Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 8257
Skal til Dubai i morgen, blir der i 8 dager sammen med dama. Litt usikker på hva jeg føler om stedet før jeg har vært der, har sett mye dårlige dokumentarer om araberkulturen som gjør meg skeptisk. Har også vært i Egypt før, Egypt er det mest shitty stedet jeg har vært i mitt liv.

Uansett, har du vært i Dubai før? Hva er dine tips og råd?

Reiseprofil: Typisk white kid med persisk kjæreste. Har reist mye før.
Har ikke et spesifikt tips unntatt den generelle regelen: les deg opp litt på lokal etikette, lokal skikk og bruk. Det kommer du langt med.
Er nesten en overvekt av vestlige mennesker der, og den er påvirket deretter. Som hjelm1 over sier; les deg opp på lokal etikkette - FAE ligger rett under Saudi Arabia som påvirker landet på mange forskjellige vis, derfor er Dubai/FAE et annerledesland i regionen i så måte. Det vestlige og det saudiarabiske går helt side om side, tilsynelatende uproblematisk .

..Litt mer konkret; både jeg og en mengde andre jeg har snakket med som har vært der vil si stedet er meget "kunstig", et snev av Las Vegas bare at det ikke er så fritt. Jeg vil nesten anbefale aktiviteter utenfor byen enn det kjedelige kjøpesenterhelvetet, samt også vil jeg også anbefale Abu Dhabi. Ikke så langt unna, anbefaler der temaparken Ferrari World og racerbanen Yas Marina der du kan leie deg en supersportsbil og trashe den rundt (evt så fort som mulig) på en av verdens mest påkostede racerbaner.

..Og noe av det samme gjelder Dubai; anbefaler heller SUV-turer i ørkenen, kameler, moskéer(?), Lamborghini, yachter, ..enn kjøpesenterhelvete. Byen funker for å slappe av og bare for å se på ting imho. Ikke at du ser så mye "kultur" heller --> nyrike wahhabitter fjerner det som fjernes kan og har ikke særlig til kultur ellers, et arabisk Las Vegas men med konservativt fortegn. Moskéer er heller ikke noe særlig å se på siden de er finere og mer autentiske på alle andre steder enn den arabiske halvøya (er nok av bygninger i Dubai for å si det slik..).
Sist endret av aeon_illuminate; 8. desember 2014 kl. 03:11.
Bodde i Dubai i 4 år for noen år tilbake.
Dubai er en fantastisk plass for å slappe av på ferie, du reiser på den perfekte tiden på året. Behagelige temperaturer, stor offentlig strand, billig transport, gode muligheter for shopping osv.

Her har du noen gode råd for oppholdet.
-Har du lyst på en stille og rolig strandopplevelse bør du sjekke ut privatstrender på palmen.
-Hvis du skal på kjøpesenter vil jeg anbefale Mall of the Emirates ovenfor Dubai mall. MoE er litt mindre, men mye mer oversiktlig og behagelig.
-Siden du reiser med dama vil jeg anbefale å holde det privat, helst unngå hengivenhet offentlig.
- Ikke drikk deg sørpe dritings og vandre ut i gata etterpå.

Hvilket hotell skal du bo på?
Åpen for videre spørsmål.
hvis du ikke er gift så kan dere vel ikke vise at dere er kjærester i Dubai, leie hverandre, kysse offentlig og sånn..og egentlig ikke bo på samme hotellrom.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvis du ikke er gift så kan dere vel ikke vise at dere er kjærester i Dubai, leie hverandre, kysse offentlig og sånn..og egentlig ikke bo på samme hotellrom.
Vis hele sitatet...
"Offisielt sett er det heller ikke lov til å bo på samme hotellrom dersom man ikke er gift, men ettersom turistnæringen utgjør en stor del av økonomien ser de gjennom fingrene på dette." Kommunikasjonssjefen i UD, Ragnhild Imerslund

God tur!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
hvis du ikke er gift så kan dere vel ikke vise at dere er kjærester i Dubai, leie hverandre, kysse offentlig og sånn..og egentlig ikke bo på samme hotellrom.
Vis hele sitatet...
Who the fuck cares. Selvfølgelig skal du ikke åpenlyst råkline i et wahhabistisk land, men tenk selv hu Marte ble frifunnet (etter litt politisk press riktignok) etter at hu presterte å gå til sharia-politiet og si at du var voldtatt og hadde sex med en fremmed mann imens hun var dritings.


Jeg tipper flere der vil være overrasket over at Stormen har persisk kjæreste. Men dét er bare kult. >>

[CENTER]..................[/CENTER]

Stormen: er dama di iransk statsborger eventuelt?? Hvis du er norsk så er det ikke noe problem, Dubai er veldig åpent, men hvis hun er iransk statsb. så tror jeg det kan oppstå småproblemer (uten å være mer spesifikk på konkret hva..). Grunnen er selvsagt den politiske situasjonen; De Forente Arabiske Emirater er godt alliert med Saudiarabia og har Iran som fiender og konkurrenter i Gulf-regionen. En stedfortrederkonflikt mellom disse to blokkene skjer a.t.m i både Irak og Syria. Sjia-arabere er også diskriminert på høyt plan.

