Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1866
Heim jeg lastet nettopp programmet "EVGA PrecisionX 16", og det virker som et veldig enkelt og greit program til å styre viftene.

Det jeg fort la merke til, var at dersom jeg tok på full vifte, så gikk tempen på GPU helt ned til 40C, mens hvis jeg tok den på lavest, så gikk temp opp til 65-70C, men pcen er mer stille og bråker ikke.

Det jeg lurer på er utgjør det noe forskjell hvis jeg velger å ha på vifta på full? Eller bør jeg ha den på lav og heller la temperaturen på skjermkortet gå litt opp?

Hva anbefaler dere ?

Takker for svar
Crimea River
Alec's Avatar
60-70C er nok ikke unormalt under load for et skjermkort. Nærmer du deg 80C så ville jeg startet å øke hastigheten for å holde temperaturen lav. Kanskje det finnes noe settings for å ha den på Auto?

Jo kaldere jo bedre, men man må veie det litt opp mot f.eks støy
Trådstarter
Sitat av Alec Vis innlegg
60-70C er nok ikke unormalt under load for et skjermkort. Nærmer du deg 80C så ville jeg startet å øke hastigheten for å holde temperaturen lav. Kanskje det finnes noe settings for å ha den på Auto?

Jo kaldere jo bedre, men man må veie det litt opp mot f.eks støy
Vis hele sitatet...
Så da vil det si at så lenge jeg aksepterer at det er mye støy og bråk så kan jeg like godt la vifta så på fullt?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Hvorfor ikke la den stå på auto? Da slipper du støy når du ikke bruker maskinen til noe heftig, dersom du gamer så har du vel uansett lyd eller headset på?

Dersom du lar den stå på auto, og enda ikke er fornøyd på hvordan den styrer viften så kan du lage dine egne grafer for hvor raskt viften skal spinne kontra temperatur på gpu.
Sist endret av Fleff; 19. mars 2016 kl. 18:57.
Trådstarter
Sitat av Fleff Vis innlegg
Hvorfor ikke la den stå på auto? Da slipper du støy når du ikke bruker maskinen til noe heftig, dersom du gamer så har du vel uansett lyd eller headset på?

Dersom du lar den stå på auto, og enda ikke er fornøyd på hvordan den styrer viften så kan du lage dine egne grafer for hvor raskt viften skal spinne kontra temperatur på gpu.
Vis hele sitatet...
Ja det er sant det du sier. Støy har jeg ingen problem med, spørsmålet var bare om det er farlig eller om jeg sliter ut vifta i lengden om jeg la den stå på 10% hele tiden ?
Jeg ville satset på et godt lydisolert kabinett og kjørt viftene på den på maks, kortet vill yte bedre under skikkelig kjøling, men levetiden vill gå ned pga større påkjenning på viftene, men mest sannsynlig vil det ikke skje noe før du må oppgradere det hvis du er en som skal ha maks ytelse på alle nye spill du vil spille

Annet alternativ er å sette inn en ekstra vifte i kabinettet så det generelt er kaldere og den da klarer å få bedre kjøling på auto instillinger
Trådstarter
Sitat av knutazz Vis innlegg
Jeg ville satset på et godt lydisolert kabinett og kjørt viftene på den på maks, kortet vill yte bedre under skikkelig kjøling, men levetiden vill gå ned pga større påkjenning på viftene, men mest sannsynlig vil det ikke skje noe før du må oppgradere det hvis du er en som skal ha maks ytelse på alle nye spill du vil spille

Annet alternativ er å sette inn en ekstra vifte i kabinettet så det generelt er kaldere og den da klarer å få bedre kjøling på auto instillinger
Vis hele sitatet...
Ekstra vifte? har du en vifte du anbefaler meg å bestille? isåfall hvor?
De fleste kabinetter støtter en vifte i sidedøra som dytte frisk luft direkte mot skjermkortet, eventuelt en vifte i bunn som gjør samme nytten.

Jeg synes ikke du skal bekymre deg. La den stå på auto så oppnår du en balanse mellom slitasje på skjermkort og vifte.
Trådstarter
Sitat av Fekillix Vis innlegg
De fleste kabinetter støtter en vifte i sidedøra som dytte frisk luft direkte mot skjermkortet, eventuelt en vifte i bunn som gjør samme nytten.

Jeg synes ikke du skal bekymre deg. La den stå på auto så oppnår du en balanse mellom slitasje på skjermkort og vifte.
Vis hele sitatet...
Den er grei vettu!
Litt vanskelig å anbefale spesifikke vifter uten å vite hvordan kabinett du har men, fleste parten av kabinettene idag har som oftes plass til ekstra vifter i front eller i sidedøra og på toppen.

På generelt grunnlag så ta den største viften du har plass til da disse pusher mer luft på lavere støynivå en de mindere

av vifte produsenter så liker jeg GELID og ArticCooling når jeg er på budsjett, har jeg ok med penger så er Noctua kongen på vifte markedet