror dette systemet vil fungere veldig bra. Godt utført.


..Men, mens du først er inne på utvikling av nFF. Hva med et eget icon i forum tittel
dersom "spørsmålet" til tråstarter er blitt løst?
{ Tråstarter (push); "Problem solved" }
Vis hele sitatet...
Det bør man prøve å få til. Man kan da lettere se hvilke tråder som faktisk har fått en løsning på problemet, når man søker osv.
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
Men nFF er ikke et supportforum. Det er et diskusjonsforum. Derfor er ikke slike [Løst] saker noe tema så langt jeg ser det.
Syns heller folk må konse litt mot diskusjoner, istedenfor og komme løpende til nFF om de må ha hjelp til "pappas adsl og INTARWEBkonto."
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Magisk: Enig! Dumt at jeg ikke kan gi deg alle mine KPer
Kan man ikke se hvilke av sine egne poster, som har fått kvalitetspoeng ?
Very Important Fabulist
aybara's Avatar
Pumpkin: Nei, man kan ikke det, men muligheten vil sikkert komme. Hvis du hadde lest tråden ville du visst det for lenge siden.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Pumkin, foreløpig er eneste muligheten å gå igjennom alle pstene sine og sjekke hver eneste post. Om jeg har forstått nso rett skal dette implementers, i alle fall flere funksjoner rundt KP'ene.

Thedeeq: Gidd å les tråden før du poster, jeg svarte det samme som Magisk like etter tråden du quoter!