Bare sjekk med UD elns hvordan det er med i iranere i FAE / UAE.
Sist endret av aeon_illuminate; 8. desember 2014 kl. 12:48.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Who the fuck cares. Selvfølgelig skal du ikke åpenlyst råkline i et wahhabistisk land, men tenk selv hu Marte ble frifunnet (etter litt politisk press riktignok) etter at hu presterte å gå til sharia-politiet og si at du var voldtatt og hadde sex med en fremmed mann imens hun var dritings.


Jeg tipper flere der vil være overrasket over at Stormen har persisk kjæreste. Men dét er bare kult. >>

[CENTER]..................[/CENTER]

Stormen: er dama di iransk statsborger eventuelt?? Hvis du er norsk så er det ikke noe problem, Dubai er veldig åpent, men hvis hun er iransk statsb. så tror jeg det kan oppstå småproblemer (uten å være mer spesifikk på konkret hva..). Grunnen er selvsagt den politiske situasjonen; De Forente Arabiske Emirater er godt alliert med Saudiarabia og har Iran som fiender og konkurrenter i Gulf-regionen. En stedfortrederkonflikt mellom disse to blokkene skjer a.t.m i både Irak og Syria. Sjia-arabere er også diskriminert på høyt plan.

Bare sjekk med UD elns hvordan det er med i iranere i FAE / UAE.
Vis hele sitatet...
Iranere i Dubai får faktisk særegen behandling av politiet o.l. Det kryr av iranere i Dubai, og de bruker ofte sin nasjonalitet for å komme seg ut av forskjellige kniper.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Who the fuck cares. Selvfølgelig skal du ikke åpenlyst råkline i et wahhabistisk land, men tenk selv hu Marte ble frifunnet (etter litt politisk press riktignok) etter at hu presterte å gå til sharia-politiet og si at du var voldtatt og hadde sex med en fremmed mann imens hun var dritings.
Vis hele sitatet...
Bare for ordens skyld: Hun ble ikke frifunnet, men benådet. Og det var ikke noe spesielt "sharia-politi" hun "presterte å gå til" for å anmelde voldtekten. Så litt påpasselig er det nok smart å være.
Sist endret av Provo; 8. desember 2014 kl. 13:59.
Tilbrakte 2 uker i Dubai i fjord. Jeg sitter igjen med et veldig possitivt bilde av stedet. Aldri vært i et så rent og strøkent land. Du må jobbe eller være innfødt for å jobbe der- Derfor er det mennesker som vasker fortauet og plukker opp tyggis etc bare for å kunne bli i landet.

litt avhengig av hva du reiser for, så er det mye å se/oppleve. Feks: Verdens største kjøpesenter (for dama di? ) , verdens høyeste byggning. heisen gjør svimlende 4m/s... Det er også mulig og dra ut av storbyen for å oppleve et marked av silke, gull og edelstener. MEN som alle andre plasser- pass opp, turister er utsatte for å bli lurt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av visualn00b Vis innlegg
Derfor er det mennesker som vasker fortauet og plukker opp tyggis etc bare for å kunne bli i landet.
Vis hele sitatet...
Ja - eller fordi passet er beslaglagt og dei ikkje får reise heim. UAE har mildt sagt problematisk forhold til menneskerettane, og har ein praksis som ligg ekstremt tett opp til slavearbeid.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Utrolig bra tips hittil, folkens. Veldig nyttig, både de praktiske tingene om "what to do" og tips om oppførsel.

Ja, dama er iransk, men har norsk statsborgerskap; hun kom hit da hun var 5... Men jeg tror hun også har iransk pass, hun har bare ikke hentet det på ambassaden. Jeg tenkte uansett å kjøpe et lite kristent kors til henne og henge rundt halsen hennes, sånn at de ser på henne som "utenforstående" kristen fremfor en muslim som lever i synd... Noen som har noen tanker om dette vil fungere etter planen?
Jeg spurte en kompis av meg som har bodd i området i noen år, og han mente at man ikke kan gå glipp av arkitekturen i Sheikh Zayed-moskeen. Den ligger i Abu Dhabi men det er jo bare en kort svipptur med en rød Ferrari fra Dubai.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Ja, dama er iransk, men har norsk statsborgerskap; hun kom hit da hun var 5... Men jeg tror hun også har iransk pass, hun har bare ikke hentet det på ambassaden. Jeg tenkte uansett å kjøpe et lite kristent kors til henne og henge rundt halsen hennes, sånn at de ser på henne som "utenforstående" kristen fremfor en muslim som lever i synd... Noen som har noen tanker om dette vil fungere etter planen?
Vis hele sitatet...
Neida bør ikke være noe problem, de er ikke så intolerante, stedet er ganske internasjonalt. Er plenty av "mørkere" kristne oppe fra Egypt og Syria samt sekulære muslimer der, anyway. Hu kristen btw?


