Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1933
Hei.

Jeg har en stasjonær pc som er selvbygd.

Jeg har for øyeblikket kun EN harddisk (vanlig) med 2TB.

Siden min forrigje SSD døde, så er jeg interessert i en ny en.

Valget har falt på Samsung sin 850 EVO 250GB.

netonnet tilbyd den i 2 varianter, den ene varianten er kun selve disken og kloningssoftware, og den andre pakken er inkludert en usb til SATA kabel og CD med kloningssoftware.

Nå har det seg slik at jeg har windows 10 som jeg fikk installert gratis, men det var windows 7 jeg hadde før gratisoppdateringen.


Jeg ønsker å klone disken slik at jeg får alt over på SSDen men det viktigste er at jeg får windows på SSDen.

Spørsmål 1: Må jeg kjøpe den varianten med kabel?
spørsmål 2: Får man windows 10 med en gang over på ssden og kan boote fra ssden etter kloning?
Sist endret av entusiasten747; 23. mars 2016 kl. 19:46.
Programvaren man får med til kloning fra Samsung er ikke noe man burde bruke. Da skal man heller bruke Clonezilla. Så man gjør følgende:

Sett SSD inn i maskinen, boot fra USB-pinne med Clonezilla, følg så denne guiden, restart maskinen etter det og gå i bios og sett at maskinen skal starte fra SSD. Da vil følgelig spørsmål 1 være: njet (nei) og 2: ja, funker magisk.

Det viktige er at partisjonen som du nå har Windows 10 på IKKE er større enn 232,88GB som du får av en 250 disk, ellers vil du ikke få plass.
Hvis du har en SATA kabel fra før trenger du ikke en til, vel.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Programvaren man får med til kloning fra Samsung er ikke noe man burde bruke. Da skal man heller bruke Clonezilla. Så man gjør følgende:

Sett SSD inn i maskinen, boot fra USB-pinne med Clonezilla, følg så denne guiden, restart maskinen etter det og gå i bios og sett at maskinen skal starte fra SSD. Da vil følgelig spørsmål 1 være: njet (nei) og 2: ja, funker magisk.

Det viktige er at partisjonen som du nå har Windows 10 på IKKE er større enn 232,88GB som du får av en 250 disk, ellers vil du ikke få plass.
Vis hele sitatet...
Jeg ser at flere bruker Samsung sin programvare og hyller den på anmeldelser på komplett og netonnet, kan du fortelle hvorfor man ikke burde bruke den?

Takk for svar, skal handle den ikveld

Sitat av Xernox Vis innlegg
Hvis du har en SATA kabel fra før trenger du ikke en til, vel.
Vis hele sitatet...
Så de som kjøper med kabel er gjerne de som skal erstatte sin hdd på en laptop der det kun er plass til en hdd?
Sist endret av entusiasten747; 24. mars 2016 kl. 01:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av entusiasten747 Vis innlegg
Jeg ser at flere bruker Samsung sin programvare og hyller den på anmeldelser på komplett og netonnet, kan du fortelle hvorfor man ikke burde bruke den?
Vis hele sitatet...
Vel, den programvaren jeg fikk med var beregnet til å brukes fra Windows, og den lagde en fungerende SSD, men lagde en ny bruker i Windows og deaktiverte den gamle. Mulig de har skiftet programvare.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Vel, den programvaren jeg fikk med var beregnet til å brukes fra Windows, og den lagde en fungerende SSD, men lagde en ny bruker i Windows og deaktiverte den gamle. Mulig de har skiftet programvare.
Vis hele sitatet...
Jeg skjønner. Får prøve med Samsung sin og håpe på det beste :P
Uvaksinert 👍
Samsung sin software virker kjempefint, men den kan kun klone fra oppstartsdisken og til en samsung SSD disk. Brukte det senest for 2 dager siden. Pass på å oppdater firmware på samsung disken da samsung sender ut disker som ikke vil virke på en del maskiner. Hvis du har en annen maskin og vil bruke den til å klone disse to diskene så virker easeus.com sin gratisversjon av todo backup kjempefint til å klone en disk til en annen. Begge disse softwarene virker selv om ssd disken er mindre enn den du har fra før, men det må jo selvfølgelig være mindre data på disken enn størrelsen på den nye. Man trenger altså ikke å bekymre seg om størrelsen på partisjonene da softwaren fikser det selv.
Bruker kun Windows så hvis det gjelder noe annet enn Windows så se bort fra denne posten.
Sist endret av daffe; 24. mars 2016 kl. 16:38.
Takk for svar daffe!

Jeg har en vanlig harddisk på 2TB som har windows 10 installert i seg. Totalt brukt plass er 159GB

Jeg har tenkt til å kjøpe 250GB versjonen så det skal holde.

Så, når jeg får harddisken og kobler den til hovedkortet og strømforsyningen, så er det bare å starte pcen, starte softwaren og begynne kloningen også vips er alt på ssd`en også?
Deretter er det kun å gå inn på bios og velge boot fra ssd`en?

Har jeg forstått det rett?