Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 1115
Heisann!
Har en filserver i hjemmet som familiebildene er lagret på. Servern kjører Ubuntu Server.

Har lyst til å ordne noe Dropbox eller Ubuntu One greier.
Men er ikke det sånn at det blir opprettet en egen Dropboxmappe som man skal putte filene man vil sikkerhetskopiere opp i den mappa?
Jeg vil heller ha det sånn at den tar backup av mappene som bildene osv. ligger inne på...

Håper dere skjønner hva jeg mener og kan gi meg et tips til noe med den funksjonen jeg ønsker.
Eller hvis dere vet om det går an å gjøre det med dropbox eller ubuntu one (?).
Hva er egentlig best av disse to forresten?
Sist endret av nikkibever; 1. mars 2013 kl. 23:08.
Best er et teit ord. De er forskjellige, og begge kan brukes.

Dropbox fungerer kun på en mappe... men har et fint web-interface du også kan logge deg inn på når du sitter på andre maskiner.. samt en egen public katalog som gjør det veldig enkelt å dele filer med andre.. så den er designet mer mot personlig bruk. Du legger ting du vil spare på der. Å opprette sym-link'er løser problemet med at det kun er en mappe veldig, veldig enkelt dog.

Ubuntu one støtter å bruke flere forskjellige kataloger fra administrasjonsinterfacet, og passer nok bedre til det du skal.. så den ligner mer på en tradisjonell synkronasjonstjeneste enn Dropbox gjør. Såvidt jeg husker har den ikke web-interface som dropbox har, men er en stund siden jeg brukte den nå.
Sist endret av DumDiDum; 1. mars 2013 kl. 23:30.
Another method to back up files automatically is to create a symlink in your Dropbox directory, pointing to directories you want to back up.

For example, this will include your Documents folder in your Dropbox storage automatically:

Kode

cd ~/Dropbox
ln -s ~/Documents Documents
Vis hele sitatet...
You could turn Documents into a symbolic link that points to Dropbox, or use a 'backup' program like rsync to mirror the files.
Vis hele sitatet...
Så det jeg skal gjøre er bare å lage en snarvei i Dropboxmappa som peker til de mappene jeg vil ha backup av?