Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 7299
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg har blitt mildt interessert i kung fu-"sjangeren" og liknende kampsport/slåssfilmer i det siste. Det virker som om det er svært mye dårlig, så jeg lurer på om freaks kan peke ut unntakene.

Jeg har sett Ip Man-filmene (2008 og senere), og ser på dem som nær ideelle: relativt lite tukling med fysikkens lover, god pacing, fight-scener som faktisk ser relativt overbevisende ut. Story som funker greit. Basert på en del andre utvalg begynner dette å virke som sjeldne trekk.

Jeg har sett en Bruce Lee-film eller to, og selv om de er definerende for sjangeren er de egentlig ikke det jeg ser etter.

Bryr meg relativt lite om hvor de kommer fra eller hva språket er, så lenge jeg slipper å forholde meg til dubs.

Mine picks så langt:
- Ip Man 1, 2, 3
- Kung Fu Killer / Kung Fu Jungle
Ikke akkurat kung fu, men en av de absolutt beste scenekunstfilmene jeg har sett er den indonesiske "The Raid: Redemption". Hjernedød action fra første minutt med noe overdrevet, men troverdig slossing.
Ganske over-the-top, og lenge siden jeg har sett; Kung Fu Hustle. Husker den som rimelig bra, med morsom humor og mye fighting
Drunken Master og The Legend Of Drunken Master, begge med Jackie Chan tar jo for seg litt av Zui quan (Drunken fist)
Egentlig de fleste gamle filmer med Jackie Chan eller Jet Li er litt Kung Fu/Shaolin'ish.

Ellers er The Man with the Iron Fists 1 & 2 å anbefale om du ikke har sett de.
Sexy as fuck.
Mozzie's Avatar
Big Stan er en artig og nogenlunde realistisk film, anbefales. Videre så er jo Green Street Hooligans kanskje noe som faller i smak, og Blood and Bone. Rocky-serien er helt klart verdt å se.
Crouching Tiger, Hidden Dragon

Ser det kom en oppfølger i fjor. Aner ikke om den er noe særlig til tess.
Sitat av Mozzie Vis innlegg
Big Stan er en artig og nogenlunde realistisk film, anbefales. Videre så er jo Green Street Hooligans kanskje noe som faller i smak, og Blood and Bone. Rocky-serien er helt klart verdt å se.
Vis hele sitatet...
Dette er jo rene fighting-filmer og ikke kung-fu, som han er ute etter. Men gode fighting-filmer da forsåvidt, spesielt blood and bone er beyond rå! Håper de lager en toer! Ellers syns jeg never back down var bra når den kom, men da var jeg yngre :P
Er nok ikke så mye som er direkte bra innenfor kung-fu-sjangeren, blir enten litt vel mye/overdrevet eller humorfilmer, som kung fu hustle og shaolin soccer. The raid filmen er nevnt, og det er jo også noe man absolutt burde se hvis man liker fet sloss-koreografi. Toer'n var også bra.

Hva syns du om Jackie Chan da? Eneste jeg kan komme på som lager filmer uten B-preg med kung-fu-aktig fighting.

Edit: Jeg kom på, danny the dog! Den burde falle innafor! "unleashed" heter den tydeligvis på imdb: http://www.imdb.com/title/tt0342258/?ref_=nv_sr_1
Jet Li er jo rå og burde ha mye som faller innafor kriteriene dine, "the one" var jo veldig fet før husker jeg. Har han gitt seg btw?
Sist endret av UncleSam; 11. mai 2017 kl. 00:30.
Gammel film fra 1994, men en av Jet Lis beste og mindre crazy filmer (altså mindre "Wire Fu" enn Fung Sai Yuk og alle de der), og en remake av Bruce Lees Fist of Fury fra '72: Fist of Legend

Sitat av ImnotEmo. Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Pen film forsåvidt, men tror vel denne er omtrent så langt ifra det TS spør om som det er mulig å komme.

... relativt lite tukling med fysikkens lover, god pacing, fight-scener som faktisk ser relativt overbevisende ut ...
Vis hele sitatet...
Sist endret av kallisti; 11. mai 2017 kl. 02:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Må bare snu godviljen til så blir det en knallfilm

Neida, leste ikke særlig på TS første post. My bad, beklager.
Masse gammelt som fortsatt er "best" imo.
Omtrent alt Jackie Chan har laget i Hong Kong (les: ikke Hollywood) osv.

Av nyere dato så har du jo filmer som Man With The Iron Fist og oppgølgeren, samt Kickboxer rebooten...
Ikke akkurat "bra" filmer men syns de var helt greie action pakker.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Dictum Factum Vis innlegg
Ganske over-the-top, og lenge siden jeg har sett; Kung Fu Hustle. Husker den som rimelig bra, med morsom humor og mye fighting
Vis hele sitatet...
Det er en veldig morsom film, som jeg har ledd mye av!
Men så skrev robhol:
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg har sett Ip Man-filmene (2008 og senere), og ser på dem som nær ideelle: relativt lite tukling med fysikkens lover, god pacing, fight-scener som faktisk ser relativt overbevisende ut.
Vis hele sitatet...
Det kan en ikke si, om filmen "Kung fu hustle"!

Kanskje "The assassin" hadde vært noe?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Trådstarter
Kung Fu Hustle er så full av fysikkrelatert bullshit som det er mulig å bli - men den eier det, og prøver ikke være "seriøs" - det er noe litt annet med filmer man ser prøver å være alvorlige, men likevel inneholder nok gummistrikk i budsjettet til å redde en hvilken som helst søramerikansk økonomi.

Har nå sett Ong Bak, og selv om storyen ikke var alt for awesome, tar den det igjen på fightingen.

Har også fått nyss om "The Raid" (aka. The Raid: Redemption) som involverer indonesisk kampsport. Har ikke sett den selv ennå.
Ikke akkurat en film, men her er et utdrag fra et intervju med Jackie Chan hvor han snakker om forskjellen mellom amerikanske og asiatiske kampsportfilmer: https://youtu.be/Z1PCtIaM_GQ?t=146

Synes han treffer spikern på hodet da hovedproblemet mitt med vestlige kampsportfilmer er den raske klipperytmen (noe som gjerne kommer av at skulespillerne ikke kan kampsport.
Så ja, anbefaler gamle Jackie-filmer og kan stille meg bak Ip Man og The Raid!
The Man from Nowhere (2010)
Ikke tidenes story, men gode greier.

The Raid er noe av det beste jeg har sett. The Raid 2 er ikke like god dessverre.

The Protector (2005)
aka "Ong Bak med elefanter". "Contains one of the longest no-cut fight scenes in movie history: the fight up floor after floor lasted four-plus minutes."