Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 4799
Heisann freakfaces Jeg reiser til Japan i neste uke og skal bli der i 16 dager. Jeg har aldri vært i Japan før og vet vel egentlig ganske lite om dette spennende landet. Så derfor ville jeg bare høre om noen av dere har vært i Japan før, og vil komme med noen tips og triks

Det eneste som er planlagt er tur/retur Tokyo, og at vi skal til Osaka og se på sumo-bryting. Så, hvilke gøyale aktiviteter og opplevelser kan dere anbefale å finne på i Japan? Jeg er en veldig eventyrlysten person, og liker ting litt utenom det vanlige. I tillegg er jeg jo selvfølgelig veldig glad i å feste

Peace & løøøøve <3
Kjøp Japan Rail Way Pass om du skal reise litt rundt. Anbefaler å ta førsteklasse. Er mye bedre, og er ikke mye dyrere.

Reis til Osaka via Kyoto ene veien i vertall, og spander på deg en middag eller lunch med geisha.

Hva er du interessert i? Fornøyelsesparker? Kan anbefale Harry Potter-parken i Osaka, og et par super-rare som jeg ikke husker navnet på i farten (en Brasil-tema! Hahaha!) men som kan søkes opp ved interesse.

Eller foretrekker du historie? Kultur? Natur? Japan har alt og ingenting. Litt håpløst å hjelpe deg med en så kort tur når det er første gang du reiser og du ikke sier noe spesifikt.

Festing Er best i Tokyo, men vær obs på at du får best resultat om du har en japansk venn som kan ta med deg rundt. Mye er "japanese only" med mindre noen kan godsnakke litt, men for all del, vanlige nattklubber åpen for utlendinger og. Søk opp etter egne preferanser.

Red light district i Tokyo heter Kubchiko. Søk opp. Også her er meste stengt for utlendinger. De som ikke er det har du kanskje noen moralske motforestillinger med å benytte - er stort sett ikke-japanske jenter (og man kan spekulere i hvor frivillig det er).

Akiba - eller Akihabara, er nerde-bydelen. Harajuku er det de fleste forbinder med japanske nerder dog (otaku). Gå der en søndag om du vil ha bilder og vise. Om du vil prøve ut aktiviteter, går du til Akiba på kvelden. Sjekk ut sexleketøybutikkene der (en er 5 etasjer stor - mye sinnsykt) og en maid cafe (MÅ prøves - anbefaler @home cafe'ene (en kjede - har 4 stempler )). Sjekk også ut noe av idol-butikkene for AKIBA48 og de andre idol gruppene.

Utenfor Kyoto er det et fjell (30 min med tog) hvor det lever ville aper. De er drit kule, og anbefales å gå opp fjellet. Du kan leie sykkel å sykle rundt i området rundt fjellet, er litt å se på (et togmuseum også), men det er kanskje best sommerstid. Vært der både sommer og vinter selv, like kult hver gang.

Vær obs på at droger er no-go i Japan. Det er virkelig ikke stedet du vil bli tatt med noe som helst.

Vil du prøve noe litt annerledes, heng med Happy Science folkene; Japans egen Scientologikirke. Hahaha. Skjer på egen risiko
Sist endret av nikita; 24. februar 2015 kl. 22:34. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
For min del var noen av høydepunktene:

1. http://www.ooedoonsen.jp/daiba/english/aboutus.html - Onsen med Edo-tema og øl.
2. http://www.ichibanya.co.jp/english/ - Verdens beste curry-kjede. Spiste der maaange ganger.
3. http://en.wikipedia.org/wiki/Nishi-Shinjuku - Skyskraperdistriktet. Ikke så mye annet enn høye bygninger, men de er rimelig høye.
4. Leie el-sykkel i Kyoto.

Og ting man egentlig bare kan hoppe over:
* Miraikan, fremtidsmuseet. Beregnet for de litt yngre virker det som.
* Kapselhotell. Dyrere enn hostel, og man kan ikke være der på dagtid, slik at det er upraktisk å bo der mer enn en natt. Det er også kjønnsdelte etasjer, om det er et problem for dere.

Ting jeg ikke fikk gjort, som jeg skulle ønske jeg gjorde:
* Karaoke


Men aller viktigst: Bestill alle overnattinger lenge på forhånd. Å ta ting på sparket fungerer ikke når millioner av japanere reserverer flere måneder på forhånd, slik at alt er fullt.
Knøtte hadde et fint bidrag i en tidligere "japantråd" mulig du finner noe nyttig her:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=264922
Finn en gåtur over fjellet og se naturen og landsbygda. Det finnes en mengde sidespor til de raske Nord-Syd togforbindelsene.
Byer finnes det nok av.
Se om du kan finne noe med håndverkstradisjoner type smi sverd.
Takker for svar folken! skal prøve å teste ut alle forslagene dere har kommet med. Kan ikke tillegg godt tenke meg å stikke og se et random japansk band, bare for morroskyld
Sitat av Mysteri-O Vis innlegg
Takker for svar folken! skal prøve å teste ut alle forslagene dere har kommet med. Kan ikke tillegg godt tenke meg å stikke og se et random japansk band, bare for morroskyld
Vis hele sitatet...
Konsert i Tokyo Dome er verdt hver krone. Tenk deg pinsevennvekkelsesmøte, minus en sketchy pastor, pluss 100k japanesere med lightsticks som vifter i takt. Magisk - er slike øyeblikk man lever for.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Knabber tråden...