Men - dette kom jeg på Stormen; ikke for mye symbolikk når du går i gatebildet, spes religiøs. Vestlige som er jøder eller kristne har sine egne gudshus i landet, men disse har noeslags forbud mot religiøse symboler på utsiden. I arabiske samfunn - og Gulfen spes (pga konservatismen) - er skillet mellom privat og offentlig sfære ganske markert. Det offentlige skal være a)rent, b)veldig konformt, c)ikke prangende, og d)kjønnssegregert. I den private sfæren er det betydelig lettere. (landet der hu har sine aner fra er tro det eller ei betydelig mer liberal rundt det vi snakker om)

Sitat av Provo Vis innlegg
Bare for ordens skyld: Hun ble ikke frifunnet, men benådet. Og det var ikke noe spesielt "sharia-politi" hun "presterte å gå til" for å anmelde voldtekten. Så litt påpasselig er det nok smart å være.
Vis hele sitatet...
Japp, og man må være noe påpasselig. Politiet fungerer ikke på samme måten som her. Dog er de ikke korrupte heldigvis og prøver ikke å utnytte deg som i andre turistvennlige land (ikke som jeg har hørt hvertfall, tommel opp).
Mente shariapol'ti siden pol'tiet der benytter sharialover i betydelig grad. Men implementeringen av disse er ofte latterlig, dette ofte brukes disse 'politisk' for at landet fortsatt skal ha et ganske så arabisk preg.

Sitat av EzreaL Vis innlegg
Iranere i Dubai får faktisk særegen behandling av politiet o.l. Det kryr av iranere i Dubai, og de bruker ofte sin nasjonalitet for å komme seg ut av forskjellige kniper.
Vis hele sitatet...
Å? Har du noe kilder?
Sist endret av aeon_illuminate; 8. desember 2014 kl. 22:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av visualn00b Vis innlegg
Tilbrakte 2 uker i Dubai i fjord. Jeg sitter igjen med et veldig possitivt bilde av stedet. Aldri vært i et så rent og strøkent land. Du må jobbe eller være innfødt for å jobbe der- Derfor er det mennesker som vasker fortauet og plukker opp tyggis etc bare for å kunne bli i landet.
Vis hele sitatet...
På utsiden ser det ganske strøkent ut, men når du ser hvordan det ble til så er det ikke like strøkent lenger. https://www.youtube.com/watch?v=gMh-vlQwrmU
Var der nylig i 5 dager og må innrømme jeg ikke ble veldig imponert. En blanding av overdådig luksus og slum. Byen virker ikke helt ferdig, og er flere steder er regelrett stygge.
Opplevde det som over middels dyrt, med unntak av transport som er tilnærmet gratis etter norske standarder.
Jeg bodde på Palm Jumeirah (kunstige palmen) noe som ikke anbefales da det kun var et fåtall hoteller, og en 20 min taxitur hver vei til sentrumsområdene.
Vell og merke mye god mat, og kan varmt anbefale de lokale rettene.
Kjekt å vite at prisene synker betraktelig på steder/områder som ikke selger alkohol.
Anbefaler å tipse alle fra de fattigere landene i Asia som jobber, de blir for det meste behandlet som dyr.
Sist endret av Crabman; 9. desember 2014 kl. 00:44.
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg


Å? Har du noe kilder?
Vis hele sitatet...
Ikke annet en personlig erfaring. Hadde en kompis som kjørte i fylla og totalvraket en bil, han fikk seg kun en heftig moralpreken samt noen dask i trynet. Promillekjøring er fengselstraff i Dubai. Det var også flere hendelser hvor iranere og arabere slapp fengsel pga relasjoner og nasjonalitet.
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
Da er jeg her.. Vært her i 24 timer nå. Litt merkelig sted. Litt som et arabisk Las Vegas, bare uten (synlig) synd. Veldig rent, pent og ordentlig, i hvert fall i området hvor vi bor (Jumeirah Beach). Samtidig har vi sett svært, svært få innfødte - raten akkurat i dette området er sikkert 100 til 1, så jeg har ikke fått merket så mye av araberkulturen enda. Men i morgen skal vi ut reise litt rundt, så ser sikkert mer da.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Nerdenes Prins
Stormen's Avatar
Trådstarter
For fremtidig referanse vil jeg si at Dubai ikke tiltalte meg noe videre. Vi var der i 8 dager og opplevde mye. Leide blant annet en Audi R8 og kjørte til Abu Dhabi. Akkurat det var kult.

Skal jeg sammenligne Dubai med noe, så blir det som et arabisk Las Vegas - bare at ting føles veldig... påtatt og falskt. Alle "vil" være vestlige og frigjorde, men ingen tørr å virkelig være det - foruten i smug, bak låste hotellromdører eller hjemme i private hjem. Det hele ble litt for dobbeltmoralistisk og påtatt etter min smak. Det er en pen fasade, bygget på likene av fremmedarbeidere fra Bangladesh. Jeg drar ikke tilbake og vil ikke anbefale noen andre å gjøre det heller.