Har noen peiling på hvilke bydeler som er greie å bo i? Jeg skal reise i august og vil ikke bestille hotel i et strøk hvor det skjer lite.
Sitat av samoht Vis innlegg
Knabber tråden...

Har noen peiling på hvilke bydeler som er greie å bo i? Jeg skal reise i august og vil ikke bestille hotel i et strøk hvor det skjer lite.
Vis hele sitatet...
Shibuya og Shinjuku er "sentrum", men det "skjer" ting over hele byen, hele tiden. Dog ikke like "pulserende" på samme måte som andre storbyer i Asia etter 3-tiden så du blir kanskje skuffet om det er det du venter deg.

Bodde dog på et hotell nær stasjonen ved Kami-Yamaguchi en gang, tror jeg. Området er litt seedy; en god del horer, men ingenting å bekymre seg for, tror jeg. Bare si nei takk og gå hjem å legg deg.

Hvilket budsjett er du på?
Sist endret av nikita; 15. juni 2015 kl. 18:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ok. Bestillte billetten litt på impuls så jeg er åpen for det meste.

Har et romslig budsjett.
slenger meg på denne, drar om tre uker, men jeg skal til korea først, og derreter ta båten over til japan. blir så i japan i to uker. lurer på hvordan det er å dra fra by til by uten å sikret seg rom på forhånd, er det enkelt å skaffe seg et rom for et par dager, og hvordan er i såfal kvaliteten på disse?
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Les deg (dere) litt om kulturen før dere reiser. For eksempel er driks og tipsing noe som ikke eksisterer i Japan og prøver du å legge igjen driks til servitøren så er sjansene store at de løper etter deg for å gi deg tilbake pengene du glemte igjen..

Løk litt rundt på youtube. Ligger tonnevis med ''trip to japan 101'' filmer der med masse god informasjon.
Sist endret av Bombasa; 15. juni 2015 kl. 20:47.
Sitat av huap6 Vis innlegg
slenger meg på denne, drar om tre uker, men jeg skal til korea først, og derreter ta båten over til japan. blir så i japan i to uker. lurer på hvordan det er å dra fra by til by uten å sikret seg rom på forhånd, er det enkelt å skaffe seg et rom for et par dager, og hvordan er i såfal kvaliteten på disse?
Vis hele sitatet...
Det har jeg gjort før. Anbefaler ikke å reise til Osaka, men heller Fukoka. Først og fremst fordi du kommer til et bedre utgangspunkt (IMO), og dernest fordi turen er kortere.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Les deg (dere) litt om kulturen før dere reiser. For eksempel er driks og tipsing noe som ikke eksisterer i Japan og prøver du å legge igjen driks til servitøren så er sjansene store at de løper etter deg for å gi deg tilbake pengene du glemte igjen..
Vis hele sitatet...
Meh... Så klart vet de hva tipsing er. Det er ikke kultur for det, som det ikke er kultur for det i Norge (mange mener tipsing tvert imot undergraver prinsippet om skikkelig og fast avlønning), men som her på berget er det i stor grad gått med vinden. Spiser du i turiststrøkene, kan du godt legge igjen noe ekstra, men forviller du deg inn på en bakgårdssjappe uten engelske menyer, stiller det seg jo annerledes.

Sitat av samoht Vis innlegg
Ok. Bestillte billetten litt på impuls så jeg er åpen for det meste.

Har et romslig budsjett.
Vis hele sitatet...
OK, da vil du få det ganske fett. Washington Hotel Shinjuku er verdt å sjekke ut. Ganske kult område rent arkitektonisk. Ikke ideell beliggenhet kanskje, men du kan jo se på det.

Anbefaler ellers geitekafé, i tillegg til obligatorisk kattekafé og hundekafé. En annen ting som jeg synes var kult og litt "out of the path" er takterassen på Aeon mall Makuharitoshin. Fin kveldssol i vertfall.

Liker du anime bør du sjekke ut Ghibli museum, Totoro forrest (skogen som ble brukt som inspirasjon, sykehuset fra filmen etc.) og kanskje stoppe innom Tomonoura som er landsbyen i Ponyo (en dagstur fra Fukuyama eller eventuelt bo en natt der). Er en liten øy utenfor Tomonoura man kan dra til og som er veldig fin.
Sist endret av nikita; 15. juni 2015 kl. 21:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Fy nå fikk jeg lyst til å reise til Japan... Har vært på lista lenge, men har ikke hatt tid eller penger til det... Kanskje til høsten da!
Stickyshift, du kan bli med meg... Jeg reiser 1. august
Sitat av Stickyshift Vis innlegg
Fy nå fikk jeg lyst til å reise til Japan... Har vært på lista lenge, men har ikke hatt tid eller penger til det... Kanskje til høsten da!
Vis hele sitatet...
Tidlig høst er utrolig fint, men fra november og frem til våren er det ikke veldig sterkt anbefalt, med mindre du vil på skiferie i Hokkaido eller noe slikt i januar-februar. Jul i Japan er kjipe greier visstnok. Har bare vært i adventen selv. Kaldt, blir tidlig mørkt og blåser ganske mye. Men bedre enn tyfonhelvete du risikerer å komme utfor om sommeren.